tisk-hlavicka

Využívání technologií při výuce doma i ve škole

4.6.1999

Dopis rodičům od zakladatele Klubu rodičů využívající technologie při výchově a vzdělávání svých dětí.

Vážení a milí rodičové!

Dopis, který právě začínám psát, byl vlastně iniciován provozovatelem serveru Rodina – panem Jiřím Pavlínem. Přemlouvat mne ani moc nemusel. Můj zájem o navázání kontaktu s vámi není založen jen na faktu, že jsem sám rodičem 13 letého kluka. Mou profesí totiž je výukové využití technologií a hlavní náplní příprava učitelů na pedagogické fakultě v Praze. Již několik let si uvědomuji, že učitelé nejsou jedinou skupinou lidí, která by se měla o tuto problematiku zajímat. Díky narůstajícímu počtu domácích počítačů jste to nepochybně i vy.

Již před více než dvěma lety jsem se pokoušel založit Klub rodičů využívajících technologie při výchově a vzdělávání svých dětí. Najdete ho jako samostatnou kapitolu v mém prakticko-metodickém Pomocníku pro využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce ve škole i doma na http://omicron.felk.cvut.cz/~bobr/. Bylo to ale poněkud předčasné, protože tenkrát u nás nebylo ještě zdaleka tolik uživatelů internetu jako dnes. Navíc jsem neměl dost energie na propagaci jeho existence. Proto je nyní ve stavu jakési hybernace a čeká na vhodnou příležitost k oživení. Podíváte-li se na jeho stránku, možná se vám některý z dokumentů, metodických návodů, odkazů či volně šiřitelných programů bude hodit. Pokud máte zájem o zápis do seznamu zájemců o členství v klubu, vyplňte formulář na jeho stránce umístěný. Diskutovat však můžeme bez problémů i zde – na serveru Rodina.

Nevím, kolik z vás si uvědomuje, že užívání vašich domácích počítačů dětmi je spojeno s určitými riziky. Asi většina. Na druhou stranu, asi úplně všichni víme, že se naše děti bez znalosti práce s počítači a internetem v životě neobejdou. Je tedy třeba se pokusit tento problém určitým způsobem analyzovat a zorientovat se v něm. Začít bychom měli (v duchu moderních didaktických teorií) tím, že se pokusíme formulovat otázky, na něž je třeba hledat odpovědi. Dovolím si vám několik takových otázek pro začátek předložit.

  • Co by mělo dítě v kterém věku umět?

  • Jak by měla a také neměla vypadat školní výuka informatiky a jak ji ovlivňovat?
  • Do jaké míry kontrolovat to, co dítě na počítači dělá? Filtrovat informace z internetu?
  • Jakým způsobem začlenit práci na počítači do běžného denního rozvrhu vaší rodiny?
  • Jak přesvědčit své dítě, že umět počítač dokonale ovládat je mnohem důležitější, než mít nejlepší počítač ze všech?
  • Jak ovlivňuje práce s určitými aplikacemi či hrami vývoj vašeho dítěte?
  • Máte zájem o sebezdokonalování v této oblasti? Myslíte si, že by vám mohly být zkušenosti ostatních ku prospěchu?

    Myslím, že by to pro začátek mohlo stačit. Velice se těším na vaše reakce a zkušenosti. Těm skutečným zájemcům, kteří se nezaleknou textu v rozsahu 10 stran A4 si dovolím doporučit ke čtení svůj přehledový článek Vliv technologií na rozvoj lidského myšlení na http://omicron.felk.cvut.cz/~bobr/vlivtnam.html.


    Dne 31.5.1999

    Ing. Bořivoj Brdička

    bobr@cesnet.cz

    http://omicron.felk.cvut.cz/~bobr/

    oddělení informační výchovy

    KTchV PedF UK Praha

    Učitelský spomocník

    http://www.spomocnik.cz/

  • Názory k článku (0 názorů)
    Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




    Vyhledávání článků podle věku

    Seriály

    Vývojové tabulky

    Těhotenství

    Dítě


    Zajimavé odkazy:
    Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.