Rha Mantakrea | •
|
(8.6.2014 15:07:02) V tomto případě se tedy zeptám a co naše děti, když učitelé zaujmou doménu: "Já jsem tady pán a ty mě budeš poslouchat."? Svému synovi jsem šla vždy příkladem, všechno s úctou a láskou, tedy v lásce. A učitelé, samozřejmě že ne všichni...
Jedna z učitelek se stavěla do pozice, cituji: "Já jsem tady učitelka, já vím, co mám dělat a já si rozhodnu jak se k vašemu synovi budu chovat." Odpověděla jsem: "To je vaše volba, pak se ale na syna nezlobte,že vás neposlouchá, protože si to děláte sama." A neposlouchal. Učitelka jen nadávala, syn se stavěl do opozice a klečel, nebo byl vykazován za dveře. A paní učitelka si naivně myslela, že se tím něco změní. Obden jsem byli ve škole.
V pololetí letošního školního roku byl syn upozorněn na to, že pokud nepřidá v hodinách českého jazyka, dostane v pololetí za 5. Syn zabral ačkoliv všichni víme, že s českým jazykem se potýká už od první třídy, protože ho opravdu nebaví. Je tedy jen na učiteli, zda upoutá pozornost natolik, aby i podprůměrnému žáku hodiny zpříjemnil a ne znechutil. Opravdu zabral a paní učitelka mu už napsala za 4. Jenže pak syn zareagoval tak, jak zareagoval, tedy bez přetvářky a paní učitelce do očí řekl něco o zhovadilosti toho daného aspektu a paní učitelka dala synovi za 5, protože se naštvala. Synovi jsem jen řekla, že lidé jsou tací jací jsou a když tohle dělají jeto jejich volba a ať zapátrá sám v sobě, pokud mu to vadí, rozpozná a rozpozná, přijme a rozpustí, protože mu paní učitelka dává zrcadlo. Všechno je totiž v nás samých.
V letošním roce to vygradovalo tím, že syn vyprávěl, že jejich paní učitelka jim vysvětlovala, že láska je iluze a že neexistuje, že jsou to jenom hormony. Rozesmála jsem se a syn to dál kvitoval slovy. Pokud tohle rodič a učitelé na školách tlučou do hlavy už malinkým dětem, tak se pak není čemu divit, že pak mládež jenom bohapustě mrdá. A to mi řekl 16 letý syn. A je to tak. Učitelé si stoupnou do lavic a učí naše děti. A co učí? Drogy, alkohol, sex. Musíš, nesmíš, to a tohle, tohle se nauč a kdo se to nenaučí, kdo neudělá domácí úkol tak... Jenže žádný učitel nemůže vědět, co chce dítě. Protože to ví jedině ono samo a když to dá citelně najevo, tak je drzé, vzpupné, nepozorné, neposlušné, zlobí. A nedělají to jenom učitelé, ale i rodiče sami. A pak se všichni divíme, že to vygraduje v nenávistné potyčky. To, co si člověk zaseje, to sklidí. A já tedy říkám. Každý jsme chráněná osoba a větší ochranu, než ochranu sebe sama a sami sebou už dostat nemůžeme, jen si to neuvědomujeme a neuvědomuje si mnohý z nás ani to, že za své myšlení a konání jsme po zásluze odměňováni. Kam tedy směřujeme svoji pozornost? Je až s podivem kolik dětí se ptá na toto: "A proč ta škola vlastně je a na co, když se tam neučí nic užitečného. Já přece vím, že chci být masér a chci se připravovat na tuto práci, ale zatím jsem se nic užitečného nedozvěděl." Milé děti. S úctou a láskou k sobě i vám. Někdo tu ještě nepochopil, že nejlepší školou je sám život. No a tak nějaký chytrolín, kterému připadalo náramně zajímavé, aby všichni byli stejní, vymyslel škatulkování, vzal do ruky bič, praskal jím před sebou a ten kdo se lekl, se nechal zahnat do ohrady a tam žalostně bučí aniž by si uvědomoval, že může kdykoliv odejít, protože všichni máme svobodnou vůli. Na jakou hru skočíme, takovou hrajeme a je to na našem výběru.
|
katka+synek2007 |
|
(8.6.2014 21:25:29) Pokud jde o to konkrétní dítě, bylo by tady asi zajímavé vyslechnout i druhou stranu. Já sama jsem byla problematické dítě a školu jsem tehdy vnímala takhle vyhroceně, přesto si z pohledu dospělého člověka myslím, že až takhle divoké a jednostranné to není. Že se děti mají chovat slušně (stejně jako dospělí k nim), to je snad jasné. Tady z toho příspěvku mi to moc nevyznívá. Citlivý učitel třídu vede, ale přesto z dětí nedělá tupé ovce, dokonce se dokáže vyhnout i srovnávání (v míře, ve které to dovolí RVP). Vzdělávat se pouze v tom, co mě baví, taky nejde, i když samozřejmě nesouhlasím s myšlenkou dotahování nedostatků a nepodporování talentů, kterážto praxe je bohužel ještě stále běžná.
|
|
nordica |
|
(8.6.2014 21:37:11) Já vím, dneska byla vedra. Máš asi taky dost.
|
|
nordica |
|
(9.6.2014 9:04:40) Ronjo, i kdybys sem napsala jako reakci na Rha padesát vykřičníků, tak se obě velmi mýlíte. Ale jestli se Vám líbí být takovými militantními, cáklými matkami, Vaše věc. Jen svoji pravdu nevnucujte ostatním, které jsou přesvědčené o tom, že škola NENÍ kriminál pro nevinné děti. Těch Vašich je mi teda docela líto, ale to je Váš problém, co z nich při takové výchově vyroste.
|
Verca | •
|
(9.6.2014 10:04:30) Musím s tebou souhlasit.Zkus si přečíst příspěvky Ronji i pod ostatními články a nestačíš se divit.Kdyby společnost fungovala na principech Ronji,tak už neexistuje.
|
Eilatt |
|
(9.6.2014 17:26:06) verca no tvoje příspěvky taky stojí za to
|
Verca | •
|
(9.6.2014 21:47:26) Jsem ráda,že se ti líbí.
|
Eilatt |
|
(10.6.2014 9:48:53) Asi jako tobě ty od Ronji
|
Verca | •
|
(10.6.2014 14:00:02) Nečekala jsem,že by jsi to pochopila.
|
Eilatt |
|
(10.6.2014 22:02:07) Já od tebe pochopení taky neočekávám, takže jsme si kvit
|
|
|
|
|
|
|
Eilatt |
|
(9.6.2014 17:33:04) nordica tak já si nemyslím, že je škola kriminál pro děti, ale jsou špatné dobré školy a stejně tak i učitelé.
Takže souhlas s tím, že autoritativní přístup bez respektu k dětem, výsměch, ironické poznámky, nálepkování atd nese svoje plody a takoví učitelé pak mívají častěji problém s dětmi. Dobře to znám i ze svého dětství, i když někteří učitelé byli zase docela fajn. To nic ale nemění na tom, že třeba biflování (např v zemáku) nazpaměť toho, co se v jaké zemi těží a vyrábí považuju za naprostou ztrátu času i zbytečnost. Člověk to do druhého dne okamžitě zapomněl.....
Podle mě by se škola trochu měla změnit a to jsem dělala peďák....
|
Maddala, 3 svišti | •
|
(10.6.2014 14:28:38) Eilatt...
tenhle názor (o biflování) jsem měla dříve také.... ale uvědom si, že některé z těch dětí na základce půjde třeba na gympl, a některé potom třeba na práva. A tam je prostě schopnost nabiflovat se polovina úspěchu (ne-li víc :-D). Takže - pro některé (třeba i většinu dětí) je to třebas nesmysl - jen trénink mozku, pro některé to bude stěžejní k jejich budoucímu povolání. A vzhledem k tomu, že na základce nemohu dost dobře říct - tahle půlka se to učit nebude, té to bude k ničemu - prostě se to učí všechny děti.... a pokud to nezvládají, je to právě ten signál - práva pro mne asi nebudou... :-D
|
Eilatt |
|
(10.6.2014 22:12:56) Maddala tak biflovat se dítě určitě občas musí, jak jinak se naučit třeba slovíčka v cizím jazyce, nebo dějepis atd. ALE jak už jsem psala třeba o tom zeměpise, tak biflování naprosto nesmyslných údajů bylo k ničemu, navíc to učil neschopnej učitel, ono je to i o tom. Pokud jde hlavě o tréning mozku, to už by bylo snad lepší nechat děti nadrtit pěkné básně , než že v pobřeží Slonoviny se těží uran, uhlí, pěstují banány, káva a skořice a x dalších věcí, co měli všichni na tahákách, protože se to zapamatovat ani nedalo. To, že pomalu nikdo neví, kde vůbec ta země leží, jak to tam asi vypadá, jak tam ti lidé žijí, co je tam na životě zajímavého, to už bylo vedlejší, natož aby to samé tušili třeba o Velké Británii.
On třeba i ten zeměpis by se dal učit daleko zajímavěji a jinak, přece podstatou učení není nadrtit se a okamžitě zapomenout, ale aby jim v hlavách alespoň něco zbylo. Viděla jsem zajímavě udělané hodiny zeměpisu, takže se to dá i jinak.
Ale zas ne pořád, to je jasné, učení nemůže být jen zábava, ale tenhle extrém co jsme měli my, by to taky být nemusel. Možná že základní problém už je v osnovách, které nařizují učit jen kvanta povrchních údajů a definic, a ne hledat souvisloti, nevím.
|
katka+synek2007 |
|
(10.6.2014 22:22:24) Takhle jsme to v zeměpisu měli my, ale dnes to tak proboha snad už není, nebo ano?
|
Eilatt |
|
(11.6.2014 9:11:14) katka nevím, syn jde teprve do první třídy. Doufám že ne, ale když vidím že tam učí starší učitelé, kteří prošli stejným systémem, tak mám obavu že moc ne.
|
|
|
net | •
|
(11.6.2014 1:22:03) Prosímtě, jak jsi se bez biflování jako malé dítě naučila všechny slovíčka svého rodného jazyka???
Tohle je na tom to nejhorší, myslet si, že bez dřiny a biflování to nejde. Větší hloupost snad ani nemůže existovat. Jestli se člověk nejlépe naučí (cokoliv), tak přirozeným způsobem s vazbami na konkrétní praktickou situaci. To co dělají školy je asi ta největší pitomost - učit se vytržený součet faktů naprosto bez vazby na jakékoliv souvislosti. Každý jenom trochu inteligentní člověk přijde sám na to, že učení musí probíhat "nabalováním" nových informací na již zažité informace pomocí souvislostí. Jak v přírodě, tak v rané fázy vývoje se dítěte se jedinci učí formou hry, vlastních experimentů a objevování světa, získáváním daných informací právě ve chvíli, kdy je chtějí v ten samý okamžik využít v praxi. Určitě jste zažili aspoň to, kdy vás třeba něco zaujalo a měli jste potřebu si danou informaci vyhledat a ta se vám bez nejmenší námahy uložila okamžitě do dlouhodobé paměti. Opakování stejných skutečností ovšem vždy v o trochu jiné situaci vede k jejich plnému zafixování. Je to tak se vším. Lidský mozek, který v dávných dobách používal pradávný pravěký člověk, který ještě žil v jeskyních a vyráběl první primitivní kamenné nástroje, je schopný se naučit vyrábět nástroje stejně tak jako je schopný se naučit ovládat nejmodernější počítačové technologie nebo cokoliv jiného, pokud se bude učit správným způsobem. Byli jsme stvořeni k tomu, abychom se učili všechno co k životu potřebujeme naprosto přirozneným způsobem pomocí pozorování a napodobování starších, ale to co se děje ve školách, tomu se opravdu nedá říkat učení.
Shromáždění nějakých informací, jejich vytržení z kontextu okolního světa, okleštění od všech reálných souvislostí, napěchování do co nejmenšího objemu psaného textu a následné tupé memorování (v duchu opakování těch samých věc v naději, že se uchytí) bez sebemenší vazby na již získané informace - to myslíte opravdu vážně???? Nejhorší na tom je, že si lidé skutečně myslí, že učení má bolet
|
Eilatt |
|
(11.6.2014 9:17:24) net na koho reaguješ? Já si právě myslím, že to prázdné biflování, jak tady popisuje maddala je k ničemu, ale úplně bez dřiny a jen zábavně to taky nejde. Jde o nějaký rozumný kompromis a začít tu změnu od osnov. Pokud jde ve škole hlavně o tréning mozku a děti se mají biflovat věci, které zapomenou, pak se ani nedivím, že jich tolik školu nesnáší....
Když vidím jakým způsobem se učí v nějakých "lepších" školách nebo třeba ve waldorfských, kde se poznatky propojují, žáci si mají na věci i sami přijít , učí se hledat souvislosti. To my jsme se nenaučili samostatně myslet, jen potrénovali paměť, což je taky špatně že.
|
net | •
|
(11.6.2014 11:31:40) "ale úplně bez dřiny a jen zábavně to taky nejde"
Proč myslíš že ne? Všechny malé děti se učí jenom formou hry a neuvědomují si, že se přitom učí. Vlastně se za ty první dejme tomu 3 roky života naučí samy ty nejpodstatnější věci v životě, co do náročnosti si troufám tvrdit, že víc, než za celý zbytek budoucího života. No ale pokud vezmeme v potaz, že se děti musí naučit přesně stanovený objem vybraného učiva, za přesně stanovenou dobu, který jim někdo nalinkuje, tak to potom asi opravdu "nejde", jenže takhle by to být vůbec nemělo.
|
|
|
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(11.6.2014 10:30:47) HIstorie je úžasně zajímavá a při správným podání se ji není třeba biflovat. A co se týče jazyků... To už je úplná hovadina. Každej z nás, každý mimino, je důkazem, že jazyk se lze naučit bez biflování, přirozeně. Zeměpis je k ničemu, samozřejmě. Pokud člověk sám nechce mít přehled a rozhled, stačí google.
|
Verca | •
|
(11.6.2014 11:28:21) Ronjo,ty máš opravdu stupidní názory.Nechápu v čem je zeměpis blbost.Netvrdím,že je nutné znát kolik a čeho se kde těží,ale základní znalosti typu,kde stát leží a čím je zajímavý není blbost,ale patří to k všeobecnému přehledu,který poslední dobou dnešním lidem chybí.Nevím v jaké společnosti se pohybuješ,ale pokud se prezentuješ takto,tak to bude nejspíš okraj společnosti.
|
net | •
|
(11.6.2014 11:34:45) Ona má namysli, že zeměpis jako PŘEDMĚT je blbost, ne že je blbost znát znalosti z toho, čemu říkáme zeměpis Proč by proboha měla být na okraji společnosti? Vždyť má naprostou pravdu, jako šílenost mi přijde spíš to, že to tolik lidí ještě nepochopilo
|
|
|
net | •
|
(11.6.2014 11:35:41) Souhlasím s tebou do puntíku
|
|
|
|
|
|
net | •
|
(11.6.2014 0:55:50) Já s ní naopak naprosto souhlasím a je smutný, že to vnímáte takto. Že když někdo přijde s tím, že je celej systém špatnej a bylo by lepší ho změnit, tak je to okamžitě extremista co to nemá v hlavně v pořádku. Ale co taky čekat od společnosti, která má potřebu se jenom držet zažitých standardů a vše ostatní odsuzovat.
Tato uživatelka sem dala odkaz na jedny opravdu dobré stránky, kde se píšou věci které byste určitě považovali za naprosto extrémní ale ve skutečnosti byste větší pravdu nikde nenašli. Překvapilo mě jak moc se ty názory schodovali s těma mýma. Jenže většina lidí bude tvrdit, že to tak prostě musí být, že děti musí chodit do školy, kde se strašně neefektivním způsobem naučí možná tak desetinu toho co by se naučily, kdyby se nechal věcem volný průběh a učení by mohlo probíhat přirozeným efektivním a naprosto bezbolestným způsobem. Je to v podstatě velice smutný.
|
Verca | •
|
(11.6.2014 9:11:01) Do jisté míry by se systém změnit mohl,ale problém je v tom a to přizná každý učitel,že je příliš mnoho učiva,které se během roku musí zvládnout a to je nařízeno shora a to bez biflování nejde a za to nemůže učitele nikdo vinit.Už několikrát jsem se ptala,proč se děti učí rozbor vět a u sloves třeba určují třídy a do teď mi nikdo neodpověděl.Proč se třeba vzdělávání nezaměří na tvůrčí psaní.Problém je,že tu máme ústav pro český jazyk a ten,aby vykazoval činnost,tak do vzdělávacího systému zasahuje a nepřímo určuje,co se bude učit.Základní škola by měla být o základním vzdělávání ne o vnucení a do detailu probíraném učivu (moc odbornosti).Automechanik se učí větný rozbor,který nikdy nepoužije.Budoucí cukrářka se učí funkce,apod.Při sestavování souboru základního vzdělávání by měli být učitelé(ti co učí) a určit co je dobré a co už ne.Ti jsou v praxi každý den,ne úředníci.Od stolu se zdá vše jednoduché a praxe je pak úplně jiná.
|
net | •
|
(11.6.2014 11:27:54) Jo, je to tak jak píšeš. Problém je, že školy mají povinnost naučit určitý přesně stanovený objem učiva za přesně stanovenou dobu, místo aby se člověk učil svým vlastním tempem a to co se sám chce učit, to je ten problém.
|
Maddala, 3 svišti | •
|
(11.6.2014 12:43:58) Jistě, jenomže každé dítě má v danou chvíli zájem o něco jiného, každé dítě má jiné tempo. Pokud bych učila dvě či tři děti doma (možná i o něco více dětí, ale ne o moc), mohla bych toto použít. I tak - kdyby chodily na přezkoušení, došlo by k tomu, že by se musely učit něco, co by je třeba tolik nezajímalo... Ale jak chceš toto prosadit ve třídě s 25 dětmi? Tam prostě současný stav školy je asi přijatelný a možná i jediný možný způsob. Jistě - přiznám se, že jsme se i s dalšími kolegy shodli, že bychom část učiva v osmé a deváté třídě přesunuli na střední školy, že děti, které půjdou na učňák, to asi nepoužití, navíc ani nezvládají... ale jak už jsem psala - právě to pro ně může být tím signálem, že na maturu to není, že si mají najít pěkný účňák... těžko posoudit.
|
net | •
|
(11.6.2014 12:56:48) Vím, že by to spoustě lidem přišlo jako extrém, ale nejlepší by bylo, kdyby školy vůbec neexistovaly a každý se učil sám přímo v praxi (tak jako se učí malé děti, než vůbec začnou chodit do školy). Takže já bych ve školské praxi nechtěla zavádět nic.
|
net | •
|
(11.6.2014 12:58:07) Respektive tím chci říct, že nechci aby se něco vůbec učilo ve třídě s 25 dětmi, protože takový systém je už od základu špatný.
|
Maddala, 3 svišti | •
|
(11.6.2014 15:48:33) Net... jenže takovýto dle tvého názoru naprosto špatný systém stále dává dětem šanci na další uplatnění.... jak bys chtěla zajistit, že při vstupu na střední školu budou mít děti potřebné znalosti? Nebo střední bys zrušila taky???? :-D
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|