rachomejtle |
|
(18.10.2013 12:33:50) Mě zaujalo hodnocení - vážím si učitelů dobrých - naštvaná na ty, co to dělají do výše platu. Očividně mezitím nic. Napadá mě, co je to ""do výše platu"", jak to autorka vnímá a proč je na ně vysloveně naštvaná - to je, jakoby byla naštvaná na kadeřnici, že ji pouze ostříhala a nechtěla nabarvit vlasy, přičemž ji zaplatila jen to stříhání.
Jak se prostě u učitelů, lékařů atd. bere automaticky, že to dělají rádi, tudíž rádi budou dělat i věci zadarmo. A běda jim, když tak neučiní. Zato ostatní profese posláním nejsou, takže tam mohou zřejmě dělat jen do výše platu.
Co takhle ty kantory a doktory prostě jen chápat, když to dělají do výše platu.
Taky bych byla ráda, kdyby se učitel pro mé dítě přetrhnul nebo lékař pro mou rodinu udělal vše možné i nemožné. Ale proč tohle neočekáváme i od právníků, zedníků, taxikářů atd.
Jo a krom toho mi to přijde zase jako rádoby osvětový článek, který vyzdvihuje nekalosti, ale jaksi nenavrhuje nápravu.
|
jentak | •
|
(18.10.2013 12:49:40) Tak já narozdíl od Tebe očekávám, že učitel bude dělat to, co má, bez ohledu na plat. A to proto, že si toto povolání vybrali dobrovolně. Stejně jako lékaři, zedníci........... Pokud na to hodlají kašlat, ať jdou dělat něco jiného. A jestli by Ti přišlo OK to, že učitel by ve třídě seděl a jen hlídal a dával černý punti, protože za ten plat víc dělat nebude, tak fajn. Ale myslím, že takových chápajících rodičů by až tak moc nebylo.
|
Myšutka* |
|
(18.10.2013 13:15:43) Ono je to trošku jinak. Sama učím na VŠ a snažím se učit dobře. Pravidelně při zpětném hodnocení mám od studentů kladná hodnocení, že je naučím, že látku chápou atp. Přitom sama vím, že bych mohla učit ještě líp. Mám nápady, jak výuku vylepšit, vím, jak ji zpestřit... A teď to JENŽE - jenže mám dvě malé děti a plat na fakultě po všech odměnách dost pod průměrnou mzdou. Takže jak to řeším? No doučováním, pochopitelně. A prací na zakázku. Takže mi už nezbývá čas a síla na dodělávání pomůcek a "lepších" příprav. Přiznávám dobrovolně, že pracuji pro fakultu do výše své mzdy. Teda-pracuji víc, protože povinné publikce a práci na výzkumu musím odvést i k úvazku (10 - 12 dvouhodinovek cvičení + dvě přednášky). Ale bez přivýdělků bych mohla podávat lepší výkon a studentům hodně pomoct. Takže chápu učitele ze základky, kteří po večerech dělají další práci, že výuku vedou v rámci svých sil a bez "příkras". Na to musí být síla a "nálada".
|
jentak | •
|
(18.10.2013 13:21:02) Myšutko - já od učitelů nechci, aby vzdělávaly mé dítě tzv. po pracovní době. Po pracovní době nechť si učitel dělá to, co sám chce, jeho volba. Ale jestli by hodlal učit stylem, že si sedne, řekne - přečtěte si stranu 75 a bude dávat puntíky za nepozornost, tak tohle skutečně ne - a může 1000x říkat, že má malý plat a že za to víc dělat nebude.
|
Myšutka* |
|
(18.10.2013 13:26:08) Jasně, to odsuzuji taky. Ale abych řekla pravdu, zatím jsem se s takovým učitelem nesetkala. Spíš se setkávám opravdu s tím, že se jede bez nápadu, ze setrvačnosti, abych tak řekla "dokud nemusím, přípravy neměním". Pozoruju to i sama na sobě a pro malé děti podle mně ty přípravy vyžaduí mnohem víc kreativity a "šťávy".
|
jentak | •
|
(18.10.2013 13:41:04) Ale i to je špatně - třeba u prvního stupně. Učitel očučí 5 hodin a zbytek má klidně na změnu přípravy - je mi jedno, jestli bude sedět ve škole na zadeli a nebo si to udělá doma, ale vyžaduju kreativní přístup a pokud nebude, budu se bránit.
|
jentak | •
|
(18.10.2013 13:41:31) pardon - ne očučí, ale odučí.
|
|
Myšutka* |
|
(18.10.2013 13:57:37) Jinak ta kreativita má ještě jeden háček - musíš na ni mít "slinu". Aspoň já to tak mám. Někdy mám totální útlum a kdybych se pos... tak ta myšlenka nevypadne. A to může trvat i týden. Je to jak když zhasneš svíčku. A pak se to zase zlomí a nápady jsou. Jinak jede semestr jsem měla z určitých důvodů znatelně míň výuky než jindy. A ta výuka pak byla o něčem jiným. Nebyla jsem utahaná, v hodinách jsem ze sebe mohla vydat víc a "vyřádit se". Juj, to byl semestr!
|
Hela | •
|
(18.10.2013 14:03:54) No, tak si dělej přípravy mimo semestr. Pracovat 26 nebo 28 týdnů v roce není zas nic tak hroznýho. Nechápu, proč učitelé vysokých škol mají tak málo hodin, když neučí ani ten školní rok. A jak je vidět, ještě si stěžují na "únavu". Tak místo cestování po světě za naše peníze na "konference" zkus dělat svou práci. A hned budeš mít připraveno.
|
Hanča | •
|
(18.10.2013 15:13:08) To tu prudíš nebo co? Chápeš, že učitel na VŠ učí v jiném levelu než učitel na základce? Učit na 1.stupni základky bych po VŠ taky zmákla, ale učit na VŠ fakt ne.
|
Danule75 |
|
(18.10.2013 22:04:14) Vážně? Přijďte, zkusíte si to.
|
Hanča | •
|
(19.10.2013 15:59:06) Ve školství jsem pracovala, zrovna na 1.stupni. Jenže jen na dobu určitou a po mateřské už to nešlo, nestíhala jsem s provozní dobou zařízení pro děti. Takže jsem ze školství odešla a vrátit se nelze, učila bych za moc malý plat, prakticky jako absolvent po škole, protože praxe, kterou mám, by se počítala jen polovinou. Z toho bych nevyžila, mám děti a hypo. Takže je mi líto.
|
|
|
|
saina | •
|
(18.10.2013 16:20:33) Zajímalo by mě, jaká je vaše práce a jak moc pracujete přes rámec svých pracovních povinností a placené pracovní doby, když dokážete tak pěkně soudit práci takové psychické a přípravné náročnosti, jako je výuka v libovolném stupni školství...
|
|
Lída+4 |
|
(18.10.2013 18:41:30) Asi vůbec netušíš, co k tý výuce na VŠ všechno patří. Velká část učitelů musí dělat i nějakej výzkum, málokdo se bez toho obejde. K tomu se počítají i různý projekty a granty, ze kterejch škole plynou další peníze i prestiž. A navíc - on takovej vysokoškolskej učitel není nijak zvlášť dobře placenej.
|
|
CisloPi |
|
(18.10.2013 19:51:23) Viš ty co, Helo, běž si to zkusit nebo běž do p...
|
|
Martina a holčičky | •
|
(19.10.2013 14:58:36) Pro zajímavost: učila jste někdy? Já znám několik velmi dobrých učitelů, kteří po delší učitelské kariéře změnili profesi a mají tedy celkem srovnání toho, co ze sebe vydávali dříve a co dnes. A je zajímavé, že se shodují na dvou věcech: 1/ Práce učitele bylo to nejbáječnější, co kdy dělali. 2/ Práce učitele bylo to nejnamáhavější, co kdy dělali.
Jejich stávající profese: programátor, truhlář-kuchyňář, daňová poradkyně, švadlena a "koučka" na vlastní noze.
|
|
|
|
|
jentak | •
|
(18.10.2013 13:43:13) A to se právě taky vztahuje na tento problém - klidně ať si učitel po večerech přivydělává, chce-li, ale on je placen za 8 hodin, tak je má odvést. Jestli ale není, tak se omlouvám, výplatnici jsem neviděla, abych v tom měla jasno.
|
Myšutka* |
|
(18.10.2013 13:52:01) Netuším, kolik příprav potřebují učitelé ZŠ. Já vím, že přednáška mi zabere několik hodin. Pokud jsem téma už přednášela, tak cca 3 hodiny, pokud ne, tak víc. Cvičení je pro mne jednodušší v tom, že v daném týdnu přípravy zužitkuju víckrát. Potřebuji cca 2-3 hodiny na nachystání. Pokud teda jedu na minimum. Opravování atp. do toho nepočítám. Učitel prvního stupně jede vlastně každou hodinu jinou, musí dělat opravy sešitů atd. Samotnou by mě zajímalo, kolik času je potřeba na "minimum" příprav a kolik času na "kreativitu".
|
jentak | •
|
(18.10.2013 14:05:16) Tak v té naší škole, která je malá /tedy málo dětí ve třídách/, učitel opravuje sešity a písemky "za pochodu" - když zadá sam. práci, tak opravuje. Výhoda je to u písemek, jejich výsledek zná dítě v podstatě hned. Já jsem tam spokojená, nemám problém a je mi jedno, když vidím, že učitelka to v jednu balí a jde domů. Ale tam s kreativitou a novými pustupy a s osobních přístupem problém není, ale kdyby byl, tak mi to teda jedno nebude - kdy chodí domů. Spoustu pomůcek učitel sežene a někdo další nakopíruje, zalaminuje - jsou to různé souhrnné tabulky na leccos, od vyjm. slov, násobilku, převody jednotek apod. - děti tohle nosí neustále s sebou, aby se měly kam podívat. A vím o tom, že konkrétně učitelky z prvního stupně o prázdninách vymetají různé semináře, jak učit děti lépe a zábavněji. No a spousta pomůcek je tam třeba od minula,takže jen je najít a mezi učiteli povyměňovat. Já sama jsem taktéž jako rodič dodělávala synovi různé tabulky, protože se potřebuje podívat, aby hned věděl. Pro učitelku jsem to pak dodělávala pro všechny.
|
|
Danule75 |
|
(18.10.2013 21:49:04) Učím na plný uvazek na 1. stupni. Letos 4. ročník + 2 hodiny v jiném ročníku. Úvazek 23 hodin týdně, myslí se přímé pedagogické činnosti. V praxi to znamená že v PO až ST mám 5 hodin, ČT a Pa 4 hodiny. Ale samozřejmě se to liší každý rok dle rozvrhu a ročníku, který zrovna máte. Odučím ( + dozory na chodbách),pak mám 2x týdně dozor ve školní jídelně s odvodem družinových dětí do ŠD. K tomu přidám 4 tzv. pohotovosti, tedy hodiny, kdy musíte být ve škole a kdy neučíte...kdyby náhodou někdo "vypadl". K tomu vedu 3 kroužky v odpoledních hodinách. Suma sumárum....v pondělí chodím domů v 17.00, v úterý se vracím "domů" pro vlastní děti a vezu je zpět, kde je mám na kroužku. Domů se vracíme okolo 17.00. Ve středu je to volnější, doma stíhám být i do 15.30 (naší MŠ zavírají v 15.45, takže mi ani nic jiného nezbývá). Čtvrtek je fajn, mám jen 4 hodiny, takže zvládám oběhat úřady, lékaře, kadeřníky atd, než zase budu muset být do 15.45 pro vlastní děti. V pátek jezdím často na fakultu, kde se ještě dále vzdělávám. Často i v sobotu. Příprava na další den mi zabere různě zhruba od 30 minut i do 1,5 hodiny. Záleží na tom, zda už mám pomůcky z minula, co se Vám sejde ve třídě za děti atd....opravy sešitů zvládám různě..při SP dětí (to moc nejde, protože samostatnost je dnešním dětem docela cizí), odpoledne ve škole, doma po večerech. O víkendu připravuji plán na další týden, připravuji webové stránky a vkládám zajímavosti a fotky z týdne uplynulého. Nestěžuji si, práce mne stále baví...i za ty peníze. Přivydělávat si jinak už opravdu nestíhám. A to nepočítám různé finanční transakce - vybírání peněz a placení, příprava vycházek a výletů, ŠvP, vypisování tuny nesmyslných papírů, které po nás ministerstvo požaduje. Sekretářku k ruce bychom potřebovali.
|
Maddala, 3 svišti | •
|
(18.10.2013 22:27:33) Tak tak... klobouk dolů před tebou... já naštěstí ještě nemám třídnictví, ani pohotovost... dozor v jídelně a na chodbách ani nezmiňuji. I po těch třech hodinách denně chodím domů leckdy jak zbitá... ale jak píšeš - práce mne baví :-D. Nicméně - každému (každé), kdo si myslí, že práce učitele je brnkačka za hromadu peněz - vyzkoušejte si to... pak suďte. Upozorňuji, že jsem vyzkoušela již několik různých profesí, já srovnání mám. A před každým i průměrným učitelem smekám. :-D
|
|
sabinka a | •
|
(21.10.2013 21:02:04) Vše podepisuji. Bohužel, kdo nevyzkouší, neuvěří.
|
|
|
|
Maddala, 3 svišti | •
|
(18.10.2013 19:17:34) No - pro představu: učím na druhém stupni ZŠ, na snížený úvazek.Učím 3 hodiny denně a čas na přípravy, opravy atd. mi zabere nejméně stejný čas, často i víc. Přitom oficiální doba nepřímé pedagogické činnosti (tj. kdy přímo neučím) je necelé dvě a půl hodiny... Takže - i při minimální nutné práci pracuji denně zhruba půl hodiny navíc... často i více... a to nedělám žádné inovace, vychytávky, novinky... o přípravách na výuku na interaktivní tabuli atd. už vůbec nemluvě. Všechna tato práce - pokud se rozhodnu ji dělat - je navíc, neplacená, v mém osobním volnu - tedy v čase, který bych mohla trávit s dětmi, s manželem... :-(
|
|
|
|
Myšutka* |
|
(18.10.2013 13:28:37) Nedopsala jsem... Chtěla jsem ti jenom přiblížit, co jako učitel chápu tím "do výše svého platu". Prostě jet na minimum, bez dalšího nasazení. Ovšem neznamená to nevěnovat se během výuky dětem, to ani náhodou.
|
|
|
|
Markéta | •
|
(18.10.2013 18:42:14) Trochu divná logika. Taky očekáváš, že kadeřnice bude dělat naplno, bez ohledu na plat, a kdyžtak tě ostříhá zadarmo (vybrala si přece to povolání)? A úřednice na poště tam zůstane přesčas, protože přece si to povolání vybrala?
|
|
|
Márky+3kluci |
|
(31.10.2013 21:58:00) Nevím, zda to tu třeba již nezaznělo, tak se omlouvám, pokud budu někoho opakovat.Ale myslím si, že je to myšleno tak, že pokud dělá někdo svojí profesi ,,do výše platu,, tak může jen sedět za katedrou rozdat úkoly a pak je oznámkovat a podle případného vyrušování rozdat ty černé puntíky.Ale dá se to dělat i jinak a není to nic, co by stálo paní učitelku peníze, jen je to dělání práce z lásky a ta snad ještě zadarmo je.Prostě rozdělí práci podle potřeb žáků, aby motivovala slabší, zaměstnala silnější a snažila se hledat řešení a né trestat.nakonec to je i pro ostatní žáky možnost k pochopení různých špatných vzorců chování a učí je to hledat řešení a dává jim to pocit, že paní učitelce na nich záleží.Zkrátka práce která není jen do výše platu obsahuje navíc lásku k dětem a trpělivost a potřebu děti nejen učit, ale také vychovávat. Myslím si, že pokud učitelka a to sebelépe vzdělaná , láskou k dětem příliš zapálená není, měla by dělat jiné povolání U soustruhu nemusíte mít lásku k dětem a možná se nemusíte ani usmívat.Takže když si někdo vybírá profesi, tak by to mělo být podle toho co ho baví.A pak je to na té práci vidět. A zejména děti to hodně ocení.
|
|
|