| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Černé puntíky frčí i v dnešní "moderní" škole

 Celkem 57 názorů.
 Pawlla 


Tresty 

(18.10.2013 10:08:42)
"Vůbec nejsem příznivcem příliš liberální výchovy, kde děti mohou všechno a učitel je nesmí potrestat. To, ne. "


Ale nedozvěděla jsem se jaký trest je teda z pohledu autorky ten dobrý.~d~Osobně si myslím,že jde hlavně o to,jak se s trestem zachází.Systém smajlíků(obdoba puntíků) měl syn v nižších ročnících taky,ale nebylo to o bezhlavém dávání mračounů za všechno a nebyl tam nikdo,kdo by byl takto označen,prostě většina nějakého měla,ale převládali smajlíci.I z pedagogického hlediska je to normální motivační systém,se kterým dobrý učitel umí pracovat,ale ten špatný bohužel ne.~d~
 Rigmor 


Re: Tresty 

(18.10.2013 12:33:20)
Žádný trest. Prostě jen přirozené důsledky. Bylo provedeno hodně psychologických testů s výsledkem, že trest není v učení motivující. Naopak, může snížit přirozenou motivaci. Já na své děti tresty nepoužívám a i v uplatňování přirozených důsledků jejich činů se musím krotit, abych to neprezentovala jako trest (třeba když jsem naštvaná), protože když to berou jako trest, připadá jim to nespravedlivé a nemá to ten správný účinek.
Dělat chyby je přeci úplně přirozené, na nich se člověk učí a vůbec nejlepší je, když si ty chyby člověk objeví sám. A dávat dítěti horší známku jen proto, že otravuje...když tak máme známku i z chování (i když to je taky pěkný nesmysl). Spíš by se měla zamyslet nad tím, proč asi otravuje, většinou asi proto, že se nudí.
A vůbec si myslím, že menší děti známkování nechápou a když tak jenom jako odměnu a trest. Nemají potřebu se porovnávat s ostatními, jak na tom jsou (pokud je k tomu někdo cíleně nevychovává). Potřebují jenom zpětnou vazbu, ale normální věcnou, ne spojenou s pocitem hanby, křivdy a vlastní neschopnosti, nebo naopak vyjímečnosti (třeba já když jsem byla veřejně chválena a ukazována jako nejlepší, necítila jsem se dobře, mrzelo mě to vůči ostatním). Jací jsme vzhledem k ostatním, to si každý zhodnotí sám. Jde o to se naučit komunikovat, ne hodnotit jeden druhého. Jak jsem na tom vědomostně vzhledem k ostatním se dá udělat formou testu s procentuálním bodováním. To mi přijde líp pochopitelné i spravedlivé. Hodnocení vědomostí přece nemůže být postaveno na náladě, osobních sympatií a antipatií hodnotícího...
 Pawlla 


Re: Tresty 

(18.10.2013 14:15:40)
"Žádný trest. Prostě jen přirozené důsledky. "

Rigmor,já to jako názor beru,ale autorka píše,že proti trestům není,tak se ptám jaké tedy~d~
 Filip Tesař 


Re: Tresty 

(18.10.2013 12:52:26)
Mě se teda při spojení "černý puntík" vybaví jedna z úvodních scén ze Stevensonova Pokladu na ostrově: "Černá známka, kapitáne..."

(pro nezasvěcené - černá známka podle románu sloužila pirátům jako upomínka na brzké shledání ve stylu těš se, jsme tady a dostaneme tě!").

Černý puntík je výstraha, ale snadno se z něj stane výhrůžná výstraha, samo o sobě to k tomu hrozně svádí, symbolikou (černá barva) i jednoduchostí udělení ("tak a máš to!"). Takže pokud použít, spíš jako krajní prostředek.

Taková výstraha jde ke kořenu věci jen někdy. To už je lepší negativní trestání než pozitivní (= odebírání něčeho, co by žák chtěl, než přidávání něčeho, co nechce), třebas: dávají se nějaké symboly za odměnu (třeba puntíky), trestem je umazání už získaných.

 jentak 
  • 

Re: Tresty 

(18.10.2013 13:04:19)
Ano - černý puntíky - tak a máš to - třídní důtku, ředitelskou a následně dvojku z chování.
Já jako holka si pamatuju taky na černý puntíky, zajímavý je, že byly i červený, ale nástěnka se spíš černala, černými puntíky učitelky nešetřily, zato červených bylo jako šafránu. A ono to fungovalo tak, že když těch černých bylo moc a trest už byl, tak na to dotyční kašlali - no co, stejně s tím už nic nenadělám.
U syna jsou smajlíci a mračouni - že prý u nich ještě nikdo nedostal mračouna. Bylo mi to divný, přece jen, už je říjen. Jenže - když není vše, jak má být, učitel se zeptá - co myslíš, jak tohle ohodnotit či je tohle v pořádku? A dítě se musí zamyslet, co na to. A že prý to je vždy tak, že dítě uzná, že tohle v pořádku není a že by si mračouna zasloužilo. Jenže učitel řekne - jenže já je nerad/a/ dávám, smajlíka si ale nezasloužíš, tak jak to vyřešíme. Dítě najde řešení samo - to či ono předělat, něco doma dodělat plus něco navíc apod.
Já myslím, že ty černý puntíky jsou na dvě věci....... a rozhodně nemotivují.
 Filip Tesař 


Re: Tresty 

(18.10.2013 13:16:32)
Přesně, červený puntík se musí zasloužit a to přece není jen tak! Zato černý se dává tím snáz, čím víc už jich tam je - stává se z toho svým způsobem zoufalý výkřik učitele, který neví, co s tím, kromě zesilování tlaku. Jenže čím víc černých známek je, tím menší mají efekt. První může být ještě psychický zážitek, ale s každým opakováním je to pro žáka víc a víc zvyk, žádný efekt se většinou nedostaví (kromě případného výprasku doma, ale ten dostávají děti, které jsou pravidelně fyzicky trestány i bez toho), spojitost s chováním a učením se nakonec úplně vytrácí - pokud nezíská obrácenou podobu, kdy se největší "hříšníci" předhánějí jako velcí frajeři, kdo bude mít víc.
 Pawlla 


Re: Tresty 

(18.10.2013 14:19:58)
Ne tak to opravdu není, žádný zoufalý výkřik.Jak jsem psala,u syna ten systém měli a osvědčil se,ale tam jde opravdu o to,jak se to dělá.Staré známé "když dva dělají totéž,není to totéž"~;)
 Leona 
  • 

Re: Tresty 

(18.10.2013 13:17:16)
Já vám nevím. Já bych zase tak striktně proti nebyla. Samo nedávat za každou pitomost, ale přijde mi to lepší než posílat za dveře, na hanbu, psát poznámky do žákovské nebo volat hned rodiče. Syn byl v první třídě nejvíc "puntíkatý". Nidky se nestalo že by nevěděl za co puntík dostal ani to nebral nijak tragicky. Zatímco puntíky učitelka šetřila (za školní rok jich bylo pět) s pochvalami a hvězdičkami, razítky za aktivitu a podobně ne. Takže mě to jako motivace nepřišlo nijak hrozné. Asi záleží jak k tomu konkrétní učitel přisupuje. Pokud z toho nedělá ostudu a pohanu, ale slouží to pro dítko jen jako upozornění že je něco špatně se mi to zvá v pohodě.
 Kafe 


Re: Tresty 

(19.10.2013 12:26:25)
Souhlasím Pawllo. Mimochodem, u nás ve škole se dávají i černé puntíky + systém různých razítek (každé v jiném významu). Líbí se mi to a myslím, že je to funkční.
 Saina 
  • 

Autorce alespoň jeden... 

(18.10.2013 10:32:55)
...černý puntík za ty čárky. :)
 rachomejtle 


do výše platu 

(18.10.2013 12:33:50)
Mě zaujalo hodnocení - vážím si učitelů dobrých - naštvaná na ty, co to dělají do výše platu.
Očividně mezitím nic.
Napadá mě, co je to ""do výše platu"", jak to autorka vnímá a proč je na ně vysloveně naštvaná - to je, jakoby byla naštvaná na kadeřnici, že ji pouze ostříhala a nechtěla nabarvit vlasy, přičemž ji zaplatila jen to stříhání.

Jak se prostě u učitelů, lékařů atd. bere automaticky, že to dělají rádi, tudíž rádi budou dělat i věci zadarmo. A běda jim, když tak neučiní. Zato ostatní profese posláním nejsou, takže tam mohou zřejmě dělat jen do výše platu.


Co takhle ty kantory a doktory prostě jen chápat, když to dělají do výše platu.

Taky bych byla ráda, kdyby se učitel pro mé dítě přetrhnul nebo lékař pro mou rodinu udělal vše možné i nemožné. Ale proč tohle neočekáváme i od právníků, zedníků, taxikářů atd.


Jo a krom toho mi to přijde zase jako rádoby osvětový článek, který vyzdvihuje nekalosti, ale jaksi nenavrhuje nápravu.
 jentak 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 12:49:40)
Tak já narozdíl od Tebe očekávám, že učitel bude dělat to, co má, bez ohledu na plat. A to proto, že si toto povolání vybrali dobrovolně. Stejně jako lékaři, zedníci........... Pokud na to hodlají kašlat, ať jdou dělat něco jiného.
A jestli by Ti přišlo OK to, že učitel by ve třídě seděl a jen hlídal a dával černý punti, protože za ten plat víc dělat nebude, tak fajn. Ale myslím, že takových chápajících rodičů by až tak moc nebylo.
 Myšutka* 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:15:43)
Ono je to trošku jinak.
Sama učím na VŠ a snažím se učit dobře. Pravidelně při zpětném hodnocení mám od studentů kladná hodnocení, že je naučím, že látku chápou atp.
Přitom sama vím, že bych mohla učit ještě líp. Mám nápady, jak výuku vylepšit, vím, jak ji zpestřit...
A teď to JENŽE - jenže mám dvě malé děti a plat na fakultě po všech odměnách dost pod průměrnou mzdou. Takže jak to řeším? No doučováním, pochopitelně. A prací na zakázku. Takže mi už nezbývá čas a síla na dodělávání pomůcek a "lepších" příprav. Přiznávám dobrovolně, že pracuji pro fakultu do výše své mzdy. Teda-pracuji víc, protože povinné publikce a práci na výzkumu musím odvést i k úvazku (10 - 12 dvouhodinovek cvičení + dvě přednášky). Ale bez přivýdělků bych mohla podávat lepší výkon a studentům hodně pomoct.
Takže chápu učitele ze základky, kteří po večerech dělají další práci, že výuku vedou v rámci svých sil a bez "příkras". Na to musí být síla a "nálada".
 jentak 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:21:02)
Myšutko - já od učitelů nechci, aby vzdělávaly mé dítě tzv. po pracovní době. Po pracovní době nechť si učitel dělá to, co sám chce, jeho volba. Ale jestli by hodlal učit stylem, že si sedne, řekne - přečtěte si stranu 75 a bude dávat puntíky za nepozornost, tak tohle skutečně ne - a může 1000x říkat, že má malý plat a že za to víc dělat nebude.
 Myšutka* 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:26:08)
Jasně, to odsuzuji taky. Ale abych řekla pravdu, zatím jsem se s takovým učitelem nesetkala. Spíš se setkávám opravdu s tím, že se jede bez nápadu, ze setrvačnosti, abych tak řekla "dokud nemusím, přípravy neměním".
Pozoruju to i sama na sobě a pro malé děti podle mně ty přípravy vyžaduí mnohem víc kreativity a "šťávy".
 jentak 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:41:04)
Ale i to je špatně - třeba u prvního stupně. Učitel očučí 5 hodin a zbytek má klidně na změnu přípravy - je mi jedno, jestli bude sedět ve škole na zadeli a nebo si to udělá doma, ale vyžaduju kreativní přístup a pokud nebude, budu se bránit.
 jentak 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:41:31)
pardon - ne očučí, ale odučí.
 Myšutka* 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:57:37)
Jinak ta kreativita má ještě jeden háček - musíš na ni mít "slinu". Aspoň já to tak mám. Někdy mám totální útlum a kdybych se pos... tak ta myšlenka nevypadne. A to může trvat i týden. Je to jak když zhasneš svíčku. A pak se to zase zlomí a nápady jsou.
Jinak jede semestr jsem měla z určitých důvodů znatelně míň výuky než jindy. A ta výuka pak byla o něčem jiným. Nebyla jsem utahaná, v hodinách jsem ze sebe mohla vydat víc a "vyřádit se". Juj, to byl semestr!
 Hela 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 14:03:54)
No, tak si dělej přípravy mimo semestr. Pracovat 26 nebo 28 týdnů v roce není zas nic tak hroznýho. Nechápu, proč učitelé vysokých škol mají tak málo hodin, když neučí ani ten školní rok. A jak je vidět, ještě si stěžují na "únavu". Tak místo cestování po světě za naše peníze na "konference" zkus dělat svou práci. A hned budeš mít připraveno.
 Hanča 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 15:13:08)
To tu prudíš nebo co? Chápeš, že učitel na VŠ učí v jiném levelu než učitel na základce? Učit na 1.stupni základky bych po VŠ taky zmákla, ale učit na VŠ fakt ne.
 Danule75 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 22:04:14)
Vážně? Přijďte, zkusíte si to.~g~
 Hanča 
  • 

Re: do výše platu 

(19.10.2013 15:59:06)
Ve školství jsem pracovala, zrovna na 1.stupni. Jenže jen na dobu určitou a po mateřské už to nešlo, nestíhala jsem s provozní dobou zařízení pro děti. Takže jsem ze školství odešla a vrátit se nelze, učila bych za moc malý plat, prakticky jako absolvent po škole, protože praxe, kterou mám, by se počítala jen polovinou. Z toho bych nevyžila, mám děti a hypo. Takže je mi líto.
 saina 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 16:20:33)
Zajímalo by mě, jaká je vaše práce a jak moc pracujete přes rámec svých pracovních povinností a placené pracovní doby, když dokážete tak pěkně soudit práci takové psychické a přípravné náročnosti, jako je výuka v libovolném stupni školství...
 Lída+4 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 18:41:30)
Asi vůbec netušíš, co k tý výuce na VŠ všechno patří. Velká část učitelů musí dělat i nějakej výzkum, málokdo se bez toho obejde. K tomu se počítají i různý projekty a granty, ze kterejch škole plynou další peníze i prestiž.
A navíc - on takovej vysokoškolskej učitel není nijak zvlášť dobře placenej. ~;)
 CisloPi 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 19:51:23)
Viš ty co, Helo, běž si to zkusit nebo běž do p...
 Martina a holčičky 
  • 

Re: do výše platu 

(19.10.2013 14:58:36)
Pro zajímavost: učila jste někdy? Já znám několik velmi dobrých učitelů, kteří po delší učitelské kariéře změnili profesi a mají tedy celkem srovnání toho, co ze sebe vydávali dříve a co dnes. A je zajímavé, že se shodují na dvou věcech: 1/ Práce učitele bylo to nejbáječnější, co kdy dělali. 2/ Práce učitele bylo to nejnamáhavější, co kdy dělali.

Jejich stávající profese: programátor, truhlář-kuchyňář, daňová poradkyně, švadlena a "koučka" na vlastní noze.
 jentak 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:43:13)
A to se právě taky vztahuje na tento problém - klidně ať si učitel po večerech přivydělává, chce-li, ale on je placen za 8 hodin, tak je má odvést. Jestli ale není, tak se omlouvám, výplatnici jsem neviděla, abych v tom měla jasno.
 Myšutka* 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:52:01)
Netuším, kolik příprav potřebují učitelé ZŠ. Já vím, že přednáška mi zabere několik hodin. Pokud jsem téma už přednášela, tak cca 3 hodiny, pokud ne, tak víc. Cvičení je pro mne jednodušší v tom, že v daném týdnu přípravy zužitkuju víckrát. Potřebuji cca 2-3 hodiny na nachystání. Pokud teda jedu na minimum. Opravování atp. do toho nepočítám.
Učitel prvního stupně jede vlastně každou hodinu jinou, musí dělat opravy sešitů atd. Samotnou by mě zajímalo, kolik času je potřeba na "minimum" příprav a kolik času na "kreativitu".
 jentak 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 14:05:16)
Tak v té naší škole, která je malá /tedy málo dětí ve třídách/, učitel opravuje sešity a písemky "za pochodu" - když zadá sam. práci, tak opravuje. Výhoda je to u písemek, jejich výsledek zná dítě v podstatě hned.
Já jsem tam spokojená, nemám problém a je mi jedno, když vidím, že učitelka to v jednu balí a jde domů. Ale tam s kreativitou a novými pustupy a s osobních přístupem problém není, ale kdyby byl, tak mi to teda jedno nebude - kdy chodí domů. Spoustu pomůcek učitel sežene a někdo další nakopíruje, zalaminuje - jsou to různé souhrnné tabulky na leccos, od vyjm. slov, násobilku, převody jednotek apod. - děti tohle nosí neustále s sebou, aby se měly kam podívat. A vím o tom, že konkrétně učitelky z prvního stupně o prázdninách vymetají různé semináře, jak učit děti lépe a zábavněji. No a spousta pomůcek je tam třeba od minula,takže jen je najít a mezi učiteli povyměňovat. Já sama jsem taktéž jako rodič dodělávala synovi různé tabulky, protože se potřebuje podívat, aby hned věděl. Pro učitelku jsem to pak dodělávala pro všechny.
 Danule75 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 21:49:04)
Učím na plný uvazek na 1. stupni. Letos 4. ročník + 2 hodiny v jiném ročníku. Úvazek 23 hodin týdně, myslí se přímé pedagogické činnosti. V praxi to znamená že v PO až ST mám 5 hodin, ČT a Pa 4 hodiny. Ale samozřejmě se to liší každý rok dle rozvrhu a ročníku, který zrovna máte.
Odučím ( + dozory na chodbách),pak mám 2x týdně dozor ve školní jídelně s odvodem družinových dětí do ŠD. K tomu přidám 4 tzv. pohotovosti, tedy hodiny, kdy musíte být ve škole a kdy neučíte...kdyby náhodou někdo "vypadl". K tomu vedu 3 kroužky v odpoledních hodinách. Suma sumárum....v pondělí chodím domů v 17.00, v úterý se vracím "domů" pro vlastní děti a vezu je zpět, kde je mám na kroužku. Domů se vracíme okolo 17.00. Ve středu je to volnější, doma stíhám být i do 15.30 (naší MŠ zavírají v 15.45, takže mi ani nic jiného nezbývá). Čtvrtek je fajn, mám jen 4 hodiny, takže zvládám oběhat úřady, lékaře, kadeřníky atd, než zase budu muset být do 15.45 pro vlastní děti. V pátek jezdím často na fakultu, kde se ještě dále vzdělávám. Často i v sobotu. Příprava na další den mi zabere různě zhruba od 30 minut i do 1,5 hodiny. Záleží na tom, zda už mám pomůcky z minula, co se Vám sejde ve třídě za děti atd....opravy sešitů zvládám různě..při SP dětí (to moc nejde, protože samostatnost je dnešním dětem docela cizí), odpoledne ve škole, doma po večerech. O víkendu připravuji plán na další týden, připravuji webové stránky a vkládám zajímavosti a fotky z týdne uplynulého. Nestěžuji si, práce mne stále baví...i za ty peníze. Přivydělávat si jinak už opravdu nestíhám. A to nepočítám různé finanční transakce - vybírání peněz a placení, příprava vycházek a výletů, ŠvP, vypisování tuny nesmyslných papírů, které po nás ministerstvo požaduje. Sekretářku k ruce bychom potřebovali. ~:-D
 Maddala, 3 svišti 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 22:27:33)
Tak tak...
klobouk dolů před tebou...
já naštěstí ještě nemám třídnictví, ani pohotovost... dozor v jídelně a na chodbách ani nezmiňuji.
I po těch třech hodinách denně chodím domů leckdy jak zbitá... ale jak píšeš - práce mne baví :-D.
Nicméně - každému (každé), kdo si myslí, že práce učitele je brnkačka za hromadu peněz - vyzkoušejte si to... pak suďte. Upozorňuji, že jsem vyzkoušela již několik různých profesí, já srovnání mám. A před každým i průměrným učitelem smekám. :-D
 sabinka a 
  • 

Re: do výše platu 

(21.10.2013 21:02:04)
Vše podepisuji. Bohužel, kdo nevyzkouší, neuvěří.
 Maddala, 3 svišti 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 19:17:34)
No - pro představu:
učím na druhém stupni ZŠ, na snížený úvazek.Učím 3 hodiny denně a čas na přípravy, opravy atd. mi zabere nejméně stejný čas, často i víc. Přitom oficiální doba nepřímé pedagogické činnosti (tj. kdy přímo neučím) je necelé dvě a půl hodiny... Takže - i při minimální nutné práci pracuji denně zhruba půl hodiny navíc... často i více... a to nedělám žádné inovace, vychytávky, novinky... o přípravách na výuku na interaktivní tabuli atd. už vůbec nemluvě. Všechna tato práce - pokud se rozhodnu ji dělat - je navíc, neplacená, v mém osobním volnu - tedy v čase, který bych mohla trávit s dětmi, s manželem... :-(
 Myšutka* 


Re: do výše platu 

(18.10.2013 13:28:37)
Nedopsala jsem...
Chtěla jsem ti jenom přiblížit, co jako učitel chápu tím "do výše svého platu". Prostě jet na minimum, bez dalšího nasazení.
Ovšem neznamená to nevěnovat se během výuky dětem, to ani náhodou.
 Markéta 
  • 

Re: do výše platu 

(18.10.2013 18:42:14)
Trochu divná logika. Taky očekáváš, že kadeřnice bude dělat naplno, bez ohledu na plat, a kdyžtak tě ostříhá zadarmo (vybrala si přece to povolání)? A úřednice na poště tam zůstane přesčas, protože přece si to povolání vybrala?
 Márky+3kluci 


Re: do výše platu 

(31.10.2013 21:58:00)
Nevím, zda to tu třeba již nezaznělo, tak se omlouvám, pokud budu někoho opakovat.Ale myslím si, že je to myšleno tak, že pokud dělá někdo svojí profesi ,,do výše platu,, tak může jen sedět za katedrou rozdat úkoly a pak je oznámkovat a podle případného vyrušování rozdat ty černé puntíky.Ale dá se to dělat i jinak a není to nic, co by stálo paní učitelku peníze, jen je to dělání práce z lásky a ta snad ještě zadarmo je.Prostě rozdělí práci podle potřeb žáků, aby motivovala slabší, zaměstnala silnější a snažila se hledat řešení a né trestat.nakonec to je i pro ostatní žáky možnost k pochopení různých špatných vzorců chování a učí je to hledat řešení a dává jim to pocit, že paní učitelce na nich záleží.Zkrátka práce která není jen do výše platu obsahuje navíc lásku k dětem a trpělivost a potřebu děti nejen učit, ale také vychovávat.
Myslím si, že pokud učitelka a to sebelépe vzdělaná , láskou k dětem příliš zapálená není, měla by dělat jiné povolání
U soustruhu nemusíte mít lásku k dětem a možná se nemusíte ani usmívat.Takže když si někdo vybírá profesi, tak by to mělo být podle toho co ho baví.A pak je to na té práci vidět. A zejména děti to hodně ocení.
 Sára S., 3. děti 
  • 

Nesouhlas s puntíky 

(19.10.2013 12:47:03)
Dobrý den,
krásný článek plný pravdy. Začnu od začátku. Už při prvním přivítání s paní učitelkou a dětmi jsem si říkala že to bude mít paní učitelka hodně těžké. Mluvila tiše, bez respektu a působila na mě zakřiknutým dojmem.
Děti se začaly učit a na syna přišly první stížnosti. Neposedí, zlobí atd. Byla jsem z toho trošku rozčarovaná a synovi ,,chlapsky" domluvila. A opět stížnosti atd. Tak jsem paní učitelce povolila mírnější výchovné tresty. Vím že je syn neposeda, ale učení mu jde výborně, ba přímo po mě vyžaduje učení navíc a hltá ho:-) a doma zlobí snad jako každé zdravé dítě.
A najednou paní učitelka polemizuje s ostatními maminkami jak je nešťastná ze své třídy a že by chtěla třídu jinou, hodnější.
Tak mám pocit, že ne každá povaha se hodí na tuto profesi. Učitel si musí zjednat respekt a přitom chápat svoje žáčky tak, aby jim už od první třídy nezprotivil školu svým přístupem k dětem. A proto už budu synovi domlouvat jen v opravdu krajní situaci a vést ho dál k respektu k dospělým. Zbytek si musí paní učitelka zvládnout sama. Tak jako paní učitelka u syna ve školce. Zavelí, zvedne hlas a děti pro ni dýchají.
Takže každá ,, zlobivá" třída cosi vypovídá o tom kdo ji má na starosti a jak si s ní poradí. A děti jsou pořád jenom děti které jimi ještě dlouho budou a my dospělí.......nekažme jim ten jejich dětský svět černýma puntíkama. Těch nasbírají v dospělosti ještě dost a dost.:-)
 Tamara 


Puntíky na VŠ 

(19.10.2013 17:57:41)
Já jsem se setkala s černými a červenými puntíky i na vysoké! Měli jsme takovou zvláštní paní profesorku na lexikologii a ta nám dávala černé a červené puntíky za aktivitu (kdo se hlásil nebo vyluštil první křížovku). Bylo to ponižující, ale asi to bylo dáno tím, že paní profesorka měla doma malé děti. Nejkurióznější na tom bylo, že když jsme "zlobili", tak nám říkala: "chovejte se prosím vás jako na vysoké škole". :-)
Jako matka školáka mám dnes tu zkušenost, že můj syn píše mnohem hůř než jsem v jeho věku psala já a také nemá tak vzorně nachystané věci, i když se snažíme na to všichni dohlédnout. Prostě nění schopen mít všechno tak vzorné jako holčičky, protože to prostě má jinak nastavené. Puntíkovaný systém platí bohužel pro všechny stejně, takže už teď na začátku roku je téměř černá ovce třídy - a přitom je to jinak úžasný chytrý kluk!
 Kočanská 


Re: Puntíky na VŠ 

(19.10.2013 18:27:33)
Dobrý den,

nic si z toho nedělejte. Třeba u nás doma se to bere sportovně. Synovec dokonce dostal pochvalu, že přinesl první poznámku :-) No, házeli hobou na strop :-) Naše dcerka má také poznámky, že se už asi 3x na něco do školy nepřipravila. No to my se z toho asi všichni po...
Něco se ve škole od našich mladých let změnilo, ale někdy na mě dýchnou osmdesátky až hrůza :-(
 denisa 
  • 

Re: Puntíky na VŠ 

(19.10.2013 21:38:30)
Tak třeba nepořádnost dítěte bych teda řešila, nevede to k dobrým návykům. S tímto teda nesouhlasím. Házení houbou vypadá jako legrace do té doby, než houba něco poškodí, např. mp3 přehrávač, mobil... Toto je opravdu jiné než v 80. letech. Děti nosí technické vymoženosti do školy. Někteří rodiče nic neřeší a dětem nic nevysvětlí a dle toho to vypadá...
 Kočanská 


Re: Puntíky na VŠ 

(20.10.2013 9:27:31)
vy mi trochu přijdete, jako jedna paní v TV, která radila, jak cestovat s dětmi v autě. Cituji: "Například je nenecháme jíst broskve - mohly by se potřísnit".
Já nevím mě to přijde celkem normální, že děti hážou houbou. Naopak nechápu k čemu je jim ve škole MP3 přehrávač a jiná drahá elektronika. Mobil - OK, ale ten mají mít pečlivě schovaný v aktovce - také jim ve škole k ničemu nepomůže.
 Vlasta 
  • 

Re: Puntíky na VŠ 

(20.10.2013 11:30:38)
Ve třídách už celkem běžně bývají počítače či docela drahé interaktivní tabule...A konečně vymalování třídy ušpiněné "normálně" létajícími houbami taky není zadarmo. Doma to svým dětem taky jistě nedovolíte :-).
 kukuřice 
  • 

Re: Puntíky na VŠ 

(20.10.2013 12:09:05)
"Já nevím mě to přijde celkem normální, že děti hážou houbou"
No, normální to je, ale také je normální, že jim to dospělý zakazují, popř. vysvětlí proč jim to zakazují (prevence fleků na stěnách). Říká se tomu VÝCHOVA, jestli jste o tom někdy něco neslyšela.
A neříkám děti za poznámky nějak dramaticky trestat, ale pochválit je? ~a~

MMCH, jak často platíte výmalbu třídy?
 Vlasta 
  • 

Re: Puntíky na VŠ 

(20.10.2013 11:46:16)
Berete to sportovně, protože to vidíte jen ze své pozice rodiče. Zkuste se na to podívat z druhé strany. Mám ve třídě 34 třeťáků. Na jednoduchý pokyn: vezměte si pracovní sešit a tužku a vypracujte cvičení to a to, se zvedne několik rukou - já nemám tužku, mně se zlomila tužka, já jsem zapomněla pracovní sešit...Půjčíte tužku, strouhátko, narychlo vymýšlíte náhradní úkol...Kdyby měli všichni pomůcky v pořádku, byla by to práce na deset minut, vyšel by čas i na nějakou hru, které děti milují. Ale takhle? Ano, je to prkotina, když však takových "prkotin" řešíte dest za den, od pondělí do pátku, je to už trochu únavné.
Podotýkám, že svoji práci mám opravdu ráda, neměnila bych, jen mi někdy vadí ty unáhlené rodičovské soudy :-)
 Aja 
  • 

Re: Puntíky na VŠ 

(19.10.2013 23:55:44)
reaguji na větu_ černé puntíky jsou nasteveny vsem stejně.Dnes mi syn (prvňák) odpověděl na můj "pokyn" ke čtení - Proč bych četl, když já to umín, Lenička to neumí a dostane razíto také.- Za časů,kdy jsem chodila do školy já, byly puntíky také, ale razítko za odměnu dostal jen ten, kdo opravdu uměl
 Markéta, kluci 11 a 5 
  • 

Re: Puntíky na VŠ 

(20.10.2013 7:33:50)
A proč by to četl,když to umí?

Lenička možná není tak šikovná a snaží se, a paní učitelka se ji snaží povzbudit.

Já bych mu řekla, že nejsou důležitá ta razítka, ale to čtení.
 ¨Inka 
  • 

příšerný článek, naprosto odtržené od reality 

(20.10.2013 20:07:23)
Tedy tento článek jsem nemohla ani dočíst. Autorka mi přijde jako pan chytrolína, co spadla z Marsu. Ono učit na vysoké škole a základce je zásadní rozdíl. Učím děti i dospělé a nedá se to porovnávat. Prostě nebe a dudy. Když si připravujete výuku pro děti, je to kromě o obsahu i příprava pomůcek, organizace školní hodiny, aby to bylo jasné, mělo spád atd. U dospělých je to víc o odbornost, obsahu. Mě osobně přijde to druhé mnohem snazší.
Co se týká puntíků, černých nebo červených či jiných, je to prostě jen vyjádření toho, v jakém souladu je dítě s požadavky školy. Nic špatného na tom nevidím, zdá se mi, že je dobře, když je jasno. A děti v tom jasno mívají, ti co tvrdí, že ne, jsou ty typy, co se snaží odmala chytračit, obvykle to bývá program z rodiny. Samozřejmě může být problém i v osobě paní učitelky, ale to s puntíky nemá co dělat.
¨Docela mě zvedlo ze židle prohlášení paní autorky, že učitel by neměl odvádět práci jen do výše platu. Zajímalo by mě proč jako. Za málo peněz málo muziky, to platilo vždycky, a pokud si to dnešní vláda neuvědomuje, nemá se co divit. Svoje povolání si vybral každý, ne jen učitelé, a to není důvod chtít aby plivali pajšl zadarmo. Tento svět měří hodnotu penězi, to není žádná novinka pro nikoho, takže proč z toho vyloučit školství? Podle toho musím říct, že i průměrný učitel není dostatečně ohodnocen za práci co odvádí.Existuje tu navíc jakási zcestná představa, že učitel má pracovat osm hodin denně, a jsou snahy to všelijak přepočítávat...to je nesmysl, práce učitele při výuce je tak intenzivní a koncentrovaná, že přepočty kolik stráví opravami a přípravami nemají smysl. jde o výdej energie a ten je značný. Vím to, protože jsem dělal i jiná povolání.
Jinak učím ráda, ale cítím se vyčerpaná. Porovnávat můžu, jak jsem už psala, dělala jsem v řadě dalších, kancelářských, manažerských a kreativních profesích, a zase...je to jako počítat jablka a hrušky. Nikde nejedete tak naplno jak v té třídě. V kanceláři jsem si řekla, tuhle věc dodělám za hodinu, teď potřebuju kafe, protáhnout se... Ve škole si nemůžete ani odskočit na záchod.
Závěr:
Puntíky vítám, dávají věcem řád. Tečka. Černá - autorce článku. Ať příště napíše jak to teda dělat. To budu ráda nejen já, ale další, co navzdory mizerným platům a davům, které si výuku představují jak Hurvínek válku (nikdy jsem to nedělal ale je to zřejmá brnkačka a ulejvárna) snaží (zatím ještě) odvádět kvalitní práci.
 Jana, školkáč a školák 
  • 

Re: příšerný článek, naprosto odtržené od reality 

(21.10.2013 9:08:09)
"Docela mě zvedlo ze židle prohlášení paní autorky, že učitel by neměl odvádět práci jen do výše platu. Zajímalo by mě proč jako. Za málo peněz málo muziky, to platilo vždycky"

Mám tomu rozumět tak, že kdyby Vám zvedli plat, připravovala by jste se na vyučování lépe? Vy si jako při přípravě na vyučování řeknete "tak, tohle už je za ty prachy dobrý, končím."? To si nějak nedovedu představit

"Co se týká puntíků, černých nebo červených či jiných, je to prostě jen vyjádření toho, v jakém souladu je dítě s požadavky školy. Nic špatného na tom nevidím, zdá se mi, že je dobře, když je jasno. A děti v tom jasno mívají, ti co tvrdí, že ne, jsou ty typy, co se snaží odmala chytračit, obvykle to bývá program z rodiny"

Z tohohne jsem se úplně oklepala, vy asi děti obecně moc ráda nemáte, že?

"Porovnávat můžu, jak jsem už psala, dělala jsem v řadě dalších, kancelářských, manažerských a kreativních profesích"

Tak proč jste u nich nezůstala, když to tam bylo o tolik lepší?

"Svoje povolání si vybral každý, ne jen učitelé, a to není důvod chtít aby plivali pajšl zadarmo. Tento svět měří hodnotu penězi, to není žádná novinka pro nikoho, takže proč z toho vyloučit školství?"

Na nízké platy učitelů se nadává již od mého dětství. Jistě jste o tom i Vy slyšela ještě před tím, než jste se stala učitelkou. Proč jste tedy do školství nastupovala?

Víte, moje matka celý život dělá učitelku na ZŠ. Také by jistě uvítala vyšší plat (ostatně, kdo ne), občas si postěžuje na únavu (kdo občas nepřijde z práce unavený), na nadřízené (koho občas nenaštve šéf), na profesní zákony (já nadávám víc než ona), na některé rodiče (já zase nadávám na některé zákazníky a na úředníky). Co se Vám snažím říci? Přes to všechno je máma dobrá učitelka, která má děti ráda, přípravám se věnuje naplno a učí ještě i poté, co již má nárok na důchod - důvod? Prostě ji to baví a dělá to ráda. To asi není Váš případ, že.




















,
 Rigmor 


Re: příšerný článek, naprosto odtržené od reality 

(21.10.2013 13:52:13)
Hodnocení nepotřebují děti, potřebujete ho Vy. Červený puntík je odměna a černý je trest. Odměny a tresty v učení nemotivují, když tak krátkodobě. Pokud vám tohle stačí a považujete to za zpětnou vazbu....tak by jste se měla přinejmenším dovzdělat.
Jak je možné, že to někde jde i bez puntíků, smajlíků a vůbez bez známek? Děti by měli pochopit, že se učí proto, aby věděli, ne proto, aby něco sbírali, nebo aby se zavděčili učitelům či rodičům. Individuálně přistupovat k dětem lze, ale nemůže jich být ve třídě 30, takže tam bych viděla cestu....
To, že je to náročné zaměstnání , souhlasím. Já bych si ho nevybrala, protože na to nemám schopnosti. Peníze výběr zaměstnání jistě ovlivňují, ale nemyslím si, že je to to hlavní. A navíc, každý manažer ví, že zvýšení platu zaměstnance motivuje k větším výkonům tak po dobu 2-3měsíců nejvíc, takže hlavní vnitřní motivací musí byt něco jiného – to, že to člověka baví, dává mu to smysl. Samozřejmě se stane, že se člověk unaví, přepracuje, v krajním případě i vyhoří, někde tam je i stav ´´pracuji do výše svého platu´´. Ale s tím se musí člověk naučit pracovat, umět relaxovat, nebo i změnit zaměstnání na čas nebo na trvalo.
 Lybicka + dva kluci 


Re: příšerný článek, naprosto odtržené od reality 

(21.10.2013 14:14:56)
Dobrý den,
nemyslím si, že je vhodné porovnýávat kvalitu výuky a množství vydělaných peněz. Kdo chce peněz víc, bohužel musí jít pracovat jinam a zase naopak, když už práci dělám a vím za kolik, i tak ji musím odvádět dobře a svědomitě.
V loňském roce jsme v AJ měli formu smajlíků a mračounů a bylo to motivující a děti to bavilo. Taktéž jeden mračoun nevadil a na 5, aby dostali pětku, jsme nikdy nenasbírali. Takže já s puntíky, jakožto doplňkovým hodnocením, klidně souhlasím a nemyslím si, že by to mělo děti nejak frustrovat. Navíc, neočekávám že by jich děti měli nabrat desítky, spíše jednotky a za to ani ty kluky holčičky negativně hodnotit nebudou. :-)
 Edit 
  • 

Doufám že moje děti neučíte !!! 

(21.10.2013 14:52:02)
"Černé puntíky dávají řád"...... Brrrrrrr , tak to lituju děti na Vás asi vzpomínat v dobrém nebudou !
 Inka 
  • 

Re: Doufám že moje děti neučíte !!! 

(21.10.2013 17:03:51)
Možná byste se divila, ale řád je to,co dneska děti nejvíc postrádají.A potřebují. A dospělí taky. Je jedno jestli se to nazve černý puntík, mračoun nebo jakkoli jinak. Znamená to budeš-li dělat tohle, stane se tamto. Je to je něco, o co se dá opřít.

A že děti dobře vzpomínají na učitele, kteří je nechali myslet si, že házet houbou je normální a že můžou vyrušovat ostatní jen proto, že jsou rychleji hotoví, tak tohle podle mě nefunguje. Na přísné (a laskavé) učitele máme obvykle, poté co zmoudříme, lepší vzpomímky. I když jen kvůli vzpomínkám se to nedělá:-)

 terkam1 


kam vedly černé puntíky 

(21.10.2013 8:26:32)
Je tu spousta zastánců i odpůrců černých puntíků. Já jsem už téměř před 30 lety tento systém zažila sama na sobě. Dodneška moc nevím ani za co jsem je dostávala....ale asi něco jako neořezané pastelky, neumí to, či ono.....opravdu nevím....ale dostávala jsem jich takové množství, že jsem byla přesvědčená, že mi je paní učitelka dává jen protože mě nemá ráda a záměrně mi škodí.Důsledkem ale nebyla zvýšená motivace, protože jsem dospěla k názoru, že ač dělám co dělám, černé puntíky dostávám dál. ať se snažím jakkoli. Takže jsem pak už nedělala nic, abych vyhověla paní učitelce. Horší bylo, že moji rodiče nezkoumali důvod těchto negativních hodnocení a jen mě trestali a vyhrožovali....měla jsem doma zakázané všechno, co se osmiletému dítěti dalo zakázat. Byla jsem v uzavřeném kruhu, ze kterého nešlo ven. A můžu říct, že tento celoroční kolotoč mě dovedl až k pokusu o sebevraždu. Nikdo tenkrát nevěděl, co jsem udělala....protože jsem prostě spolykala první skleničku tabletek, které jsem našla a tu jsem prostě vyzracela, ale domnívám se, že ještě rok s touto paní učitelkou a asi by se mi to povedlo. Paradoxní dnes je, že jsem vystudovala 1.LF UK a tak jsem asi hloupá nebyla ani v druhé třídě. Dodnes moc nerozumím tomu, proč mí celkem chápající rodiče se neptali po důvodech nějak detailněji a rovnou mě trestali. Nicméně dodnes když se řekne černý puntík, tak si moc dobře pamatuji na ty pocity a možná někomu tento příběh pomůže zamyslet se nad konečnými důsledky, jaké černé puntíky mohou mít.
 Ypeta 


Re: kam vedly černé puntíky 

(21.10.2013 8:58:15)
:-) trochu jste si odpověděla sama, že to nebyla snad chyba jen paní učitelky, ale i rodičů, i když je to tragický příběh. Dobré poučení pro nás rodiče, že bychom se měli pídit po příčinách... Děkuji za to!
Já se obávám, že dnes se k tomuto systému někteří "pedagogové" vrací, protože jak už tu padlo, chybí jim kreativita. Zkrátka, kde nic není, ani smrt nebere... Dnes se mladí učitelé dělí na ty, kteří berou svou práci jako poslání a baví je, a na ty, kteří nevěděli co, tak skončili na peďáku s tím, že budou mít VŠ a najdou si jinou práci. Jenže - tu jinou práci si našli ti schopnější. Těm zbývajícím, zbylo jít učit. Bohužel pro nás a naše děti je to loterie, koho nám ředitel na prvním stupni přidělí. U nás na škole jsou skvělé učitelky, přímo báječné, bohužel jsou tam i ty nicky... Zrovna máme nicku, bojuji s tím každý den a doufám, že ta další bude ta báječná... Pro všechny, zařekla jsem se, že si nebudu chodit stěžovat na učitele, protože jejich práce je opravdu těžká a někdo to dělat musí. Nicméně jsem při své povaze musela školu vyeliminovat, a to do té míry, že chodím pouze vyzvedávat syna z družiny a snažím se nenarazit na pančelku. Nemusela bych se udržet. Jediná klika je, že je na ty děti aspoň hodná :-)holt nemá pedagogické nadání, to se stane. Celý život jsem pracovala jako dobrovolník v dětských organizacích, jezdila jsem na víkendovky, učila kurzy... a protože je ta práce opravdu náročná, aby ji člověk mohl dělat tak jak chce, muselo by se sejít moc příznivých okolností a na to nelze spoléhat. Tak jsem šla na práva :-) Přála bych všem dětem skvělé učitele a všem učitelům, kteří tu práci dělají dobře respekt společnosti a uznání. Těm, kteří to dělají hůř bych přála, aby našli práci, která je bude naplňovat. Přeji krásný den Vám všem!
 Zdena 
  • 

Pamětnice 

(21.10.2013 10:15:57)
Do první třídy jsem nastoupila počátkem šedesátých let minulého století. Kromě známek a občas poznámek jsme žádné puntíky nedostávali. Ani černé, ani červené. Paní učitelka si možná něco psala do svého notýsku, aby věděla, co má rodičům říci. To nevím, neptala jsem se jí a už se ani nezeptám. Už je to dávno, mohu mít vzpomínky zkreslené, ale nevzpomínám si, že by mi vadila ona. Problém jsem měla s dětmi, které se mi posmívaly, protože jsem se přistěhovala z jiného kraje a mluvila jsem jiným nářečím. A taky jsem byla venkovanka, zatímco oni měštší. Když jsem kvůli tomu chodila za školu, nedostala jsem dvojku z chování, ale paní učitelka promluvila se spolužáky a posměšky přestaly. To ale byla totalitní učitelka s katolickou výchovou v rodině. Žádné moderní metody jednadvacátého století.
 sikumi 


Diskuze 

(23.10.2013 20:37:04)
Jsem udivená k čemu se tady vede diskuze. Jen málo příspěvků se věnuje skutečné podstatě - tj. používání zvláštního způsobu hodnocení. Navštívila jsem mnoho zahraničních škol a s podobným motivačním systémem jsem se opravdu nesetkala. Myslím si, že pedagogické fakulty a doškolovací kurzy by měli nabídnout učitelům jiné spektrum poskytování zpětné vazby. Moje neposedné syny naštěstí učili učitelé, kteří si dovedli poradit i bez této berličky. Někdy stačí i přirozená autorita~:-D
 Ali33 


Černé puntíky 

(5.11.2013 18:48:18)
Článek je velmi jednostranný. Autorka řeší jen negativní vnímání symbolu "černý puntík" a nenavrhuje jiné řešení. Co takhle dávat ocenění jen za "dobré skutky" a ty nepěkné neoceňovat. A máme hned pozitivní hodnocení, jak málo stačí!~g~

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.