Chiwule |
|
(24.9.2013 15:12:51) text v úvodu článku, citace to je o nás... Už je to pár let, co jsem tenhle text psala, zrovna nedávno jsem si jej připoměla, když jsme začali řešit předčasný nástup dcerky do školy. Se systémem bojujeme neustále, v podstatě už od nástupu do školky. A jak už tu zaznělo v nějakém příspěvku výše, na školku nebo školu se spoléhat nedá, rodiče musí dítko "zabavit" a rozvíjet je sami.
|
Hanča | •
|
(24.9.2013 15:22:45) Chiwule, školka je výborná věc, protože i nadané dítě si může hrát s vrstevníky a rozvíjet sociální kontakty. Rodiče ale školku doplňují. Ve škole už je to náročnější, hlavně na znalosti.
|
Chiwule |
|
(24.9.2013 22:21:34) noo, trošku si dovolím nesouhlasit, ono už se toho moc doplňovat po školce nedá. Ne každý může být s dítkem doma a žít dlouhodobě jen z jednoho příjmu. Pro rodiče co chodí do práce zbývají už jen víkendy, to se toho moc "nenahoní", většinu času pak leží zodpovědnost na školce potažmo v dalším období na škole, případně na doplňujících kroužcích kde dítko může docházet když jsou rodiče ještě v práci. A to mluvíme o situaci, kdy je nadané dítě jedináček, co když je dětí víc? Těm je také třeba se někdy věnovat ;-)
|
Alena | •
|
(25.9.2013 8:56:15) Nezlob se, ale hodinu denne pro dite nelze urvat? A to je casu az az.
|
Juldafulda |
|
(25.9.2013 9:10:53) Mít chytré dítě je danajský dar. A jak tu některá psala pokud je těch dětí víc, tak není v silách rodičů takové dítě hnát stále dopředu a dopředu. A je pravda, že "normální" dítě člověka nestojí tolik sil jako to nadané.
|
Alena | •
|
(25.9.2013 9:13:59) Proc, vice nadanych deti je lepe nez jedno, spolupracuji, mohou hrat strategicke deskove hry, nepripadaji si jako mimozemstane apod
|
rascal-ka |
|
(25.9.2013 9:18:15) Aleno, každé dítě může mít nadání či zájem o naprosto odlišné věci, takže společné aktivity se většinou nekonají.
|
Alena | •
|
(25.9.2013 9:22:56) Uved realny priklad - ktery jsi nekde videla, zazila. Takovou kombinaci nadani, kde nejdou cinnosti kombinovat a kde to rodice nejsou schopni zvladnout.
|
Lída+4 |
|
(25.9.2013 10:03:05) Jedno dítě výrazně matematicky nadaný, druhý spíš uměleckej typ. První dítě zoufale nebaví jakýkoli vyrábění nebo jiný výtvarný činnosti, druhý to miluje. Druhý dítě má rádo přírodovědu, prvnímu leze krkem. Druhý dítě hodně pohybově aktivní, první naopak spíš nešikovný a pohodlný. Mám pokračovat???
|
rascal-ka |
|
(25.9.2013 10:28:51) Lído, přesně! A to ani nemluvím o tom, že v rodině s více dětmi může být nadané pouze jedno, ale i ty ostatní "průměrné" děti mají svoje zájmy a aktivity.
|
Alena | •
|
(25.9.2013 11:44:26) Ale i ty prumerne jsou vetsinou kazde dost jine, ne?
|
|
|
ALena | •
|
(25.9.2013 11:43:49) Ale ja porad nevidim ten problem...matika x vytvarka - neda se delat oboji najednou u jednoho stolu? Jeden priroda, druhy pohyb to vazne nejde zkombinovat? Po skolce, kde je casto 25 deti na jednu ucitelku se chce, aby se nadanemu diteti nekdo venoval extra a rodice, kteri ty deti maji treba jen dve stenaji, jak je to narocne. NEco jineho je treba nadane dite v kombinaci s poruchou chovani, to verim, ze je dost tezke ukocirovat, ale zehrat na samotne nadani mi pripada hodne jako rouhani.
|
Hanča | •
|
(25.9.2013 12:41:50) Nikdo nechce, aby se nadanému dítěti věnovali extra, ale aby mu dávali dostatek podnětů pro rozvoj. To je velký rozdíl.
|
Alena | •
|
(25.9.2013 12:52:20) Ale i to je pro ucitelku dost prace navic, ne? (Coz neznamena, ze by to tak nemelo byt, melo) Reagovala jsem na vyroky tohoto typu "trošku si dovolím nesouhlasit, ono už se toho moc doplňovat po školce nedá", Od skolky se ceka poctiva prace, ale rodic uz poskolce s nadanym ditetem nic nestihne?
|
|
|
Lída+4 |
|
(25.9.2013 12:49:37) Ono to není "jeden příroda, druhej pohyb" - tohle má jedno dítě obojí, zatímco druhý dítě oboje nesnáší. To je pak docela obtížný kloubit dohromady. A proti "standardním" dětem to je složitější třeba v tom, že nadaný chtějí všechno mnohem víc do hloubky a často mívají daleko širší záběr.
|
Alena | •
|
(25.9.2013 12:58:22) Ale jiste, ze mas pravdu, je to prace navic, ale takova, ze to rodic nezvladne? Nikdy nebyly tak dobre podminky pro nadane deti - zacinaji se brat vazne, existuji pro ne skoly, encykopedie,akce, tabory, internet. Nadane deti zase setri cas jinde, pokud se trilety dokaze chovat jako petilety, dokaze zaridit spoustu veci navic sam
|
Lída+4 |
|
(25.9.2013 18:35:45) Tak to ani náhodou. Nadaný dítě sice je rozumově napřed, ale v sociální oblasti to tak obvykle nebejvá, ba někdy přímo naopak.
|
Alena | •
|
(25.9.2013 18:55:09) Tak nemyslela jsem, ze neco vyridi socialne zdatne. Ale pochopi drive, proc jsou nektere veci treba. Na nakupu, v restauraci vysvetlim, proc se nebeha a vytahnu hru (encyklopedii, hlavolamy, papir-tuzku) a zabavi se. Napr. potrebuju do knihovny, synove zapadnou do svych oddeleni (ctou od tri) a ja si zaridim co je treba a pak je tam najdu, vydrzi se soustredit dlouho na jednu vec, badaji si a jsou spokojeny. NOrmalni trilete deti by vydrzelo pet minut a zaclo by fnukat, ze se nudi.V okoli mam nekolik takovych deti a krome jednoho precitliveleho chlapce je zkusenost vesmes podobna.
|
Lída+4 |
|
(25.9.2013 19:13:15) Aleno, nemáš pravdu - tohle je skutečně případ od případu, často se naopak nadaný děti v takovejch situacích chovají jako mladší. A navíc často bejvají tvrdohlavější a zarputilejší.
|
Lída+4 |
|
(25.9.2013 19:14:14) Neboli - ono to dítě třeba rozumově pochopí, proč by něco mělo nebo nemělo dělat, ale chovat se podle toho často nedokáže.
|
|
Alena | •
|
(25.9.2013 19:20:56) Ja se nepru, jestli mam pravdu, ja mam jen zkusenost (a rozhodne ne sama), ze nadane dite muze cas i "usetrit", ze to neni koule na noze, kolem ktere se musi 24 hodin poskakovat. Samozrejme musi existovat i deti kde to tak rozhodne neni, naopak, nicmene ja zadne takove neznam.
|
Lída+4 |
|
(25.9.2013 19:33:31) Vidíš, já zas prakticky neznám nadaný dítě, který by v předškolním věku rodičům nějakej čas ušetřilo... A že jsem jich poznala fakt hodně.
|
Alena | •
|
(25.9.2013 19:38:53) Ale jo, ja ti verim, jen znam same tiche intelektualy a badatele,hudebniky a vytvarniky, je to proste nahoda.
|
Lída+4 |
|
(25.9.2013 19:56:19) No, jenže u mě to jsou desítky dětí, víš? Naprostá většina z nich je tak zhruba do prvních školních let strašně náročná na čas dospělých, k tomu bejvají lehce sociálně opožděný a i jinak různě podivný. Málokterý z nich si v takovým věku dokáže v klidu delší dobu třeba samo bádat - nebo jo, dokáže, ale ne tehdy, kdy by se to rodičům hodilo.
|
|
|
|
|
Lvice+lvíčata |
|
(2.10.2013 23:17:40) Lído nesouhlasím, dcera i kluci byli ve vývoji akcelerovaní ve všech oblastech kognitivní, emoční, sociální
já neskuhrám jak většina tady, jak jen to šlo a jde věnuji svůj čas svým dětem, ono se mi to vrátí časem o tom jsem přesvědčena a vidím to.... no jasně na mé zájmy a koníčky ani na lenošení mi už čas s takovými dětmi nezbyl, ale přesto jsem třeba s těmito dětmi normálně pracovala a při práci ještě vystudovala a zažila s nimi to co s ,,normálními" (nenadanými) dětmi nezažijete
problémy s těmito dětmi ve školství jsou, školy na ně nejsou připravené a často učitelé tyhle děti ve škole nechtějí, tyhle děti jsou problematické, aspoň moji kluci byli, ale problém je i v rodičích často uděláme něco špatně pro tyhle děti i my, nevěnujeme se jim když to potřebují, nezajistíme jim podněty jaké potřebují...
jen si nemyslím, že školství je všemocné řešit problémy nadaných dětí, řešit to musí rodiče, bohužel bojovat často proti školské byrokracii a škatulkování dětí bylo i nad mé síly
|
Lída+4 |
|
(3.10.2013 15:01:20) To máš ovšem vcelku dost kliku. Já jsem ji v tomhle směru měla taky, ale je to spíš výjimka.
|
|
|
|
Juldafulda |
|
(26.9.2013 16:04:46) Aleno ja ti to neberu, me dite ma kombinaci Adhd plus nadani. Ale kdo takove dite doma nevychovava tak fakt nepochopi ))).
|
|
|
|
|
|
|
Alena | •
|
(25.9.2013 11:49:48) To jsou navic bezne rozdily mezi dětmi, to prece musi resit kazdy rodic.
|
Juldafulda |
|
(25.9.2013 17:44:20) Aleno je rozdil, ze jsou dve deti a kazde potrebuje svoje, ale jak pise Lida, treba moje starsi potrebuje veci vice do hloubky. Ve veku ve kterem je ted mladsi on mel uz jine zajmy. Je jasny, ze kazde dite je jine at je nadane ci "normalni", ale ty nadane deti jsou opravdu hodne narocne. Jim nestaci to co tomu mene "nadanemu" Me starsi dite potrebuje porad prival novych a novych informaci, to mladsi to nezajima. Navic starsi je pohybove mnohem sikovnejsi nez nas "intelektual" )).
|
Juldafulda |
|
(25.9.2013 17:46:31) Aleno skoly a kde prosim Te takovou skolu najdu a pokud ano kolik stoji?
|
Alena | •
|
(25.9.2013 19:15:13) Tos myslela k tomu: "existuji skoly pro nadane"? No existuji, drive nebyly. Samozrejme nejsou v kazdem okrese, ale pokrok to je. Pro nadane napr. na talentovani.cz nebo fortikuv seznam Centra nadani. Vetsinou vyhovuji jinak alternativni skoly - montessori, nektere Zacit spolu nebo dobre vedene malotridky. Kamaradka ma dite v zcela normalni zakladce s osvicenou ucitelkou, jeji dite je v matematice o nekolik rocniku napred a podklady mu chysta tridni a jeste ji to tesi. Vetsinou jsou to statni skoly s zadnou nebo malou platbou. Ja mam deti ve statni s prvky montessori a jedou si bez problemu svým tempem. Nicmene si myslim, ze vzdelavani zacina lezet z cim dal vetsi casti mimo skolu a je to tudiz na rodici a dalsich aktivitach, ale to i u beznych deti.Dle meho skolou nabite dovednosti jsou cim dal mene pouzitelne a je to cim dal vetsi prehlidka ztraceneho casu. Chvala domaci skole.
|
|
|
|
|
|
|
|
Chiwule |
|
(25.9.2013 22:52:30) když pominu to, co už zmínily diskutující přede mnou (rozdílnost zájmů), tak zapomínáte na jednu podstatnou věc - sourozenci ve většině případů nejsou stejně staří ;-) a jak zaměstnat rovnoměrně nadané 5ti leté dítě a (možná) nadané, ale dvouleté? Stejnými činnostmi těžko, a to pomíjím ten fakt, že by museli mít nadání na stejné věci, stejné zájmy, stejné tempo atd... to prostě nejde ;-)
|
|
|
|
|
Juldafulda |
|
(25.9.2013 9:08:29) Pravda pravda, me dite se ve skole nudi, protoze to co se tam uci uz davno umi
|
|
|
|
|