| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Maturity kdysi a dnes

 Celkem 94 názorů.
 Amina 
  • 

Maturita 

(27.6.2012 9:23:10)
Super článek. Vyjadřuje zcela a úplně můj názor. Včetně degradace maturit (učňáky) i názoru na gymnázia (mám gympl, maturovala jsem v roce 1995).
 Eliška+Kája8/04+ Mia9/07 


Re: Maturita 

(28.6.2012 6:28:32)
Maturovala jsem v 1999 na zdrávce,se 4 předmětů(čj,ošetřovatelství,Vnitřní lékařství,chirurgie) a pak z praxe a když to srovnám s otatníma školama a mám to potvrzeno i od jiných tak maturita na zdrávce bývala jedna z nejtěžších nevím jak je to teď,ale po nás fakt šlapali hodně.
Učila jsem se ve čtvrťáku průběžně,otázky jsme si vypracovávali společně a pak nakopírovali a různě sami doplnily,z češtiny jsem si všechny udělala sama..a o svaťáku jsem se fakt učila snad non stop:)A musím říct,že ta škola mi dala nejvíc,ač jsem si pak udělala ještě disku to už bylo opravdu jen opakovaní :(
 Amina 
  • 

Re: Maturita 

(28.6.2012 8:36:29)
U sester je to vidět snad nejvíc, co se děje s naším školstvím. Sestry se střední školou byly špičkové, jedny z nejlepších v Evropě. Maturita těžká a určitě na místě. A teď? Ze střední vyleze asistent, který se musí vysokoškolsky dovzdělávat. Nemám nic proti vzdělávání kohokoliv, ale tenhle systém mi přijde padlý na hlavu. Teď jsem dokončila vysokou, sociální práci, v ročníku převažovaly sestřičky. Když už se musí vzdělávat, zkouší i jiné obory, než všeobecnou sestru, protože jim vysokoškolské vzdělání v oboru nic nedává.
 Dobra1 


Souhlas 

(27.6.2012 9:37:14)
Přesně tak by to mělo být. Maturita na gymnáziu, max. na průmyslovce, ale NE v učebních oborech.
 susu. 


Re: Souhlas 

(27.6.2012 9:46:00)
NO, taky souhlasím.
 hbf 


Re: Souhlas 

(27.6.2012 12:37:21)
V obecné rovině souhlas, nicméně v praxi se objevuje jeden problém:

Zaměstnavatelé požadují maturitu (a praxi) prakticky paušálně na jakékoliv pracovní místo.

Můžeme to
a) přijmout a udělat maturitu tak obtížnou, aby jí zvládnul i učeň, pak ovšem snižujeme úroveň maturity

b) jít proti proudu a učňům maturitu znepřístupnit, pak ovšem ty učně odsuzujeme k ohromným problémům při hledání uplatnění, protže vypadne z učiliště bez maturity, bez praxe a bez perspektivy.

Popravdě netuším, kudy z toho ven a nezávidím nikomu, kdo bude chystat maturity na příští rok.
 Dobra1 


Re: Souhlas 

(27.6.2012 14:20:07)
No ale to je proto, ze maturita znamena, že dotyčný ukončil střední školu. Pokud to bude nastavene tak, že jde pouze o gymnazialni zkousku, tak zamestnavatele pristup taky zmeni neb by nemeli koho zamestnavat. Proste se zeptaji, v kterem roce dotycny SS skoncil a podle toho budou chtít bud maturitu nebo odbornou zkousku, kterou je dana skola ukoncena. Podle me by se tohle naucili rychle.
jedina dalsi cesta je udelat maturitu pro vsechny jako ted s rozdelenim na maturitu I. a II. stupne, ale pro gymnazia povinne I. st. a pro osatní II. st. s moznosti vyberu I. st. Na vysvedceni by bylo jasne napsane, o jakou zkousku slo.
 hbf 


Re: Souhlas 

(27.6.2012 14:58:35)
Nemyslím si. I dnes by stačilo napsat, že stačí výuční list, ale požaduje se maturita a angličtina.
 jaja + 2 


Re: Souhlas 

(28.6.2012 22:52:31)
Přesně a ještě k tomu chtějí aby dotyčný měl alespoň 5-letou praxi a bylo mu 19...~a~
 Irena 
  • 

Irena 

(27.6.2012 9:52:15)
Myslím, že kadeřnice nebo zedník na svém učilišti maturitu složit nemohou, týká se to jen některých oborů. Ona se také změnila náročnost mnoha povolání - automechanik se dřív rýpal v součástkách, auta si běžně opravili naši otcové sami, dnes musí rozumět složité elektrotechnice a auto by si sám zkusil opravit jen blázen - takže proč ne maturitu? Rovněž elektrikář asi taky nebude žádný jouda, že. Takže bych přece jen rozlišovala. Kromě toho, ta kadeřnice vyleze z učňáku a může si formou nádstavby a doplňkovým studiem dodělat třeba ekonomku apod. Gymnazijní vzdělání bych nepřeceňovala, když jsem z gymnázia vyšla, uměla jsem kulové a pro praxi jsem byla k ničemu, na rozdíl od kamarádky z ekonomky :-)
 susu. 


Re: Irena 

(27.6.2012 9:55:10)
Jenže podle mě je od té odbornosti(kadeřnice,..) odborná zkouška. Proč po ní chtít maturitu z matematiky a integrály?
 jaja + 2 


Re: Irena 

(28.6.2012 22:54:18)
~R^~R^~R^
 Jana,3 děti 
  • 

Re: Irena 

(2.7.2012 12:23:53)
I zedník může mít maturitu - denní nástavba "Stavební provoz" :-)!
 Luca83 


Re: Irena 

(2.7.2012 19:56:06)
Ano, můj manžel, vyučený klempíř, má maturitní nástavbu Stavební provoz (1999).
Maturitu bohužel dnes může mít úplně každý, kdo proleze učňákem, kde všeobecné předměty jako matematika, jazyky, apod. jsou pouze opakovačka učiva ze základní školy. Manžel za 5 let probrali pouze půl učebnice němčiny! Přijde mi ubohé, že maturitu z češtiny mají kluci, kteří nikdy nic nepřečetli, nevědí jaké i/y se kde píše a nejsou schopni napsat bez chyby ani větu...
Já jsem maturovala 2002 na ekonomce z ústní zkoušky z češtiny, ekonomie, účetnictví a výpočetní techniky, písemné zkoušky ze slohu a celodenní praktické zkoušky (účto a ekonomické výpočty). Bohužel jsme neměli žádné maturitní otázky, bylo nám řečeno, že musíme prostě umět všechno.
Byla bych pro, aby vyučení lidé mohli po určité odpracované době v oboru vykonat odborné (mistrovské) zkoušky, které by nahradily maturitu na učilištích.
 Luca83 


Re: Irena 

(2.7.2012 20:06:40)
A jinak, když jsem maturovala v roce 2002, tak už tehdy nás asi 2 roky politici strašili státními maturitami. Trvalo jim to dalších 10 let a vznikl z toho takový šmejd ~a~
Na co se přidávala 9. třída, na co se dneska dětem na 1. stupni ZŠ motají do hlaviček 3 jazyky? Přijde mi, že ty nároky na ZŠ jsou mnohem vyšší a náročnější než byly na nás (1989-1998). A k čemu, když na SOU a SŠ ta úroveň upadá a člověk si pomalu vystačí s tím, co se naučil na ZŠ?
 Jája 
  • 

Super článek 

(27.6.2012 9:57:11)
Ještě by se slušelo podotknout, že stejně jako klesá úroveň maturit (letos to už není maturita, ale parodie na ni), tak stejně klesá úroveň státních zkoušek na vysokých školách. Když jsem dělala státnice (1981), měla jsem dojem, že požadavky na nás jsou nižší, než byly na absolventy před nějakými cca 10 lety před námi. Totéž bylo, když jsem skládala rigoróza. Ale hlavně, že jsme měli povinné státnice z marxismu-leninismu, to už byla totální šaškárna a vrchol zblblosti režimu. Z těch jsme měli opravdovou hrůzu, protože to se nedalo naučit, když to, co bylo na str. 55 učebnice jako pravda a řekl to Lenin, bylo na st. 158 totálně popřeno s tím, že to je fuj názor pravicových revizionistů a na str. 174 to zas byl názor oportunistů a zse fuj. Samotná státnice pak byla šaškárna největšího kalibru, protože na to nebylo dost zkoušejících a u státnic seděli samí kovaní soudruzi, co dělali tak soustružníka maximálně v Kolbence, ale nějakým vzděláním políbeni nebyli a svého Boha Lenina ani Marxe nečetli. A kdo neměl státnice z marx-leninismu, chytil je u rigoróz, aby o ně náhodou nepřišel.
 Binturongg 


Re: Super článek 

(27.6.2012 10:39:18)
Ona všeobecně dost klesá úroveň vysokého školství, zvl. u humanitních oborů a z nich zvl. u oborů pedagogických.
Jestliže systém není schopen produkovat kvalitní pedagogy, a to především pedagogy pedagogů, nemůže být kvalitní školství od mateřinek po doktoráty na VŠ.

A státní maturity?
Když jsem naposledy byla na akademické půdě, chytali se vědátoři za hlavu, co do té zpotvořeniny nateklo peněz, výsledek je strašlivý, nekvalitní, nepromyšlený a nikdo za to nebude potrestán!
 Juldafulda 


Re: Super článek 

(27.6.2012 12:23:11)
Naprostý souhlas~R^~R^~R^
 Markéta, kluci 10 a 3 
  • 

Zajímavé  

(27.6.2012 9:59:03)
Pěkné porovnání vývoje maturity, upadající úroveň je zřejmá.

Ale jinak, v porovnání s autorkou - maturovala jsem v roce 1988, o tom, že bych se na maturitu připravovala od října nemohlo být ani řeči. Vypracované otázky jsme si normálně půjčovali, určitě jsem je nevypracovávala všechny sama. Svaťák jsem opravdu proležela v přípravě. Písemka z matiky byla těžká, dostala jsem trojku, tu jsem si opravila ústní zkouškou.
 withep 


Re: Zajímavé  

(27.6.2012 10:55:49)
Markéto, to je invididuální. Já si taky vypracovávala všechny otázky sama (ve výtvarce to jinak ani moc nešlo), tím pádem pak bylo snazší se to naučit. Ale všichni to nedělali. Já jsem nebyla schopná jít k maturitě s tím, že některou z těch 120 neumím, ale mezi mými spolužáky bylo takových dost, a většina z nich samozřejmě odmaturovala, jen s horším výsledkem (což je jedno, ty známky jsou vesměs nepodstatné). Počítač měl v té době málokdo, internet byl v plenkách, takže jsme fakt leželi v knihách a poznámkách (jen někdo více a někdo méně).
 Markéta, kluci 10 a 3 
  • 

Re: Zajímavé  

(27.6.2012 11:10:58)
A to já všechny otázky uměla, navíc jsem ty vědomosti potřebovala k přijímačkám na vejšku, akorát ty otázky jsme měli některé společné.
 C22 


Re: Zajímavé  

(27.6.2012 13:44:27)
Markéto, také koukám, že k maturitě autorka přistoupila dost poctivě - myslím vypracované otázky - vždyť je to strašná práce. To asi nebyl standard ani tehdy. Já si dělala přehled, kde (v kterých sešitech/učebnicích) látka k jednotlivým otázkám je ale učila jsem se z těch původních sešitů/učebnic.
Jsem maturitní ročník 1992.
 Barča 2 kluci 
  • 

Re: Zajímavé  

(27.6.2012 14:33:07)
Tak my jsme si také museli vypracovávat mat. otázky sami (1988), na druhou stranu se tím člověk spoustu věcí naučil.
 Jája 
  • 

Re: Zajímavé  

(28.6.2012 8:24:58)
My si taky vypracovávali maturitní otázky, dělala to kolektivně celá třída a mělo to různou úroveň, od výborných po naprosto odbyté.

V souvislosti s tím mne napadá: vážení, víte, co to je šíleně zbytečné práce, aby každý mastil maturitní otázky. Proboha, PROČ na to nejsou učebnice?? Kolik končí každý rok maturantů, a kdyby z nich jen polovina vypracovávala maturitní otázky, je to spousta zabitého času, který mohli věnovat učení nebo použivání nabytých vědomostí v praxi!! A my to třeba ještě jeli z knížek, dneska je aspoň počítač a internet, kde se dá hodně věcí najít.
 Markéta 
  • 

Re: Zajímavé  

(28.6.2012 8:31:39)
To je jednoduché. Protože když si otázky sám vypracuješ, tak se je taky naučíš. Zatímco učit se z poznámek někoho jiného znamená papouškovat věci, pod kterými si nic nepředstavíš. To je stejné s tahákama - kdo si opravdu pečlivě vypracuje tahák (tedy ne ten, kdo opíše tahák sousedův) ho málokdy v reálu použije.
Mám to ozkoušené z VŠ, kde učím - při zkoušení obvykle uhodnu, kdo se učil z poznámek a příprav vlastních a kdo použil cizí. (Studenti bezelstně žasnou nad mým jasnovidectvím.)
 Jája 
  • 

Re: Zajímavé  

(28.6.2012 10:04:37)
Já to vím, mně je ten rozdíl jasný, ale prostě mně vadí tolik zbytečné práce! To je nějakých hodin, strávených nad papíry (dneska nad PC)! To už bych brala radši třeba něco na způsob ročníkové práce nebo výrobek, prostě něco, kde by student uplatnil nabyté vědomosti v praxi.
A znám taky beznaděj vyučujících, když mají vymyslet rozumné téma na diplomovou práci, kolikrát to byly šílenosti, jen aby se v závěru studia něco předložilo. Byl si toho vědom jak vyučující, tak student. Pamatuju třeba "politické události v letech 1880-1890 ve světle soudobého tisku" a dotyčný pak pročetl veškeré možné a dostupné noviny za příslušných 10 let. Někdy to fakt byly děsný ptákoviny.
 Markéta 
  • 

Re: Zajímavé  

(28.6.2012 10:24:24)
Véš, ono to bude znít hrozně, ale v podstatě je jedno, jaké téma diplomky student má. Tedy, jedno to není, pokud ho to zoufale nebaví. Ale důležité je, že se na diplomce má naučit (lépe řečeno, má prokázat, že se naučil) zásady řemesla. Tedy třeba v tom tvém příkladě pracovat se zdroji (denní tisk), vyhodnotit jeho spolehlivost (o jak zaměřené noviny jde) a pak výsledky srozumitelně a přesvědčivě prezentovat v písemné formě a obhájit ústně.
Stejně tak při vypracování maturitních otázek musí prokázat, že umí probrat učebnice, staré sešity a internet a vytahat informace tak, aby to dalo na srozumitelné shrnutí tématu. Pokud je dostane už vypracované, v lepším případě se je naučí odemlít zpaměti, aniž by tomu rozuměl, v horším se na to vyflákne úplně.
 Aduš 
  • 

Re: Zajímavé  

(28.6.2012 10:20:43)
Jájo, to myslíš vážně? V čem by studentům pomohlo, kdyby dostlali otázky vypracované? Student se musí naučit informace vyhledávat, třídit, popř. dát do smysluplného souvislého textu. To všechno jsou dovednosti, které ke studiu na střední škole patří stejně jako vědomosti získané načtením knížek. Kdo si otázky vypracuje, obvykle ví, co a proč tam psal, na vlastní naučení už pak nepotřebuje tolik času. Navíc každý jsme jiný učící typ, kdo je vizuální, jede po barvách, členění textu atd., kdo je zase třeba auditivní typ, tomu barvy moc nepomohou, čte si texty nahlas, předříkává si s kamarády a chystá si otázky trošku odlišnou formou... Každý si otázky může vypracovat dle toho, co jemu samotnému vyhovuje a je to tak správné. Samozřejmě jsem si nevypracovávala úplně všechny sama, ale tak 80% ano a určitě se mi to vyplatilo.
Maturovala jsem 1998, už tehdy mě mrzela degradace maturity, když na soukromé škole vedle v ulici (obě školy byly stejného zaměření) byla maturita samozřejmě o něčem úplně jiném. Kdo u nás propadal, šel v posledním ročníku na soukromou a byl v pohodě. Mám ekonomku, maturita byla přiměřeně náročná, včetně písemné odborné zkoušky, jedniné, co za mnoho nestálo, byla zkouška z výpočetní techniky, ale byla to vina učitele, že na to kašlal. Šla jsem pak na vysokou jiného zaměření a musela jsem se na přijímačky všechnu potřebnou gympláckou látku doučit sama.
 Jája 
  • 

Re: Zajímavé  

(29.6.2012 11:25:43)
Nejde o to, aby dostali otázky vypracované. Stejně spousta otázek odpovídá látce tak, jak se vykládá, ale aby byl větší důraz kladený na nějaké praktické předvedení. Za nás to byly třeba písemky, ale protože jsem studovala střední pedagogickou, tak to byla taky praktická zkouška z některé z výchov (výtvarka, hudebka, tělocvik). My na ně měli 4 hodiny a měli jsme napsat minimálně 4 strany textu. Smysluplného. Dnešní maturitní písemka, na kterou je převratných 60! minut (viz:http://www.maturita2012sloh.cz/text.html) je paskvil a znevážení úrovně maturit.
Prostě prokázat jisté penzum znalostí a jejich aplikaci na řešení nějakého praktického problému nebo předvedení toho, co jsem se naučil, v praxi. Odříkat naučené dovede skoro každý, kdo má trochu vycvičenou paměť.
 Helena 
  • 

Re: Zajímavé  

(29.6.2012 12:35:10)
No tak já zase nechápu, jak se někdo může učit z cizích poznámek nebo z otázek vypracovaných někým jiným. Já jsem si vždycky potřebovala všechno napsat a dát do souvislostí sama. Všechno jsem si psala heslovitě, s různými grafy, odkazy a různobarevně, zešikma a pod. Přitom jsem se to zároveň učila. Byla jsem si jistá, že co mám napsané, to taky umím. Naopak jsem šílela z toho, když se někdo učil cizí celé věty, to bych si vůbec nezapamatovala. Ten systém jsem úspěšně používala už na střední škole, pak u maturity i na vysoké a při různých dalších kurzech. Funguje to!
 Zdena 
  • 

Výsledky zkoušek už nemají vypovídací schopnost 

(27.6.2012 9:59:31)
Souhlasím s autorkou. Tohle honění za kvantitativními ukazateli je nesmysl. Měli jsem málo lidí s ukončeným středosškolským vzděláním, byli jsme tedy nevzdělaná země, tak jsme snížili laťku tak, aby si přelezl každý, kdo se umí podepsat. K čemu je to dobré? Jen k tomu, že teď má maturitu kde kdo a dobrého řemeslníka nenajdete. Fakt si někdo myslí, že se domy postaví samy, rohlíky samy upečou? Podobně je to s vysokými školami. Jejich úroveň taky klesla. Nejvíc to pozoruji na novinářích, s ostatními obory nepřicházím do styku tak často (kromě kolegů. ale ti naopak jsou většinou dost dobří. Ty špatné nepřijímáme.) Co si myslet o někom, jehož základním pracovním nástrojem je jazyk a je schopen napsat: "Potkala jsem tam pana Nováka se svou ženou." Míněna byla samozřejmě žena pana Nováky, ne žena té novinářky.
 Jana a dva 
  • 

Nekonstruktivni clanek 

(27.6.2012 10:01:59)
Jako historicky vyklad ok, ale chybi mi navrh cesty, jak by dle autorky tedy maturita mela vypadat? Jako za prvni republiky?
Osobne si myslim, ze statni maturity by mely byt zachovany a minimalne cesky jazyk, cizi jazyk a matematika povinne + 2-3 predmety dobrovolne (ale spolecne zadani treba pro dejepis, biologii, chemii, fyziku, atd). Kdo nezvladne, tak ji proste nebude mit. Eventualne bych jeste pochopila deleni na humanitni, matematickou a prirodovednou s podminkou stejneho zadani pro vsechny, kdo si ji vyberou. Osobne si myslim, ze i nadani matematici jsou proste schopni se tu cestinu naucit a neda se rict, ze by jim to bylo k nicemu. A obracene - naucit se matematiku ukazuje schopnost naucit se vic nez jen pocitat.
Ja jsem prosla maturitou 4+1 (rok 1993) na gymnaziu a pamatuji si, jak jsme na vysoke v prvnim rocniku "doucovali" matematiku vsechny lidi ze strednich pedagogickych, ale i strojnickych ci stavebnich skol.
Ale to porovnavani na zaver se mi moc nelibi - trosku mi to zavani takovou to ceskou zavisti - ten ma maturitu zakladni jen ze dvou predmetu a ten blabla! Stejne se to pozdeji ukaze, prave u tech prijimacich zkousek ci v dalsim studiu. Jen doufam, ze vysoke skoly zareaguji a budou treba davat za maturitu pouze zakladni u prijimacek mene bodu:-)
 Jája 
  • 

Re: Nekonstruktivni clanek 

(27.6.2012 10:32:06)
Mám střední pedagogickou, ale z matiky bych maturovat nemohla. Proč? V prvním ročníku nás učil inženýr lesník. Nebyl to matikář, navíc nás měl učit množiny, co tehdy módně začínaly. Učivu nerozuměl a plácal se v tom, páč mu ještě kdosi dal učebnici, kterou napsali akademici z Akademie věd. Hrůza. Druhý rok - aby se to nepletlo - nás na matiku učil akademický malíř. jeho syn měl toho roku maturovat na gymplu, tak tatínkovi večer učivo nějak nalil do hlavy. Stačila jedna otázka a výuka skončila. To už nám to mohl syn lít do hlavy večer v hospodě, mělo by to stejný efekt, protože tatínek tomu ani za mák nerozuměl. Naštěstí objevil, že matematika je i deskriptiva, tak jsme celý rok rýsovali. Takový průnik koule hranolem nebo více hranolů dohromady a když se to pěkně vybarví, to je panečku nádhera! Akorát jsme přitom zapoměli i trojčlenku a nějaké rovnice o jedné neznámé nám zůstaly utajeny. Ve třeťáku jsme dostali matematika. Když zjistil naši (ne)úroveň po dvou letech výuky, tak to zabalil, protože by s námi musel opakovat učivo tak od 7.třídy základní školy. Ve 4.ročníku už jsme matiku neměli. Takže já bych osobně byla pro povinnou maturitu jen z češtiny a cizího jazyka, ale aby tomu taky odpovídala výuka, ne to, co jsme měli my.
 Warhammer 


Re: Nekonstruktivni clanek 

(27.6.2012 10:34:36)
Musely by se změnit osnovy některých středních škol. Umělecké obory- konzervatoř, návrhářství oděvů- matematiku mají nanejvýš dva roky, z toho maturovat nemůžou. Na druhou stranu jejich maturita obnáší velmi rozsáhlou zkoušku- i praktickou- z oboru. Dcera studuje návrhářství, takže vím, že musí odmaturovat z češtiny a cizího jazyka, teoretických předmětů včetně dějin umění, musí za daný čas před maturitou navrhnout a ušít náročný model šatů a odbhájit ho před komisí, předložit vekerou technickou dokumentaci k němu. K maturitě se dostane jedině tehdy, když podobně náročný model ve čtvrťáku ušije v prvním pololetí.
Ale jinak s autorkou souhlasím v tom, že příprava na maturitu byla náročná tak, jak popisuje, a byla jsem i stejný maturitní ročník (1989), jako odborný předmět jsem měla zemědělství. Možná na některých školách po studentech dupali víc, my jsme si připravovali témata už od třeťáku. Sešity do češtiny se od prváku psaly tak, aby to svým způsobem byly už otázky. A písemka z matematiky pro mě dyskalkulika byla o čtyřměsíční několikahodinové dřině, abych prošla. Vím, že na jiných gymplech to bylo jednodušší.
 qwertz 
  • 

Re: Nekonstruktivni clanek 

(27.6.2012 13:27:38)
Maturovala jsem v roce 2008 na tomtéž gymnázium, na kterém paní profesorka Válková učí (čímž ji zdravím ~3~ )a musím říct, že pro mě ta maturita byla o tomtéž, jako pro ni v roce 89; taky 4x 30 otázek samostatně vypracovaných, taky od října, taky to nakonec bylo strašně jednoduché, taky čtyři jedničky.
Jedině že jsme neměli písemku z angličtiny (která by mi teda ale nevadila) a žádný odborný předmět.

Jo, a taky jsem uměla všechny otázky už před svaťákem, což se ukázalo jako prozíravé, neb během něj jsem nebyla schopná ničeho. Jakože fakt ničeho, maximálně tak poslouchat BBC (a namlouvat si, že se tak učím na angličtinu :-) ), jinak jsem byla totálně psychicky zhroucená, ubrečená, neschopná vstát z postele, oblíknout se, třásly se mi ruce, motala hlava, fuj (podobný stav jsem si pak zopakovala o dva roky později na vejšce a skončil měsícem v Bohnicích a práškama, ale to je už jiná historka). V životě mi nebylo tak blbě jako ten týden svaťáku, ty Bohnice s cipralexem na těžkou depresi o dva roky později včetně.

Pročež důrazně protestuju proti tomu, že maturanti z doby po roce 93 to mají snadný ~l~ ~t~

Jak je to s dnešními maturitami neumím posoudit, teď mě zajímá spíš diplomka, ale počítám, že je to prostě tak - když škola bude chtít, může být maturita šaškárna, když chtít nebude, nemusí; mám ale pocit, že tak tomu bylo vždycky. Jenom je trochu... nešťastné, že právě státní maturita se tvářila, že právě nastaví onu nepodkročitelnou laťku a zabrání tomu, aby maturita mohla být šaškárna. No, nenastavila, pročež je v současné podobě zbytečná... a tak se vlastně nic nezměnilo. Škoda prostředků, vynaložených na přípravu maturity v téhle podobě, ale ono z toho ještě něco užitečného třeba vzejde. A když ne, tak si řekneme s Cimmermanny,že vyfukováním cigaretového kouře do vody zlato nevzniká, aneb negativní výsledek je taky výsledek ~5~


 qwertz 
  • 

Re: Nekonstruktivni clanek 

(27.6.2012 13:40:23)
A ještě jsem si vzpoměla - učili jsme se na gymplu v latině báseň od Vergilia - "prótinus éoliís aqilóném kláudit in átrís ét qué..." Fonetickou podobu celé té věci si pamatuju ještě po čtyřech letech - bylo dost těžké se naučit nazpaměť ve správném rytmu odstavec textu v jazyce, který jste se začali učit před pár měsíci.

A taky jsem konečně zjistila, k čemu že je mi to dobré - celá báseň (odříkávaná v hexametrech) má přesně 96 slabik, pročež se (po přidání čtyř prázdných dob za poslední slabiku) výtečně hodí k počítání kroků...
Vergilius + 4 kroky = sto kroků a ani se nepřepočítáte a nepřeřeknete jako u 1, 2, 3, 4...

Používám to. Jako fakt. Když jdu na výletě do kopce, už nemůžu a potřebuju vědět, jak je to sakra ještě přibližně daleko (tj. kolik jsme ušli od posledního rozcestníku) a taky u toho zaměstnat mozek nějakou automatickou činností.

Neboli člověk nikdy neví, k čemu co může být dobré... třeba vymyslíme nějaké neobvyklé a kreativní využití i státní maturitě ~t~
 C22 


Re: Nekonstruktivni clanek 

(27.6.2012 13:50:26)
Ad cesta jak dál: prej maj v Německu systém, že na odborných školách mají nějakou nižší maturitu, která opravňuje ke studiu pouze na VŠ stejného oboru. A z gymplů mají nějakou jinou maturitu, která opravňuje ke studiu na kterékoli VŠ. A ještě snad i nějaký systém kurzů, kde si i osoba, která nemá gymnázium, může tu "vyšší maturitu" dodělat. Ale třeba to tam také kritizují, co já vím.
 komba 


DDT hnojivo? 

(27.6.2012 13:01:24)
"drahé DDT (jazykem Cermatu datové digitalizační stanice, chápejte počítač se speciálním programem a šikovný rychlý scanner; mimochodem vzpomínáte na stejnojmenné hnojivo?)"
jaké hnojivo???????????!!!!!!!!!!!!INSEKTICID
 Hrozinka 
  • 

Re: DDT hnojivo? 

(28.6.2012 6:47:38)
Domnívám se, že autorka myslela ten "cermat" , nikoliv DDT...
 Jája 
  • 

Re: DDT hnojivo? 

(28.6.2012 8:18:33)
Drobný přehmat, fakt je to insekticid, ale hodnotu článku nesnížil.
Holt v digitálním věku se setkáváme se zkratkami, které nám z minulosti asociují něco naprosto jiného. Já třeba nemůžu překousnout slovo udává ve spojení "stupnice udává hodnotu", protože to slovo mám hluboce zakořeněné v jiném významu, takže pro mne stupnice uvádí. Za německou zkratkou SSM pro počítačový program taky vidím něco jiného, a zkratka DDT je pro starší prostě taky úsměvná.
 Zdeněk 
  • 

Re: DDT hnojivo? 

(29.6.2012 14:22:29)
DDT jako insekticid DDT, plným názvem 1,1,1-trichlor-2,2-bis(4-chlorfenyl)ethan, je aromatická halogensloučenina (organochlorid). Je jedním z nejstarších a nejznámějších insekticidů. V čisté formě je to bezbarvý nebo bílý krystalický prášek, velmi slabé aromatické vůně, velmi špatně rozpustný ve vodě, dobře rozpustný v některých organických rozpouštědlech a v tucích.(wigipedie)
 Ines 
  • 

Re: DDT hnojivo? 

(28.6.2012 13:41:09)
Zermatt (čteme cermat) je město v Rakousku, pod Matternhornem. :-)
 ALL 


Re: DDT hnojivo? 

(30.6.2012 11:35:09)
Omyl, ve ŠVÝCARSKU !

Tady vidíme výsledky našeho povšechného všeobecného vzdělání v praxi aneb k čemu je maturita ~t~~;)
(tímto se nikomu nevysmívám, tohle vím náhodou z vlastní zkušenosti, NE ze školy, jiné věci zase nemusím vědět já ~3~)
 štěpánkaa 


Uražení a ponížení studenti? 

(28.6.2012 20:52:09)
Proč si tedy většina volí základní úroveň? Proč nejdou do vyšší, aby všem ukázali jak jsou dobří? protože nejsou. ~d~
 Luciex 


A co říkáte na to, že propadlíky ze SŠ berou i na VŠ???? 

(29.6.2012 10:58:19)
Jaké bylo mé překvapení, když manželův syn, který měl problémy s učením již na ZŠ a prolézá teď s odřenýma ušima SŠ (v září bude připuštěný k maturitě, v červnu dělal opravnou zkoušku), chce jít studovat na VŠ..Ředitel SŠ nám řekl, že existují VŠ, kteří berou studenty i s tak špatným průměrem. Takže vážení, vysokoškolský titul zde opravdu může mít kde kdo, pokud je mu jedno, jakou VŠ bude mít. Ale od doby komunismu se toto moc nezměnilo, protože můj strýc (byl komunista a má VŠ vzdělání)mi říkal, že zná pár doktorů, kteří jsou mizerní, ale vystudovali ze známosti a jednoho spolužáka, který propadl na ZŠ a dnes je JUDr.!!! Ovšem jak mi říkal, chudák, kdo si ho vezme...
 RaDus&holky 


Maturity jen na gymnaziich?!? 

(29.6.2012 13:38:48)
Mne osobne prijde typicky gymnazialne arogantni a namyslene, ze student gymnazia je neco lepsiho nez student jine stredni skoly, at uz prumyslovky, ekonomky...a ze oni a jen oni si zaslouzi maturovat. Pokud se podari dobre zpracovat statni maturity, mohou poslouzit jako vstupenka na vysokou skolu, ale proc jim upirat vyznam i jako uzavreni stredoskolskeho studia? Nehlede na to, ze i prumyslovaci aspol. chteji leckdy studovat VS a neda se rict, ze jen proto, ze se rozhodli studovat jinou skolu nez gymnazium, pro to nemaji predpoklady.
Ucebni obory jsou kapitola jina. Absolventi ucebnich oboru obvykle nemaji ambice studovat VS, na rozdil od vyse jmenovanych.
Je to stejne chytre, jako kdyz se absolventi univerzit povazuji za neco lepsiho nez absolventi jinych vysokych skol (bez ohledu na kvalitu te ktere univerzity/vysoke skoly).

(Kazdy asi pochopil, ze ja sama jsem prumyslovak (chemicka prumyslovka, mat.1990) a rozhodne se neda rici, ze to byla skola lehka, naopak se tehdy povazovala za jednu z nejtezsich strednich skol vubec, vcetne gymnazii.)
 ALL 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(30.6.2012 11:38:30)
Zajímavé je, že většinou všichni studovali děsně těžkou školu... Kde jsou ty davy vzdělanců dnes?
(nic ve zlém, neberte si to, prosím, nikdo osobně ~;)
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(30.6.2012 19:23:16)
Kdyz pisu, ze to byla tezka stredni skola, myslim tim samozrejme v ramci strednich skol. A stredni skola, byt tezka, z nikoho vzdelance neudela. ~;)
 Jája 
  • 

Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(30.6.2012 21:19:16)
Někdy byla těžká jak pro koho. Já mám třeba střední pedagogickou, ta se dala udělat v pohodě (nebo já byla tak prudce inteligentní?), ale byla fakt výběrová, každý se na ni nedostal.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(1.7.2012 15:04:05)
nejde o to, zda je někdo "lepší" nebo horší. Ale o to, jak vůbec pojmout maturitu. Maturita by mohla být pojata jako nutná, nikoli postačující podmínka pro studium na VŠ, také jako zkouška, která zakončuje středoškolaské všeobecné (a tedy gymnaziální) studium. Studenti jiných škol v případě zájmu o studium VŠ by se také mohli přihlásit k maturitě, a to z profilových předmětů, tkeré jejich škola požaduje. Odborné školy by končily odbornou zkouškou, ze všeobecně vzdělávacích předmětů, kterých je na negymnaziálních SŠ méně hodin by dělali zkoušku jiné úrovně než gymnazisté.
Nejde o to, že je někdo lepší nebo horší, ale o to, co se měl šanci na své střední škole naučit.
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(3.7.2012 23:10:06)
A proč by měla maturita ukončovat pouze všeobecné středoškolské studium??? Odbornou zkouškou končí učební obory, střední školu má zakončit maturita.
Píšete, že nejde o to, kdo je "lepší" nebo "horší", ale jedním dechem v podstatě degradujete negymnaziálních SŠ na úroveň učebních oborů.
Pokud by maturitní zkouška byla nutnou, ale nikoliv postačující podmínkou pro přijetí na VŠ, její jediná funkce by byla odlišit absolventy gymnázií od absolventů odborných SŠ. A jestliže tvrdíte, že nejde o to, kdo je lepší a kdo horší, poněkud si protiřečíte, nezdá se vám? Ať chcete nebo nechcete, gymnázium je jen střední škola jako každá jiná, její absolventi nemají vyšší vzdělání a tudíž by neměli mít žádné výsadní postavení v získávání maturitní zkoušky.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(4.7.2012 18:43:54)
nevím proč taková zapšklost. svůj názor jsem napsala, myslím si, že odborné školy mají JINOU úroveň než gymnázia (ne horší nebo lepší, nýbrž odbornou) tudíž by měly být zakončeny JINOU závěrečnou zkouškou (ne horší nebo lepší, nýbrž odbornou) . Nikde jsem nenapsala, že absolventi odborných škol by v případě zájmu o studium VŠ nemohli získat stejnou maturitu jako gymnazisté - pokud se na ni sami dokážou připravit, protože odborná SŠ jim to 100% nezaručí, ani nemůže, vzhledem k dotacím hodin předmětů. je to věc samozřejmě věc názoru. degradace maturity začíná právě tím, že ji mají dnes již téměř všichni. rovněž na VŠ dnes může studovat skoro každý, bez ohledu na jeho studijní schopnosti. a to je chyba.~d~
ještě bych dodala, že mluvím o případné budoucnosti (a také předválečné minulosti), nikoli o současné situaci a mám dojem, že zde vzniklo naše vzájemné nepochopení.~d~
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(4.7.2012 22:35:08)
Zapšklost ne "taková", nýbrž žádná. Jen prostě nesnáším tuto gymnaziální aroganci. A také jsem napsala jen svůj názor.
"Odborná úroveň" vs. "všeobecná úroveň"? Trochu nesmysl. Úroveň je vyšší či nižší a v tomto si odborné školy s gymnázii nezadají.
Degradaci maturit nezavinilo to, že maturují i absolventi negymnázií, ale degradací celého středoškolství. Degradovala i úroveň gymnázií.
Znovu opakuji: Maturita ukončuje středoškolské vzdělání, NIKOLIV všeobecné středoškolské vzdělání. A tak by to mělo zůstat. Na první pohled je pak vidět, jaké úrovně vzdělání kdo dosáhl. A ukončil li gymnázium, dosáhl stejné úrovně vzdělání jako ten, kdo ukončil odbornou SŠ. Gymnázia opravdu nezaručují vyšší vzdělání a není proto důvod je ukončovat jinou zkouškou. Ani absolventi gymnázií nematurují všichni ze stejných předmětů.
U státních maturit si studenti mohou vybrat ze dvou úrovní náročnosti, pokud se student odborné školy necítí, vybere si lehčí, pokud má zájem, látku může dohnat (což lze, zase tak diametrální ten rozdíl není) a udělat si zkoušku náročnější.
Skutečně nevidím důvod, proč absolventům odborných SŠ upírat maturitu. Vy jste mne tedy nepřesvědčila.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(5.7.2012 12:23:51)
Opravdu nepotřebuji nikoho přesvědčovat. studenti gymnázií, kteří na studium nestačí celkem běžně odcházejí na nejrůznější odborné školy a tam v klidu a pohodě studují. gymnázium neposkytuje stejné vzdělání jako odborná škola. Není tudíž logické, aby bylo zakončeno stejnou závěrečnou zkouškou, ať ji nazveme jakkoliv. To není nic co by jakkoliv povyšovalo studenty gymnázií nad jiné studenty, stačí s epodívat např. na učební plány nebo na ŠVP jednotlivých škol. Rozližení (odstupňování) závěrečné zkoušky na různých typech škol je potřebné a nutné. Odpadly by potom spousty nešťastníků, kteří bez maturity končí jako absolventi ZŠ, i když 4 roky (nebo i déle) studovali a neprošli přes státní maturitu. Kolik si myslíte, že je mezi nimi % zastoupení studentů gymnázií? Za 2 roky na našem gymnáziu není ani jeden student, který by maturitní zkoušku nesložil (pravda, asi 10 loni a 2 letos - ti si písemku z ČJ dopíší v září pokud nevyhoví CERMAT jejich odvolání - to nedokázali napoprvé). a na odborných školách?~d~
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(5.7.2012 20:41:02)
Aha, takže nejen absolventka gymnazia, ale navic učitelka na gymnaziu. Takže s vámi zřejmě opravdu diskuze založená na objektivních argumentech není možná. Mějte se krásně a pokuste se dohlédnout dál než na špičku vlastního nosu.
Na shledanou (i když to raději ne), tedy sbohem.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(5.7.2012 22:07:51)
no, s tou špičkou vlastního nosu to myslíte spíše na sebe, že? Mám stále pocit, že každá mluvíme o něčem jiném. ~d~ u oponenta v diskusi je však podmínkou, aby se aspoň snažil nahlédnout jak to ten druhý myslí. a ne si jen hojil mindrák - nevím ovšem jaký - snad z toho, že vy jste gymnázium nestudovala? ~d~
Mimochodem, zrovna chemická průmyslovka opravdu není pro každého - je to škola hodně náročná. Ovšem pokud jde o všeobecné vzdělání - ale to už bych se marně opakovala. Když v diskusi pokračovat nechcete (snad že došly argumenty), pak tedy sbohem~3~
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(5.7.2012 22:10:00)
ať hledám, jak hledám vaše objektivní argumenty nějak nemohu nalézt~d~
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(5.7.2012 22:43:03)
"...no, s tou špičkou vlastního nosu to myslíte spíše na sebe, že? Mám stále pocit, že každá mluvíme o něčem jiném. u oponenta v diskusi je však podmínkou, aby se aspoň snažil nahlédnout jak to ten druhý myslí. a ne si jen hojil mindrák - nevím ovšem jaký - snad z toho, že vy jste gymnázium nestudovala?..."
:-D to jste opravdu myslela vazne nebo jste se snazila pobavit? Objektivni argumenty ve forme cisel, jak byste si asi prala vy, opravdu nemam, zrejme proto, ze nejsem stredoskolska ucitelka jako vy a nemam pristup k temto informacim. Nejak at hledam, jak hledam, nenachazim nikde vasi snahu nahlednout me stanovisko. Vase stanovisko je mi, myslim, celkem jasne a prestoze bych si to mohla usnadnit jako vy, z mindraku vas nepodeziram.
Moje stanovisko je - nektera gymnazia maji vyssi uroven nez nektere odborne stredni skoly a nektere odborne stredni skoly maji vyssi uroven nez nektera gymnazia. Nelze tudiz globalizovat a udelit status "vyssi uroven" vsem gymnaziim. Ovsem ani odbornym SS, o coz ja se ovsem nepokousim a v tom tkvi ma objektivita.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 16:40:26)
o "vyšší úrovni vzdělání" na gymnáziích jsem nenapsala zhola nic. Psala jsem jen o vyšší úrovni všeobecného vzdělání.
O odlišení maturitní zkoušky pro gymnázia a odborné školy jsem již psala, o tom, co by mělo být "vstupenkou na VŠ" také. Pořád nechápu, co vás tak moc pobuřuje~d~

 YgorkaD 
  • 

Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(5.7.2012 22:43:41)
Ahoj,
Stepanku nema smysl komentovat (popravde mam pocit, ze Stepanku znam osobne...). Sama jsem delala gymnazium levou zadni a na maturitu se neucila ( a je fakt, ze z CJ jsem mela za dve - me to nebavilo a k nicemu to nebylo. Arogance a prihloplost tamnich radobyprofesorek byla prislovecna.
Jinak ja jsem osobne toho nazoru, ze clovek by vzdelani mel cca v 18 letech zakoncit nejakou zkouskou - resp souborem zkousek. Povinne by melo byt, aby clovek u takove zkousky ukazal, jak zvlada matematiku, porozumneni textu a napsani vlastniho v cestine a anglictine . A mozna navic neco jako zdravoveda, spojena se zakladní orintaci v socilogii, psychologii a fungovani nejen partnerskych vztaku, spolecne s ekonomi.... Vysledkem by mela byt urceni, jak to clovek zvlada - na nejake dlouhe stupnici. Tenhle papir, by potom cloveku slouzil jako vstupenka na VS. Ty by si mohli urcovat, ze tam smí chodit jen lide s Biologii na 95%, Fyzikou na 80, matematikou na 65 a podobne. kdo by to nemel, mohl by to klidne zkouset znovu za mesic, za rok, za dva - coz by si uz ale platil. (neco jako scio...). Ale tenhle papir by o nem zrovna tak mohl rikat, jak dobre opravuje traktory. Clovek by mel narok na to, aby mu stat zaplatil udelani cca 8 zkousek, zbyle by si platil. Treba by pak takovahle zkouska prestala byt odrazem toho, jak se clovek v prubehu svataku srotal a jak silne ma nervy, ale co v ty hlave ma... Na vysokou bych s takovouto zkouskou ale brala cloveka nejvyse do 10 let po udelani. Pak by si musel udelat zkousky znova...
Jinak tvrdit ze na gymnaziu clovek ziska lepsi vseobecne vzdelani muze jen trotl. Ziska tam lepsi humanitni vzdelani - coz na vetsine smysluplnych VŠ je k nicemu a V zivote uz vubec. Gymnazista bezne neumi s prominutim takrka ani vymenit zarovku (nebo minimalne el. zasuvku...) Proste vseobecne nepouzitelni...
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(5.7.2012 22:56:52)
Dekuji, Ygorko, tvuj nazor je velmi rozumny a takovy typ maturity bych povazovala za prinosny. ~g~ ~g~ ~g~
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 16:48:58)
Milá Ygorko,
pokud se skutečně známe osobně, pak nechápu, proč mě za můj názor označujete za trottla, spíše bychom si to snad mohli(y) říct osobně. Vámi zmíněný "model závěrečné zkoušky" se mi celkem líbí a nezdá se mi, že by se můj návrh až tolik lišil~;). snad jen nebyl tak konkrétní.... rozdílem je snad to, že já bych navrhovala odlišení různého typu povinného zakončení různých typů SŠ. možnost je samozřejmě i to, že se nasadí stejná pomyslná nízká laťka pro všechny a každý si pak vybere, jak se bude "profilovat" pro svoji budoucnost.
samozřejmě že někteří gymnazisté možná neumí ani vyměnit žárovku. To se totiž obvykle na gymnáziu neučí, lidé se to učí v rodině. (pochybuji, že by někdo tuto triviální dovednost získal na SŠ)
Tvrdit, že gymnázium nedává kvalitnější všeobecné vzdělání je zaslepené a lžete si do kapsy. Stačí se podívat např. na to, kolik hodin dotace všeobecně vzdělávacích předmětů je na jakém typu školy. Taktéž tvrdit, že gymnázium poskytuje pouze humanitní vzdělání je zcestné. Všeobecně vzdělávacími předměty není jen čeština, jazyky, dějepis, ZSV a zeměpis. Nýbrž také chemie, biologie, fyzika a další, jejichž dotace na odborných školách je mizivá nebo rovnou nulová. Stálo by možná za to, rozmyslet si, co vlastně je všeobecné vzdělání. Netvrdím, že moje představa je jediná správná, ale taky si nemyslím, že bych kvůli tomu musela být rovnou trottl. ~d~
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 18:24:10)
No je pravda, ze o humanitni urovni gymnazii byste zrovna vy asi nikoho nepresvedcila, mate trochu problemy s pravopisem ;-)
A mimochodem, zase takovy rozdil mezi gymnazialni a negymnazialni napriklad matematikou neni, maturovala jsem z matematiky na odborne skole, stalo mne to par tydnu doucovani, ale na vysoke skole jsem pak neshledala rozdil mezi mnou a gymnazistech ve znalostech matemamatiky.
Mne se zda, ze vy si porad neuvedomujete, ze hovorime stale jen o strednich skolach, vseobecne nebo odborne zamereni (nikoliv uroven, ta se takto klasifikovat neda) je samozrejme jedna vec a uroven se lisi skolu od skoly. Urovne vzdelani se dosahuje stejne. To je neco, co si nejak dokazete pripustit.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 18:35:13)
tak teď jste to napsala sama a docela přesně - na maturitu z matematiky jste si sehnala doučování, takže mezi vámi a spolužáky na vŠ z gymnázií nebyl rozdíl - a to je přesně to, o čem tu celou dobu píšu. Chtít po absolventech odborných SŠ, aby dosáhli stejné úrovně ve všeobecně vzdělávacích předmětech jako gymnazisté je nefér - ano, v jednom se to doučíte, ve více najednou těžko. Vím jak těžko se dcera známé dostávala ze strojní průmyslovky (fakt nelehká škola) na medicínu. Musela se prostě sama doučit biologii, chemii a fyziku - jak jinak než gymnaziální, která je nutnou podmínkou složení zkoušek.~d~ Gymnazista by si samozřejmě ani neškrtl v odborných předmětech, a to jednoduše proto, že je nestudoval vůbec a nebo jako já a autorka článku tzv. ZVOP (je to obdoba toho, že teď se na tzv lyceích vrací na odborné školy všeobecné vzdělání). Jelikož učím právě tu matematiku, tak tvrzení, že na odborných školách je stejná jako na gymnáziích je, omlouvám se, úsměvné~d~. Za hrubky se omlouvám, blbne mi shift, to už ani neopravuju, dělám překlepy a krom toho jsem (asi) dysgrafik, za mého dětství to bylo neznámé slovo, tkaže sem tam nějakou hrubku fakt napíšu.~;) V reálu se více kontroluju než na anonymní diskusi, ale i tak se "zadaří"~f~
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 19:57:17)
Netvrdila jsem, ze je na odbornych skolach matematika na stejne urovni jako na gymnaziu, pouze, ze ten rozdil neni tak nesmirny, jak se nam snazite podsouvat.
A nikdo take netvrdi, ze i v nekterych dalsich predmetech nemaji gymnaziste LEHKY naskok, v jinych, ovsem zase za ostatnimi pokulhavaji.
Ze vsech vseobecnych predmetu nematuruji ani gymnaziste, nevim tedy, proc by se je vsechny meli doucovat studentni odbornych SS. Nesetkala jsem se s nikym, kdo by maturoval z matematiky, CJ, AJ, fyziky, chemie, dejepisu, zemepisu...a ja nevim, co vsechno se jeste povazuje za vseobecne predmety.
Suma sumarum uroven vzdelani na strednich skolach je v prumeru stejna a proto povazuji za nesmyslne navrhy, aby se maturitni zkouska omezila na gymnazia. Ohanet se historii mi prijde opravdu absurdni, take kdysi nesmely treba studovat zeny...
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 20:25:15)
Omlouvám se za délku příspěvku, to jsem původně neplánovala~;)
Dovolím si reagovat konkrétněji, váš text je v uvozovkách:
"Netvrdila jsem, ze je na odbornych skolach matematika na stejne urovni jako na gymnaziu, pouze, ze ten rozdil neni tak nesmirny, jak se nam snazite podsouvat."

Nikdy a nikde jsem netvrdila, že rozdíl je nesmírný.~d~

"A nikdo take netvrdi, ze i v nekterych dalsich predmetech nemaji gymnaziste LEHKY naskok, v jinych, ovsem zase za ostatnimi pokulhavaji."

ano, souhlasím. Jak vypadá ten "lehký" náskok například ve fyzice, které se na gymnáziu učí většinou 3 roky a na některých školách vůbec tu asi nemá cenu diskutovat. Z fyziky však nemusí všichni maturovat, na rozdíl od češtiny a cizího jazyka a zde může být ten rozdíl (ke smůle studentů) opravdu velký. ~d~
pokulhávají v odborných předmětech, které s e na gymnáziu neučí a z pochopitelných důvodů se z nich ani nematuruje.~d~

"Ze vsech vseobecnych predmetu nematuruji ani gymnaziste, nevim tedy, proc by se je vsechny meli doucovat studentni odbornych SS. "

nikde jsem netvrdila, že by se měli studenti odborných SŠ doučovat VŠECHNY předměty, nýbrž jen ty, které budou potřebovat k případnému studiu na vysokých školách jiného zaměření.

"Suma sumarum uroven vzdelani na strednich skolach je v prumeru stejna a proto povazuji za nesmyslne navrhy, aby se maturitni zkouska omezila na gymnazia."

toto je věc názoru, já uvedla různé varianty. podstatou toho, co jsem v této disusi napsala bylo to, že je nutné odlišit závěrečné zkoušky z různých typů škol. To, zda se to má jmenovat maturita nebo jinak je věc názoru (nikde jsem nepsala, že by neměli mít studenti SŠ možnost studovat na vŠ nebo že by neměli mít možnost složit stejné zkoušky jako gymnazisté). ~d~~d~~d~
Na mnoha studentech, kteří gymnázium opustili z důvodu neprospěchu a pokračují ve studiu na některé odborné škole bohužel vidím, že úroveň požadavků na studenty na různých typech škol je rozdílná. Zrovna tak je to vidět z výsledků státní maturity, byť nepovedené.

"Ohanet se historii mi prijde opravdu absurdni, take kdysi nesmely treba studovat zeny..."

V poslední větě máte 100% pravdu a pokud jste mě takto pochopila, chápu, že vám to hnulo žlučí~f~

Připadá mi, že jste opravdu vůbec nepochopila to zásadní, co jsem chtěla sdělit:
1. považuji za zcestné požadovat stejnou maturitu po absolventech různých typů škol (jak je tomu dnes).
2. studenti odborných SŠ by měli mít možnost ukončit svoji školu jinak než studenti gymnázií. Pokud totiž maturitní zkoušku v dnešní podobě nesloží, odcházejí i po letech studia jen se základním vzděláním. To je chyba.~Rv

Závěrem - myslím, že teď už jsem téma "maturita" skutečně vyčerpala a nemám již co dodat. mimochodem - jste si jistá, že opravdu jakkoliv protěžuji studenty gymnázií? Já myslím, že ne. Četla jste i tento můj úplně první příspěvek v diskusi?

28.6.2012 20:52:09 štěpánkaa
Uražení a ponížení studenti?
Proč si tedy většina volí základní úroveň? Proč nejdou do vyšší, aby všem ukázali jak jsou dobří? protože nejsou. ~d~

 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 20:35:30)
Aha, takze absolventi gymnazii nemaji nikdy problemy slozit maturitu :-)
Dalsi vec je, ze se obcas - to vas asi prekvapi, ze z nekterych odbornych skol obcas studenti odchazeji na gymnazia, nebot je zvladaji lepe.
A ted uz jen strucne:
1) Ja povazuji za scestne takto rozdelovat stejnou uroven vzdelani. Nektere predmety budou u maturity zvladat lepe gymnaziste, jine absolventi odbornych SS - to jste zase nepochopila vy.
2) To se ovsem muze stat i na gymnaziu. Tuto variantu jste (pres sve tvrzeni, ze studenty gymnazii neprotezujete) taky nejak prehledla.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 21:57:06)
co tedy poradíte těm chudákům, kteří po 4 letech studia odborné SŠ odcházejí kvůli státní maturitě se základním vzděláním? opravdu by neuvítali možnost uzavřít studium jinou zkouškou (odbornou)? opravdu zde není nutná změna? Zkuste se zeptat některého z nich...~d~ ředitelé těchto škol si ale myslí totéž co já - dle zpráv v tisku~d~
jistěže se totéž může stát i na gymnáziu. Učím na různých gymnáziích cca 16 let a zažila jsem to jednou (asi před 5ti lety). Gymnázium své studenty "proseje" už dříve než při maturitě (aspoň to moje), takže maturitu pak udělají téměř všichni. Zatímco těch studentů, kteří neuspějí při státní maturitě na odborných školách v ČR jsou podle statistiky tisíce, kolik z nich je gymnazistů ale nevím, jak jsem už psala, neznám osobně nikoho (což samozřejmě není zcela relevantní). Nižší úroveň státní maturity složí skoro každý gymnazista již tak cca ve 2.ročníku. ~d~
Věřím i tomu, že jsou studenti, kteří přecházejí na gymnázium z odborné školy - pokud se "nestrefí" do odbornosti, je to i pochopitelné. osobně ale nikoho takového neznám.(což samozřejmě také není zcela relevantní).
Další otázkou je odlišit odborné školy a učňovské školy, k čemuž se ale necítím kompetentní, ale dle toho co sleduji, tak učňovské školství je v podstatě v troskách a "transformovalo" se na obory středoškolské.

Zásadně se rozcházíme v názoru, že všechny střední školy poskytují stejné vzdělání. Tak si každá nechme své názory a je to~;).

Nevím sice, kde pracujete vy, ale pochybuji, že někdo, kdo se pohybuje ve středním školství by s vámi v tomto souhlasil. I když i to je možné. Ve společnosti občas slyším názory, že technická a ekonomická lycea poskytují vzdělání stejné jako gymnázium. Protože jsem však měla tu možnost podílet se na tvorbě ŠVP jednoho z nich, tak vím, že to prostě vzhledem k hodinové dotaci všeobecně vzdělávacích předmětů není možné~d~ což ale neznamená, že někteří studenti z lyceí nebo klasických odborných škol nemohou dosáhnout výsledků stejných nebo i lepších než gymnazisté.~d~ (viz dcera mých známých z průmyslovky na medicínu). Ne všichni gymnazisté jsou zaměření pouze a jenom studijně, přesto si myslím, že jejich maturita (ze všeobecně vzdělávacích předmětů) by měla být náročnější než maturita ze stejných předmětů na odborných školách.~d~

 štěpánkaa 


dodatek 

(6.7.2012 22:19:05)
maturity 2012:
"Podle očekávání dopadla nejlépe gymnázia, kde bylo 4,4 procenta propadlíků, na technických a obchodních středních školách to bylo už téměř 19 procent. V nástavbových oborech nezvládlo maturitu 43,3 procenta studentů. Další žebříčky ale nebude ministerstvo sestavovat, nezveřejní ani pořadí deseti nejlepších škol nebo výsledky podle krajů."
http://m.denik.cz/denik/c/u-statnich-maturit-propadlo-21-procent-zaku-7000-se-odvolalo-20120620.html
nebo
http://m.lidovky.cz/veda/clanek.A120620_135455_ln_domov_kim.iln


opravný termín 2011(tj oprava 1. maturit)
"Podle ministerstva ukázaly státní maturity například na problém na středních školách technického a ekonomického zaměření, kde neodmaturoval každý dvacátý."
http://www.nicm.cz/u-opravnych-maturit-propadla-polovina-studentu
(se závěrem tohoto článku však velmi nesouhlasím, opět z důvodu že nelze srovnávat nesrovnatelné)
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 23:07:37)
Nerekla jsem, ze vsechny stredni skoly poskytuji stejne vzdelani. Pouze stejnou uroven vzdelani na cemz trvam a na cemz se zasadne neshodneme, proto bude opravdu lepsi debatu ukoncit.
Ve skolstvi nepracuji vubec, takze k cislum se vyjadrovat nebudu vubec.
Dobrou noc.
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 23:15:04)
Prijde mi to stejne, jako byste tvrdila, ze univerzity poskytuji vyssi vzdelani nez technicke vysoke skoly.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 10:10:33)
nic takového netvrdím, univerzity, stejně jako technické VŠ poskytují ODBORNÉ vysokoškolské vzdělání~d~ o kvalitě jednotlivých škol diskuse nebyla~d~
 .kili. 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 7:27:39)
"Nerekla jsem, ze vsechny stredni skoly poskytuji stejne vzdelani. Pouze stejnou uroven vzdelani na cemz trvam "

Mám tomu rozumět tak, že všechny střední školy poskytují stejnou úroveň vzdělání, kdežto neposkytují stejné vzdělání ?
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 9:15:14)
Co je na tom nepochopitelneho? Odborne SS poskytuji odborne stredoskolske vzdelani, gymnazia vseobecne stredoskolske vzdelani. Ale vsichni dosahnou stejne urovne vzdelani - stredoskolskeho vzdelani.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 10:05:48)
nedosáhnou (pětina z nich, někteří možná uspějí na 2.pokus), protože neprojdou přes státní maturitu.~d~
 .kili. 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 10:51:32)
"Co je na tom nepochopitelneho? Odborne SS poskytuji odborne stredoskolske vzdelani, gymnazia vseobecne stredoskolske vzdelani. Ale vsichni dosahnou stejne urovne vzdelani - stredoskolskeho vzdelani."

já jsem se ale ptal, zda tomu mám rozumět tak, jak jsem napsal.



 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 10:14:52)
no, ta čísla jsou možná jediný objektivní údaj v této diskusi, překvapuje mě, že právě k nim se nechce vyjadřovat někdo, kdo mi podsouvá, že nejsem schopna objektivní diskuse. No, možná nejsem, ale vy, jak je vidět, se o to ani nesnažíte~;)
 .kili. 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 8:18:11)
"co tedy poradíte těm chudákům, kteří po 4 letech studia odborné SŠ odcházejí kvůli státní maturitě se základním vzděláním? "

Laicky bych neřekl, že je to vinou státních maturit, kdežto důsledkem toho, že ona odborná škola se řadí mezi ty, kterých studium je ukončenoí maturitou.

Tzv. státní maturity (sémanticky docela hloupé označení, jaké jiné než státní kdy byly) mají - zdá se mi - za cíl položit stejné otázky ze dvou předmětů všem maturantům a vyhodnotit jejich odpovědi jednotným způsobem. Nevisím v tom nijaký přínos ani smysl. Kor když zadání matematických úloh má i taková řešení, která hodnotící za správná nepovažuje byť správná jsou.
A kor když věci slohu nemám za hodnotitelné skrze nějaký program (to by u maturity neuspěl ani patriarcha slávistiky a tvůrce české jazykovědy Josef Dobrovský, o Palackém ani nemluvě).

Ke zvyšování vzdělanosti vede jedna cesdta a tou je vzdělanost těch, kteří poskytují vzdělání a výchovu.
Maturanti jsou sice již dospělí lidé, ale vzdělání záskávají především v dětském věku od učitelů, na nichž záleží především. Jejich vzdělání a jejich přístup, zejména individuální, determinuje výásledek. Fillipos psal Aristotelovi : "Sděluji Ti, že se mi narodil syn. Mé díky bohům nejsou ani tak za to, že se narodil, jako za to, že se narodil v době, kdy žiješ Ty. Věřím, že výchova a vzdělání, poskytnuté mu Tebou, budou stačit na tak velkou říši."

Stát se rozhodl zkoumat efekt výuky. Ba se i vyjádřil, že potřebuje srovnávat. Nevím sice k čemu to potřebuje, ale našel si k tomu prapodivný způsob : srovnává znalosti maturantky zdravotní školy se znalostmi gymnasisty, nejsoáíše v domnění, bláhovostí podobném zde někým vyjádřenému, že sice jde o různé vzdělání, ale na stejné úrovni. Jedni znají místo pro vpich nitrosvalové injekce a druzí význam zvolání "molon lave" - jak shodné, pravda. A ne-li, pak srovnáme, co vědí ti a oni o diferenciálním počtu a literární tvorbě. Výsledkem takového snažení státu je poznání, že ne všichni stejně zacházejí s mateřštinou a matematikou, kdežto není jediného poznání zda ta sestřička ví dost, aby mohla přistoupit k pacientovi a ten gymnasista aby se mohl přihlásit ke studiu na VŠ a tak musí prvně složit přijímací zkoušky. A k takovému (ne)poznání ten stát došel za hříšné peníze daňových poplatníků, potažmo peníze rozpočtu pro školství, v němž není peněz na zaplacení učitele. Kdyb se stát někoho optal, zjistil by totéž zdarma a navíc by netrápil zkoušené a ty, co mají zkoušku za rok dva před sebou.

Kdyby nebe vyslyšelo volání žáků, nebyl by na světě jediný učitel. Kdyby nebe chtělo pomoci vzdělání, seslalo by hromy blesky na státního úředníka a nechalo by ho jít pěšky z Uherského Brodu do Naardiku cestou se učit cílům výchovy a jejím prostředkům, škole mateřské, obecné, latinské a akademii. A jako šanci dalo by mu vykoupit se z trestu jen tím, že splní sám, co po maturantech žádá. Byrokratický centralismus od Bruselu po Prahu je zhouba svobodbného žití, které je hlavní podmínkou vzdělanosti.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 10:17:01)
kili,
s tímto vaším názorem souhlasím 100%.
 YgorkaD 
  • 

Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(8.7.2012 10:50:42)
No nebudu reagovat na cely clanek - v lescem se da souhlasit.
Ale ta sestricka dostavala cele ctyri roky vysvedceni ana nich melo byt zhodnoceno, jestli se zvladla naucit pristupovat k luzku nemocneho. ale v osmnacti letech by podle meho opravu melo byt zhodnoceno, co v te halve ma - je to i informace pro ni - informace , co ji skola naucila a na jake urovni se ve spolecnosti pohybuje. Mne by prislo opravdu logicke, kdyby kazdy clovek vlastnil papir, ktery by o nem vypovidal ze zvladl ucivo zakladni skoly na 100%, stredni skoly na 80% a vysoke na 30% povine by se teto zkousce musel podrobit kazdy z matematiky, schopnosti porozumnet textu ve svem a cizim jazyce a se v nem vyjadrit a v nejakem souhrnem prehledu obecneho vzdelani. A ujete mi prijde, ze se dnes povinne prezkusuje, jak clovek zna basnicke obraty, popr. jak si precetl nejake hruzy od nejakeho zakomplexovaneho narodniho obrozence typu Lojza J.
A kazdy by mel mit pravo slozit zkousku i z neceho, co si mysli ze umi.
Proste melo by byt urceno, co patri do stredoskolske odbornosti v matematice, fyzice, dejepisu atd. co do bezne vysokoskolske a clovek by mohl mit pravo prokazat, co se naucil a umi a mel by mit pravo se i dozvedet, co ho ta skola naucila. Koncept statnich maturit je ujety, ale konecpt maturit , ktere se v tomto state dosud skladaly, je ujety nemene. absolutne ujety je koneckoncu ten clanek, chvalici system, kdy studenti uhaneji sve ucitele, aby jim ti milostive prozradily, okruhy z kterych je budou zkouset a studenti pak pilne sedi nad knihami a zapisky a uci se. To jsou OVCE a ne vzdelani a inteligentni lide, se schopnosti premyslet a nalezat reseni.
 .kili. 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 7:15:25)
"o humanitni urovni gymnazii byste zrovna vy asi nikoho nepresvedcila, mate trochu problemy s pravopisem ;-)"

To je velmi silný argument, vyniká zejména věcností. Ještě by to chtělo jeho konkretnější podobu. Marně se snažím najít nějakou gramatickou chybu - našel jsem jen jednu spornou interpunkci, možná to není ani tak tím, že jsem se něčemu nenaučil, jako sopíše tím, že zapomínám.
 RaDus&holky 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 9:16:13)
Zcestný vs. scestný
 .kili. 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 10:50:00)
asi jsem četl jiný příspěvek, toto jsem nezaznamenal
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 10:06:12)
malé a velká písmena?~;)
 YgorkaD 
  • 

Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 19:15:12)
No, asi by bylo lepe si ten muj prispevek precist. Problem a zasadni je v tom, ze ucitele (tzv. profesori] na gymnaziich, nechapaji, co je to vseobecne vzdelani v oborech typu biologie, fyzika, chemie. Na gymnaziu se nada ziskat vseobecne vzdelani v chemii, ani biologii, ani fyzice, Jde tam zikat naproti tomu vseobecne vzdelani v humanitnich oborech.Na gymnaziu se bohuzel uci CH, Bio, F pouze teoreticku a na odbornych skolach se na teorii v techto oborech kasle a uci se technicky, nebot se predpoklada, ze teorie technicky orientovane studenty nebavi. vysledkem je, ze z gymnazii odchazi lide, kteri sice mohou umet vypocitat schredingerovu rovnici(to se totiz da nacist i v gymnazialni knihovne, nebo si pujcit skripta od fyzikare - matematikare) , ale pokud je k tomu nikdo nevedl doma, tak nevymeni zastrcku, padesatku by neudelali ani omylem, a o zapojeni schodistoveho vypinace v zivote ani teoreticky nepremysleli. Chápou, jak je regulovan gen pro hemoglobin, ale v pripade,ze ma jejich dite horecku, tak na serverech typu rodina rozebiraji, jestli se ma tlumit, kdyz ma (popr. nema) studene ruce, por. nechapou, ze lekari neresili "febrilni" krece u ditete, jenom z toho duvodu, ze ty "krece" dite presly, po te co teplota dosahla 39,4...), a kdyz se nachomytnou k dopravni nehode nebo treba jen k porodu, tak jsou absolutne bezradni - a jsou bohuzel bezradni i ti, co se v te Bio, Ch, F opravdu na teoreticke urovni vyznaji. Jsou zvykly na arogantne teoreticky pristup a ti kteri aroganci v sobe prirozene nemaji, tak jen s uzasem krouti hlavou, jak nejaky clovek se zakladnim vzdelanim, dokaze podeprit padajici tram presne na tom miste, kde je to treba. Oni se k te technice nedostali. A v CECHACH neexistuje stredni skola, ktera by jim toto vseobecne vzdelani v oborech bio, ch, f umoznila.
A Stepanko, jestli se mi dve zname, tak to opravdu neznamena, ze se take stykame a ze dneska nebydlime od sebe 100 km daleko....
Ano vystudovala jsem gymnazium, mela jsm moznost zde ziskat vseobecny rozhled v humanitmne zamerenych oborech. Tohohle prava jsem nijak zvlast netouzila vyuzit (a do znacne miry nevyuzila). Vzhledem k tomu, ze jsem chtela studovat prirodovedne zamerenou vysokou, tak jsem si ale vybrala gymnazim a ne odbornou skolu. Vseobecne vzdelani v prirodovednych predmetech se mi pres mou snahu na gymnaziu nedostalo. Stejne jako mym podobne zamerenym spoluzakum. No, máme to my gymanzisti těžkej život :-), ale googlime, nyxujem a nestezujem si. Jenom bychom radi, kdyby nase deti meli o trochu vetsi pravo na vzdelani - ne pouze pravo si vybrat mezi gymnaziem a odbornou skolou. Nehlede na to, jestli maji tu smulu, ze jejich rodice jsou PhD v nejakem neupotrebitelnem oboru.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(7.7.2012 20:21:58)
Ygorko,
ten příspěvek jsem četla, dokonce několikrát, rovněž i tento. pominu-li označení trotl (pokusím se nebýt vztahovačná~;)), pak myslím, že se naše názory liší v tom, co považujeme za všeobecné vzdělání.
Vezmu-li konkrétně vaše připomínky, tak např. první pomoc a to, jak léčit nemoci probíráme se studenty v biologii již na nižším gymnáziu a rovněž na vyšším je tomu věnována velká pozornost. přesto si tuto dovednost, schopnost a znalost mnozí ze školy do života neodnášejí. bohužel, motivace, kterou jsem na tato témata vždy používala na studenty nějak nefunguje, když neřeknu "bude z toho písemka", tak nevědí nic. ~d~~d~
jen bych dodala, že absolventi nezdravotnických odborných škol jsou na tom ještě mnohem hůř, znám absolventy průmyslovek, kteří netuší jaký je rozdíl mezi slezinou a slinivkou, jak probíhá menstruační cyklus nebo, že prostatu ženy nemají, o první pomoci ani radši nebudu mluvit...~d~
zajímalo by mě, která střední škola tedy poskytuje všeobecné vzdělání v přírodovědných předmětech na kvalitnější úrovni než gymnázium (bez ironie)~d~
konkrétně já jsem měla na gymplu štěstí, že 2 roky jsme měli naprosto super kantorku, která zapálila pro biologii mimo jiné spolužáky i mě. Bohužel poté ji nahradila taková parodie na pedagoga, že se mi to nechce ani psát, tutéž osobu jsme měli i na chemii. Zato na fyziku jsme měli pedagogický zázrak, každou hodinu nějaký experiment, v laborkách pokusy, mimo jiné zapojování obvodů, odvozování Achimédova zákona, samé problémové úlohy, ještě dříve, než se to začalo propagovat a ve výuce více využívat. bohužel pro mě, fyzika mě nebavila a odnesla jsme si z ní z gymnázia mnohem méně než jsem mohla~d~
Jelikož mám též přírodovědné vzdělání, musela jsem si gymnaziální teorii (biologii a chemii) dostudovat z výše popsaných důvodů, matematikou jsem naopak byla vybavena dobře.~d~
Humanitně vzdělaná nejsem v žádném případě, kromě češtiny a ruštiny musím úroveň výuky na "mém" gymnáziu zhodnotit slovy "nuda, nuda, šeď, šeď", dokonce ani latinu jsme neměli~d~
Gymnaziální vzdělání JE teoretické, nikoliv praktické, navíc se to za tu dobu, co jsem odmaturovala já hodně změnilo. Snížily se dotace hodin (dříve se učily BI, CH i FY po celé 4 roky), ubylo laboratorních, tedy praktických hodin.~Rv
Z toho co jsem napsala vyplývá, že každá z nás má poněkud odlišné zkušenosti z doby studia na gymnáziu. Moji spolužáci na PřF UK pokud vím, nedostatky v přírodovědném vzdělání ze svých gymnázií nepociťovali, ale nemohu mluvit za ně.
To že musím pořád zjišťovat, co je v biologii nového, googlovat, atd... to považuji za normální, vzhledem k tomu, jakým způsobem pokročily vědecké výzkumy právě v tomto oboru~d~
gymnázium skutečně prakticky člověka nevzdělává, s tím nelze než souhlasit. a nikdy to nebylo jinak. ani nevím, zda je nutné toto měnit~d~ Cestou k tomu, aby měli maturanti všeobecné i praktické vzdělání snad jsou lycea?? Nevím.~d~ Je otázkou, co vlastně od studia na střední škole očekávat~d~ můj názor je, že pokud je dítě studijně nadané, pak je obvykle gymnázium nelepší přípravou na VŠ studium. Pro praktický život a rychlé zaměstnání je ale lepší odborná škola, gymnazisté jsou prostě pro praktický život většinou "nedodělaní". ~d~
Rozhodně ale od našich absolventů vím, co požadují VŠ - gymnaziální látka je během jednoho semináře zopakována a doplněna a staví se na znalostech získaných na gymnáziu. Jistě, že v odborných předmětech jsou třeba absolventi průmyslovek na ČVUT na tom lépe než gymnazisté, ale v matematice už tomu tak není. ~d~
to jsem ale poněkud odbočila od původní otázky - zda má maturita na gymnáziu vypadat stejně jako maturita na odborných školách......
 YgorkaD 
  • 

Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(8.7.2012 10:54:06)
Která střední škola poskytuje všeobecné vzdělání?
Žadná. Bohužel, právo na všeobecné vzdělaní u nás nikdo nemá. Pokud nevyrustá v rodině, kde rodiče to všeobecné vzdělání mají. Ti pak zpravidla dětem toto vzdělání dopřávají. Škola a celý systém se jim v tom ovšem snaží vše možně zabránit.
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(9.7.2012 18:04:28)
s tímto názorem je však diskuse o tom, která škola poskytuje "lepší všeobecné vzdělání" poněkud bezpředmětná~;)
 štěpánkaa 


Re: Maturity jen na gymnaziich?!? 

(6.7.2012 16:52:08)
ještě bych dodala, že možnost si dodatečně udělat státní maturitu z nějakého dalšího předmetu je tu i dnes, pro případ, že by se student rozhodl až po několika letech pro studium VŠ, která by to požadovala.
 Petr N. 
  • 

Jak jsem loni maturoval 

(6.7.2012 10:45:45)
Maturoval jsem loni, již podle nového modelu, na průmyslovce v oboru IT. Celkem jsem maturoval z pěti předmětů. A jak že to celé vypadalo?
- Praktická zkouška - zadaná práce v softwaru, který byl naším hlavním. Zadání jsme díky sdílnému profesorovi znali předem, u zkoušky byl přítomen pouze on a tichá diskuze mezi námi ho nijak netrápila.
- Didkatický test z češtiny - považuji za absolutní výsměch. Stáhnul jsem později z internetu zadání podzimní verze a dal ho vypracovat své čtrnáctileté sestře, která na základce prospívá z češtiny za 2. Udělala to a vůbec ne špatně :) Já sám, který jsem celou střední procházel z čštiny na 2-3 jsem ztratil pouze 4 body.
- Sloh - totéž. Deset zadání. Každý slohem nepolíbený i vybere vypravování, na kterém není moc co zkazit.
- Angličtina, test a poslech - Asi jediná část zkoušky, kterou bych označil za náročnější.
- Angličtina esej - můžete mít slovník. Řkali nám, že v něm nesmí být gramatika, pouze slovíčka. Přesto jsem ke schválení dal svůj slovník i s gramatikou (jiný nemám) a bez problémů mi ho označili. To mi poměrně usnadnilo práci.
- Ústní literatura - Museli jsme mít načtených 20 knížek. Ze svých spolužáků neznám nikoho, kdo by je přečetl všechny. Já jsem jich přečetl 5. 4 jsem viděl ve filmovém zpracování. U ostatních jsem pár dnů před zkouškou nastudoval obsahy. Pak jsem si vytáhl právě jednu z těch, kterou jsem nečetl a přesto jsem zvládnul zkoušku složit na trojku :)
- Ústní angličtina - Vytáhl jsem si poměrně nesmyslné téma. Učitelka za mnou přišla, když jsem měl čas vyhraněný na přípravu a nadiktovala mi, co k tomu tématu chce slyšet. Na druhé téma jsme pak nějakým způsobem pokonverzovali, popsal jsem obrázky....za 2
- Pak dva odborné předměty, každý má 20 maturitnách otázek. Budu upřímný...vykašlal jsem se na to, učil jsem se sotva pár hodin, přesto jsem oba předměty nějak okecal...jeden na 3, druhý na 4.

A celkový výsledek? Odmaturoval jsem, jako průměrný student, který měl 4 letý studijní průměr 2,61, přičemž jsem celé 4 roky víceméně proflákal, žádné otázky jsem si nezpracovával, přečetl jsem 5 knížk z 20ti a učit jsem se začal 3 dny před maturitou.
Já můžu být na jednu stranu spokojený. Ale čím víc času uplynulo od maturity, tím více mám pocit, že něco bylo a je špatně.
 štěpánkaa 


Re: Jak jsem loni maturoval 

(6.7.2012 17:11:10)
zajímavá zkušenost, Petře.
je smutné, když ruku v ruce s nezvládnutými státními maturitami jdou i neprofesionální učitelé~d~
rozporuplné pocity chápu, na místě studenta bych byla na jednu stranu ráda, že to mám bez problémů za sebou, na druhou stranu bych si říkala - fakt jsme tak nemožní, že bez pomoci bychom to nedali?~d~
 Janičkakoktů 


Re: Jak jsem loni maturoval 

(11.7.2012 10:34:19)
Také jsem maturovala loni, dálkově po třech letech studia. Maturitu jsem si udělat musela, ač v zaměstnání podávám nejlepší výsledky, dokonce mám o 2500 Kč na výplatě víc než studované kolegyně. Šéf nařídil! Jako 35 letá, zodpovědná mamina dvou dětí, jsem každý den do noci seděla nad učivem a výsledek k maturitě jsem přišla připravená. Když jsem potom viděla, jak nepřipravení jsou studenti denního studia, veškeré otázky stažené z internetu, státní část si posílali mobilem. To si člověk uvědomí, že MATURITA je opravdu papír na který má každý. Nemůžou za to ovšem studenti , ale doba která jim to umožňuje. Škola musí mít určitý počet studentů, aby dostala od státu peníze na provoz atd.. Nedivím se potom učitelům, že studentům u maturity pomůžou, jde o jejich budoucnost atd..~5~
 Janičkakoktů 


Re: Jak jsem loni maturoval 

(11.7.2012 11:18:04)
Ps:Paní učitelka nevěděla, zda že u testu z matematiky můžeme používat pravítko(rýsovací potřeby) a tak nám to zakázala ~q~ , do grafu jsme výsledek zakreslovali podle OBČANSKÉHO PRŮKAZU ten jsme museli mít totiž na stole.To je úroveň že~q~~q~~q~
 štěpánkaa 


Re: Jak jsem loni maturoval 

(12.7.2012 9:55:25)
pokud se dobře pamatuji, tak povolené pomůcky jsou vždy napsané na titulní straně zadání a rovněž tak zadávající je má napsané v pokynech. To, co píšete je fakt smutné, je to chyba učitelky a vedení školy, které svoje zaměstnance pořádně neinformovalo (resp. nepřipomnělo jim poznatky z loňského školení)~Rv

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.