RaDus&holky |
|
(29.6.2012 13:38:48) Mne osobne prijde typicky gymnazialne arogantni a namyslene, ze student gymnazia je neco lepsiho nez student jine stredni skoly, at uz prumyslovky, ekonomky...a ze oni a jen oni si zaslouzi maturovat. Pokud se podari dobre zpracovat statni maturity, mohou poslouzit jako vstupenka na vysokou skolu, ale proc jim upirat vyznam i jako uzavreni stredoskolskeho studia? Nehlede na to, ze i prumyslovaci aspol. chteji leckdy studovat VS a neda se rict, ze jen proto, ze se rozhodli studovat jinou skolu nez gymnazium, pro to nemaji predpoklady. Ucebni obory jsou kapitola jina. Absolventi ucebnich oboru obvykle nemaji ambice studovat VS, na rozdil od vyse jmenovanych. Je to stejne chytre, jako kdyz se absolventi univerzit povazuji za neco lepsiho nez absolventi jinych vysokych skol (bez ohledu na kvalitu te ktere univerzity/vysoke skoly).
(Kazdy asi pochopil, ze ja sama jsem prumyslovak (chemicka prumyslovka, mat.1990) a rozhodne se neda rici, ze to byla skola lehka, naopak se tehdy povazovala za jednu z nejtezsich strednich skol vubec, vcetne gymnazii.)
|
ALL |
|
(30.6.2012 11:38:30) Zajímavé je, že většinou všichni studovali děsně těžkou školu... Kde jsou ty davy vzdělanců dnes? (nic ve zlém, neberte si to, prosím, nikdo osobně
|
RaDus&holky |
|
(30.6.2012 19:23:16) Kdyz pisu, ze to byla tezka stredni skola, myslim tim samozrejme v ramci strednich skol. A stredni skola, byt tezka, z nikoho vzdelance neudela.
|
|
Jája | •
|
(30.6.2012 21:19:16) Někdy byla těžká jak pro koho. Já mám třeba střední pedagogickou, ta se dala udělat v pohodě (nebo já byla tak prudce inteligentní?), ale byla fakt výběrová, každý se na ni nedostal.
|
|
|
štěpánkaa |
|
(1.7.2012 15:04:05) nejde o to, zda je někdo "lepší" nebo horší. Ale o to, jak vůbec pojmout maturitu. Maturita by mohla být pojata jako nutná, nikoli postačující podmínka pro studium na VŠ, také jako zkouška, která zakončuje středoškolaské všeobecné (a tedy gymnaziální) studium. Studenti jiných škol v případě zájmu o studium VŠ by se také mohli přihlásit k maturitě, a to z profilových předmětů, tkeré jejich škola požaduje. Odborné školy by končily odbornou zkouškou, ze všeobecně vzdělávacích předmětů, kterých je na negymnaziálních SŠ méně hodin by dělali zkoušku jiné úrovně než gymnazisté. Nejde o to, že je někdo lepší nebo horší, ale o to, co se měl šanci na své střední škole naučit.
|
RaDus&holky |
|
(3.7.2012 23:10:06) A proč by měla maturita ukončovat pouze všeobecné středoškolské studium??? Odbornou zkouškou končí učební obory, střední školu má zakončit maturita. Píšete, že nejde o to, kdo je "lepší" nebo "horší", ale jedním dechem v podstatě degradujete negymnaziálních SŠ na úroveň učebních oborů. Pokud by maturitní zkouška byla nutnou, ale nikoliv postačující podmínkou pro přijetí na VŠ, její jediná funkce by byla odlišit absolventy gymnázií od absolventů odborných SŠ. A jestliže tvrdíte, že nejde o to, kdo je lepší a kdo horší, poněkud si protiřečíte, nezdá se vám? Ať chcete nebo nechcete, gymnázium je jen střední škola jako každá jiná, její absolventi nemají vyšší vzdělání a tudíž by neměli mít žádné výsadní postavení v získávání maturitní zkoušky.
|
štěpánkaa |
|
(4.7.2012 18:43:54) nevím proč taková zapšklost. svůj názor jsem napsala, myslím si, že odborné školy mají JINOU úroveň než gymnázia (ne horší nebo lepší, nýbrž odbornou) tudíž by měly být zakončeny JINOU závěrečnou zkouškou (ne horší nebo lepší, nýbrž odbornou) . Nikde jsem nenapsala, že absolventi odborných škol by v případě zájmu o studium VŠ nemohli získat stejnou maturitu jako gymnazisté - pokud se na ni sami dokážou připravit, protože odborná SŠ jim to 100% nezaručí, ani nemůže, vzhledem k dotacím hodin předmětů. je to věc samozřejmě věc názoru. degradace maturity začíná právě tím, že ji mají dnes již téměř všichni. rovněž na VŠ dnes může studovat skoro každý, bez ohledu na jeho studijní schopnosti. a to je chyba. ještě bych dodala, že mluvím o případné budoucnosti (a také předválečné minulosti), nikoli o současné situaci a mám dojem, že zde vzniklo naše vzájemné nepochopení.
|
RaDus&holky |
|
(4.7.2012 22:35:08) Zapšklost ne "taková", nýbrž žádná. Jen prostě nesnáším tuto gymnaziální aroganci. A také jsem napsala jen svůj názor. "Odborná úroveň" vs. "všeobecná úroveň"? Trochu nesmysl. Úroveň je vyšší či nižší a v tomto si odborné školy s gymnázii nezadají. Degradaci maturit nezavinilo to, že maturují i absolventi negymnázií, ale degradací celého středoškolství. Degradovala i úroveň gymnázií. Znovu opakuji: Maturita ukončuje středoškolské vzdělání, NIKOLIV všeobecné středoškolské vzdělání. A tak by to mělo zůstat. Na první pohled je pak vidět, jaké úrovně vzdělání kdo dosáhl. A ukončil li gymnázium, dosáhl stejné úrovně vzdělání jako ten, kdo ukončil odbornou SŠ. Gymnázia opravdu nezaručují vyšší vzdělání a není proto důvod je ukončovat jinou zkouškou. Ani absolventi gymnázií nematurují všichni ze stejných předmětů. U státních maturit si studenti mohou vybrat ze dvou úrovní náročnosti, pokud se student odborné školy necítí, vybere si lehčí, pokud má zájem, látku může dohnat (což lze, zase tak diametrální ten rozdíl není) a udělat si zkoušku náročnější. Skutečně nevidím důvod, proč absolventům odborných SŠ upírat maturitu. Vy jste mne tedy nepřesvědčila.
|
štěpánkaa |
|
(5.7.2012 12:23:51) Opravdu nepotřebuji nikoho přesvědčovat. studenti gymnázií, kteří na studium nestačí celkem běžně odcházejí na nejrůznější odborné školy a tam v klidu a pohodě studují. gymnázium neposkytuje stejné vzdělání jako odborná škola. Není tudíž logické, aby bylo zakončeno stejnou závěrečnou zkouškou, ať ji nazveme jakkoliv. To není nic co by jakkoliv povyšovalo studenty gymnázií nad jiné studenty, stačí s epodívat např. na učební plány nebo na ŠVP jednotlivých škol. Rozližení (odstupňování) závěrečné zkoušky na různých typech škol je potřebné a nutné. Odpadly by potom spousty nešťastníků, kteří bez maturity končí jako absolventi ZŠ, i když 4 roky (nebo i déle) studovali a neprošli přes státní maturitu. Kolik si myslíte, že je mezi nimi % zastoupení studentů gymnázií? Za 2 roky na našem gymnáziu není ani jeden student, který by maturitní zkoušku nesložil (pravda, asi 10 loni a 2 letos - ti si písemku z ČJ dopíší v září pokud nevyhoví CERMAT jejich odvolání - to nedokázali napoprvé). a na odborných školách?
|
RaDus&holky |
|
(5.7.2012 20:41:02) Aha, takže nejen absolventka gymnazia, ale navic učitelka na gymnaziu. Takže s vámi zřejmě opravdu diskuze založená na objektivních argumentech není možná. Mějte se krásně a pokuste se dohlédnout dál než na špičku vlastního nosu. Na shledanou (i když to raději ne), tedy sbohem.
|
štěpánkaa |
|
(5.7.2012 22:07:51) no, s tou špičkou vlastního nosu to myslíte spíše na sebe, že? Mám stále pocit, že každá mluvíme o něčem jiném. u oponenta v diskusi je však podmínkou, aby se aspoň snažil nahlédnout jak to ten druhý myslí. a ne si jen hojil mindrák - nevím ovšem jaký - snad z toho, že vy jste gymnázium nestudovala? Mimochodem, zrovna chemická průmyslovka opravdu není pro každého - je to škola hodně náročná. Ovšem pokud jde o všeobecné vzdělání - ale to už bych se marně opakovala. Když v diskusi pokračovat nechcete (snad že došly argumenty), pak tedy sbohem
|
štěpánkaa |
|
(5.7.2012 22:10:00) ať hledám, jak hledám vaše objektivní argumenty nějak nemohu nalézt
|
|
RaDus&holky |
|
(5.7.2012 22:43:03) "...no, s tou špičkou vlastního nosu to myslíte spíše na sebe, že? Mám stále pocit, že každá mluvíme o něčem jiném. u oponenta v diskusi je však podmínkou, aby se aspoň snažil nahlédnout jak to ten druhý myslí. a ne si jen hojil mindrák - nevím ovšem jaký - snad z toho, že vy jste gymnázium nestudovala?..." :-D to jste opravdu myslela vazne nebo jste se snazila pobavit? Objektivni argumenty ve forme cisel, jak byste si asi prala vy, opravdu nemam, zrejme proto, ze nejsem stredoskolska ucitelka jako vy a nemam pristup k temto informacim. Nejak at hledam, jak hledam, nenachazim nikde vasi snahu nahlednout me stanovisko. Vase stanovisko je mi, myslim, celkem jasne a prestoze bych si to mohla usnadnit jako vy, z mindraku vas nepodeziram. Moje stanovisko je - nektera gymnazia maji vyssi uroven nez nektere odborne stredni skoly a nektere odborne stredni skoly maji vyssi uroven nez nektera gymnazia. Nelze tudiz globalizovat a udelit status "vyssi uroven" vsem gymnaziim. Ovsem ani odbornym SS, o coz ja se ovsem nepokousim a v tom tkvi ma objektivita.
|
štěpánkaa |
|
(6.7.2012 16:40:26) o "vyšší úrovni vzdělání" na gymnáziích jsem nenapsala zhola nic. Psala jsem jen o vyšší úrovni všeobecného vzdělání. O odlišení maturitní zkoušky pro gymnázia a odborné školy jsem již psala, o tom, co by mělo být "vstupenkou na VŠ" také. Pořád nechápu, co vás tak moc pobuřuje
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YgorkaD | •
|
(5.7.2012 22:43:41) Ahoj, Stepanku nema smysl komentovat (popravde mam pocit, ze Stepanku znam osobne...). Sama jsem delala gymnazium levou zadni a na maturitu se neucila ( a je fakt, ze z CJ jsem mela za dve - me to nebavilo a k nicemu to nebylo. Arogance a prihloplost tamnich radobyprofesorek byla prislovecna. Jinak ja jsem osobne toho nazoru, ze clovek by vzdelani mel cca v 18 letech zakoncit nejakou zkouskou - resp souborem zkousek. Povinne by melo byt, aby clovek u takove zkousky ukazal, jak zvlada matematiku, porozumneni textu a napsani vlastniho v cestine a anglictine . A mozna navic neco jako zdravoveda, spojena se zakladní orintaci v socilogii, psychologii a fungovani nejen partnerskych vztaku, spolecne s ekonomi.... Vysledkem by mela byt urceni, jak to clovek zvlada - na nejake dlouhe stupnici. Tenhle papir, by potom cloveku slouzil jako vstupenka na VS. Ty by si mohli urcovat, ze tam smí chodit jen lide s Biologii na 95%, Fyzikou na 80, matematikou na 65 a podobne. kdo by to nemel, mohl by to klidne zkouset znovu za mesic, za rok, za dva - coz by si uz ale platil. (neco jako scio...). Ale tenhle papir by o nem zrovna tak mohl rikat, jak dobre opravuje traktory. Clovek by mel narok na to, aby mu stat zaplatil udelani cca 8 zkousek, zbyle by si platil. Treba by pak takovahle zkouska prestala byt odrazem toho, jak se clovek v prubehu svataku srotal a jak silne ma nervy, ale co v ty hlave ma... Na vysokou bych s takovouto zkouskou ale brala cloveka nejvyse do 10 let po udelani. Pak by si musel udelat zkousky znova... Jinak tvrdit ze na gymnaziu clovek ziska lepsi vseobecne vzdelani muze jen trotl. Ziska tam lepsi humanitni vzdelani - coz na vetsine smysluplnych VŠ je k nicemu a V zivote uz vubec. Gymnazista bezne neumi s prominutim takrka ani vymenit zarovku (nebo minimalne el. zasuvku...) Proste vseobecne nepouzitelni...
|
RaDus&holky |
|
(5.7.2012 22:56:52) Dekuji, Ygorko, tvuj nazor je velmi rozumny a takovy typ maturity bych povazovala za prinosny.
|
|
štěpánkaa |
|
(6.7.2012 16:48:58) Milá Ygorko, pokud se skutečně známe osobně, pak nechápu, proč mě za můj názor označujete za trottla, spíše bychom si to snad mohli(y) říct osobně. Vámi zmíněný "model závěrečné zkoušky" se mi celkem líbí a nezdá se mi, že by se můj návrh až tolik lišil. snad jen nebyl tak konkrétní.... rozdílem je snad to, že já bych navrhovala odlišení různého typu povinného zakončení různých typů SŠ. možnost je samozřejmě i to, že se nasadí stejná pomyslná nízká laťka pro všechny a každý si pak vybere, jak se bude "profilovat" pro svoji budoucnost. samozřejmě že někteří gymnazisté možná neumí ani vyměnit žárovku. To se totiž obvykle na gymnáziu neučí, lidé se to učí v rodině. (pochybuji, že by někdo tuto triviální dovednost získal na SŠ) Tvrdit, že gymnázium nedává kvalitnější všeobecné vzdělání je zaslepené a lžete si do kapsy. Stačí se podívat např. na to, kolik hodin dotace všeobecně vzdělávacích předmětů je na jakém typu školy. Taktéž tvrdit, že gymnázium poskytuje pouze humanitní vzdělání je zcestné. Všeobecně vzdělávacími předměty není jen čeština, jazyky, dějepis, ZSV a zeměpis. Nýbrž také chemie, biologie, fyzika a další, jejichž dotace na odborných školách je mizivá nebo rovnou nulová. Stálo by možná za to, rozmyslet si, co vlastně je všeobecné vzdělání. Netvrdím, že moje představa je jediná správná, ale taky si nemyslím, že bych kvůli tomu musela být rovnou trottl.
|
RaDus&holky |
|
(6.7.2012 18:24:10) No je pravda, ze o humanitni urovni gymnazii byste zrovna vy asi nikoho nepresvedcila, mate trochu problemy s pravopisem ;-) A mimochodem, zase takovy rozdil mezi gymnazialni a negymnazialni napriklad matematikou neni, maturovala jsem z matematiky na odborne skole, stalo mne to par tydnu doucovani, ale na vysoke skole jsem pak neshledala rozdil mezi mnou a gymnazistech ve znalostech matemamatiky. Mne se zda, ze vy si porad neuvedomujete, ze hovorime stale jen o strednich skolach, vseobecne nebo odborne zamereni (nikoliv uroven, ta se takto klasifikovat neda) je samozrejme jedna vec a uroven se lisi skolu od skoly. Urovne vzdelani se dosahuje stejne. To je neco, co si nejak dokazete pripustit.
|
štěpánkaa |
|
(6.7.2012 18:35:13) tak teď jste to napsala sama a docela přesně - na maturitu z matematiky jste si sehnala doučování, takže mezi vámi a spolužáky na vŠ z gymnázií nebyl rozdíl - a to je přesně to, o čem tu celou dobu píšu. Chtít po absolventech odborných SŠ, aby dosáhli stejné úrovně ve všeobecně vzdělávacích předmětech jako gymnazisté je nefér - ano, v jednom se to doučíte, ve více najednou těžko. Vím jak těžko se dcera známé dostávala ze strojní průmyslovky (fakt nelehká škola) na medicínu. Musela se prostě sama doučit biologii, chemii a fyziku - jak jinak než gymnaziální, která je nutnou podmínkou složení zkoušek. Gymnazista by si samozřejmě ani neškrtl v odborných předmětech, a to jednoduše proto, že je nestudoval vůbec a nebo jako já a autorka článku tzv. ZVOP (je to obdoba toho, že teď se na tzv lyceích vrací na odborné školy všeobecné vzdělání). Jelikož učím právě tu matematiku, tak tvrzení, že na odborných školách je stejná jako na gymnáziích je, omlouvám se, úsměvné. Za hrubky se omlouvám, blbne mi shift, to už ani neopravuju, dělám překlepy a krom toho jsem (asi) dysgrafik, za mého dětství to bylo neznámé slovo, tkaže sem tam nějakou hrubku fakt napíšu. V reálu se více kontroluju než na anonymní diskusi, ale i tak se "zadaří"
|
RaDus&holky |
|
(6.7.2012 19:57:17) Netvrdila jsem, ze je na odbornych skolach matematika na stejne urovni jako na gymnaziu, pouze, ze ten rozdil neni tak nesmirny, jak se nam snazite podsouvat. A nikdo take netvrdi, ze i v nekterych dalsich predmetech nemaji gymnaziste LEHKY naskok, v jinych, ovsem zase za ostatnimi pokulhavaji. Ze vsech vseobecnych predmetu nematuruji ani gymnaziste, nevim tedy, proc by se je vsechny meli doucovat studentni odbornych SS. Nesetkala jsem se s nikym, kdo by maturoval z matematiky, CJ, AJ, fyziky, chemie, dejepisu, zemepisu...a ja nevim, co vsechno se jeste povazuje za vseobecne predmety. Suma sumarum uroven vzdelani na strednich skolach je v prumeru stejna a proto povazuji za nesmyslne navrhy, aby se maturitni zkouska omezila na gymnazia. Ohanet se historii mi prijde opravdu absurdni, take kdysi nesmely treba studovat zeny...
|
štěpánkaa |
|
(6.7.2012 20:25:15) Omlouvám se za délku příspěvku, to jsem původně neplánovala Dovolím si reagovat konkrétněji, váš text je v uvozovkách: "Netvrdila jsem, ze je na odbornych skolach matematika na stejne urovni jako na gymnaziu, pouze, ze ten rozdil neni tak nesmirny, jak se nam snazite podsouvat."
Nikdy a nikde jsem netvrdila, že rozdíl je nesmírný.
"A nikdo take netvrdi, ze i v nekterych dalsich predmetech nemaji gymnaziste LEHKY naskok, v jinych, ovsem zase za ostatnimi pokulhavaji."
ano, souhlasím. Jak vypadá ten "lehký" náskok například ve fyzice, které se na gymnáziu učí většinou 3 roky a na některých školách vůbec tu asi nemá cenu diskutovat. Z fyziky však nemusí všichni maturovat, na rozdíl od češtiny a cizího jazyka a zde může být ten rozdíl (ke smůle studentů) opravdu velký. pokulhávají v odborných předmětech, které s e na gymnáziu neučí a z pochopitelných důvodů se z nich ani nematuruje.
"Ze vsech vseobecnych predmetu nematuruji ani gymnaziste, nevim tedy, proc by se je vsechny meli doucovat studentni odbornych SS. "
nikde jsem netvrdila, že by se měli studenti odborných SŠ doučovat VŠECHNY předměty, nýbrž jen ty, které budou potřebovat k případnému studiu na vysokých školách jiného zaměření.
"Suma sumarum uroven vzdelani na strednich skolach je v prumeru stejna a proto povazuji za nesmyslne navrhy, aby se maturitni zkouska omezila na gymnazia." toto je věc názoru, já uvedla různé varianty. podstatou toho, co jsem v této disusi napsala bylo to, že je nutné odlišit závěrečné zkoušky z různých typů škol. To, zda se to má jmenovat maturita nebo jinak je věc názoru (nikde jsem nepsala, že by neměli mít studenti SŠ možnost studovat na vŠ nebo že by neměli mít možnost složit stejné zkoušky jako gymnazisté). Na mnoha studentech, kteří gymnázium opustili z důvodu neprospěchu a pokračují ve studiu na některé odborné škole bohužel vidím, že úroveň požadavků na studenty na různých typech škol je rozdílná. Zrovna tak je to vidět z výsledků státní maturity, byť nepovedené.
"Ohanet se historii mi prijde opravdu absurdni, take kdysi nesmely treba studovat zeny..."
V poslední větě máte 100% pravdu a pokud jste mě takto pochopila, chápu, že vám to hnulo žlučí
Připadá mi, že jste opravdu vůbec nepochopila to zásadní, co jsem chtěla sdělit: 1. považuji za zcestné požadovat stejnou maturitu po absolventech různých typů škol (jak je tomu dnes). 2. studenti odborných SŠ by měli mít možnost ukončit svoji školu jinak než studenti gymnázií. Pokud totiž maturitní zkoušku v dnešní podobě nesloží, odcházejí i po letech studia jen se základním vzděláním. To je chyba.
Závěrem - myslím, že teď už jsem téma "maturita" skutečně vyčerpala a nemám již co dodat. mimochodem - jste si jistá, že opravdu jakkoliv protěžuji studenty gymnázií? Já myslím, že ne. Četla jste i tento můj úplně první příspěvek v diskusi?
28.6.2012 20:52:09 štěpánkaa Uražení a ponížení studenti? Proč si tedy většina volí základní úroveň? Proč nejdou do vyšší, aby všem ukázali jak jsou dobří? protože nejsou.
|
RaDus&holky |
|
(6.7.2012 20:35:30) Aha, takze absolventi gymnazii nemaji nikdy problemy slozit maturitu Dalsi vec je, ze se obcas - to vas asi prekvapi, ze z nekterych odbornych skol obcas studenti odchazeji na gymnazia, nebot je zvladaji lepe. A ted uz jen strucne: 1) Ja povazuji za scestne takto rozdelovat stejnou uroven vzdelani. Nektere predmety budou u maturity zvladat lepe gymnaziste, jine absolventi odbornych SS - to jste zase nepochopila vy. 2) To se ovsem muze stat i na gymnaziu. Tuto variantu jste (pres sve tvrzeni, ze studenty gymnazii neprotezujete) taky nejak prehledla.
|
štěpánkaa |
|
(6.7.2012 21:57:06) co tedy poradíte těm chudákům, kteří po 4 letech studia odborné SŠ odcházejí kvůli státní maturitě se základním vzděláním? opravdu by neuvítali možnost uzavřít studium jinou zkouškou (odbornou)? opravdu zde není nutná změna? Zkuste se zeptat některého z nich... ředitelé těchto škol si ale myslí totéž co já - dle zpráv v tisku jistěže se totéž může stát i na gymnáziu. Učím na různých gymnáziích cca 16 let a zažila jsem to jednou (asi před 5ti lety). Gymnázium své studenty "proseje" už dříve než při maturitě (aspoň to moje), takže maturitu pak udělají téměř všichni. Zatímco těch studentů, kteří neuspějí při státní maturitě na odborných školách v ČR jsou podle statistiky tisíce, kolik z nich je gymnazistů ale nevím, jak jsem už psala, neznám osobně nikoho (což samozřejmě není zcela relevantní). Nižší úroveň státní maturity složí skoro každý gymnazista již tak cca ve 2.ročníku. Věřím i tomu, že jsou studenti, kteří přecházejí na gymnázium z odborné školy - pokud se "nestrefí" do odbornosti, je to i pochopitelné. osobně ale nikoho takového neznám.(což samozřejmě také není zcela relevantní). Další otázkou je odlišit odborné školy a učňovské školy, k čemuž se ale necítím kompetentní, ale dle toho co sleduji, tak učňovské školství je v podstatě v troskách a "transformovalo" se na obory středoškolské.
Zásadně se rozcházíme v názoru, že všechny střední školy poskytují stejné vzdělání. Tak si každá nechme své názory a je to.
Nevím sice, kde pracujete vy, ale pochybuji, že někdo, kdo se pohybuje ve středním školství by s vámi v tomto souhlasil. I když i to je možné. Ve společnosti občas slyším názory, že technická a ekonomická lycea poskytují vzdělání stejné jako gymnázium. Protože jsem však měla tu možnost podílet se na tvorbě ŠVP jednoho z nich, tak vím, že to prostě vzhledem k hodinové dotaci všeobecně vzdělávacích předmětů není možné což ale neznamená, že někteří studenti z lyceí nebo klasických odborných škol nemohou dosáhnout výsledků stejných nebo i lepších než gymnazisté. (viz dcera mých známých z průmyslovky na medicínu). Ne všichni gymnazisté jsou zaměření pouze a jenom studijně, přesto si myslím, že jejich maturita (ze všeobecně vzdělávacích předmětů) by měla být náročnější než maturita ze stejných předmětů na odborných školách.
|
štěpánkaa |
|
(6.7.2012 22:19:05) maturity 2012: "Podle očekávání dopadla nejlépe gymnázia, kde bylo 4,4 procenta propadlíků, na technických a obchodních středních školách to bylo už téměř 19 procent. V nástavbových oborech nezvládlo maturitu 43,3 procenta studentů. Další žebříčky ale nebude ministerstvo sestavovat, nezveřejní ani pořadí deseti nejlepších škol nebo výsledky podle krajů." http://m.denik.cz/denik/c/u-statnich-maturit-propadlo-21-procent-zaku-7000-se-odvolalo-20120620.html nebo http://m.lidovky.cz/veda/clanek.A120620_135455_ln_domov_kim.iln
opravný termín 2011(tj oprava 1. maturit) "Podle ministerstva ukázaly státní maturity například na problém na středních školách technického a ekonomického zaměření, kde neodmaturoval každý dvacátý." http://www.nicm.cz/u-opravnych-maturit-propadla-polovina-studentu (se závěrem tohoto článku však velmi nesouhlasím, opět z důvodu že nelze srovnávat nesrovnatelné)
|
|
RaDus&holky |
|
(6.7.2012 23:07:37) Nerekla jsem, ze vsechny stredni skoly poskytuji stejne vzdelani. Pouze stejnou uroven vzdelani na cemz trvam a na cemz se zasadne neshodneme, proto bude opravdu lepsi debatu ukoncit. Ve skolstvi nepracuji vubec, takze k cislum se vyjadrovat nebudu vubec. Dobrou noc.
|
RaDus&holky |
|
(6.7.2012 23:15:04) Prijde mi to stejne, jako byste tvrdila, ze univerzity poskytuji vyssi vzdelani nez technicke vysoke skoly.
|
štěpánkaa |
|
(7.7.2012 10:10:33) nic takového netvrdím, univerzity, stejně jako technické VŠ poskytují ODBORNÉ vysokoškolské vzdělání o kvalitě jednotlivých škol diskuse nebyla
|
|
|
.kili. |
|
(7.7.2012 7:27:39) "Nerekla jsem, ze vsechny stredni skoly poskytuji stejne vzdelani. Pouze stejnou uroven vzdelani na cemz trvam "
Mám tomu rozumět tak, že všechny střední školy poskytují stejnou úroveň vzdělání, kdežto neposkytují stejné vzdělání ?
|
RaDus&holky |
|
(7.7.2012 9:15:14) Co je na tom nepochopitelneho? Odborne SS poskytuji odborne stredoskolske vzdelani, gymnazia vseobecne stredoskolske vzdelani. Ale vsichni dosahnou stejne urovne vzdelani - stredoskolskeho vzdelani.
|
štěpánkaa |
|
(7.7.2012 10:05:48) nedosáhnou (pětina z nich, někteří možná uspějí na 2.pokus), protože neprojdou přes státní maturitu.
|
|
.kili. |
|
(7.7.2012 10:51:32) "Co je na tom nepochopitelneho? Odborne SS poskytuji odborne stredoskolske vzdelani, gymnazia vseobecne stredoskolske vzdelani. Ale vsichni dosahnou stejne urovne vzdelani - stredoskolskeho vzdelani."
já jsem se ale ptal, zda tomu mám rozumět tak, jak jsem napsal.
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(7.7.2012 10:14:52) no, ta čísla jsou možná jediný objektivní údaj v této diskusi, překvapuje mě, že právě k nim se nechce vyjadřovat někdo, kdo mi podsouvá, že nejsem schopna objektivní diskuse. No, možná nejsem, ale vy, jak je vidět, se o to ani nesnažíte
|
|
|
.kili. |
|
(7.7.2012 8:18:11) "co tedy poradíte těm chudákům, kteří po 4 letech studia odborné SŠ odcházejí kvůli státní maturitě se základním vzděláním? "
Laicky bych neřekl, že je to vinou státních maturit, kdežto důsledkem toho, že ona odborná škola se řadí mezi ty, kterých studium je ukončenoí maturitou.
Tzv. státní maturity (sémanticky docela hloupé označení, jaké jiné než státní kdy byly) mají - zdá se mi - za cíl položit stejné otázky ze dvou předmětů všem maturantům a vyhodnotit jejich odpovědi jednotným způsobem. Nevisím v tom nijaký přínos ani smysl. Kor když zadání matematických úloh má i taková řešení, která hodnotící za správná nepovažuje byť správná jsou. A kor když věci slohu nemám za hodnotitelné skrze nějaký program (to by u maturity neuspěl ani patriarcha slávistiky a tvůrce české jazykovědy Josef Dobrovský, o Palackém ani nemluvě).
Ke zvyšování vzdělanosti vede jedna cesdta a tou je vzdělanost těch, kteří poskytují vzdělání a výchovu. Maturanti jsou sice již dospělí lidé, ale vzdělání záskávají především v dětském věku od učitelů, na nichž záleží především. Jejich vzdělání a jejich přístup, zejména individuální, determinuje výásledek. Fillipos psal Aristotelovi : "Sděluji Ti, že se mi narodil syn. Mé díky bohům nejsou ani tak za to, že se narodil, jako za to, že se narodil v době, kdy žiješ Ty. Věřím, že výchova a vzdělání, poskytnuté mu Tebou, budou stačit na tak velkou říši."
Stát se rozhodl zkoumat efekt výuky. Ba se i vyjádřil, že potřebuje srovnávat. Nevím sice k čemu to potřebuje, ale našel si k tomu prapodivný způsob : srovnává znalosti maturantky zdravotní školy se znalostmi gymnasisty, nejsoáíše v domnění, bláhovostí podobném zde někým vyjádřenému, že sice jde o různé vzdělání, ale na stejné úrovni. Jedni znají místo pro vpich nitrosvalové injekce a druzí význam zvolání "molon lave" - jak shodné, pravda. A ne-li, pak srovnáme, co vědí ti a oni o diferenciálním počtu a literární tvorbě. Výsledkem takového snažení státu je poznání, že ne všichni stejně zacházejí s mateřštinou a matematikou, kdežto není jediného poznání zda ta sestřička ví dost, aby mohla přistoupit k pacientovi a ten gymnasista aby se mohl přihlásit ke studiu na VŠ a tak musí prvně složit přijímací zkoušky. A k takovému (ne)poznání ten stát došel za hříšné peníze daňových poplatníků, potažmo peníze rozpočtu pro školství, v němž není peněz na zaplacení učitele. Kdyb se stát někoho optal, zjistil by totéž zdarma a navíc by netrápil zkoušené a ty, co mají zkoušku za rok dva před sebou.
Kdyby nebe vyslyšelo volání žáků, nebyl by na světě jediný učitel. Kdyby nebe chtělo pomoci vzdělání, seslalo by hromy blesky na státního úředníka a nechalo by ho jít pěšky z Uherského Brodu do Naardiku cestou se učit cílům výchovy a jejím prostředkům, škole mateřské, obecné, latinské a akademii. A jako šanci dalo by mu vykoupit se z trestu jen tím, že splní sám, co po maturantech žádá. Byrokratický centralismus od Bruselu po Prahu je zhouba svobodbného žití, které je hlavní podmínkou vzdělanosti.
|
štěpánkaa |
|
(7.7.2012 10:17:01) kili, s tímto vaším názorem souhlasím 100%.
|
|
YgorkaD | •
|
(8.7.2012 10:50:42) No nebudu reagovat na cely clanek - v lescem se da souhlasit. Ale ta sestricka dostavala cele ctyri roky vysvedceni ana nich melo byt zhodnoceno, jestli se zvladla naucit pristupovat k luzku nemocneho. ale v osmnacti letech by podle meho opravu melo byt zhodnoceno, co v te halve ma - je to i informace pro ni - informace , co ji skola naucila a na jake urovni se ve spolecnosti pohybuje. Mne by prislo opravdu logicke, kdyby kazdy clovek vlastnil papir, ktery by o nem vypovidal ze zvladl ucivo zakladni skoly na 100%, stredni skoly na 80% a vysoke na 30% povine by se teto zkousce musel podrobit kazdy z matematiky, schopnosti porozumnet textu ve svem a cizim jazyce a se v nem vyjadrit a v nejakem souhrnem prehledu obecneho vzdelani. A ujete mi prijde, ze se dnes povinne prezkusuje, jak clovek zna basnicke obraty, popr. jak si precetl nejake hruzy od nejakeho zakomplexovaneho narodniho obrozence typu Lojza J. A kazdy by mel mit pravo slozit zkousku i z neceho, co si mysli ze umi. Proste melo by byt urceno, co patri do stredoskolske odbornosti v matematice, fyzice, dejepisu atd. co do bezne vysokoskolske a clovek by mohl mit pravo prokazat, co se naucil a umi a mel by mit pravo se i dozvedet, co ho ta skola naucila. Koncept statnich maturit je ujety, ale konecpt maturit , ktere se v tomto state dosud skladaly, je ujety nemene. absolutne ujety je koneckoncu ten clanek, chvalici system, kdy studenti uhaneji sve ucitele, aby jim ti milostive prozradily, okruhy z kterych je budou zkouset a studenti pak pilne sedi nad knihami a zapisky a uci se. To jsou OVCE a ne vzdelani a inteligentni lide, se schopnosti premyslet a nalezat reseni.
|
|
|
|
|
|
|
|
.kili. |
|
(7.7.2012 7:15:25) "o humanitni urovni gymnazii byste zrovna vy asi nikoho nepresvedcila, mate trochu problemy s pravopisem ;-)"
To je velmi silný argument, vyniká zejména věcností. Ještě by to chtělo jeho konkretnější podobu. Marně se snažím najít nějakou gramatickou chybu - našel jsem jen jednu spornou interpunkci, možná to není ani tak tím, že jsem se něčemu nenaučil, jako sopíše tím, že zapomínám.
|
RaDus&holky |
|
(7.7.2012 9:16:13) Zcestný vs. scestný
|
.kili. |
|
(7.7.2012 10:50:00) asi jsem četl jiný příspěvek, toto jsem nezaznamenal
|
|
|
štěpánkaa |
|
(7.7.2012 10:06:12) malé a velká písmena?
|
|
|
|
YgorkaD | •
|
(7.7.2012 19:15:12) No, asi by bylo lepe si ten muj prispevek precist. Problem a zasadni je v tom, ze ucitele (tzv. profesori] na gymnaziich, nechapaji, co je to vseobecne vzdelani v oborech typu biologie, fyzika, chemie. Na gymnaziu se nada ziskat vseobecne vzdelani v chemii, ani biologii, ani fyzice, Jde tam zikat naproti tomu vseobecne vzdelani v humanitnich oborech.Na gymnaziu se bohuzel uci CH, Bio, F pouze teoreticku a na odbornych skolach se na teorii v techto oborech kasle a uci se technicky, nebot se predpoklada, ze teorie technicky orientovane studenty nebavi. vysledkem je, ze z gymnazii odchazi lide, kteri sice mohou umet vypocitat schredingerovu rovnici(to se totiz da nacist i v gymnazialni knihovne, nebo si pujcit skripta od fyzikare - matematikare) , ale pokud je k tomu nikdo nevedl doma, tak nevymeni zastrcku, padesatku by neudelali ani omylem, a o zapojeni schodistoveho vypinace v zivote ani teoreticky nepremysleli. Chápou, jak je regulovan gen pro hemoglobin, ale v pripade,ze ma jejich dite horecku, tak na serverech typu rodina rozebiraji, jestli se ma tlumit, kdyz ma (popr. nema) studene ruce, por. nechapou, ze lekari neresili "febrilni" krece u ditete, jenom z toho duvodu, ze ty "krece" dite presly, po te co teplota dosahla 39,4...), a kdyz se nachomytnou k dopravni nehode nebo treba jen k porodu, tak jsou absolutne bezradni - a jsou bohuzel bezradni i ti, co se v te Bio, Ch, F opravdu na teoreticke urovni vyznaji. Jsou zvykly na arogantne teoreticky pristup a ti kteri aroganci v sobe prirozene nemaji, tak jen s uzasem krouti hlavou, jak nejaky clovek se zakladnim vzdelanim, dokaze podeprit padajici tram presne na tom miste, kde je to treba. Oni se k te technice nedostali. A v CECHACH neexistuje stredni skola, ktera by jim toto vseobecne vzdelani v oborech bio, ch, f umoznila. A Stepanko, jestli se mi dve zname, tak to opravdu neznamena, ze se take stykame a ze dneska nebydlime od sebe 100 km daleko.... Ano vystudovala jsem gymnazium, mela jsm moznost zde ziskat vseobecny rozhled v humanitmne zamerenych oborech. Tohohle prava jsem nijak zvlast netouzila vyuzit (a do znacne miry nevyuzila). Vzhledem k tomu, ze jsem chtela studovat prirodovedne zamerenou vysokou, tak jsem si ale vybrala gymnazim a ne odbornou skolu. Vseobecne vzdelani v prirodovednych predmetech se mi pres mou snahu na gymnaziu nedostalo. Stejne jako mym podobne zamerenym spoluzakum. No, máme to my gymanzisti těžkej život , ale googlime, nyxujem a nestezujem si. Jenom bychom radi, kdyby nase deti meli o trochu vetsi pravo na vzdelani - ne pouze pravo si vybrat mezi gymnaziem a odbornou skolou. Nehlede na to, jestli maji tu smulu, ze jejich rodice jsou PhD v nejakem neupotrebitelnem oboru.
|
štěpánkaa |
|
(7.7.2012 20:21:58) Ygorko, ten příspěvek jsem četla, dokonce několikrát, rovněž i tento. pominu-li označení trotl (pokusím se nebýt vztahovačná), pak myslím, že se naše názory liší v tom, co považujeme za všeobecné vzdělání. Vezmu-li konkrétně vaše připomínky, tak např. první pomoc a to, jak léčit nemoci probíráme se studenty v biologii již na nižším gymnáziu a rovněž na vyšším je tomu věnována velká pozornost. přesto si tuto dovednost, schopnost a znalost mnozí ze školy do života neodnášejí. bohužel, motivace, kterou jsem na tato témata vždy používala na studenty nějak nefunguje, když neřeknu "bude z toho písemka", tak nevědí nic. jen bych dodala, že absolventi nezdravotnických odborných škol jsou na tom ještě mnohem hůř, znám absolventy průmyslovek, kteří netuší jaký je rozdíl mezi slezinou a slinivkou, jak probíhá menstruační cyklus nebo, že prostatu ženy nemají, o první pomoci ani radši nebudu mluvit... zajímalo by mě, která střední škola tedy poskytuje všeobecné vzdělání v přírodovědných předmětech na kvalitnější úrovni než gymnázium (bez ironie) konkrétně já jsem měla na gymplu štěstí, že 2 roky jsme měli naprosto super kantorku, která zapálila pro biologii mimo jiné spolužáky i mě. Bohužel poté ji nahradila taková parodie na pedagoga, že se mi to nechce ani psát, tutéž osobu jsme měli i na chemii. Zato na fyziku jsme měli pedagogický zázrak, každou hodinu nějaký experiment, v laborkách pokusy, mimo jiné zapojování obvodů, odvozování Achimédova zákona, samé problémové úlohy, ještě dříve, než se to začalo propagovat a ve výuce více využívat. bohužel pro mě, fyzika mě nebavila a odnesla jsme si z ní z gymnázia mnohem méně než jsem mohla Jelikož mám též přírodovědné vzdělání, musela jsem si gymnaziální teorii (biologii a chemii) dostudovat z výše popsaných důvodů, matematikou jsem naopak byla vybavena dobře. Humanitně vzdělaná nejsem v žádném případě, kromě češtiny a ruštiny musím úroveň výuky na "mém" gymnáziu zhodnotit slovy "nuda, nuda, šeď, šeď", dokonce ani latinu jsme neměli Gymnaziální vzdělání JE teoretické, nikoliv praktické, navíc se to za tu dobu, co jsem odmaturovala já hodně změnilo. Snížily se dotace hodin (dříve se učily BI, CH i FY po celé 4 roky), ubylo laboratorních, tedy praktických hodin. Z toho co jsem napsala vyplývá, že každá z nás má poněkud odlišné zkušenosti z doby studia na gymnáziu. Moji spolužáci na PřF UK pokud vím, nedostatky v přírodovědném vzdělání ze svých gymnázií nepociťovali, ale nemohu mluvit za ně. To že musím pořád zjišťovat, co je v biologii nového, googlovat, atd... to považuji za normální, vzhledem k tomu, jakým způsobem pokročily vědecké výzkumy právě v tomto oboru gymnázium skutečně prakticky člověka nevzdělává, s tím nelze než souhlasit. a nikdy to nebylo jinak. ani nevím, zda je nutné toto měnit Cestou k tomu, aby měli maturanti všeobecné i praktické vzdělání snad jsou lycea?? Nevím. Je otázkou, co vlastně od studia na střední škole očekávat můj názor je, že pokud je dítě studijně nadané, pak je obvykle gymnázium nelepší přípravou na VŠ studium. Pro praktický život a rychlé zaměstnání je ale lepší odborná škola, gymnazisté jsou prostě pro praktický život většinou "nedodělaní". Rozhodně ale od našich absolventů vím, co požadují VŠ - gymnaziální látka je během jednoho semináře zopakována a doplněna a staví se na znalostech získaných na gymnáziu. Jistě, že v odborných předmětech jsou třeba absolventi průmyslovek na ČVUT na tom lépe než gymnazisté, ale v matematice už tomu tak není. to jsem ale poněkud odbočila od původní otázky - zda má maturita na gymnáziu vypadat stejně jako maturita na odborných školách......
|
YgorkaD | •
|
(8.7.2012 10:54:06) Která střední škola poskytuje všeobecné vzdělání? Žadná. Bohužel, právo na všeobecné vzdělaní u nás nikdo nemá. Pokud nevyrustá v rodině, kde rodiče to všeobecné vzdělání mají. Ti pak zpravidla dětem toto vzdělání dopřávají. Škola a celý systém se jim v tom ovšem snaží vše možně zabránit.
|
štěpánkaa |
|
(9.7.2012 18:04:28) s tímto názorem je však diskuse o tom, která škola poskytuje "lepší všeobecné vzdělání" poněkud bezpředmětná
|
|
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(6.7.2012 16:52:08) ještě bych dodala, že možnost si dodatečně udělat státní maturitu z nějakého dalšího předmetu je tu i dnes, pro případ, že by se student rozhodl až po několika letech pro studium VŠ, která by to požadovala.
|
|
|
|