| susu | •
 |
(9.11.2011 8:58:55) Když se zadaří, chodíme. Sice mě otravuje hlavní postava svátku, ale lampioňák je fajn.
|
| MM, 2 kluci |
 |
(9.11.2011 11:00:16) Vždyt je to celem kladná postava, podle toho slavného příběhu se podělil s chudým člověkem o svůj plášť, a obecně prý pomáhal lidem... A víc do historických detailů se zacházet nemusí, ani se to nemusí brát nábožensky.
|
| susu | •
 |
(9.11.2011 11:10:01) Tam, kam chodíme, to s tím náboženstvím naštěstí nepřehánějí. Jen trnu, když musím vysvětlovat, co znamená svatý. Snad to lets projde bez otázek.
|
| Jana, tři děti | •
 |
(9.11.2011 11:59:16) Nevím, co to znamená "nepřehánět s náboženstvím". Svatý Martin byl svatý. Být svatý znamená, že žil v souladu s Bohem. Jestli je Vám zatěžko toto dětem vysvětlit, je lepší zvážit, zda s nimi bez souvislostí vyrábět právě v tento den lampion.
|
| susu | •
 |
(9.11.2011 12:16:38) Nemám ráda náboženství. A mám ráda lampioňáky. Takže holt řeším, jak se zúčastnit průvodu a současně neblbnout dítku hlavu.
|
| Jana, tři děti | •
 |
(9.11.2011 12:28:43) Nemblbnout hlavu? Přemýšlím, proč nemáte ráda náboženství.Nebo nemáte ráda Boha? To je asi na jinou diskusi. Nechme toho, jen mi připadalo divné, jít do do lampionového průvodu tak nějak "bezdůvodně". Asi to máte jinak.
|
| susu | •
 |
(9.11.2011 12:31:06) No my se tam jdeme potešit tím lampionem svítícím ve tmě. Ideologický důvod nepotřebujeme.
|
| susu | •
 |
(9.11.2011 12:39:48) No nic, musím jít.
|
| Vladka a Mishell | 
 |
(11.11.2011 14:13:45) Tak proc si potom neverici neudelaji sve svatky?V tom jim nikdo nebrani.Me dodnes fascinuje,ze Vanoce slavi i naprosti ateisti,pro ktere je slovo Buh ci Jezis k smichu.Je to vylozene krestansky svatek.Jak se potom vysvetluji Vanoce detem nevericich rodicu?Je to svatek smazeneho kapra?
|
| Petra Neomi | •
 |
(14.11.2011 12:39:28) Zimní slunovrat opravdu není křesťanský svátek :) A vzhledem k tomu, že nejsem ateista, ale pohan, slavíme prostě slunovrat :)
|
|
|
|
| maja | •
 |
(10.11.2011 16:17:35) susu neboj, většina lidí se chodí do průvodu potěšit svítícím lampionem. ten sv. martin je u nás zajímavý tím, že skutečně přijede na bílém koni, jakože fyzicky rytíř přijede na fyzickém koni. jeden rok, jsme na něj čekali sand hodinu, neboť rytíř s koněm zůstali v zácpě a děti se bez rytíře a koně nechtěli hnout :) . To je celé, určitě mě nikdy nenadalo spojovat lampion. průvod pouze se sv. martinem, s náboženstvím už vůbec ne, to teprve dneska slyším prvně. Ten Martin to má spojené s jakousi léčbou malomocných nebo tak, ale spojovat to s náboženství jako takovým tak to mě teda nikdy nenapadlo. Prostě jdeme do průvodu, když je a ten náš je zrovna 11. 11. Toť vše k důvodům proč do průvodu ... dětské oči rozzářené svíčkama v lampioně, to jest celý důvod...jo a taky to , že se tam vždycky potkáme se známými a chdíme tam pravidelně každý rok.
|
| susu | •
 |
(11.11.2011 12:04:04)
Díky.
|
| sušenky | 
 |
(12.11.2011 18:32:48) Souhlasím, taky jsme včera byli a malá byla nadšená ze světýlek a většina dětí si lampion vyráběla sama s pomocí rodičů - taky super zážitek. Jsme nevěřící a vůbec nám to nevadí ). A Vánoce taky slavíme, i Velikonoce, protože to je prostě hezký a je to starý český (nejen český) zvyk. Nejsme "honiči" dárků a cukroví a úklidu, ale stromeček, kterej svítí a radost dětí z balíčků, to je ten důvod )
|
|
|
|
|
| Vendy a dve holky | 
 |
(10.11.2011 8:14:10) Ja nemam rada lidi co takhle reaguji na nas co v Boha neverime.A co ?Mame to jinak a rozhodne nam nikdo nezakaze jit na pruvod s lampionkem nebo slavit vanoce nebo velikonoce.Nemate nahodou v prikazani lasku k bliznimu a toleranci?Kdyz clovek rekne vericimu, ze je neverici, tak jste hned na koni.
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 8:25:45) Asi tak.
|
|
| Hilly. |
 |
(10.11.2011 9:00:01) Taky myslím. Já třeba věřící nejsem, ale poselství křesťanství a některé myšlenky(ty prapůvodní, ne ty vymyšlené pár set let po Kristu, aby se s lidmi lépe manipulovalo)se mi líbí. Církve a církevní spolky ráda nemám a i spousta věřících, co znám, to tak bere. Nemají potřebu se někde srocovat a veřejně to prezentovat, případně si nechat od někoho říkat, jak se mají chovat. Považují to za svou soukromou záležitost.
|
| Vladka a Mishell | 
 |
(11.11.2011 14:27:58) Ja to mam naprosto stejne.V Boha verim,ale ve svych vlastnich hranicich.To co si primysleli do Bible me nezajima,nektere veci jsou vazne jen vymysly a blaboly a musim jako verici rict,ze za svuj zivot jsem poznala,ze cim posedlejsi verici,tim vetsi je to zmetek a jen se schovava za svou viru.Takze souhlasim s presvedcenim tech ,,rozumne vericich,, .My do kostela popravde nechodime vubec,nase dcerka vi o cem vira je,primerene,uznavam stare originalni svatly,ale jejich novodobe vymysly mi vubec netrhaji zily. Ja respektuju vsechny lidi,jen jak jsem se uz ptala by me vazne zajimalo jak detem vysvetlujete treba ty Vanoce a velikonoce?
|
|
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 9:31:09) Ale vždyť já také jsem nevěřící! Ve smyslu chození do kostela a tak. A nikomu nezakazuju slavit vánoce. Jen jsem se pozastavila nad spojením "nemám ráda náboženství" (přijde mi to jako příšerná fráze), případně "náboženství mě otravuje", to za prvé, a za druhé mě zaujala ta představa, že se jde náboženství "vyhnout" a že se děti "snad nebudou ptát", co je to "svatý". Prostě pokud slavím Vánoce, asi nezbude než dětem vysvětlit, že to je - aspoň částečně - "křesťanský" svátek, a následně objasnit, co to je křesťanství a kdo že to byl ten Kristus.
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 9:56:14) "nemám ráda náboženství" (přijde mi to jako příšerná fráze)"
Pro mě je to dost přesné vyjádření mého názoru.
" za druhé mě zaujala ta představa, že se jde náboženství "vyhnout"
No, já bych se ráda vyhla, ale bohužel se kolem mě pohybují i věřící a ti mi to neumožňují tak, jak bych si přála.
"a že se děti "snad nebudou ptát", co je to "svatý".
To jsem vysvětlovala už loni, bohužel.
" Prostě pokud slavím Vánoce, asi nezbude než dětem vysvětlit, že to je - aspoň částečně - "křesťanský" svátek, a následně objasnit, co to je křesťanství a kdo že to byl ten Kristus."
Vidíš, a přitom není nutno to vůbec vysvětlovat nábožensky. Jen ti kvůli věřícím nakonec nic jiného nezbude.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 9:59:20) Aha, chápu. Věřící "překážejí". Všude se motají, všude stojí kostely a lidi do nich navíc chodí, kostely v poledne zvoní, hrůza. Kdo ještě ti překáží, prosím tě?
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:02:08) teda, píšeš jako hodně fanatická věřící.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 11:16:25) Můžeš uvést příklad? Co jsem napsala fanatického?
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 11:22:19) "Aha, chápu. Věřící "překážejí". Všude se motají, všude stojí kostely a lidi do nich navíc chodí, kostely v poledne zvoní, hrůza. Kdo ještě ti překáží, prosím tě?"
Třeba toto já nepovažuju za klidnou a přátelskou konverzaci.
"Jasně. Náboženství je opium lidstva, to se musí dětem vštípit co nejdřív! Dárky pod stromeček nenosí Ježíšek, místo koled budeme pět neopohanské hymny na slunovrat a černé pátery pošleme jednou provždy do háje. "
Ehm, toto také není milé a vstřícné, ale podle mě dost fanatické.
Každá to máme jinak, diskuse s tebou se mi nelíbí, cítím se dost napádana tebou kvůli bezvýznamnému vyjádření svého názoru.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 14:53:38) Já opravdu nenapadám, já se opravdu ptám, protože mě to zajímá. Možná ti není příjemné to, že se ptám konkrétně? Mě totiž opravdu zajímá vztah dnešních lidí k duchovní tradici, jak vnímají původně křesťanské a dnes zesvětštěné svátky, zvyky, předměty... Na tvých reakcch mě zaujalo to, co bych nazvala "aktivním odmítáním". Většině nevěřících je křesťanská tradice tak nějak volná, ve stylu nevím, co na tom ti věřící mají, ale mě se to netýká. Ty jsi ale sama v prvních příspěvcích napsala, že tě svatý Martin "otravuje", že se chceš náboženství "vyhýbat", jak to jen jde, ale že ti křesťané svou víru "cpou"; že odmítáš náboženství všeobecně, ale křesťanství nejvíc, protože s ním máš "nejvíc zkušeností" - proto jsem začala vrtat hlouběji. Chtěla jsme zjistit, co je v pozadí, jestli nějaká konkrétní zkušenost, škola, příklad rodičů, aktuální výlevy některých politiků? Ale jestli ti to není příjemné, samozřejmě neodpovídej. Ty věty, které jsi vypíchla jako "fanatické", byly míněny jako ironie. Jak už jsem napsala, výkřik "nemám ráda náboženství" mi přišel velmi obecně formulovaný a přitom zbytečně obrozensko-osvícenský, v dnešní době je to trochu vlamování do otevřených dveří.
|
| susu | •
 |
(11.11.2011 7:08:22) Už na škole jsme se setkal s působením náboženských organizací, docházela jsme tam a postupně, čím víc jsem do toho pronikla, se mi to naprosto zhusilo. To je asi vše.
|
|
|
|
| Vendy a dve holky | 
 |
(10.11.2011 11:59:47) Mne neprijde normalni ta veta a vy nemate radi Boha?Trochu dotcena na to, ze nejsi verici.A reci souladu s bohem.Nebylo to take o tom, ze svatym se muzes stat pokud vladnes nejakymi nadprirozenymi schopnostmi a jsi prospesna lidem?Nejen ze zijes v souladu s Bohem
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 12:01:11) Vendy, to byla zase Jana, myslím. Ale ta mi jinak přišla víc v pohodě než Markéta.
|
|
|
|
|
| Vendy a dve holky | 
 |
(10.11.2011 11:50:45) Jestli se motaji v kostelech je jejich vec, kdyz me do toho nenuti.Jako mala jsem vanoce mela spojene s Jeziskem a stromeckem.Vedela jsem, ze je jezisek na krizku a byl narozen v jeslickach v Jeruzaleme , to mi uplne stacilo.Taky myslim, ze pruvod s lampionem se detem libi a kdyz minou, kdo byl ten a ten svaty, ze se jim spi v noci stejne dobre jako kdyby mely prectenou Bibli i pozpatku.
|
| Vendy a dve holky | 
 |
(10.11.2011 12:06:00) Reagovala jsem na Marketu.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 14:42:28) Vendy, já jsem někde psala větu "vy nemáte rdi Boha"? To asi ne.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 14:43:31) Nemáte rádi Boha?
|
| Vendy a dve holky | 
 |
(10.11.2011 22:34:31) Ne, uz to mam, priste nasadim bryle, promin
|
|
|
|
|
|
|
| Markéta s párkem | •
 |
(10.11.2011 10:19:40) Jestli slavíte vánoce stylem, že dárky nosí Ježíšek, zpíváte koledy, chodíte se dívat a stavíte betlém, tak je slavíte podle křesťanské tradice, ačkoliv jste nevěřící (tak to je u nás doma). Těžko se ale vyhneš vysvětlování kdo je Ježíšek, mudrcové apod.
Pokud bys chtěla slavit vánoce nekřesťansky, musela bys vynechat Ježíška (nebo Santa Clause), koledy, betlém. Upřímně, nevím, jak by se slavily vánoce po pohansku jako slunovrat, nic ti nebrání vymyslet vlastní způsob.
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:21:38) My ježíška chtěli vynechat, ale bylo nám jasné, že ve školce s tím přijdou, tak jsme nakonec museli s tím začít taky.
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:23:03) Já se tím nijak zvlášť neužírám, nechodím po světě s ohryzanými nehty kvůli věřícím , ale zase se nemíním tvářit, že jsem tím nadšená. No, někteří to nechápou.
|
|
| Markéta s párkem | •
 |
(10.11.2011 12:25:11) To nemáš pravdu. To, že to děti vidí ve školce, přece není důvod, abyste to praktikovali i vy. Ty jim vysvětlíš o jakou jde tradici, ale sami si můžete zvolit něco jiného. Přeci kdybys žila v Americe, začal by u vás nadělovat Santa, kdybys žila v židovském společenství, začala bys dodržovat židovské zvyky apod.?
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 12:32:02) Pokud bych se tam přistěhovala s větším dítětem, tak ne. Pokud by tam dítě rostlo, tak bych asi přijala Santu. Ostatní zvyky nevím, část bych musela přijmout určitě.
Koneckonců, kdo se přistěhuje, má se přizpůsobit, ne? Aspoň tak nějak se to řeší v diskusích o muslimech.
|
| Markéta s párkem | •
 |
(10.11.2011 13:09:56) Přizpůsobením se má na mysli, že bude respektovat, že ve školce se slaví vánoce způsobem vycházejícím z křesťanských tradic, ale nikdo ho nenutí, že to musí sám dělat doma.
|
| susu | •
 |
(11.11.2011 7:11:09) A proč by se ve školce měl takto slavit? Pokud bude stromeček a dárky, tak OK, ale proč ježíšek a Betlém a vše ostatní? Skutečně má státní školka propagovat přesně jedno konkrétní nábožentsví?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Vladka a Mishell | 
 |
(11.11.2011 14:22:26) Ja osobne neodsuzuji lidi co neveri,at si kazdy veri v co chce,to je kazdeho vec,ale proc diteti nevysvetlit na rovinu jak to chodi v jine vire?To dite si to v hlavicce urcite srovna samo a nedelala bych z toho zadne tabu. A narovinu bych se vas nevericich chtela zeptat jak jste detem vysvetlily Vanoce?ja jsem se jeste nesetkala s nekym opravdu nevericim kdo slavi Vanoce tak by me to vazne zajimalo.Rikate detem,ze darky kupujete vy sami?Znam par nevericich s detma a ti neslavi vanoce vubec,zadny stromecek,darky,vecere nic... Treba ja sama neuznavam muslimy,ale kdyz se me dcera zeptala proc ty pani nosi satky pres hlavu,tak jsem ji to primerene veku vysvetlila.Az vyroste bude jen jeji vec na jakou viru se da,ale myslim,ze neni na skodu mit vseobecny prehled.To je jen muj nazor a samozrejme kazdy to muze citit jinak.
|
| susu | •
 |
(14.11.2011 7:14:22) Vánoce jsou prostě hezký den, kdy lidé dostávají dárky a jsou rádi, že jsou spolu. Ježíška jsme nechtěli zavést, ale bylo nám jasné, že s tím přijdou ve školce, tak jsme nechtěli vytvářet dítěti v hlavě zmatek.
Jinak samozřejmě vysvětlujeme, když se dcera ptá, i náboženství, jenže právě je nám to nepříjemné, že musíme. Nechci dítě naočkovat primitivní nenávistí, ale na skutečné pochopení, proč nábožentcví nemáme rádi je pořád malá.
|
| Anni&Annika | 
 |
(14.11.2011 10:02:11) lampiony take tvorime doma, loni se dal dokonce koupit na udelani v Lidlu /v cechach/. Hezky pripravene k vyrobe. Zarovku pouzivame uz roky, ale v nemecku se da bezne koupit rukojet z umele hmoty, uvnitr je baterka, nahore vypinac, uplne nahore hacek na priveseni lampionu a zarovicka...ale mam pocit, ze jsem to videla i nekde v cechach.... nase mala zna a vi kdo je sv. Martin, zna jeho pribeh, jako nemecke dite zna i pisne o sv. Martinovu a chodi koledovat s lampionem /v nemecku dum od domu a zpiva/. A taky vi, ze lampion proto, ze kdyz zemrel sv. Martin, lide ho vyprovazeli na jeho posledni ceste se svetlama /zrejme vecer/...proto ten lampion
|
| Petra Neomi | •
 |
(14.11.2011 12:42:25) U nás na lampionovém průvodu se o martinovi nemluvilo, končil rejem bludiček v trikotech, s pochodněmi a na chůdách u rybníčku :) Ani já, vyslovený pohan, jsem na tom nenašla nic pro své dítě závadného :)
|
|
|
| Anni&Annika | 
 |
(14.11.2011 10:12:07) susu, promin, nejak ctu jen tve dva prispevky....ono je neco spatneho na sv. Martinovi???? Nejsem katolik, nejsem evangelik, ale jedno je mi jasne. Ctim cloveka pro neco, co udelal pro druhe. V tomto pripade treba znamy pribeh o tehdy rimskem vojakovi, ktery se se zebrakem rozdelil o svuj plast jen proto, aby zebrak nezmrznul....to ze se mu pak v noci zjevil Jezis neznamena jeste, ze kvuli tomu musim behat do kostela a michat do neceho nabozenstvi. Me jde o lidstvi cloveka a o to, ze je to vlastnost, kterou by mel mit kazdy z nas, at je bez, ci s vyznanim. A to, ze ho sli lide vyprovazet na jeho posledni ceste znaci jen to, ze to zrejme takovy clovek byl ....
|
| susu | •
 |
(14.11.2011 10:38:40) Hele já nepsala, že je něco špatného na sv. Martinovi, jen že mě to neoslovuje. Pak se kolem toho strhla mohutná debata, což mě docela překvapilo.
|
|
|
|
| Petra Neomi | •
 |
(14.11.2011 12:47:46) No, když byla dcera malá, nosili jí dárky vánoční skřítci, tak jako ve spoustě jiných zemí, teď už ví, že si dárky dávají lidi. A neslavíme Stědrý den, ale Yule, nebo prostě Zimní svátek. Stromeček ozdobíme na slunovrat, jen dárky dáváme 24tého, aby je neměla dřív, než ostatní děti. NEvím, jak bych mohla slavit křesťanské svátky, když je má víra v přímém rozporu s nimi.
|
| Vladka a Mishell | 
 |
(14.11.2011 15:37:28) A v co veris Peti?Co jsem se koho ptala na viru,vsechny jsou plus minus stejne resp.v hodne vecech se shoduji a kazdy veri tomu,co je mu nejblize,ale jeste jsem se nesetkala s nekym,ci vira je v primem rozporu s bibli.
|
| Petra Neomi | •
 |
(15.11.2011 12:33:54) Asatru, severské náboženství, ale já málokdy oslovuju konkrétní bohy. V rozporu s biblí asatru je, protože neuznává křesťanského boha, ani svaté.
|
| maja | •
 |
(20.11.2011 21:28:00) chceš říci, že nemáte doma Vánoce ??? Vaše děti neznají Ježíška, rozuměj české děti žijící v Čechách? To si neumím představit... my nejsme věřící rodina, ale ctíme tradice. Prostě Vánoce jsou den spojený s pohádkou o Ježíškovi, pěknou atmosférou, která znamená stromeček, kapra, cukroví, dárky, být spolu atd. Prostě konkrétně pro nás je to takováhle tradice. Nějak si neumím představit, že českému dítěti nosí dárky skřítkové. Ale nic proti.
|
|
|
|
|
|
|
| MM, 2 kluci |
 |
(10.11.2011 10:00:37) Ani když někdo není nábožensky zaměřený, může dětem přece vysvětlit a přiblížit, že ten člověk dělal dobré skutky, že nappř. pomáhal lidem/dětem, učil, léčil (podle legend třeba i zázračně) apod. Třeba svatý Gerasimos, který je považován za patrona řeckého ostrova Kefalonie, uměl kromě toho, že léčil a vzdělával lidi, např. také najít vodu a stavět studny - bavili jsme se o tom s dětmi, když jsme tam byli na dovolené, byl to zajímavé ! To že tomu člověku jsou lidi vděční a uctívají ho, není přece tak težké pochopit...
Přece to, že někdo byl dobrý člověk a přínosem pro společnost se dá vysvětlit i tehdy, pokud si nemyslím a/nebo nevím, zda potom vstoupil na nebesa jako svatý. Můžu to dětem přece i takhle po pravdě říct - že já nevím jak to je, jeho skutky ale uznávám, a že nemalá část lidí (křesťané) je přesvědčena, že dotyčný je jako svatý v nebi a jakoby tam "pomáhá" Bohu. To je pžece OK, ne? 
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:03:16) Za mě souhlas MM.
|
|
|
| Petra Neomi | •
 |
(14.11.2011 12:57:49) KTerého boha? Některé bohy ráda mám, jiné ne :) Někteří nejspíš nemají rádi mě :)
|
|
|
| Markéta | •
 |
(9.11.2011 13:33:01) A jak to děláte o Vánocích a o Velikonocích? Také slavíte se zaťatými zuby?
|
| agnes+2 | 
 |
(9.11.2011 16:06:46) vánoce a velikonoce jsou původně pohanské svátky, ježíše do toho zatáhly křestani.Pro mě třeba vánoce jsou svátky slunovratu a velikonoce svátky jara
|
| Markéta | •
 |
(9.11.2011 16:46:18) Jasně. Náboženství je opium lidstva, to se musí dětem vštípit co nejdřív! Dárky pod stromeček nenosí Ježíšek, místo koled budeme pět neopohanské hymny na slunovrat a černé pátery pošleme jednou provždy do háje.
Mě zase přijdou výkřiky "nemám ráda náboženství" zbytečné a pokrytecké. Dva tisíce let byli všichni zabednění, dnes to víme líp! Samozřejmě můžeme upřesnit "nemám ráda fanatismus, nemám ráda dogmatismus" - jenže i ateismus může být fanatický a dogmatický. A samotné desatero nebo Ježíšovo učení rozhodně není špatné, kdyby se jím všichni řídili, bylo by na světě líp. A co víc, evropská kultura stojí na křesťanství, bez porozumění základům křesťanství (katolictví) těžko pochopíme historické reálie, symboliku obrazů, literárních děl, hudebních skladeb. Je přece směšné doufat, že se děti "nebudou moc ptát". Samozřejmě člověk nemusí sám být věřící, ale vysvětlit, co je "svatý" Martin (Václav, Prokop, Cyril, Vít), když se na jeho počest pořádá lampionový průvod nebo se po něm jmenuje katedrála snad není tak těžké, třeba i s dodatkem "takhle tomu dříve lidé věřili, někteří věří dodnes, já tedy ne, ale každý má právo na svůj názor."
|
| agnes+2 | 
 |
(9.11.2011 17:07:10) já přece neřikám, že jim to nevysvětlim. Pro mě to jsou historické skutečnosti a jako takové je samozřejmě dětem říkám. Jen jsem tím chtěla říct, že pro mě vánoce a velikonoce nejsou křestanské svátky.
|
| Markéta | •
 |
(9.11.2011 17:30:30) To byla částečně reakce na susu, omlouvám se, že jsem to v jedné odpovědi spojila dohromady. Ano, rozumím, jak jsi to myslela, i když mi to pořád přijde hodně zjednodušující ("očišťovat" pohanský svátek slunovratu od křesťanského nánosu).
|
| susu | •
 |
(9.11.2011 18:30:06) A ja jsem zase reagovala na Janu, ktera se me na nabozenstvi ptALA, JAK JSEM POCHOPILA.(sorry). Takze snad muzu napsat svuj nazor, ze nabozenstvu rada nemam. Snad se nemusim tvarit, ze je to jinak, aby me neupalili na hranici.
|
| Markéta | •
 |
(9.11.2011 20:31:29) Samozřejmě že se tvářit nemusíš Jen mi fakt není jasné, jak se mu vyhneš.
|
| susu | •
 |
(9.11.2011 20:57:50) Delam, co muzu.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 9:26:41) To abys skoro nevycházela z domu Ten odpor proti náboženství je jen protikřesťanský, nebo zahrnuje i judaismus, buddhismus a totemismus?
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 9:59:05) Bylo by to jednodušší, kdyby věřící byli tolerantnější a míň to pořád všude cpali.
Nemám ráda prakticky všechna náboženství, ale křesťanství nejvíc, páč s ním mám nejvíc reálných zkušeností.
A v tomto tématu jsem se o nábožentví rozhodně nemínila nijak moc bavit a vidíš, jak to dopadlo.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 10:01:45) "Všude to cpou". Aha, takže skupina (patrně) věřících uspořádá svatomartinský lampiónový průvod, ty se s ním svezeš, ale vadí ti, že ti k tomu naservírují svatého Martina. Nojo, tak to nezbyde než si sama pro sebe a děti známých uspořádat lammpiónový průvod ateistický, třeba "zamykání studánek". Ale to by asi bylo moc práce, žejo.
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:04:03) Twebe to nějak žere. Ne, nepořádají to věříci.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 10:08:02) Nežere. Proč by mělo? Jen mě zaujal ten tvůj výrok, že věřící překážejí, protože ti zabraňují zcela se odříznou od náboženství. Že všude to náboženství cpou. A navrhla jsem alternativu ke svatomartinskému průvodu. Protože mi přijde směšné přidat se k akci, kterou nepořádám, a pak kritizovat to, jak je pojmenována, prtože tě patron té akce "otravuje".
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:10:31) Jo, otravuje, to nesmím napsat?
|
|
| Vladka a Mishell | 
 |
(14.11.2011 15:52:04) Holky (chtela jsem napsat proboha,ale rychle jsem si to rozmyslela),nezerte se.ja jsem se jeste nesetkala s tim,ze by mi nekdo cpal neake nabozenstvi.Chapu,ze nekdo ma hold pech a verici se na neho jen lepi.Ja si myslim,ze neni dulezite verit v Boha,ale mit jakousi moralku a zit v ramci moznosti slusne. Pokud by mi nekdo cpal jakoukoli viru,tak ho poslu do prd..e. Ja jsem krestan,ale kdyz u nas u dveri zazvonili krestane a rekli mi,ze mam s nima chodit na schuze a ucit se o Bohu,nastvalo me to a odmitla jsem.Ja si verim ve svych kolejich a pokud mam tu potrebu,sama si najdu skupinku lidi se kteryma potrebuju neco probrat.Ale na druhou stranu si myslim,ze neni treba detem na rovinu nerict,ze jsou verici v Boha,v Budhu, v kohokoli jineho a rict jim k tomu svuj vlastni postoj.na tom si myslim,ze neni nic zleho. Ja osobne ziju s evangelikem a u nas doma se vira zadnym zpusobem nepromita.Pokud jdeme nekdy na pulnocni o Vanocich je mi uplne putna jeste jdeme do krestanskeho,nebo evangelickeho kostela. Nasi sousedi ti jsou neverici v nic a Vanoce s detma vubec neslavi.Az se s nima mala po Vanocich sejde a budou si vykladat o darcich,vysvetlim ji jednoduse,ze jim darky nenosi Jezisek,protoze v nej neveri a tim to hasne. Zaroven nechapu jednu znamou,ktera vyrustala v neverici rodine,pak se stala fanatickou Budhistkou a po par letech si vsude vyvesila krestanske obrazky.To je porucha osobnosti si myslim.
|
|
| Vladka a Mishell | 
 |
(14.11.2011 15:52:15) Holky (chtela jsem napsat proboha,ale rychle jsem si to rozmyslela),nezerte se.ja jsem se jeste nesetkala s tim,ze by mi nekdo cpal neake nabozenstvi.Chapu,ze nekdo ma hold pech a verici se na neho jen lepi.Ja si myslim,ze neni dulezite verit v Boha,ale mit jakousi moralku a zit v ramci moznosti slusne. Pokud by mi nekdo cpal jakoukoli viru,tak ho poslu do prd..e. Ja jsem krestan,ale kdyz u nas u dveri zazvonili krestane a rekli mi,ze mam s nima chodit na schuze a ucit se o Bohu,nastvalo me to a odmitla jsem.Ja si verim ve svych kolejich a pokud mam tu potrebu,sama si najdu skupinku lidi se kteryma potrebuju neco probrat.Ale na druhou stranu si myslim,ze neni treba detem na rovinu nerict,ze jsou verici v Boha,v Budhu, v kohokoli jineho a rict jim k tomu svuj vlastni postoj.na tom si myslim,ze neni nic zleho. Ja osobne ziju s evangelikem a u nas doma se vira zadnym zpusobem nepromita.Pokud jdeme nekdy na pulnocni o Vanocich je mi uplne putna jeste jdeme do krestanskeho,nebo evangelickeho kostela. Nasi sousedi ti jsou neverici v nic a Vanoce s detma vubec neslavi.Az se s nima mala po Vanocich sejde a budou si vykladat o darcich,vysvetlim ji jednoduse,ze jim darky nenosi Jezisek,protoze v nej neveri a tim to hasne. Zaroven nechapu jednu znamou,ktera vyrustala v neverici rodine,pak se stala fanatickou Budhistkou a po par letech si vsude vyvesila krestanske obrazky.To je porucha osobnosti si myslim.
|
|
|
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:06:44) Jediné, co jsem na začátku napsala, je, že mě otravuje hlavní postava svátku. Pro tebe je to jako červený prapor na býka a hned napadáš.
|
| Markéta | •
 |
(10.11.2011 10:08:18) Nenapadám, ptám se.
|
| susu | •
 |
(10.11.2011 10:10:51) No, tak tomu říkáš ty.
|
|
| simiki+koťátko 03/07 | 
 |
(10.11.2011 20:28:36) Ty jo, Markéto, ty se musíš moc nudit nechceš podat dříví na upálení nebo stačí jen řetězy pro pranýř?
|
| simiki+koťátko 03/07 | 
 |
(10.11.2011 21:17:24) Mimo to nechápu, proč by ateisté nemohli slavit Vánoce. Kdyby nebyl Ježíš křesťanem, ale "pouze" konal takové skutky, už by nebyl dobrý? No pro ateisty je to svátek právě té dobroty, soudržnosti, oslava pokoje a míru. Pro některé nebyl Ježíš prvně křesťan a potom dobrý člověk, ale "pouze" dobrý člověk. Symbol dobra na zemi. Přeber si to.
|
|
| Markéta | •
 |
(11.11.2011 11:55:05) Omyl. Nevíra není víra, proto nepotřebuje mučedníky. Tedy nechat se upálit na hranici na důkaz bezvěrectví je pitomost. A za druhé, jak jsem tu už mnohokrát napsala, nehájím víru. Ani nemohu, sama jsem nevěřící. Snažila jsem se tu o sociologický průzkum: co vede lidi k tomu říct "víra se mi hnusí" (namísto prostého "víra mi nic neříká, jde to mimo mne"). Co vede lidi jako susu k přesvědčení, že betlém instalovaný ve školce jim zkazí děti. No, odpovědi jsem se nedočkala, lépe řečeno otevřené odpovědi. Ale to, že někdo vyskočí jako na pérku, jakmile se slovo víra zmíní, taky o něčem svědčí.
|
| susu | •
 |
(11.11.2011 12:03:08) Odpověděla jsem ti už 7.08 dnes ráno. Pokud ti to nestačí, tak nevím.
|
|
| simiki+koťátko 03/07 | 
 |
(11.11.2011 20:36:04) Sociologický průzkum? Jedním dotazovaným? Průzkum se vede snad jinak? Pokud se ptáš jen pouze jedné osoby, tak to snad není průzkum, ale..? Už ti bylo odpovězeno předtím, dokonce dvakrát, a i kdyby ti susu neodpověděla, tak (protože tohle samozřejmě není soc. průzkum ) s prominutím, CO TI JE DO TOHO? Mimo to ti už odpověděla...?
|
| Markéta | •
 |
(11.11.2011 21:52:06) Co je mi do toho? Zajímá mě to. Vzhledem k tomu, že se tady na Rodině probírá kdeco od zažívacích potíží až po nevěru (vlastní či cizí) a lidé se všeobecně ptají na to, co je v tu chvíli zaujme, tak jsme nepředpokládala, že zrovna tohle bude problém. Není to průzkum standardně vědecký, je to mé okamžité a soukromé zaujetí problémem, který vyplaval jaksi mimochodem - ale neodpovídala jen susu, zareagovala i spousta dalších, třeba jen výpady proti mě, a i to má výpovědní hodnotu. Navíc samozřejmě nečerpám jen z téhle výměny názorů posledních dnů, už mi to vrtá hlavou delší dobu. Výsledek toho zcela neoficiálního průzkumu posledních tří dnů byl ale pro mne překvapivý - nečekala bych tak výrazný a dlouhodobý vliv osvícensko-komunistického boje proti tmářství. I když je fakt, že české země byly už za Rakouska nejsekulárnější částí monarchie (asi díky industrializaci, dělníci obecně mají tendenci k laxnosti ve víře - nepotřebují si vyprošovat živobytí rok dopředu jako zemědělci). Na druhé straně české kultura opravdu je prosycená vírou, a pokud ji odmítáme, spousta věcí jaksi ztrácí smysl. Počínaje klasiky české literatury a konče procházkou centrem Prahy. Asi je ale v pozadí mantra současné doby - hlavně si nenechat od nikoho nařizovat, jak mám žít a co si mám myslet. To by bylo na detailnější průzkum. Stejně to ale bylo poučné, děkuji všem přispívajícím.
|
| simiki+koťátko 03/07 | 
 |
(12.11.2011 8:57:44) Markéto, promiň, ale děsně mi tvůj styl (a nejen tímto příspěvkem) vyjadřování připomíná jehovisty.
|
| Markéta | •
 |
(12.11.2011 17:21:07) No ne, tak to by mě fakt nenapadlo. Mluvila jsi někdy s nějakým jehovistou? Četla jsi od nich něco? Nebo máš jen představu jehovisty jako maximálního fanatika? Navíc to není moc logické, protože já se tady přimlouvala hlavně za českou katolickou tradici, což je tedy jehovistům hodně vzdálené. Myslím, že ti Vánoce s betlémem neslaví. Ale jinak dobrý, z tohohle mě ještě nikdo neobvinil, a že už jich bylo. Protestanti v jednom německém archívu mě pokládali za vyzvědačku pracující pro katlickou církev; jezuiti v Mexiku byli nedůvěřiví, protože se doslechli o mých častých debatách s protestanty; a jeden slovenský kněz mě chtěl během našeho setkání v Izraeli pokřtít v Jordánu, což jsem s díky odmítla, že možná až později.
|
|
|
| susu | •
 |
(14.11.2011 7:17:14) Markéto, opět oprava, v mém případě nejde o osvícensko-komunistický boj proti tmářství, ale o osobní zkušenosti.
|
|
|
|
| Petra Neomi | •
 |
(14.11.2011 12:49:57) Betlém je symbol jiného náboženství, než vyznáváme a nevím, proč by jim ho měli ve škole, či školce cpát, zvlášť, když stejně neproberou židovství, islám, i stará nábožeství, která mají domov v zemi, ve které žijeme.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|