štěpánkaa |
|
(3.8.2011 15:49:34) po 20ti letech učitelování mám poněkud jinou zkušenost, než je ta popsaná v článku. možná to dělám špatně, nebo nemám dost dobré studenty, ale to co teď napíšu je smutná pravda, kterou ale nikdo nechce slyšet: ať učím tradičně nebo zkouším různé "moderní metody", výsledek je vždycky stejný - kdo chce, naučí se, kdo nechce, nenaučí se nic. Je pravda, že projekty, netradiční metody a samostatná práce studenty více baví - ale samožřejmě jen ty, kteří se do ní skutečně zapojí. ti co se nezapojí, ti se nic neaučí tak ani tak. Nevýhodou těchto samostatných projektů je, že znalosti studentů jsou velmi útržkovité a nepostačující např. pro další studium či k maturitě. druhá nevýhoda je, že studenti to považují za "hrátky" a nemají pocit, že by si taky měli něco zapamatovat, apod.... takže já hlasuji pro tradiční metody, kombinované a osvěžované těmi moderními.
|
Tante Ema |
|
(3.8.2011 16:26:37) Hoho, ty stará struktůůůro, jestli to nejni jen tím, že se ráda posloucháš a jinak předvádíš, jak nám paní Hansen vysvětluje.... Jinak já těm interaktivním metodám docela věřím, ony fungují, když se dělají dobře a ani nemám pocit té "útržkovosti", ale je to jak říkáš, fungují dobře u MOTIVOVANÝCH. Což byly v citovaném experimentu obě skupiny, dokonce obě byly vysoce motivované, protože to byli vysokoškoláci a k tomu ještě dospělí. Ne středoškoláci, ne základkové děti. Že osobnost učitele nemá vliv, to je takový roztomilý technokratický blábolek pro zasmání. Paní Čechová nechť pustí na fyzice v osmičce interaktivního vyučujícího z videa těch třiceti věděníchtivým duším a má vymalováno. Samolibí předváděči se můžou jít bodnout a PedF též netřeba, to prostě MUSÍ fungovat, vždyť to bylo v časopise Science.
|
štěpánkaa |
|
(3.8.2011 17:21:16) tante, pravdu díš.... jinak k té motivaci - myslím si, že děti je třeba MOTIVOVAT hlavně z domova, až na druhém místě je škola (v tomto názoru se asi rozcházíme, co(, protože přebít domácí prostředí a rodičovský postoj je někdy téměř neřešitelný úkol. jinak v posledních letech, kdy jsem odvedla několik tříd až k maturitě bylo velmi zajímavé sledovat postoj a motivace studentů v matematice. Ejhle, s rozhodnutím např. studovat ekonomku se mnozí dokázali naučit co bylo třeba a ze skupinky "čtyřkařů" se přesunout mezi "dvojkaře". Ovšem, zdarma to nebylo - dohnat ty roky ignorování "nepotřebného" předmětu, jak mnohým z nich připadalo
|
Tante Ema |
|
(3.8.2011 20:33:34) Ale jen maličko (se lišíme). Nezapomeň, že ty pracuješ na gymnáziu a to je jiné zadání, než základní škola. Tvoje základní úloha je jiná, než u lidí na ZŠ. Ale zázraky větčinou dělat nejdou, samozřejmě. Podle mě se musí počítat s tím, že na čím širší mase populace se vzdělávací proces uplatňuje, tím méně účinný je. Svým způsobem, když si vezmeš, koho všeho jsme schopni naučit alespoň částečně číst a psát, jsme dobří.
|
|
Pawlla |
|
(4.8.2011 8:26:23) Štěpánko,nebudu psát o synovi,protože to je hodně specifický příklad.Ale dcera byla namotivovaná z domova velmi dobře.Na školu se těšila,neměla tam problémy,trošku byla upovídaná,což se řešilo neustálým přesazováním.Knihy milovala a miluje i teď,opravdu myslím,že jsme se ji doma vždy věnovali a věnujeme.Ale i tak,bylo přesně poznat,kdo co učí.Některé učitele nebrala a ten předmět ji nešel,někoho zase uznávala natolik,že dělala práce navíc.Tak to prostě je,vím,že dneska je móda nebo i jistý druh sebeobrany říct,že vše pochází z domova a je pravda,že pokud to doma opravdu nefunguje,škola to nezachrání,ale na druhou stranu,pokud učitel nefunguje,nezachráníte to doma
|
Binturongg |
|
(4.8.2011 8:58:52) Pawlo - naprosto souhlasím. Jenže jak už jsem psala - snaha vyzdvihnout metody (a nejen tímto článkem) mi připadá jako snaha odvrátit pozornost od osobnosti učitele, která je, co si budeme namlouvat, stejně poznamenaná 40 lety socialismu, jako všechno ostatní a pokud to není kantor od Pánaboha, žádná škola ani metoda ho nezachrání...
Metody snad mohly fungovat v nadřazenosti nad osobností uřitele v dávných dobách - třeba u následovníků Herbarta, to byla drsná pedagogická doba, kdy nejvíc záleželo na tom: "Váš syn, milá paní, je naprosto zanedbán. Představte si, že vůbec neví, kdy byla bitva u Chéres de la Frontéra! Pochopíte, že mu nemohu dát známku dostatečnou …“ " a nikoli na osobnosti učitele...
|
|
štěpánkaa |
|
(7.8.2011 19:30:50) Pawllo, napsala jsi to velmi výstižně. proto je nutná SPOLUPRÁCE rodič - učitel, nikoli bitka o to "kdo za to může"
|
Pawlla |
|
(8.8.2011 8:39:26)
|
|
|
|
|
angrešt |
|
(4.8.2011 15:51:18) Hele, zdravím, vy dvě struktůůry - taky jste si všimly, že pokud byl experiment proveden skutečně jak výše popsáno, tak dost očividně nedodržel, resp. se ani nepokusil dodržet "ceteris paribus"?
Máme tu vlastně dva parametry (metoda; osobnost učitele) - které se nikdo nesnažil odfiltrovat jeden od druhého a udržet jeden stabilní, tedy výsledek je zcela irelevantní.
Měli si to třeba posléze ti vyučující vyměnit - starší učitel používat interaktivní metody a dva mladíci klasický výklad. Nu, a kdoví, zda by skóre nebylo opět lepší ve prospěch mladíků, co když v těchto dvou mladících dříme pedagogický talent větší onoho starého učitele? Nebo naopak, starší učitel používající interaktivní metody by měl úspěšnost proti vykládajícím mladíkům třeba osminásobnou, což by ukázalo, že osobnost učitele je důležitější než použitá metoda? Hmmm?
Kdoví, jak je to v originále, nečetla jsem. Takto podáno je to ovšem nesmyslné.
|
Kudla2 |
|
(5.8.2011 18:56:58) angrešt, to je moc hezky řečeno... článek pokládám za dost manipulativní právě kvůli tomuhle.
|
|
štěpánkaa |
|
(7.8.2011 19:29:41) angrešt, to mě taky napadlo. dvě moje kolegyně - angličtinářky používaly úplně stejné pracovní listy, metody, písničkly atd. přesto děti jednu hodnotily jako nudnou a druhou byly nadšené - tudíž - jen metodou to opravdu není
|
|
|
Pavla |
|
(10.8.2011 22:51:26) Ajajaj, to čtení s porozuměním, to nám moc nejde... Paní Čechová nepíše, že osobnost učitele nemá vliv. Pro zasmání je, jak to překrucujete
|
Bruni |
|
(12.8.2011 14:31:24) No, to nepíše. Ale to by právě měla. Naprosto souhlasím s holkama (Angrešt, Štěpánkou, Binturong,..). Vidím to naprosto stejně. Na metodě záleží hodně, ale osobnost učitele z toho nelze vylučovat a určitě taky záleží na tom, komu která metoda sedne (tím myslím pedagoga). Opravdu by mě zajímalo, jak by si onen oblíbený zkušený profesor vedl, kdyby měl použít ke svému výkladu interaktivní metody.
|
|
Evka | •
|
(17.8.2011 19:37:11) Samozřejmě, postřelené husy se nám ozvaly... Nezapomeň, že děvčata jsou absolventkami pedagogických fakult a učí na základce/středních školách. Když má někdo klapky na očích, tak je to težké... Nicméně článek je dobrou inspirací pro VŠ pedagogy. Ti samozřejmě nestojí před bandou nemotivovaných telat.
|
|
|
|
Němcová Božena |
|
(3.8.2011 17:51:54) Štěpánka, , jde vidět, že je to člověk z praxe.
|
štěpánkaa |
|
(3.8.2011 19:44:22) no jo, Buchlovanko, ale zkus něco takového říci "na veřejnosti", hned tě utlučou....
|
maja | •
|
(3.8.2011 20:36:18) štěpánko, já s tebou taky souhlasím až na to, že by se děti měly motivovat z domova :) .... to mi hlavně uniká jak . Připadá mi to stejné jako , že by se dětem doma mělo říct, aby ve škole nezlobily . Doma se jim to může říkat tisíckrát, doma nezlobí to na co si ze školy ztěžují , ale ve škole zlobí ...tak co s tím má rodič , doma, daleko od zlobení dělat , že jo....já se domnívám, že naprosto , ale skutečně naprosto zásadní je ve škole učitel, metoda je až to druhé a rodič, no ten co, akorát aby doma dítěti říkal, že vzdělání je důležité :) a že učitelka není bůůů , to je celé co rodič může. Může taky motivovat za známky , za jedničku 10 kč a za kouli na zadek, ale myslím, z vlastní zkušenosti, že takhle to nefunge, že.
|
Tante Ema |
|
(3.8.2011 21:00:55) majo, k lásce ke vědění, úctě ke kníkám, respektu k druhým nebo k autoritě, základní mentální hygiena, sebeovládání, odložení potřeb atdatd, to sěti získávají šest let před příchodem do školy doma. Jsou věci, které sebelepší učitel za rodiče udělat nemůže. Zvlášť pokud jsou rodiče přítomni a přirozeně vyžadují nezadatelnost svých rodičovských práv.
|
Kudla2 |
|
(5.8.2011 18:56:12) Tante, ale zas na druhou stranu je-li učitel neschopný, rodič to taky nenahradí, leda by sám daný předmět ovládal a dítě naučil "místo" toho učitele, ale pak je zase otázka, k čemu je takový učitel dobrý.
|
|
|
štěpánkaa |
|
(7.8.2011 19:26:10) majo, myslela jsem to tak, že dítě, které doma slyší - kašli na ni, na tu krá.., když to budeš potřebovat, tak ti maturitu soupím,..... nebo - co bys dělal nějaký projekt? podívej na mě, mám sotva ZŠ a kolik vydělám - určitě pětkrát víc než ta tvoje učitelka... nebo - kašli na školu, stejně budeš dělat v mojí firmě, tak těch 9 let to nějak vydržíš a pak uvidíme... nenamotivuje ani komenský křížený s Hnízdem a Zlatým ámosem (nepopírám existenci výjímek). to považuji za prvořadé. a dle mého názoru teprve potom je "na tahu" škola a její učitelé. nepsala jsem, že vše (pokud jde o motivaci)je na rodině a škola nezmůže nic, to si opravdu nemyslím
|
|
|
|
|
Mbee +2 | •
|
(7.8.2011 0:48:09) Ahoj Stepanko, Plne s tebou souhlasim. Pracuji jako ucitelka v Australii a prosla jsem pedagogickym studiem zde. Pedagogicke studuim je velmi zamerene na konstruktivismum a pokud tak neucic, vetsinou nedostanes praci. Tradicni styl se tu casto velmi odsuzuje. Ja si myslim, ze nejlepsi je kombinace tech dvou stylu, hlavne na zakladni skole. Oni uz to tu ale tak i zacinaji ucit a ve vetsine hodin ted ucitel trosku uci tradicne (vyklad) a pak studenti pracuji na tech projektech a je videt, ze to opravdu dobre funguje. To, co my nazyvame ""vseobecne vzdelani ci prehled"" tu moc nejede vlavne kvuli tomu, ze v dnesni dobe uz to neni moc potreba, protoze veskere informace jsou rychle dostupne na internetu. Spise se tu vyucuje logicke mysleni a klade se duraz na proces - to jak se ucime. Tyto dve schopnosti jsou velmi dulezite pro cely zivot, protoze pokud clovek umi kriticky myslet a vi jak se ucit, bude se ucit cely zivot...a tady se opravdu lide vzdelavaji cely zivot (pri praci). Tady jsou university plne lidi, kterym je 40, 50 a nekdy i vice...Tito lide uz vedi presne co chteji a take se neuci, protoze se musi ucit, uci se protoze chteji a protoze je neco opravdu zajima.
Mbee
|
|
|