katka+katka | •
 |
(22.4.2008 9:00:17) Prosím maminky s dětmi, které už umí číst před tím, než nastoupí do školy - jak se k tomu škola staví? Já sama na to nemám dobré vzpomínky, šla jsem do školy s tím, že jsem uměla číst i psát a problémy to dělalo všem zúčastněným (mě, učitelce, rodičům, ostatním dětem). Katku nám bohužel naučil číst kamarádky bratr na dovolené, nebudu jí to zakazovat, ale zároveň by mě zajímalo, jak se dnes k takové situaci staví učitelé na školách? Děkuju, nemám v okolí žádnou maminku, která by s tím měla zkušenost:-(
|
Lída+2 | 
 |
(22.4.2008 9:07:22) Syn je ve třetí. BYlo jich ve třídě 13. Jedna holčina četla plynně a knížky zcela běžně...naučila se číst údajně zároveň se svým starším bratrem.... Úča jí dávala číst něco jinýho...nějaký to první čtení a pak co chtěla sama...nosila si to doš koly a ostatním dětem vyprávěla co si přečetla...v dubnu jí dohnal zbytek třídy... a četli Honzíkovu cestu všichni a Mladého čtenáře od Alteru...... A další dítko začalo číst komplet v lednu..tak mu dala zase jiný první čtení. Sama úča jim každý týden 1x 20minut hodiny čtení četla jimi vybranou knížku a to dělá dodnes....i když to má takový klacky..... Asi by se to chtělo zjistit u zápisu. prostě některá úča může mít problém i teď. Kamrádka má dceru an jiný škole ajejího spolužáka nutili slabikovat i když od 4let četl....a musel číst to co děti....
Třeba mě syn skoro násobil, když šel do první. prostě měl práci navíc a úča ostatní učila počítat tak jak měla v plánu...
|
katka+katka | •
 |
(22.4.2008 9:13:13) Děkuju, ta varianta s prací navíc by se mi docela líbila, za mě nebyla možná údajně kvůli nějaké vyhlášce. Takže i když je mi jasné, že v každé škole to bude fungovat jinak přece jen se ráda dozvím nějaké zkušenosti jiných. Děkuju
|
kveta19 |
 |
(22.4.2008 13:26:47) "Ema mele maso" no co je tohle za kravovinu? Vzpomela jsem si na Bajecna leta pod psa a maleho Kvida,ktery taky umel cist v prvni tride ) Ja kdyz si vzpomenu na strihani pismenek a sebe v prvni tride,jima me hruza.Cist jsem taky umela,ale nase mala(3,5 roku) k tomu asi nejak nema vlohy,pismenka ji nazajimaji.Takze nutit ji nebudu,od toho je prece prvni trida 
|
Ifka... | 
 |
(26.4.2008 16:16:48) Ola solí...apod. jsou jistě vtipné věty, ale reálné. Taky jsem se u filmu Báječná léta pod psa smála, ale tato slova prostě vycházejí z toho, že se prvňáci učí nejdříve buď řadu samohlásek A,E,I,O,U nebo souhlásek S,L,M,P,T, ty pak pomocí analyticko-syntetické metody dávají dohromady do jednoduchých slabik a slov. Mnoho slov jiných než si z dětství my pamatujeme z nich vytvořit nelze a začínat jinými písmeny by asi také nebylo nejvhodnější. Problém taky je, že si tyto věty děti snadno zapamatují, odříkají stránku v knížce zpaměti,proto musí pohotová učitelka vymýšlet různé varianty, psát na tabuli atd.
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) | 
 |
(4.5.2008 12:48:45) Katko, jsem úča a o žádný takový vyhlášce nevim, čili buď neexistuje, nebo nikdo neověřuje, zda je dodržována. Jistý je, že u nás dělá každá dítě něco jinýho (nejen že každej čte něco jinýho, ale taky každej jindy a na místě jaký se mu líbí) a nikoho ještě nenapadlo, že by to mělo bejt špatně.
|
|
|
Ifka... | 
 |
(26.4.2008 16:26:15) Učím na 1.st.ZŠ. Z dětí, co umí při nástupu do 1.třídy číst, nedělám vědu. Pomáhají mi rozdat sešity a pomůcky (umí přečíst jména), dostávají práci navíc nebo dohání to,co jim naopak nejde. Spíš mě zaráží některé aktivní maminky, co samy aktivně své děti doma učí číst, aby byly JEDNIČKY! (asi spíš pro rodiče), ty děti o to nějak zvlášť nestojí. Samozřejmě znám děti, které čtení odkoukaly od starších sourozenců nebo na to přišly skoro samy. Také by se měli rodiče zamyslet nad velice častými a nesmyslnými odklady. Jejich četnost přisuzuji tomu, že rodiče prošli ještě starou érou ve školství, tak si asi opravdu myslí, že i dnes musí děti sedět bez hnutí a mluvení 45 minut s rukama za zády.
|
Ifka... | 
 |
(26.4.2008 16:38:22) Ještě jsem chtěla uvést jeden příklad ze zápisu do 1.třídy: Maminka vstupovala se synem do třídy a už ve dveřích hlásila, že chtějí odklad. Se synem jsem prošla vše, co jsme měli připraveno, zjistila jsem: chlapec umí řadu čísel do deseti (většinou jsme očekávali do 5), určitě uměl i dál, znal několik písmen, velice dobře se vyjadřoval, měl pěknou výslovnost, uměl všechny barvy, grafomotorika v normě atd. Také fyzicky to nebyl žádný diblík, jednal s rozvahou. Rodiče stejně požádali o odklad, poradna jim vyhověla a kluk šel tedy o rok déle do školy. Byl narozený v lednu, takže jako prvňákovi mu bylo 7,5 roku. Čeká ho 9 let ZŠ. Není to škoda? Už pan profesor Matějček říkal, že dítě je kolem těch 6 let na školu samo nastartované. Mimochodem, fascinuje mě, jak jedna pisatelka píše "úča"...
|
katka+katka | •
 |
(27.4.2008 9:06:41) Já se hodně v okolí setkávám s názorem, že rodiče odklad berou jako prodloužení dětství (že pak už přijdou jen povinnosti, takže ať si dítě užije ještě jeden rok bezstarostného života). Já teda odklad neplánuju, už právě kvůli tomu co Katka umí (aby se rychle srovnala s ostatními dětmi, ne jako u mě, že znalosti se vyrovnaly až ve třetí třídě).
|
|
|
Iris | •
 |
(30.4.2008 13:22:15)
Kdyby ve škole šlo jen o to, naučit se číst, psát a počítat, poslala bych tam svoje děti klidně ve čtyřech letech a troufám si tvrdit, že s určitým úsilím by první třídu zvládly. Jenže ve škole si musí umět najít svoje místo v kolektivu, musí se umět vyrovnat s tím, že dítěti nejaké jiné dítě nebo paní učitelka nesedne, musí si umět poradit třeba se závistí ostatních,přípaně s agresí ostaních dětí i případným necitlivým jednáním paní učitelky. Na to může být nadané citlivé dítě malé i v osmi letech. Navíc si troufám tvrdit, že např. u přijímacích zkoušek, zejména na osmiletá gymnázia, je velký rozdíl v psychické odolnosti mezi 11ti a 13ti letým dítětem.
|
Ifka... | 
 |
(30.4.2008 18:35:42) Milá Iris, takže ty bys radši nechala své děti žít v pohádce. Myslím, že už mrňata na písku se učí, že každý je jiný, někdo mu autíčko půjčí, jiný ho praští lopatkou. Život není peříčko, každý se musí o sebe postarat sám. Já mám nejradši děti samostatné, zdravě asertivní, sebevědomé, různě talentované. Každý je jiný, někdo chytřejší, jiný méně,je šikovnější na něco jiného. Každého je za co pochválit. Ale to neznamená, aby rodiče dětem stále zametali cestičky, stále je ochraňovali, stěžovali si na spolužáky, učitelky,...
 Mimochodem, když připravené šikovné dítě jde do 1.třídy v 7 letech, devátou třídu dodělá v 16 letech, to už ho to v pubertě moc nebaví, maturitu může mít až ve 20 letech, pokud nepřeruší, jde na VŠ a to ty roky přibívají...
|
Iris | •
 |
(1.5.2008 15:59:39) Domnívám se, že pohádky k předškolnímu a mladšímu školnímu věku patří. Mimochodem, pohádky jsou často docela drsné a vyprávějí třeba o tom, jak vlastní rodina dítě nedovedla ochránit a ono to s pomocí někoho jiného (např. Karkulka) nebo samo (např. Perníková chaloupka) dobře zvládlo. Nejde o to dítěti do jeho důchodu umetat cestičky. Jde o to ho co nejlépe připravit na samostatný start. Moje zkušenost je, že se vyplatí po určitou dobu být dítěti průvodcem. Ono je pak samostatnější, dokáže důvěřovat sobě i svému okolí a dovede pracovat s tím, že lidé jsou někdy dost jiní, než by si představovalo i s tím, že je jiné, než by si představoval někdo v okolí. Děti nechané příliš brzo samotné si méně věří a díky tomu se někdy uchylují k agresi. Prof. Matejcek také psal, ze věk předškolní není jen obdobím přípravy na vzdělávání, ale hlavně obdobím sociálního zrání. Můj dvouletý syn umí většinu písmenek abecedy a také ho kvůli tomu nepošlu v září do školy. Svoji poslední promoci jsem měla v 32 letech (živila jsem se sama od 24let) a nemám pocit, že bych v životě o něco přišla.
|
Ifka... | 
 |
(3.5.2008 21:50:04) Iris, představ si, že bys byla jako učitelka u zápisu do 1. třídy a setkala by ses s naprosto zralým dítětem, které je pro školu již připravené (jak jsem zmiňovala výš) a rodiče by chtěli odklad. Nebylo by ti líto brzdit ho v jeho rozvoji? Když čtu některé příspěvky, mám pocit, že rodiče si myslí, že škola je špatné prostředí, asi se bojí srovnání svého dítěte s ostatními. Mimochodem historii pohádek znám, vím, že bývají i drsné,spíš jsem chtěla napsat, že bys chtěla své děti co nejdéle udržet v jakési nekonfliktní idylce (ne pohádce). Myslím si, že dítě je prostě kolem těch 6 let po stránce vzdělávací i sociální na školu většinou zralé, proto by do ní jít mělo. Samozřejmě jsou výjimky, s některými odklady souhlasím, ale ne se všemi, je jich spousta zbytečných. Ještě bych měla jeden dotaz: proč učíš svého ani ne dvouletého syna písmena? On je chce už znát a chce umět číst?
|
Iris | •
 |
(4.5.2008 10:03:50)
Když si představím sebe jako učitelku u zápisu, neměla bych to sebevědomí po max. 20ti minutách rozhovoru s neznámým dítětem s určitostí rozhodnout, zda je zralé pro školu, či nikoli. Klasický test školní zralosti mi připadá spíš jako test vzdělavatelnosti. U dítěte, které jím neprojde, lze očekávat problémy při případném nástupu do školy. Projde-li dítě testem, znamená to, že je vzdělavatelné. Nevypovídá to ale nic o jeho psychické, sociální a fyzické zralosti. Nelze říct, zda za rok by školu zvládlo lépe, či zda by to pro něj byla ztráta času. Toť můj názor. Argument brždění vývoje mi připadá nejpodstatnější. Jenže je-li dítě v podnětném prostředí, může se rozvíjet možná i lépe mimo školu. Hrou, společným objevováním světa s rodiči, četbou. Pokud dítě musí být denně od 7h do 17.30h ve školce, pak je mu asi lépe ve škole. Svoje děti bych skutečně chtěla udržet po určitou dobu v harmonickém prostředí, aby měly čas se rozvinout a aby měly odkud čerpat, až jim bude v životě blbě. (Jinak dcera chodila od tří do čtyř let do školky na dva dny v týdnu. Teď chodí na čtyři dny. A chodí moc ráda. Ale kdyby tam chodila od tří let každý den a trávila tam každý den od rána do pozdního odpoledne, pochybuji, že by se jí to líbilo. Intelektuálně to pro ní bylo inspirující, ale jinak vyčerpávající.) K těm písmenům: Řekla bych, že nejde o touhu umět číst. Obě moje děti znaly velmi brzo geometrické tvary, písmena, číslice. Syn v deseti měsících uměl vhazovat geom. tvary do dětských vhazovaček. Prostě na všechny znaky ukazuje a ptá se, co to je. Zná i dopravní značky. Dcera uměla všechna velká písmenka ve 2,5 letech. Teď je jí 4,5 roku a umí i malá, ale číst neumí. Na písek chodíme s jednou čínskou maminkou a dcera od ní vyzvídá čínské znaky. Nějaké asi umí. Nedovedu posoudit, zda správně. Řekla bych, že obě moje děti spíš mají nadprůměrnou schopnost abstrakce. Spíš to souvisí s matematickým nadáním (které máme v rodině) než s filologickými schopnostmi (které nikdo z příbuzných nemá). Dcera chápe sčítání a odčítání (ale není v tom nijak zběhlá, počítá na prstech, sama přišla na to, že existuje násobení). Jenže kde jim je přidáno, jinde zase ubráno. Dcera ve dvou letech sice mluvila ve větách, ale neřekla snad jediné slovo bez toho, aby přehodila pořadí písmen nebo slabik. O výslovnosti raději nemluvit. Od tří let chodíme na logopedii a už je to docela dobré. Syn mluví méně, ale srozumitelně. Ale co by si říkal na nočník, když je všude tolik jiných zajímavých věcí, že :).
|
Ifka P. | •
 |
(4.5.2008 23:20:26) Iris, já to sebevědomí u zápisu mít musím, praxe taky dělá svoje. Nedovedu si představit, jak jinak než tradičně by měl zápis probíhat. Že by u každého dítěte měl sedět psycholog a pediatr a měly by se dělat rozsáhlé objektivní testy, aby byla jistota? Tu jistotu vám nikdo nedá. Test školní zralosti se dělá v poradnách právě v případech, kdy zralost není jasná. Posudky od psychologa a pediatra by měly být rozhodující. Zápis bych přirovnala k takovému všeobecnému testu osobnosti. Veřejnost jeho intelektuální tránku přeceňuje, ale sociální a fyzickou zralost také obsahuje. K rozvíjení dítěte: je spousta dětí, které podnětné rodinné prostředí nemají. Např. jsem měla jednu dívku v 1.třídě, měla odklad (kvůli řeči), přesto neuměla správně vyslovit asi třetinu abecedy, rodiče s ní podle rad logopedky necvičili, do školky vůbec nechodila, neuměla zpívat... Ve škole začala dělat velké pokroky. Nyní k dětem, které tráví čas ve školce až do odpoledne: matky musí pracovat, ale zaměstnavatel jim časově nevyjde vstříc, jinou práci neseženou. Na druhou stranu - ve školkách jsou zkušené učitelky, dětský kolektiv, tak bych neřekla, že by tam děti strádaly. Ano, může se jim stýskat po rodičích, ale když jiná možnost není... Jinak z tvého psaní cítím, že se dětem hodně věnuješ (kéž by se něktří rodiče věnovali svým potomkům aspoň z poloviny co ty), děti máš šikovné. Vzpomněla jsem si na jednoho chlapce, který před nástupem do školy plynně četl, psal tiskacím písmem (chtěl se učit i psací, v tom ho matka brzdila), chodil na AJ, počítal i se zápornými čísly...Rodiče ho dali do školy o rok dřív (narodil se na podzim), samozřejmě po vyšetření u psychologa a pediatra, "neprodlužovali mu dětství", pochopili, že ho školka nudí, že se chce stále něco nového dozvídat. Dnes exceluje na gymnáziu. Nejen odklady, i dřívější nástupy jsou možné. Dokonce lze i během škol. docházky "přeskočit ročník". Možná to vyznívá tak, že bych všechny děti hned naháněla do školy. Opakuji, souhlasím s odklady, ale musí být opodstatněné.
|
Iris | •
 |
(5.5.2008 14:07:56)
Právě proto, že se 100%ní jistotou nikdo nemůže říct, zda je dítě optimálně připravené na školu nebo ne, se mi nelíbí posmívání se rodičům, kteří pro dítě zvolili odklad. Jinak chápu, že zkušený pedagog se může ve většině případů trefit. jenže co je mi to platné, pokud moje dítě bude zrovna tím jedním z 1000, kde se sekl. U nás je ten problém aktuální, neb dcera je narozená v srpnu a příští rok budem řešit případný odklad. Zrovna je ten případ, že v něčem zralá na školu dávno je a v něčem pravděpodobně za rok ještě zdaleka nebude. Paní učitelka v MŠ i paní logopedka se nezávisle shodují na tom, že intelektově je to v pohodě, emocionálně nikoli. Radí spíše někaou speciální školu než běžnou ZŠ. Jenže to by znamenalo dojíždění a další zátěž. Takže se v tuto chvíli kloním spíš k odkladu. Samozřejmě se půjdem poradit do poradny. Chápu, že někdy to nelze jinak a dítě musí být od rána do téměř večera ve školce. PAk mi připadá, že je mu lépe ve škole. Protože školkový program nemůže vysytit intelektuální potřeby chytrého sedmiletého dítěte. Pokud má ale dítě možnost kombinovat školku s jinými aktivitami, pak si myslím, že by odkladem školní docházky nemuselo strádat.
|
Dana | •
 |
(5.5.2008 15:18:19) Iris,mluvíš mi z duše.Jsem stejného názoru!
|
Ifka P. | •
 |
(6.5.2008 21:16:13) Maminky, tak to tak neprožívejte. Každopádně vašim dětem držím palce.
|
|
|
|
|
|
|
|
Myss | 
 |
(2.5.2008 9:28:08) ale Iris,mozna jeste nemas vlastni deti,u prvniho jsem mluvila jako Ty,ale dnes jsem dost za ctyricitkou,mam chlapecka 5let a rikam si,o co jde?No a?At ma klidne maturitu ve 20letech.V cem je problem?Kdysi mi nasi rikaly,ze pro holku je to zdrzeni zle,protoze pak prijdou treba deti a ona bude jeste ve skole.Dnes se ale rodiny planuji mnohem pozdeji,tak at klidne studuji do 30 ne?S prvnim klukem jsme se honila,byla ambicioni,bylo sotva po revoluci,uz jsem ho dala na anglictinu,zavodne lyzoval,v prvni tride cetl,pocital...Nakonec na stredni skole propadl...a uzila jsem si s nim takovou pubertu,ze bych ji nikomu neprala.Ted jsem v klidku,co je v decku,se projevi samo a odklad planuji taky,protoze je v cervenci,mel se narodit az v srpnu.Dite ma jit do skoly v klidu,pripravene a ne,aby bylo ve vsem nejmensi,nejpomalejsi atd,nebot tam ma kamarady skoro o rok starsi a to je v tomto veku velky rozdil.A k tem malym detem,ktere by pripadne zvladly 1.tridu uz ve 4.letech,nejde o umetani cesticek,ale o to,ze se dite treba nenaji priborem,nezavaze boty a je takhle nesamostatne.To uz ve skole musi umet.Takze neni to jen o intelektu a socialni prizpusobivosti.
|
Myss | 
 |
(2.5.2008 9:30:52) omlouvam se za hrubku,bohuzel jsem si clanek po sobe precetla az na diskusi a ne predtim,nez jsem ho odeslala.Diky za pochopeni
|
|
Iris | •
 |
(3.5.2008 11:11:37)
S Vaším názorem můžu jen souhlasit. Jsem také postarší matka dvou dětí a vidím to stejně. Zřejmě jste odpovídala Ifce nebo jsem byla nepochopena :). Oni ty starší děti jsou hůře zvladatelné pro pedagogy, takže chápu, že učitelé fandí odkladům školní docházky méně než rodiče.
|
|
|
|
Dana | •
 |
(3.5.2008 14:12:45) Sama jsem učitelka na 1.stupni a nikdy mě nenapadlo,že moje dcera bude mít odklad.Ale protože má nemocnou štítnou žlázu(mimo jiné je velmi unavená)a navíc je narozená koncem června,tak po zvážení všech pro a proti půjde do školy o rok později.On je skutečně znát každý měsíc a s ní ve třídě by byli děti i o více než rok starší.Máme teď rok na to,aby se dala po zdravotní stránce dohromady a myslím,že bude pak i sociálně zralejší a nenechá se komandovat od svých starších "kamarádek",protože teď ve školce dostává docela od nich za vyučenou,když je neposlechne.
|
Dana | •
 |
(3.5.2008 14:20:17) Také se omlouvám za hrubku!Prostě člověk to píše ve spěchu s dětmi za zády .
|
|
Iris | •
 |
(6.5.2008 22:19:51)
Držím palečky. Chodit do školy ne úplně fyzicky fit, by byla hloupost.
|
Dana | •
 |
(7.5.2008 13:18:51) Děkuju!Vám také držím palce,ať se příští rok dobře rozhodnete! Dana
|
|
|
|
|
|
|
japete | 
 |
(22.4.2008 9:59:16) Pozor každá učitelka a škola chce něco jiného.V některých školách učí číst po slabikách a nikde po písmenech.Taky v počítání je rozdíl.V pololetí jsme se stěhovali a zatímco syn počítal do desíti v nové škole už do dvaceti.
|
|
Lída,3 kluci a holka | 
 |
(22.4.2008 11:19:03) Katko, nejvíc stejně záleží na té konkrétní učitelce. Já jsem taky četla dávno před nástupem do školy, ale problémy s tím nikdo nedělal (před víc než 35 lety). Nejmladší syn v době nástupu do školy plynně četl už tři roky, mohl si tedy při čtení číst svoji knihu, ze které pak ostatním vyprávěl obsah.
|
katka+katka | •
 |
(23.4.2008 17:03:53) Tak to si měla štěstí alespoň větší než já Táta mě naučil číst i psát a ve škole jsem se prostě nudila, protože jsem měla vždycky za chvilku hotovo, povídala jsem , dostávala jednu poznámku za druhou, učitelka si pozvala rodiče, ti to viděli jednodušše - učitelka mi přidá práci a je po problému, to nešlo údajně kvůli nějaké vyhlášce, tak naši vymysleli, že si budu malovat, to zase děti záviděli, všechno se srovnalo až během 3.třídy, do školy jsem tehdy nechodila nejradši. Navíc tehdy se hodnotilo, takže při přechodu na druhý stupeň jsem v hodnocení měla chytrá, ale zlobí - to si několik učitelek vysvětlilo jako "prohnaný zmetek" a vždy když se objevil nějaký průšvih, šlo se za mnou (jen někdy jsem s tím měla něco společného , celkově mě to občas štvalo. Je to za mnou a těší mě, že tohle dnes už asi nehrozí. Tak snad to Kačka bude mít relativně bez problémů
|
|
|
Hryzalka, 2 myši | 
 |
(22.4.2008 11:33:21) Katko, ono je to v dnešních časech trochu jinak. Když šla před 3 lety dcera do 1.třídy, tak většina dětí uměla minimálně většinu písmenek z abecedy, polovina již slabikovat anebo číst. Takže v této třídě byla neznalost abecedy či slabikování spíše handicapem.
|
Iris | •
 |
(22.4.2008 11:51:50)
Víte, prosím, odkazy na metody výuky čtení? Moje čtyřletá dcera se pokouší číst tak , že se koukne na první písmenko, na poslední,pak na nějaká mezi (ačkoli už dlouho zná všechna písmenka) a někdy se jí povede uhodnout, co je kde napsáno. Ale jak se čtou slabiky vůbec nechápe. Bojím se, aby se neneučila číst sama a špatně a bojím se zasahovat, aby to nebylo ještě horší. Díky.
|
olsche | 
 |
(22.4.2008 13:10:26) Odkaz nevím, ale nejrozšířenější metody jsou dvě: analyticko-syntetická,kdy se dítě učí právě tím slabikováním a genetická,při které se dítě naučí nejprve všechna velká písmena, která potom hláskuje a pak vysloví celé slovo....u této metody odpadá čtení slov a slabik bez nějakého smyslu. Na trhu je slabikář pro 1. třídu,kde je kombinace obou metod, ten mi přijde nejlepší. Hlavně všechny děti ve třídě mají možnost vyzkoušet si svojí metodu, podle toho, co jim vyhovuje.
|
|
komba | 
 |
(22.4.2008 16:50:19) Dobrý den vespolek, tady najdete některé metody čtení : http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/globalni-metoda
komba
|
|
MSMT CR | •
 |
(28.6.2008 2:17:31) http://www.msmt.cz/vzdelavani/konference-efektivni-pedagogika-prvopocatecni-gramotnosti
|
|
|
katka+katka | •
 |
(22.4.2008 11:59:55) To mě docela uklidňuje
|
|
|
olsche | 
 |
(22.4.2008 13:18:07) Budu mít v září prvňáčky, u zápisu jsem jenom koukala, jaké jsou mezi dětmi rozdíly. Jedna holčička nejenom že plynule četla, ale také výborně uměla anglicky. Pak jiná malá slečna neznala písmenko žádné (což by se od dětí ani nemělo u zápisu očekávat),ale hlavně měla strašně nerozvinutou jemnou motoriku. Takže očekávám velký rozdíl mezi dětmi a budu na něj připravená. Každá učitelka to ale asi opravdu bere jinak, naštěstí se dost odbourává frontální vyučování, kdy musí děti sedět s rukama za zády a přechází se ke kooperativnímu, kde má každé to dítko možnost rozvíjet se dle svých možností a nebrzdí tím ostatní. Syn pujde do první příští rok, tak už okoukávám, kde se jak učí,podle jakých učebnic a tak. Je to jediná možnost.
|
|
Dream | 
 |
(22.4.2008 15:59:24) Dcera také dostávala jinou práci. Když se děti učily číst, měla už nějakou práci s textem - nakreslit obrázek podle textu (např. Na zahradě byl rybníček, v rybníčku tři kačeny...apod.), něco si přečíst a pak vyprávět...Byla jediná ve třídě, během měsíce se naučil číst ještě jeden kluk. Ale mám pocit, že okolo ledna už četly všechny děti, některé líp, některé hůř. A rozhodně neplatí, že když je předškolní čtenář, zůstane i nejlepším čtenářem ve třídě. Starší syn číst neuměl před nástupem do školy, přesto byl nakonec nejlepší ve třídě (měřeno počtem slov a pochopením textu). Ale pozor - vždycky záleží na konkrétní učitelce a pokud ona nechce nic navíc pro dítě dělat, neudělá to...Velmi těžko je do toho dohnat - dle mé zkušenosti.
|
|
gajdoška | 
 |
(28.4.2008 12:22:27) Já jsem svou dceru učila nenásilně už od roka a půl písmenka,takže asi ve dvou letech je uměla všechny.Plynně četla asi od čtyř let.Líbilo se jí,že si může hlavně přečíst sama program televize.Ve škole s tím neměla žádný problém,spíš naopak.Učitelka jí vždy dala nějaký extra úkol navíc,aby se nenudila.Alespoň se mohla v klidu věnovat psaní a počítání.Dnes je jí už 16 let.Mám ještě roční holčičku a už jí také začínám říkat,že tohle je S a tohle je A a ona to hezky opakuje.Já myslím,že na tom není nic špatného,když se to dítě naučí dřív,protože čím je mladší,tím se lépe a raději učí nové věci.I já jsem uměla číst asi od pěti let a neměla jsem žádný problém ve škole.
|
|
|