| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Další "objevení Ameriky" ve výuce čtení?

 Celkem 72 názorů.
 katka+katka 
  • 

Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 9:00:17)
Prosím maminky s dětmi, které už umí číst před tím, než nastoupí do školy - jak se k tomu škola staví? Já sama na to nemám dobré vzpomínky, šla jsem do školy s tím, že jsem uměla číst i psát a problémy to dělalo všem zúčastněným (mě, učitelce, rodičům, ostatním dětem). Katku nám bohužel naučil číst kamarádky bratr na dovolené, nebudu jí to zakazovat, ale zároveň by mě zajímalo, jak se dnes k takové situaci staví učitelé na školách? Děkuju, nemám v okolí žádnou maminku, která by s tím měla zkušenost:-(
 Lída+2 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 9:07:22)
Syn je ve třetí. BYlo jich ve třídě 13. Jedna holčina četla plynně a knížky zcela běžně...naučila se číst údajně zároveň se svým starším bratrem....
Úča jí dávala číst něco jinýho...nějaký to první čtení a pak co chtěla sama...nosila si to doš koly a ostatním dětem vyprávěla co si přečetla...v dubnu jí dohnal zbytek třídy... a četli Honzíkovu cestu všichni a Mladého čtenáře od Alteru......
A další dítko začalo číst komplet v lednu..tak mu dala zase jiný první čtení.
Sama úča jim každý týden 1x 20minut hodiny čtení četla jimi vybranou knížku a to dělá dodnes....i když to má takový klacky.....
Asi by se to chtělo zjistit u zápisu. prostě některá úča může mít problém i teď.
Kamrádka má dceru an jiný škole ajejího spolužáka nutili slabikovat i když od 4let četl....a musel číst to co děti....

Třeba mě syn skoro násobil, když šel do první. prostě měl práci navíc a úča ostatní učila počítat tak jak měla v plánu...
 katka+katka 
  • 

Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 9:13:13)
Děkuju, ta varianta s prací navíc by se mi docela líbila, za mě nebyla možná údajně kvůli nějaké vyhlášce. Takže i když je mi jasné, že v každé škole to bude fungovat jinak přece jen se ráda dozvím nějaké zkušenosti jiných. Děkuju
 kveta19 


Ema mele maso :-)) 

(22.4.2008 13:26:47)
"Ema mele maso" no co je tohle za kravovinu?
Vzpomela jsem si na Bajecna leta pod psa a maleho Kvida,ktery taky umel cist v prvni tride :-))
Ja kdyz si vzpomenu na strihani pismenek a sebe v prvni tride,jima me hruza.Cist jsem taky umela,ale nase mala(3,5 roku) k tomu asi nejak nema vlohy,pismenka ji nazajimaji.Takze nutit ji nebudu,od toho je prece prvni trida ;):-)
 Ifka... 


Re: Ema mele maso :-)) 

(26.4.2008 16:16:48)
Ola solí...apod. jsou jistě vtipné věty, ale reálné. Taky jsem se u filmu Báječná léta pod psa smála, ale tato slova prostě vycházejí z toho, že se prvňáci učí nejdříve buď řadu samohlásek A,E,I,O,U nebo souhlásek S,L,M,P,T, ty pak pomocí analyticko-syntetické metody dávají dohromady do jednoduchých slabik a slov. Mnoho slov jiných než si z dětství my pamatujeme z nich vytvořit nelze a začínat jinými písmeny by asi také nebylo nejvhodnější. Problém taky je, že si tyto věty děti snadno zapamatují, odříkají stránku v knížce zpaměti,proto musí pohotová učitelka vymýšlet různé varianty, psát na tabuli atd.~g~
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(4.5.2008 12:48:45)
Katko, jsem úča a o žádný takový vyhlášce nevim, čili buď neexistuje, nebo nikdo neověřuje, zda je dodržována. Jistý je, že u nás dělá každá dítě něco jinýho (nejen že každej čte něco jinýho, ale taky každej jindy a na místě jaký se mu líbí) a nikoho ještě nenapadlo, že by to mělo bejt špatně.
 Ifka... 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(26.4.2008 16:26:15)
Učím na 1.st.ZŠ. Z dětí, co umí při nástupu do 1.třídy číst, nedělám vědu. Pomáhají mi rozdat sešity a pomůcky (umí přečíst jména), dostávají práci navíc nebo dohání to,co jim naopak nejde.
Spíš mě zaráží některé aktivní maminky, co samy aktivně své děti doma učí číst, aby byly JEDNIČKY! (asi spíš pro rodiče), ty děti o to nějak zvlášť nestojí. Samozřejmě znám děti, které čtení odkoukaly od starších sourozenců nebo na to přišly skoro samy.
Také by se měli rodiče zamyslet nad velice častými a nesmyslnými odklady. Jejich četnost přisuzuji tomu, že rodiče prošli ještě starou érou ve školství, tak si asi opravdu myslí, že i dnes musí děti sedět bez hnutí a mluvení 45 minut s rukama za zády.;((
 Ifka... 


Re: Příklad uzápisu 

(26.4.2008 16:38:22)
Ještě jsem chtěla uvést jeden příklad ze zápisu do 1.třídy: Maminka vstupovala se synem do třídy a už ve dveřích hlásila, že chtějí odklad. Se synem jsem prošla vše, co jsme měli připraveno, zjistila jsem:
chlapec umí řadu čísel do deseti (většinou jsme očekávali do 5), určitě uměl i dál, znal několik písmen, velice dobře se vyjadřoval, měl pěknou výslovnost, uměl všechny barvy, grafomotorika v normě atd. Také fyzicky to nebyl žádný diblík, jednal s rozvahou. Rodiče stejně požádali o odklad, poradna jim vyhověla a kluk šel tedy o rok déle do školy. Byl narozený v lednu, takže jako prvňákovi mu bylo 7,5 roku. Čeká ho 9 let ZŠ. Není to škoda?
Už pan profesor Matějček říkal, že dítě je kolem těch 6 let na školu samo nastartované.R^
Mimochodem, fascinuje mě, jak jedna pisatelka píše "úča"...
 katka+katka 
  • 

Re: Příklad uzápisu 

(27.4.2008 9:06:41)
Já se hodně v okolí setkávám s názorem, že rodiče odklad berou jako prodloužení dětství (že pak už přijdou jen povinnosti, takže ať si dítě užije ještě jeden rok bezstarostného života). Já teda odklad neplánuju, už právě kvůli tomu co Katka umí (aby se rychle srovnala s ostatními dětmi, ne jako u mě, že znalosti se vyrovnaly až ve třetí třídě).
 Iris 
  • 

Re: Jenže ve škole nejde jen o učení 

(30.4.2008 13:22:15)

Kdyby ve škole šlo jen o to, naučit se číst, psát a počítat, poslala bych tam svoje děti klidně ve čtyřech letech a troufám si tvrdit, že s určitým úsilím by první třídu zvládly. Jenže ve škole si musí umět najít svoje místo v kolektivu, musí se umět vyrovnat s tím, že dítěti nejaké jiné dítě nebo paní učitelka nesedne, musí si umět poradit třeba se závistí ostatních,přípaně s agresí ostaních dětí i případným necitlivým jednáním paní učitelky. Na to může být nadané citlivé dítě malé i v osmi letech. Navíc si troufám tvrdit, že např. u přijímacích zkoušek, zejména na osmiletá gymnázia, je velký rozdíl v psychické odolnosti mezi 11ti a 13ti letým dítětem.
 Ifka... 


Re: Zdravé sebevědomí 

(30.4.2008 18:35:42)
Milá Iris,
takže ty bys radši nechala své děti žít v pohádce. Myslím, že už mrňata na písku se učí, že každý je jiný, někdo mu autíčko půjčí, jiný ho praští lopatkou. Život není peříčko, každý se musí o sebe postarat sám. Já mám nejradši děti samostatné, zdravě asertivní, sebevědomé, různě talentované. Každý je jiný, někdo chytřejší, jiný méně,je šikovnější na něco jiného. Každého je za co pochválit. Ale to neznamená, aby rodiče dětem stále zametali cestičky, stále je ochraňovali, stěžovali si na spolužáky, učitelky,...
;((
Mimochodem, když připravené šikovné dítě jde do 1.třídy v 7 letech, devátou třídu dodělá v 16 letech, to už ho to v pubertě moc nebaví, maturitu může mít až ve 20 letech, pokud nepřeruší, jde na VŠ a to ty roky přibívají...;)
 Iris 
  • 

Sebedůvěra vs. nejistota skrývaná za agresí 

(1.5.2008 15:59:39)
Domnívám se, že pohádky k předškolnímu a mladšímu školnímu věku patří. Mimochodem, pohádky jsou často docela drsné a vyprávějí třeba o tom, jak vlastní rodina dítě nedovedla ochránit a ono to s pomocí někoho jiného (např. Karkulka) nebo samo (např. Perníková chaloupka) dobře zvládlo.
Nejde o to dítěti do jeho důchodu umetat cestičky. Jde o to ho co nejlépe připravit na samostatný start. Moje zkušenost je, že se vyplatí po určitou dobu být dítěti průvodcem. Ono je pak samostatnější, dokáže důvěřovat sobě i svému okolí a dovede pracovat s tím, že lidé jsou někdy dost jiní, než by si představovalo i s tím, že je jiné, než by si představoval někdo v okolí. Děti nechané příliš brzo samotné si méně věří a díky tomu se někdy uchylují k agresi.
Prof. Matejcek také psal, ze věk předškolní není jen obdobím přípravy na vzdělávání, ale hlavně obdobím sociálního zrání. Můj dvouletý syn umí většinu písmenek abecedy a také ho kvůli tomu nepošlu v září do školy. Svoji poslední promoci jsem měla v 32 letech (živila jsem se sama od 24let) a nemám pocit, že bych v životě o něco přišla.
 Ifka... 


Re: Dotazy na Iris od Ifky 

(3.5.2008 21:50:04)
Iris, představ si, že bys byla jako učitelka u zápisu do 1. třídy a setkala by ses s naprosto zralým dítětem, které je pro školu již připravené (jak jsem zmiňovala výš) a rodiče by chtěli odklad. Nebylo by ti líto brzdit ho v jeho rozvoji?
Když čtu některé příspěvky, mám pocit, že rodiče si myslí, že škola je špatné prostředí, asi se bojí srovnání svého dítěte s ostatními.
Mimochodem historii pohádek znám, vím, že bývají i drsné,spíš jsem chtěla napsat, že bys chtěla své děti co nejdéle udržet v jakési nekonfliktní idylce (ne pohádce).
Myslím si, že dítě je prostě kolem těch 6 let po stránce vzdělávací i sociální na školu většinou zralé, proto by do ní jít mělo. Samozřejmě jsou výjimky, s některými odklady souhlasím, ale ne se všemi, je jich spousta zbytečných.
Ještě bych měla jeden dotaz: proč učíš svého ani ne dvouletého syna písmena? On je chce už znát a chce umět číst?~g~
 Iris 
  • 

Opověď Ifce 

(4.5.2008 10:03:50)

Když si představím sebe jako učitelku u zápisu, neměla bych to sebevědomí po max. 20ti minutách rozhovoru s neznámým dítětem s určitostí rozhodnout, zda je zralé pro školu, či nikoli. Klasický test školní zralosti mi připadá spíš jako test vzdělavatelnosti. U dítěte, které jím neprojde, lze očekávat problémy při případném nástupu do školy. Projde-li dítě testem, znamená to, že je vzdělavatelné. Nevypovídá to ale nic o jeho psychické, sociální a fyzické zralosti. Nelze říct, zda za rok by školu zvládlo lépe, či zda by to pro něj byla ztráta času. Toť můj názor.
Argument brždění vývoje mi připadá nejpodstatnější. Jenže je-li dítě v podnětném prostředí, může se rozvíjet možná i lépe mimo školu. Hrou, společným objevováním světa s rodiči, četbou. Pokud dítě musí být denně od 7h do 17.30h ve školce, pak je mu asi lépe ve škole.
Svoje děti bych skutečně chtěla udržet po určitou dobu v harmonickém prostředí, aby měly čas se rozvinout a aby měly odkud čerpat, až jim bude v životě blbě. (Jinak dcera chodila od tří do čtyř let do školky na dva dny v týdnu. Teď chodí na čtyři dny. A chodí moc ráda. Ale kdyby tam chodila od tří let každý den a trávila tam každý den od rána do pozdního odpoledne, pochybuji, že by se jí to líbilo. Intelektuálně to pro ní bylo inspirující, ale jinak vyčerpávající.)
K těm písmenům: Řekla bych, že nejde o touhu umět číst. Obě moje děti znaly velmi brzo geometrické tvary, písmena, číslice. Syn v deseti měsících uměl vhazovat geom. tvary do dětských vhazovaček. Prostě na všechny znaky ukazuje a ptá se, co to je. Zná i dopravní značky. Dcera uměla všechna velká písmenka ve 2,5 letech. Teď je jí 4,5 roku a umí i malá, ale číst neumí. Na písek chodíme s jednou čínskou maminkou a dcera od ní vyzvídá čínské znaky. Nějaké asi umí. Nedovedu posoudit, zda správně. Řekla bych, že obě moje děti spíš mají nadprůměrnou schopnost abstrakce. Spíš to souvisí s matematickým nadáním (které máme v rodině) než s filologickými schopnostmi (které nikdo z příbuzných nemá). Dcera chápe sčítání a odčítání (ale není v tom nijak zběhlá, počítá na prstech, sama přišla na to, že existuje násobení). Jenže kde jim je přidáno, jinde zase ubráno. Dcera ve dvou letech sice mluvila ve větách, ale neřekla snad jediné slovo bez toho, aby přehodila pořadí písmen nebo slabik. O výslovnosti raději nemluvit. Od tří let chodíme na logopedii a už je to docela dobré. Syn mluví méně, ale srozumitelně. Ale co by si říkal na nočník, když je všude tolik jiných zajímavých věcí, že :).
 Ifka P. 
  • 

Re: můj názor 

(4.5.2008 23:20:26)
Iris,
já to sebevědomí u zápisu mít musím, praxe taky dělá svoje. Nedovedu si představit, jak jinak než tradičně by měl zápis probíhat. Že by u každého dítěte měl sedět psycholog a pediatr a měly by se dělat rozsáhlé objektivní testy, aby byla jistota? Tu jistotu vám nikdo nedá. Test školní zralosti se dělá v poradnách právě v případech, kdy zralost není jasná. Posudky od psychologa a pediatra by měly být rozhodující. Zápis bych přirovnala k takovému všeobecnému testu osobnosti. Veřejnost jeho intelektuální tránku přeceňuje, ale sociální a fyzickou zralost také obsahuje.
K rozvíjení dítěte: je spousta dětí, které podnětné rodinné prostředí nemají. Např. jsem měla jednu dívku v 1.třídě, měla odklad (kvůli řeči), přesto neuměla správně vyslovit asi třetinu abecedy, rodiče s ní podle rad logopedky necvičili, do školky vůbec nechodila, neuměla zpívat... Ve škole začala dělat velké pokroky.
Nyní k dětem, které tráví čas ve školce až do odpoledne: matky musí pracovat, ale zaměstnavatel jim časově nevyjde vstříc, jinou práci neseženou. Na druhou stranu - ve školkách jsou zkušené učitelky, dětský kolektiv, tak bych neřekla, že by tam děti strádaly. Ano, může se jim stýskat po rodičích, ale když jiná možnost není...
Jinak z tvého psaní cítím, že se dětem hodně věnuješ (kéž by se něktří rodiče věnovali svým potomkům aspoň z poloviny co ty), děti máš šikovné. Vzpomněla jsem si na jednoho chlapce, který před nástupem do školy plynně četl, psal tiskacím písmem (chtěl se učit i psací, v tom ho matka brzdila), chodil na AJ, počítal i se zápornými čísly...Rodiče ho dali do školy o rok dřív (narodil se na podzim), samozřejmě po vyšetření u psychologa a pediatra, "neprodlužovali mu dětství", pochopili, že ho školka nudí, že se chce stále něco nového dozvídat. Dnes exceluje na gymnáziu. Nejen odklady, i dřívější nástupy jsou možné. Dokonce lze i během škol. docházky "přeskočit ročník".
Možná to vyznívá tak, že bych všechny děti hned naháněla do školy. Opakuji, souhlasím s odklady, ale musí být opodstatněné.:-)
 Iris 
  • 

Re: můj názor 

(5.5.2008 14:07:56)

Právě proto, že se 100%ní jistotou nikdo nemůže říct, zda je dítě optimálně připravené na školu nebo ne, se mi nelíbí posmívání se rodičům, kteří pro dítě zvolili odklad. Jinak chápu, že zkušený pedagog se může ve většině případů trefit. jenže co je mi to platné, pokud moje dítě bude zrovna tím jedním z 1000, kde se sekl.
U nás je ten problém aktuální, neb dcera je narozená v srpnu a příští rok budem řešit případný odklad. Zrovna je ten případ, že v něčem zralá na školu dávno je a v něčem pravděpodobně za rok ještě zdaleka nebude. Paní učitelka v MŠ i paní logopedka se nezávisle shodují na tom, že intelektově je to v pohodě, emocionálně nikoli. Radí spíše někaou speciální školu než běžnou ZŠ. Jenže to by znamenalo dojíždění a další zátěž. Takže se v tuto chvíli kloním spíš k odkladu. Samozřejmě se půjdem poradit do poradny.
Chápu, že někdy to nelze jinak a dítě musí být od rána do téměř večera ve školce. PAk mi připadá, že je mu lépe ve škole. Protože školkový program nemůže vysytit intelektuální potřeby chytrého sedmiletého dítěte. Pokud má ale dítě možnost kombinovat školku s jinými aktivitami, pak si myslím, že by odkladem školní docházky nemuselo strádat.
 Dana 
  • 

Re: můj názor 

(5.5.2008 15:18:19)
Iris,mluvíš mi z duše.Jsem stejného názoru!
 Ifka P. 
  • 

Re: můj názor 

(6.5.2008 21:16:13)
Maminky, tak to tak neprožívejte. Každopádně vašim dětem držím palce.
 Myss 


Re: Zdravé sebevědomí 

(2.5.2008 9:28:08)
ale Iris,mozna jeste nemas vlastni deti,u prvniho jsem mluvila jako Ty,ale dnes jsem dost za ctyricitkou,mam chlapecka 5let a rikam si,o co jde?No a?At ma klidne maturitu ve 20letech.V cem je problem?Kdysi mi nasi rikaly,ze pro holku je to zdrzeni zle,protoze pak prijdou treba deti a ona bude jeste ve skole.Dnes se ale rodiny planuji mnohem pozdeji,tak at klidne studuji do 30 ne?S prvnim klukem jsme se honila,byla ambicioni,bylo sotva po revoluci,uz jsem ho dala na anglictinu,zavodne lyzoval,v prvni tride cetl,pocital...Nakonec na stredni skole propadl...a uzila jsem si s nim takovou pubertu,ze bych ji nikomu neprala.Ted jsem v klidku,co je v decku,se projevi samo a odklad planuji taky,protoze je v cervenci,mel se narodit az v srpnu.Dite ma jit do skoly v klidu,pripravene a ne,aby bylo ve vsem nejmensi,nejpomalejsi atd,nebot tam ma kamarady skoro o rok starsi a to je v tomto veku velky rozdil.A k tem malym detem,ktere by pripadne zvladly 1.tridu uz ve 4.letech,nejde o umetani cesticek,ale o to,ze se dite treba nenaji priborem,nezavaze boty a je takhle nesamostatne.To uz ve skole musi umet.Takze neni to jen o intelektu a socialni prizpusobivosti.
 Myss 


Re: Zdravé sebevědomí 

(2.5.2008 9:30:52)
omlouvam se za hrubku,bohuzel jsem si clanek po sobe precetla az na diskusi a ne predtim,nez jsem ho odeslala.Diky za pochopeni
 Iris 
  • 

:) souhlas 

(3.5.2008 11:11:37)

S Vaším názorem můžu jen souhlasit. Jsem také postarší matka dvou dětí a vidím to stejně. Zřejmě jste odpovídala Ifce nebo jsem byla nepochopena :).
Oni ty starší děti jsou hůře zvladatelné pro pedagogy, takže chápu, že učitelé fandí odkladům školní docházky méně než rodiče.
 Dana 
  • 

Re: Jenže ve škole nejde jen o učení 

(3.5.2008 14:12:45)
Sama jsem učitelka na 1.stupni a nikdy mě nenapadlo,že moje dcera bude mít odklad.Ale protože má nemocnou štítnou žlázu(mimo jiné je velmi unavená)a navíc je narozená koncem června,tak po zvážení všech pro a proti půjde do školy o rok později.On je skutečně znát každý měsíc a s ní ve třídě by byli děti i o více než rok starší.Máme teď rok na to,aby se dala po zdravotní stránce dohromady a myslím,že bude pak i sociálně zralejší a nenechá se komandovat od svých starších "kamarádek",protože teď ve školce dostává docela od nich za vyučenou,když je neposlechne.
 Dana 
  • 

Re: Jenže ve škole nejde jen o učení 

(3.5.2008 14:20:17)
Také se omlouvám za hrubku!Prostě člověk to píše ve spěchu s dětmi za zády:-).
 Iris 
  • 

Re: Jenže ve škole nejde jen o učení 

(6.5.2008 22:19:51)

Držím palečky. Chodit do školy ne úplně fyzicky fit, by byla hloupost.
 Dana 
  • 

Re: Jenže ve škole nejde jen o učení 

(7.5.2008 13:18:51)
Děkuju!Vám také držím palce,ať se příští rok dobře rozhodnete!
Dana
 japete 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 9:59:16)
Pozor každá učitelka a škola chce něco jiného.V některých školách učí číst po slabikách a nikde po písmenech.Taky v počítání je rozdíl.V pololetí jsme se stěhovali a zatímco syn počítal do desíti v nové škole už do dvaceti.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 11:19:03)
Katko, nejvíc stejně záleží na té konkrétní učitelce. Já jsem taky četla dávno před nástupem do školy, ale problémy s tím nikdo nedělal (před víc než 35 lety). Nejmladší syn v době nástupu do školy plynně četl už tři roky, mohl si tedy při čtení číst svoji knihu, ze které pak ostatním vyprávěl obsah.
 katka+katka 
  • 

Re: Dovolím si trošku odbočit 

(23.4.2008 17:03:53)
Tak to si měla štěstí:-) alespoň větší než já:-) Táta mě naučil číst i psát a ve škole jsem se prostě nudila, protože jsem měla vždycky za chvilku hotovo, povídala jsem:-), dostávala jednu poznámku za druhou, učitelka si pozvala rodiče, ti to viděli jednodušše - učitelka mi přidá práci a je po problému, to nešlo údajně kvůli nějaké vyhlášce, tak naši vymysleli, že si budu malovat, to zase děti záviděli, všechno se srovnalo až během 3.třídy, do školy jsem tehdy nechodila nejradši. Navíc tehdy se hodnotilo, takže při přechodu na druhý stupeň jsem v hodnocení měla chytrá, ale zlobí - to si několik učitelek vysvětlilo jako "prohnaný zmetek" a vždy když se objevil nějaký průšvih, šlo se za mnou (jen někdy jsem s tím měla něco společného:-), celkově mě to občas štvalo.
Je to za mnou a těší mě, že tohle dnes už asi nehrozí. Tak snad to Kačka bude mít relativně bez problémů
 Hryzalka, 2 myši 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 11:33:21)
Katko, ono je to v dnešních časech trochu jinak. Když šla před 3 lety dcera do 1.třídy, tak většina dětí uměla minimálně většinu písmenek z abecedy, polovina již slabikovat anebo číst. Takže v této třídě byla neznalost abecedy či slabikování spíše handicapem.
 Iris 
  • 

Re: Vhodná technika nácviku čtení 

(22.4.2008 11:51:50)

Víte, prosím, odkazy na metody výuky čtení? Moje čtyřletá dcera se pokouší číst tak , že se koukne na první písmenko, na poslední,pak na nějaká mezi (ačkoli už dlouho zná všechna písmenka) a někdy se jí povede uhodnout, co je kde napsáno. Ale jak se čtou slabiky vůbec nechápe. Bojím se, aby se neneučila číst sama a špatně a bojím se zasahovat, aby to nebylo ještě horší. Díky.
 olsche 


Re: Vhodná technika nácviku čtení 

(22.4.2008 13:10:26)
Odkaz nevím, ale nejrozšířenější metody jsou dvě: analyticko-syntetická,kdy se dítě učí právě tím slabikováním a genetická,při které se dítě naučí nejprve všechna velká písmena, která potom hláskuje a pak vysloví celé slovo....u této metody odpadá čtení slov a slabik bez nějakého smyslu. Na trhu je slabikář pro 1. třídu,kde je kombinace obou metod, ten mi přijde nejlepší. Hlavně všechny děti ve třídě mají možnost vyzkoušet si svojí metodu, podle toho, co jim vyhovuje.
 komba 


Re: Vhodná technika nácviku čtení 

(22.4.2008 16:50:19)
Dobrý den vespolek,
tady najdete některé metody čtení :
http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/globalni-metoda

komba
 MSMT CR 
  • 

Re: Vhodná technika nácviku čtení 

(28.6.2008 2:17:31)
http://www.msmt.cz/vzdelavani/konference-efektivni-pedagogika-prvopocatecni-gramotnosti
 katka+katka 
  • 

Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 11:59:55)
To mě docela uklidňuje:-)
 olsche 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 13:18:07)
Budu mít v září prvňáčky, u zápisu jsem jenom koukala, jaké jsou mezi dětmi rozdíly. Jedna holčička nejenom že plynule četla, ale také výborně uměla anglicky. Pak jiná malá slečna neznala písmenko žádné (což by se od dětí ani nemělo u zápisu očekávat),ale hlavně měla strašně nerozvinutou jemnou motoriku. Takže očekávám velký rozdíl mezi dětmi a budu na něj připravená. Každá učitelka to ale asi opravdu bere jinak, naštěstí se dost odbourává frontální vyučování, kdy musí děti sedět s rukama za zády a přechází se ke kooperativnímu, kde má každé to dítko možnost rozvíjet se dle svých možností a nebrzdí tím ostatní. Syn pujde do první příští rok, tak už okoukávám, kde se jak učí,podle jakých učebnic a tak. Je to jediná možnost.
 Dream 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(22.4.2008 15:59:24)
Dcera také dostávala jinou práci. Když se děti učily číst, měla už nějakou práci s textem - nakreslit obrázek podle textu (např. Na zahradě byl rybníček, v rybníčku tři kačeny...apod.), něco si přečíst a pak vyprávět...Byla jediná ve třídě, během měsíce se naučil číst ještě jeden kluk. Ale mám pocit, že okolo ledna už četly všechny děti, některé líp, některé hůř. A rozhodně neplatí, že když je předškolní čtenář, zůstane i nejlepším čtenářem ve třídě.
Starší syn číst neuměl před nástupem do školy, přesto byl nakonec nejlepší ve třídě (měřeno počtem slov a pochopením textu). Ale pozor - vždycky záleží na konkrétní učitelce a pokud ona nechce nic navíc pro dítě dělat, neudělá to...Velmi těžko je do toho dohnat - dle mé zkušenosti.
 gajdoška 


Re: Dovolím si trošku odbočit 

(28.4.2008 12:22:27)
Já jsem svou dceru učila nenásilně už od roka a půl písmenka,takže asi ve dvou letech je uměla všechny.Plynně četla asi od čtyř let.Líbilo se jí,že si může hlavně přečíst sama program televize.Ve škole s tím neměla žádný problém,spíš naopak.Učitelka jí vždy dala nějaký extra úkol navíc,aby se nenudila.Alespoň se mohla v klidu věnovat psaní a počítání.Dnes je jí už 16 let.Mám ještě roční holčičku a už jí také začínám říkat,že tohle je S a tohle je A a ona to hezky opakuje.Já myslím,že na tom není nic špatného,když se to dítě naučí dřív,protože čím je mladší,tím se lépe a raději učí nové věci.I já jsem uměla číst asi od pěti let a neměla jsem žádný problém ve škole.
 Markéta, syn 6 l. 
  • 

Nejistý výsledek? 

(22.4.2008 9:16:53)
Nemám nic proti inovacím a pokrokovým metodám v učení, i když jsem popisovaný systém vůbec nepochopila (zřejmě bych potřebovala vidět ty grafické listy, nebo jsem prostě obětí těhotenské debility). Ale dostalo mě, že:

"Pokud mají autoři pravdu, pak dosavadní tradiční způsoby výuky čtení a psaní jsou naprosto nevhodné a je třeba je změnit. V knize kritizují oblíbené metody učitelů, jako například spojování slov s obrázky nebo stavění písmen k sobě, aniž by tvořila smysluplný celek. „To jsou všechno metody, které učitelům seberou spoustu času, a výsledek je přitom velmi nejistý,“ tvrdí autoři"

Výsledek je nejistý? Osobně neznám nikoho, kdo by se ve škole nenaučil číst, tak proč, proboha, nejistý výsledek?
 Lída+2 


Re: Nejistý výsledek? 

(22.4.2008 10:36:32)
ty grafický listy jsou vyfocený v papírové verzi článku.....není to tak zlé....čtversce asi 10x10cm a barevný a vedle písmenko...prostě na střídačku....
 Markéta, syn 6 l. 
  • 

Re: Nejistý výsledek? 

(22.4.2008 11:16:52)
Díky.
 Lída+2 


Re: Nejistý výsledek? 

(22.4.2008 15:17:38)
MYslím, že by by autori neubylo,aby to sem dali...takže jsem Vám to naskenila(omluvte kvalitu)..snad se nedopouštím něčeho trestního,ale podle mě je blbost se bavit o něčem co si málo kdo dokáže představit:
 Marci 
  • 

Re: Nejistý výsledek? 

(23.4.2008 14:12:06)
Souhlasím s Vámi - taky neznám nikoho, kdo by neuměl číst.
A to mám doma syna dysortografa, kterému šlo čtení ze začátku opravdu dooooost těžce.
Metodu šablon jsme používali už před 8 lety na radu psycholožky. Číst se naučil stejně "klasickým" způsobem, protože šablona mu překážela.
 Ivana 
  • 

výuka čtení 

(22.4.2008 9:28:46)
Zaujal mne tento článek. Hledáme stále něco nového a nevím, zda je to vždy k prospěchu mrňousů, kteří se učit číst začínají.
Naši dva synové - dvojčata chodí do 2. třídy, kdy se učili číst genetickou metodou. Byl to docela průšvih. K tomuto názoru jsem došla pouhým srováním. Jeden ze synů onemocněl na podzim zápalem plic a babička ho učila číst klasicky po slabikách, ten nemá problém. Druhý, který se učil číst výše zmíněnou metodou, měl problémy.
Je s podivem, že v naší zemi, kde výzkum poruch učení má dlouholetou tradici, nikdo nemá obyčejný selský rozum, neboť již za 1. republiky se vyučovalo touto metodou a u vysokého procenta dětí se neosvědčila. Stačí totiž, aby dítě nebylo zcela vyzrálé a má problém. Nevyhovující je u dětí s LMD.
Musím se přiznat, že mi také je divné, jak může být ve třídě z 17 dětí, zhruba polovina zařazována do nápravných hodin, když LMD se vyskytuje asi u každého pátého dítěte z populace. Možná, že je to zvolením špatné metody výuky, která přidělala problémy jak rodičům tak škole. Děti mají smůlu, jsou sice velmi inteligentní, ale jejich start vzdělávání nebyl dobrý. Bohužel si tuto zkušenost ponesou do dalšího života.
A tak na závěr volám, přemýšlejme a nezatracujme vše staré, neplatí vždy, že to co je nové a módní je lepší a vhodnější.
 Mlada 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 9:43:49)
Tohle je trochu sporné. Mám kolegyni ze školy, která genetickou metodou číst učí - nemůže si ji vynachválit, naopak tvrdí, že se jí při práci s dětmi, které mají nějaký problém, výborně osvědčila. Samotná metoda je doplňována rozvojem rytmu - spoustou říkadel, písniček, vytleskávání, tak aby děti neměly problém pochopit stavbu slov.
Nemůžeš kluky takto srovnávat - nevíš, jak by četli, pokud by nemoc postihla toho druhého, nebo žádného.
 Markéta, syn 6 l. 
  • 

Re: výuka čtení 

(22.4.2008 9:49:29)
Protože jsem nevěděla, co je to genetická metoda, cituji zde ze zdroje "ZŠ Pšovka". Pokud by to fungovalo, jak je popisováno, bylo by to úžasné - za tři a půl měsíce se všechny děti naučí číst!


"V čem spočívá metoda, kterou se děti učí číst ?

Genetická metoda vychází od zápisu myšlenek dětem známých, a to zkratkami slov i obrázky. Dítě se setkává v dnešní době s tištěným písmem téměř na každé kroku. Není tedy divu, že se samo začne přirozenou cestou vyptávat na jednoduchá písmena hůlkového tvaru. Hůlkové písmo je pro dítě již v předškolním věku velmi zajímavé, dokáže je napodobit.Proč toho tedy nevyužít i ve škole ?

Technika , která zrychluje čtení, je metoda globální. Vychází od myšlenky vyjádřené slovem nebo větou. Je založena na skladu a rozkladu slov ( analýze a syntéze slov).

Téměř každé šestileté dítě, které přichází do školy, se umí podepsat hůlkovým písmem, a právě toho učebnice zpočátku využívá. V prvních týdnech se žáci seznamují s velkou tiskací abecedou , učí se podepsat křestním jménem, poznávají další písmena na podpisech svých kamarádů, sourozenců, rodičů. Nutné je fonematické sluchové vnímání, hláskový sklad a rozklad slov. Žáci brzy zapisují jednoduchá slova. ( typu MÁMA, PAPÍR, BOTA, PEPA…)

Čítanka má za úkol naučit nejen všechna písmena velké tiskací abecedy, což je také podmínkou, rovněž má děti naučit číst krátké pohádky tak, aby si osvojily základy čtení. Žáci si to, co přečtou, zapíší, protože psaní podporuje silně čtení, žáci se naučí dobře číst, rychleji si zapamatují písmena a tím získávají průpravu i pro psaní.

Ke konci listopadu ( záleží na složení třídy) děti přechází ke čtení textu tištěného kompletní abecedou, tvořenou malými i velkými písmeny. V období kolem Vánoc všechny děti čtou jakýkoliv text, určený této věkové kategorii. Neopomíjí se také čtení s porozuměním, které je využito hlavně ve druhém pololetí.

Nácvik psaní probíhá obdobně. Do listopadu děti provádí kresebné a uvolňovací cviky, píší hůlkovým písmem. První písmena psací abecedy žáci poznávají v době, kdy umí kompletně všechna písmena tiskací abecedy. Je dokázáno, že děti postupují v psaní rychleji."




 Vlastivila, 3 zlobidla 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 14:00:19)
Mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že genetická metoda fakt funguje a nemůžu si ji vynachválit. Dcera četla všechna písmenka už před vánoci, jen psaní tím pádem trochu posunuli - psací písmenka probírali pomaleji. Ale to nadšení, že všemu rozumí, to za to určitě stálo :-)
 Míša, Junior *97, Beruška*2006 


Re: výuka čtení 

(30.4.2008 16:45:35)
Já jsem teda taky zastánce genetické metody. Syn chodil do první třídy ve škole, kde zvolili metodu analyticko-syntaktickou, a bylo to utrpení. Písmenka uměl, ale nedokázal z nich ty slabiky vytvořit, prostě mu to neseplo. Pak jsem na podzimním knižním veletrhu objevila učebnici a čítanku pro genetickou metodu. Koupila jsem to, zkusili jsme doma postupovat podle toho a během dvou týdnů četl plynule naprosto cokoliv. Jakmile se mu to v mozku jednou propojilo pro velká písmenka, šlo to s malými samo a nakonec pak zvládl i ty pro školu nezbytné slabiky. Ale věřím, že stejně jako pro našeho Juniora byla nepochopitelná ta analyticko-syntaktická metoda, tak pro jiné děti je zas trápení metoda generická. Škoda, že ve škole paní učitelky nejsou schopné rozpoznat, co by kterému dítěti vyhovovalo a nastavit mu individuální metodu přímo na tělo.
 Ifka... 


Re: výuka čtení 

(3.5.2008 22:06:29)
Učit v jedné třídě dvěma naprosto odlišnými metodami čtení nelze ( zmiňuješ nastavit metodu dítěti přímo na tělo). To, která metoda by dítěti víc vyhovovala, se podle mě projeví bohužel až při samotném procesu učení. Nebo že by to dopředu dovedl odhadnout nějaký psycholog?
 Lucie (+3 zlatíčka) 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 9:55:59)
Mě napadá, že tady banální nemoc opravdu může způsobit poměrně velký problém, pokud je to ta metoda, kdy děti během pár týdnů čtou všechna písmenka. Pokud dítě během této doby "vypadne", asi těžko to pak dohání. To je jen laický pohled, kamarádky dcerka se takto učila číst a trávila denně desítky minut čtením, což jsem v první třídě fakt nepochopila. Naše malá se učila číst po slabikách, sice o několik měsíců déle, ale zato bez stresu a denně jsem doma četli řádově v minutách.
 Lída+2 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 10:41:25)
Josefko...znám holčinu..nyní čtvrtačku co přestupovala v první třídě k synovi do školy..taky jí ta medoda nevyhovovala a její segře dvojčeti ano. Každá slečna je teda 4roky na jiné škole..... z té původní školy jí chtěli přeřadit do školky už v říjnu. NAše škola to zkusila klasickým slabikováním a holka začala číst super....:-) nemá žádné problémy a to původní škola naznačovala něco v tom smyslu, že je nevzdělavatelná možná....
 1.3Magráta13 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 11:31:54)
Neřekla bych, že dosud používaná metoda je špatná.
já i moje dcera jsme se tak učili číst a ve třídě nebyl nikdo, kdo by nečetl do vánoc 1. třídy. To znamená za ty avizované 3 měsíce. Samozřejmě s různou kvalitou. někomu to jde lépe, jinému hůře.

Navíc, čeština má tu obrovskou výhodu, že se většina slov píše stejně jako čte, tudíž učit se písmena se spojením s předměty, které na ně začínají, je celkem jednoduché.
Ovšem chápu, že pro němce či angličany to může být problém.
 luthienka 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 11:46:26)
Mě to přijde vhodné spíš do mateřské školy pro předškoláky, případně na úvod do klasického čtení (ať už genetickou nebo slabikovou metodou).
Je z toho jasně vidět, že je metoda dělána pro jiný jazyk než český. Na výslovnost je čeština docela jednoduchá (tím myslím, že většinou se stejně čte a píše)
 Mlada 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 11:39:08)
Ano, každému vyhovuje něco jiného.
Já jen chtěla říci, že z toho, co se stalo, nelze vyvodit, že by se druhý kluk naučil číst stejně rychle a dobře jako jeho bratr, kdyby se učil slabikovat.
 Lorina 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 12:29:29)
Sama jsem maminkou nyní již 9.leté dcery, která se právě v první třídě učila číst touto metodou. Než nastoupila do školy, tak znala slabiky, a tak jsem měla strach, jak to zvládne. Zvládla to, pouze jsme 14 dní v září trénovali poslech slov, aby dokázala vyhláskovat slovo. Např. "L-A-M-P-A" , řekne se to rychle a dítě musí poznat, že je to lampa. Je pravda, že v listopadu již děti četly a to prakticky všichni. Nejdřív se děti učí číst a poslouchat slova, teprve potom, co toto zvládnout, tak se učí psát (psací písmenka).
Syn půjde do první třídy letos v září, chodí na logopedii, ale již poslední půlrok pozoruji, že má tendenci slova skládat, právě tak, jak se to jeho sestra učila. Takže si povídáme a třeba jen si říkáme "S-I-L-N-I-C-E". V 90% již slovo správně slyší a řekne ho jako celek.
Osobně se mi tato forma učení moc líbila.
 Tonulka, Alžbětka 12/06 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 12:48:12)
Mám dceru v první třídě a také se učili číst genetickou metodou. A opravdu všech 19 dětí v prosinci četlo. (Naše malá začala číst ještě ve školce, ale u ostatních byl vidět veliký pokrok z týdne na týden).

Velký důraz je u této metody kladen na skladbu a rozklad slov, jak už bylo napsáno L-A-M-P-A, řekni mi, co to je. A pak mi dej hádanku ty. Děti tomu říkali hra na marťany a strašně je to bavilo. ALe je potřeba, aby se to trénovalo i doma s rodiči, sourozenci.

A co velmi oceňuji, ačkoliv se začínají učit psací písmo až od ledna, tak od začátku zkoušejí formulovat text a píší ho tiskacím. Mají tedy náskok oproti klasické metodě - už čtou text, formulují si z něho odpovědi na otázky, třeba i vlastní závěry. Denně píší deníček, co zažili apod. Nejdříve jednu větu, nyní i několik, podle schopností. A to je myslím k nedocenění.

BTW. Syn začal číst o prázdninách sám od sebe, byly mu 4 a 1/4. Doufám, že bude mít stejnou pí učitelku jako dcera. Je fantastická a má skutečně individuální přístup.

 Tonulka, Alžbětka 12/06 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 13:19:15)
Ivano,
moc nerozumím tomu, že jsi byla svolná s tím, aby se jedno dítě kvůli nemoci ve výuce odchýlilo od třídy, kam se mělo po nemoci vrátit. Dcera byla nyní 7 týdnů nemocná a učivo jsme spolu dělaly přesně podle toho, co se učili ve škole. Ale to je asi věc názoru.

JInak si na základě tvého příspěvku myslím, že je problém v učitělích. U nás je malá devítiletka, každý ročník má pouze jednu třídu. U prvňáčků se po roce střídají dvě učitelky, ta "naše" učí grnetickou metodou už několik let a našla si spoustu podpůrných prostředků k této metodě. A její děti opravdu číst umějí a nemá žádné problémy. Druhá učitelka učila klasicky, ale pomalu sondovala možnosti genetické metody. Loni jí učila poprvé a rovněž její děti se čtením nemají problém. Chci tím říct, že je možné, že vaše škola tuto metodu učitelům "předepsala" a zrovna vaše paní učitelka se s ní neztotožnila a tak ji třeba zúžila jen na to "písmenkování", ale už nepoužívala další doplňkové prostředky této metody.
 Janusina 


asi ne pro všechny 

(22.4.2008 13:28:25)
Můj syn (3r) se právě učí číst, prostě chtěl. Malá i velká písmena umí dávno, a teď si prý chce už číst sám. Máme slabikář od Žáčka a Zmatlíkové, myslím, že kdybych zrovna jemu předložila autory udávané grafické listy, asi ho otrávím. Barvy také pozná už hooodně dlouho, nebylo by tam pro něj nic nového, zatímco, když správně přečte třeba naznámou slabiku, je nadšený. Nechci tímto výše zmiňovanou metodu nijak zatracovat, ale asi nebude tak univerzální - dle mého názoru bude některé děti prostě nudit.
 Dream 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 16:07:35)
Ivano,
já mám s genetickou metodou také dobré zkušenosti a hlavně mi přijde naprosto přirozená, protože právě takto se naučila dcera číst sama v necelých 5ti letech. Prostě se vždycky ptala na písmenka, ve dvou letech je v podstatě všechna znala a pak si sama začala spojovat do slov. Podotýkám, že jsme ji nikdo číst ani spojovat písmena nebo slabiky neučil, ani jsme nevěděli, že umí číst, upozornili nás ve školce. U zápisu se jí ptali kdo a jak ji učil číst, řekla že sama a po písmenkách.
Já myslím, že u této metody je dobrý, že si děti brzo samy přečtou text a mají z toho radost než když pilují jednotlivé slabiky a píšou psacím písmem...
Ale pozor - máš pravdu, že je určité procento dětí, které se touto metodou číst nikdy nenaučí, ale je velmi malé. Učitel by to měl samozřejmě během prvního roku sám poznat.
 Sylvie 


Re: výuka čtení 

(22.4.2008 18:08:08)
Jj,naše holka se taky naučila číst tak nějak víceméně sama od sebe ještě před nástupem do školy - nechávala si jmenovat písmenka, vyplňovala svoje jméno na netu při hrách pro děti, bavilo jí luštit křížovky pro děti (jak se do čtverečků zapisuje, co je na obrázku)... no a tak začala číst sama. Po písmenkách, bez slabikování.

 pozorovatel ze zahranici 
  • 

Re: výuka čtení 

(27.6.2008 4:09:04)
Doporucuji se "po-ohlednout po Internetu", napr. http://www.zs-janskeho.cz/view.php?cisloclanku=2006042001 nebo http://www.abcmusic.cz/dokumenty/naprava_07_08.pdf nebo http://www.ucitelskenoviny.cz/obsah_clanku.php?vydani=31&rok=04&odkaz=chcete.htm nebo http://www.zsvancur.cz/1_stupen.html (uprostred stranky) a mnoho dalsich jako napriklad web MSMT.
 Ovina 


a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 11:46:39)
Zajímalo by mě, jestli by nějaká taková metoda mohla pomoci i dítěti, které má se čtením potíže, ač je už třeba desetileté. Máte někdo nějaké zkušenosti, jak naučit dítě číst plynule, nazadrhávat se a nepřehazovat písmenka?
 Mlada 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 11:56:46)
Začala bych vyšetřením, zda dítě není dyslektik. Pak samozřejmě existují i různé pomůcky na podporu čtení. Úplně nejjednodušší je asi okénko - záložka s vystřiženým malým okénkem, do kterého se vejde zhruba jedna slabika.
 Ovina 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 13:01:10)
To máme všechno za sebou, ale moc to nepomohlo.
 luthienka 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 17:18:34)
Třeba je to jenom problém, který se týká projevu. Pokud chápe, co čte a čte si sám doma, tak to není zas až tak hrozné. Jinak se doporučuje společné rodinné čtení. U nás jsou to např. strašidelné pověsti. Ty baví celkem celou rodinu.
 Lída+2 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 13:16:53)
No já tak čtu doteď...byla jsem označovaná za lajdáka co se doma nepřipravuje a když se zadá čtení..tak se to nenaučí.....přečíst bez chyby....
podle toho co jednou řekli v samě domě..jsem Dyslektik.....holt se to dřív nebralo..bylo jednoduší házet blbý známky....

dětem radši nečtu ani pohádky....čte manžel a Luk už čte i DAníkovi....já nepředčítám..musela bych se hanbou propadnout....
 zuzkasim 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 15:00:18)
Nevím, co všechno jste už zkoušeli. Dá se např. trénovat optická serialita. Nemusí se to vůbec dělat s písmenky, ale třeba s obrázky, jde o to, aby oko sledovalo děj (čtecí linku) postupně, neskákalo dopředu a zpět. Čtecí okénko či záložka pomůže s tím, že dítě nevidí žádné jiné (nebo jen následující) slabiky. Ale při takovém čtení se může vytrácet smysl přečteného (některým dětem to vyhovuje, jiným ne, já bych takto číst nedokázala, nevěděla bych, o čem čtu). Je spousta cvičení, kterými se oslabené funkce dají trénovat, ale čím je dítě starší, tím má menší motivaci a mozek je také méně pružný. Dá se chodit i na různé kroužky do pedagogicko-psychologických poraden, některé školy mají takové kroužky, je potřeba docela velká péče rodičů (samotné kroužky zázrak neudělají).
 Ovina 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 18:31:07)
Zuzkasimko, četli jsme s okýnkem, četli jsme společně a četli jsme čtenářské tabulky. V poradně jsme byli, ale pedagožka nebyla nijak příjemná paní a na dítě nám působila traumaticky. Když mi doma dcera vytrvale brečela, že tam víckrát jít nechce, vzdala jsem to. Jezdit někam do dalšího většího města pro nás nepřipadá v úvahu. Takže to zkoušíme zlepšit doma sami. Kroužky u nás nejsou. Kdyby někdo věděl, že by mohla pomoci nějaká jiná metoda, zkusili bychom to. Každopádně díky.
 narma 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(27.4.2008 14:25:55)
TAKže se bavíme o dysleksii, zcela chápu.. První zkušenosti- v první třídě se mi nezdály snovi postupy, ale učit. řekla že je na jedna. V druhý třídě i když měl známku opět dobrou, nelíbilo se mi přeskakování slabik, zaměnování a vynechávání písmen ve slovech. Učitelka tvrdila že je o.k. Přesto jsem navštívila PP poradnu. Po celod. vyšetření mi řekli, že snad by to mohla být dyslexie, ale že je moc chytrý a má dobré známky, že se to srovná. Nastaly roky, kdy jsem měla pocit,že chodí do školy pro zadání látky a já ho doma učím. V 6 třídě jsem se rozhodla, že se s ním učit nebudu, pouze bude-li potřebovat pomoci, může se zeptat. Výsledek jednoznačný, známky se zhoršily až na trojky. Opět jsem navštívila PP poradnu a náhle - Vysoká dyslexie a dyortografie při nadprůměrné inteligenci. Díky!!!
Z celého učitelského sboru pochopila poze jedna učitelka jak má se synem pracovat- výsledky- jedničky, dvojky, diktáty se neznámkují. Opět se s ním učím a navíc chodím učitelkám napovídat, jak zvolit společný přístup k synovi, co to je motivace atd. Kromě již zmíněné učit., která tvrdí, že syn je aktivní a snaživý, ostatní tvrdí, že je živá mrtvola a nejeví zájem, k tomu se přidávají první příznaky puberty, takže docela legrace...
.... tímto příběhem naznačuji.. běžte znovu do poradny - možná vám moc nepomůžou, ale mají nové metody a třeba se na nich ukáže dys., pomůže to jen ve škole, kde musíte mít štěstí na učitele, popřípadě s nimi kooperujete a učíte je přístupu.
Budete se muset nadále věnovat dítěti, tak jak nejlépe umíte a budete vděčná za každou hezkou známku. Jen se musíte obrnit, že i když vidím, že můj syn neustále vynalézá technické zlepšováky, vymýšlí zajímavé věci, a je nadpr. inteligentní dle slov psycholožky- přesto budu štastná, když zvládneme střední školu a on bude moci dělat jednou práci která by ho bavila. Třeba nebude doktor, protože to nestihne přečíst, nebo napsat, aby to přečetl. Ale Možná bude sestavovat nové konstrukční zlepšováky v nějaké strojírenské dílně. Prostě to je boj s nejistým výsledkem a pomoci si můžete jen sama, hodně štěstí.
 Lucka, 2 děti 


Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(22.4.2008 20:44:40)
Ovino, pokud má tvoje dítě v 10 letech problém se čtením, je opravdu těžké radit metody po internetu. Doporučuji zkusit ještě jednou navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu, můžete i do jiné, než jste byli původně. Tvoje dítě by mělo projít komplexním psychologickým i pedagogickým vyšetřením a teprve na základě něho lze určit zda se jedná o poruchu učení, způsob nápravy, případně i úlevy ve škole v hodnocení a přístupu, např. jiný způsob přezkušování. Čtení většinou ovlivňuje výsledky i v jiných předmětech, je proto klíčové (většinu věcí si musíš přečíst než se je naučíš).
 pozorovatel ze zahranici 
  • 

Re: a co starší děti, které hůře čtou 

(27.6.2008 4:05:00)
Nektere veci zde recene jsou sokujici, az kriminalni. Svetovy vyzkum v teto oblasti jiz pred vice nez 10 lety mnoho tvrzeni zde uvedenych kategoricky vyvratil. Doporucuji se "po-ohlednout po Internetu", napr. http://www.zs-janskeho.cz/view.php?cisloclanku=2006042001 nebo http://www.abcmusic.cz/dokumenty/naprava_07_08.pdf nebo http://www.ucitelskenoviny.cz/obsah_clanku.php?vydani=31&rok=04&odkaz=chcete.htm nebo http://www.zsvancur.cz/1_stupen.html (uprostred stranky) a mnoho dalsich jako napriklad web MSMT.
 zuzkasim 


:-) 

(22.4.2008 14:51:29)
Možná jsem to zcela nepochopila, ale metoda mi nepřijde nijak zvlášť odlišná od u nás asi nejvíce používané analyticko-syntetické metody. Možná se jen ve školách nepoužívají takové pracovní listy (což není problém zařadit na oživení). Jinak chápu, že v němčině přiřazování písmen ke slovům, na která slova začínají (A jako auto atd) není vždy nejvhodnější (viz např. slova začínající SCH..., Z apod), ale zrovna na češtinu to celkem pěkně pasuje.
 mandlina,3kluci 
  • 

první třída ?? 

(27.4.2008 14:45:45)
Mám tři syny, první měl odklad/narozen koncem července - drobounký, hravý/, druhý narozen v srpnu - bez odkladu. Oba dva prošli výukou čtení genetickou metodou. Prvnímu moc nesedla, potřebovali jsme přečíst v září nejdříve slabikář a potom se chytil. Druhému to šlo bez problémů, ale uměl všechna poznat všechna písmenka, než nastupoval do školy. Co mě čeká s třetím, to ještě nevím, co zase změní škola. Ale je to opravdu individuální a každé dítě je jinak soustředěno.Je pravda, že na Vánoce uměli číst souvisle, i když pomaleji. Ale ke konci roku učitelé vyžadují při této metodě 60 slov za minutu. Což se mi zdá u slabších dětí dost kruté.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.