| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Kam do 1. třídy? Klasika, nebo alternativa?

 Celkem 93 názorů.
 Ajlili. 


Montesorri 

(8.11.2006 11:28:58)
I kdyz je memu prckovi teprve sest mesicu - ja vim, jsem cvok. Libi se mi skola montesorri. Jenze u nas v Teplicich zadna takova neni, nebo o ni vite? Diky
 Verka 
  • 

Re: Montesorri 

(8.11.2006 13:03:30)
Jestli je v Teplicích, nevím. Kamarádka má velmi dobrou zkušenost se školkou Montessori v Kladně, ale o něco horší už se školou Montessori. Někteří učitelé se prý chovají v rozporu s tím, co škola hlásá. Dětem se tam ale moc líbí a to je hlavní.
 tina 
  • 

Re: Montesorri 

(24.11.2006 19:56:37)
Ahoj,
treba existuji v CR montesorri skolky a predskolky, zkus se na to zeptat.
 .. 
  • 

to s tím učitelem 

(8.11.2006 12:00:45)
Je pěkná blbost. mě odešla učitelka jinam už v 1. třídě a bráchova pro změnu umřela 2měs. po začátku výuky. Záruku dobré práce musí poskytovat celá škola, nemůžete se fixovat na jedinýho člověka.
 ursi, syn 5 let 
  • 

Zkušenosti s Waldorfskou školu 

(8.11.2006 12:41:44)
Máte někdo osobní zkušenosti s Waldorfským školstvím? Samotná škola í atmosféra v ní se mi zamlouvá, ale mám trochu problém v té návaznosti na antroposofii a Obec křesťanů.Mám strach, aby to nakonec nebyl moc velký úlet. Dále si nejsem jistá připraveností pro další navazující studium. Může mi někdo sdělit své zkušenosti?

Díky
 vanda 
  • 

Re: Zkušenosti s Waldorfskou školu 

(9.11.2006 3:11:45)
Navstivli jsme klasickou Waldorfskou skolu i Montessori skolu v Atlante a vedlo nas to jen ke zjisteni,ze pokud ma dcera v budoucnu obstat, tak musi do normlani zakladni skoly. Ano, vsechno pusobi na prvni pohled moc pekne, uvolnene, pratelksy, ale vysledek znalosti byl alespon pro nas dost chaby.
 Marie, syn 8 let 
  • 

Re: Zkušenosti s Waldorfskou školu 

(9.11.2006 9:03:43)
Jen z doslechu vím o 2 dětech, které navštěvují v Praze Waldorfskou školu, a jsou to děti postižené, které by normální školu nezvládly. Škola Motessori byla V Praze na sídlišti Černý Most - už je zrušená. Děti, které chtěli do 3. přejít na jazykovou školu, museli doma rodiče doučovat. Záleží na škole a účitelích.
 dulca 
  • 

Re: Zkušenosti s Waldorfskou školu 

(9.11.2006 9:37:39)
Znam nekolik jiz dospelych deti, ktere absoluvovali waldorsfskou skolu tady v Praze a vetsina je na gymnaziich, s prechodem nemeli vubec zadne problemy..., dále jsem se mela moznost setkat se se svymi vrstevniky v zahranici tenkrat mi bylo 22 a prekvapili me svym znalostnim prehledem,oni meli stredni waldorfskou školu a ja ceske gymnazium......meli jednu vyhodu oproti me, meli znalosti propojene a byli schopni komplexne videt, nebyli zamereny jen na jednu vec....
s tim ctenim to taky neni tak horke ze by se ucili az po sedmi letech, jsou deti ktere ctou v prvni tride a jsou deti ktere se to nauci pozdeji, nikdo to tam nehroti....
 if 
  • 

Re: Re: Zkušenosti s Waldorfskou školu 

(9.11.2006 20:27:29)
mně tvůj příspěvek přijde jako propaganda waldorfské školy - nezlob se.

Jak se prosím tě projevuje "komplexnější pohled na věc"?? to ses jako sešla se čtyřmi absolventy waldorfské školy a při probírání problémů globálního světa a současné politické scény jsi zjistila, že to vidí komplexněji? A jako jak se to prosím projevuje??? Já to totiž při rozhovoru nepoznám...
fakt nevím jak poznám, že někdo vidí něco komplexněji, proto prosím vysvětlit na konkrétním příkladu, na kterém jsi to zjistila. (např. - ty si myslíš, že paroubek je blb, kdežto oni i ví proč?)
Díky!
 Lukas, 3 deti na WŠ 
  • 

Propagace waldorfskych skol? 

(10.11.2006 4:42:18)
No on je asi kazdy pozitivni prispevek "propaganda", jak pisete, ne? Ale to se snad smi...

My jsme dali nase deti do waldorfske skoly, protoze zena sama absolvovala WS v Norimberku, vcetne maturity a WS povazovala a stale povazuje pro nase deti za nejlepsi typ skoly. V jeji dobe patrila norimberska WS k elitnim skolam, s nejlepsimi vysledky (statnich) maturit v celem Bavorsku (a zena mela nejlepsi maturitni vysvedceni ze tridy :-). Na skolu ma vyborne vzpominky, chodila do ni rada, hodne se tam naucila a chut ucit se ji rozhodne zustala. Výrazu "komplexnejsi pohled" myslim docela rozumim a pro charakteristiku dospelych absolventu WS velice sedi: poznal jsem jich behem pobytu v Nemecku celou radu, vetsinu z nich vysokoskolaku a snad bez vyjimky to byli nejak zajimavi, originalni lide, se kterymi je radost si povidat. "Komplexnejsimu pohledu" se take da rict "videt veci v souvislostech" nebo "nevidet veci cernobile". A tato schopnost se v rozhovoru pozná hodne rychle, na tom snad neni nic sloziteho. Nebo to jeste potrebuje vysvetleni?

Pozor dalsi "propaganda":-): s nasi pardubickou WS jsme zatim velice spokojeni. Jsme oba vysokoskolaci a ocekavame od skoly, ze se v ni deti nauci vic, nez v normalni skole. Ze deti po prvni tride jeste nebudou umet cist nas pedagogove z WS upozornovali jiz pred prijetim deti na WS a nebyl v tom problem. Pozdeji ctou bez problemu a hlavne ctenemu textu rozumi. Zato jiz po prvni tride mely nase deti ze skoly zaklady 2 cizich jazyku, v matice byly napred, po druhe tride umi hrat slusne na zobcovou fletnu, a zvladaji neuveritelne mnoho remeslnych a umeleckych dovednosti. A hlavne je skola porad hodne bavi, maji samy velkou chut do uceni, jen vyjimecne je musime k necemu nutit.... Konec "propagandy", i kdyz by se jeste dlouho dalo pokracovat.

Samozrejme se vyskytnou i problemy: u nejstarsiho syna bylo ve tride hodne problematicke dite, ktere nakonec muselo tridu opustit. Vyuka jazyku by mohla byt asi take o neco efektivnejsi - to si ale myslim uvedomujeme hlavne proto, ze nemcina je pro deti materstina... Skola take vyzaduje uzkou spolupraci rodicu se skolou, coz je na jednu stranu uzasne, na druhou stranu to pro hodne zamestnaneho cloveka neni vzdy jednoduche...

P.S. Dulca doufam odpusti, ze jsem reagoval za ni
 petru 


Re: Propagace waldorfskych skol? 

(10.11.2006 6:59:50)
Lukáši, děkuji za zajímavý pohled. Taky se mi styl výuky na WŠ líbí, bohužel takových škol je u nás málo a není divu. Takhle učit se musi naučit a navíc, jak píšeš, je to i zápřah pro rodiče.
 Gábina syn 6 let 
  • 

Re: Re: Propagace waldorfskych skol? 

(10.11.2006 7:06:56)
Mám kamarádku, která obě děti dává do WS. Z toho co vypráví, mi přijde, že si děti vlastně pořád "hrají" a dělají co je baví. A nevím, jestli 15 Bigoš si má hrát a dělat jen to co ho baví. Vždyť v životě jsou věci, které nechci dělat ale musím. Přijde mi, že děti pak nejsou moc připravené na život. Ale těžko se to hodnotí, když se člověk nesetká z výukou osobně. Jen vím, že kluka dám do" normální školy".
 Lukas, 3 deti na WŠ 
  • 

Re: Re: Re: Propagace waldorfskych skol? 

(10.11.2006 14:17:16)
Vzhledem k tomu, ze tri deti ve WS mame to mohu rict docela presne: deti krom snad prvnich dnu si rozhodne "nehraji" - tj. neni to zcela volna "skola hrou", nybrz docela precizne koncepcne postavena vyuka, jejiz hlavni vyhoda je v tom, ze odpovida potrebe a hladu po vzdelani v tom kterem veku. Proto se az na vyjimky deti uci opravdu rady (zatim vlastni zkusenost do 4. tridy vcetne, manzelcina az do maturity, kolem puberty samozrejme s patricnymi vykyvy).
Navic je vyuka spojena se spoustou pro deti atraktivnich zazitku, takze predpokladam, ze ucebni obsahy diteti utkvi mnohem hloubeji, nez kdyz se pouze "sprtaji" kvuli znamkam.

Uz zase delam "propagandu" - ale opravdu to tak nemyslim, jenom jsem to chtel uvest na pravou miru. Vybirejte pro sve ditko podle vlastnich zkusenosti, srdce, nastaveni, a pokud byste se nahodou rozhodovala pro alternativu, pak je urcite nejlepsi se do skoly vypravit, ziskat si informace primo ze zdroje.
 petru 


Re: Propagace waldorfskych skol? 

(10.11.2006 7:02:44)
Lukáši, děkuji za zajímavý pohled. Taky se mi styl výuky na WŠ líbí, bohužel takových škol je u nás málo a není divu. Takhle učit se musi naučit a navíc, jak píšeš, je to i zápřah pro rodiče.
 Jarma (dvě děti) 
  • 

Re: Propagace waldorfskych skol? 

(10.11.2006 12:16:25)
Moc mě zaujal Lukášův pohled a zkušenosti. Naše dcera chodí do Waldorfské školky a myslím, že je to to nejelepší, co jsme pro ni mohli vybrat. Nyní se rozhodujeme, zda pokračovat na WZŠ. Waldorfská pedagogika se mi líbí, četla jsem od Steinera přímo jeho přednášky , když učil učitele, jak mají učit. Je to moc zajímavé a sedí mi to. Líbí se mi sepjetí s přírodou a tradicemi, považuji to za dobrý základ. Líbí se mi přístup k dětem. Líbí se mi konec konců i to, že škola spolupracuje hodně s rodiči, vždyť jsem zodpovědná za výchovu svých dětí a vzdělání k tomu patří, považuji za samozřejmé, že se budu i tohoto účastnit.

Mám však problém v tom, že za prvé - setkala jsem se s vícero lidmi, kteří své děti dali do Waldorfské školy hlavně proto, že v "normální" měli nějaké problémy buď že nestíhali učivo nebo problémy s chováním... dcera je spíše trochu napřed (sama se zajímá o písměna a počítání, psaní a hodně věcí už umí) a obávám se, aby jí ten systém trochu nebrzdil nebo nenaučil tomu, že "když se mi nechce, tak nemusím" - právě proto, že se to tam nic moc nehrotí (jak tu někdo napsal), že tam třeba nejsou takové nároky...

Pak si nejsem jistá s eventuálním přechodem na " normální" školu během základní docházky. Waldorfská škola přece jen není na každém rohu a přestože se teď stěhujeme zrovna tam, kde ji máme opravdu kousíček, nemáme toto bydlení navždy a za zhruba 4 roky budeme řešit bydlení znovu... Jak jsem vypozorovala, jsou zde velké rozdíly, v kolika letech, co dítě umí a nevím, zda by ten přechod byl vůbec schůdný.

A nakonec to je otázka toho, že Waldorská škola mi tak trochu přijde jako takový ostrůvek sám pro sebe, je tam hodně rozdlů v osnovách a nevím, jak se potom děti zapojují do toho "normálního" školského systému. Zda mají opravdu otevřené možnosti... a jak jsou úspěšní při přechodu na střední školy. Nebo to, že přece jen hodně se zaměřují na mauální a řemeslnou tvorbu není na úkor toho, že méně znají třeba technické obory...

A pak samozřejmě kvalita konkrétní WZŠ... jak ji rozpoznat předem?

Pokud mi někdo poskytne nějaká postřeh či podnět k mým úvahám budu vděčná.
 Jarma (dvě děti) 
  • 

Re: Propagace waldorfskych skol? 

(10.11.2006 12:16:29)
Moc mě zaujal Lukášův pohled a zkušenosti. Naše dcera chodí do Waldorfské školky a myslím, že je to to nejelepší, co jsme pro ni mohli vybrat. Nyní se rozhodujeme, zda pokračovat na WZŠ. Waldorfská pedagogika se mi líbí, četla jsem od Steinera přímo jeho přednášky , když učil učitele, jak mají učit. Je to moc zajímavé a sedí mi to. Líbí se mi sepjetí s přírodou a tradicemi, považuji to za dobrý základ. Líbí se mi přístup k dětem. Líbí se mi konec konců i to, že škola spolupracuje hodně s rodiči, vždyť jsem zodpovědná za výchovu svých dětí a vzdělání k tomu patří, považuji za samozřejmé, že se budu i tohoto účastnit.

Mám však problém v tom, že za prvé - setkala jsem se s vícero lidmi, kteří své děti dali do Waldorfské školy hlavně proto, že v "normální" měli nějaké problémy buď že nestíhali učivo nebo problémy s chováním... dcera je spíše trochu napřed (sama se zajímá o písměna a počítání, psaní a hodně věcí už umí) a obávám se, aby jí ten systém trochu nebrzdil nebo nenaučil tomu, že "když se mi nechce, tak nemusím" - právě proto, že se to tam nic moc nehrotí (jak tu někdo napsal), že tam třeba nejsou takové nároky...

Pak si nejsem jistá s eventuálním přechodem na " normální" školu během základní docházky. Waldorfská škola přece jen není na každém rohu a přestože se teď stěhujeme zrovna tam, kde ji máme opravdu kousíček, nemáme toto bydlení navždy a za zhruba 4 roky budeme řešit bydlení znovu... Jak jsem vypozorovala, jsou zde velké rozdíly, v kolika letech, co dítě umí a nevím, zda by ten přechod byl vůbec schůdný.

A nakonec to je otázka toho, že Waldorská škola mi tak trochu přijde jako takový ostrůvek sám pro sebe, je tam hodně rozdlů v osnovách a nevím, jak se potom děti zapojují do toho "normálního" školského systému. Zda mají opravdu otevřené možnosti... a jak jsou úspěšní při přechodu na střední školy. Nebo to, že přece jen hodně se zaměřují na mauální a řemeslnou tvorbu není na úkor toho, že méně znají třeba technické obory...

A pak samozřejmě kvalita konkrétní WZŠ... jak ji rozpoznat předem?

Pokud mi někdo poskytne nějaká postřeh či podnět k mým úvahám budu vděčná.
 Luboš 
  • 

Re: Propagace waldorfskych skol? 

(23.11.2006 11:55:32)
Mám možnost sledovat vývoj školství u nás už velmi dlouho, pracuji v něm.Když v Příbrami vznikala škola waldorfského typu, byl jsem rád. Přinesla novou alternativu do vzdělávání, která tady u nás neexistovala a jen jsme o ní četli a slyšeli. Každá nová věc, zejména ve školství a zdravotnictví na sebe nabaluje nedůvěru i odpor skeptiků. Tím si prošla i příbramská waldorfská škola. Ano, spousta úspěchů, neúspěchů, hledání cest. Ale škola funguje, děti do ní chodí, má už střední gymnaziální stupeň a některé učební obory (mimochodem velmi zajímavé). Nemám tam dítě a nikdy jsem neměl, jen znám bližší fungování a pedagogice a psycholgii se již věnuji nějaký pátek. Navíc se o podobné projekty zajímám. Nelze napsat, že státní školy jsou špatné a dobré. To samé nelze psát o alternativních. Nejdůležitější je však v celém vzdělávacím procesu vztah dítě - vychovatel (chcete-li pedagog, či učitel). Tím naznačuji, že vše stojí a padá s člověkem, který naše děti vzdělává a s možnostmi, které jsou dítěti a vychovateli dány legislativou, zázemím i vybavením. Jsou učitelé perfektní a jsou učitelé špatní a jsou takoví, které bych okamžitě od dětí odstarnil. A jsou ve všech školách. Tím chci zdůraznit, že vždy záleží na řediteli jaký směr dá své škole a jaké si k tomu vybere spolupracovníky. Pak mne zajímá, jak se chovají k sobě dospělí na škole, protože to se přenáší na děti. Důležitá je i estetika prostředí a klima v jednotlivých třídách. Doporučil bych rodičům zjišťovat, ptát se a třeba i několikrát výuku navštívit. Myslím, že v příbramské waldorfské škole toto není problém. A pokud se setkáte se školou, která vám to neumožní, dítě tam nedávejte. Takové zařízení není otevřené veřejnosti a není dobré. Všichni v tomto státě mi někdy připadají, že rozumí zejména třem oblastem a slyšíme "já bych to dělal takhle a takhle...". První oblastní je sport (všichni rozumí trénování a herní strategii, takže by mohli ihned trénovat národní tým), druhou je politika a třetí a pro mě nejdůležitější je školství. Co člověk, to pedagog - amatér. Ponechme tedy pedagogům jejich výsady, oni se nám také nepletou do jiných profesí. Pouze se držme při výběru školy starého známého : důvěřuj, ale prověřuj... A já bych dodal také ještě komunikuj a spolupracuj (myslím tím se školou a hlavně s učiteli).
 ljeba 


Re: Propagace waldorfskych skol? 

(1.10.2010 13:51:51)
Dobrý den,ikdyž je tento příspěvek už dost starý,zkusím to.Mohu poprosit autora o další zkušenosti s WŠ Pardubice.Chystáme se v zimě k zápisu na tuto školu.Děkuji Lenka
 Katka,kluci 4 a 7 
  • 

Přešně tak 

(8.11.2006 14:06:50)
Kluk měl v první třídě výbornou pí.učitelku,ted ve druhé je to o hodně horší. Pálí mu trojky ze psaní kvůli špatnému sklonu písma,mají takovou biflovací drezůru jak za Rakouska - Uherska....No a mám ho dávat do jiné školy ? Když za rok,maximálně za 2 bude mít zase někoho jiného? Momentálně ho škola prudí a nebaví,ale kde je záruka,když najdu v jiné škole fajn učitelku,že za nějaký čas zase nedostane jinou ?
Bydlíme na vesnici,nemáme kolem sebe 5 škol k výběru....Některé rady jsou fajn,ale v praxi se dají těžko realizovat.
 OlgaF. 


Re: Re: Přešně tak 

(8.11.2006 14:37:24)
No, mně také není jasné, jak se mám rozodovat podle osobnosti učitele....
Já alespoň nikoho z MŠ ani ZŠ, které máme "spádově" nejblíž osobně neznám.
Když je uvidím jednou při zápise, tak toho asi také moc nevypozoruji, a měnit školu co půl roku, podle toho, jak se to vyvrbí, mi připadá také dost nereálné..
Jedině se zeptat ev. známých, jak jsou s učitelem spokojeni - ale to zase píšete, že dopředu se stejně neví, jakého dítě dostane.. Navíc se názory mohou různit... Tak nevím...
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Přešně tak 

(8.11.2006 14:51:12)
Milado, to jde nechat zapisat prvňáka na několik škol najednou? Taky holku zápis čeká :o/ a já myslela, že je to stejné jako ze školkou (tam jsem kdysi podepisovala papír, že jsem s ní šla k zápisu jen a pouze do jedné školky).

Jinak co by se stalo, kdyby mi holku do školy nevzali, protože mají plno? To by ji pak automaticky vzali podle bydliště nebo tam, kde je zrovna volno?
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přešně tak 

(8.11.2006 15:07:32)
:o))) No Milado, a co, tak si vzala příklad z exministrině školství Buzkové, no ;o) Každopádně dík za tip, nějak mě nenapadlo poptávat se, jestli můžu holku hlásit na víc škol. Asi si to zjistím.
 Máří 3(+1) děti do 7 let 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přešně tak 

(11.11.2006 20:32:47)
K zápisu musíte jít jen na jednu školu. Tak to bylo předloni.
 Linda, 2 děti 
  • 

více škol 

(8.11.2006 15:26:52)
S mým synem jsem loni byla u zápisu ve třech školách. Hlásili jsme se na tzv. výběrové, takže jsme nikde neměli záruku, že bude přijat. Nakonec ho vzali všude, takže jsme si jednu školu vybrali a do zbývajících jsem zavolala a syna odhlásila. Nikde s tím problém neměli, zdá se, že je to běžná praxe.
 Saša 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Přešně tak 

(8.11.2006 16:26:51)
Ano, do spádové školy podle bydliště ti dítě přijmout musí.
 Adelka 
  • 

Zapsání dítěte na více škol 

(8.11.2006 23:07:47)
Možná nabídnu pohled z jiné strany. Pokud dítě zapíšete na více škol, potom znemožňujete zlepšení informovanosti rodičů o tom, kdo a jak jejich dítě bude v 1. třídě učit. Škola po zápise dětí ví, kolik dětí má další školní rok očekávat. Samozřejmě se počítá s nějakým malým přesunem (např. odklady šk. docházky, stěhování apod.), ale toto číslo je přesto docela důležité. Např. při počtu 66 zapsaných dětí se může škola rozhodovat, jestli otevře 2 nebo 3 první třídy. 2 třídy = v každé asi 30 dětí, 3 třídy = asi 20 dětí. Jako rodič byste určitě dali dítě raději do menšího kolektivu. Dobrá, škola se rozhodne otevřít 3 první třídy, začne shánět učitele popř. se snaží rozdělit role stávajícím pedagogům, jenže ouha. V červnu se zjistí, že dětí nebude kolem 60, ale jen kolem 50. Je to už podstatná změna, protože v takovém počtu si nemůže dovolit 3 třídy, a všechno plánování je k ničemu. Rodičům jsou slíbeny kolektivy asi 20 dětí (najednou je jich třeba 26), role učitelů se musí taky rozdělit jinak nemluvě o rozdělení samotných místností tříd apod. Věřte, že školy se snaží, ale tito lidé jim to opravdu neulehčují.
 Adelka 
  • 

Re: Re: Zapsání dítěte na více škol 

(10.11.2006 21:34:18)
Opravdu je situace taková, jak jsem ji popsala. Je pravdou, že rozhodnutí se okládá klidně i až na to září (ne jen na červen, jak jsem psala). O to horší je potom náhlé řešení situace, kdy se ze školy odhlásí či do školy přihlásí více dětí najednou. Jsem učitelka jedné sídlištní školy (takže není problém dítě poslat na jinou, je to otázka dojíždění několika zastávek MHD) a občas se tyto situace řeší docela složitě. Na nic si nestěžuju, jen popisuju stav, všichni máme možnost volby, jen potom nemůžeme chtít dopředu informace, které prostě závisí i na počtu žáků, když děti odhlašujeme a přihlašujeme na poslední chvíli.
 Líza 


Re: Re: Re: Přešně tak 

(9.11.2006 5:07:34)
OlgoF, zrovna včera jsme se o tom s někým bavily. Ve školách tady v okolí se u zápisu ptají, jestli máš nějaké preference, s kým by dítě mělo být ve třídě (nejlepší kamarád, spolužáci ze školky) a preference ohledně třídního učitele. Pokud vím, kdo ze současných učitelů bude mít příští rok prvňáky, tak se můžu vyptat (raději více) rodičů dětí, které učí, ale neptám se jen stylem - je to dobrý učitel - ano/ne. Ptám se, jak konkrétně učí, jak vede výuku, na čem bazíruje a co je mu jedno, které děti ho mají rády a které ne atd atd atd, abych si mohla udělat obrázek.
Výsledná představa nemůže být nikdy stoprocentní, ale je to přece jen něco jiného, než když to nechám osudu...
 Pavla 
  • 

Re: Re: Přešně tak 

(9.11.2006 11:45:05)
Ahoj,nad nasim skolstvim se kazdy "rozciluje"..neni perfektni,ale co v nasem state je???Kazdopadne kazda mamina ma moznost si sve ditko ucit doma,tak proc toho vyuziva takove minimum rodicu??Pokud mi opravdu tak moc zalezi na mem diteti a nejsem spokojena s pristupem skoly,tak mate tuhle bajecnou moznost..proc ji nevyuzijete??Kazdy z vas prosel zakladni skolou..A ucitelky(ucitelu za ty penize moc neni)jsou taky jen lide a ani reditel nemuze zarucit,ze za 8 mesicu,co ubehne od zapisu,bude ta vami zvolena ucitelka " k dispozici"..muze onemocnet,odstehovat se,jit na materskou..moznosti je spousta..Opravdu to neni az tak jednoduche a myslim,ze RVP tomu ve skolstvi moc nepomohli!!Predstavte si,ze se treba za 9let dochazky budete trikrat stehovat a vsude se budou ucit neco jineho..myslim,ze to budou prave rodice,kteri budou mit plnou hlavu starosti s doucovanim, protoze skoly to absolutne nebudou stihat..Tak hodne zdaru pri vyberu skoly:)
 Haluška 


Re: Re: Re: Přešně tak 

(11.11.2006 9:10:38)
Pavlo,
to není tak jednoduché, učit děti doma. Sama se o domácí vzdělávání dost zajímám (starší dceři budou 4 roky a ráda bych si to nejdřív "zkusila" rok před školou - je hodně bystrá, např. o čtení se začíná zajímat už teď), ale vůbec si nejsem jistá, jestli to zvládnu. V době, kdy doroste do školního věku, budu mít doma další dvě děti, jedno čtyřleté a druhé dvouleté. Se čtyřletým se už samozřejmě pracovat dá a je do určité míry schopné samostatné práce, takže se staršímu dítěti můžu víc věnovat. Ale nedovedu si představit, co budu dělat s tím dvouletým capartem...
No, uvidím, zatím to nechávám otevřené. Pak je taky spousta maminek, které musí chodit do práce, aby se rodina uživila (buď jsou samoživitelky, nebo jejich partner nevydělá tolik, aby si mohli takový luxus, jako je domácí vzdělávání, dovolit).
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Přešně tak 

(11.11.2006 20:29:49)
Pavlo, souhlasím s Haluškou - učit není taková legrace. Proto se přece obracíme na profesionály, aby věc, kterou my neumíme, udělali, a to tím nejlepším možným způsobem. Ale logicky pokud se setkáme s neprofesionálním přístupem, jsme rozhořčení - zrovna tak jako když se setkáme s neprofesionálním přístupem u lékařů, zedníků, instalatérů, prodavačů...
Až na to, že práce učitele a lékaře je velice, velice zavazující - oba ovlivňují svým způsobem život jedince. Když se utne zedník, práce se reklamuje; zato když se utne lékař, pacient zemře nebo má doživotní postižení, a když se utne učitel, pokazí výchovné působení rodičů na dítě, případně vypěstuje v dítěti doživotní trauma.
Já sama bych opravdu učit nemohla: nemám tu správnou náturu, trpělivost, hravost. A tak, jaká jsem, vidím, že mu DOBRÁ škola prospívá - vidí jiné děti, že dělají to a to, takže i sám udělá, co je potřeba, ani nemukne - zatímco doma by kolem toho nadělal cirkus a ještě bych kolikrát se svou snahou neuspěla. Ostatně - stane se, že nemají úspěch ani babičky, manžel... takže to není jen ve mně. --- Také s našimi podmínkami bych synovi neuměla zajistit dostatečný pobyt mezi vrstevníky - jednak kvůli dost náročnému dojíždění (bydlíme na vesnici, kde je pro kluky akorát fotbal a nějaká keramika ve škole, takže by si syn nevybral), a jednak kvůli nedostatečnému množství peněz. Škola je proto jediný způsob, jak umožnit synovi pobyt mezi vrstevníky v dostatečném množství času (dva kroužky týdně by ho nevytrhly).
Fascinuje mě způsob argumentace zastánců méně profesionálních pedagogů: když umíte kritizovat, učte doma! a na případný protest, že to neumíme - no tak vidíte, tak buďte hezky zticha. Nevím, jestli bys tak daleko zašla zrovna Ty, ale občas v podobných diskuzích podobně logické vývody zaznějí. Přitom je to jako by lékař místo slepáku vyřízl třeba ledvinu, a na případné námitky by prohlásil - tak si příště operujte sami. Nespokojený rodič má myslím zrovna takové právo dát průchod svému rozhoření, jako by měl onen pacient.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Přešně tak 

(11.11.2006 20:32:45)
...á, pardon, ve větě "Já sama bych opravdu učit nemohla: nemám tu správnou náturu, trpělivost, hravost." mi vypadla zmínka o mém vlastním synovi, o kterém pak také pojednává věta následující: "A tak, jaká jsem, vidím, že mu DOBRÁ škola prospívá..."
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Přešně tak 

(11.11.2006 20:35:26)
...a ještě na konci příspěvku samozřejmě "rozhořčení".
 Mirka dcéra 07/00, syn 06/06 
  • 

Re: Ta 

(8.11.2006 18:38:51)
Hm tak to my sme mali na uč. šťastie resp. iná možnosť nebola. Na dedine kam sme sa presťahovali je jednotriedka (18 detí v celej škole). P. riaditeľka = p.učiteľka v jednej osobe + 1 p. vychovávateľka, vidíme sa každý deň, v prípade potreby si telefonujeme. Aspoň viem kto bude moju dcéru celé 4 roky učiť. V podstate sa za 4 roky nepohne z triedy - není kam :) Dcéra chodí do školy veľmi rada. A to škôlku z duše nenávidela.
Len som zvedavá ako potom zvládne prestup v 5 ročníku, nemáte niekto skúsenosť?
 Michala 
  • 

predskolni poradna 

(8.11.2006 16:55:11)
Existuje jeste ta poradna pred nastupem do skoly, kdy ti nejakej odbornik zhodnoti dite a pak navrhne jaka skola j pro nej dobra? To by se nam hodilo. ja davam od zari dite(3r) do soukrome skolicky typ zdrava, moc se mu tam libi...
tu jsem vybrala proto ze je blizko a nova. montessori je taky hezka, ale u nas daleko a dojizdet?
Skolu budem asi vybirat stylem ze prihlasime dite na vic skol a kde ho vezmou tam pujde. Ale asi o tom budem hodne diskutovat jak s klukem tak i mezi sebou jako rodice a s jinyma rodicema a ve skolce.
 jana 
  • 

zápis do školky? 

(8.11.2006 17:12:01)
Prosím vás, kdy je třeba zapsat dítě do školky? Abychom něco neprošvihli. Dceři jsou dva roky. Děkuji.
 Lída+2 


Re: predskolni poradna 

(8.11.2006 17:52:41)
V každém větším městě se nachází PPP(pedagogicko psychologická poradna). Doporučení od DR nepotřebuješ. Nedávno mě tím někdo zaskočil.Nic neplatíš. Oni tě objednají a prověří. Já mám proklepnutýho syna na jaře před 5 rokem na to jaký má a nemá znalosti. něco se nezdálo paní učitelce.
Tam nám zdělili co máme trénovat a rozvíjet.
Další posudek mu udělají letos na jaře. Zda ho pustí do školy.Ale myslím, že u něj nastala za poslední 2 měsíce taková změna , že jo.:-)
 HelenaPa 


Re: Re: predskolni poradna 

(8.11.2006 19:21:21)
jenom drobné upřesnění podle nového zákona: PPP sice dá posudek, ale oni teď bohužel nerozhodují, jestli dítě do školy pustí. Pokud dojdou k závěru, že by prospěl odklad, tak to napíšou. Pak musíte navštívit OBVODNÍHO LÉKAŘE, který rozhodne. Asi mají MUDři málo bodů, že budou kecat i do odborných posudků z PPP. Já pracovat v PPP, tak by mi to připadalo jako naprosté znevážení mé práce.
 Adelka 
  • 

Re: Re: Re: predskolni poradna 

(8.11.2006 23:11:43)
Ne, ne, poslední slovo mají rodiče. I kdyby všichni odborníci světa říkali, jestli dítě do školy dát teď nebo až příští rok, rozhodující je slovo rodiče a je jen na něm, jestli si od odborníků nechá poradit.
 Líza 


Re: Re: Re: predskolni poradna 

(9.11.2006 4:58:14)
Heleno, ale pediatři mohli doporučovat odklad odjakživa, pokud šlo o zdravotní důvody. Rozdíl je v tom, že dříve stačil posudek PPPnebo pediatra, dnes musí být oba. Ostatně orientační posouzení školní zralosti je normální součástí preventivní pětileté prohlídky. Proč tak ostře?
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: predskolni poradna 

(10.11.2006 15:05:15)
Lído, bohužel to že někdo pracuje v PPP ještě neznamená, že se orientuje v alternativnim vzdělávání. A když se neorientuje, těžko může správně poradit.
Já bych navrhovala, aby se rodiče do těch škol zašli podívat a dali dítě tam, kde se přístup učitelů nejvíc podobal přístupu rodičů...


Autorka článku koukám četla moje webovky :-) (www.webpark.cz/alternativy) A byla tak šikovná, že informace aktualizovala, na což já už nějakou dobu nemám čas, takže děkuju za spolupráci při informování rodičů! Myslim to vážně; jsem ráda, že to někdo čte.
 MirkaEyrová 


Re: Re: predskolni poradna 

(8.11.2006 21:25:54)
Obvyklé myslím je dávat děti do školy dle místa bydliště - je to samozřejmě nejjednodušší jak pro rodiče, tak pro děti. Dojíždění je vždycky výrazně náročnější. Na druhou stranu ovšem se mi zdá, že spousta rodičů ani žádné alternativy nezvažuje - někteří možná z podceňování významu vzdělávání, někteří proto, že si řeknou, že "oni to vydrželi, tak to vydrží i moje děti", jiní proto, že mají pocit, že když dítě chodí na alternativní školu, musí mít logicky potíže se zapojením do běžného života, protože s dospělými se nikdo nemazlí tak, jako se "mazlí" s dětmi na alterškolách.
Nicméně volba školy je tu naprosto dobrovolná - rodiče mají právo zapsat dítě do kterékoliv základní školy. Samozřejmě s tím, že přednost mají děti, které do oné školy "patří" spádově, takže samozřejmě může dojít k tomu, že dítě není přijato, protože se hlásí moc dětí.
V půli první třídy náš syn přecházel ze spádové školy do školy v jiném městě. Dva a půl roku dojíždíme - nejdřív vlakem, teď častěji autem. Teď se z ekonomických, zdravotních a vlastně i vztahových důvodů stěhujeme "za školou". Ovšem přiznávám, že i my se těšíme na to, že budeme ve městě a ne na vesnici: doufáme, že nám bude městský život sedět o malinko lépe.
 Havvah, dvě děti 
  • 

nevím, co si mám o našem školství myslet 

(8.11.2006 19:37:05)
Mám dvě děti kolem deseti let. O problematiku školství se dlouhodobě zajímám. Moje rozpaky pramení z toho, že mezi dětmi z rúzných typů škol, které stojí před přijímacími zkouškami na osmileté gymnázium, jsou díky našemu systému školství velké rozdíly. Tj z některých typů škol (dle mých zkušeností Obecná škola, Národní škola) mají i inteligentní děti malou šanci na úspěšné složení přijímaček a to proto, že děti z jiných škol, dle mých zkušeností základních a to ještě ne ze všech, jsou výrazně popředu, prostě toho mnohem víc proberou, lépe procvičí. K čemu jsou potom dětem z jiných než základních škol hezké roky strávené příjemným hraním, když se už v nízkém věku zužuje jejich šance na uplatnění, tedy pokud jim před přijímačkami rodiče nezaplatí dost drastické doučování, aby dohnaly někde i roční rozdíl? A to samozřejmě jen ti informovaní rodiče, kteří ví, že jejich dítě je pozadu? A co nadané děti ze sociálně slabších rodin, které jako na smůlu mají nejblíž (tj. rozuměj v této situaci jedinou dostupnou) zrovna Obecnou školu? Pro děti, pro které je škola zátěž, je určitě alternativní výuka výhodou. Ale jak děti v nízkém věku spolehlivě rozdělit? Já vím, svoboda výběru školy a tak dále, ale není to zároveň pro děti sociálně slabších rodin nebo rodin, které se neorientují, zároveň diskriminace? Systém ZŠ mého dětství mi v tomhle byl sympatičtější, ač jsme na tom nebyli nejlíp, měla jsem rovné šance na vzdělání jako jiné děti...
 mamadlenka 


Odpoved na vicero dotazu 

(8.11.2006 22:19:21)
Zdravim vsechny rodice, kterym za lezi na vzdelavani jejich potomku.
Protoze jsem ucitelka 1. stupne, momentalne na MD, nedalo mi to a musim zareagovat na nekolik clanku.
Jako prvni bych chtela tak trosku poradit mamince, ktera ma "prazdninove" dite. Mate pravdu, ze drive se deti narozene na konci kvetna a pozdeji automaticky doporucovaly k odkladu skolni dochazky. Dnes je vsak situace jina. Veskera odpovednost je dana rodici. A podle vlastni praxe musim bohuzel rici, ze ne vsichni rodice si daji poradit od odborniku. Vy byste se meli ptat predevsim ucitelek v MS, kam Vase dite dochazi, na jejich nazor, jestli se priklani k odkladu ci nikoliv. A pak mate samozrejme pravo na vysetreni v Pedagogicko-psychologicke poradne, kde by Vam psycholog/psycholozka meli poradit, co by bylo pro dite nejlepsi. (tu spravnou by vam mely take poradit ucitelky v MS) Nemejte z PPP strach jako spousta rodicu, od dob minulych se na jejich praci zmenilo dost - alespon mam za ta leta praxe ten pocit.
Jako druhou odpoved bych poslala autorovi ci autorce - uz si nepamatuji o vhodnosti ruznych skolnich programu, napr. Obecna ci Narodni skola. Ja sama jsem pracovala 9 let ve skkole, kde nasim vzdelavacim programem byla Obecna skola - podotykam, ze jsme zarizeni soukrome. A musim rozhodne nesouhlasit s tim, ze nase deti nemely sanci u prijimacich zkousek na viceleta gymnazia. Od nas se totiz nikam jinam jit nedalo - v nekterych pripadech deti odchazely do ZS s rozsirenou vyukou matematiky. Zkratka si myslim, ze vsichni jsme pracovli tak, abychom deti pripravili na prechod do jakehokoliv typu skoly - prevazne na osmileta gymnazia a to jak po strance vedomosti, tak take po strance psychicke. A naopak pomoci metody dramaticke vychovy jsme deti vybavily do kazdodenniho "boje" ve skole - diskuse s uciteli, zaky apod. Nase deti se nebaly a neboji rict nahlas svuj nazor, uci se pro vedomosti a nikoliv pro znamky, rekla bych (alespon co mam zpravy), ze berou vse, co je se studiem spojene se zdravym nadhledem.
Vsem, co se chystaji dat sve dite do prvni tridy bych vsak chtela rici i jednu nepotesujici zpravu. Vzdycky bude zalezet na uciteli. Muzete mit dite na super skole, kde kapne na ........... ucitele a naopak. Na rozdil od dob minulych jsou vsak dnes ucitele pod vetsim drobnohledem a na Vas rodicich zalezi, jaci ucitele na skolach zustanou. Kdyz to vsem bude jedno, nic se ve skole nezmeni. Divili byste se, jak se reditele skol zajimaji o kvality svych ucitelu. Spousta skol totiz bojuje o zaky, ucitele o mista. Takze jen doufam, ze pocet techi, kteri by ucit nemeli, se bude stale zmensovat.
Preji vsem uspesny start do skoly
Magda
 Marie, syn 8 let 
  • 

Re: nevím, co si mám o našem školství myslet 

(9.11.2006 9:27:45)
Já jsem slyšela od kolegyň, které měli děti na ZŠ, že učitelé dětí v 5. třídách probírají učivo pomalu, aby děti neměli šanci uspět u přijímacíh zkoušek, a učivo pak rychle doberou až ke konci školní roku. Zajišťují si tak děti pro příští roky, nemají zájem aby jim děti odcházeli na gymnázia a oni přišli o práci. Kolegyně dětem zajistili doučování a děti se na gymnázia dostali a prospívají tam velice dobře. Obě řekli, že nebýt doučování tak neměli šanci se na gymnázium dostat.
 Irena, 2 kluci 
  • 

Prázdninové děti 

(8.11.2006 19:48:38)
Já mám pro změnu jiný problém, syn má začátkem srpna příštího roku 6 let a všichni se na mě dívají jako na blázna, že ho chci dát do školy. Letos do první třídy na naší škole nenastoupilo žádné takové dítě. A já nevidím důvod, proč bych měla žádat o odklad. No, třeba mi to u zápisu prozradí.
 Jahůdka 
  • 

Re: Prázdninové děti 

(8.11.2006 20:06:36)
Ono záleží na dítěti. Některé může být zralé v šesti, jiné v sedmi. Nevím jak je to teď, ale před 15 lety, kdy byl můj syn předškolák, to fungovalo tak, že "prázdninovým" dětem (ale třeba i dětem nar. v květnu, červnu) byl automaticky doporučovaný odklad, ani nemusely být nějak "opožděné". Záleželo na rodičích, jak se rozhodli. Můj syn je nar. 28.6. a na doporučení jsem ho dala do školy až v sedmi letech. Nikdy jsem toho nelitovala. Naproti tomu dcera je narozená 2.4., takže šla normálně v 6,5 letech do 1. třídy. Problém s ní byl trošku jiný. Jelikož jsem chodila do práce, znamenalo dávat ji do družiny ráno i odpoledne a bylo na denním pořádku, že mi ve čtyři hodiny odpoledne spala v trolejbuse, když jsme jeli domů. Ten celodenní "zápřah" s časným vstáváním pro ni zkrátka nebyl vhodný. JInak s učením problémy neměla.
Taky záleží na tom, do jaké školy chcete své dítě dát. Znám případ, kdy maminka dala své dítě do jazykové školy, i když jí doporučovali odklad. Dopadlo to tak, že dítě putovalo zpět do školky, protože se ukázalo, že skutečně nebylo zralé na tuto poměrně obtížnou školu.
 Mlada 


Re: Prázdninové děti 

(8.11.2006 20:16:00)
Pokud tě to potěší, tak alespoň já tě za blázna nepovažuji. Dcera i syn jsou narozeni také na začátku srpna. Dcera nastoupila do školy vloni, pěkně v 6 letech. Možná to měla trochu těžší, než děti narozené v září, a tedy o rok starší, nevím. Neměla žádné podstatné potíže. Ke škole zvládla i přípravný ročník v hudebce. Měli jsme sice štěstí na nejlepší paní učitelku na škole, ale jsme si jistá, že by malá uspěla i u jiného vyučujícího.
Kamarádčina dcera je narozená na konci července. Letos nastoupila do první třídy. A to dochází na logopedii, stále nemluví úplně správně. Kamarádka s ní byla i v poradně, v podstatě počítala s odkladem, jenže test školní zralosti dopadl na výbornou. Holka je ve škole a zvládá.
Takže pokud se nebojeví nějaké problémy, syn pošupajdí pěkně v 6 do školy také.
Nejsem zastáncem přístupu: prodloužit dětem dětství. První třída je postavena tak, aby ji mohly zvládnout i šestileté děti. Rozhodně si nemyslím, že musíme svým potomkům cestu životem uhladit. Pokud dítě nemá problémy spojené s vývojem, nebo není nemocné, odklad bych prostě nedala.
 Irena, 2 kluci 
  • 

Re: Re: Prázdninové děti 

(8.11.2006 20:32:10)
Budu ho dávat do nejbližší školy, zdá se mi celkem dobrá. Není to žádná jazyková nebo výběrová škola, ty máme příliš daleko. Výslovnost má dobrou, rád maluje a něco vyrábí, takže se soustředit snad umí, zájímá se sám o písmenka a o počítání. Je nesmělejší, ale to já jsem byla taky a rok odkladu by to nezměnil (zbavila jsem se toho až na VŠ). Prostě půjdu na zápis a uvidím, co mi řeknou.
 Mlada 


Re: Re: Re: Prázdninové děti 

(8.11.2006 21:42:59)
Zkušené paní učitelky umí problém u zápisu odhalit. Ale myslím, že projdete bez problémů. Nesmělost může malý ještě za ten skoro rok trochu otrkat, třeba tě pak překvapí (a když ne, tak budeš mít doma vzorňáčka :-)).
 eliška 
  • 

Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(8.11.2006 22:22:37)
Jestli můžu přispět se svou zkušeností - v dnešní době, kdy je ve třídách velká část dětí s odkladem jsou mladší děti ve velké nevýhodě. A nejde až tak o první třídu! Tu šikovné dítě skutečně lehce zvládne, problém se začne projevovat spíš později, kdy rozdíl jednoho roku začne být vidět. A zase nejde až tak o učení a schopnost zvládnout látku, ale spíš o sociální dovednosti(hlavně u kluků) a o fyzickou výdrž (to hlavně u slabších dětí). Ono se to těm dětem fakt těžko zvládá, když mají třeba osm, devět let, ale jejich kamarádi jsou o rok starší. A co teprv, když jsou ve třídě už děcka s občankou a oni mají teprve 13 (a to se skutečně stává - např. u méhop nejstaršího syna na osmiletém gymplu) Dobře to zvažte, ale neznám nikoho, kdo by odkladu litoval, ale mnoho matek zpětně říká, že měly dítě ještě nechat ve školce.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(8.11.2006 22:30:48)
Eliško, znám lidi, kteří litovali odkladu - dítě se pak ve škole neskutečně nudilo. A i opačně - třetí syn je v jedenácti letech v sekundě osmiletého gymnázia, a fakt si nemyslím, že by mu jakkoli prospělo, kdyby šel do školy až skoro v sedmi letech, případně kdyby nepřeskočil ročník. Spíš by to bylo mnohem horší. S velkou pravděpodobností by získal odpor ke škole.
 Lída+2 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(9.11.2006 17:27:28)
Lído to co polisuješ mi to připomíná.
Syn chodí do lidušky malovat, protože má talent je přesunut ač začal chodit do druhý třídy, mezi čtvrťáky a velmi si s nima rozumí. Tuhle mi řekl, že líp jak s dětma ve třídě, že si s nima líp pokecá.
No jo ve třídě ve škole je skoro nejstarší- díky podzimu kdy se narodil. Všichni skoro o rok mladší- že by ta šílená propast.

Jinak mám kamarádku díky vadě řeči ač holky narozena v září půjde do školy vlastně v 8letá. Neb má letos odklad. To nechci vidět až bude v pubertě a ostatní spolužačky ještě ne, protože od některých bude až skoro o 2 roky.
:-((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
To myslím, že teprve bude mindrák a když k tomu připočtu ty kluky mentálně pozadu od těch děvčat...no uvidíme co se z toho za pár let vyklube.....
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(9.11.2006 19:10:52)
Nojo, a náš chlapeček má problém s tím, že až budou mít maturitní večírek, tak se nebude moct opít :-DDDDD neb mu bude 18 až poté na podzim :-D
To jsou problémy, co?
Spolužáci teď všichni táhnou do výšky, náš drobínek taky, ale ty dva roky rozdílu jsou zatraceně vidět. Ehm, nejstarší kluk je ve své třídě skoro nejstarší (je květnový a měl odklad), a z kluků zdaleka nejmenší, ale jako handicap to nepociťuje. :-)
Kdyby měl mít L. odklad do té doby, než začal mluvit správně, šel by do školy v 9 letech - teprve tehdy zvládl Ř. :-) V té době už šel do páté...
 Lída+2 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(10.11.2006 9:07:41)
Lído no tak na to jaký měl Luk problémy tak ř a r naskočilo hned po šestém roce. A za dva měsíce nato se mi začal nudit ve školce.:-(Holt listopadový dítě.Fakt si říkám, že jsme udělala chybu. měl jít do tý školy dřív než v 6letech. Ale jestli by to zvládnul sociálně to těžko říci. On od 6 do 7 narozenin děsně vyspěl. měnil se před očima....
S výškou problém fakt nemáme 8let a 137cm.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(10.11.2006 9:14:48)
Lído, on L. taky není žádný mrňous, ale v tomhle věku jsou ty rozdíly sakra znát. V 11 letech měří 151 cm.
 Katka,kluci 4 a 7 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(9.11.2006 8:53:49)
Já souhlasím s Eliškou,dítě může bez problémů zvládat učivo,ale sociální zralost je něco jiného.Zkušené učitelky MŠ a prvních tříd říkají,že prázdninoví kluci (!!) by měli nastoupit až v těch 7 letech.Samozřejmě budou výjimky,ale to je silně individuální. Jinak po zkušenostech se starším synkem (je lednový) a šel tedy v 6,5 roce,nebudu u mladšího o ničem spekulovat a dám odklad, Je totiž narozen 31.srpna :)
 Irena, 2 kluci 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: zvažte to!!! 

(9.11.2006 10:30:49)
My máme tu výhodu, že jsme prostě všichni vysocí, tak i syn je vyšší než stejně staré děti. Navíc už pro letošní školní rok bylo komplikovanější vyřídit odklad, tak se na to spousta matek vykašlala a hodně těch kluků, kteří by byli výrazně silnější a dravější nastoupilo už teď. Ale pokud mi u zápisu poradí odklad, stejný názor uslyším i ve školce, tak to asi udělám.
 Alice 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(10.11.2006 0:26:07)
Mě se zase zdá, že jít do první třídy v sedmi letech zavání téměř retardací. První třída nijak zvlášť náročná není, ani druhá....zajímavější je v češtině až třída třetí. Dcery chodí do školy od 4let (přípravka na první třídu, kam jdou v britském systému v 5letech). Od 4 let se učí psát a číst...a myslím, že jde zejména o formu výuky. Naopak jim to moc prospívá a dost je to baví. Mladší si dokonce prosadila domácí úkoly, které jako 3letá ještě nedostávala ale viděla je u starší a cítila se poškozená :-). Já bych naopak děti, pokud jsou normální do školy poslala a nečekala na nejzazší možný termín. Připadá mi to i nefér, když potom dítě nastupující do školy v šesti letech je tam samo mezi sedmiletými......
 Líza 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(10.11.2006 5:42:01)
Hm, tak to mám retardovaný dítě, který šlo do školy v necelých sedmi, přestože umělo plynně číst už několik let, na matiku taky není blbý, akorát psát umělo jen tiskace.

Jenže Alice, nemůžeš porovnávat jabka s hruškama. Český školský systém na 4- a 5-leté děti, na rozdíl pd britského, nastaven není, a proto není schopen s nima pracovat tak, aby je nepřetížil. Jít v Česku do školy v šesti či sedmi je tak akorát, a víš co je zvláštní? Nakonec ty děti nejsou o nic blbější než ty, které se v Británii učily číst už od 4 povinně. Přestože ti na začátku připadají retardované.
(BTW zrovna včera jsem měla v ruce nové číslo Psychologie dnes, kde se velmi obsažný a kvalitní článek dotýkal mimo jiné i výuky čtení a psaní podle britského modelu, a poukazoval i na jeho nedostatky pro některé typy dětí...)
 petru 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(10.11.2006 7:04:48)
Alice, ale ono to začíná být spíš naopak, a pak ty děti, co jdou v šesti letech jsou často předmětem šikaničky těch větších a starších a opravdu se to prohloubí o něco později.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(10.11.2006 14:07:49)
Alice, nemohu soudit britský školský systém. Tak, jak je to tady v Česku, resp. jaké jsou tu školy, tak bych viděla povinný nástup do "školy" ve čtyřech letech jako dost, dost drsný. Zkrátilo by se jim dětství. Nemůžeš obvinit polovinu českého národa z retardace jen proto, že si do šesti let hrají a neučí se. Ono se dá učit i jiným věcem než je psaní, čtení nebo počítání. Co takový lezení na stromy, obsluha králíků, sociální dovednosti, pomoc v domácnosti, malování, hudba... Anebo "jen" vázání tkaniček, sebeobsluha, zvládnutí příborů, výslovnost a jánevímco ještě. Neteře, které nastupovaly do školy téměř v sedmi letech (narozeny v září a říjnu), obě mají vynikající prospěch, a ta mladší dokonce už je druhým rokem na osmiletým gymnáziu. O retardaci bych tu moc nemluvila. Je to sprominutím urážka spousty inteligentních dětí.
Obdivuju Miladu, s jakým nadhledem může Tvé poněkud ostřejší vyjádření brát...
 Rosina 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(10.11.2006 23:03:20)
Když tu slyším tolik různých názorů na to, zda dát dětem odklad školní docházky, nebo ne, nedá mi to, abych se s vámi nepodělila o svou zkušenost. Jsem narozená v červenci a do školy jsem nastoupila v řádném termínu. Nikdo v mém okolí neměl pocit, že by to tak nemělo být. Řeč jsem měla v pořádku, učitelky z mateřské školy mě hodnotily jako šikovnou a komunikativní, totéž si myslel pediatr i moji rodiče. Přesto jsem ve škole nepracovala. Do školy jsem si nosila hračky, pak mi maminka prohlížela tašku, aby se tak nedělo, ale nikdo mi nemohl zabránit v tom, aby se má mysl během vyučování netoulala v magickém fantazijním světě. Informace plynoucí ke mně ze strany učitelky se jaksi vytrácely v éteru někde mezi katedrou a mou školní lavicí. Nedostatky jsem doháněla při dlouhém domácím vyučování a s mizivými výsledky. Někdy v listopadu mě paní učitelka poslala na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny - při individuální práci s paní psycholožkou jsem pracovala svědomitě a na otázku, zda mě škola baví a chci v ní zůstat, jsem odpověděla ano. Nebyla to pravda, ale pořád mi doma opakovali, jak je škola skvělá a co všechno se v ní naučím, že jsem si netroufla říct pravdu - že mi škola může být ukradená. Tak paní psycholožka zhodnotila, že jsem zcela normálně vyspělá a není důvod mi dávat dodatečný odklad. Zůstala jsem ve škole a mé školní trápení pokračovalo až do Vánoc. Tehdy mé školní výsledky měly v polovině první třídy už takové díry, že paní učitelka napsala do PPP, že jestli mi nedají dodatečný odklad, bude mě chtě nechtě muset nechat pro nezvládnutí učiva první třídy na konci roku propadnout. Teprve poté mi dali dodatečný odklad školní docházky z důvodu hravosti a já se po Vánocích místo do školy vrátila do školky. Když jsem spolkla trochu té hořkosti, že jsem byla potupně vrácena ze školy, začala jsem si spokojeně hrát. Byl to nejkrásnější rok mého dětství, v žádném jiném jsem si tolik nevyhrála. Rok poté jsem nastoupila do školy znovu a škola se stala pro mě zdrojem sebevědomí - vše mi šlo hned, samo a bez učení, doma jsem se učit nemusela, jen jsem napsala domácí úkoly. Dlouhá léta jsem byla nejlepší žákyní ve škole, bez potíží mě přijali na gymnázium a později i na vysokou. Loni jsem podobný problém řešila i se svými dětmi - dvojčaty, narozenými v květnu. A přestože je všichni hodnotili jako velmi šikovné (syn už od čtyř let čte, píše tiskacím písmem a počítá), šla jsem s nimi do PPP na testy školní zralosti s rozhodnutím, že při sebemenší pochybnosti zůstanou ještě rok v MŠ.To se také stalo - dostali odklad pro fyzickou nezralost a hravost. Tak je mám ještě doma, užívám si jich a s údivem zjišťuji, že tak úžasně jako nyní si dosud nikdy nehráli. A nenudí se, ani syn. Ve školce si chvilku hraje s dětmi, postaví zajímavou stavbu, něco si nakreslí nebo napíše a pak si třeba zaleze do koutka s knížkou nebo časopisem.
 Havvah, dvě děti 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(12.11.2006 8:44:16)
Mám také vlastní zkušenost coby prázdninové dítko narozené v srpnu.... Ačkoliv mě hodnotili jako vyspělou, vzpomínám si, že jsem nestíhala sledovat výklad učitele. Vůbec jsem nechápala, že mám dávat pozor a připadalo mi normální si v hodině česat vlasy nebo si hrát... Vzpomínám si, že jsme se s maminkou hodně učily a zaslechla jsem, jak se rodiče bavili o tom, že asi budu výrazně hloupější :-) než starší sestra a že se nedá nic dělat... Nicméně posléze se všechno upravilo a naopak jsem se stala premiantkou třídy... Ten rok byl dlouhou dobu znát spíše v komunikaci se staršími a vyspělejšími dětmi hlavně ve vypjatějších situacích, nebyla jsem ve správné chvíli dostatečně bystrá, abych věděla, o co jde a i mí učitelé mě hodnotili jako převážně zasněnou :-))) Na gymnáziu a VŠ jsem byla rodičům vděčná, bylo příjemné končit pětiletou VŠ ve věku necelých 23 let a mít tak oproti jiným spolužačkám i dva roky k dobru.. Sama mám květnového chlapečka, do školy se velmi těšil a já jsem si neuměla představit, že bych mu sdělila, že zůstane ve školce, když většina jeho kamarádů jde do školy.. Můj chlapeček byl šikovnější v tom, že školu stíhal bez problémů od počátku, tedy učení. Naše potíže spočívaly v neustálém zapomínání a ztrácení věcí, klíčenek, čipů na obědy, školu zcela v pohodě opouštěl v bačkorkách a v tepláčkách z tělocviku, úkoly si samozřejmě také nepamatoval.. Já vím, že všichni prvňáčci zapomínají, ale tohle bylo určitě v mnohem větší míře..Takže první leta ve škole se nám prodražily kvůli neustálému dokupování poztráceného oblečení a pomůcek a telefonování matkám jiných dětí, co je za úkol.. Po čtvrté třídě se vše srovnalo, teď zápolíme s rozdílem výšky oproti chlapečkům mnohdy více než rok a půl starším...Syn je kromě toho i na svůj věk spíše menší, už jsme se setkali i s náznakem šikany, protože velké chlapečky, kteří si chtějí něco dokázat, přirozeně lákají kluci menší coby terč, takže syn cvičí judo, aby se mohl bránit a nebyl dobrým terčem... Myslím, že časem se časný nástup do školy ukáže být výhodou, třeba kdyby syn později chtěl přerušit školu a rok studovat v zahraničí... Po těch letech pořád nevím, jak se zachovat v případě prázdninových dětí, protože neznám obrácenou stránku mince - třeba to nudění ve školce nebo ztrátu zájmu, jak o ní vyprávějí v pedagogicko-psych. poradnách, tak nevím.. Jsou to jen další dvě zkušenosti, které snad někomu pomůžou při rozhodování
 MirkaM 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(12.11.2006 9:08:06)
Havvah,
taky jsem šla do školy před dovršením 6 let. Pamatuju si, že jsem byla s maminkou v poradně. Moc jsem si přála do školy jít a musím říct, že jsem školu 8 let opravdu milovala a těšila se tam. Všemi školami jsem prošla bez problémů. A také jsem považovala za velkou výhodu, že jsem dostudovala v neclých 23 letech. Sama mám holčičku, které bude koncem července 6 let. Ale ona prý do školy nechce. Připadá mi celkem bystrá, sama se naučila počítat i psát, nedávno jsem ji zkoušela, umí sčítat i odčítat do deseti a neudělá chybu, dál jsem radši nešla:) Fyzicky taky nezaostává, je hodně velká. Ale má problémy se sebeobsluhou. Pokud by se měla najíst a obléct sama, tak na to snad 1,5 hodiny nestačí. Tak nevím, co s ní. Půjdeme do poradny, ale rozhodnutí bude na mě. Za nás odklady nebyly, takže mezi děti ve třídě nebyly tak výrazné věkové rozdíly.
 Havvah, dvě děti 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(12.11.2006 12:18:29)
ahoj Mirko,

moc držím palce, aby se podařilo dobře rozhodnout.. Je to moc těžké rozhodování... Zaujal mě ten problém s pomalostí.. Můj syn ho má taky, i když nejspíš mírnější a s věkem se zlepšuje.. Vypadá to tak, že ráno je schopen sedět u snídaně a dívat se z okna, zatímco mladší dcera snídani hravě zvládne... nebo v posteli s jednou ponožkou v ruce někam zakoukaný... Třeba na to mají v poradně nějaké dobré tipy, ale spíš bych čekala nějakou delší dobu, než se to změní, nebo aspoň u nás to trvá delší dobu..Každopádně držím palce.
 MirkaM 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(12.11.2006 18:12:16)
Havvah, to mám doma taky.
Nedej Bože, když jí k jídlu pustím TV. "Dělej" je u nás po ránu nejčastější slovo. U vás se to tedy zlepšilo, kdy asi? Přijde mi škoda nechat ji doma, a na druhou stranu jí to nechci komplikovat jejími problémy, které s učením až tak nesouvisí. O prádninách jsem byla spíš nakloněná odkladu, teď zas tak vyrostla a poskočila ve znalostech, že ji asi spíš dám. Samozřejmě půjdeme do PPP. Učitelka ve školce ji považuje za zralou "až na to tempo".
 Havvah, dvě děti 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zvžte to!!! 

(12.11.2006 19:50:41)
Momentálně je syn v páté třídě a pořád s tím bojujeme, teď je to ale už v únosných mezích, jako že popoháním, ale už to není takový nervák jako v první třídě, kdy dostal úkol na deset minut a dvě hodiny se odhodlával k jeho napsání :-)) Ze školy se ale nikdy na rychlost nestěžovali, tak si myslím, že máme nějakou mírnější formu ještě tolerovatelnou ve škole. Jen si vlastně vzpomínám na stížnost učitelky ve druhé třídě, že na sebe během vyučování dostatečně nedbá (nezapnutý zip na kalhotách, nezastrčená košile po toaletě, chronicky nezavázané tkaničky.. Říkala : "Už i děti si toho všimly...". Ale to taky patří k trablům kolem pobytu ve škole, ale naštěstí ne přímo s učením..
 petra 
  • 

Re: Re: Prázdninové děti 

(9.11.2006 11:33:51)
nevín jak nyní, ale dříve se určitě prázdninovým dětem odklad nedoporučoval. Sama jsem 17.8. a nikdo se nikoho na nic neptal, hupky do školy. Zrovna tak kamarádka narozená 25.8.. Pak jsme ještě měli ve třídě holku, která byla 24.9. a šla do školy o rok později a kluka, který byl 17.10., ale tomu při nástupu do školy ještě nebylo 6 let, ale testy udělal. Shodou okolností máme dnes všichni čtyři vystudovanou VŠ, takže si myslím, že na odkladu až tak nezáleží.
 adelaide k. 


Re: Re: Re: Prázdninové děti 

(10.11.2006 8:18:52)
Petro, tak tak, já jsem narozená 29.8. a tři dny po šestých narozeninách hupky hupky do školy. Neměla jsem s tím nikdy problém přestože jsem byla celou ZŠ bezkonkurenčně nejmladší v ročníku. Ale je fakt že netuším kolik tam bylo dětí s odkladem... asi ten věkový rozdíl mezi nám anebyl tak třeskutý.
Já myslím že pokud nemá dítě nějaký problém=důvod k odkladu tak by do té školy jít mělo.
 Blanče 


Re: Prázdninové děti 

(8.11.2006 21:43:28)
Ahoj, synátor je narozený 28.7.2000 a je v první třídě. PPP poradnou jsme prošli a navrhli nám následující možnosti (seřazeno dle vhodnosti)
1)Požádat o odklad a za rok nastoupit do DRUHÉ třídy (syn byl v květnu údajně rozumově na 8-9 let, sociálně sotva na pět)
2)Nastoupit v řádném termínu aby se za rok nenudil i když budem počítat s tím, že psychicky ho budeme muset dost podržet, dodržovat pevný program, dopřát mu dostatek odpočinku
3)Dát mu rok odklad a jeho zájem držet mimoškolní aktivitou
Podotýkám, že počítal ale nepsal a nečetl (jen takové ty základy jako máma, podepsat se..., má slušné technické a přírodovědné znalosti.
Nedovedla jsem si představit, že JÁ našeho vzteklouna něco systematicky učím a přijde mi, že základy čtení a psaní by měly být systematické. Takže je v první třídě, učení zvládá od začátku v pohodě, teď už se zaběhl i řád týdne a já mám pocit, že je spokojenější než ve školce - místo té má družinu, je s kamarády ze školkového oddělení a jediný protest je, že se mu nechce ráno vstávat - ale to protestuje i dcera ve druhém ročníku osmiletého gymnázia. Tu zmiňuji proto, že je prosincová, do školy šla o rok později, sama se naučila číst a naše milá princeznička se probojovávala první třídou s poznámkami za vyrušování - nudila se. Tož tak je to u nás.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Prázdninové děti 

(8.11.2006 23:42:56)
Docela jste mě překvapily...
Syn je červencový a do školy nastoupil normálně v šesti letech. Vůbec mě nenapadlo, že by to mohl být problém.
Dcera půjde (doufám:o)) v šesti a půl letech, na školu se už teď těší. Jediný problém pro naše děti je v tom, že syn býval, dcera je stále hodně drobná, vypadá nejmíň o rok mladší. A jak jsem zjistila, některé děti mají těch odkladů i víc a jdou do školy skoro v osmi letech. Syn byl na fotkách skoro nejmenší, některé děti byly o hlavu větší, s dcerou to bude zřejmě stejné. Ale nebudu ji kvůli tomu nutit, aby se nudila ve školce:o). Pokud je dítě zralé na školu, tak ty odklady moc nechápu, mně by se nelíbilo být ještě ve dvaceti na střední.


E.
 Kamila 
  • 

Re: Re: Re: Prázdninové děti 

(9.11.2006 12:01:29)
Můj syn, který je dnes čtyřletý je narozený v srpnu. Učitelka v MŠ tvrdí, že již dnes by rozumově zvládl první třídu, ale je absolutně sociálně nezralý a myslím, že ani v šesti ještě nebude, takže já odklad beru jako hotovou věc. Navíc je jěště strašně drobný. Myslím si, že klukům odklad jen prospěje. Na co si dokazovat, jak mám geniální dítě. Každý rodič by měl zvážit co je pro dítě nejlepší a ne se holébat tím, že jejich dítě málem šlo do školy v pěti letech.
 Irena, 2 kluci 
  • 

Re: Re: Re: Re: Prázdninové děti 

(9.11.2006 13:05:38)
O to dokazování si něčeho ani tak nejde, spíš jde o to, aby se ve škole nenudil, a aby k dní nezískal odpor. Syn se už loňskou zimu pořád ptal na písmenka, pořád chtěl něco počítat. V létě jsme víc venku, tak to není tak časté, ale v zimě ho musím nějak doma zabavit, a když se sám ptá, tak odpovídám. Rozhodně ho nic systematicky neučím.
A ještě doplňuju, nedá se ve čtyřech letech odhadnout, jak bude zralý v šesti. Děti se mění a často nás překvapí, co všechno umí, a jak jsou šikovné (i kluci).
 Lucie 
  • 

Re: Re: Prázdninové děti 

(10.11.2006 16:03:57)
Mam dceru narozenou v srpnu. Do skoly sla v sesti letech, bez odkladu. Rozumove byl nejvyssi cas, ve skolce se uz nudila, uceni ji nedela problemy, rada dela ukoly, ve skole patri k tem lepsim (pokud lze po pouhych 2 mesicich usuzovat). Socialne je taky vyspela.
Jen se obavam, ze to nezvlada fyzicky. Meri 101 centimetru, je hubena, a ma denne 6 hodin skolu (v tom case je ovsem zahrnuta i prestavka, probehnuti, obed, relaxace). Byva nekdy tak unavena, ze ani nechce jit ven nebo do krouzku a radsi si doma v klidu hraje, sama nebo s mladsi sestrou.
 Lída+2 


Re: Prázdninové děti 

(9.11.2006 14:51:14)
Taky tě nemám za blázna.
KAmarádky syn 26.8. Byní v třetí třídě. Nelituje jeho nástupu do školy hne po 6 narozeninách.( v PPP byl v dubnu a znova v červenci před nástupem do školy).Pravda je, že šel do třídy s 15 dětma a to je třeba brát v úvahu. Protože pokud budou neustále udělovány vyjímky a v první třídě bude 31 dětí( letos jednu takovou školu máme ve městě- tak to není dobře).:-(
Jinak já mám syna v listopadu takže šel až za rok po něm. A od ledna se ve školce šíííííííííííleně nudil. Prostě už mu ta školka neměla co dát.Nejlepší by bylo pro tyhle děti ty nultý ročníky přímo ve škole ns nějakou předškolní přípravou vydatnější.Je ti v září 6 a nebo máš pdklad. šup tam s tebou....

Já sama mám syna druhýho předškoláčka červnovýho, kterýmu doporučuje odklad učitelka Mš, doktorka a psycholog z PPP.:-(On je do školy natěšen a šel by klidně hned.Už má i penál, protože přece půjde do školy.Bojím se situace až příjde do tuhýho a budeme se muset rozhodnout co uděláme. Nerada bych se dočkala dalšího nudícího se dítka ve školce.....,ale nechci mu ublížit. A musím brát v úvahu i to, že jich bude v první třídě okolo 12-15což je taky lepší než třeba 24.
Loni jsme naopak říkala, že jsme měla strčit snad Luka o rok dřív do školy.Ale při jeho vadě řeči mě to vůbec rok před tím nenapadlo.

Jo pořád věřím tomu, že v PPP dělají ty posudky spravedlivě. a nepošlou do školy dítě, které tam nepatří. Nebo nenechají ve školce dítě, kterému by bylo lépe ve školce.
 Petru 
  • 

Re: Re: Prázdninové děti 

(9.11.2006 23:19:13)
V poradnách jistě dělají posudky správně, ale rodiče si taky dělají, co chtějí, a to se mi nelíbí.
Nechápu, proč dostane odklad děvčátko, které už ve školce je o hlavu větší než ostatní, chodí na kroužek,kde vyniká, umí krásně mluvit, chytrá je až až, sociálně mi taky připadá v pohodě. Jestli to není tím, že maminka studovala spec.pedagogiku a má dojem, že musí dcerce prodloužit mládí nebo ji usnadnit tu cestu životem, jak někdo trefně píše.
Netvrdím, že některým dětem odklad neprospěje, ale vadí mi že spousta rodičů si ho prosadí a pak jejich velké děti často utlačují ty menší, které nastoupí v 6 letech. Jestli je to brzo, pak ať nastupují v 7 všechny, je to jako s těma uniformama. Zkuste se zeptat kantorů z učňáků jakou mají radost, když k nim chodí chlapečci, co měli odklad a navíc je docházka devítiletá. To už mají většinou pubertu za sebou a na spoustě výletů už za ně nemají zodpovědnost a pak chudáci ženské na ZŠ, když si u některých sígrů v pubertě musí pracně zjednávat autoritu a tu zodpovědnost za ně mají.
 Simona 
  • 

Re: Prázdninové děti 

(10.11.2006 12:56:22)
Mám v 1. třídě několik skvělých prázdninových dětí. Vždy je to o dítěti. Myslím, že i ve školce mohou dobře poradit zda ano či ne.
 dasa 
  • 

Re: Re: Prázdninové děti 

(12.11.2006 10:42:57)
Ahoj Simono, ty jsi učitelka? Můžeš mi napsat svůj názor? Mám dcerku narozenou 1. října, zatím jsou ji čtyři roky, ale už teď zvažuju, kdy a kam nastoupí do školy. Jedná se mi o to, zda bych ji měla dát do školy ještě v necelých šesti letech (šest let by ji bylo 1. října, jak už jsem zmínila), samozřejmě po posouzení děts. lékaře a PPP, jestli je na to dostatečně vyspělá. Jde mi o to, jestli dát odklad či ne, protože jak jsem se tu dočetla, záleží jen na rozhodnutí rodičů. Nedokážu posoudit, co je pro dítě v tomto případě nejlepší.
Díky
 David 
  • 

Re: Re: Re: Prázdninové děti 

(14.11.2006 0:21:41)
Vidím, že se ptáš, zda dát tvé říjnové dítě do školy. Jsem učitel na prvním stupni a letos mi do 1.třídy přišla holčička nar. 25.9. Rodiče si to tak přáli, poradna upozornila na možné problémy. A můj názor je, že toho má až nad hlavu. Židle i stůl jsou na ni velké, tác v jídelně neunese, zapomene vše, co je snad možné, základní návyky chování vůbec nezná, je hravá, upovídaná, vyplašená ze všeho, co se kolem děje, v tělocviku nestačí, převlékání v šatně nestíhá. Ikdyž jí učení jde, občas je duchem mimo, kouká z okna, okolo sebe neustálý nepořádek. Je mi jí líto a za tuhle cenu bych do školy nešel. Navíc je opravdu skoro o dva roky mladší než někteří její spolužáci. Ať si tvoje dcera ještě hraje ve školce s panenkami a maluje si. Doma si může otevřít knížku a povídat si o všem možném. Nic jí neuteče. Mějte se hezky a užívejte si dětství.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: Re: Re: Prázdninové děti 

(14.11.2006 10:30:49)
Davide, jak jsem už psala, mám syna narozeného 22. 9., který do školy nastoupil v necelých šesti letech, a problémy neměl žádné. Nelze zobecňovat, "ještě má čas, ať si ještě užije dětství..." atd. Prostě zralý byl, navíc pak přeskočil čtvrtou třídu, takže je v 11 letech v sekundě osmiletého gymnázia. Jeho jediným problémem teď je, že až donedávna mu všechno šlo samo a zatím se nenaučil učit.
 dasa 
  • 

Re: Re: Re: Re: Prázdninové děti 

(14.11.2006 10:53:42)
Ahoj Davide, moc děkuji za vyjádřený názor - radu. Nakonec jsem také usoudila, že dceři nic neuteče a že ji nechci svou vlastní ctižádostí stresovat. Byla bych ráda, kdyby během základní školy přešla na víceleté gymnázium a myslím, že bude na tuto změnu více zralá právě tehdy, když do první třídy nastoupí ve svých šesti až sedmi letech (vzhledem k datu narození). Taky si myslím, že rok před nástupem do školy se dá využít návštěvami různých kroužků, nenásilnou formou výuky cizího jazyka apod...
Přeju ti moc úspěchů v tvém povolání, jak už tady na rodině bylo řečeno v jiném článku, učitelů - mužů v našem školství moc není a je to škoda.
 Albeka 
  • 

hmmm 

(10.11.2006 14:49:55)
..já mám dcerku narozenou 24.8.2000 a letos v září vyrazila do školy a nikdo se nad ničím nepodivoval,jen pokud si pamatuji ptal se dětský lékař,jestli budeme dcerce dávat odklad - řekla jsem,že ne. Dcerka je šikomná a v mnohých směrech své spolužáky předčí - dávat odklad kvůli tomu jestli se dítě narodilo v srpnu,nebo v červnu je blbost. Prostě některé děti mají na to jít do školy v 6,jiné třeba i v 7 budou mít problém...takže pokud je syn v pohodě a snese jeho zralost chování s dětmi o půl roku staršímy - není důvod odklad dávat
 Jahůdka 
  • 

Vazba na SŠ 

(8.11.2006 20:12:01)
No hlavně aby děti z alternativních škol byly schopné vykonat přijímací zkoušky na SŠ, jinak je to všechno na houby.
 Kája, 3 děti 
  • 

Re: Vazba na SŠ 

(9.11.2006 7:50:07)
Já jsem se nedávno díky novinovému článku o Reformě školství, dozvěděla od paní učitelky, že s tím jsou problémy už dnes.
Když budu konkrétní, tak děti narozené do roku 1969 měly 9 tříd, dalšich několik let se testovalo 8 třid, přičemž všechno učivo se do těch osmi tříd nacpalo. Po několika zkušebních letech se zjistilo, že je toho moc, tak se některé věci ubraly, třeba v matematice kvadratické rovnice, se kterými se ale na některých středních školách počítá, že je žáci znají. Někteří učitelé tedy ty děti, co se na SŠ hlásí s podobnými "výpustky" aspoň seznámí. Později se zase začlo učit na ZŠ povinně 9 let, ale ty věci, kterí byly z učiva kdysi vypuštěny, už se tam povinně nevrátily, a pak se světe div, že deváťáci se nudí.
Možná proti tomu ta reforma pomůže, ale dosud žádná reforma nebyla úplně k dobru dětí. Záleží určitě na tom, jak už psaly přispěvovatelky dříve, jak se k tomu která škola a učitel postaví. Pak je vcelku jedno, v jakém programu se děti učí. Copak se nám toho tolik stalo, když jsme se museli učit po staru? Ano, spousta dětí měla trojky, ale spousta dětí 1 a 2, což asi odpovídá. A že si občas učitel na někoho zasedl? Myslíte, že tohle může nějaká reforma změnit? To snad změní jen to, že učitelé, co jim to nemyslí, se zamyslí.
 sharonka9 


díky za fantastické shrnutí 

(9.11.2006 13:53:11)
Tohle téma mě vždycky moc zajímalo a tak přehledně shrnuté i s odkazy na weby jsem je dosud neviděla...
 if 
  • 

Re: díky za fantastické shrnutí 

(9.11.2006 20:38:01)
článek výborný, jen mi bohužel alespon tri odkazy nefungují :/

ale to si člověk rád dohledá. Díky!
 Káča, kluk 6 let, holka 1,5 
  • 

Montessori ZŠ 

(10.11.2006 14:28:23)
Ahoj všem,
hledám zkušenosti rodičů, kteří mají děti na Montessori základní škole.
Zvažuji, zda dát kluka do tradiční třídy nebo montessori. Kluk je trochu lajdák, hodně zapomětlivý a svědomitý rozhodně není. Měl odklad školní docházky (výtvarný projev není nejlepší a při složitějším nebo déle trvajícím úkolu ztrácel pozornost, myslím, že se to už ale lepší). Na druhou stranu rád do něčeho pořád šťourá a zkoumá...
Obávám se toho, že v montessori škole by pro něj bylo hodně těžké svědomitě a samostatně plnit zadané úkoly/témata. I když mě ředitelka i učitelka přesdčovaly, že se svědomitost u takových dětí hodně zlepšuje, přece jen jsem trochu na pochybách.

Prosím, napište mi Vaše postřehy a zkušenosti, hlavně ty záporné, o těch se na stránkách škol provozujících tuto metodu moc nepíše. A nevěřím, že skutečně jde všechno tak hladce a bez sebemenších problémů. Uvítám samozřejmě i ty kladné zkušenosti.
Díky moc!
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Montessori ZŠ 

(10.11.2006 15:05:05)
Káčo, odkud jste? Kdyby z okolí Pardubic, ozvi se mi.
 markéta,3kluci 
  • 

Re: Montessori ZŠ 

(10.11.2006 15:10:04)
Nemám sice zkušenost se školákem v Montessori škole, ale můj syn navštěvuje školku v programu Začít spolu, která je svým způsobem programu Montessori podobná. Syn je taky lajdák a zapomnětlivý, velmi hravý, kreslení je taky bída, takže proto sem píšu.Příští rok už taky nastupuje do školy a chtěli bychom, aby dále pokračoval na stejné škole. Myslím, že pro takové děti je Montessori nebo Začít spolu ideální, mohou pracovat vlastním tempem, dělat to, co zrovna jsou schopné zvládnout. Nebála bych se toho, že není důsledný, k tomu právě tyto školy vedou. A nejdůležitější je ona spolupráce školy s rodinou, to je u těchto dětí nepostradatelné.To bych viděla jako hlavní výhodu, že učitel spolu s rodičem se radí, v čem budeme společně dítě podporovat,povzbuzovat, co už zvládlo a jak s ním pracovat.
U lajdáckého dítěte v klasické škole naopak hrozí, že se po něm bude někdo s pedagogů vozit. V alternetivních školách by to snad nastat nemělo.
A ještě k těm chytrým a bezproblémovým dětem. V některém předchozím příspěvku měla některá maminka obavy,aby nadané dítě v alternativní škole nebylo bržděno. Myslím, že bych se toho obávala spíš v normální škole. Do naší školky chodil chlapeček, který uměl před nástupem do školy plynule číst a studovat, věděl např. jak se jmenují mraky na obloze a četl Pána Prstenů...A začal chodit do školy Začít spolu. Chlapeček je,pravda trochu neposlušný, nečeká až paní učitelka domluví a doplní ji,protože jeho znalosti jsou opravdu podivuhodné. V normální škole by se z takového kluka paní učitelka asi zbláznila. A tady může studovat učivo tak 4.-5.třídy.Sama jsem ho viděla jak si dělá výpisky asi z fyziky. Takže v alternativní škole bych se fakt nebála, že by se rodiče a pedagogové spolu nedomluvili. Jen je třeba vybrat tu, jejíž program mi bude blízký.
 Ivka, kluci 6 a 1 
  • 

Re: Montessori ZŠ 

(13.11.2006 0:13:32)
Jsme z Prahy a máme v dosahu jak Montessori, tak Waldorfskou MŠ i ZŠ. Systém Montessori mě oslovil a tak můj starší syn navštěvoval Montessori MŠ-k jeho plné spokojenosti(k mojí ne zcela). Pozitiva:vybral si, co bude dělat, naučil se ctít pravidla a samostatně se věnovat určité činnosti. Negativa-každý si jaksi vybírá jen to, co ho baví a co mu jde, takže syn většinu času hrál fotbal nebo stavěl z Lega. Není moc na kreslení, a tak výkres si ze školky nesl tak 2X za rok.Chtěla jsem, aby jako předškolák více cvičil grafomotoriku, ale v Montessori školce nikoho k ničemu nenutí, takže u zápisu do školy a kreslil jako 3-leté dítě a velmi neochotně.Není pro něj problém říci komukoli a kdykoli "To mě nebaví, to dělat nebudu." Je to dobře, nebo špatně?? Jako systém je to asi pro školku dobré, ale pro ZŠ jsem ho jednoznačně zavrhla-pro život je potřeba, aby se děti naučily všechno, ne jen to, co je baví.Syn je nyní v 1.třídě klasické ZŠ a začíná poznávat, že někdy je potřeba pracovat, i když si chce radši hrát, a že např. umět psát je zkrátka nutnost, i když cesta od kostrbatých čárek k čitelnému písmu je dlouhá a pracná. A to je podle mě podstatně blíž k životní realitě. Mimochodem- po prvním rozčarování (mami, proč jsou ty přestávky tak krátké?) přišly velké pokroky i v těch "méně zajímavých" oblastech a syn je moc hrdý na svoje úspěchy. Sám totiž vidí, že to, co se mu zpočátku nedařilo(psaní), stačilo s trochou sebezapření cvičit a teď už celý pyšný píše svoje první slova.V Montessori systému mi chybí ten moment překonání vlastní nechuti a počátečního neúspěchu-pro život nepostradatelný!!-o to víc si pak vážíme výsledku.
 Jana, děti 4, 5 a 7 let 
  • 

Waldorfská školka a škola 

(13.11.2006 16:39:47)
Moje dvě mladší děti navštěvují waldorfskou školku a musím říct, že nám naprosto tento typ výchovy vyhovuje. Bohužel náš starší syn neměl možnost w. školku pro obrovský zájem navštěvovat, a tak jsme zažili klasickou školku a můžu tak srovnávat. I když jsme ji dlouho vybírali /tu klasickou/, bohužel jsme se setkali s výchovou velice bídnou. Takové to odložení dětí. Opravdu jsme byli moc šťastni, že nyní mladší děti chodí do w. školky a syn do w. školy. Školku bych nazvala takovým zpívajícím domečkem, kde se věnují dětem učitelky, kterých si moc vážím. Dokáží s nahledem a úsměvem zvládnout i trochu divočejší kluky a děti je milují. Ještě ke škole. Informace v článku jsou trochu zkreslené. Děti v první třídě čtou a píší velkými tiskacími písmeny. Ve druhé třídě začínají číst a psát malým tiskacím písmem a ve třetí třídě psacím. Waldorfská škola není církevní, jak je zde uváděno, ale pracuje s dětmi na křesťanských základech. Pedagogika R. Steinera se nedá vysvětlit v několika řádcích. Pokud se někomu tento typ školy líbí, ať se obrátí na příslušné školy - v Praze, Příbrami, Písku, v Semilech, v Brně, v Olomouci, v Ostravě, v Pardubicích. Nejlépe je školu navšívit, podívat se na výuku a promluvit s učiteli.
 Myss 


Re: Montessori ZŠ 

(1.10.2008 12:58:49)
precti si diskusi.O tom vsem se tu pise.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.