| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Ve škole pohoda – rodina v pohodě a naopak?

 Celkem 55 názorů.
 Katka,kluci 3 a 6 
  • 

Díky 

(21.6.2005 11:11:16)
Díky za krásný příspěvek,můj starší syn nastupuje v září do školy a já se po přečtení na některé věci dívám trošku jinak..U nás je ambiciózní určitá část rodiny(prarodiče),kteří mi mají za zlé,že syn půjde do "vesnické"
školy.Škola je to ale úplně normální,i poměrně velká a já nemám chuť tahat prvňáčka každé ráno autem do města.Myslím si,že vůbec neuškodí,když alespoň první stupeň ZŠ absolvuje ve škole 100 metrů od našeho domu.Pak se uvidí.Ale určitě se budu hodně rozmýšlet,než bych ho dala někam jinam,když ho vidím,jak je šťastný když může lítat s ostatními kluky po vsi na kole.
 Žžena 


zalezi na situaci 

(21.6.2005 11:43:52)
Myslím, že co se týče prospěchu ve škole, není nadání to hlavní a jediné, co rozhoduje. Příčinou školních neúspěchů a celkově negativního přístupu ke škole může být (a velmi často bývá) pedagogická chyba, ať už ve škole, či v rodině...
Potom dítě, ač i nadprůměrně nadané, může mizerně prospívat, protože ztratí jakékoli nadšení, radost z poznávání, zvědavost. Příčiny bývají na obou stranách: přístup učitele ("víte, já už to učím 30 let, pořád stejně, a nějak pozoruju, že to ty děcka nebaví"), nebo vztah rodiny ke škole, kdy rodiče dají dítěti najevo, že je to tam stejně taky nebavilo a považují školu jen za místo, kam dítě uklidit, když jdou do práce.
Ale souhlasím s autorem článku v tom, že je při výběru školy velmi důležité, aby rodiče objektivně zhodnotili své ambice ve vztahu ke skutečným dovednostem dítěte. A ještě bych doplnila, že jedním z (podle mých vlastních zkušeností) velmi důležitých aspektů v přestupu dítěte na náročnější školu je fakt, že nadprůměrně nadané dítě, které v kolektivu původní školy naprosto vyčnívá (a spolužáci i někteří kantoři mu to "dávají sežrat"), se dostane do prostředí, které je motivující, kde je více dětí s podobným rozhledem, kde je mu umožněno naplno rozvinout své schopnosti... myslím, že je hloupost myslet si, že tím dítě obzvlášť utrpí, když omezí kontakty s dětmi v místě bydliště. Dítě může se svými původními přáteli zůstat plně v kontaktu např. při volnočasových aktivitách v místě bydliště (sport, skaut...), a noví přátelé, i třeba ze vzdálenějších míst, podle mne představují obohacení a dítě si většinou cestu najde i k nim.
 Xantipa 
  • 

Re: rozhodně to není jednoduché 

(21.6.2005 12:18:12)
Jde o to, abych já jako rodič poznala včas, zda něco mému dítěti opravdu "nejde", nebo se mu prostě nechce. Určitě tady zazní námitka, že přece jako rodič to musím poznat. Ale bohužel, nepoznám to. Tedy lépe řečeno, nepoznám to hned. Jenže mezitím už může být z malého problému problém velký jako barák.
A co když opravdu má na tom všem svůj podíl viny i učitel - všude je nějaký ten: 20 let to učím stejně a každé dítě se to naučilo, tak o co jde.
Navíc, velký problém vidím v tom, že ač existuje pedagogicko-psychl. poradna, učitel se stejně vůbec nemusí jejich doporučením řídit a mnohokrát se tím ani neřídí/to vím ze své zkušenosti/.
Je to začarovaný kruh, v kterém zůstanou uvězněné naše děti.
 Žžena 


Re: Re: rozhodně to není jednoduché 

(21.6.2005 12:41:50)
Souhlasím s tím, že je pro rodiče často těžké poznat pravou příčinu potíží s učením.
Na jedné straně rodiče, na druhé škola. Oba subjekty nesou zodpovědnost.
Ideální by byl individuální přístup kvalifikovaných pedagogů schopných reagovat na specifika jednotlivých dětí, podpora týmové práce žáků, výchova dětí k toleranci a přijímání sebe sama a svých slabin i předností. Takováto ideální škola by snad byla schopna plně integrovat děti s různým nadáním a fyzickými i mentálními schopnostmi.
Každý ze svých zkušeností můžeme zhodnotit, jak to dnes na skutečné škole vypadá.
Uznávám, že ve školství se za poslední roky mnohé změnilo, že existují i školy naplňující komplexně naše představy o správném přístupu k dětem (zatím je jich ale podle mne jako šafránu a zdaleka ne každý má možnost na některou z těchto škol své dítě dát). Ale sama jsem měla možnost podívat se na to "z obou stran" a jsem přesvědčená, že máme stále velké rezervy. Z mnoha důvodů (finance, přístup mnohých lidí, učitelů, rodičů, úředníků...) vidím zatím svoji "ideální koncepci školství" jako nereálnou, proto jsem alespoň ráda, že jsou možné alternativy (možnost výběru z více škol v okolí bydliště, výběrové školy a školy zaměřené na urč. zájmy, např. sport, možnost domácího vyučování... podle toho, co komu vyhovuje).
 Nufa 
  • 

Re: Re: Re: rozhodně to není jednoduché 

(22.6.2005 7:41:42)
"Takováto ideální škola by snad byla schopna plně integrovat děti s různým nadáním a fyzickými i mentálními schopnostmi."..........ale takové školy přeci existují, jsou to Waldorfské školy. Můj syn tuto školu navštěvuje od páté třídy i za cenu každodenního dojíždění 30km (cesta vlakem mu naštěstí trvá 24 minut :-)))), takže můžumu plně porovnat tzv.normální školu a výše jmenovanou WŠ. Jsou tam děti velmi nadané, ale i méně nadané, s disfunkcemi i bez nich, fyzicky i mentálně postižené. Paní učitelky mají opravdu plné ruce práce, nepoužívají se tam klasické učebnice, takže učitel se musí důkladně připravovat, nadané děti mají náročnější úkoly, méně nadané zase lehčí, tak, aby všechny děti byly schopné vše zvládnout bez pocitu méněcennosti. úUstí zkoušení tu odpadá, ale je kladen důraz na aktivní práci a zájem celé třídy o probírající látku a to si bere na bedra právě učitel. Jsem šťastná, že jsme se takhle rozhodli a o co víc, i můj syn, v minulosti ze školy velmi vystrasovaný, nyní chodí do školy rád a dosahuje velmi dobrých výsledků. Navíc žáci z těchto škol dosahují výborných výsledků při přijímacích zkouškách na střední školy a s přechodem nemají větší potíže.

 Šárka, syn *91 
  • 

Muj pohled na vzdelavani 

(21.6.2005 15:36:18)
Dovolím si připojit pár osobních zkušeností a poznámek.
Mám syna v sekundě na soukromém osmiletém gymnasiu. Je tam proto, že o přechod na gymnasium velice moc stál, v základní škole se mu nelíbilo (a to musím říci, že měl celkem štěstí na učitelky na prvním stupni, převažovaly velmi dobré nad průměrnými a špatnými). Nelíbilo se mu v kolektivu ve třídě, protože měl prostě jiné zájmy. Na gymnasiu si našel kamarády prakticky okamžitě a i u většiny těch, s nimiž nekamarádí zvlášť, nachází postupně zajímavé vlastnosti či názory.
Vyžaduju každý den „raport“ o škole – obvykle v době přípravy večeře. Neptám se na známky, ptám se na to, co při které hodině dělali (učivo nebo cokoli zajímavého se dělo). Známky se dozvídám taky, obvykle nejdřív ty horší, ty lepší si někdy syn nechá pro sebe J. Za hezkou známku (jednička, dvojka) chválím (proč taky ne?), pokud se vyskytnou horší, ptám se, co v testu či při zkoušení zkazil, zda to zkazil proto, že tomu nerozumí (pak navrhnu, jak to probereme, vysvětlím), nebo že nebyl dost pozorný (pak jen konstatuju, že to se občas stává a že ví jistě stejně dobře jako já, že nesoustředěnost není nejlepší pro dobrý výkon kdekoli ) nebo že se to nenaučil (pak pomůžu rozvrhnout, jak se to doučí – kolik který den, je-li toho víc). Kvůli známkám jsme měli neshodu jen jednou, v primě, když se syn nechtěl učit biologii, protože jej nebaví – bylo to hlavně o lenosti (měl velmi šikovnou učitelku, která se snažila, aby je to bavilo a aby nemusela dávat špatné známky). Proto jsem tehdy dala jasné ultimatum, že bude-li mit za techto okolnosti, s takovou vstřícnou ucitelkou (kterou ostatně měl rád ) z biologie trojku, nebudu mu platit dál školné – použila jsem - skoro hnusnou - formulaci, že blbý a líný může být zadarmo na základce a ne za drahé peníze na soukromém gymnasiu. No a protože na gymnasiu se mu jinak dost hodně líbí, známky (a hlavně znalosti) z biologie se poněkud zlepšilyJ.
Musím říct, že si za těch sedm let, co syn chodí do školy, připadám jako exot zvláště na třídních schůzkách, kde základem informace je rekapitulace prospěchu. Připadá mi směšné až ponižující prohlížet si „výplatnici“ se známkami, jako by známky byly ta hlavní informace o tom, co se naučilo naše dítě (pročež si ji neprohlížím, strčím do kapsy a za dveřmi vyhodím). Vždycky jsem učitelku /učitele přerušila s tím, že známky vidím (v notýsku, v žákovské knížce, v indexu), že mne spíš zajímá, jak se syn projevuje při těch kterých hodinách, jestli si máme dát na něco pozor, jestli ode mne potřebují nějaké vysvětlení, pomoc,.... Nejvíc podivu a snad zprvu i skoro nedůvěry jsem budila, když jsem zašla za učiteli předmětů, které syna nejvíce bavily (a kde měl tedy i výborné známky), a když jsem jim vyjadřovala své díky za to, že umí tak zaujmout, a chválila některé zvlášť znamenité způsoby výuky (protože jsem je znala ze synova vyprávění) – měla jsem pocit, že se to snad ani nesluší, jít pochválit učitele a jeho metody J.
Dovolím si říci ještě svůj názor k otázkám, které zazněly na konci článku:
Zodpovědnost za vzdělání nemůže převzít jen škola, protože vzdělání nejsou jen školní znalosti. Do vzdělání patří i spousta poznatků, které dítě získá doma, v kroužcích,... a nejde jen o poznatky „znalostní“ , ale i prožitkové – jak vyjít s vrstevníky, co je čestné jednání, ....
Sám autor říká, že rodina vzdělává taky, ale spíš v dovednostech určených pro život. A já dodávám, že mnohé z nich považuju za mnooooohem užitečnější než školní znalosti (no, přiznejme si, kdo z nás použil v životě znalost o tom, že existují vedlejší věty podmětné a přísudkové – učivo sekundy; kdo z nás si při jedení jahod či jablka láme hlavu tím, jestli jí malvici nebo bobulici – učivo třetí třídy; komu z těch, co nehrají na žádný hudební nástroj, zlepšily hudební vzdělání diktáty z not – praktikovány od třetí třídy po celou dobu i nyní v sekundě)? Zato počítání, přírodní vědy, zeměpis, dějepis by se nám v tomto složitém světě docela hodily a přitom kolik z nás si po absolvování školní docházky nese odpor a zášť k těmto předmětům. Když se ale dítě s tatínkem v dílně naučí opravit elektrickou zásuvku, když se mu při cestování dostane ponaučení o historii či stavebních slozích, významných malířích, stavitelích, když si při povídání o dobrých a špatných věcech kolem nás formuje své názory na fungování společnosti, když vidí, že my rodiče se taky každou chvíli musíme naučit něco nového a nebrbláme přitom, to je vzdělávání, které lze těžko nahradit školními znalostmi.
Přenášení povinností školních na odpolední dobu do domácího prostředí považuju za zvlášť špatnou. Děti tráví od první třídy ve škole tolik času, že chytré a šikovné děti si ty školní znalosti osvojí za dobu ve škole bez problémů, a pro ty méně schopné je odpolední příprava, učení a psaní domácích úkolů jenom na škodu, protože je obírá o čas na vlastní zájmy a relaxaci a je zárodkem nepřekonatelného odporu ke škole a školnímu učení. Argument učitelů (některých), že si tím děti znalosti upevňují, je podle mého falešný, na upevňování je ve škole dost času v prvních ročnících, a komu se to neupevní tam, ten asi spíš bude trpět při další domácí přípravě zvýšenou nechutí až odporem, a ještě jsem neslyšela, že by se někomu upevnila znalost, kterou se učí s hlubokým odporem.

Navíc ve vyšších třídách (a zejména na druhém stupni) je tak vysoký počet předepsaných výukových hodin, že tedy je opravdu těžko si představit, že dítě, které strávilo ve škole devět vyučovacích hodin jeden den a další den má zase šest až osm hodin může ještě několik hodin studovat a připravovat se doma. Kdo z nás dospělých by to po tak dlouhé pracovní době dokázal den za dnem a ještě navíc u firmy či v oboru, který jej nebaví (protože pokud dítě „práce“ školní baví, tak nepotřebuje tak dlouhou přípravu?

Na závěr bych chtěla říci, že i já sama jsem velmi ambiciózní rodič, ambiciózní v tom smyslu, že moc toužím, aby z mého syna vyrostl poctivý člověk se schopností empatie k druhým lidem, člověk s co nejširším rozhledem a zdravým úsudkem (který podle mých zkušeností škola spíš potlačuje než rozvíjí), hrdý, s neponičeným sebevědomím, ale s jistou skromností a schopností pochybovat a snahou dívat se na věci i očima jiných lidí. A samozřejmě bych si moc přála, aby – v životě, jaký si vybere – byl spokojený. Vím, chci toho hodně, a moc bych si přála být si vždy jistá, že dělám to nejlepší, abych k této vizi přispěla (a věřte, že mladý muž ve věku 14 - 15 let vás občas dokáže přesvědčit, že děláte všechno úplně špatně :-))).
 Haluška 


Re: Muj pohled na vzdelavani 

(21.6.2005 15:54:07)
Šárko, moc pěkný příspěvek :-))
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Re: Muj pohled na vzdelavani 

(21.6.2005 20:46:00)
No, Milado, tenhle "test" bych zrovna za bernou minci nebrala. Schválně jsme si ho doma s manželem probrali a ty "správné odpovědi" jsou hodně zúžené. Například odpověď, že Terezín byla ubytovna pro Židy je v podstatě správně (původně pracovní tábor, nikoli koncentrační), že je to "hrad" není tak úplně špatně (je to pevnost) a podobně. Navíc správnou odpověď vědělo 80% dětí, a to je hodně dobré, zeptej se dospělých a uvidíš :)) No a dotaz "Proč je známý Mnichov?" je tak blbý, že si odpověď "Hraje se tam fotbal" ani nezaslouží :))))

Jo, a že Stalin byl největší Hitlerův kamarád, to by si měli poslechnout a pochopit naši komunisté :)
 Šárka, syn *91 
  • 

Re: Re: Re: Re: Muj pohled na vzdelavani 

(22.6.2005 8:22:45)
Milado,
nezoufej, ono dítěti v 9 letech fakt splývá bitva na Bílé hoře a rok před jeho narozením. Klidně se tě zeptá, jestli jsi Karla IV. znala osobně - to se stalo mojí kolegyni (dnes tento chlapec studuje MFF - rozumu mdlého tedy jistě nebyl:-)), mně se to v méně "křiklavých" souvislostech stalo se synem kolem 8. - 9. roku několikrát taky. To se spraví během roku, dvou. Ten diagram s roky narození členů rodiny je hodně užitečný a názorný, ale možná jej zase tak za rok vylov a zopakuj (a nediv se, když si synek nebude do té doby nic pamatovat, jim prostě chybí ta časová představa). Syn takový diagram dělal v primě na hodinu občanské výchovy, hodně jsme si nad ním popovídali a já zjistila, že všechnu tu spoustu věcí, které jsem mu povídala ze života své rodiny si teprve pak dokázal nějak zařadit a časově uchopit.
K malvicím: asi byla vaše paní učitelka agilní nebo spíš jsme my měli v druhé třídě štěstí (to měl syn výbornou učitelku, která prvouku dělala velmi rozumným a přitažlivým způsobem a bobulice s malvicemi tam tudíž netahala, ale třeba nedodržovala osnovy :-)). Zato například velmi poutavě dětem vyprávěla o stavbě, požáru a znovupostavení Národního divadla, takže synek hned projevil přání se tam podívat.
 L+2 


zodpovednost na skole 

(21.6.2005 12:46:44)
Ja si osobne myslim, ze zodpovednost za vzdelani by mela mit skola. A skola / ucitele by meli byt placeni za vysledky, ne "hodit problem" na rodice. Ezistuje to takv mnoha zemich, proc by to nemohlo existovat v CR. Zvlaste u malych deti (prvni stupen), deti by se meli "formalne" vzdelavat pouze ve skole. Doma by se meli bvenovat konickum,sportu a dalsim vecem, ktere je ve skole neuci.

Ja nerikam, ze by rodice mely byt vycleneni z procesu, naopak. Ale nemely by doma suplovat skolu a ucitele. Rodice by mely podporovat a motivovat zajem o ziskavani informaci. Chodit s detmi do muzea, divadla, knihovny atd. Neco jineho je, kdyz si ma dite doma precist knizku a neco jineho je, kdyz se musi ucit matematiku, kteroumu ucitel spatne vysvetlil.
 L+2 


Re: zodpovednost na skole 

(21.6.2005 12:49:33)
whoooofff, sorry, tolike hrubek v jednom prispevku, deti mely, rodice meli, existuje atd. atd...... radsi to ani nectete.
 Haluška 


Re: Re: zodpovednost na skole 

(21.6.2005 15:45:22)
///Ja si osobne myslim, ze zodpovednost za vzdelani by mela mit skola. A skola / ucitele by meli byt placeni za vysledky, ne "hodit problem" na rodice.

Tak to je imho omyl. Zodpovědnost za vzdělání dětí nesou především rodiče a je na nich, jakým způsobem na tom budou pracovat. Můžou dítěti vybrat školu, nebo dítě učit doma sami (prosím, teď po mně neházejte kameny, protože si dovoluji propagovat domácí vzdělávání - já vím, už jsem jak ten Vlasta Marek s domácími porody :-))). Mají se aktivně zajímat o to, co se ve škole děje, a když učitelé nechtějí spolupracovat, snažit se je k tomu aslespoň trochu přimět. Rodiče především musí dítě formovat, a to nejen v oblasti morálky (i když i tam má škola na výchově lví podíl), dokud je nezačne někdo jiný deformovat. A snažit se, aby se je té deformace co nejvíc ušetřili.
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: zodpovednost na skole 

(21.6.2005 18:03:53)
Halusko,

ja se obavam, ze si pletes vyznam vzdelani a vychova. Rodice samozrejme maji pravni povinnost deti vzdelavat - tj. poslat je do skoly nebo je vzdelavat doma, ale pokud je do skoly poslou, tak za obsah, neboli curriculum, odpovida skola a stat, ne rodice. Ti se mohou zajimat, podporovat ale dost tezko "nahradit" ci suplovat ve volnem case. Nasobilku diteti musi vysvetlit a naucit skola. Rodic muze pouze nabadat dite, aby si ji procvicilo ci s nim aktivne procvicovat.

Navic, co by mely delat rodiny, kde napriklad rodice na gymnazium nechodili, latku neznaji, jak by asi mohli byt zodpovedni za to, ze ucitelka na gymnaziu latku vysvetli???

Povinnost rodice je dite vychovavat, samozrejme i k tomu, aby dite jevilo zajem o vzdelani a ziskavani informaci.
 Haluška 


Re: Re: Re: Re: zodpovednost na skole 

(22.6.2005 10:46:23)
Jo, myslím, že tomu rozumíme stejně, jen se jinak vyjadřujeme. Myslím si, že zodpovědnost rodičů se především musí projevovat v aktivním přístupu. Když škola v nějakém ohledu nevyhovuje, musí se oni snažit svým dětem poskytnout odpovídající náhradu (např. nějaký učitel učí špatně, tak to s ním dodatečně proberou a snaží se ho navést na dobrý zdroj informací). Když rodiče prostě hážou odpovědnost na školu, ale sami pro dobré vzdělání svých dětí nic nedělají, je to špatně. Dnes skutečně máme mnoho možností, jak vzdělání dosáhnout (i mimoškolních). Na ZŠ i na gymnáziu jsem zažila pár neschopných učitelů. Kdyby mě ale rodiče nevedli k tomu, abych si sháněla jiné zdroje informací (populárně vědecké knihy a časopisy), byla bych asi např. biologií zcela nedotčená - takhle jsem z ní odmaturovala.
 Pavla3 


Re: Re: Re: Re: Re: zodpovednost na skole 

(22.6.2005 14:21:58)
Teda musím s vámi souhlasit. Ale přesto je třeba si uvědomit, že tak jako všude je to hlavně o lidech. Já bych o tom mohla vyprávět hodiny a sepsat možná knihu. Do svých 33 a půl roku jsem skoro bez přestávky chodila do školy: ZŠ, gympl, hotelovka, rekvalifkiace na účto, anglina, VŠ a za tu dobu jsem skutečně poznala mraky učitelů a učitelek od naprosto mizerných po excelentní. Pamatuju, na gymplu kdy náš třídní vinikající člověk a kantor byl týden mimo školu a novou látku se nám snažili vysvětlit postupně 3 jiní matikáři (z nichž jeden popsal všechny křídla tabule drobnopisem) a i ti nejchytřejší s tím měli problém. Když náš třídní přijel, za 20 min novou látku pochopili všichni. Taky jsem zažila profesora co nás učil na VŠ statistiku, který měl 3 tituly před jménem pak DrSc za jménem a jeho přednášky byly jak práce v lomu a bez výsledků. Pak mi totéž vysvětlila jiná učitelka a pochopila jsem, že statistika je logická a ne moc těžká. atd.....
Velký problém, vidím v motivaci, která se za ty roky vůbec nezměnila. Učitelka, která učí 30let to samé stále stejně je v xté platové třídě, odučí co musí a jde si domů má tři měsíce volna, asi 5 hod prac dobu, protože přípravu už prakticky nedělá a má klidně 20 tis. hrubého. Mladí učitelé a učitelky, kteří se snaží, mají mnohdy progresivní přístup, jsou ochotni jezdit s dětmi na výlety i v době volna, mají poloviční nástupní platy a nikdo s tím nehne. Pokud se tohle nezmění bude to pořád stejný.
 Jaga10,syn,2 ,5roku 
  • 

3 měsíce volna 

(24.6.2005 23:41:05)
Se zbytkem souhlasím , ale ty 3 měsíce dovolené jsou blbost, je to 40 dní. Když mají děti volno ve školním roce, buď pracuju ve škole,sloužím pohotovost, nebo musím vykázat činnost, kterou jsem dělala doma( příprava olympiády, testů, maturitních otázek,materiálů do hodin...). Trochu se to na různých školách liší a taky vím, že nám veřejnost závidí i těch 40 dní. Jinak tohle povolání moc výhod nepřináší a je to neskutečný nápor na nervovou soustavu, a to i v případě,že vás to ještě baví. O platu raději pomlčím, pořád se utěšuju, že mám placeného koníčka.
 Jaga10,syn,2 ,5roku 
  • 

Až se mi zježily chlupy na zádech 

(24.6.2005 23:29:55)
Tak to bych asi nebrala, myslím to hodnocení učitele podle výsledků. Zažila jsem práci ve slabých a silných třídách a v těch slabých jsem se pochopitelně nadřela. Počet přijatých na VŠ a maturitní výsledky byly lepší v těch silných třídách za menší vynaložené námahy, takže nebylo by to silně nefér vůči těm kantorům, kteří by vyfasovali černého petra v podobě slabé třídy?
Koneckonců nefér už je, že se k takovým věcem vůbec nepřihlíží.
 Sloník,syn13 
  • 

Názor 

(21.6.2005 13:53:44)
Domnívám se, že tento článek vychází pouze z teoretických úvah, ale nebere v potaz skutečnou realitu. Můj syn nastoupil do první třidy, která měla statut obecné školy, ale mě připadlo, že se jedná o nějaký experiment. Ve třídě bylo jen 15 dětí, paní učitelka nám nastínila svoji koncepci vyučování, kde se prolínaly jednotlivé předměty a nechávalo se na dětech, který předmět se chtělí zrovna učit. Byl to velmi alternativní způsob a všechny děti se nesmírně těšily na každý vyučovací den. Náš syn už v sobotu odpoledne litoval, že není pondělí ráno aby mohl jít do školy. Úkoly nedostávali, protože škola je od toho, aby děti naučila co potřebují a ve volném čase si mají hrát a odpočívat. Také na třídních schůzkách jsme byli přesvědčováni, jaké máme skvělé děti,jaký pokrok udělaly, co všechno dokázaly a žákovské knížky byly spíše symbolické. Vše bylo fajn až do chvíle, kdy přestoupily na druhý stupeň a začali je vyučovat i jiní učitelé, kteří nebyli připraveni a ani ochotni přizpůsobovat se potřebám dětí, ale děti se musely začít podřizovat výuce. Najednou bylo po pohodě. Děti nebyly připraveny na to učit se doma(protože ve volném čase si mají hrát), nebyly připraveny plnit úkoly a začaly potíže. Podotýkám, že se nejedná o žádné děti s dysfunkcemi.Najednou jsme procitli i my rodiče a zjistili jsme, že naše děti si ve škole náramně užívaly, ale v konkurenci s ostatními školami nemají šanci obstát, protože tento systém byl ojedinělý a děti nejsou připraveny na přechod na jiné školy. V pololetí sedmé třídy padlo dokonce několik nedostatečných a na konci roku snad hrozí propadnout jeden žák. A to je realita těchto teorií v článku. Pokud nebude celý školský systém jednotný a bude se hodnotit podle vědomostí a ne podle toho, jaké dítě je a jaké má schopnosti, není možné aby se realizovaly úvahy uveřejněné v článku
 Šárka  
  • 

Re: Názor 

(21.6.2005 14:36:29)
A tímto názorem nesouhlasím. Má se dítě trápit už od šesti let, protože by se trápilo tak jako tak od dvanácti?? Proč by si aspoň pár let nemohlo užít v klidu? Navíc zjistí, že JE možné, aby škola byla zábavná, tedy vypěstuje si kladný vztah ke škole, což je, podle mne, nesmírně důležité.

Že vás přechod na jinou školu překvapil je Vaše chyba. Pokud nelze stejným systémem pokračovat, musí se na to dítě postupně připravit. Já bych ho dala na vstřícnou a přátelskou školu i za tu cenu, že pak, na druhém stupni, na ní nebude moci pokračovat.

Ušetřeme děti, proboha, stresů, co máme my. Aspoň chvíli...
 Xantipa 
  • 

Re: Re: Názor 

(21.6.2005 15:02:38)
A nebylo by lepší chtít změnit školství jako celek než setřít rodiče, kteří jsou překvapení, že na prvním stupni jde leccos, ale na druhém? Škoda mluvit.
Ze školy jsem už dost let, ale u mé dcery mě překvapilo, že se tam nic nezměnilo - stálé papouškování dokola, aktivita se má omezit jen na hlásení se, dozblbnutí učení se letopočtů, slovíček, vzorečků atd. Já osobně jsem školu nesnášela a brala ji jako nutné zlo. Chtěla bych, aby děti do školy chodily rády. Proč to není možné? Aby ve škole se děti nebály říct svůj názor a aby učitel k nim přistupoval jako k partnerovi, a ne jako k někomu podřadnému.
A v tom článku je pravda to, že kdyby k nám leckdy šéf v práci přistupoval tak, jak se učitel chová k dítěti, dávno bychom tam už nepracovali. A dítě - to nemá šanci. Učitelé by si měli uvědomit, že nejsou bohové a že i když je některé dítě dost naštve a kašle na výuku, neměli by to odnést paušálně všichni. Jenže, když je to tak jednoduché - na někom si zchladit žáhu - žák je nejsnadnější cíl, vždycky se najde důvod.
Není to obecně proti učitelům. Dobrých učitelů si vážím, ale je jich tak málo.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 14:10:36)
Xantipo,

já jako dítě zažila "šok", když jsem v 15 přišla ze ZŠ na gympl. Tam k nám totiž řada učitelů opravdu jako k partnerům přistupovala (a bylo to za totáče). Počínaje tím, že nám vykali a přitom oslovovali jménem, zatímco na ZŠ nám tykali a řvali na nás příjmením, a pokračuje třeba tím, že náš třídní nevyžadoval při nemoci potvrzení od doktora (za totáče to snad bylo nařízené předpisama) a stačil mu papír od rodičů a další. Ze začátku jsem byla z té nové situace pravda trochu zmatená, po čase jsem to vstřebala a i sama se začala k učitelům chovat o poznání "dospěleji", než jsem byla zvyklá ze ZŠ. Škoda, že takový přístup není běžnější.
 Jaga10,syn,2 ,5roku 
  • 

Bohové? 

(24.6.2005 23:47:50)
Nikdy jsem se jako bůh necítila.:-) Spíš někdy chdím z hodin úplně zpocená. Doporučuji vyzkoušet 8. nebo 9.třídu, nebo se tam aspoň posadit.
 Xantipa 
  • 

Re: Bohové? 

(27.6.2005 14:58:06)
Ano, taky jsem nepsala, že všichni učitelé, ale někteří. Chápu, že je těžké stát denně před osmáky či deváťáky, kteří si myslí, že nad ně není. Určitě je i spousta rodičů těchto dětí, kterým je všechno jedno, hlavně že mají klid. Nestojí ale zato spolupracovat s těmi, kteří zájem mají. Nechcete házet všechny učitele do jednoho pytle, ale všechny rodiče i děti ano. Taky mě šokovalo, když jsem se na třídní schůze v osmé třídě dozvěděla, že maminka jedné dívky napsala potvrzení, že její dcera klidně může kouřit, protože to stejně dělá běžně doma. To že občas kouří i marjánu, komentovala tím, že to je jedno, že to dneska kouří kdekdo a ona taky. Pak uprostřed schůzky odkráčela.
Jenže já nechci takovou toleranci ke svému dítěti a jsem ráda, že mi učitel v případě nějakého závadového chování zavolá. Učitelé jsou různí, rodiče i děti taky.
Jenže tyto děti jsou v pubertě, doma k nim musíme mít trochu nadhled a učitelé ve škole by měli taky. Protože i když jich máte plné zuby, stále to jsou děti.
 zufi 


Re: Re: Bohové? 

(27.6.2005 15:02:35)
Já přeci neházím všechny rodiče a děti do jednoho pytle,marně hledám jak ste na to přišla.
 Xantipa 
  • 

Re: Re: Šárko, 

(21.6.2005 15:34:10)
ještě mě napadlo. Jak bys své dítě připravila na druhý /běžný/ stupeň z toho prvního /vstřícného/.
To např. od 3. třídy: "teď nepůjdeš ven, ale budeš si dělat domácí úkoly a něco se naučíš. A proč? Kluci jsou venku. No, protože na druhém stupni to tak funguje a abys to potom zvládl."
Nebo jak jinak bys dítě připravovala na ten přechod? Tak jako tak, bude to šok. Proč se má přizpůsobovat nevhodnému systému dítě? Vždyť i učitelé mají děti, copak to nevidí?
 Lenka 
  • 

Re: Re: Názor 

(21.6.2005 18:26:01)
Super, Šárko, tak nejsem na světě sama se svými názory na školu. Možná bychom se měli jako rodiče nějak sešikovat a vytvořit např. občanské sdružení požadující školu láskyplnou, vstřícnou, respektující a zároveň i efektivní. A to co nejdřív, vždyť dětství uteče tak rychle...Že to jde, to už na některých školách dokazují, jde právě jen o to "chtít". A ti ostatní rodiče, jimž osobní štěstí jejich dětí na srdci zas tak moc neleží, nechť nás nekamenují, vždyť oni mají svých škol, vyžadujících zejména poslušný dril, přehršel. Možná, že děti z těch "našich" škol nebudou mít tak ostré lokty a tučné konto, ale jak praví klasik:"Nejen chlebem živ je člověk!" a pravého lidství není nikdy dost.
 Šáry 
  • 

Re: Re: Re: Názor 

(21.6.2005 18:37:35)
Lenko,

ono i na to tučné konto možná dojde :o))

Vždyť škola je (nebo aspoň za mne byla) tak brutálně odtržená od praxe, že mi z toho i tehdy běhal mráz po zádech. Kdyby se aspoň v matematice nebo fyzice řešily věci s nějakým vztahem k reálnému životu (třeba spočítat si, kolik m koberce budu muset koupit do tak a tak velkého pokoje), ale to se řešila naprosto stejná problematika na zcela odtažitých příkladech, které nikoho nezajímaly a nikomu nedocházelo, na co by to tak v životě mohl potřebovat, i když v řadě případů skutečně mohl.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Názor 

(21.6.2005 23:36:14)
Vidíš, Šáry,
a to já si zase myslím, že není až tak podstatné, jestli škola naučí něco z praxe nebo ne (stejně valnou většinu i těch věcí z praxe zapomeneš). Já si myslím, že škola by především měla učit
(i) přemýšlet, používat logiku a rozum,
(ii) vyjadřovat se,
(iii) používat cizí jazyk,
(iv) jak se k sobě vzájemně chovat jako lidi,
(v) chuť ke sportu.
(možná ještě něco, ale už mě nic teď nenapadá)
A je úplně vuřta, jestli se to budeš učit na věcech z praxe nebo na úplných ptákovinách (mě kupříkladu ty ptákoviny zaujaly vždycky mnohem víc, než nějaká suchařina z praxe :)).
 Šáry 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 0:18:10)
Ivule,

souhlasím. Klidně ať se to učí i na kravinách, když budou zábavné a poslouží k lepšímu zapamatování. My jsme se ale často učili na příkladech, které nebyly ani z praxe, ani zábavné. Takové to: když jeden dělník vykopá tři metry příkopu za dvě hodiny, za kolik hodin vykopá sedm dělníků dvacet metrů. To není ani moc z praxe a zábavné už to není vůbec. Je to k ničemu.

Ta praktičnost nebo zábavnost, nebo ještě raději obojí, to není jen proto, abychom vyšli vstříc pohodlnosti žáčků. Pokud je do učení zapojeno víc smyslů (třeba když si budu muset ten vyměřený koberec na modelu taky sama ustřihnout a vměstnat ho do modelové místnosti), nebo city (legrační příklad, kterému se zasměju a je tak absurdní, že si ho zapamatuju), je efektivnější, člověk si to zapamatuje rychleji a pamatuje si to déle.

 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 13:56:48)
Jo, ten příklad s dělníkama je fakt trhlý. Přesto ale musím nesouhlasit, že je k ničemu. Pokud se ho dítě učí tak, aby při tom pochopilo nepřímou úměrnost (o tom ten příklad je), a skutečně ji na tom pochopí, tak se tím UČÍ PŘEMÝŠLET (a to je na matice cenné) a je vuřt, jestli jsou to dělňasové v příkopu, nebo kombajnisti na poli a dokonce je jedno, jestli někdy bude muset v životě něco takového spočítat nebo ne.
Pokud se ale jen naučí, jaký vzoreček u těchto typů příkladů použít (a tak se bohužel u nás matika často učí), tak to je s prominutím na ho..o.
 Šárka 
  • 

Milá Lenko 

(21.6.2005 19:39:21)
Změnit školství je oříšek právě proto, že rodičů, kterým to nevadí/je jim to jedno, je pořád ještě dost.
Málokdo vůbec uvažuje nad tím,JAKÁ bude základní škola, většina rodičů uvažuje nad tím, KDE bude - tzn. aby byla v dosahu. Učitelky na zápisu jsou všechny hodné, jinak to ani nejde, takže to sposutě lidí stačí. Stačilo to kdysi i mně, bohužel. A když jsem zjistila, že tudy cesta nevede a že systém školy nezměním, museli jsme změnit školu jako takovou. A dnes jsme v pohodě všichni. Proto já vím, o čem mluvím. Když se vám prvňák vrací domů s pláčem a po roce školu, byť s výborným prospěchem, nenávidí, začnete přemýšlet.
Problém mají rodiče na vesnicích a malých městech. Tam by se skutečně měli spojit. Jenže, jsme zase u toho - kolika z nich to vadí?
 Jaga10,syn,2 ,5roku 
  • 

Re: Re: Re: Názor 

(25.6.2005 0:00:23)
A já bych prosila ještě takové rodiče:láskyplné, vstřícné a respektující. O dětech ani nemluvě:-). Mám totiž tu zkušenost, že asi dvěma třetinám rodičů s dětmi na ZŠ jde jen o to, aby děti volně neběhaly na ulici. Na rodičovských schůzkách se pokaždé setkám s nějakým otevřeným útokem( ,, No a co, že Vašík střílel po lidech z okna školy vzduchovkou,´´ nebo: ,,no tak do toho květináče načůral´´,či ,, Milánek si v létě na traktoru vydělal 30 000, takže si bude podepisovat úkoly sám ´´apod.)Zdá se vám to k smíchu? Mě už ne, protože Milánek i Vašík na mě potutelně pomrkávají z lavice...
 Šáry 
  • 

Re: Názor 

(21.6.2005 18:20:01)
Zajímalo by mě,

jestli ty děti z té alternativní školy OPRAVDU nic neuměly, nebo jestli jejich neúspěch pramenil spíš z neznalosti toho, "co po nich ten učitel chce".

Můj názor na školu v té podobě, co jsem ji většinou absolvovala já, je tento:

Škola je instituce sloužící především k tomu, aby byly děti nějak zaměstnány a neměly čas se toulat po ulicích a vymýšlet blbosti. Způsob výuky je značně neefektivní, protože se musí brát ohled na často značnou různorodost žáků ve třídě, a tak na pět gramů skutečné informace připadá deset kilo balastu a na co by stačila půlhodina, na to se i s tím balastem spotřebují dva měsíce.
Podstatou zkoušení často není zjistit vědomosti dotyčného o dané problematice, ale jeho schopnost odhalit, co chce zkoušející slyšet, a přizpůsobit se tomu. Logické myšlení často není podporováno a někdy je i na škodu. Absolutně jsou opomíjeny souvislosti, tedy ne ŽE k něčemu došlo, ale PROČ k tomu došlo a jak to souvisí s jinými jevy, které se nás dotýkají.

Důsledkem výše uvedeného je nízká funkční gramotnost i spousty vysokoškoláků (tj. dokážou přečíst text, ale s porozuměním a uvedením do souvislostí už mají obrovské problémy). Zde musí skutečně nastoupit rodiče a pokud nechtějí mít z dítětě zglajchšaltovaného pologramota, spoustu věcí mu dovysvětlit po svém.

Jestli je to už dneska jinak, jsem moc ráda. Za mne to bylo bohužel takto a proto souhlasím s článkem, že školní prospěch zdaleka nemá takový význam, jaký je mu učiteli i rodiči připisován, a že nemá cenu mu podřídit volnočasové aktivity dítěte, které jsou při jeho pozdějším skutečném uplatnění mnohdy mnohem cennější.
 L+2 
  • 

Re: Re: Názor 

(21.6.2005 18:56:20)
Sary,

moc dobre a pravdive napsano. Mohu jenom potvrdit.

Musim take pridat sve zkusenosti. Studovalal jsem jednu VS v CR a druhou v UK. Ze ktere skoly, si myslite, ze

a) si vubec neco pamatuji
b) jsem ziskala prakticke zkusenosti ktere mohu vyuzivat temer kazdy den jak v praci, tak ale i v normalnim zivote
c) pochopila jsem souvislosti mezi ruznymi teoriemi a jejich dopad na vysledek
d) jsem nechodila na zkousky se sevrenym zaludkem a z..em.
e) me to vice bavilo
f) jsem si activne vyhledaval i "nepovinne" clanky a literaturu
g) profesori byli partneri a drzeli nam palce pri zkouskach
h) neznalost neznamena lenost(hloupost) ale nepochopeni, tudiz se vysvetluje a pomaha pochopit
ch) nikoho ani nenapadlo, aby opisoval (proc taky, ze, logicke uvahy se nedaji napsat na tahak)

Obe skoly jsem absolvovalal s vybornym prospechem.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 11:13:20)
Vidíš, a já jsem měla takovéhle zkušenosti s VŠ tady v Česku, a za totáče - končila jsem v roce 1988. Byly třeba písemky, na které jsme si mohli donést libovolnou literaturu a libovolné poznámky, protože kdo tomu nerozuměl, stejně by mu ty knihy a sešity byly houby platné.
Však my absolventi o téhle škole někdy z legrace tvrdíme, že je nejlehčí ze všech. Nemusíš se nic učit, stačí, když to u zkoušky vymyslíš. :-))))
Hádejte, co je to za školu?
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 11:22:58)
Tipla bych matfyz nebo jaderku :)
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 13:53:00)
Lido, ja nevim jaka to byla skola, ale matematika asi ne. Pokud ja si dobre pamatuji, nase zkousky z matematicke analyzy zacinaly "definicemi", ktere jsme museli odrikavat jako papouskove a dukazy vet vetsina z nas opsala (1989). Nastesti jsem je vsechny uz zapomela.
 Jarča+prcek 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 14:18:32)
Tak já to zažila na matice, mohli jsme mít jednu A4 z obou stran popsanou čímkoli, pak ji chtěl profesor odevzdat. Mohla to být pěkná sbírka:).
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 14:37:21)
A proč jste se papuškovali ty definice, když šlo tak dobře opisovat? Mohli jste je opsat taky, ne?
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 16:47:06)
Ivule,
definice jsme se museli navrcen nazpamet, jelikoz zkouska spocivala v tom, ze pan profesor ti dal vybrat 10 nazvu na zabalenem papirku, ty jsi ho rozbalila pred nim a mela si 5s na to, aby si ze sebe definici vysypala, takze se to opsat nedalo. To bylo sito vubec k tomu, aby si se dostalla k dukazum vet, ktere pak vsichni opsali.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 17:51:44)
Lído, a to byl matfyz???

(jestli jsem popletla tvoje křesní jméno, tak se omlouvám :))
 L+2 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 18:05:22)
Ne, ja jsem nerikala, ze to je na matfyz, ja jsem jenom odhadovala, ze to asi nebude matematika.

MMCH. Moje kamaradka, ktera na nasi skolu presla z matfyz ostatne rozdil v metodice vyuky moc nevidela.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 18:28:10)
Mě ta škola (matfyz) dala hodně. Naučila mě analyzovat problémy, hledat řešení, ptát se PROČ, kriticky uvažovat. A navíc mě bavila. Pravda, z praxe jsem nevěděla ani zbla. Po nástupu do zaměstnání jsem se musela naučit všechno od začátku. Ale naučila. A v praxi občas narážím na absolventy matfyzu na nejrůznějších pozicích a místech, tak si myslím, že nejsem jediná, komu ta škola dala dobrý základ.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 21:33:03)
Jasně, byl to matfyz. Absolvent matfyzu je taky třeba současný ředitel Městské knihovny v Praze - chodil se mnou do kroužku :-))
 JaninaH 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 21:52:03)
Lído,
jo, jo, všude jsou, i ve vysoké politice (Igor Němec, Benda, Koukal), i v televizi - se mnou chodil do ročníku Zákopčaník, už tehdy měl "slunce v duši" :-)
J.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Názor 

(22.6.2005 14:31:54)
Taky mě napadnul matfyz.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Názor 

(21.6.2005 23:18:00)
Šáry,

s musím souhlasit.
Nic z toho, co mě v současnosti živí, jsem se nenaučila ve škole (aspoň pokud jde o znalosti).
Musela jsem vystudovat 2 VŠ, abych došla k závěru, že není podstatné, co do vás ve školách narvou, ale jakým způsobem se naučíte používat rozum, řešit problémy, přistupovat k složitějším situacím. I to škola učí, bohužel ne prvoplánově, ale vyplyne to jako vedlejší efekt (a jenom někdy). Téměř nikdy jsem se za svá školní léta nesetkala s tím, že by škola učila způsob a přesnost vyjadřování.

Kdysi jsem chtěla být píučka, aprobace M, F. V těch dobách jsem si říkala, že fakt budu tu matiku učit tak, aby se děcka díky ní učily myslet, ne aby se učily, jak se řeší mat. příklady. No, píučka nakonec nejsem, takže žádnou revoluci nedělám. Ani nevím, jestli se na tom ve školách už něco začalo měnit nebo ne..

I.
 Slávka(kluci 18,10 a mimi) 
  • 

vzdělávání má dítě bavit 

(21.6.2005 15:16:27)
Jsem toho názoru, že dítě by se mělo do školy těšit, protože to hlavní nejsou známky, ale touha se vzdělávat a poznávat nové věci, která je většině dětí vlastní a odradí je často právě škola. Můj starší syn nikdy nebyl jedničkář, ale nedá se říci, že by na to neměl. Úspěšně pokračuje na střední škole. Ale k tomu, aby byl jedničkář, musel by věnovat mnohem více času a práce škole, což jsem považovala za neúčelné. Pro mě bylo podstatné to, že tam chodí rád a že má čas si i pohrát a mít nějakou mimoškolní činnost. Přestože nebyl premiant, učitelé si ho chválili a chválí pro jeho vstřícný přístup, pro jeho zájem o věc a komunikativní schopnosti. Dokázal si i při přestupu na jinou školu udržet samostatné myšlení a přesvědčit nové učitele, že to, že se ptá v hodině na podrobnosti z učiva, není proto, aby se vyhnul učení a vysmíval se učitelům (jak to bylo zpočátku chápáno), ale opravdový zájem, na což nebyli zvyklí. Získal si je a přinesl do třídy a výuky něco nového, nepodřídil se davu. Díky tomu, že si školu nezprotivil a neučil se kvůli výsledkům, zlepšil si například jako jediný prospěch v druhém pololetí 9. třídy, přestože už byl přijatý na školu a rovněž navštěvoval kurzy Červeného kříže - učitelé se divili a byli rádi, získali pocit, že učit má možná ještě smysl. Protože jejich negativní přístup často pramení z rezignace, která také může být důsledkem přehnaných nároků rodičů a orientací pouze na výkon - je to pak bludný kruh.
Mladší syn měl ve škole problémy, přestože je výrazně nadaný. Má poruchy soustředění a pozornosti. Přestože s tím o své vůli nemůže nic udělat, stejně jako kdyby měl jednu nohu kratší, učitelé mají jiný názor. Když je tak inteligentní, musí přece chápat že... Nechápe a proto je špatný. Když jeho výsledky ve škole neodpovídaly jeho schopnostem, zařadil se mezi "ty problémové" a škola ho přestávala bavit, rozhodla jem se pro radikální řešení a začala ho učit doma. Takže už dva roky chodíme do školy jen dvakrát ročně na "přezkoušení" a syn se začal znovu o věci zajímat, zase ho baví se vzdělávat.
 Katka,kluci 3 a 6 
  • 

Ještě k tomu vzdělávání.. 

(21.6.2005 16:25:42)
Krátký příběh mého muže a jeho vzdělávání: na ZŠ trojky,čtyřky,otrávený,hodnocený jako neschopný zlobivec.Měl pí.učitelku,která bazírovala na předepsaném oblečení na tělocvik,vzorném písmu atd.Už se to s ním táhlo,v osmé třídě měl sice "jen" trojky,doporučení na střední školu stejně nedostal(bylo to "za totáče",nevím,jestli dnes se ještě dává ..).Šel do deváté třídy na jinou školu(v té původní nebyla)a na jejím konci doporučení dostal a šel na průmyslovku.Tam ho to už bavilo a měl dvojky.Pak bez problémů vystudoval technickou VŠ,dnes je úspěšným(ha,ha,kdyby mě slyšel..)správcem databáze v bance.Co se znalostí světových dějin a zeměpisu týče,kam se na něho hrabu(já byla ve škole takový ten snaživý šprtík,co ho učitelé milovali),jeho ty věci prostě baví a zajímají.Co myslíte,jak moc je ted důležitá skutečnost,že na ZŠ měl čtyřky???
 Jaga10,syn,2 ,5roku 
  • 

pro holčičky 

(25.6.2005 0:05:30)
Nic nového pod slunce, škola je nastavená pro holčičky, klukům se většinou daří líp až později. Podrobnější rozbor si odpustím. :-)
 Sloník,syn13 
  • 

Názor 2 

(22.6.2005 10:21:30)
Tak jsem si přečetla příspěvky a zdá se, že nikdo si neumí představit, jaké taková alternativní výuka má důsledky.Na děti nejsou kladeny nároky na domácí přípravu, což v praxi znamená, že pokud dítě nemá v sobě vrozený pocit odpovědnosti, není důvod se doma do školy připravovat. Rodiče totiž nemají argument, proč se má dítě doma učit, pokud nemá špatné známky. Při přechodu na druhý stupeň, kdy tyto nároky jsou samozřejmé, se dítě prostě připravovat neumí. Ale to už je dítěti 12-13let a začíná s ním mlátit puberta, což je poměrně nešťastná kombinace pro všechny zúčastněné strany. Učitelé sice po pětileté docházce do školy začínají vyžadovat damácí přípravu, ale dítě ji ignoruje, protože má pocit, že pokud to zvládalo doposud bez potíží, půjde to nějak i dále. Rodiče sice začínají argumentovat potřebou se připravovat doma, ale najednou to dítě nějak přestane bavit a vlastně mu ani ty horší známky nějak nevadí. A dítě se ocitá v začarovaném kruhu. Ví, že by se mělo učit, ale neumí to. Zhorší se prospěch a tím i rodinné vztahy, tak jak jsou popisovány v původním článku. Když se zhorší vztahy mají samozřejmě vliv na školní výsledky atd. Škola začíná na děti tlačit, protože se blíží přechod na střední školu, ale děti nemají potřebné základy, aby uspěly v konkurenci s dětmi, které alternativou neprošly a jsou nabiflované tím nepotřebným balastem, ale právě ten balast a dril na ZŠ jim zajistí úspěch na středních školách či gymnáziích. Pokud tedy nebudou změněna kritéria pro přijímání na stř.školy a bude se vyžadovat známkování a objem akademických znalostí, není možné děti na ZŠ připravovat jinými metodami, než se kterými se budou setkávat i v budoucnou a musí na ně být připraveny. Jinak se sice děti ve ZŠ nebudou stresovat a budou tam rády chodit, ale na úkor větších stresů popřípadě neúspěchů v pozdější době.
 Haluška 


Re: Názor 2 

(22.6.2005 10:53:00)
Na ZŠ jsem se doma nepřipravovala, jen jsem si např. četla věci, které mě k danému předmětu zajímaly, ale to bych neoznačovala jako přípravu na školu. Domácí úkoly jsem dělala jak kdy, na 2. stupni většinou o přestávce :-)
Na gymnáziu jsem se už musela doma občas učit a nebyl to pro mě žádný velký problém. Když mi třeba ve čtvrťáku nešla matika, poprosila jsem kamaráda matfyzáka, aby mi to vysvětlil. Chodila jsem k němu s každým problémem a v pohodě jsem to díky němu pochopila. Učitelka mi na začátku roku hrozila čtyřkou, nakonec jsem měla dvojku. Nevím, v čem je problém...
 Šáry 
  • 

Re: Názor 2 

(22.6.2005 15:28:52)
Sloníku,

pokud se změní kritéria jen na základních školách a na středních a VŠ to zůstane stejné, tak jsme zase tam, kde jsme byli.

Odmítám pokládat za cíl a "úspěch", když se moje dítě dokáže navrčet nazpaměť to, co se od něj "bude vyžadovat, aby se dostalo na střední nebo vysokou školu", ale ve skutečnosti to nijak nepřispěje k jeho funkční gramotnosti.

Bohužel to stále ještě asi podmínka je - tj. musíš se přizpůsobit systému, jinak nezískáš lejstro (o maturitě, VŠ diplom) a bez lejstra jsi na trhu práce výrazně znevýhodněná. Bohužel to stále ještě asi je tak, že musíš zatnout zuby a pro to lejstro dělat úplné zbytečnosti, protože když je neuděláš... viz výše.

 Sloník,syn13 
  • 

Re: Re: Názor 2 

(22.6.2005 16:13:10)
Šáry,
přesně jsi vystihla to, na co jsem se snažila upozornit. Nestačí dát dítě do perfektní ZŠ, kde bude spokojené(a rodiče taky) a bude rozvíjet svou osobnost.Pak ale ve srovnání s vrstevníky,kdy sice bude umět naplánovat dovolenou na druhém konci světa tak, že by se za to nemusela stydět renomovaná cestovka(jeden z úkolů v zeměpise v 5.třídě),ale nebude znát tupé údaje o počtu obyvatel či rozloze a pěstovaných plodinách, neudělá přijímačky na stř.školu či gympl a je v troubě, protože jsou stanovena vědomostní kritéria, které jeho škola házela za hlavu a děti tím nezatěžovala. Skutečně by bylo potřeba změnit přístup všech stupňů školství a dělat například přijímací zkoušky formou testů studijních předpokladů tak, jak to dělají na gymnáziu Jižní město, kde jsou nabiflované vědomosti na nic a pomocí testů se posoudí schopnost studovat. Na takový test není možné se dopředu připravit a řeknou o dítěti víc, než jedničky na vysvědčení. A taky se dítě nemusí stresovat a už od zaří chodit na nalejvárny a doučování.
 Nela, syn Tomáš 12 
  • 

škola 

(22.6.2005 15:18:19)
Syna jsme v první třídě přihlásili do projektu " Začít spolu". Volila jsem tento projekt hlavně proto, že Tom prošel těžkým obdobím /zdravotní problémy/ a já jsem chtěla, aby ve třídě bylo co nejméně žáků.
Celé tři roky nedostával známky, ve třídě byl přítomen asistent, který mimo jiné pomáhal slabším žákům. Vysvědčení bylo formou slovního hodnocení, což bylo velmi dobré, protože jsem se z něho dozvěděla více, než ze známky a vždy tam paní učitelka připsala i něco pěkného, tzn. vyzdvihla u horších žáků to, co jim jde, v čem jsou dobří.
Musím říct, že byl Tom ve škole šťastný, ač patří mezi slabší žáky. Od čtvrté třídy byl pomalu připravován na "normální výuku", začal dostávat známky, přibyla žákovská knížka.
Myslím, že s přechodem jsem měla největší problém asi já, protože jsem si musela zvyknout, že prostě je slabý žák a že musím být ráda i za horší známky.
Teď končí šestou třídu, bude mít trojky a čtyřky. Vím, že mu v den vysvědčení stejně koupím maličkost, že dokončil šestou třídu i když se čtyřkama, protože už dnes vím, že z něj lepší známky nedostanu. Bylo pro mne těžké se s tím smířit, ale teď vím, že on je šťastný, nebojí se přijít domů s horší známkou.
Připouším, že mne deset měsíců školy velmi vyčerpává, protože Tom se sám neučí, všechny předměty se musím učit s ním, což je tedy velmi únavné. Občas mi ujedou taky nervy, protože začíná puberta. Pubertu a výsledky ve škole prostě někdy v klidu vyřešit neumím.
Jen doufám, že si vybere později školu, která ho bude bavit a bude v životě šťastný. Nela

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.