Luděk Janouch | •
|
(20.6.2005 21:43:25) Jako dlouholetý pedagog sleduji i tuto specifickou oblast. Nebudu se podrobněji pouštět do teorií a hypotéz, nakonec snad každý má o problematice "povědomí" a něco již bylo napsáno i na těchto stránkách. Takže spíše v bodech, jak mi dovoluje poznání a zkušenosti (nejen v pedagogice): 1. přesto, že většina učitelů téměř vše negativní ve výchovněš-vzdělávacím procesu žáků (studentů) svádí na rodiče, musím se jich přiměřeně zastat. Vedou mě k tomu skutečnosti, které dále uvedu., 2. rodiče jsou takoví, jací obvykle byli jejich rodiče či prarodiče (až na výjimky), což je předurčeno z malé části geneticky, z větší pak jejich postavením v rodině, když oni byli dětmi a "puberťáky". Své způsobuje i absence "dobrého příkladu" vychovatele a učitele či nedostatek kvalitní odborné literatury a třeba i "dobrý" server pedagogické oblasti. Opět hlavním přímým faktorem, který stále ještě tajím, je tzv. fenomén doby (stavu společnosti - civilizace a z něj vyplývající vědomý či povědomý pocit ohrožení, zpravidla oprávněný., 3. mezi velmi důležitý faktor tedy patří - politicko-společenská situace nejen u nás, která, jak trpce zjišťujeme upřednostňuje reprezentací politiků a odpovědných odborníků (včetně třeba lékařů), jednoduchost, bezduchý konzum, "všespasitelný trh a konkurenci" všude a vždy, tedy moc peněz nad lidmi a především duchovními hodnotami. Stále častěji vidíme rozprodej či vykrádání materiálního bohatství, duchovních statků či ekonomického potenciálu zemí a degradaci člověka - na levnou pracovní sílu a voliče "té správné strany či hnutí, pod tlakem reklamy a povrchní propagace hesel a slibů". Téměř vše je dovoleno a problémy se řeší tradičním způsobem - potlačování symptomů a důsledků (aby to nebylo vidět, nebolelo to či jakoby neexistovalo), každý se má postarat sám o sebe, ale v nesystémovém a nesolidárním, nekoncepčním prostředí a životních podmínkách, a podstata problému uniká.
Prosazují se hlavně ti, kteří mají peníze, pracují s penězi (v trhu) či mají nad jinými jinou moc je ovládat. Z psychologického hlediska lze říci, že zpravidla tito "odpovědní" jedinci (skupiny) tvoří lidi s neuspokojovanými potřebami a zájmy,(láska, uplatnění se...), frustracemi z absence rozumu, vyšších emocí či sobeckými jedinci, kteří se dokáží prosadit (bez komplexní tvůrčí energie) pouze ovládáním druhých. Podobné jedince vidíme i ve třídách - "největší frajeři, ale ve skutečnosti neuvěřitelně mnoho potřebují lásku a porozumění, šanci od svých blízkých, kamarádů a společnosti. Kdo jim, tedy i těm, co se o "své přežití" perou s jinými, aniž by to přirozená situace vyžadovala, pomůže od podstaty? Ekologie zkoumá vlastně všechny faktory, které na základě "resonancí", tedy i koloběhu elementárních a vyšších částic - látek - energií - hmoty všude kolem nás vyvolávají rovnováhu, stabilitu, přežití. Převedeno do pedagogické praxe je třeba se také zmínit o 4. stále nehodnotnější potravě (neekologické, málo biologicky hodnotné, s obsahem škodlivin či aditiv tzv."E" a pod., i přes propagaci firemních odborníků, že jejich výrobek je zdravý) a špatné celkové životosprávě. Patří sem již globální degradace všech ekosystémů, a konečně 5. buněčná a stále častější genetická oslabení, která vychází hlavně ze zmíněného, po generace s rostoucí degradací oslabení za snad trvalého pocitu strachu a stresu.
Řešení? Pozorný čtenář jistě pochopí...
Jen nezapomínejme na : člověk je tvor společenský, podíl solidarity s druhými (rozumová - emoční - sociální - enviromentální inteligence) není neslušný či zakázaný výraz, ale zcela přirozeně fungující systém u všech společenských druhů organizmů., solidarita však nemůže nahrazovat funkční koncepční systém, kdy se stát, složen z "kvalitních jedinců" stará o obory a odvětví a solidarita příspěvků je míněna (z ekologického pohledu) jkako nadstandart.
Upozornění pro případné"zakomplexované" jedince, jež budou chtít reagovat na příspěvek způsobem nařčení, že jde o blábol či levicovou propagaci s patřičným neslušným zázemím, nechť napíší argumenty, za kterými oni sami stojí. Tak se dá vést demokratická diskuse. Informace pro vás ostatní - co Vy na to, lze to řešit?
|
Marek | •
|
(3.7.2005 22:22:33) Jestli si pane Janouchu myslíte, že nepropagujete komunismus, tak jse asi na velikém omylu. Již jsem četl mnoho vašich článků na ostatních webových stránkách a musim přiznat, že jsem naprosto konsternován. cituji: ,, rasa se může vyvíjet dále, pokud si je rovna", to si myslíte, že o to naši neblaze proslulí komuniostiční propaganti neusilovali a vy je ještě vzíváte.. Je to každopádně váš názor, ale v žádné větě s vámi nemohu souhlasit. Vaše názory jsou trochu starobylé a nelehko prosaditelné. Chcete změnit svět? - rozvoj lidské rasy? tak začněte u sebe!!
|
|
Marketa | •
|
(28.9.2007 23:02:54) Ano, je snadné vše dát sežrat rodičům. Ale uvědomte si, že škola nejen vzdělává, ale působí výchovně. Děti tu tráví celý den, pak ještě v družině, ti malí a na různých kroužcích ti větší. Doma se vidí s rodiči večer, když přijdou z práce, Pak rychle úkoly a chystání na druhý den. Když šel syn do mateřské školy neřekl jediné sprosté slovo. Když skončil a nasoupil do první třídy znal jich už spoustu a přibývají další. Z domova to nemá, odkud tedy. Od spolužáků, z hřiště, kam chodí i sprostě mluvící omladina a děti s kyblíky na pískovišti to musí poslouchat, podíl na tom má i televize, včetně některých pořadů pro děti. Ne za vše mohou rodiče.
|
Pepa Bláha | •
|
(25.11.2008 9:25:47) Ahoj...chtěla jsem jenom napsat, že tento článek je velice zajímavý,ale hodiny prostě nikdo nezmění:D:D:D...pro tupé hlavy(že jsou a budou nudné):D:D p.s. ludek janouch je nas ucitel fyziky:(
|
|
|
|