| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Inkluze ve vzdělávání není slepou uličkou

 Celkem 22 názorů.
 Bambule2 


Ke článku 

(25.9.2015 12:58:13)
"Někomu se to možná nemusí líbit, ale lidé postižení, jakož i třeba příslušníci národnostních či náboženských menšin jsou právoplatnou součástí naší společnosti"
Tak toto je dost ubohé, co se nám tu autor snaží podstrčit. Absolutní většině obyvatelstva nic takového nevadí, nikomu přeci nebude vadit ve střídě dítě na vozíčku, či jinak fyzicky handikapované, ani že jsou jeho rodiče odtud, či odtud (mimochodem u dcery ve třídě jsou z devatenácti min. 3 z různých menšin, já sama jsem ze smíšené rodiny). Čeho se rodiče a mnoho učitelů obává, jsou právě děti s poruchami chování s agresivními sklony, či s výraznější zaostalostí. Je oprávněné se obávat, že budou narušovat chod výuky, může dojít k šikanám, frustraci apod. Bude mít opravdu každé takové dítě k ruce po celou dobu asistenta ? Budou na to vyčleněné dostatečné peníze ? Nebude to zase nějaký hokus pokus nedostatečně dotažený ? To jsou otázky, které nelze bagatelizovat a místo jasných odpovědí rodiče, kteří se ozvou, nálepkovat jako nesnášenlivé...

S posledním odstavcem souhlasím až na jedno - jsem přesvědčená, že špatně zvládnutá inkluze právě přesně k takovému typu separovaného školství se vznikajícími lepšími / soukromými školami, kam budou uvědomnělí rodiče své děti posílat, může vést. Na druhou stranu musím říct jedno - také jsem viděla ten pořad s třídou 8.A a myslím si, že kdyby byly tyto děti rozptýleny po 1-2 do tříd do jiných škol, tak by to některým pomohlo dostat se mnohem výše. Naopak druhá část těchto dětí by nejspíše prožívala zase těžkou frustraci, která by mohla vyústit pak v chování z toho vyplývající, protože by prostě tempo výuky s ostatními vůbec nezvládaly a byly neustále nejhorší. Není to tak jednoduché a proto myslím, že by inkluze měla být rozdělena do několika fází na několik let, s jasně daným a schváleným financováním a obsáhlou evaluací mezi jednotlivými fázemi. Aby z toho nakonec nebyli jedni nešťastní, druzí frustrovaní a třetí raději utíkali na lepší školy (a znovu, zde se nebavíme o dětech na vozíčku, všichni snad chápou, že to nebude ten problém).
 Analfabeta 
  • 

Jak dlouho to chceme dělat?  

(25.9.2015 21:50:26)
Jak dlouho to chceme dělat? Za tu dobu, co Romy integrujeme do společnosti, a za ty peníze, které jsme už do ječjcih vzdělávání narvali, by se už do lidské společnosti začleniíla i tlupa goril nížinných. V případě Romů je integrace nereální, pokud oni sami pro to nebudou chtít nic udělat. Oni po nás chtějí jen prachy a válet se doma, povinnost nemají žádné. paradoxně pro jejich začlenění do společnosti udělali nejvíc komunisti s tehdejší povinností pracovat. Kdo pracovat nechtěl, šel do báně. Kdo ani v báni pracovat nechtěl, dostal jen omezený příděl chleba a k tomu vodu. Hlad pak donutil k pracovnímu výkonu každého nefachčenka. Možná to nebylo zrovna demokratické, ale bylo to účinné. Neplatilo to jen na Romy, ale i na líné gádži.
 .kili. 


kdo se má integriovat kam  

(26.9.2015 8:02:16)
- "... se v obecné rovině přiřadím k zastáncům myšlenky inkluze či integrace ve vzdělávání, tedy společnému zapojení dětí do hlavního vzdělávacího proudu bez ohledu na jejich fyzický či jiný handicap..."


Moc nevím, co míníte slovem handicap a co zas slovy "fysický handicap". Pokud Vám dobře rozumín, jste zastáncem toho, aby např. nevidomé nebo neslyšící děti byly pro účely vzdělávání integrovány s ostatními. To mi jako šťastný nápad nepřijde. Na otázku kdo se má integrovat kam, které je v článku věnován odstavec, se odpovědi nedostává.
 Analfabeta 


Analfabeta 

(26.9.2015 15:43:17)
Už naši předkové přišli na to, že není špatné vzdělávat např. děti nevidomé a se zbytky zraku nebo děti hluché a němé ve specializovaných školách. Proč by měl být na každé škole učitel, který umí znakovat, když třeba za celou svou kariéru nepotká nevidomé dítě?

Já autorovi uvedu příklad z praxe: městečko s cca 5.000 obyvateli, 2 základky. přistěhovali se rodiče s dítkem školou povinným na vozíku. Do 5.třídy nebyl problém, učebny byly v přízemí. Od 6.třídy problém nastal, protože učebny a především odborné pracovny byly v dalších patrech. Budovy z poč.20.stol. nebyly bezbariérové. Vedení města si prověřilo situaci a zjistilo, že za podleních 40 let nebylo vybudování bezbariérové školy třeba. Bezbariérovost by vyšla na necelé 2 milióny s tím, že třeba dalších 40 let pak nebude třeba. Jenže schodolez pro vozíčkáře potřebuje pravidelné revize a údržbu. Udělali propočet a navrhli, že nejlepší by bylo platit dítku denní dojíždění do 30 km vzdáleného města, kde byla škola bezbariérová. Sluníčkáři přesto prosazovali vybudování schodolezu. Jak byste se v jejich situaci zachovali vy?
 Irena 
  • 

Re: Analfabeta 

(29.9.2015 13:25:01)
Přesunout jejich třídu do spodního patra nešlo?
 Analfabeta 
  • 

Re: Analfabeta 

(29.9.2015 13:48:12)
Vždyť píšu, že tam byly předvším odborné učebny. Jak přesuneš třeba chemii? Speciální stoly s výlevkami, přívodem vody a odvodem odpadní vody, rozvedenou elektřinou atd. Nejenom JAK, ale tady PROČ a ZA KOLIK? Dtto je učebna fyziky. To jsou nejenom třídy, ale i kabinety.
 Líza 


Re: Analfabeta 

(29.9.2015 14:48:29)
Ono je spíš trochu zavádějící řídit se tím, že 40 let nikdo nic takovýho nepotřeboval. Před 40, před 30 lety by takový dítě na vozíku bylo v ústavu...
Ještě mnoho let poté lidi nebyli zvyklí něco "nad"standardního žádat pro své postižené děti.
Takže reálnej obrázek o tom, kolik dětí by to bývalo za těch 20 let využilo, kdyby ta možnost byla, tenhle údaj nedává.
 Analfabeta 


Re: Analfabeta 

(29.9.2015 15:24:50)
Zase na druhou stranu se ten ústav může specializovat a může zakoupit i kompenzační pomůcky, některé i velmi drahé (např. pro děti nevidomé, hluchoněmé apod.).
Asi bych toho chtěla moc, kdybych po státu požadovala, aby rodinám s podobně postiženými dětmi pomohli sehnat byt v místě (nebo v blízkosti), kde podobná škola je, případně jim pomohli s nalezením vhodné práce, aby se přitom mohli starat o děti. My se radši staráme o ty, kdož se za 500 let mohli integrovat, ale ještě dneska neumějí česky, ruce se jim kroutí dozadu a jsou děsně dyškgrymynovaní.
 Eržika. 


Re: Analfabeta 

(30.9.2015 14:20:46)
Analfabeto, ano, žáci z nepodnětného prostředí jsou diskriminováni. Často. Na vině je systém výuky.
Inkluze je prospěšná pro všechny bez rozdílu.
 Adelinkaa 1 dítě. 


Re: Analfabeta 

(14.10.2015 8:53:53)
Absolutně nesouhlasím Eržiko, to že žáky např.romského etnika doma nemotivují ke vzdělávání (ani to nezpadaá do jejich tradic)opravdu není vinou školy ani ostatních žáků a nevím proč by tím měli trpět ostatní , když se takový žák, který absolutně o vzdělávání nestojí dostane do "normální školy"
 Pam-pela 


Idealisti 

(27.9.2015 11:33:38)
Při dnešním počtu dětí kolem 30 ve třídě a při velkém počtu dětí s různými "běžnými" poruchami chování si vůbec neumím představit další děti s těžším (hlavně tedy psychickým) postižením v jedné přeplněné třídě.

Možná si to zastánci inkluze neuvědomují, ale i "normální" děti mají potřeby - třeba na klid ve třídě, aby se mohly soustředit, na prostor, na určitou systematičnost výuky atp.
A některé integrované děti dokážou toto naprosto nabourat - hluk, šum, vykřikování, hlasitý hovor s asistentkou, běhání po třídě, válení po zemi...
On i polohlasný hovor asistentky dokáže dost rušit.
Ty integrované děti za to samozřejmě nemohou - i na ně je tlak "normální" třídy často strašně velký - nestíhají, nechápou, šum a život třídy je ruší a přetěžuje.

Podle mne se často velmi trápí obě strany - integrovaný žák i celá třída.

Na druhou stranu jsou děti s vysokým EQ celkově a vyrovnané, kterým integrace jen prospěje,... a tím i celé třídě.
Ale určitě a zcela jistě to nejsou všechny děti a měly by se pečlivě vybírat, už kvůli nim samotným.

Anebo - udělat třídy po cca 10 dětech, tam by se možná určitá integrace mohla aspoň částečně dobře zvládnout.

 Renata, dvě děti 


Cesta do pekel... 

(28.9.2015 11:13:49)
A teď z druhé strany. Dle vyšetření z PPP je má dcera (5. třída) mimořádně nadaná, dle slov psycholožky není řešením ani víceleté gymnázium, na které by ráda příští rok odešla, neboť i tamější tempo výuky pro ni bude pomalé. Už pátý rok tiše "hnije" na státní základní škole. Učitelé i ředitel o její "diagnóze" ví a na začátku každého školního roku nás ujišťují o tom, že k ní budou přistupovat individuálně a dávat úkoly navíc. Tato snaha jim vydrží maximálně do konce září... Celoroční nadstandardní péčí jsou však zahrnovány děti s podprůměrným prospěchem, neboť ty sedí v prvních lavicích a především s těmi je intenzivně pracováno. Všichni ostatní se svorně nudí, má dcera si čte knihu schovanou pod lavicí a učitelé jsou rádi, že ji mají z krku. Když se v poradně zeptám, jak situaci řešit, krčí rameny s tím, že pro tyto děti žádný specifický program výuky není... Kdy si konečně přečtu článek o řešení vzdělávání pro tyto děti? Ne ovšem odkazy na různé internetové stránky určené pro rodiče nadaných, ale skutečně promyšlený program. Jinak řečeno, ač jsou i nadané děti svým způsobem postižené a vzhledem ke svému potenciálu budou jednou ty z "druhého břehu" živit, společnost na ně zvysoka kašle. A aby to bylo ještě veselejší, přidáme jim do třídy pár agresivních nezvladatelných dětí... Ať žije inkluze!!!
 Myšutka* 


Re: Cesta do pekel... 

(28.9.2015 13:22:08)
Renato, my jsme se u dcery bránili proti nudě tím, že jsem obešla učitele požádala je, aby jí dovolili dělat si úkoly navíc. A ty jsem jí chystala po večerech. Do angličtiny si nosila knížku v AJ a k ní pak vyplňovala cvičení (díky za kamarádku jazykářku), matiku, přírodovědu a vlastivědu jsem zvládala pomocí různých materiálů z webu, mluvnici dělala s ostatníma a jinak si četla. Pak přešla do výběrové třídy, tam jí materiály chystali učitelé a teď je v matematicko - fyzikální třídě na gymnáziu, doma se moc nepřipravuje, ale už se ve škole tak nenudí.
 Renata, dvě děti 


Re: Cesta do pekel... 

(28.9.2015 16:50:54)
Ale to je právě ten hlavní problém. Jak sama píšeš, bylo to na Tobě. Nadané děti si tedy musí rodiče zabavit a odpovídajícím způsobem doučit sami... Ať mi ale někdo vysvětlí, proč ti podprůměrní onu péči ze strany školy mají. Dcera dochází na konzultace na univerzitní pracoviště. Kdo jí to však domluvil? Škola? Chachááááááááá... Když přijde do školy s nějakým novým poznatkem, učitelé se tváří, že obtěžuje. Není možné aby talentované děti byly ve škole doslova na dopolední pohlídání a odpoledně čekala rodiče druhá směna v podobě dodávání podnětů na potřebné intelektuální výši. Sama chodím do zaměstnání, kromě toho přednáším na univerzitě a pravidelně musím publikovat. Bohužel nemám tolik času, abych dceři nahrazovala to, co ve škole nedostane. A to jsem ještě nezmínila, že nemám jen jedno dítě. To druhé má podobnou diagnózu, ovšem je teprve v první třídě, takže si to dám ještě ve druhém kole. Když už tedy "odborníci" na slovo vzatí mají plná ústa inkluze, proč se nevztahuje také na talentované? Těch si totiž nikdo nevšímá. Asociální sígři však sedí v první lavici a mají plnou pozornost učitelek po celou dobu vyučování. "A vy chytří, seďte vzadu a neotravujte!!!" Tak vypadá inkluze v reálu.
 Myšutka* 


Re: Cesta do pekel... 

(28.9.2015 19:12:07)
Renato, taktéž pracuji na univerzitě a povinnosti za mě nikdo neplní. Ale upřímně - neumím si představit, že by běžný elementarista ochotně hledal po večerech specifická témata pro moji dceru, nebo jí domlouval konzultace na fakultě. Má tam 30-40 dětí a každé je nějak specifické, za chvíli by skončil v blázinci.
Já ji znám, já vím, kam až sahají její znalosti a jsem ochotná jí je pomoct doplňovat. K dceři mám ještě syna, který má sice podobné nadání, ale současně i nějaká ta "dys". Kromě úlev z poradny se mu také nějaké speciální péče nedostává, teda v rámci vyučování. Možnost chodit do kroužku hlavolamů a logických her pro "nejlepší" měli oba, tam jim učitel nosil něco "extra", jenže jich tam chodilo 5 a každému nosil věci na míru.
Jinak musím teda říct, že mnohem méně mě zatěžovalo chystat dceři její "zábavu", než když se synem denně pracujeme na tom, aby se jeho "dys" v maximální míře kompenzovalo. Naštěstí měl super paní učitelku, které z té kombinace nešla hlava kolem a tolerovala, že v jedné hodině se projevuje jako geniální dítě a ve druhé jenom jako průměr.
 hbf 


Re: Cesta do pekel... 

(29.9.2015 12:24:37)
U malého intouše si extrabuřty musí zajistit rodiče.
U malého nenadaného musí extrabuřty zajistit erár.
 Eržika. 


Re: Cesta do pekel... 

(30.9.2015 14:23:34)
Renato existují školy, které toto svým žákům umožňují - např. montessori.
Projektová výuka (vše jako prvuka, dějepis, přírodopis...) nemá omezen rozsah a kolikrát ani formu, témata si žáci vybírají sami po konzultaci s učitelem.
 Klára 
  • 

Vážený pane autore 

(29.9.2015 13:42:18)
Dobrý den pane Matěji Jiří Brůno. Chtěla bych se zeptat, zda máte děti a zda by jste je nechal ve třídě s např. 5 dětmi ze sociálně slabého prostředí (jak se dnes moderně a vzletně říká nevychovaným darebákům). Já mám totiž zkušenost, že obvykle ti největší bojovníci pak pošlou děti do soukromých škol (svého času socialistická ministryně školství Buzková). Ono totiž i jedno velmi nevychované dítě dokáže třídu rozvrátit. Zvláště pokud vyučující není dostatečně psychicky odolný a neumí být tvrdý. Takže kvůli tomu, že MOŽNÁÁÁÁ pár Romů nepropadne zkazíme nadané dítě - jako když hodíte hnilé jablko do košíku se zdravými. Já se ptám, kdo pak bude živit naši čím dál náročnější společnost? Stále se mluví o 4 digitální revoluci. Otevřeně se přiznává, že pro méně kvalifikované a lidmi s nízkým IQ prostě práce nebude. Neměli bychom se tedy v první řadě snažit rozvíjet talenty? Začlenění Romů do speciálních škol je v první řadě vina jejich rodičů, kteří se o ně nestarají. Neměla by tedy práce s těmito dětmi začít u nich doma? Např. od 4 let bude do takové rodiny docházet asistent - dítě učit základy hygieny, čistit si zuby, poznávat barvy apod. Sice moc nerozumím, proč mám ze svých daní suplovat to, co mají dělat rodiče těchto dětí (často bez práce, s cigárem v ústech, u herních automatů), ale když už, tak začít takto. Poté přidat provázanost sociálních dávek se školní docházkou dětí a jejich chováním ve škole. Nechodí dítě do školy, je často nepřipravené, nemá pomůcky, ruší výuku - nebudou dávky. Myslím, že by jste se divil, jak rychle by se z problémových sociálně znevýhodněných dětí staly děti se snažící. Dále bych ráda věděla, jak chcete bezproblémové děti chránit před okrádáním, šikanou, žloutenkou, parazity apod. (což jsou důvody, proč tkzv. rasistická většinová společnost separuje své děti od sociálně znevýhodněných).Mluvím ze zkušeností svého "rasistického" příbuzenstva ze severu Čech.
 JMB 


Re: Vážený pane autore 

(29.9.2015 19:25:17)
Hezký den, Kláro,

obvykle se do diskusí pod svými články nezapojuji, ale když už jsem byl přímo osloven, učiním výjimku :-) Do třídy s pěti řekněmě problémovými žáky bych určitě dítě nedal. Inkluze může dobře fungovat s 1-2 integrovanými dětmi, přičemž se nemusí vždy jednat o nevychované darebáky, kteří se mimochodem rekrutují i ze socio-ekonomicky silného prostředí.

Koncept inkluze je mnohem širší než její zúžení na integraci dětí s poruchami chování či začlenění Romů. Ale částečně s Vámi souhlasím, svůj podíl na vysokém počtu romských dětí ve speciálních školách mají jejich rodiče, pro něž je pohodlnější dát děti do tzv. ´praktické´ školy, kde jsou na ně kladeny menší nároky. Vyhlídky těchto dětí jsou pak ale dost neslavné a dochází tak k reprodukci chudoby a nevzdělanosti, přičemž je snad v zájmu celé společnosti, aby se tyto děti také normálně vyučily, získaly maturitu či někteří VŠ vzdělání a měly tak šanci i na trhu práce, zvláště když, jak sama píšete, to bude pro méně kvalifikované v budoucnu čím dál tím těžší.

Ptáte se, jestli bychom neměli v první řadě rozvíjet talenty? Samozřejmě, že měli. Sám jsem o tom v minulosti opakovaně docela kritickým tónem psal (jenom si teď nejsem jistý, jestli i na tomto portálu), že péče o výjimečně nadané žáky je kontinuálně slabou stránkou českého školství. Ale za to princip inkluze nemůže.

Jak chránit bezproblémové děti třeba před šikanou? Zase je třeba říci, že sociálně-patologické jevy obecně, nejen šikana, se vyskytují napříč sociálními vrstvami. Nicméně právě přítomnost více dospělých ve třídě (asistenti) by naopak mohla prevenci před nimi pomoci. Co se týče žloutenky, to je chyba našeho rigidního očkovacího schématu, že tam není a místo ní jsou tam některá nesmyslná očkování.

V každém případě zcela rozumím těmto i jiným obavám, a proto bych si rozhodně nedovolil kohokoliv nálepkovat jako ´rasistu´, ´xenofoba´ a podobně, jako to dělají někteří aktivisté a bojovníci, k nimž se opravdu neřadím. To však nic nemění na tom, že hlavně z důvodů popsaných v druhém odstavci považuji myšlenku inkluze za správnou a přínosnou.
 .kili. 


Re: Vážený pane autore 

(29.9.2015 20:02:57)
škoda, že jste krom vyjímečného zapojení do diskuse nevysvětlil co míníte termínem "handicap".
 Adelinkaa 1 dítě. 


Re: Vážený pane autore 

(14.10.2015 8:51:33)
Zkušennost je taková, že stačí jeden problémový žák, at s mentální nedostatečnostní, autista atd, aby rozložil celou třídu, učitel se podstatnou část věnuje jenom jemu a vyúka i větší část třídy tím trpí, kdysi jsem to zažila ve třídě se synem. Hoch autista, takto rozložil celou třídu, provokoval, urážel ostatní atd.našštěstí propadl, protože opravdu studijně nezvládal.(věřte, že si všichni oddechli, tak to prostě je) Opravdu nevím, proč by se celá třída měla přizpůsobovat jedinému žákovi,
 Eržika. 


Pro JMB a Renatu, 2 děti 

(30.9.2015 14:19:00)
Inkluzivní vzděávání JE pro všechny děti bez rozdílu, tedy i pro nadané.

Jen je nutno se oprostit od frontálního systému výuky s požadavky na to, aby se všechny děti ve stejný čas učily to samé.

Ideální jsou věkově smíšené třídy, každé dítě postupuje svým tempem na vlastních plánech práce. To je inkluze.

A funguje to. Mám inkluzivně vzdělávány dvě děti - nadané i se SPU....

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.