Klára | •
|
(29.9.2015 13:42:18) Dobrý den pane Matěji Jiří Brůno. Chtěla bych se zeptat, zda máte děti a zda by jste je nechal ve třídě s např. 5 dětmi ze sociálně slabého prostředí (jak se dnes moderně a vzletně říká nevychovaným darebákům). Já mám totiž zkušenost, že obvykle ti největší bojovníci pak pošlou děti do soukromých škol (svého času socialistická ministryně školství Buzková). Ono totiž i jedno velmi nevychované dítě dokáže třídu rozvrátit. Zvláště pokud vyučující není dostatečně psychicky odolný a neumí být tvrdý. Takže kvůli tomu, že MOŽNÁÁÁÁ pár Romů nepropadne zkazíme nadané dítě - jako když hodíte hnilé jablko do košíku se zdravými. Já se ptám, kdo pak bude živit naši čím dál náročnější společnost? Stále se mluví o 4 digitální revoluci. Otevřeně se přiznává, že pro méně kvalifikované a lidmi s nízkým IQ prostě práce nebude. Neměli bychom se tedy v první řadě snažit rozvíjet talenty? Začlenění Romů do speciálních škol je v první řadě vina jejich rodičů, kteří se o ně nestarají. Neměla by tedy práce s těmito dětmi začít u nich doma? Např. od 4 let bude do takové rodiny docházet asistent - dítě učit základy hygieny, čistit si zuby, poznávat barvy apod. Sice moc nerozumím, proč mám ze svých daní suplovat to, co mají dělat rodiče těchto dětí (často bez práce, s cigárem v ústech, u herních automatů), ale když už, tak začít takto. Poté přidat provázanost sociálních dávek se školní docházkou dětí a jejich chováním ve škole. Nechodí dítě do školy, je často nepřipravené, nemá pomůcky, ruší výuku - nebudou dávky. Myslím, že by jste se divil, jak rychle by se z problémových sociálně znevýhodněných dětí staly děti se snažící. Dále bych ráda věděla, jak chcete bezproblémové děti chránit před okrádáním, šikanou, žloutenkou, parazity apod. (což jsou důvody, proč tkzv. rasistická většinová společnost separuje své děti od sociálně znevýhodněných).Mluvím ze zkušeností svého "rasistického" příbuzenstva ze severu Čech.
|
JMB |
|
(29.9.2015 19:25:17) Hezký den, Kláro,
obvykle se do diskusí pod svými články nezapojuji, ale když už jsem byl přímo osloven, učiním výjimku Do třídy s pěti řekněmě problémovými žáky bych určitě dítě nedal. Inkluze může dobře fungovat s 1-2 integrovanými dětmi, přičemž se nemusí vždy jednat o nevychované darebáky, kteří se mimochodem rekrutují i ze socio-ekonomicky silného prostředí.
Koncept inkluze je mnohem širší než její zúžení na integraci dětí s poruchami chování či začlenění Romů. Ale částečně s Vámi souhlasím, svůj podíl na vysokém počtu romských dětí ve speciálních školách mají jejich rodiče, pro něž je pohodlnější dát děti do tzv. ´praktické´ školy, kde jsou na ně kladeny menší nároky. Vyhlídky těchto dětí jsou pak ale dost neslavné a dochází tak k reprodukci chudoby a nevzdělanosti, přičemž je snad v zájmu celé společnosti, aby se tyto děti také normálně vyučily, získaly maturitu či někteří VŠ vzdělání a měly tak šanci i na trhu práce, zvláště když, jak sama píšete, to bude pro méně kvalifikované v budoucnu čím dál tím těžší.
Ptáte se, jestli bychom neměli v první řadě rozvíjet talenty? Samozřejmě, že měli. Sám jsem o tom v minulosti opakovaně docela kritickým tónem psal (jenom si teď nejsem jistý, jestli i na tomto portálu), že péče o výjimečně nadané žáky je kontinuálně slabou stránkou českého školství. Ale za to princip inkluze nemůže.
Jak chránit bezproblémové děti třeba před šikanou? Zase je třeba říci, že sociálně-patologické jevy obecně, nejen šikana, se vyskytují napříč sociálními vrstvami. Nicméně právě přítomnost více dospělých ve třídě (asistenti) by naopak mohla prevenci před nimi pomoci. Co se týče žloutenky, to je chyba našeho rigidního očkovacího schématu, že tam není a místo ní jsou tam některá nesmyslná očkování.
V každém případě zcela rozumím těmto i jiným obavám, a proto bych si rozhodně nedovolil kohokoliv nálepkovat jako ´rasistu´, ´xenofoba´ a podobně, jako to dělají někteří aktivisté a bojovníci, k nimž se opravdu neřadím. To však nic nemění na tom, že hlavně z důvodů popsaných v druhém odstavci považuji myšlenku inkluze za správnou a přínosnou.
|
.kili. |
|
(29.9.2015 20:02:57) škoda, že jste krom vyjímečného zapojení do diskuse nevysvětlil co míníte termínem "handicap".
|
|
Adelinkaa 1 dítě. |
|
(14.10.2015 8:51:33) Zkušennost je taková, že stačí jeden problémový žák, at s mentální nedostatečnostní, autista atd, aby rozložil celou třídu, učitel se podstatnou část věnuje jenom jemu a vyúka i větší část třídy tím trpí, kdysi jsem to zažila ve třídě se synem. Hoch autista, takto rozložil celou třídu, provokoval, urážel ostatní atd.našštěstí propadl, protože opravdu studijně nezvládal.(věřte, že si všichni oddechli, tak to prostě je) Opravdu nevím, proč by se celá třída měla přizpůsobovat jedinému žákovi,
|
|
|
|