| Alti |
 |
(6.2.2025 20:24:43) Dobrý den, budu moc ráda, když si uděláte čas a podělíte se, se svou zkušeností jako rodiče, kteří absolvovali nebo absolvují se svým dítětem (9. třída) přijímací řízení na SŠ. Nechtěla jsem vkládat do již existujících témat, protože mě zajímá přímo samotné zadávání přihlášky do systému DIPSY, příprava a podmínky pro přijetí na vaši preferovanou školu. Je to formou anonymního dotazníku a samozřejmě zcela dobrovolné. Moc děkuji za případné vyplnění.
https://forms.gle/VpHuoq5r58HVThdW6
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(7.2.2025 11:13:17) nechce se mi vypisovat dotazník, když nejsem rodič, ale pokud máš možnost zasáhnout do Dipsy, pak mám jednu prosbu. Jako výchovná poradkyně bych uvítala možnost dostat se do toho na ukázku, bez toho, abych se přihlásila, bez toho, abych ukazovala jenom video. Někteří rodiče potřebují vidět ten průběh celý a já jim to nemám jak ukázat. Fakt není možné s nimi jít na školní počítač kdykoliv a opravdu je nechci přihlašovat na svůj počítač. Prostě DiPSy nanečisto
samozřejmě už čekám z řad zdejších diskutujících, jak je to intuitivní a že to každý zvládne, ale moje zkušenost je taková, že jsem loni i letos musela některým dětem doporučit posílat přihlášku poštou, protože jetím nemám jak provést. To jsou děti, které si tyto věci řeší samy, dost věcí řeší za rodiče, tak proč ne i přihlášky. A bývají to děti z fakt problémových poměrů, pro které je intuitivní úplně něco jiného než práce v online formuláři
|
| Dana | 
 |
(7.2.2025 13:28:45) Pro cizince, kteří neumějí řeč, tedy spíš jejich rodiče, je to hrozně těžké se přihlásit. Velmi chytrý chlapec, cizinec, který umí česky dobře, by se chtěl přihlásit na osmileté gymnázium, ale jak. Doma nemají počítač ani připojení k internetu, maminka mluví a píše česky jen velmi málo. Ve škole žádnou pomoc asi nemá, takže se holt nepřihlásí. Jsem zvědavá, jak to zvládne pak sám v deváté třídě.
|
| Alti |
 |
(7.2.2025 14:11:28) Chlapec má možnost vyplnit (za pomoci dobře česky mluvícího nebo učitele) tiskopis, podat jej na střední školu kde chce studovat a ředitel školy podá dle tiskopisu (a příloh) vše do systému DIPSy.
|
| Dana | 
 |
(8.2.2025 10:00:58) Tak v devítce to již dotyčný chlapec snad zvládne sám, ale v páté třídě těžko.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 10:44:30) Dano, na tom se ale vůbec nic nezměnilo,ne? Páťák vždycky většinou potřeboval pomoc od rodičů nebo školy.I před Dipsy. Navíc, pokud tedy není až tak chytrý, že by si našel sám staré testy Cermat a vytiskl,trochu potrénoval, tak se nejspíš na tu školu stejně asi nedostane.I tam se očekává podpora rodičů nebo školy.
|
| Dana | 
 |
(8.2.2025 11:47:57) Testy Cermat trénuje se mnou a nemá s nimi velký problém. Ale já ho tam nepřihlásím, ani nevím, jak se pořádně jmenuje celým jménem.
|
| TaJ | 
 |
(8.2.2025 12:10:13) Dáno a co domluvit se s rodiči a třeba společně zajít do školy a požádat o pomoc, to nejde?
|
| Dana | 
 |
(8.2.2025 12:33:03) Já nevím, říkala jsem mu to již asi dvakrát i psala mamince. Maminka neumí česky a je pořád v práci, tak asi na to nemá čas.
|
|
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 12:13:45) Já bych se ho určitě aspoň zeptala, jakou má představu, když už teda projíždí ty Cermat testy. Chce se tam hlásit? Ví jak na to? Ví, že si teda musí vytisknout přihlášku, s rodiči vyplnit a zanést do školy? Případně vyplnit elektronicky? Rodiče nemají zájem?
|
| TaJ | 
 |
(8.2.2025 12:23:37) Federiko, u syna ve škole třeba loni ty přihlášky vytiskli všem, i s ostatními formuláři, co by byly potřeba. Dostali to všichni, i když nakonec většina to podávala elektronicky. Ale ne všichni. Jeden kluk třeba žil jen s babičkou a ta neuměla PC ovládat téměř vůbec. Tak jim s tím pomohli.
|
| Dana | 
 |
(8.2.2025 12:37:16) Také si myslím, že by těm dětem ze znevýhodněného prostředí mohli dát papírovou přihlášku, ať ji rodiče doma vyplní a přinesou zpátky do školy. Já bych mu ji třeba i vyplnila a on by mamince přeložil, co má dodat za dokumenty. V páté třídě je to škole jedno, v devítce to pak snad udělají.
|
| TaJ | 
 |
(8.2.2025 14:16:31) Dáno, tak tu přihlášku mu můžeš kdyžtak taky vytisknout... aspoň loni byla na netu ke stažení.
|
|
|
|
| Dana | 
 |
(8.2.2025 12:42:55) Frederiko, ony by chtěl jít na ten gympl, je mimořádně chytrý a ze školy ví, že se tam budou děti hlásit. Ale jak si to může dítě z páté třídy, které nemá doma počítač, samo vyplnit a donést do školy, když mu nikdo tu přihlášku nedá. Ty Cermat testy jsem mu vytiskla a dávala já. Bydlím kousek od nich, ale zase je tak neznám.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 12:48:26) Mimořádně chytrej páťák se postará, fakt. Někoho požádá, když nespolupracujou rodiče.Přihlášku můžou vytisknout ve škole, kamarád,známí. Neříkej mi, že když zajde páťák za třídním učielem avysvětlí mu, co a jak, že mu nepomůže?
|
| Žžena |
 |
(8.2.2025 14:18:57) Chytrej páťák bez spolupracujících rodičů je v řiti. Nejde o blbou přihlášku, ale třeba o to, že by rodiče museli souhlasit se zvýšenými finančními náklady na dojíždění (protože 8G nemá každej po ruce jako spádovou školu) atd.
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(8.2.2025 22:29:46) "Mimořádně chytrej páťák se postará, fakt."
Federiko, já ti nevím. Měla jsem hodně schopné děti, hodně samostatné, ale že by si samy zařídily nástup na osmileté gymnázium, v pozici cizinců, jejichž rodiče jsou úplně mimo, to si tedy jistá nejsem. Takové dítě, pokud připustíme, že je i bez podpory rodičů zorientované a motivované, podle mě potřebuje pomoc učitelů. A je otázka, jestli učitelé budou jednat bez vědomí rodičů.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 22:33:53) Ropucho, ty jsi nečetla, co jsem psala Psala jsem,že předpokládá,že chytrej páťák by věděl, že se podává přihláška, obzvlášť, když má kolem sebe děti,které ji taky podávají. A Pokud by mu nepomohli rodiče, věděl by, že se má na někoho obrátit, nejspíš na učitele. Případně na někoho známého. To nejsou mimina. A nežijou ve vakuu, umí číst. Že jsou některé děti znevýhodněné,prostředím,rodinou atd, to je jasné,to tak ale bylo vždycky a bude vždycky. Všude na světě.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(8.2.2025 22:43:28) takže by to mohlo vypadat nějak takto: Paní učitelka, Pepa a Anička si dávají přihlášky na gympl, já bych chtěl taky, ale maminka se mnou o tom nechce ani mluvit. Dobře Adame, ať mi maminka zavolá, domluvím se s ní, vysvětlím jí, že by ti na gymplu mohlo být dobře.
no a tím to skončí, já toho víc udělat nemůžu a maminka nechce
zase úplně všechno za ty rodiče dělat nemůžeme, oni jsou zákonní zástupci a jejich práva ani povinnosti nikdo jiný nemůže mít
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 22:50:57) Tak pokud Adamova maminka nezavolá a Adam mě přímo nepoprosí, abych přihlášku vytiskla, že ji zkusí mamince dát a vysvětlit co a jak,pak bych samozřejmě nic moc víc dělat nemohla, Adam v páté třídě opravdu na gympl jít nemusí a rozhodujou o tom rodiče, ne já. Když už by třeba ale ke mně Adam chodil na testy, tak předpokládám,že o tom rodiče vědí. Pak bych na ně asi měla i kontakt. A zeptala bych se jich sama. Nicméně ano, rozhodují rodiče. Můj synovec nešel na osmiletý gympl.Připravoval se na testy, není cizinec, není ani ze "znevýhodněného " prostředí. Jen má sestra tyhle věci nikdy moc neřešila. Takže synovec si tedy ve škole yvtiskl přihlášku, vyplnil, maminka podepsala a vše mohlo být, ok, jenže maminka slíbila přihlášku odvézt do dané školy,synovec na to spoléhal .Maminka dovezla, jenže o dne později, než měla. (jéžiš, ti toho nadělají, jen o den pozdějš...") No, nešel na přijímačky, že jo, nemohl.
|
| Dari79 |
 |
(9.2.2025 9:58:30) Z naší třídy nešli 2 nejlepší kluci a 1 nejlepší holka na přijímačky na víceletý gympl vůbec, a to rozhodně nejsou z "nepodnětného" a kašlajícího prostředí...
Šly jen jiné 2 holky, které se obě dostaly.
Já sama jsem dítě na přijímačky neposlala, přestože je dobré + já sama víceletým prošla, prostě jen z toho důvodu, že naše škola je dobrá, má pro mě tolik výhod, že se úplně ztrácí výhody (nebo benefity) toho víceletýho. V 5. třídě je to bez diskuse o (jistě s dítětem prodiskutovaném) rozhodnutí rodičů, opravdu není rovnítko mezi jsem schopný přijímačky udělat, tak na ně nezbytně musím jít...
Takže ano, ať už si učitelka či okolí myslí, co chce, tak z 5. třídy dítě neprotlačí... Ale to snad ví, ne - je to konec prvního stupně, dítě zná 5 let, rodiče chodí 5 let na třídní schůzky..., tak snad má dost času se s rodiči pobavit, jestli to budou zkoušet, nebudou, že si třeba myslí, že jejich dítě by to zkusit mohlo, že je na to chytré dost atd... Případně třeba i říct, že ví, že dítě by to zkusilo rádo. Když rodiče řeknou ne, ať už z jakéhokoli důvodu, tak prostě ne. Škoda to být může, ale opravdu nemusí, a určitě to dítě není takový chudák, že by mu tím zničili celý život...
v 9.ce už je to o něčem jiném - ano, i tam se může stát, co píšeš, že prostě rodiče se na to vyserou a jdou vyplnit přihlášku o den později, nebo že úplně ignorují přání dítěte a nasekají tam jiné školy, ale zase, to není vůbec o dnešní době ani o CERMATu, to tu bylo vždycky - stačí si vzpomenout třeba na "My všichni školou povinní" nebo jiné (pominu limit komunistických doplňujících "kritérií"), kde se volba střední školy široce diskutovala, včetně názorů rodičů - strčím dítě někam na intr, protože si nesedí s mým novým partnerem...
Individuální "propadnu sítem" opravdu není o chybě systému jako takové.
A o těch "deprimovaných dětech" z přijímaček nanečisto už jsem tu svůj názor taky psala, tak se jim holt předem musí vysvětlit, o co jde, případně i po... Objektivně jakýkoli výsledek v této době není důvod na hroucení se... No holt, i učitelé by měli vědět, že děti jsou "stádovité"a "napodobující", tj. "zhroutí-li se" vůdce smečky (oblíbená holka atd.), byť třeba na oko, ostatní se velmi rády přidají a pak jsou "zhroucené" všechny...
POchybuju, že v 9ce děti objektivně necítí, jak na tom jsou, jestli patří mezi nejlepší ze třídy nebo průměr nebo mezi ty horší a že tudíž někdo, kdo doteď má samé a patří mezi 3 nejlepší ze třídy, posere cvičný test (nebo sice nezkazí, ale má z něj 20 bodů, pokud by byl opravdu těžkej), že si řekne, že nemá na střední maturitou. No - buď je to dočasné zklamání, nebo "přestřelená" hysterie, nebo nějaký velmi specifický povahový rys... Ale ano, průměrné děti, které chtěly zkoušet "elitní gympl", třeba dostanou zpětnou vazbu, že na něj dost možná mít nebudou - což může vést k přehodnocení priorit, ale to asi není úplně od věci...
Ale i naopak - třeba moje neteř, která si vybrala předloni (tj. v době největšího přetlaku) speciální SŠ dle vlastního zájmu daleko od domova, s intrem..., a nikdy nepatřila mezi ty úplné jedničkářky, napsala přijímačky tak, že by se dostala na větší část pražských gymplů, kdyby se tam hlásila... Možná, že kdyby to věděla předem, že by jí to zvyklalo a dala by si přihlášku třeba tam někam, takhle se s prstem v nose dostala na svoji vybranou školu, kam stačila bodů třeba půlka, co reálně měla. Ale jestli by byla šťastnější, to si nemyslím... (je to o lidech - kdyby takhle napsala přijímačky nanečisto a viděli to rodiče a učitelka..., a začali do ní třeba hučet, že "má navíc" a "aby to zkusila" a tak, kdo ví, jestli by nepodlehla... takhle byli všichni "v šoku", jak skvěle to načisto napsala, až když už bylo dávno rozhodnuto )
Každý příběh je prostě individuální, nikdy nebude vše vyhovovat všem, vždycky někdo propadne sítem systému a vždycky se dá něco vylepšit, ale je rozdíl mezi tím poukázat na to, co by se dalo příští rok zlepšit, a bezhlavě kritizovat, jak je celý systém debilní a všechno je blbě, protože zrovna našemu Adámkovi to nevyhovovalo.
|
| K_at |
 |
(9.2.2025 10:22:40) Dari, drobná připomínka - rodiče hypotetického 5ťáka pravděpodobně na třídní schůzky nechodí. Nezajímá je to. Hypoteticky je jim fuk, co jejich dítě dělá. Hlavně že asi asi chodí do školy a nedělá průsery. A škola ať nic nejlépe nechce.
|
|
|
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(8.2.2025 22:52:34) Federiko, ok, možná jsem tě nepochopila. Souhlasím, že páťák je schopný projevit vůli "já chci také", může v tom smyslu oslovit učitele, může oslovit rodiče. Ale když rodiče nebudou chtít spolupracovat, učitel asi neudělá nic, v tom souhlasím s Yuki.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 22:55:30) Tak ale to je logický a rodiče na to mají právo.V té páté třídě tedy určitě.V deváté už se dítě může prosadit spíš.
|
|
|
|
|
|
| K_at |
 |
(8.2.2025 13:34:24) NO já vidím spíš riziko toho, že takovej rodič se nebude obtěžovat ani podepisovat, ani cokoliv platit atd. Ten tisk přihlášky je vlastně asi to nejmenší.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 13:53:36) N jo,to už je jiná věc, i když teda za tu přihlášku ani za přijímačky nic neplatí.
|
| Senedra | 
 |
(8.2.2025 14:16:46) Fed, možná jedno dítě z mnoha tisíců tohle v páté třídě dokáže... fakt to není úplná brnkačka. Tam by měla pomoct škola, jako instituce.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 14:22:09) Já to myslela ta, že chytrej páťák si prostě zjistí,že potřebuje podat přihlášku. A že pokud mu nepomůžou rodiče, může se obrátit na učitele, známé apod. Jestlii mu rodiče nebudou chtít podepsat přihlášku nebo přidat platit jízdné do jiné školy, to už s tím nesouvisí, to bylo, je a bude vždycky. Naštěstí spíš výjimečně.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(8.2.2025 19:55:23) ale to děcko nemůže jednat v nesouladu s rodiči, a ani učitel nemůže. Prostě ne. Dokonce ani když se tady na Rodině shodnete, že může, tak nemůže.
U nás je problém s některými deváťáky, ale u těch, když jim strčím vypsaný přihlášky do ruky a napíšu, co s tím mají udělat (podepsat, strčit do obálky a poslat), tak si to můžu dovolit, jsou v devítce. Ale u páťáka bych to nikdy neudělala. Zavolala bych si rodiče, ale oni nemusí přijít. A já nic víc udělat nemůžu.
|
|
|
|
|
|
| Alena |
 |
(9.2.2025 0:18:18) "Ale jak si to může dítě z páté třídy, které nemá doma počítač, samo vyplnit a donést do školy, když mu nikdo tu přihlášku nedá" a to dite si odchytla na ulici a delas to zadarmo?
|
| Dana | 
 |
(9.2.2025 7:56:03) Ne, neodchytla, je to dítě z našeho domu a dělám to zadarmo. Ale zase ne pravidelně, nemám na to čas. Zkusila jsem mu dát testy Cermat a dost jsem se divila jak mu to šlo.
|
| Alena |
 |
(10.2.2025 8:36:28) Je mile, ze mu pomahas zadarmo, pises ze bys mu i pomohla prihlasku vyplnit, tak to uz je jen maly krok, ne? Prihlaska je ke stazeni, vis, kde bydli, vysvetlit rodici, kde je potreba podepsat uz zas takovy problem neni.
|
|
|
|
|
|
|
| Dari79 |
 |
(8.2.2025 12:35:11) Jasně, netvařme se, že to někdy bylo jinak.
Mě se moc nelíbí, jaká je móda do CERMATu se navážet - udělají zkušební přijímačky, tolik kritiky... když je neudělají, tak taky blbě, že si to můžou dovolit jen ti, co to dětem zaplatí. Moc lehký test - moc těžký test, furt něco.
Četla jsem na netu jakýsi článek, jak příprava na přijímačky stojí rodiče 50 000 Kč. No, to mi přijde už jako vrchol absurdity. Buď ti rodiče mají tolik peněz, že jsou ochotní to dát, pak si ale těžko mají stěžovat, nebo nemají a pak to prostě nedají...
Určitě si myslím, že to, že na netu jsou bezplatné testy i s řešeními, spousta "řešících videí" na internetu je taky zadarmo, bezplatné aplikace přímo od CERMATu, spousta škol se v 9ce věnuje přípravě na přijímačky v rámci hodin či bezplatných příprav (příp. za pár korun)... + samozřejmě, jsou-li rodiče aspoň průměrně inteligentní, i ti mohou svým dětem zcela zadarmo pomoct...
Já určitě nehodlám platit za přípravu vlastně asi nic. Kdyby příští rok nebyly ty přijímačky nanečisto zadarmo, tak bych dítěti zaplatila nějaký ty nanečisto od soukromníka (to stává tak 800 Kč, jedny nebo dvoje...). Ledaže by byl v "těžké pubertě" a odmítal se mnou pracovat, tak by asi mělo smysl, aby ho pomohl připravit někdo cizí, kdyby náhodou i příprava ve škole byla tragická.
Jasně že chytré a motivované dítě z chudého a sociálně nepodnětného prostředí to bude mít horší, než můj syn, ale to holt bohužel asi stát nevyřeší... Tam bych víc sázela na školu, do které chodí - jestli snad třídní učitelka vidí, že má takové dítě, které má velký potenciál, jen ho "sráží" vlastní rodina, tak jistě je možnost, jak mu individuálně pomoct...
Jinak tedy tady je článek o počtu bodů a i v Praze na spoustu gymnázií stačí mezi 60-70 body... a nepřipadá mi, že jsou to všechna soukromá a placená. A popravdě, pokud to dítě není schopné napsat testy na tyhle body, tak na gympl asi nemá a žádná za 50 000 Kč placená příprava to nejspíš nevyřeší.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/skoly-minimalni-pocty-bodu-pro-prijeti-mapa/r~53ebcc1ce3c111ef80bfac1f6b220ee8/
Pořád se loni umístilo nějakých 70% dětí na školu první volby a 94% v prvním kole někam, to je podle mě velice pěkný výsledek a nenaznačuje systémové selhávání. To, že novináři holt vytáhnou jednoho chlapce, který napsal matiku na 50 bodů a na školu se nedostal, viz
https://www.heroine.cz/spolecnost/v-patnacti-sel-na-pracak-pribehy-mladych-lidi-kteri-se-nedostali-na-stredni-skolu
je jistě smutné, leč rozhodně to nebude pravidlo, s ohledem na statistiky viz výše... + samozřejmě takhle specializované školy jistě mohou dát body navíc za zájem (třeba ty diplomy z olympiád...), konec konců článek ani nerozebírá, v čem byl u něj problém (jestli třeba měl teda 0 z češtiny, nebo nestrategicky zvolil druhou a třetí školu, nebo co..., proč teda nikam nenastoupil a třeba pak nepožádal o přestup - to fakt nikdo z takhle specializované školy neodešel třeba v září-říjnu...), prostě jen konstatuje, že je systém nespravedlivý a blbý a chudák chlapec musel být v 15 rok na pracáku.
Osobně si myslím, že systém přijímaček na střední by mohl vypadat víc, jako na vysoké - tj. testy si napsat předem - průběžně - třeba i ve 3 nebo 4 termínech s tím, že na další by šel jen ten, kdo by s výsledem byl nespokojený... Až pak by se podávaly přihlášky na střední školy s tím, že výsledek testů by se přikládal už k přihlášce s dalšími podklady, jako letos... Tj. ty děti už by věděly, jak to napsaly, a mohly se podle toho /možná/ trochu líp rozhodnout, jakou školu zvolí (to samozřejmě neřeší "přetlakové" školy, ale ty nevyřeší nikdy žádný systém). Školy by pak viděly, kolik žáků se hlásí a v jaké struktuře, mohly by udělat někde čáru, aby se tam nehlásily děti úplně mimo běžná kritéria, ty si pak případně pozvat na školní přijímačky nebo pohovor, nebo dávat body za zájem (u těch speciálních škol) a tak... Ale to by jistě zase naráželo na odpor a má to také spoustu rizik a nevyřeší to všechno...
Tj. třeba se holt smířit s tím, že systém (žádný) není a nebude dokonalý, že vždycky někdo tím sítem může propadnout, že zvlášť v silných ročnících holt bohužel je konkurence větší a ano, že "v Praze" je potřeba víc bodů než "v Sušici" - viz článek výše...
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(8.2.2025 19:59:43) Zajímalo by mě, jak konkrétně měly přijímačky nanečisto pomoct snížit rozdíly, fakt by mě to zajímalo. Protože najít si předchozí ročníky zvládne skoro kdokoliv, najít si k nim řešení taky. Ale nemají na přípravu. Tu si ale taky můžou najít na Youtube. Ne že by to stačilo všem a že by to nahradilo člověka úplně. Takže mým jediným dojmem z přijímaček nanečisto, zvlášť v letošní těžké verzi z matiky, je to, aby se míň děcek hlásilo na gymply. Svaz průmyslu a obchodu totiž nechce, aby vznikaly další gymply a lycea, ale aby víc děcek šlo na učňáky. A tím, že děckám srazí sebevědomí, se to může podařit. Fakt super tah, a ještě si o nich spousta lidí myslí, jak se snaží pomáhat. Snaží, ale ne děckám.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 20:05:52) A v čem jim to srazilo sebevědomí? Ty testy z češtiny nebyly těžší a z matiky tam bylo 9 příkladů ze starých testů.Taky nebyl důvod, aby z nich děti měly nějak zásadní míň bod než jindy. A je brzy, někteří se teprve začali připravovat. A některé to fakt nakoplo, což je dobře. Nemyslím si, že by to někoho odradilo. Navíc, většina z nich si asi uvědomí, že obtížnost test vlastně nehraje roli.Je to soutěž, musí se dostat mezi nejlepších 30, 60...v té vybrané škole, to je všechno. Měli možnost vidět , jak asi ten test bude vypadat. A zjistilo to, že z češtiny je pravděpodobně žádní překvapení nečeká, v matice se vrátí logické úkoly a v lecčems je třeba ještě máknout. Já sama bych loni testy nanečisto uvítala.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(8.2.2025 21:29:15) spousta učitelů to vidí stejně, to znamená jinak než Rodina.cz, možná to je tím, že máme pestřejší vzorek dětí
ty testy nanečisto nepomohly vůbec nijak, kdokoliv si kdykoliv může udělat test z předchozích let a podívat se, jak to zvládl, ono zatím nešlo ani tak o to, jestli stihli 14 nebo 16 příkladů, ale o to, že se povedlo nasbírat těžký příklady. Jak se shodují učitelé. A děti teď mají pocit, že přestože se učí už dva měsíce, výsledek je fakt mizerný. Takže za další dva měsíce nemají šanci podobný test zvládnout a proto bude lepší jít na učenbí obory. Svaz průmyslu a obchodu může být spokojený. Žádný jiný přínos to nemělo. Pokud by chtěl stát pomoct znevýhodněným dětem, bylo by potřeba řešit přestup na střední školy úplně jinak, ideálně bez přijímaček, prostě tam přejít. jako ve spoustě jiných států. Jsme v tomto dost pozadu.
|
| K_at |
 |
(8.2.2025 21:44:59) Tak v tom, že by přijímačky měly být úplně jiné a priorita by měla být "co nejvíce dětí se středním vzděláním", to souhlasím.
|
|
| Monika |
 |
(8.2.2025 21:59:51) Yuki,hele,ty mi připomínas organizaci a prubeh naseho nedavneho srazu ze ZŠ. My se nevideli asi 15 let,mela jsem obavy,jak to bude v dnešní polarizované spolecnosti,jestli do toho neprosakne politika,fake news a pod.A kupodivu byli vsichni v pohode, nejvic snad Ti, co byli asi za nas "socialne slabsi", resp.proste se ucili špatně a dnes se zivi fyzickou praci, v obchodech, jako řidiči... Vsichni byli pozitivní, akorát ucitelky (s 1 vyjimkou) mely pocit,ze je vsechno špatně ... Jinak samozřejmě souhlasim, ze by bylo super, kdyby si mohl kazdy vybrat a zkusit jakoukoliv SŠ. A myslim,ze to brzy i bude,jak prijdou zase slabší rocniky. Akorat pak zase bude vic tech,co se na skolu sice dostanou,ale treba ji nezvládnou nebo se budou hodně trapit ...
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(8.2.2025 22:14:52) no počkej, takže když se mi nelíbí systém přijímaček, tak je všechno špatně a celý svět vidím negativně? to je super zkratka 👍
|
| Monika |
 |
(8.2.2025 22:41:02) Yuki, promiň, ale nejde jen o tuto diskusi. Prostě se tady projevujes tak, ze máš sklony vidět tu sklenici poloprazdnou az skoro prazdnou ...
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(8.2.2025 22:47:23) Moniko, zapojuju se téměř výhradně v diskusích o škole, a protože vidím školství zevnitř, nemám ty ideály, který možná mají jiní. Vidím problémy, který ve škole denně řeším a vím, jaký jsou možnosti, znám problémy dětí, rodin, zřizovatele i školy, ospodu i pčr.
Podle jedné oblasti soudíš přístup ke všemu? Copak ty víš, co dalšího a jak řeším?
|
| Monika |
 |
(8.2.2025 23:03:28) Yuki,ja se ale taky vyjadřuju jen k tomu,co píšeš tady, nic jineho o tobě nevim ...
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(9.2.2025 9:07:26) Moniko, v tom případě nevím, proč zdůrazňuješ, že na srazu byly negativistické učitelky? to jste velkou dobu mluvili o školství? nebo co s tím mám společného já?
nějak nemám pocit, že bych měla tvrdit, že všechno funguje úžasné, když to tak není a když do toho vidím mnohem víc než vy ostatní, nebo je podle tebe cílem diskuse souhlasit bez ohledu na zkušenost a vlastní názor?
to tvoje srovnání je opravdu dost mimo
že vidím chyby a problémy a napíšu o nich nemusí přece znamenat, že nadávám kudy chodím, ve skutečnosti dělám maximum pro to, svých aspoň na naší škole něco změnila, a tak vím, co všechno je potřeba změnit a jak moc je to obtížný a taky proč
optimismus a růžový brýle za každou cenu je sice asi pro někoho ta správná cesta, ale je to blbost, která nevede ke změně
|
|
|
|
|
|
| TaJ | 
 |
(8.2.2025 23:49:18) Moniko, jo, já jsem třeba nakonec ráda, že je syn na tom tříletém učebním oboru. Kdyby se byl dostal na ten maturitní, tak by se asi dost trápil a kdo ví, jak by to dopadlo. Vlastně zkoušel přijímačky na ten maturitní dopravní jen proto, že podobný obor v tříletém provedení prostě nikde v dostupném okolí není, jinak by šel na ten tříletý rovnou. No a několik jeho kamarádů se na maturitní obory dostalo, ale ve finále teď téměř propadají, nejsou na škole spokojení a už hledají, kam by přešli na učební obor. A nejsou to jeho bývalí spolužáci ze ZŠ, takže základkou to není, jsou z různých míst. Ona právě jedna věc je se na ten maturitní obor dostat a druhá je se tam udržet a dokončit ho. Nakonec, kdo ví, tady na té škole, kde teď je, tak když dokončí tenhle tříletý, tak může bez přijímaček přestoupit do druháku na příbuzný maturitní obor, pokud by se na to cítil. Ale bude mít už aspoň výuční list, kdyby to náhodou nedopadlo.
|
|
|
| Půlka psa | 
 |
(9.2.2025 5:36:35) "testy nanečisto nepomohly vůbec nijak"
No a jak o tedy bylo? Uveřejnili jen bodový zisk a ne pořadí ve škole/třídě nebo o co šlo? Chápu, že cvičné kolo bylo náročnější než bývají ostrá kola, ale pořád je přece jedině o to, jak si stojím a v pořadí, přičemž těžké to měli všichni stejně.
|
|
| monam |
 |
(9.2.2025 9:56:01) "Pokud by chtěl stát pomoct znevýhodněným dětem, bylo by potřeba řešit přestup na střední školy úplně jinak, ideálně bez přijímaček, prostě tam přejít. jako ve spoustě jiných států. Jsme v tomto dost pozadu."
Yuki, to by sis představovala konkrétně jak?
Nemám ráda cermat. Ale digitalizace, dipsy, tři školy apod, prostě všechny ty novinky z loňska oceňuji. Mám srovnání, přijímačkami jsme žili tři předchozí roky.
Že rodiče mají zásadní vliv je pravda. Ostatně to jsou jejich děti. Moje máma mi kdysi oznámila, že mi nepodepíše přihlášku na gympl a smůla, nepodepsala. Znám případy, kdy dítě šlo na učňák, protože to rodina viděla jako finančně přínosnější variantu (peníze vyplácené za praxi už během školy).
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(9.2.2025 10:13:32) konkrétně bych si to představovala tak, že by stačily výsledky ze základní školy, každý by začal na všeobecné střední škole a postupně by se podle výsledků rozdělovali, zajímavý článek na toto téma
https://archiv-nuv.npi.cz/vystupy/prechod-ze-zakladni-na-stredni-skolu-v-zahranici.html
naše přijímačky jsou blbost, stejně jako přijímačky na vš, cizinci u nás vůbec nechápali, k čemu ještě přijímačky, když máme maturitu
|
| K_at |
 |
(9.2.2025 10:20:14) Yuki, souhlasím. Myslím, že by to bylo i mnohem víc motivační pro děti se připravovat průběžně už na ZŠ. Jen by tedy ale měla být asi v tom případě víc sjednocená výuka napříč ZŠ. Což jde zcela proti tomu, co se dělá u nás. A rozhodně by to znamenalon9hem víc těch všeobecných škol.
|
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 10:32:33) A v zahraničí se nedělají přijímačky na VŠ? V Německu by dokonce většina našich studentů neměla šanci se dostat na medicínu, kdyby se nedělali zkoušky. Jinak k tématu,loni jsi kritizovala a to velmi celé Dipsy,jak je to složité, učitelé musí pomáhat, jak stejně spousta lidí radši podá papírovou přihlášku. Ve výsledku to naprostá většina lidí kvitovala pozitivně a papírové přihlášky se využily minimálně. Teď kritizuješ testy nanečisto. Nepomohly, naopak odradily, děs. Zúčastnila se jich ale dobrovolně většina dětí, jsou za to rády, ano, viděly, že výsledek třeba slabší, než čekaly, ale ten z matiky obecně, dalo se to očekávat. pokud mě někdo o 15-20 bodů méně než při jiných cvičných testech,ta sorry, chyba je na jeho straně, ne na straně Cermatu. A většinu to taky nakoplo, tím správným směrem. A ano, nestalo se to, že by někdo, kdo chce jít na učňák, zázračně objevil, že je vlastně génius a může se hlásit na nejnáročnější školy.To ale taky nikdo asi neočekával. Schválně jsem se ptala kluka,kterého připravuju a je žákem školy, ze které loni odcházela dcera. Tam znám úroveň výuky,i přípravu. Říkal, že čeština ok (navíc jsem jeho test viděla) a matika rozhodně nic moc. On sám měl z matiky 28 a ano, bylo to míň než na co je zvyklý. A nestíhal, což měl možnost si zjistit právě při tom testu nanečisto. Takže konstatoval, že musí přidat na rychlosti, vrhnout se na geometrii a udělat si lepší strategii. Nevidím zhroucené rodiče ani žáky. Naprostá většina si uvědomuje, že nejde o obtížnost testů.
|
| Renka + 3 | 
 |
(9.2.2025 12:15:57) "A v zahraničí se nedělají přijímačky na VŠ? "
Třeba nedělají, ale vždycky jsou nějaká kritéria, na základě kterých se vybírá. Dcery spolužák psal motivační dopis, dokládal jazykové zkoušky a pak čekal, zda a která škola si ho vybere. Takže ne přijímací zkoušky, ale rozhodně nevezmou každého, jak si zřejmě někteří myslí, když napíšou, že se nedělají přijímací zkoušky a považují to za výhodu. Školy nejsou nafukovací a vždy můžou vzít jen omezenou kapacitu. Ve výsledku teda vezmnou někoho, kdo má hodně kroužků a dobrovolnické práce nebo je úspěšný ve sportu a prospěch hraje třeba menší roli. Což taky nevím, jestli je lepší než dělat třeba SCIO testy. Za mě ne.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 12:20:15) Naopak, právě.U nás máš rozhodně větší šanci ovlivnit své přijetí na VŠ. Na mnohých dobrých zahraničních školách je to daleko větší sázka do loterie.
|
| Renka + 3 | 
 |
(9.2.2025 12:24:05) Taky mi nepřipadá zrovna jako výhra rozeslat dopisy a čekat, jestli se nějaké škole budu líbit. A není ani jasné, kdo a jak to bude vybírat. Taková SCIA se můžou opakovat víckrát a podle výsledku už člověk ví, kam je reálné se dostat.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 12:30:26) Renko, ona asi žádná zkouška na světě nezaručí, že si škola vybere opravdu ty, co chce. Můj starší syn jde třeba napsat scio testy a má je, vždycky měl ,bez přípravy, téměř na 100 procent.Má ale AS a studijní typ rozhodně není. navíc je extrémně línej.
|
| monam |
 |
(9.2.2025 12:59:38) Federiko, ještě je rozdíl mezi OSP testy a oborovými testy. Pokud někde chtějí obojí, smysl to má.
|
|
| Renka + 3 | 
 |
(9.2.2025 13:02:25) Tak pokud má škola jen SCIO testy a ne jiná kritéria, tak má student celkem jasno, že při slušném napsání se dostane. Pokud škole stačí maturita a vybírá se na základě motivačního dopisu a jen se čeká na výsledek, přičem kriteria jsou všelijaké zájmy a z jakého prostředí pochází, je to za mě o dost horší. To jestli je student líný se bohužel nezjistí asi nijak, i motivační dopis lze vyšperkovat a nepozná se z něj taky nic.
Podstatné je ale to, že neexistuje žádaná vysoká škola, kam vezmou každého jen proto, že má maturitu. To prostě logicky nejde. Těžko vezmou na práva do Prahy všechny, kteří se přihlásí a složí maturitu, tak prostě nějaké rozřazení být musí, ať už vědomostní nebo jiné. Tak nevím, k čemu by bylo zrušit přijímačky a nahradit jinými rozřazovacími kritérii.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 13:30:31) Renko, určitě je spousta VŠ,kam vezmou všechny, kdo se přihlásí, stačí maturita.U nás, i v zahraničí. Ale jsou to školy,kde se prostě počítá s tím, že si pak udělají čistku sami, už v prváku. A obory,na které se tas tisíce lidí nehlásí, už kvůli obtížnosti. Ale na ty střední, nevím, jak by se to udělat udělat, bez přijímaček.
|
|
|
|
|
|
| Ennywan | 
 |
(9.2.2025 12:59:23) Lepím na poslední příspěvek. Přiznám se, že nevím, jak to nejlépe udělat, aby všichni dostali nejlepší šanci, na jakou mají. Přijímačky pouze z češtiny a matiky za mě nejsou cajk a zárukou, že dotyčný má na to, SŠ úspěšně udělat, potažmo maturu, stejně jako známky, které na základce dostával, nejsou zárukou, zda je schopný SŠ vystudovat. Nevím, kolik je takových dětí, jako jsou ty naše, ale ani jeden syn nebyl studijní typ, nevěděl, co by chtěl dělat, jakou školu studovat. Spoustu věcí, které se ve škole učili, jim nedávalo smysl, chápali to tak, že se to učí jen pro ty známky a na chvíli, ne aby se něco naučili. Oba dva víc dávali spíš humanitní předměty a jazyky, logika není jejich silná stránka. Oba měli na základce trojky, protože prostě některým předmětům odmítali dávat víc, i třeba proto, jaký učitel a jak to učil. Starší šel na strojní prumku ekonomický obor, míval čtyřky, ale maturu udělat na 4x za dvě a 1x za jedna. Zkusil výšku, ale vybraný obor ho neoslovil, takže vydržel jen jeden semestr a od té té doby pracuje ve skladu e-shopu s knížkami. Dělá práci, na kterou dle mého matura není třeba, i když tam nikoho bez matury neberou. Jak se jeho profesní život bude vyvíjet dál, je ve hvězdách, ale vzhledem k jeho pohodlnosti to na nějakou velkou kariéru nevidím. Mladší syn na základce také trojky, škola mu nedávala ještě víc smysl než staršímu. Dostal se na obě SŠ s maturou, ale jeho výsledky z přijímaček byly horší než u staršího, oba měli samozřejmě lepší češtinu jak matiku. Kvůli psychickým problémům (sociální fobie a nechuť se učit), které jsem tady řešila, přešel na učňák, na obor, kde bylo místo, obor nikdy dělat nebude, bez práce má jedničky a dvojky, na SŠ by se trápil, protože by se dle mého neučil. Sám říká, že by si chtěl udělat maturu na učňáku jako nástavbu. Protože matura je dnes při hledání práce základ. Takže možná oba naši kluci by byli dobrými adepty na nějaké lyceum, všeobecné střední vzdělání, možná s volitelnými předměty.
|
| monam |
 |
(9.2.2025 13:04:44) Enywan, co očekáváš od všeobecného lycea? Protože všeobecné je gymnázium. Všeobecné lyceum jako takové nedává smysl, A co očekáváš od volitelných předmětů, resp, jaké by sis představovala? Mám dítě na lyceu, má méně matiky, fyziky a chemie, což jsou předměty, se kterými se opravdu moc nepřátelí. Ale zrovna v humanitním směru je celkem malý výběr.
|
| Ennywan | 
 |
(9.2.2025 13:34:59) Gympl jako všeobecný vnímám jako přípravu na vysokou školu. Ale kam s dětma, které nejspíš na vysokou nechtějí, učební obory je také nelákají, ale přece jen nejsou hloupé? Tak bych uvítala právě nějaké střední školy pro taková děcka, která v 15 neví, co by chtěli dělat, nejsou úplně marné a nejsou třeba technické typy. Uvítala bych tam předměty víc do života, klidně takové, které jsou potřeba pro administrativní pozice, různé referenty a kancelářské práce např. Trochu něco z bankovnictví, financí, práva, státní správy, daní apod. Možná nové typy předmětů jako sociální sítě, AI apod.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 13:36:42) Ennywan, myslela jsem, že k tomu slouží různé ty obchodky, nebo ne?
|
|
| Inka ..|-.|-.-|.- | 
 |
(9.2.2025 13:38:26) Tak to je třeba ekonomka, ne?
|
|
| monam |
 |
(9.2.2025 13:53:36) přesně, k tomu mě napadá ekonomka, veřejnosprávní činnost a tak.
|
|
|
|
|
| Len | 
 |
(9.2.2025 14:02:21) Nedelaji prijimaci zkousky, pisou motivacni dopis a doporuceni od soucasnych pedagogu, plus pravdepodobny vysledek statni maturity z pozadovanych predmetu podle prubeznych zkousek. Podle toho dostanou nabidku mista na univerzite, podminene je to dosazenim alespon tech predpokladanych vysledku u maturity. Prijmaci rizeni na ty maturitni dva roky je v podstate stejne, takze pred VS uz to maji deti vyzkousene. Funguje to dobre, ale dulezite jsou v tom systemu statni zkousky jak po zakladce, tak maturita. Opravdu nejsou "davacka", alespon na "trojku" udela hlavni predmety zhruba 60% studentu a k prijeti na maturitni studium je treba, aby mel student alespon dvojku z peti hlavnich predmetu a jednicku z tech, ktere chce studovat jako maturitni (v nasi skole, tohle se lisi podle ustavu).
|
|
|
|
| Senedra | 
 |
(9.2.2025 10:41:01) Yuki, jenže aby šel uskutečnit přechod ze SŠ na vysokou jen na základě maturity, tak bychom tady nesměli mít takový paskvil, co se týká státní maturity, jako máme. Stejně tak rovnou přestup ze ZŠ na SŠ - byl tady takový plán, že děti budou v průběhu ZŠ pravidelně testovány, aby se zjistila úroveň škol a jednotlivých dětí. Jenže samotní rodiče tohle nechtěli a děti během celonárodních testů omlouvali. V téhle situaci prostě nemáš nějaké jednotné měřítko, jak děti posoudit. A debata zde probíhala mnohokrát, součást přijímaček může být třeba osobní pohovor, poslat motivační dopis,střední školy mohou dávat body třeba za mimoškolní aktivitu. Takže možnosti, jak vzít dítě, kterému se třeba tolik nepovedly přijímačky, ale má o obor zájem, jsou.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(9.2.2025 11:40:11) Senedro, syn šel na gympl teda před víc než 10 lety, ale za okresní kolo byly za první místo 3 body, to fakt není možnost, která by zamávala pořadím
|
| Senedra | 
 |
(9.2.2025 11:43:01) Yuki, ale to je už věc té které SŠ.
|
| Dari79 |
 |
(9.2.2025 12:02:32) Přesně.
Jednak teda desítky let si SŠ organizovaly své přijímačky samy, což bylo jistě náročnější, než současná situace. Kde se jim "po tom stýská" nebo chtějí mít větší důraz na vlastní výběr, pořád si mohou udělat svoje školní kola i dneska...
Nebo důraz na prospěch atd- "náš" gympl č. 1 má za prospěch 18 bodů, gympl č. 2 dokonce 36 bodů (tj. samé jedničky na obou 8čkových vysvědčeních určitě "vykompenzuje" i část pokažených přijímaček, třeba kvůli stresu nebo (čehož se obávám u vlastního dítěte) kvůli neschopnosti pořádně přečíst zadání, přepsat zadání ...)
Některé školy to nedávají vůbec, protože (klasika) "každá škola přece známkuje jinak a jednička z jedné školy = trojka na jiné", jiné holt věří tomu, že "dlouhodobý prospěch na ZŠ je vypovídající o schopnostech žáka víc, než jeden test" a že "myšlenka, že ZŠ schválně dá svým žákům samé jedničky, aby je zvýhodnila u přijímaček, je urban legend".
Zaplať pánbůh, že žijeme ve svobodném světě, kde nemáme školy podle spádovosti, všechny všeobecné, na všechny zcela stejná kritéria atd.
Pár let baby boomu přejde, jako vždycky, a pak se zase SŠ budou o žáky naopak rvát, bude se mluvit o jejich zavírání, slučování...
Pořád platí, že 70% dětí se loni dostalo na první školu své volby, to je přece nádhera. A to i v situaci baby boomu. Až přijde slabší rok, tak to jistě bude ještě více...
Ani stres z přijímaček mi nevadí, že musejí zažít... (a to mám dítě ve škole neznámkovací, nezkoušící a nebuzerující). Je třeba k tomu holt přistoupit ne jako ke strašáku, ale realisticky - je na tobě, jak moc se budeš připravovat (konec konců, to je podobná volba, jako jak moc se budeš učit na konkrétní písemku), někdo to holt zvládne s prstem v nose s minimální přípravou, někdo musí dřít na "slušnou dvojku", někdo s přiměřenou přípravou dá "na trojku" (učňák), protože na víc nemá. Vždy je něco za něco - chceš-li skvělý výsledek (elitní gympl), holt budeš muset makat jak fretka. Ale současně (i těm inteligentním dětem) říct, že elitní gympl nerovná se automaticky (jediný způsob, jak mít) životní štěstí, a cokoli jiného "ti posere celý život". Střední škola (a vzdělání obecně) je samozřejmě velmi důležité, ale život na tom nestojí a nepadá.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 12:07:38) Dari,ó, jak souzním s těma tvýma posledníma větama Hysterčí většinou spíš rodiče, děti mají často větší nadhled.
|
|
|
|
|
|
| monam |
 |
(9.2.2025 10:53:27) yuki, takže kdyby se na gympl kde berou třicet dětí hlásilo 1500 se samými jedničkami, pak co?
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(9.2.2025 11:42:06) monam, že by třeba bylo víc škol se všeobecným vzděláním? mluví se o lyceích, ale zatím jich moc nepřibývá, gymnázií je taky málo.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 11:46:28) I tak budou vždy školy, o které je větší zájem. A zkrátka nemůžou vzít všechny děti se samými jedničkami. Nehledě na to, že ty samé jedničky mají často nesrovnatelně menší výpovědní hodnotu než Cermat testy. Samí jedničky má kdekdo. A naopak, pár dvojek má taky kdekdo, třebaže je schopnější než ten se samými jedničkami. Rozdíly ve školách,rozdíly mezi známkujícími, rozdílné požadavky.
|
|
| monam |
 |
(9.2.2025 12:58:29) Yuki, to nic nemění na tom, že na vyhlášená gymnázia bude vždy přetlak. A pokud chce někdo na gympl, proč by chtěl na lyceum? Má přece samé jedničky, dobře se učí, je studijní typ.... proč by se tam zrovna "on" neměl dostat? Úplně nesouzním s dnešním systémem ale chápu, že pokud je na žádaných školách méně míst než zájemců, nějaký systém v tom být asi musí. Motivační dopisy? Doklady o dobrovolnické práci? To mi přijde jako úplná cesta do pekel. Moje dcera je panikařící na matematiku nenadaný typ. Hledala jsem pro ni školu, která bude mít školní část, kde by mohla naopak prodat, co umí. Čistě teoreticky si umím představit, že by cermatí nebo jiné testy měly jinou váhu než 60 %.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 13:25:41) Monam, ty motivační dopisy eseje a dobrovolnická práce je až na VŠ. A ne u nás, tedy.
|
| monam |
 |
(9.2.2025 13:55:36) Federiko, loni jsem zaznamenala, že to pár soukromých středních škol chtělo. Motivační dopisy tedy celkem často, ale i zdůraznění, že dostaneš body za dobrovolnickou činnost jsm zaznamenala. Přišlo mi to krapet střelené, těm dětem není ani 15.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 14:08:08) Monam, to se ale možná myslela nějaká praxe k oboru, spíš jako projevený zájem a muselo to bejt jen dobrovolně, ne? N řadu zahraničních VŠ je to povinnost, to už mi sny hlásil za covidu, s obavou, jak má splnit dobrovolnictví, když nemůže a pak to nestihne. Ale na střední školy to takhle bejt nemůže.
|
| monam |
 |
(9.2.2025 22:09:23) Federiko, jasně že dobrovolně, ale byly za to plusový body.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 22:38:02) Tomu rozumím, nebyla to podmínka, ale byly za to plusový body a je to správný. Určitě to prostě nějak vypovídá o reálném zájmu o obor, tak proč to neocenit.
|
| monam |
 |
(10.2.2025 11:42:03) Federiko, já jsem jen pro, aby školy zohledňovaly více věcí než jen cermatí zkoušky. Třeba scio školy v minulých letech měli takovou zábavnou formulku, že kdo napíše JPZ nad myslím (???) 30 bodů, dostane 60 % celkového počtu bodů. Ale zbytek už měli hodně rozvrstvený, dvoukolové přijímačky a tak. Byli jsme tam na DOD, mě se tam docela líbilo, dítě chtělo více struktury. Takže jsem se o to pak dále nezajímala.
|
|
|
|
|
| Okolík | 
 |
(9.2.2025 14:35:00) Není jim 15, ale mohou být aktivní skauti, sokolové nebo v DDM se mohou podílet na vedení mladších dětí
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 14:53:22) Jo, mám právě holčinu, která se hlásí na nějakou střední pedagogickou školu, je hodně šikovná a mohla by se bez obav hlásit i na náročná gymnázia,ale ji zajímá primárně pedagogická činnost. Je aktivní ve skautu a má za sebou soustu akcí, kde se podílela na práci s dětmi, vím,že to nějak dokládá v přihlášce. A vím,že ji práce s dětma fakt naplňuje. Proč nedat takovým dětem přednost a nedat jim za to pár bodů k Cermatu, to mi fakt přijde správné.To je ten zájem o obor. Ona by se dostala i tak, ale jsou děti, které tak úplně nenadchne Thaletova kružnice , ale opravdu je zajímá pedagogika.
|
| jak | 
 |
(9.2.2025 15:23:18) Primacky nanečisto jsou super.A celé Dipsy loni, super. Je to asi nejlepší systém momentálně.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 15:29:43) Jak  tys to sem přišla rozseknout. Ale máš pravdu.
|
| jak | 
 |
(9.2.2025 15:39:09) Fed, obě jsme v tom jely loni. Předloni sousedka a když čekala na odvolání, to bylo peklo...to loni bylo skvělé, přehledné, intuitivní...
|
| jak | 
 |
(9.2.2025 15:40:15) A jak píšeš, škoda, že nanečisto to ne bylo už loni.
|
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 15:54:13) Předloni to byl pro rodiče nepřijatých nedůstojnej,ponižující blázinec. Loni sice čekání dlouhý,ale nakonec byli rodiče i děti vesměs spokojení, protože vyhlášením výsledků byl pro většinu konec. A pro většinu uspokojivý konec. Bude i letos.
|
| Silvie+dva kluci | 
 |
(9.2.2025 19:48:24) Co bych dala loni za možnost cvičných testů, vnímám to velmi pozitivně. Stejně tak systém Dipsy a celkový průběh loňských přijímacích zkoušek. I když bych ještě trošku zkrátila čekání na výsledek, bylo to nekonečné. Deti kamarádek cvičné testy absolvovaly, některé výsledky trošku vystrašily, ale přijímačky nejsou za týden, ještě je čas. Školství mě štve ve spoustě věcí, ale systém přijímaček je povedený.
|
| Renka + 3 | 
 |
(9.2.2025 19:57:54) Gymnázium, kde mám děti, každoročně přijímačky nanečisto zdarma organizuje a v rámci dne otevřených dveří je nabízí páťákům i deváťákům. Netušila jsem, že je to až taková vzácnost si to někde zkusit zdarma.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 20:02:28) Renko, ale asi těžko budou mít úplně nově sestavenej Cermat, můžou max. používat nějakej svůj, vymyšlenej nebo test Cermat z minulých let. A to je velkej rozdíl.
|
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 20:04:53) Jinak jsou samozřejmě přijímačky nanečisto běžný, na různých školách, v různých přípravkách, většinou jsou placené. Tohle bylo zdarma,celostátní a připravoval to přímo Cermat, nesestavovaly to všelijaké více či méně povedené přípravky.
|
|
| TaJ | 
 |
(10.2.2025 0:49:21) Renko, jak kde, loni jedna synova vybraná škola organizovala přijímačky nanečisto v rámci DOD, bylo to zdarma, jen bylo třeba se na to předem zaregistrovat. Druhá škola organizovala přípravu na přijímačky i se zkouškami nanečisto, ale tam to bylo už za nějaký poplatek.
|
|
|
| monam |
 |
(9.2.2025 22:02:50) obě moje děti, které dělaly přijímačky, se účastnily všelijakých cvičných testů. I mimo Prahu je to celkem běžná věc.
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 22:34:16) Jo, to je běžný. Ale není to Cermat test, nový, není to celostátní záležitost a je to většinou placený…
|
| Renka + 3 | 
 |
(10.2.2025 10:28:43) Tak jsem na to koukla, když to dělal syn tak to byl Cermat test. A odpovídal nějakému z náhradního termínu předchozího roku, tehdy ale byl uvěřejněný nějak později, takže ho děti neznaly. Ale my jsme začínaly každopádně přípravdu až po tomto testu, takže pro nás to byla opravdu neznámá, účel to splnilo. To bylo vlastně od gymplu hezké, že dali možnost vyzkoušet všem zájemcům zdarma. Však jsem psala, jak u nás v matematice stihl půlku a ukázalo se, že geometrií je takřka nepolíbený, takže výsledek nic moc. Jeho teda výsledek spíš demotivoval, ale šlo o páťáka a taky to má každý podle své povahy, dovedu si představit, že dcera by naopak napnula síly. Tak i teď s tím naloží každý podle svého, dětem to pomůže k lepším výsledků, jen tedy tam, kde ta podpora není, se ty nůžky víc rozevřou, ale asi není v silách pomoci každému a sociální nerovnosti se zkrátka takhle vyrovnat nedají.
|
| Federika | 
 |
(10.2.2025 10:32:56) Renko, tohle kdysi dělaly některé školy,ale už dávno nedělají. Cermat žádné testy nanečisto školám neposkytuje. Až teď a to tak, že plošně všem.
|
| Renka + 3 | 
 |
(10.2.2025 10:46:57) Tak koukám, že letos to náš gympl dělal v půlce ledna. Jaké testy jim tedy ke zkoušce letos zadal nevím, ale předpokládám, že to z Cermatu nějak vycházelo nebo se to alespoň podobalo. Určitě strukturou, počtem příkladů, časovou náročností. Zdarma ale byly i letos pro všechny zájemce.
|
| monam |
 |
(10.2.2025 11:43:36) moje loňská deváťačka loni psala testy nanečisto, které pořádala MČ. Kde vzali zadání netuším, psali to myslím dokonce na radnici v jednacím sále. Reálně je myslím jedno, zda je to celostátní nebo v rámci MČ.
|
|
| Federika | 
 |
(10.2.2025 13:22:36) Renko, to ale dělá fakt strašně málo škol a většinou jde o školní část testů. Nový Cermat test nedělají nikdy, Cermat jim to nesestaví.To jen tenhle letos.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| monam |
 |
(9.2.2025 22:08:19) Okolíku, v DDM určitě ne, tam málokdy chtějí na výpomoc někoho pod 18 a pod 15 už vůbec ne - to vylučuje i zákona a oni to potřebuj mít kryté smlouvou. Mojí dcery se loni u příjímaček ptali, zda netrénuje menší děti, když dělá sport. Ale tak to u nich fat nefunguje, v základkovém věku vůbec ne a dokud není alespoň nejnižší trenérská licence, tak jen výjimečně jako výpomoc. takže dobrovolnictví základkových dětí je fakt velmi výjimečné, zejména pak v roce, kdy je čekají přijímačky (a předtím jsou ještě menší).
|
| Okolík | 
 |
(9.2.2025 22:30:44) Zvláštní, dvě moje děti během ZŠ v DDM vypomáhaly s organizací soutěží a tréninků. Samozřejmě zdarma a bez smlouvy, vždy to vedli dospělí vedoucí. Ve skautu i v Sokole v tomto věku také běžné
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Monika |
 |
(8.2.2025 20:33:33) Yuki,myslim,ze socialni rozdily to mohlo stirat v tom, ze si to mohli zkusit vsichni zadarmo za podobnych podminek jako pri zkouskach, i ti, co se treba nedonuti zkusit si to sami doma. A kazdy mohl vidět,jak na tom zatim je a podle toho se zaridit. V cem by podle Tebe bylo lepsi kdyby ty testy nanecisto nebyly? Ze hy někteří dostali tech 15 i méně bodu az naostro?
|
|
| K_at |
 |
(8.2.2025 20:34:58) Yuki, no tak vyzkoušely si to všechny děti napříč. A mají se od čeho odrazit.
|
| Federika | 
 |
(8.2.2025 21:00:37) Odrazit, to je fakt. Zaznamenala jsem,že si to fakt spíš zanalyzovali, zjistili, proč tolik chyb, že nestíhají, že si neudělaliy žádnou strategii, že je rozhodilo to. a to, že neumějí geometrii, na co se musí víc kouknout. Určitě to pomohlo, vyzkoušeli si to, prostě.
|
|
|
| Okolík | 
 |
(9.2.2025 9:09:57) Ty jo, Yuki, ty vidíš fakt problémy úplně ve všem a všude. Já znám spoustu učitelů, rodičů deváťáků i deváťáků, ale nikdo z nich nesdílí tvoje názory. Všichni se kterými jsem o tom mluvila hodnotí zkoušky nanečisto pozitivně (s minimálními výhradami). Proč do toho pleteš svaz průmyslu nechápu, to je takové podivné vidění za roh  Samozřejmě, že simulované zkoušky těm dětem většinou pomohly, vyzkoušely si jak to bude vypadat, zejména ty, které zatím na zkouškách nanečisto nebyly. A taky vědí, že je potřeba se připravit. Furt lepší, když to zjistí až u zkoušek načisto. Chápu, že někoho to mohlo trochu znejistět, nemuselo to všem dětem "sednout "...
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(9.2.2025 10:20:51) Okolíku, pracuju v docela složité sociální bublině, problémy, které jsou v takových místech se z běžných českých měst vůbec nezdají jako možný a nebo aspoň ne v takové míře
a ne, není to úplně vyloučená oblast, o to je to horší, protože ve vyloučených lokalitách tyto věci neřeší, je tam úplně posunutá norma
problémy se nejvíc ukazují tam, kde je nejširší spektrum a musí se pracovat se všemi
dokud jsme měli dva nadané kluky a já jsem čas trávila hlavně s nimi, neviděla jsem zdaleka tolik problémů, pak k tomu přibylo dítě s úplně jinými problémy a tím i možnostmi, což mi dost změnilo pohled a pak jsem začala pracovat v této lokalitě a prostě na ty věci denně narážím a denně je řeším, takže ano, ty problémy opravdu vidím, i když jsem o nich dřív nevěděla
že je někdo nezná neznamená, že neexistují
|
| K_at |
 |
(9.2.2025 10:25:01) Yuki, ok. V tom případě je dobrý asi uvést tvé výhrady více v kontextu toho, v jaké lokalitě pracuješ. Protože zkušenosti tvé a tvého okolí se nevylučují se zkušenostmi jiných - tedy i zde ba rodině. Prostě je to široké spektrum zkušeností, které existují vedle sebe a nevylučují se.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(9.2.2025 10:35:17) kat, ale on má každý zkušenost právě v té své bublině, takže myslím, že je úplně jasný, že každý mluví o své zkušenosti, většinou teda o vzorku maximálně kolem deseti děti stejného věku a kupodivu, jako učitelka mám ten vzorek větší a díky lokalitě mnohem pestřejší
|
| Půlka psa | 
 |
(9.2.2025 10:40:48) Yuki, když napíšeš, že "testy nanečisto nepomohly vůbec nijak", tak jsme z toho logicky odvodily, že je to k ničemu plošně. Kdybys naspsala, že to nepomohlo konkrétně tvým žákům, tak by se možná diskuze odvíjela jinak....
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(9.2.2025 11:38:32) Půlko, nemyslím si, že by ty články na internetu byly o naší škole, a rozhodně z nich nečiší nadšení, jak úžasný to bylo a jak to děckám pomohlo
|
| Federika | 
 |
(9.2.2025 11:44:15) Články na internetu jsou hlavně k tomu,aby se četly. Mívají i "zajímavé" nápisy, s cílem nalákat čtenáře. Jsou často vyhrocené hysterické a neodráží realitu.Ty o přijímačkách nanečisto jsou někdy až úsměvné a reakce pod nimi ještě víc. A představuju si situaci, kdy by příští rok přijímačky nanečisto neposkytl. o by bylo "halo"... Pomohly zcela jistě. Některé děti si ty testy zkoušely jen doma nebo ve škole, za zcela jiných podmínek a tak jim ani nedošlo, že to nestíhají, že pracovat pod tlakem je něco jiného, že někdy je fakt třeba mít strategii, že už by konečně měly začít něco dělat, že to či ono jim ještě nejde atd.
|
|
| Půlka psa | 
 |
(9.2.2025 14:26:04) Yuki, v jednom příspěvku napíšeš, že je to o tvých žácích a v druhém, že to není o vaší škole. Vnímám to tak, že každou chvíli napíšeš k té samé věci úplně něco jiného a jediné konzistentní na tom je, že jsi nespokojená .
|
| Termix | 
 |
(9.2.2025 17:00:01) Dlouhodobě mám pocit, že ať je, co je, u Yuki ve škole je vše problém. Když šly mé děti na tyto zkoušky, šly jen ty, kterým to rodiče zaplatili. Podle mě je to super věc, aby si děti vyzkoušely nanečisto práci pod stresem a viděly, kolik mají momentálně bodů. Mají tři měsíce na to vše dohnat. Za mě úplně super. Dipsy můžu už jen závidět a jsem přesvědčená, že je to skvělá věc. Bez ohledu na jarní prázdniny mají děti dost času vše podat. Navíc úplně odkudkoliv. Co víc si přát.
Věřím, že vždy budou lokality, kde je nižší vzdělanost, ale i v těch oblastech asi nebude 80% těch, co nezvládnou podat přihlášku. Těm deseti či dvaceti procentům dětí snad pomohou učitelé Ostatně i za komoušů moje třídní zasáhla a sepsala se mnou přihlášku na gympl. Jinak bych byla šla na dojičku krav.
|
|
|
|
|
|
|
| Okolík | 
 |
(9.2.2025 14:47:25) No tak Yuki příště napiš, že na vaší škole byly zkoušky nanečisto k ničemu a bude hned jasněji. I když bych řekla, že i na tvé škole existují děti/rodiče, které si to nemyslí
|
|
| kokoska | 
 |
(9.2.2025 18:34:19) Yuki , je zajímavé že píšeš jak pracuješ ve zvláštní sociální bublině a je tam tedy vše jinak než jinde a všichni to musí chápat a cítíš se dotčeně když to někdo zpochybňuje, a když tady něco podobného psal někdo jiný- jak je u nich spousta věcí specifických ,jiných- tak jsi mu opakovaně tvrdila že toto není možné, přestože to bylo v úplně vyloučené lokalitě kde školství bylo a je na úplně šílené úrovni. Dvojí metr ? Bylo by fajn si přiznat že ani u nás v jedné republice není škola jako škola, nejsou všude stejné podmínky-jsou skvělí, dobří , průměrní a příšerní učitelé a stejně tak i děti?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Federika | 
 |
(7.2.2025 14:49:10) A proč nepodal papírovou přihlášku?
|
|
| TaJ | 
 |
(7.2.2025 15:26:31) A ptali se v té škole? Mám pocit, že většina škol nabízela s přihláškami nějakou pomoc, nebo domluvit se s třídní, nebo nějakým výchovným poradcem...myslím, že když projeví zájem o pomoc, tak mu někdo pomůže.
|
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(7.2.2025 15:49:20) taky mám problém s Ukrajinci, rodiče se sice přihlásí, ale děti nemají v systému, takže musíme podávat papírovou přihlášku. A když jsem každý týden dva dny mimo kvůli školení a pak jsou prázdniny a děcka jsou pryč, tak se to dělá fakt blbě
|
|
|
| Alti |
 |
(7.2.2025 14:07:15) Celkem pěkný návod na zadávání el. přihlášky jsem našla tady:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-prihlasky-stredni-skoly-navod-244951
|
|
|
| Klabe+3 kluci (08,10,15) | 
 |
(7.2.2025 12:58:02) Klidně dotazník vyplním, ale až před 20. únorem (ještě čekáme na nějaké výsledky soutěží a podle toho zvolíme školu č.3). Nicméně na první pohled DiPsy nevypadá špatně a jsem ráda, že nemusím nikde běhat s papíry. Jen jsem nepochopila, proč se zkrátila lhůta pro podávání přihlášek, nám do toho skočily jarní prázdniny a to se mi opravdu nechce přemýšlet nad školami ( a syn to bude mít stejně), takže naše stále váhající dítě toho času moc nemá. 28. únor by byl lepší. Ale tak popereme se s tím.
|
|
| Žžena |
 |
(7.2.2025 13:45:17) U otázky č.6 nešla vybrat první odpověď (gymnázium, lyceum).
|
| Alti |
 |
(7.2.2025 14:16:49) Zkoušela jsem ověřit, a nebyl problém toto zadat. Jedině zkusit znovu načíst dotazník.
https://forms.gle/VpHuoq5r58HVThdW6
|
|
|
|