| Nella+2 | 
 |
(18.5.2023 21:42:47) Dcera se zřejmě nedostane na žádnou SŠ. Na gympl ji nevzali a druhá kola vypadají tak že na 12 míst se hlásí 630 !!!!! uchazečů apod.... Může jít na učnák - jen si nemůžeme vybrat jesli je lepší pokrývač, kominík nebo obráběč kovů... Už ani nevím kolik přihlášek jsme rozvezli, většinou je míst cca 5, zájemců stovky. Ale je to dobrý, včera jsem četla že v našem kraji problémy nejsou, míst je dost...  
|
| Federika | 
 |
(18.5.2023 21:55:18) Nello, a nejste ze Středočeského kraje?
|
| Nella+2 | 
 |
(18.5.2023 21:56:50) Jsme z JM kraje a včera to někde prohlásila nějaká... paní z krajského úřadu.
|
| Federika | 
 |
(18.5.2023 22:00:02) Jo, to jsem taky četla, že tam máte míst dost.Já jen, že Středočeský kraj slíbil dětem žijícím v kraji pomoc. Těm, co mají testy 80 a víc, tak mají najít místo na gymplu a těm, kdo mají 60 a víc, místo na střední škole.
|
| Nella+2 | 
 |
(18.5.2023 22:02:26) Ano, ale tady je míst dost takže se to řešit nebude.... Jenže ty místa jsou asi fakt dobře utajený.
|
| Klabe+3 kluci (08,10,15) | 
 |
(19.5.2023 6:48:59) Nello, zkuste si zavolat na odbor školství KrÚ JMK. Už je to oficiální informace, že rodiče dětí, které se nestanou, mají zavolat a bude se to řešit a měli by pomoct. Jak si to představují, nevím, ale každopádně bych tam zavolala. A Gymnázium Blansko jste asi obeslali, že? A možná bych ještě počkala co Gymnázium Tišnov, ale těžko říct, převis tam moc nebyl, je otázka, zda po odvoláních naplní kapacitu.
|
| Nella+2 | 
 |
(19.5.2023 7:18:27) Klabe v Tisnove máme odvolání, ale je ještě pořád 15. z těch kdo ho podali. Takže tam to nevyjde. Do Blanska přihlášku dáme ale na těch 10 míst budou zase stovky přihlášek takže tam si naděje vůbec nedělám.
|
| Klabe+3 kluci (08,10,15) | 
 |
(19.5.2023 7:32:02) Budu držet pěsti, snad to 15. místo v odvolaných nebude úplně ztracené. Zase ne všichni, kteří podali odvolání a jsou před dcerkou, budou mít ještě po oslovení zájem. Ještě bych se té naděje nevzdala, aspoň vy rodiče.
|
|
|
|
|
| L+ 2m | 
 |
(19.5.2023 14:40:24) Federico, víš k tomu něco víc? Kamarádcina dcera se v Praze nedostala s 82 body. Komu konkrétně se mají ozvat?
|
| Federika | 
 |
(19.5.2023 14:43:32) Je to prý jen pro Středočeský kraj. Takže i Praha východ, západ... Ale samotná Praha nevim.
|
| kosatka2 | 
 |
(19.5.2023 15:41:56) Někde jsem zahlédla článek, že nouzově zvažují povolit navýšení tříd na gymnáziích až na 34 dětí...
Docela mě namíchl ten chlapík ze školství SČ kraje, že místa na gymplech nevidí jako problém - aby ne, když na pražských gymplech je třetina dětí ze SČ. Počet dětí za poslední roky rostl rychleji než v Praze, v SČ měli v plánech 20-22 nenavyšovat počty na gymnáziích...
Slavnostně chtějí v SČ 2 gymnázia postavit - než se to odsoutěží, navrhne a postaví, to budou roky...
|
| Muumi |
 |
(19.5.2023 15:58:20) Horší je, že někde berou 34 dětí do prvních tříd. Například v Líbeznicích. A to je teda peklo pekloucí.
|
| K_at |
 |
(19.5.2023 16:29:37) Muumi, jo. Líbeznice. A ještě jelsou tuším minimálně 3 paralelky v ročníku. Možná i víc.
|
| Muumi |
 |
(19.5.2023 16:50:01) Ne, letos je myslím 8 prvních tříd:) něco je rozstrkaný po obecních úřadech v okolních obcích, nevejdou se prostě nikam. A když tam bydlíš, máš smůlu, jiná škola není a nevezme.
|
| Muumi |
 |
(19.5.2023 16:51:35) Rozdělení dětí do tříd a jejich umístění v jednotlivých prostorách je plně v kompetenci ZŠ a ZUŠ Líbeznice.
Není reálné, aby všechny děti chodily do prostor ve své obci.
Obec Prostor Předpokládaný počet dětí
Líbeznice ZŠ Neorondel 34
Líbeznice ZŠ Neorondel 34
Líbeznice Archa Martinova 142 20
Bašť U Oličů Dlouhá 52 32
Bašť U Oličů Dlouhá 52 32
Měšice CVČ Nosticova 590 34
Nová Ves Knihovna, Nová Ves 500 32
Zlonín KC U rybníka 1/6 25
Přípravná třída nebude ve školním roce 2023/2024 otevřena.
|
|
| K_at |
 |
(19.5.2023 17:34:01) Muumi, já vím. Řešili to rodiče u mě ve třídě. Vím, 6e masakr. A možnost dostat na ZŠ jinam je takřka nulová.
|
|
|
|
| TaJ | 
 |
(19.5.2023 16:36:37) Muumi, jo, to je děs, já jsem hrozně vděčná, že syn měl možnost projít celou základku v 8 členné třídě. Sice to bude za dva roky trochu náraz, až přejde na střední, ale už je aspoň z kroužku zvyklý i na velkou tlupu, tak snad to nějak dá...
|
|
|
| Vítr z hor | 
 |
(19.5.2023 16:04:29) Presne tak. Cela leta byly silacke reci (a ciny) o nutnosti rozsirovani ucebnich oboru a omezovani gymplu nastrojem politickeho boje. Volicu z rad rodicu deti, ktere se v pristich 4 letech chystaji na stredni skoly s maturitou, je tak nepodstatna mensina, ze jejich zajmy nebylo nikdy nutne brat v potaz. To, ze dnes neni dostatek mist na vseobecnych oborech s maturitou, neni omyl ci neschopnost, ale umysl.
|
|
| L+ 2m | 
 |
(19.5.2023 16:12:49) U dcery bylo v první třídě 33 děti. Teď na gymplu je jich po příchodu ukrajinských děti 34,35, podle třídy.
|
| Muumi |
 |
(19.5.2023 16:53:32) Mně půjdou taky holčičky do 1. třídy s 30 dětmi. Ředitelka chtěla udržet 25, ale zařízl jí to magistrát. Měla jsem je v MŠ jednotřídní, tam jich bylo 20. Teď v přípravné třídě na jiné ZŠ 14. Tak hurá do velkochovu...
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(19.5.2023 17:17:07) Muumi, taky máme velký třídy, těch 30 je bohužel ze zákona, my už máme ve většině tříd prvního stupně 30, někde i víc protože na výjimku může být až 34
a protože stačí, aby se někdo odstěhoval, muselo by se to zase spojit, kdyby v součtu nebylo aspoň 31, tak se dělají ty výjimky, blbě se v tom pracuje všem
ještě se dá od zřizovatele vyškemrat zaplacení asistenta do třídy, ale když vidím, co všechno po zřizovateli jako škola chceme, tak se obávám, že asistent nebude
argument, že nás bylo ve třídě taky přes 30, je blbost, děti jsou jiný, společnost je jiná, požadavky jsou jiný
|
| K_at |
 |
(19.5.2023 17:35:52) To jsou děsná čísla. Tak ještě by mohli zvýšit tu přímou pedagogickou práci a bude vymalováno.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(19.5.2023 19:49:44) zatím začína Bek víceméně snížením platu, protože 130 procent předloňskýho průměru opravdu do škol nový schopný lidi nepřivede, ani je tam neudrží
o takových pozicích, jako je psycholog, ani nemluvím
mimochodem třeba sociální pedagog je úplný neštěstí, sice se o nich píše, co by mohli a měli ve školách dělat, jak by pomohlo, kdyby ve škole byli, ale nemáme z čeho je platit, takže u nás je kolegyně ráda za místo asistentky
|
| Aninabe | 
 |
(19.5.2023 19:59:18) Nápady pana Beka jsou...zvláštní, to je asi nejmírnější vyjádření. Ano, ušetří se zrušením 9. třídy. Pěkné, jen se budou muset kompletně předělat ŠVP a RVP, protože my ještě stále jedeme v devítce novou látku = když vyjdou z osmé bez úpravy, bude jim toho hodně chybět a pro SŠ budou nepoužitelní. Tákže buď se to celé přesune na SŠ a z prváku bude komplet "nová devítka", nebo se musí učivo seškrtat a nově rozmístit do 8 roků. K tomu bude třeba vyrobit nějaká kvalitní místa na SŠ (současně by navíc při náběhu systému končily 2 ročníky, takže asi 230.000 míst). Zatím to opravdu nevypadá, že by měli kam ty děti dát, a to jsme u 105.000 (další roky jich má končit ZŠ až ke 120.000 = bude hůř). Nehledě na to, že tady to peníze bude stát, nikoli šetřit. To se ale nehodí říkat. Parafrázovala bych název filmu... Ještě větší---- než jsme doufali.
|
| Okolík | 
 |
(19.5.2023 22:23:04) Aninabe, hlavně tento systém už tu před lety byl, neosvědčil se, tak ho budeme zavádět znovu...
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 9:18:42) Okolíku, a v čem se vlastně ten systém desetileté povinné docházky - 8 let základní škola a dva roky na střední - neosvědčil ?
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 9:36:30) Čtyřletý první stupeň byl krátký (předpokládám, že by ZŠ zase rozdělili na 4+4, ale kdo ví). A nejhorší to bylo pro děti, které se po ZŠ musely někam upíchnout na 2 roky a často po 2 letech z těch škol odcházely, čímž komplikovaly chod školy. Můj rodič v té době učil na SŠ. Musela bych se zeptat na detaily. Sourozenec tímto prošel bez potíží (studijní typ), ale jeho spolužáci se s povinnými dalšími 2 roky potýkali. Vznikly i dvouleté SŠ, které už nejsou. A ještě byl problem s tím, že ne všechny děti se dostaly na školy z 8.třidy, takže byly "zbytky" v 9.na ZŠ, pak měli ještě 1 rok povinný na SŠ. Dost překotně se pak vracelo k zavedení 9. třídy pro všechny v 90. letech. Dneska je trochu jiná doba, tak těžko říct, jak by to fungovalo.
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 10:06:01) Tyhle věci se mi nezdají důkazem neúspěchu toho systému - nás žádná devátá třída pro děti, které se nedostaly na střední , nebyla. Všichni z osmé třídy odešli někam na střední nebo učiliště. Takhle na první pohled se mi zdá lepší, když někdo absolvuje osm let zš a pak i "jen " nějaký dvouletý učňák, než když v současnosti vycházejí ze zš patnáctiletí se splněnou povinnou školní docházkou, to mi naopak dobré nepřipadá. Asi není moc reálné pro ně najít práci - kvůli věku i kvalifikaci. To, že někdo odešel po dvou letech z učňáku nebo střední - což dnes neodcházejí ? a třeba už v prváku? Když se jim nakonec obor nelíbí nebo ho nezvládají. Odchody žáků jsou jistě rozšířené i dnes.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 10:24:56) pokud by měla být osmiletá základní škola, to už by mi víc dávalo smysl udělat sedmiletou, první stupeň nechat 5 let, potom dva roky na nadstavbu, kdy jsou to ještě pořád malý děti, potřebují základy všeho a větší péči
a potom bez přijímaček na všeobecný střední školy, ve kterých by si mohli vybírat, systém volitelných předmětů
kdo chce, vybere si naukový předměty a bude pokračovat tím směrem, kdo si vybere manuální práci, bude umět dělat rukama
Po třech letech, celkem deseti letech školní docházky, se může specializovat, tam už třeba s nějakým typem přijímaček,a buď ostrá příprava dva roky na maturitu, nebo rok nebo dva na vyučení konkrétního oboru, nebo konec studia, nějaký základ by měli, věk už taky, mohli by s nějakým malým omezením do práce
|
|
| TaJ | 
 |
(20.5.2023 10:35:13) Rigel, to byl můj případě, za nás taky byla jen osmička, všichni šli někam na střední, nebo na učňák, podle svých schopností. Já si udělala dvouletý administrativní učňák, kde jsme dělali i státnici z psaní na stroji a pak jsem si dodělala večerně maturitu na škole, kde nebyly přijímačky.
|
|
| Alena |
 |
(20.5.2023 10:43:24) Tech deti co ze zakladni skoly nepokracuji, je hodne, takze slo o to aby mely aspon neco ukoncene. U nich neprobiha uvaha: mam zakladni vzdelani, dal chodit do skoly nemusim. Navic je tady skoro 6 procent deti, ktere nedokonci ani devitku, tady jde spis o to, jak tyto deti ve vzdelavacim systemu udrzet.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 10:54:37) Jak udržet tyto děti ve škole? dát jim podporu, kterou doma nemají, což nejde při víc než 20 dětech ve třídě, a to jich zase máme 30
navíc současný systém, kdy se jede na výkon, nejvíc sráží sebevědomí právě těmto dětem, takže oni už se těší na to, až konečně ze školy vypadnou
sice se tvrdí, jak poradna dá PO komukoliv, ale právě tyto děti na to nemají jak dosáhnout, nemají rodiče, kteří by s nimi do poradny vůbec šli, škola potom nemá možnost mít k těmto dětem třeba asistenta nebo jim snížit nároky
sice existuje teoretická možnost PO ze sociálních důvodů, prakticky je to ale nedosažitelné, právě ze sociálních důvodů, je to začarovaný kruh, který ty děti ani školy nemají jak přetnout, bez spolupráce rodičů to nejde
|
| Vážný2 |
 |
(20.5.2023 17:13:07) :: sice existuje teoretická možnost PO ze sociálních důvodů, prakticky je to ale nedosažitelné, právě ze sociálních důvodů
Manželka a kolegyně byly v rámci EU projektu na stáži na zahraničních školkách ve Španělsku a Portugalsku a jinde.
A nikde nebylo přípustné, aby rodič nevzal dítě do školské poradny, pokud to učitel ROZHODL. Jinak sociálka, pokuty, hrozba odebrání, možná přestupkové vězení při nedobytnosti pokuty.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 17:21:24) Vážný, u nás rodičům domluvíme i termín a oni se nedostaví, nahlásili jsme to na ospod a to je tak celý, dál se nic neděje
některý děti řešíme s ospodem od začátku školního roku, a pořád nic
u nás to bohužel nefunguje a škodí to všem, nejvíc ostatním dětem ve třídě
|
| Vážný2 |
 |
(20.5.2023 19:49:32) ::Vážný, u nás rodičům domluvíme i termín a oni se nedostaví, nahlásili jsme to na ospod a to je tak celý, dál se nic neděje
Tady by nejlépe fungovalo, pokud by ospod mohl dát náhradní souhlas k vyšetření za rodiče a prostě jednou za pololetí přišli z PPP do školy a udělali jednak kontrolu celé třídy a pak vyšetření těch, co dali souhlas a nebo souhlas nahradil OSPOD.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 20:09:11) když u nás nefunguje ospod, nefungují rodiče a když už by chtěla fungovat škola, tak nemůže, protože bez rodičů a ospodu nic nesmíme
ppp je přetížená, ale zrovna o třech dětech ze socioekonomických průšvihů by jim mohla stačit informace od nás, na většině dětí to poznat na první pohled není a nepozná že to ani za hodinu v poradně, zato my to o nich víme a ospod by to vědět měl, akorát na to kašle
|
| A. Andrs | 
 |
(20.5.2023 20:20:31) Ped.psychol. poradna by ale neměla být represivním orgánem, ani řešit soc. ekon. situaci rodiny - ne? Ta je snad opravdu na poruchy učení nebo chování nebo psychická onemocnění.
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 20:25:30) Vždyť Yuki nepíše o represí, ale o spolupráci
|
|
| K_at |
 |
(20.5.2023 20:48:54) Andrs, ale má řešit oslabené nebo něčím vymykající se děti. A to děti z ekonomicko sociálně oslabených rodin jsou.
|
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 20:55:11) Andrs, my jako škola nemůžeme spoustu věcí, dokud nám to nedoporučí ppp, třeba pokud by nám ppp doporučila asistenta pedagoga k dítěti, který potřebuje pomoct, stát na něho dá peníze, jinak ne, jenže když my to dítě nedostaneme do ppp, máme smůlu, dítě taky
nebo třeba další pomocí, i které se píše dokonce v zákoně, je snížení počtu dětí ve třídě, pokud jsou tam děti, který tu pomoc potřebují, jenže když rodič nejde s dítětem do ppp, máme ve třídě 31 dětí, bez asistenta a trpí tím všichni
my bysme potřebovali spolupracovat, mít možnost nebýt tak závislí na rodičích, kteří na svoje děti kašlou
|
| A. Andrs | 
 |
(20.5.2023 21:09:23) aha Yuki, už tomu rozumím, taky bych ale nechtěla, aby moje děti mohl vyšetřovat někdo bez mého souhlasu-vědomí, tak souhlas rodičů se asi dá nahradit soudním rozhodnutím nebo pokud rodiče nespolupracují, tak jim vyhrožovat odebráním státní sociální podpory
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 21:30:00) Andrs, nám by u některých stačilo, kdyby rodič mohl podepsat ve škole, že může být dítě vyšetřený, někdo z ppp občas přijede, musí, mají to v náplni práce, a přitom by to vyšetření udělal
pro některý rodiče je totiž 30 km moc daleko na to, aby si vzali celý den volno z práce a ještě platili autobus, někteří to nezvládnou ani naplánovat a jiným se třeba jenom nechce, a nebo k tomu školákovi mají dvě mladší, ještě doma, bez možnosti hlídání, ten výlet je pro ně nad jejich síly a ochotu
ale jak už jsem psala, jednu rodinu řešíme i s ospodem už skoro celý školní rok, od začátku října, a pořád nic, je to už dlouho na nich, aby třeba ten soud proběhl, my na toto nemáme kompetence, spolupráce kolem dětí nefunguje, brzdí to potom i ty, kdo mají normální podmínky
|
| Vážný2 |
 |
(20.5.2023 22:15:58) Ředitel ale má právo předvolat rodiče k jednání do školy jako správní orgán. Pokud se nedostavíte na úřad, mohou vás jednak pokutovat, ale hlavně požádat PČR, nebo MP o předvedení... AKorát by tuhle cestu musel někdo prošlapat.
A znamená to modrý pruh do vlastních rukou, pak zřejmě ještě jednou opakovat a pak PČR.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 11:01:31) Jestli je těch dětí, které končí po základní škole hodně, jsou to tedy děti, které by už další vzdělání - vyučení - nezvládly, je to nad jejich možnosti ? Je jich tolik ? A cílem devítileté základní školy je teda sladit systém s realitou a udržet ty nejslabší o rok déle ve škole . Pokud opakovali některý ročník, mohou ale odejít dříve,ne ?
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 11:07:42) ano, odchází o rok nebo dva dřív, podle toho, kolikrát propadli, můžou maximálně jednou na prvním stupni a jednou na druhým, takže devět let mají v osmé nebo sedmé třídě, ale znalostmi končí tak ve druhé, pokud třeba propadne hned v první a potom má pětku na vysvědčení ve třetí, pak má ukončenou druhou třídu a s tím dojde do té šesté, tu si třeba taky zopakuje, vyjde ze sedmé, s ukončenou druhou víceméně nezaměstnatelný, bez zájmu a skoro vždycky s výchovnými problémy, velkými, takový adept na nějaký další ústav nebo kriminál
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 11:17:39) Yuki, "pak má ukončenou druhou třídu a s tím dojde do té šesté, tu si třeba taky zopakuje, vyjde ze sedmé, s ukončenou druhou víceméně nezaměstnatelný, bez zájmu a skoro vždycky s výchovnými problémy, velkými, takový adept na nějaký další ústav nebo kriminál" pro takové děti ale je otázka, zda mít zš devítiletou a konec, nebo osmiletou plus dva roky střední, úplně irelevantní
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 11:24:49) tyto děti potřebují podporu, ale rodiče jim ji nepomůžou dostat a škola bez rodičů nemá jak, to je první problém, kde by stát mohl a měl něco udělat, stačilo by zjednodušit systém a umožnit škole spolupracovat s ppp bez rodičů, ze sociálních důvodů,rodič by to třeba jen podepsal, ale dál by se nemusel starat
další věc - zkrátit společný základ, devět let je zbytečně moc, takže třeba těch sedm a potom možnost vybrat si nestudijní obor a spojit tyto dvě věci, podporu a zkrácení utrpení a možná by ubylo těch, kdo školu nesnáší, pravděpodobně by to zmenšilo rozdíly, určitě by to pomohlo dětem ze sociálně slabých podmínek
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 11:33:25) myslím právě, že těm opravdu slabým devítiletá základka místo osmileté plus dva nijak nepomůže. Pokud propadnou, ani je do té nejvyšší třídy nutně nedotlačí. Ale i kdyby ano, udrží je tam spíš jen na " pobyt " než pro užitek z učiva.
|
|
|
|
|
|
|
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 10:55:06) Rigel, já tam vidím problém docela zásadní. My jsme v té 8. třídě měli probráno minimálně to (možná víc), než se probere dnes za 9 roků. Nevím, kde se co přidávalo, jistě se ale razilo "když se kácí les, létají třísky". Byla jsem v silném ročníku, v 1. třídě nás bylo 42, ve třetí už jen něco přes 30. Kdo nestíhal, musel do zvláštní školy. Doporučuji si všímat těch čísel - přes 1/4 třídy zamířila do speciálky. Dnes se nejede tak rychle, protože takovéhle "ztráty" jsou neobhajitelné a i nesprávné, 1/4 populace mentálně postižená není (byť se to někomu může podle politických preferencí zdát, ale realita to není). Pak se ovšem probralo bleskovým tempem za 8 let to, co dnes za 9. Ráda bych viděla politika, který nastřelí tohle řešení. Protože jinak než výrazně zvýšeným tempem se to probrat nedá, leda trochu proškrtat, ale nevím co (píšu hlavně za matiku, fyziku). Ptž SŠ očekávají, že děti umí i to, co není v RVP, nebo co je tam jako MOŽNÉ rozšiřující.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 11:03:26) myslím, že všechny děti nepotřebují probrat všechno, mnozí nezvládají opravdu ani ten základ, a pokud nemají kam jinam odejít, speciální třídy nebo školy jsou už jen pro extrémně postižený děti, pak musíme změnit přístup obecně, já bych to opravdu udělala přes volitelný předměty, ale to není v silách základních škol, nemá kdo učit nějaký ty třeba dílny, nejsou na to vybavení,
buď se z rozhodnutí a peněz státu změní základní školy, nebo střední školy, ale chce to i ty peníze, bez vybavení a odborných učitelů to nejde
|
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 11:14:52) Já byla též v silném ročníku, na prvním stupni jsme chodili do školy na směny, na druhém stupni nás bylo 40, stejně tak na gymplu. Na prvním asi o něco mín, ale nikdo neodešel, naopak ve třetí třídě přišli čtyři spolužácí z vyrovnávací třídy ( nebo jak se to jmenovalo ). Jak lze změnit - zmenšit - objem učiva na zš, to nevím. Laicky se mi zdá divný argument "máme devítiletou základní školu, protože máme příliš velký objem učiva " . Asi by se při změně na osmiletou dalo nějak upravit, co se učí na zš a co už na střední škole ( pokud by ta střední nastala o rok dřív ) Omezování objemu ( a možná i hodin ? ) např. fyziky mi připadá jako odpověď na trend mít víc hodin nauk, tělocviku. Třeba fyzika nebo chemie je právě to, co slabší žáci ve vyšších stupních nemají šanci pobrat ? Je otázka, kolik a jak toho učit zrovna z těchto náročnějších předmětů, jestli neprobrat raději méně, ale pomaleji ? Ti žáci, kteří ukončí vzdělávání v patnácti letech, asi moc fyziky v životě nepotkají
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 11:32:08) Jenže fyzika, biologie, chemie je denně kolem nás. Pak se stane, že diskuse s řemeslníkem je lehce infarktová, protože nemá zafixované základní zákonitosti, jak funguje příroda. Není pravda, že by základ nemohly zvládnout všechny děti, samozřejmě na nějaké úrovni. Ořezání hodin = žáci budou ještě nevzdělanější, což je docela průšvih. Co se mi občas objevuje v mých (opravdu lehkých - potvrzují rodiče) testech je...zajímavé. Nemůžu být konkrétní, někdo by se mohl poznat, ale bývá to docela náročné. Přitom většinu by snad normálně přemýšlející člověk věděl - i na základě denní zkušenosti, protože je to vše denně kolem nás.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 11:39:43) když ono to chce učit třeba v chemii jinak než vzorečky a rovnice, aby to k něčemu bylo
|
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 11:42:56) Aninabe, já myslím, že to, jak jsme ze zš poznamenaní vzděláním v předmětech jako fyzika, chemie, i matika, se dost přeceňuje. Ve svém ( pravda ne moc širokém ) pracovním okolí se setkávám hojně s tím, že si lidi vyučení , i s maturitou, neví moc rady s procenty , i převody jednotek... není to tím, že by byli hloupí, třeba velmi šikovná akční asistentka a účetní prostě bez pomoci internetu litry na m3 nepřevede, a s procenty bojuje... když je třeba vypočíst objem kapaliny ve válci, volají vysokoškoláka To přitom kupodivu nebrání, aby ti stejní zapojovali složité el. rozvaděče apod. , měli dlouholetou elektrikářskou praxi např. , nebo byli dobrými strojními mechaniky, opraváři. Zdá se, že jim stačí nějaká teorie jejich oboru, a z ostatního i to lehké " teoretické " ze školy zapomněli anebo si to vůbec neodnesli.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 11:47:49) já bych byla pro ubrat teorii, třeba v té chemii, a zaměřit výuku víc na praxi, ani v biologii není přece potřeba znát kdejakou potvoru a její stavbu trávicí soustavy nebo květní vzorec rostliny, i když se to dobře zkouší a hodnotí, k ničemu to ale není
a toto už právě je v kompetenci škol měnit, jen to chce někdy chuť a někdy odvahu tu změnu udělat
co se týká matiky, tam všichni nepotřebují vzorec pro objem jehlanu ani soustavy rovnic nebo goniometrický funkce, zase by bylo lepší všechny pořád dokola učit a procvičovat s nimi jednotky, procenta, finanční matematiku a jen s některými hnát dál
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 11:49:41) Zrovna objem jehlanu je podstava x výška, to celé děleno 3. To mi bez potíží zvládnou i děti s omezenými výstupy.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 11:51:35) oni ti zvládnou spočítat výšku jehlanu?
myslím bez větší nápovědy a pomocí
ale hlavně - k čemu jim to kdy bude?
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 11:52:58) Tak ty děti s omezenými výstupy ji budou mít samozřejmě zadanou. Těm dělám extra testy s upraveným zadáním. Takže se učí totéž, ale testují se ze zjednodušené verze.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 11:54:02) jo, takto jo, ale mně v tom chybí smysl, oni by potřebovali spíš znovu zopakovat ty procenta
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 13:10:18) Procenta už pár týdnů děláme, tedy aplikovaná. Finanční matematika je právě to. Úroky, půjčky, kolik zaplatím, která situace je výhodnější...
|
|
|
|
|
|
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 11:48:31) Rigel, neumět základní převody je pro mě dost nemilá představa. Objem válce nespočítat . No, ale protože tuším, že lidi zapomínají, třeba učím vzorce jen minimálně. Ale učím, že objem je u pravidelných těles podstava x výška, u jehlanu a kuželu podstava x výška a to děleno 3. Ptž vzorce zapomenou, ale tohle by mohlo uvíznout. Plus převody pomocí předpon. Nač se učit extra zvlášť km, kV, kA, kPa...když kilo je prostě vždycky tisicinásobek. Dtto s dalšími předponami.
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 12:09:27) Aninabe, já v práci vidím, že to opravdu s těmi převody i procenty tak je. A když došlo na " kolik m3 vody to teda dá za den, když za hodinu se naplnil válec o průměru x a výšce y cm " , tak se vrátila i kolegyně , která byla už na odchodu domů " tak na to si teda počkám " táž kolegyně má Bc vzdělání a vyřizuje s úřady složité případy stavebních povolení a výjimek, kde bych se já vůbec nechytla.
|
|
| Vítr z hor | 
 |
(20.5.2023 12:33:51) “ Pak je vtipné když se tě ptá člověk s vš vzděláním jestli bude fungovat wc, když nepůjde elektřina-jestli tu vodu do splachovače nepohání elektřina, taky bych řekla že je to přece jasné”
No, jasne to neni pokud je ten vysokoskolak nekde na navsteve, tak treba netusi, jestli maji zavedeny vodovod nebo cerpadlo ve studni. Kdyz u nas nejde proud, tak se voda do splachovace nema, jak dostat.
|
| Mr. Miçkey | 
 |
(20.5.2023 14:59:12) Jenze dvere na cip muzou byt zapojeny na nouzovej proud (viz v nemocnicich, nektery dvere fungujou i za totalniho vypadku proudu, kterej byl pred cca 2 tydny vsude v novinach vcetne evakuace pacientu a oknem jsme je dant nespousteli) nebo na externi baterii nezavislou na el. siti, takze ani ta otazka neni vubec blba
|
|
|
|
| Marika Letní | 
 |
(20.5.2023 12:36:36) vrtak "Pak je vtipné když se tě ptá člověk s vš vzděláním jestli bude fungovat wc, když nepůjde elektřina-jestli tu vodu do splachovače nepohání elektřina, taky bych řekla že je to přece jasné a to jsem člověk co ho fyzika moc nebavila a vzorečky už vůbec ne."
Ale tak tohle úplně 100% jisté není. Záleží, kde to wc je.
|
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 15:43:16) Jaktože se neučí prvky? Moje děti se je normálně učily - tím začínaly chemii
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 18:13:14) Přesně takhle se ty značky moje děti učily, s latinskymi názvy.... Ale tedy na víceletém gymplu.
|
|
|
|
|
|
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 11:44:24) Mimochodem fyzika je třeba to, že si můžeš posvítit (elektřina), že to v zimě klouže a musíš posypat, že někdy je světlo a někdy tma (pohyby Země), že můžeš jet autem (motory), lednička a tepelné čerpadlo (skupenské změny), že v zimě sněží a v létě prší a že ti praskně skleněná láhev s vodou v mrazáku, že něco jde ke dnu a něco plave, že ty působíš silou na židli a ta židle reakcí na tebe a tedy nepropadneš na zem... Je dobré aspoň trochu tušit, že to není nějaké kouzlo. Abychom za chvíli nebyli vědomostně opět minus pár set let. A ne, nevyžaduju po dětech složité výpočty, ale aby tak nějak pochopily "o co jde" a "kde to denně vidím".
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 11:57:33) Vím , že se fyzikálními jevy setkáváme v realitě stále. Jen myslím, že dost lidí na ně reaguje zkušeností, vědí " že to tak je " , než aby se pídili po teoretickém vysvětlení proč tomu tak je. A že je to v realném životě neomezuje. Že nějak vědí, jakou rychlostí mohou vjet do zatáčky , aby z ní nevyletěli, a že do zatáčky s vysypaným obilím vjedou pomaleji, aniž by se zabývali podstatou odstředivých sil, setrvačnosti a tření. Svítí si doma bez znalostí o proudu, a mají tepelné čerpadlo země/voda bez znalosti toho, jak to získávání tepla funguje.
|
|
| Mr. Miçkey | 
 |
(20.5.2023 15:21:56) Nojo, jenze tyhle naprosto obecny zaklady fyziky nemaji kolikrat ani lidi s univerzitnim vzdelanim, vis jak casto se setkavam s tim, ze je nemaj ani doktori..?(typicky fungovani ruznejch drenazi a mereni a reseni "proc negunguje")
|
| Aninabe | 
 |
(20.5.2023 15:33:03) Doktoři neumějí často ani použít statistiku . Tak nikdo nechce, aby uměli vypočítat, co a jak funguje. Ale aby chápali, kde má něco meze použitelnosti. Ale ono se to ví, proto vznikla extra fakulta na ČVUT - biomedicínská. Protože doktoři nerozumí technice a technici nechápou, o čem mluví doktor. Takže jsou nutné interdisciplinární obory (syn by časem na jeden z nich rád šel). Pracovala jsem na pár vědeckých pracích, tedy na statistické části. Ptž na naší uni se učila i statistika (byla povinná), fyziologie, anatomie,....samozřejmě také. Jak jsem pochopila, není tak lehké na to někoho sehnat, tedy aby rozuměl biologii i technice/matematice.
|
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(20.5.2023 15:36:36) jenže on nikdo nemůže rozumět všemu, od toho máme různý odborníky, a ani ta údržbářská práce není pro každýho
když mám zdravotní problém, očekávám, že je doktor odborník na zdraví, konkrétně na něco -oční, gynekolog, kardiolog... a nemusí každý rozumět ortopedii a už vůbec nemusí dobrý gynekolog umět zapojit umyvadlo nebo vyměnit elektrickoy zásuvku
Od elektrikáře taky nečekám, že bude umět opravit motor v autě
zato se klidně může zeptat, jestli bude, nebo nebude něco fungovat, když... protože má možná nějakou zkušenost
a i kdyby se zeptal úplně nesmyslně, aby řeč nestála, možná je to jen úvod do konverzace
|
|
|
|
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 15:40:29) Proboha, kdo v životě nepotká moc fyziky? Vždyť je VŠUDE, stejně jako biologie a chemie, jsou to přírodní vědy, i my jsme příroda
|
| K_at |
 |
(20.5.2023 15:44:33) Okolíku, třeba já jsem fyzikou a chemií téměř netknutá. Dítě si toho že ZŠ též moc neodneslo. A umělecky zaměřená SŠ ....haha.
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 15:51:41) Kat, ale to neznamená, že se s přírodními zákonitostmi nepotkáváte, přece. Zrovna fyzikou jsem taky dost nepolíbená, ale setkávám se s ní na každém kroku
|
| babi_ | 
 |
(20.5.2023 16:08:46) Okolíku, že se nepotká s fyzikou bylo myšleno tak, že nepotřebuje školní znalosti, ne že nežije ve světě, ve kterém platí fyzikální zákony. Prostě ty zákony nepotřebuje znát, rozhodně ne ve formální podobě školních testů. Stačí mu zkušenosti, respektive jinak než zkušenostmi nedokáže ty znalosti nabýt.
|
|
|
|
|
|
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 15:50:19) Úspěšnost systému byla jistě vysoká, když se v podstatě po pár letech zhroutil. Neustále někde zbývaly děti do 9. třídy, aspoň v Praze to tak bylo, možná, kde bylo méně dětí, tak se všechny "upíchly" na SŠ. Vliv měly určitě i různé populační vlny, tohle bylo vlastně zavedeno pro Husákovy děti
|
| Rigel | 
 |
(20.5.2023 18:18:42) "Úspěšnost systému byla jistě vysoká, když se v podstatě po pár letech zhroutil. Neustále někde zbývaly děti do 9. třídy, aspoň v Praze to tak bylo, možná, kde bylo méně dětí, tak se všechny "upíchly" na SŠ. " Tak to se ten systém vlastně neliší od současného. Akorát tehdy bylo těch husákových dětí mnohem víc. A teď Praze zase zbydou děti, které se neupíchly na sš problém stále stejný, takže i současný systém se, zdá se, zhroutil, když narazil na silnější populační ročník ( i když ne tak silný jako kdysi ) .
|
|
|
|
|
|
|
|
| Marika Letní | 
 |
(20.5.2023 7:23:59) Jo jo Yuki, práce ve školství je čím dál náročnější (více dětí s poruchami učení a chování), ale priority jsou jasné - podpora alkoholu místo vzdělávání.
Víno bez spotřební daně mě opravdu nakrklo. Když nemáte na mléko, dejte dětem k svačině víno, takhle to u nás máme.
|
|
|
|
|
| Pruhovaná | 
 |
(19.5.2023 22:29:03) No velkochov. Nás byli na gymnáziu 41 a nemohu říci, že bychom tím nějak trpěli. Mezi ZŠ a gymnáziem je rozdíl. A v osmdesátých letech byla kupodivu gymnázia velmi kvalitní (nacházeli v nich zhusta útočiště lidé, kteří kvůli kádrovému profilu nemohli učit na VŠ...)
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(19.5.2023 23:06:40) "v osmdesátých letech byla kupodivu gymnázia velmi kvalitní"
Nooo... asi by bylo třeba definovat, co je "kvalitní". Gymnázium, které jsem absolvovala já, mělo dobrou pověst, absolventi se úspěšně dostávali na VŠ. Nicméně, když si to zpětně promítnu, asi byla slušná úroveň výuky přírodních věd, matematiku posoudit neumím, český jazyk dobrý, literatura klasicky tendenčně osekaná, dějepis ještě více, společenské vědy nula (místo nich obskurní předměty jako braná výchova nebo socialistická ekonomie), umění nula, informatika v plenkách, jazyky asi tak na úrovni dnešní ZŠ s výjimkou ruštiny, ta byla na vysoké úrovni. Tak nevím.
|
| Lída+2 | 
 |
(20.5.2023 5:03:31) Ropucho, jj v 1988 jsem se učila programovat a byli jsme široko daleko jedna z mála SŠ kde byl jeden počítač na 1-2lidi.25ks jich bylo.
A když k nám dorazila nová sada počítačů, udělali další předmět, počítače II. Psal se rok 1990, nebo 1991 a jeli jsme na PC, které jsme měli jediný v okresním městě. Učili se psát v T602 a podobně. Tady jsme byli teda dva na jeden. Takže ono asi jak kde se počítače učili a neučili. 4h týdně není úplně málo.
Na ty počítače si škola vydělala ,teda studenti výrobou pro jednu továrnu o dílnách.
Ve škole bylo šest tříd po 36 lidech u maturity vyházeli třicet lidí ani nemrkli. Od nás odešli dva lidi, protože propadali po letech jsem jednu holku potkala, říkala, že po přestupu mela vyznamenání. Nojo trochu nás dřeli.
Zato jsem pak v práci i bez přednášek mohla večerňákům počítat matiku a úkoly z ní. To byla tenkrát ta největší legrace. Oni měli super výzo, jak jsem zjistila. Ale znalosti skoro žádné. Seděli na přednášce, raději to i nahráli na diktafony. Přesto to nedali.
No ono to mám doma, nevěřícně se syny kroutime hlavou nad manzelem, jak mohl dostudovat, když matikou končí tak na úrovni šesté třídy.
Jj to byli časy.
|
|
| Stará husa |
 |
(20.5.2023 6:31:09) Ropucho, já sice gympl studovala v 70. letech, ale domnívám se, že výuka byla, s ohledem na tu dobu, velmi kvalitní. Je teda pravda, že jsme neměli žádné společenské vědy, v občance do nás valili marxismus leninismus, měli jsme brannou výchovu a v literatuře jsme se neučili o Škvoreckém ani Havlovi, ale byli jsme jazykový gympl, angličtinu i ruštinu jsme měli každý den, úroveň vysoká a zároveň jsme byli přírodovědná větev, takže úroveň výuky matematiky, fyziky, chemie, biologie také velmi dobrá. Nemůžu si stěžovat ani na dějepis (učili jsme se i to, že Plzeň osvobodili Američani) nebo zeměpis. Co se týče informatiky, tak jsme se v r. 1978 byli podívat na VUT na počítač, který zabíral celou místnost a byla to holt ta proslulá dírkovaná matematika, ale hodně nás to zaujalo a dost lidí od nás pak šlo na VUT studovat.
|
| LadyP | 
 |
(20.5.2023 6:43:20) Když je řeč o úrovni gymplu, já ho studovala těsně po revoluci a ten náš měl podle mě výbornou úroveň - všichni vyučující byli aprobovaní, byli to odborníci - nadšenci, kteří nic neslevili, v některých předmětech si myslím jsme se časem dostávali až na VŠ úroveň.
|
|
|
| Okolík | 
 |
(20.5.2023 9:46:01) Nojo, ropucho, ani s těmi internety nás nenaučili
|
|
|
|
|
|
| babi_ | 
 |
(19.5.2023 22:19:10) Nás bylo na gymplu ve třídě 42. Ale možná už nejsou ani tak velké místnosti.
|
| Stará husa |
 |
(19.5.2023 22:34:49) Nás 43, ale dvě holky po prvním pololetí přestoupily na zdrávku a jednu ve 2. ročníku přesunuli do áčka.
|
| babi_ | 
 |
(19.5.2023 22:43:50) Nás došlo 42 až do čtvrťáku, ale jedna spolužačka pak skočila z Nuseláku, takže k maturitě 41.
|
|
|
|
| Vážný2 |
 |
(20.5.2023 17:03:36) Co vím, tak SČK dostal slavně na rozšíření SŠ sítě dotaci 80mil. Přitom SŠ stojí kolem 500 mil.
Tohle je tak na 4-5 tříd v dostavbách, v podkrovích apod. Potřebují cca 10 dalších.
|
| A. Andrs | 
 |
(20.5.2023 17:06:52) http://www.jmskoly.cz/organizace/odbor-skolstvi-jmk/oddeleni_vzdelavani/pocty-prihlasek-v-1-kole-prijimaciho-rizeni-na-ss-ve-skolnim-roce-202223
|
|
|
| Vážný2 |
 |
(20.5.2023 23:21:42) Co vím, tak SČK dostal slavně na rozšíření SŠ sítě dotaci 80mil. Přitom SŠ stojí kolem 500 mil.
Tohle je tak na 4-5 tříd v dostavbách, v podkrovích apod. Potřebují cca 10 dalších.
|
| Marta. |
 |
(20.5.2023 23:30:53) Místa ve školách souvisí hlavně s pedagogy. Kdo v těch dostavbách bude učit. Nebo dokonce v nových školách. kde vezmou učitele? Jak na ZŠ, tak na SŠ. Vůbec to není jednoduché.
Zažila jsem rušení a spojování jak MŠ, tak ZŠ. Jedna ZŠ , ta kam chodily moje děti, byla zrušená a spojená s jinou školou o dost dál od našeho bydliště. Rodiče to nechtěli, žáci to nechtěli, učitelé to nechtěli, ředitel to nechtěl, psaly se petice, nic nepomohlo... zrušení školy nic nezabránilo. Pak v té budově byla soukromá škola a nyní Praha 6 uvažuje o tom, že by se ta budova měla vrátit zpět k původnímu účelu a měla by tam být opět základní škola.
|
| TaJ | 
 |
(20.5.2023 23:43:04) Marto, jo, to nám říkali i v té synově škole, že by klidně otevřeli další třídu, že zájem by byl a prostory v podstatě také, ale že je obrovský problém sehnat učitele.
|
|
|
|
|
| L+ 2m | 
 |
(19.5.2023 16:10:39) Díky, zkusím to předat dál.
|
|
|
|