E.mama |
|
(22.4.2022 12:09:21) Četla jsem na seznamzpravy.cz
Na zkoušky na 8G je potřeba se připravit. Buď to rodiče zaplatí nebo se tomu věnují sami. Bez toho to nejde.
Proč ty děti odcházejí? Kvalita základních škol je tragická, inkluze bez komentáře, věnujeme se slabým a slabším. Proč neumožníme bystřejším dětem odejít tam, kde se jim někdo bude věnovat, brát je jako partnery a rozvíjet je? Proč z nich chceme mít neplacené asistenty a tahouny pro slabé?
A ještě jedna věc - proč je na 8G tolik dětí učitelek ze ZŠ?
|
vlad. |
|
(22.4.2022 12:27:45) "Proč ty děti odcházejí? Kvalita základních škol je tragická, inkluze bez komentáře, věnujeme se slabým a slabším. Proč neumožníme bystřejším dětem odejít tam, kde se jim někdo bude věnovat, brát je jako partnery a rozvíjet je? Proč z nich chceme mít neplacené asistenty a tahouny pro slabé?"
E.mama, pod to se muzu podepsat. Spolu s nezvladnutou inkluzi spoluzaka s poruchou chovani bylo resenim prchnout co nejdrive do studijne a socialne vlidnejsiho prostredi.
|
E.mama |
|
(22.4.2022 12:46:44) My jsme taky museli prchnout. Jedno dítě s psychiatrickou diagnozou (předepsané léky, které mu matka nedávala - na asistenta nemá nárok-má brát léky) dokázalo rozložit celou třídu. Dvacet procent dětí ze třídy odešlo na gympl.
|
Katka a 2 výrostci |
|
(22.4.2022 15:41:40) To je ale docela hrozný... pokud toto jsou opravdu "plody" inkluze po českém způsobu....
|
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(22.4.2022 14:11:52) Vlad, taky se pod to podepíšu. Nicméně to pak vytváří právě ten nesmyslný tlak, viz níže od Mariky, jaký tlak je to dnes např. v Praze. Protože si všichni rodiče chtějí vyrobit to "bystřejší" dítě tím, že dítě rok stráví po doučováních a přípravkách ke zkouškám. A pak 8G není pro ty opravdu bystřejší děti a násoskové houbičky, na to by se opravdu musely změnit přijímačky. A chápu i, že spousta rodičů chce své dítě prorvat na 8G třeba i právě proto, aby bylo v podnětném prostředí chytrých spolužáků, přestože ono samo je třeba "jen" průměrné, čímž se dostáváme ke kvalitě druhých stupňů ZŠ a jedeme další spirálu začarovaného kruhu.
Nicméně rozhodně nejsem pro rušení 8G! Jsem toho - zde naprosto nepopulárního, až sprostého - názoru, že každý národ si má své elity pěstovat, podporovat je, být na ně hrdý...
|
...j.a.s... |
|
(22.4.2022 15:10:38) Sněhulko, opravdu si myslíš, že se na 8G dostane dítě, které se učí rok, ale třeba na to nemá? Rozděluješ děti na opravdu bystré a "houbičky" - tj. ty, co se na to biflují rok. Já si myslím, že dítě, co nemá na gympl se tam nedostane, ani když prosedí na přípravě rok. Na druhou stranu asi se tam může dostat dítě, které je na hraně a věnovalo se roční přípravě, ale takové dítě tam přece taky patří, ne? Minimálně proto, že mu stálo za to se rok připravovat a dokázalo, že studovat chce a dost tomu dalo.
|
Rodinová |
|
(22.4.2022 15:31:18) Ono se tam mozna dostane dite, co se rok intenzivne uci pod bicem otrokare, ale pak se muze projevit, ze na to "nema", spatne vysledky, stres ditete - a zabira misto diteti, ktere by tam sedlo vic.
|
Alena |
|
(22.4.2022 16:03:39) "mozna dostane dite, co se rok intenzivne uci pod bicem otrokare, ale pak se muze projevit, ze na to "nema", spatne vysledky, stres ditete - a zabira misto diteti, ktere by tam sedlo vic." Ne, vsechny deti co projdou zkouskami jsou gymnazialne vzdelavatelne. Predstava nadrcenych hlupacku neni moc realna. Skoly vedi jake deti berou, mohou si zkousky doplnit. Ano, jsou gymply ktere vytvari stres (ale pro vsechny deti), pozaduji nesmyslne encyklopedicke znalosti - a stejne je o ne zajem, takovy bych nevybrala ani klidnemu diteti natoz uzkostnemu.
|
Rodinová |
|
(22.4.2022 16:06:30) Aleno, ty vis taky vsechno nejlip, zejo to je ma konkretni osobni zkusenost se dvema vlastnimi detmi, jejich spoluzaky a jednim prazskym gymplem, v rozmezi celkem 12 let, tedy si myslim, ze vim, o cem mluvim.
Ty si mysli, co chces.
|
Alena |
|
(22.4.2022 16:17:20) Rodinova, ale da se to zobecnit? Nebo je to prave gympl ponekud starsiho razeni, kde proste zajasaji nad chytrymi jedenactiletymi a cpou do nich hory podrobnosti. A vis, ze v takovem prostredi by citlive dite netrpelo ani kdyby takovou pripravu "nepotrebovalo"?
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 16:17:18) Aleno, já tedy znám osobně děti, které ten "bič otrokáře" potřebují i dále. Ano, jsou "gymnaziálně vzdělavatelné", jak píšeš, ale stojí je to úsilí a rodiče se musí buď osobně angažovat v pomoci nebo platit doučování. Já proti tomu nic nemám, naopak, taková vůle je to hodna obdivu a maturitu si ti studenti zaslouží, poctivě si ji vydřeli. A ano, školy vědí, jaké děti přijímají a vědí i to, že část těch dětí absolvuje studium "pod bičem otrokáře".
|
|
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(22.4.2022 15:54:27) "Houbičky" jsem myslela děti, co nasávají samy vědomosti, zajímají se o ně, chtějí je získávat. Takové na gymnázium patří.
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(22.4.2022 15:56:27) Nedokážu ti na to odpovědět - já si hlavně myslím, že je špatně nastaveno, pokud se 10 - 11 let staré děti musí rok připravovat, aby se tam dostaly. Měly by se tam dostat ty "bystré" a "houbičky" bez nějaké větší přípravy. Ale to by musely být jinak postaveny přijímačky.
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 16:05:39) Sněhulko, já tedy nevím, jaký přesně je rozdíl mezi přijímacími zkouškami dnes a před osmi lety, kdy se to týkalo mých dětí. Ale opravdu se ty děti MUSÍ rok připravovat?
|
Evelyn1968,2děti |
|
(22.4.2022 16:10:29) Taky nevím, jaký je rozdíl teď a v dětství mých deti. Moje děti se nepripravovaly víc , nez kdysi já v osmicce, možná já jsem to drtila víc, protože mi šlo o všechno + dcera ještě zkoušky nanečisto, aby věděla, do čeho jde
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 16:22:44) Evelyn, já už si nepamatuji, jak dlouho ta naše příprava v osmé třídě probíhala, jestli již od září nebo kratší dobu. Každopádně probíhala ve škole, kde jsme stále dokola psali diktáty, takže jsme znali už zpaměti všechny "špeky", a stále dokola počítali Bělouna a měli zautomatizované všechny typy příkladů. Touhu po vědění, inteligenci, kreativitu ani originalitu u nás nikdo nezjišťoval
|
Alena |
|
(22.4.2022 16:26:54) Ropucho souhlasim, takhle nejak to probihalo i u nas, kdo chtel na stredni skolu, povinne nakracel na jednu hodinu matiky a jednu hodinu cestiny tydne, od rijna a jel se Beloun a diktaty s rozbory.
|
Marika Letní |
|
(22.4.2022 16:38:16) "povinne nakracel na jednu hodinu matiky a jednu hodinu cestiny tydne, od rijna a jel se Beloun a diktaty s rozbory."
Tak to "za mě" ještě žádná příprava od školy nebyla. Čeština mi šla sama, to mi stačilo ze školy a ani nevím, jestli najaká přípravná kniha byla. Na matiku byl Běloun, ale to jsem si počítala sama doma, podobně jako další 3-4 spolužáci, kteří se hlásili na gympl (4letý, tehdy jestě víceleté nebyly).
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 16:52:08) Mariko, že bys byla tak stará? Naše hromadná školní příprava v osmé třídě probíhala koncem osmdesátých let, tipla bych si, že to nebyla žádná novinka ...
|
babi_ |
|
(22.4.2022 16:58:52) Tak ono to určitě bylo různé škola od školy, nakonec vždycky rozhodují lidé - vedení školy, pedagožstvo... jak to pojmou. Nás koncem sedmdesátek v osmé třídě hromadně nepřipravovali, už proto, že většina šla do devítky. Ale o existenci Bělouna vím.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.4.2022 17:11:37) byla jsem v matematické třídě, v osmičce v roce 1989/90, měli jsme přípravu k přijímačkám a počítala jsem doma, ale mě ten Běloun hrozně bavil :)
|
K_at |
|
(22.4.2022 17:18:26) Bělouna Jsem nedávala. Vůbec jsem nechápala, co po mně chtějí. A hrozně mě frustrovalo, že jsem neměla, nikoho, koho bych se mohla zeptat a kdo by mi ukázal cestu. Fakt k naštvání.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(22.4.2022 17:46:14) Náš matikář měl i básničku něco jako "... ať jdu polem nebo k lesu, Bělouna vždy s sebou nesu" bylo to ještě delší, ale už si to nepamatuju.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 17:57:21) Kat, my jsme Bělouna počítali ve škole, doslova jako cvičené opice stále stejné typy příkladů dokola. Přijímací zkoušky snad nemohl nikdo, kdo tou přípravou prošel, neudělat. O vlohách k matematice to nevypovídalo vůbec nic. Příklady z Bělouna bych byla tehdy vypočítala i ze spaní, ovšem na gymnaziální učivo jsem pak hleděla v úžasu celé čtyři roky
|
K_at |
|
(22.4.2022 18:46:57) Ropucho, my ne. Bělouna byl na doma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(22.4.2022 16:30:25) Nevím sice, kdy bylo "dětství tvých dětí" ALE pravdou je, že podle demografické křivky je dětí ve věku přijímaček na 8G (narozeni 2010) skoro o 30% víc než cca před 10 lety (narozeni 2000)...přičemž počet míst na 8G se nijak zvlášť nenavyšoval... To vidím jednoznačný důvod velkých převisů zájemců v posledních pár letech. Lidi nejsou "posedlí" VG, ale dětí je zkrátka hodně a míst pořád stejně... I "bystrých" dětí je hodně a proto se holt dostanou jen "bystří s přípravou" (tedy mluvím o situaci v Praze, kde se ještě hlásí nezanedbatelné množství dětí ze StČ) Koho to zajímá, posílám tabulku rok narození-počet narozených dětí 2000 90,910 2001 90,715 2002 92,786 2003 93,685 2004 97,664 2005 102,211 2006 105,831 2007 114,632 2008 119,570 2009 118,348 2010 117,153 2011 108,673 2012 108,576 2013 106,751 2014 109,860 2015 110,764 2016 112,663 2017 114,405 https://www.czso.cz/csu/stoletistatistiky/pocet-zive-narozenych-v-ceske-republice
|
Klaudie Novakova |
|
(22.4.2022 17:25:34) Ivko, naprostý souhlas. Ty počty dětí jsou dnes opravdu někde jinde, kdežto počty gymnázií zůstávají. Zároveň je tu Cermat a s ním související doplňkové služby různých zkoušek nanečisto, které umožňují intenzivní přípravu. Kdo ji nevyužívá,nebo se sám velmi intenzivně nevěnuje domácí přípravě, nemá prakticky šanci ty testy udělat na nějaký slušný výsledek (času je zkrátka málo na nějaké dumání,je třeba vědět,co dělat a jet,jak namydlený blesk).Za mě dávají velký smysl školní části zkoušek, které provětrávají i jiné schopnosti uchazečů, např. testy inteligence,kreativita, v kombinaci s Cermatem je pak výsledek mnohem více vypovídající.
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(22.4.2022 21:34:13) Ano, tohle hraje asi velkou roli na celé té současné situaci.
|
|
|
|
Alena |
|
(22.4.2022 16:12:10) "Ale opravdu se ty děti MUSÍ rok připravovat?" Vetsina asi ne. Ze skol, kde neudelali temer nic nebo to kolem ditete proslo, je to horsi. Druha vec je, ze pro pataky je 70 minut pozornosti v jednom kuse nebyvaly zaprah, takze asi je jednodussi rozlozit a zvykat postupne.
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 16:28:35) Já si právě také myslím, že pokud je dítě opravdu nadané, je studijní typ a netrpí nezralostí, žádné velké přípravné martyrium podstupovat nemusí. Jistě, je užitečné si vzorové testy vyzkoušet, zjistit případné mezery v učivu, natrénovat trochu zvládnutí testu v časovém limitu. Ale rok to tedy podle mě trvat nemusí.
|
Aninabe |
|
(22.4.2022 17:14:21) To si, Ropucho, fakt jenom myslíš. Je to tak specifický, že bez tréninku má dítě tak ztíženou situaci, že může doufat v přijetí leda někde v Horní Dolní. Když je třeba na přijetí třeba 75-80 bodů z těch 2 testů (to často i mimo Prahu), tak to páťák bez přípravy nedá (99% jich to nedá). Navíc známky absolutně nevypovídají o znalostech dětí, měla jsem na přípravě holčičku jedničkářku, která se 6 neděl před termínem probrala. Zkusili jeden test a zjistili, že to nedá. No, bohužel se ukázalo, že není chyba v testu...to výuka na škole musela být dost tristní, nebo alespoň známky za skoro nic. Přitom mít víc času, dohnalo by se to. A o tom to je - málokdo ví, jak je na tom s úrovní výuky škola dítěte a samo dítě. Pokud jsi schopná si vlastní dítě testnout a pak připravit nějaký individuální plán, tak nutně nepotřebuješ 7-8 měsíců přípravy (standardní doba - cca září-říjen až duben). Ale chceš-li být připravená na eventualitu, že škola třeba schválně ledacos neučí a ještě dětem vymývá mozky tím, jak se nešťastníci z 8g vracejí zpět na ZŠ (fakt jim to říkali a fakt je to blud)...je vážně bezpečnější začít dřív. A počítat, že co dítě nenaučíš (nebo o čem nevíš, že brali), jako kdyby v životě nevidělo = potřebuje support.
|
Klaudie Novakova |
|
(22.4.2022 17:29:25) Anibane, naprostý souhlas!
|
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 17:48:36) Aninabe, souhlasím s tím, že při úplně prvním setkání s testem může pohořet většina páťáků, už jen proto, že podobný test nikdy předtím neviděli. Souhlasím i s tím, že pokud má rodič podezření, že ZŠ neučí kvalitně, je vhodné řešit situaci s větším předstihem. Ale paušálně mi prostě přijde přehnané, aby byla roční intenzivní příprava standardem a nutnou podmínkou. V takovém případě je někde chyba.
|
Monika |
|
(22.4.2022 17:58:43) Ropucho, můžu ti 100 % říct, že příprava rok předem není nutnou podmínkou a není podle mých zkušeností ani moc obvyklá (i když určitě takoví jsou). V mém okolí v konkurenční Praze začínají ti "pečlivější" v září až říjnu páté třídy, ti laxnější až po Vánocích (a i tyto děti byly v řadě případů přijaty. A dost dětí se na 8G dostalo, aniž by jejich rodiče za přípravu cokoliv platilo, max. 1-2x testy nanečisto, jinak procházeli doma látku prvního stupně, zkoušeli zadarmo dostupné testy a věnovali se tomu, co se nedařilo atd... My jsme tedy synovi kurs zaplatili (skupinový pro asi 25 dětí, 1x týdně 45 min Čj, 45 min matika, od října do března plus zezačátku dostávali i nějakou přípravu na doma cca tak na 2 hodiny práce za týden), ale tam šlo vyloženě o mou pohodlnost plus fakt, že kurs našla matka synova spolužáka a hodně stála o to, aby tam její dítě nechodilo samo ...
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 18:09:26) Moniko, mám naprosto stejnou zkušenost. Sice mimo Prahu, ale zase žádný zapadákov. Jak píšeš, pečlivější začali v září, my jsme se probrali někdy v únoru. Neplatili jsme nic kromě 1x zkoušky nanečisto, aby si dítka vyzkoušela "ostrý" test včetně prostředí mimo domov. Doma si děti zkoušely vzorové testy z předchozích let, s tatínkem trénovaly matematiku, víc nebylo třeba.
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(22.4.2022 21:32:08) Ropucho, ale já myslím, že tím "rokem" přípravy se myslí školní rok, prostě od září-října do přijímaček. Nikdo tu asi nemyslí 12 měsíců, takže jak píšeš, že pečlivější začínali v září - to je ten "rok".
|
Limana |
|
(22.4.2022 21:40:09) Ale ono se opravdu zacina i tech 12 mesicu dopredu. Mam dite ve ctvrte a spoluzaci uz chodi na doucka, rodice tisknou testy, zkuseni rodice starsich deti tvrdi, ze uz je potreba zacit ted... jde o Prahu Na me se divaji velmi nechapave, ze neresim a snad ani dite nebudu hlasit..
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(22.4.2022 21:43:40) Hmm, co na to říct. S tím jsem se nesetkala a přijde mi to fakt masakr. Jak píšu výše, vnímám jako špatné, pokud dítě bez roční přípravy nemá šanci, a to jsem tím rokem myslela školní rok, kdy se začne připravovat pozvolna v říjnu.
|
Monika |
|
(22.4.2022 21:58:34) Sněhulko, když se někdo začne připravovat v říjnu, tak je to do přijímaček 6 měsíců, tj. půl roku. A samozřejmě nejde jen o to, kdy se začne, ale i o intenzitu. Pokud začnou děti v říjnu, ale dají tomu 2 hodiny týdně a třeba od března trochu přitlačí, tak to je vlastně "menší" příprava, než kdy někdo začne v lednu nebo i v únoru a věnuje tomu třeba většinu víkendů a další čas v týdnu. U našich sousedů dokonce dítě týden před přijímačkami (po přípravě v podobě individuálního doučování trvajícího od září) vůbec neposílali do školy, sedělo doma a psalo celé dny všechny testy, které rodina sehnala. Dostala se tedy (na ten "méně prestižní" ze dvou gymplů) A skoro bych řekla, že pokud se někdo "pozvolna věnuje přípravě od října", tak je to velice pozitivní aktivita, zopakovat si učivo 1.stupně, i kdyby se dítě na 8G nedostalo.
|
Buřt |
|
(22.4.2022 22:23:58) Ty jo, vy pořád chválíte motivované rodiče a motivované děti, ale vždyť se jim tím blázněním bere docela velkej kus dětství - rok je v životě dítěte fakt dlouhá doba. A trávit tím celé víkendy, před zkouškou celé dny ... já v tom prostě nedokážu vidět nic pozitivního. Nejsme ale v Praze, na naše gymnázium stačí cca napsat test v součtu na nějakých 75, což se dá i s lehkou přípravou. Díky za ty dary !
|
Buřt |
|
(22.4.2022 22:24:50) Už nám tady chybí jen Milada. Nevíte kde se dá najít ta její strategická příprava ?
|
|
Monika |
|
(22.4.2022 23:22:28) Burte,nikdo tím netráví celé dětství ani v Praze a nemusí jít o blazneni,ale určitě to některé rodiny hrotí víc než iné.Bud ráda,že vy jste v klidu
|
|
|
|
|
Federika |
|
(22.4.2022 21:57:54) Všechny moje děti začínaly v únoru. Ten prostřední brzy přestal, protože dělal školní testy, nic moc se na to připravit nedalo. Testy dělaly se mnou, doma. Pak si vyzkoušely nějaký testy nanečisto, což mi přijde důležitý, kvůli atmosféře, vyzkoušení podmínek atd. A dětem, které připravuju na češtinu , říkám, že stačí od ca prosince, že to rozhodně stihneme. A stihneme.
|
CisloPi |
|
(23.4.2022 9:05:10) Ale pokud si pamatuji, malá F. se z 5. třídy nedostala?
|
Marika Letní |
|
(23.4.2022 9:13:23) To by mě vlastně taky zajímalo jaká je úspěšnost těch připravovaných dětí? Dostaly se všechny na 8G nebo tam kam chtěly?
Federiko vedeš to nějak v patrnosti?
|
Federika |
|
(24.4.2022 15:15:51) Mariko, vedu. Z těch dětí, co jsem připravovala, se dostaly všechny.Ale na různé školy, n+kde byly hodně vysoký požadavky, někde menší. A loni se dostal jeden kluk, u kterýho jsem to nečekala, ty jeho výsledky byly prostě docela bída By to ale ten typ, co se dokázal u těch ostrých zkoušek nabudit, dal to a svý nejvyšší hranici většinou to bývá obráceně. A ty děti, u kterých to rodiče hrotí přímo šíleně, se taky většinou dostanou. Jen si myslím, že by se dostaly i bez toho šílenýho drilu.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(23.4.2022 9:24:25) Myslím, že v tom případě šlo o výběr škol. Když někdo nechce jakékoli G8, ale jen ty nej nebo nic a zároveň nedává pravidelně v testech (skoro) plný počet bodů, tak holt hrozí, že se nedostane, i když by jeho počet bodů na čtvrtinu dalších pražských G8 v pohodě stačil.
|
|
Federika |
|
(24.4.2022 15:12:27) Malá F. se z páté třídy nedostala. Ten rok byl jen jeden pokus, jeden den a na přijetí na tu jedinou školu, na kterou chtěla, nestačilo ani 42 plus 42 bodů. A ona sice zvládá ty testy skvěle, ale tam je na těch 48-50, jak to psala doma, nenapsala. Je nervák a možná kdyby měla ten druhej den... Nicméně, asi je všechno tak, jak má být, ta škola, na kterou chtěla a je tam její bratr, není pro každého a ona je teď naprosto spokojená tam,kde je, A já taky.
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(22.4.2022 18:45:18) "A dost dětí se na 8G dostalo, aniž by jejich rodiče za přípravu cokoliv platilo, max. 1-2x testy nanečisto, jinak procházeli doma látku prvního stupně, zkoušeli zadarmo dostupné testy a věnovali se tomu, co se nedařilo atd..."
To je přece jedno jestli platíš kurz nebo doma táta učí matiku a máma češtinu. Podstatné je, že se tomu někdo intenzivně s dítětem věnuje, že mu nestačí to, co probere ve škole nebo co si natrénuje samo bez pomoci. Mně nikdo s přípravou nepomáhal, počítala jsem Bělouna sama. Češtinu vůbec, jen škola. Naši mi ani pomoci nemohli, systém množin a navazující látku neznali. Procenta počítali trojčlenkou, my jinak. Trojčlenku jsme vůbec nebrali.
|
Evelyn1968,2děti |
|
(22.4.2022 18:51:18) Měla jsem doučování z matiky a máma je cestinarka, takže češtinu mě drtila doma.
Je jasný, že děti vzdělaných rodičů jsou víc motivované k učení , co s tím chcete dělat?
Za mě na gympl nikdo nechtěl, sprtala jsem na zdrávku, tam byla matika jen 2 roky a byl tam nával.
|
|
Monika |
|
(22.4.2022 19:16:41) Mariko, ale ten příspěvek, na který reaguješ, se (kromě toho, že reaguje na nějaký předchozí a týká se spíš délky přípravy než způsobu, to už bylo přidáno navíc) týká přípravy na přijímačky na osmileté gymnázium, tj. 11 letých dětí. Tam se děti asi samy moc nepřipraví a bez pomoci rodičů se holt na přecpané 8G ve větších městech asi většinou nedostanou (i když znám i takový případ), holt jdou až potom na 4G. Já se samozřejmě taky připravovala na střední školu sama (plus ta již zmiňovaná společná školní příprava pro všechny uchazeče o studium na jakémkoliv maturitním oboru) a i dneska myslím rodiče do přípravy 15 letých dětí zasahují míň a je to víc na dětech samotných ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(22.4.2022 16:06:29) ". Ale to by musely být jinak postaveny přijímačky." jak? Pokud tu mas podil skol o ktery je enormni zajem, tak bude tlak na pripravu probihat vzdy.
|
|
Monika |
|
(22.4.2022 16:20:16) Snehulko a jak jinak bys chtěla udělat přijímačky, aby se poznalo,kdo je bystrá houbička a přitom se na to nedalo připravovat? Jak bys chtěla někomu v té přípravě bránit?
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(22.4.2022 21:38:21) To já nevím a už vůbec nechci někomu v čemkoliv bránit. Já jsem zastánce 8G - jakkoliv mi přijde zde zmiňovaný začarovaný kruh nešťastný, nemám lepší řešení, ale rozhodně tím lepším řešením (podle mě) není zrušení 8G.
|
|
|
Blanka+Adámek |
|
(22.4.2022 16:28:16) Sebelip vymyslene a postavene prijmacky nepomuzou v situaci, kdy je tech mist proste malo a previs je velky. Kdyz berou 30 lidi a prihlasi se 300 deti, tak proste minimalne 30 pod carou je stejne dobrych nebo mozna i lepsich nez tech 30 nad nim, ale holt se tam nevejdou . No a co, tak se nedostanou, vzdyt to neni konec sveta. Zkusi to na sestilety nebo ctyrlety a pokud patri mezi tech "nestastnych" 30 pod carou, tak se dostanou pozdeji.
Rodic dela, nebo by aspon mel delat to, co povazuje za nejlepsi pro svoje dite. Jestli mu s pripravou na prijmacky pomuze, at uz zaplacenim kurzu, nebo doucovani, nebo se pripravuje s nim, tak to je snad v poradku. A jestli to jiny rodic nedela, at uz z duvodu, ze se mu cesta viceleteho gymnazia pro jeho dite nejevi spravna (zcela legitimni pristup), nebo na to proste kasle, tak je to sice smutne (ten 2. pripad), ale co "motivovany" rodic s tim. Resi si svoje dite.
Zrovna tak neresi, ze odchodem casti deti na G se uroven ZS snizuje. Mozna jsou takovi altruisti mezi nami, ale ja je neznam.
|
Okolík |
|
(22.4.2022 16:31:20) No, nevím, kamarádka říkala, že se jim letos na 8g hlásily děti s několika 3 a jeden dokonce se 4 z ma, čj a aj. Ten převis je pak lehce klamný ....
|
Bouřka |
|
(22.4.2022 16:39:13) No ony podobné známky taky můžou být výsledek programového nesnášení školy, ne toho, že by dítě nezvládalo učivo. O tom bych něco věděla
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.4.2022 17:13:26) Bouřko, ano, známky fakt nejsou až tak vypovídající o kvalitě studenta, vypovídají i o kvalitě základní školy a o vztazích
|
|
|
Marika Letní |
|
(22.4.2022 16:40:59) Okolík "letos na 8g hlásily děti s několika 3 a jeden dokonce se 4 z ma, čj a aj. Ten převis je pak lehce klamný ...."
To souhlasím, že může klamat. Některé děti to jdou na 8G jenom zkusit, protože v budoucnu je PZ neminou, tak ať vědí, jak to chodí, jak zvládají práci pod tlakem, jak jsou na tom ve srovnání s konkurencí, protože úroveň základek se liší, podle známek se to nepozná.
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(22.4.2022 16:49:16) Nevím, co "říkala kamarádka" a nakolik je to statisticky významné Já sleduji výsledkové listiny. Příklad z loňska (nejmenované pražské 8G) uchazečů 446 přijatých 60 uchazeči do cca 150. pozice měli až na výjimky na zš samé jedničky (plný počet bodů za známky) a Cermat testy napsali na více než 75% (vzhledem ke stavbě testů je považuji za "bystré")
|
Okolík |
|
(22.4.2022 17:12:09) Ivko, to se přece nevylučuje.😉
|
|
|
|
|
|
vrrtak |
|
(22.4.2022 17:25:46) jas ..opravdu si myslíš, že se na 8G dostane dítě, které se učí rok, ale třeba na to nemá?
No v Praze ne,ale jsou malé města a gymply kde se dostanou i ti co nemají vyznamenání. A pak mě napadá myšlenka jak se vždy tvrdilo že gympl je víc než střední škola,že tak to ale stále neplatí všude. No a když takhle dojde k odlivu dětí ze ZŠ,kde neodejdou jen čistí jedničkáři,ale i dvojkaři,pak zůstane "super" úroveň ve třídě
|
Muumi |
|
(22.4.2022 17:32:05) Já jsem teda v roce 1990 šla prostě na zkoušku na 8g a tu jsem udělala a hotovo. A nemyslím si, že náš nepřipravující se ročník byl nějak hloupější než dnešní děti. Celý systém je úchylný. Jeden můj moudrý vyučující na VŠ vždycky říkal, že nás chce nachytat na tom, co umíme. Tohle je přesný opak, nachytat děti na tom, co neumí. Fakt nevím, k čemu je to dobré. Samozřejmě kromě přívodu peněz všem těm, kdo vyrábějí testy a pořádají přípravné kurzy. (Ano, taky jsem letos vyplazla asi 8 litrů za přípravu od Scia.)
|
Aninabe |
|
(22.4.2022 17:33:52) Muumi, tak k tomu jsem se nikdy nesnížila . U SCIA před mnoha lety (tehdy scio PZK)jen za nějakou sadu testů, navíc i něco použité už tehdy z Aukra. U Cermatu podobně, tam max. nějakou knihu testů a la Cermat za 200 a hotovo. Plus ty staré testy, teď už je jich hodně. Ovšem jsem schopná je to učit osobně...
|
Muumi |
|
(22.4.2022 17:37:36) Hele holka to chtěla, tak jsme jí to zaplatili, užitečné jí to přišlo. Jestli to ovšem přinese nějaký výsledek, to nevím:). Uvidíme za týden. Na 8g se nedostala, online kurzy nějak ještě nebyly a ač jsme měli materiály, sama to nějak nedala. Ale fakt je, že jsme to moc nehrotili a byla by se nejspíš dostala na odvolání, ale vybodli jsme se na to.
|
Aninabe |
|
(22.4.2022 17:40:39) Tak 4G snad dá. Celkově bych řekla, že pro ty děti z devítky je to poměrně snadné. A pokud to udělají, mají skoro jistou i státní maturitu z češtiny , to je na dost podobný úrovni. Jsme si dělali legraci, že předem selektují ty, co maturitu dají a co ne - matika je teda o něčem jiným, ale u čj to dost platí.
|
|
|
|
|
L+ 2m |
|
(22.4.2022 17:32:09) Ale ten odliv nemuze byt v nejake vyssi mire, kdyz kapacity gymnazii se nemeni.
|
vrrtak |
|
(22.4.2022 18:06:07) L+2m ten odliv je každoroční,ne teď že by se měnil. Jsou i 8G na maloměstech kde se otevře jedna třída kam vezmou do 30 dětí,v místní ZŠ je v ročníku cca 56-70 dětí a z okolních vesnic se hlásí tak 5-10 dětí,zbytek tedy tvoří místní. Pak na místní ZŠ moc těch studijních nezůstává a čím déle to takto je,tím více na 8G dávají rodiče i děti co jsou jen lepší průměr
|
vrrtak |
|
(22.4.2022 18:18:56) mimochodem když jsou převisy na gymnázia-jak si stojí učňovské obory? Tady se spousta deváťáků nedostalo ani na 3 leté obory
|
|
sylvaina |
|
(22.4.2022 19:08:49) To je pravda, před pár lety jsme měli 30 let po maturitě. Měli jsme prohlídku našeho bývalého gymplu v okresním městě v JČ. Já tenkrát líčila řediteli, jak bylo pro dceru náročné dostat se na 8G v Přípraží, jaký je tady převis. A on byl v Jiříkově vidění, že má problém naplnit třídu. Gymply v Pze a bližším okolí a v malých městech daleko od velkých center jsou jiný svět. A upřímně, já jsem za 8G vděčná. Mé děti po odchodu ze základky dost rozkvetly...
|
Ropucha + 2 |
|
(22.4.2022 20:25:30) Sylvanio, takové informace se ke mně také donesly, že gymnázia v malých městečkách mají problém naplnit třídy. Osobně neznám žádné dítě, které by na takové škole studovalo, takže neposoudím, co je na tom pravdy.
|
Monika |
|
(22.4.2022 21:07:43) Ropucho, nevím, jak teď (přeci jen jdou na 8G silnější ročníky), ale cca před 10 lety to tak rozhodně bylo v mém rodném městě a okolí. Přímo ve městě 1 osmileté gymnázium na 2 základky (v té době obvykle jen celkem 3 třídy v ročníku) plus nějaké malotřídky v okolních vesnicích, v sousedních městečkách 3 další 8G v dojezdové vzdálenosti - když se hlásila moje neteř (úplně bez přípravy, neměla ani moc dobré známky na 1. stupni) na poslední chvíli kvůli špatnému třídnímu kolektivu, byla původně vyhlášena nějaká spodní bodová hranice pro přijetí, ale nakonec vzali úplně všechny (neteř byla tuším předposlední s poměrně tragickým výsledkem PZ) a stejně byla ve třídě ještě 2 volná místa. Neteř měla veliké problém v primě s angličtinou, dělala reparát, po sekundě (kdy měla na konci roku čtyřku s odřenýma ušima) ji ségra poslala na nějaký jazykový kurs a potom už studovala do kvarty zcela bez potíží s několika trojkami a evidentně by dostudovala i do maturity (odešla ale raději na zdrávku) ... Potom jsem na 8G v mém "rodném okolí" koukala ze zvědavosti ještě v roce, kdy se (v Praze) hlásil syn, tj. 2018. To byl zájem o gymply už větší, všude byl převis (ale zase při dvou přihláškách se to možná utřepalo a dostali se nakonec na odvolání taky skoro všichni, to už jsem nijak nesledovala. Na dvou ze 3 gymplů, kde se to dalo posoudit (na 3. měli ještě vlastní zkoušku a zveřejnili nejdřív jen celkový součet bodů, takže to nešlo s ničím porovnávat) by se syn (který byl v Praze vždy v půlce pole přijatých) umístil na druhém místě, když tam byla jedna velmi úspěšná osoba (něco jako 49 a 48 bodů), potom by byla mezera, pak by byl teoreticky můj syn (tuším 46 a 44 bodů), potom dlouho nic a pak ostatní ... Co vím od mých známých z oblasti, tak tam panuje mezi rodiči (i VŚ vzdělanými) poměrně velká nedůvěra vůči 8G, mají pocit, že studium je strašlivě náročné a dítě by nemělo čas na žádné koníčky a pořád se jen učilo
|
|
Delete |
|
(23.4.2022 5:10:10) Před 10 lety se moje nejstarší dostala na 8g bez přijímaček v 2. kole a celou dobu docházky měli ve třídě několik míst volných. Je to gymnázium, které je okresní centrum pro soutěže v M a Fy, ale je v takovém koutě, že se tam špatně dojíždí.
Další dvě o dva roky později měly převis u přijímaček 13 dětí, no i tak se stalo, že se jedna z nich nedostala. Tak jezdila na soukromé gymnázium do Prahy, což se ukázalo jako skvělý tah, protože vyplavalo na povrch její nadání pro jazyky (ze základky odcházela s dvojkou z AJ). Na to "naše" gymnázium se pak dostala až na čtyřleté. A ano, sice většinu doby se čtyřkou z matiky, ale zato se čtyřmi jazyky na jedničku + další čtyři jen tak ze zájmu, soukromě.
Před šesti lety nejmladší už měla převis asi dvojnásobný, než kolik brali, ale prvních 30 šlo jinam, takže se dostali všichni, kteří splnili podmínky pro přijetí (minimální počet bodů).
Máme tu v okrese 3 gymnázia. Jedno si hraje na prestižní, ale vydělává především na tom, že je v okresním městě a v centru okresu, takže dostupné pro všechny zhruba stejně. Proto se tam hlásí nejvíce zájemců a opravdu pak naberou těch 30 nebo 60 nejlepších. Další dvě gymnázia jsou u hranic okresu, každé v jiné části, takže zájemců je zhruba polovic. Několik let sleduju přijímačky a porovnávám body a je to tak, že zájemci dají dvě přihlášky, všichni na to centrální gymnázium, kam se dobře dojíždí, a pak na to druhé, které mají blíž. V okrese bývá kolem 130 zájemců. Pokud to centrální gymnázium bere 60 a ta druhá dvě 30, vyjde to tak, že 60 nejlepších jde do centra a zbylých 60 se rozdělí na ta dvě gymnázia na okraji. Většinou by se tak dostali všichni, kteří chtějí, ale hodně z těch, kteří se nedostanou na to centrální, pak nejde ani na to druhé, protože je daleko. Ne každý nechá jedenáctileté dítě dojíždět hodinu s přestupem. Tak se občas stane, že ta okrajová gymnázia sotva naplní třídu. Ale tady odchází z každé třídy na základkách třeba jen 1 nebo 2 děti. Část tu ještě odsává sportovka, tam chodí také hodně šikovné děti (berou podle prospěchu) a ještě navíc nadané sportovně, tak tam se občas stane, že odejde těch dětí najednou více.
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(23.4.2022 7:01:01) Ropucho, já znám takových dětí několik. Oba synové studovali gymnázium na velmi malém městě. Oba dva dělali přijímací zkoušky a oba dva za sebou nechali trojnásobek přijatých dětí (pokud dobře vzpomínám, brali 30, hlásilo se jich přes sto). Mladší odešel v krartě na desing nábytku. Starší letos maturuje, oba dva rozhodně nebiflovali ke zkouškám rok (starší sna jednou zkusil testy). Ještě podotknu, že mi fakt zvedá ze židle názor, jak malá vesnická gymnázia nemají úroveň těch pražských.... no asi ne - holt nejsou v Praze. Ale jejich studenti se umisťují na nejvyšších příčkáchh ve vědomostních soutěžích v republice, to o kvalitě docela vypovídá, ne?
|
Marika Letní |
|
(23.4.2022 7:22:04) “ Ale jejich studenti se umisťují na nejvyšších příčkáchh ve vědomostních soutěžích v republice, to o kvalitě docela vypovídá, ne?”
Právě že vůbec. Srovnání je vypovídající jedině pokud se testují celé třídy ne jen olympiáda pro dva tři nadané kteří se prihlásí.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(23.4.2022 8:03:04) Ale prosím Tě, můj syn a jeho spolužáci jsou toho příkladem... Mladej olympiáda pořádaná matfyzem, spoužák chemie, spolužačka historie, předlonští dokonce vyhráli něco v mezinárodní soutěži (fakt mi nezajímalo co, ale byla to skupina 4 studentů a studentek). Smiř s s tm, že géniové se rodí i mimo Prahu
|
Marika Letní |
|
(23.4.2022 9:01:42) Mně je to úplně fuk kdo se jak kde rodí. Psala jsi o úrovni výuky. Jeden dva žáci jednou ta čas na olympiádě nevypovídají o úrovni výuky ale o těch jednotlivcích.
|
|
|
K_at |
|
(23.4.2022 8:10:13) Mariko, aha. Takže pokud má dlouhodobě nějaká škola studenty z různých oblastí na předních místech různých soutěží v rámci celorepublikového klání, neznamená to nic. Určitě. Teď tu o Karkulce.
|
Marika Letní |
|
(23.4.2022 9:03:44) Kat to spíš ten argument cairy je jak pro Karkulku.
O kvalitě výuky může vypovídat jedině srovnání celé třídy s ostatními školami. Jeden zapálený do dějepisu a jeden do fyziky neukazuje nic než nadání a zájem toho konkrétního jednotlivce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(22.4.2022 16:30:42) "Protože si všichni rodiče chtějí vyrobit to "bystřejší" dítě tím, že dítě rok stráví po doučováních a přípravkách ke zkouškám."
Nechtějí vyrobit bystřejší dítě. Někdo možná, ale většina rodičů těch bystrých, nechce v tak vysoké konkurenci nic podcenit. To bystré dítě, když netrénuje, tak mezi ostatními bystrými bude o kus pozadu. Takže radši většina trénuje na PZ. Když se na školu hlásí 400 dětí a berou 60, tak těch nejlepších cca 10 to dá i bez přípravy, nepřipravenost je posune víc dolů, ale inteligence stále stačí na to se dostat.
Ale pro 50 míst zbývá další spousta dětí negeniálních, ale bystrých, např. 100. A mezi těmi se to rozhodne. Tam jde o vteřiny, o milimetry, nezazmatkovat, dobře odhadnout, které úlohy mu půjdou, které nechat na konec, nevymýšlet nejlepší řešení je pod tlakem, nepřehlédnout něco, zbytečně nezakufrovat na tom, jak to asi autor myslel. A že takové matoucí úlohy jsou, kdy člověk může zbytečně hledat složitosti. Když těch úloh udělá předem hodně, tak už víc tuší, jak to autoři mysleli.
|
|
Dana |
|
(22.4.2022 20:35:28) Je sice pravda, že třeba v Praze se stala z umístění dětí na osmiletá státní gymnázia prestižní záležitost vzdělaných a dobře situovaných rodičů. Neváhají dětem platit drahé kurzy, doučování, testování. A s přípravou mnohdy začínají již na začátku školního roku v páté třídě. Na druhou stranu, když to tak dělají skoro všichni, tak se na gymnázia stejně pak dostanou i z těchto dětí jen ty nejlepší, kteří mají ještě štěstí, že jsou rychlé a zrovna ten den přijímacích zkoušek byly v dobré kondici. Takže ve výsledku je to docela v pořádku. Pořád lepší, než když si školy dělaly zkoušky samy, a byla v tom samá protekce.
|
|
|
|
Katka a 2 výrostci |
|
(22.4.2022 12:36:36) "kvalita ZŠ je tragická" - jenže odchod nadaných dětí tohle jen zhorší, je to zkrátka začarovaný kruh... Je to složité - jeden úhel pohledu má rodič šikovného dítěte, které se mu před očima mění z houbičky radostně nasávající vědomosti na rezignovaného otráveného lenocha. Druhá věc je dopad na třídy, odkud pokaždé odejdou ti nadaní Musí to být i hrozně demotivující pro učitele na té ZŠ...
|
Evelyn1968,2děti |
|
(22.4.2022 15:40:13) .... jeden úhel pohledu má rodič šikovného dítěte, které se mu před očima mění z houbičky radostně nasávající vědomosti na rezignovaného otráveného lenoch...
Přesně tak, moje dítě na 8g úplně ozilo a poprvé v životě se těšilo do skoly.
|
Katka a 2 výrostci |
|
(22.4.2022 15:44:36) Jo, to si dovedu představit.... pro některé děti je ZŠ totální nuda, pruda a beznaděj.
|
Bouřka |
|
(22.4.2022 15:55:27) Jedno takové mám doma, akorát mám silné pochybnosti, že gympl by byl pro něj správné řešení. Sice radostně nasává, co ho baví. Ale co ho nebaví, tam klidně krní a odmítá se tím absolutně zabývat a nehne prstem....a ani to nelze celý hodit na školu, tyhle sklony jevil už v plenkách. Tak holt prubnem opovrhovaný druhý stupeň, se kterým coby produkty 8G nemáme zkušenosti. Druhé dítě míří do praktické, to bude taky dobrodružství, aneb "ono s takovým dítětem naše školství úplně nepočítá".
|
Katka a 2 výrostci |
|
(22.4.2022 20:51:41) Bouřko starší kluk byl přesně o, co popisuješ. Nech ho na druhém stupni a pak pokud možno SŠ a pak i VŠ s "jeho" zaměřením. Bude šťastnej
|
|
|
|
|
Dana |
|
(22.4.2022 20:54:07) Kvalita ne všech ZŠ je tragická. Je fakt, že díky inkluzi i odchodu někde velkého počtu bystrých dětí na gymnázia či i do soukromých škol, pak tragická je. V mém okolí v Praze jsou ale třeba dvě vyhlášené ZŠ, které si stále udržují vysokou kvalitu a je na ně dost velký nával.
|
|
Delete |
|
(23.4.2022 5:25:20) "Musí to být i hrozně demotivující pro učitele na té ZŠ."
Nemusí, dost záleží na tom, jak se k tomu člověk postaví. Já to mám tak, že aspoň je třída homogennější, je snazší pracovat se 30 na podobné úrovni, než s 20 v rozsahu geniální až LMP. Člověk pak může trochu ubrat z toho, co do těch dětí hustí, nenudí se tam pak jednotlivci, kteří čekají, až to ostatní dokončí.
Horší to je třeba se soutěžemi, tam se ta motivace pro učitele ztrácí, protože existuje systém vybraných soutěží a podle úspěšnosti v nich pak škola dostává i nějaké peníze. A to je pak na pytel, když většinu vědomostních soutěží vyhrávají (logicky) děti z gymnázií. I pro ty děti ze základky je to pak demotivující. No a dovednostních soutěží zase tolik není.
Ale pro běžnou výuku to tak hrozné být nemusí, když se člověk snaží zaměřit na potřeby dětí a nemá potřebu se zaměřovat jen na ty nejnadanější a ještě je považovat za výsledek své práce. Navíc pak třeba "vyplavou" i jiné chytré děti, které při srovnání s těmi nejchytřejšími nebyly vidět.
|
|
|
|