77kraska |
|
(24.7.2021 17:39:35) ja jsem na podzimni vlnu pripravena....vim, ze pokud nastane distancni vyuka, tak budu doucovat nasi stredoskolacku chemii a rustinu, pac ji zase nebude stacit jedna hodina tydne na zvladnuti cele latky....na chemii mam uz od lonska nakoupene ucebnice a sbirky prikladu z antikvariatu a mam stazena videa od ucitelu chemie z youtube, ktera prubezne sleduji...na rustinu se pripravuji sledovanim ruskych serialu v ruskem zneni a s ruskymi titulky na Netflixu (tam mam realie, poslech i cteni) .....vloni mi oboji fungovalo a mame doma vysvedceni za prvak (babi, ano, mame....cela rodina ma)
s vysokoskolakem uz nebudu snad delat od podzimu nic, maximalne predelavat diplomku ...abysme konecne meli promoci (babi, cela rodina promoci)
prace mi snad vydrzi, tu uz delam komplet on-line....do obchodu pro jidlo snad taky budu smet chodit
|
Škrpál |
|
(24.7.2021 17:40:46) šmarjá, Sedmi, ty jsi ale pionýrka...
|
77kraska |
|
(24.7.2021 17:44:35) Martas....to by haranti nemeli zadne vzdelani, kdyby je clovek trochu nepostrcil
|
Škrpál |
|
(24.7.2021 17:57:09) já mám tucha, že když to budete takhle prodebatovávat a připravovat se, tak to spíš přivoláte
|
Okolík |
|
(24.7.2021 17:59:26) Á, to už tu bylo, Marťasíno... Covid19 je tu proto, že se o něm pořád mluví a píše, jinak by už dávno zmizel.
|
|
|
sovice |
|
(24.7.2021 18:44:01) Sedmi, upřímně, postrkávání v téhle míře mi připadá kontraproduktivní, měla bych obavu, že za své vzdělání nebude dcera cítit vlastní zodpovědnost, podobně jako ji necítil nevlastní syn. Ale teda zase uvidí, že tebe vzdělávání se baví.
|
77kraska |
|
(24.7.2021 23:35:06) no ty deti jsou proste takove....v moji puvodni rodine jsou sami svedomiti a peclivi dříči, kteri pracuji od 16 do 80 let, v praci se postupne stanou nepostradatelnymi, sefove je nechteji pustit do duchodu atd. ...nemaji treba vzdelani, ale maji ohromnou vnitrni disciplinu a svedomitost
v rodine partnera (krom meho partnera samotneho) je spis tendence k vyhybani se praci...byť jsou tam vsichni nadani a casto i vzdelani, maji konicky, ctou, sleduji deni, jsou sympaticti, komunikativni, nejsou to nejaci divni pavouci....ale praci nemaji jako prioritu :-( ...vlastne nekteri uz roky nepracuji nebo maji jen solichy, ktere je neuzivi (a tak je musi zivit nekdo jiny)
|
Škrpál |
|
(25.7.2021 9:18:07) Sedmi, kdoví, proč ti tyhle získané příbuzné osud postavil do cesty
|
77kraska |
|
(25.7.2021 9:31:18) Martas, byla jsem hloupa (i kdyz ne uz mlada) a nepoznala jsem, ze v jejich rodine maji jakesi vadne geny :-(
dcera je zatim neco mezi.....kdyz ji neco bavi a fakt to chce, tak vynalozi neskutecne usili (treba naucit se jezdit na snowboardu uz nekdy v 8 letech, kdyz my jsme na tom nikdy nejeli a nemeli jsme vybaveni a nic....nebo kdyz si chce sehnat nejakou vec, co maji kamaradky), ale kdyz ji neco nebavi, tak to uplne vypusti
|
77kraska |
|
(25.7.2021 9:46:30) Val, mne by stacilo, kdyby obe deti makaly ve skole a nevlastni kdyby sel do prace.....byla by velka uleva, kdyby se o skolu staraly komplet samy jako treba ja zamlada
|
jak |
|
(25.7.2021 9:47:25) Tyjo sedmi,tak je nech ať si nabíjí hubu,ne.tohle hyperprotektivní zachraňování.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 9:53:42) jak, zrovna u nas si uz deti nabily hubu.....nevlastni chodil nekolik let s fajn holkou, bydleli spolu, ale rozesla se s nim s tim, že "v něj nevěří" ...byla o par let mladsi a skolu mela hotovou driv nez on a sla do prace, on se mesice placal s diplomkou a ji to prestalo bavit a odstehovala se....je z toho porad spatny a bude se z toho tezko dostavat
dcera se uz taky dost poucila :-(
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:13:03) 77krasko, ale to je jeho boj, když si v dospělém věku "nabije ústa". Musí se s tím popasovat. Chápu, že rodič vżdycky prožívá neúspěchy a trápení svého dítěte, v každém věku. Ale zodpovědnost máš pouze za nedospělého, tvůj úkol je vychovávat malé dítě, pak už to tvá věc není. Čím dříve tu zodpovědnost předáš jemu samotnému, tím dříve si nabije ta ústa a získá tak šanci dospět. Stát dávno dospělému člověku v zádech mi přijde kontraproduktivní a též sebedestruktivní.
|
jak |
|
(25.7.2021 10:14:20) 77,mám povahu jako ty.ale u dětí jsem se naučila...zaspala,sorry,nevezmu tě nikam,tvůj boj...a tak.
|
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:16:03) Ropucho, ja jsem jen jeho treti rodic nebo vlastne dokonce ctvrty rodic, protoze ma jeste nevlastniho otce, ktereho mel driv, nez jsem ja se stala nevlastni matkou....takze ten vliv 4 rodicu se ponekud rozmelni a ti prvni dva maji asi hlavni slovo....nemyslim si, ze jsem ho mohla tak moc poskodit
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:24:43) 77krasko, nejde o poškození, jde o to, že plýtváš svou energií někde, kde už se má dospělý člověk starat o svůj život sám. Asi to vzhledem k rodinné konstelaci neměl lehké, ale i tak platí, že musí dospět a to za něj nikdo neudělá.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:27:41) Ropucho, uz mne to s nim moc casu nestoji....
my jsme ho vzdycky chteli postrcit jeste tenhle kousek a pak uz musi sam.....a potom jeste tenhle kousek a pak musi sam.....no a nakonec tech kousku bylo moc :-(
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(25.7.2021 9:58:13) Val, ja jsem to brala tak, ze jsme rodina, i s tim nevlastnim, tak jsem se mu o to starala....na ZS jsem mu jela shanet ctvrtky, kdyz si v nedeli vecer vzpomnel, ze je ma mit na vytvarku druhy den (bydlel v jinem meste), na SS jsem mu pomahala vybehat rocni studium v USA, na VS (stejny obor jako ja) taky dost pomoci
to proste nejde se od nevlastniho ditete uplne distancovat, kdyz zije s jeho otcem...aspon ja to neumim....nakonec je to bracha meho ditete a jeho jediny sourozenec
ale uz je mu 30 a porad z nej nejak nic nevypadlo :-(
|
jak |
|
(25.7.2021 10:16:44) Jinak teda já s blížící se 50 zpomaluju.dneska jen uklidím,posekam,dám kolo a bazén.
|
Okolík |
|
(25.7.2021 10:17:27) Se svalovou horečkou? No, co k tomu říct.
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(25.7.2021 10:05:00) 77krasko, nic je nenutí, aby se starali sami. Děláš jim medvědí službu...
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:06:52) Okolik, oni to maji v genech, pokud je neco takove mozne....jejich dalsi pribuzne rodice k nicemu nenutili a maji to stejne
|
Okolík |
|
(25.7.2021 10:13:44) 77krasko, no právě. Jestli je výsledek stejný, ať je nutíš nebo ne, tak se na to vykašli. Dcera má i tvoje geny, když ji přestaneš "tlačit", třeba se v ní ty geny probudí...
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:01:23) "Asi bych nechtěla, aby moje dítě mělo pnutí makat a makat"
Také netrvám na takovém pnutí. Kdyby to někdo z dětí měl, budu ho respektovat, ale spíš bych trpěla trochu nervozitou a obavami. Chci, aby děti smysluplně naplnily život, zúročily alespoň trochu své talenty, byly spokojené. V makání za každou cenu žádnou speciální hodnotu nevidím.
|
libik |
|
(25.7.2021 10:08:29) Já si myslím, že alfou omegou spokojenosti je "chytré makání"
Není klíč ke š těstí všech a ani k úspěšnému životu s uspokojením vytírat dlaždičky a ještě něž uschne podlaha zasednout k nějakému projektu, zatímco kyne těsto na koláče.
Ale z druhé streany "línou povahou" se zase všechno neokecá, zvláště ne to, že se člověk cítí jako blbec
|
libik |
|
(25.7.2021 10:20:44) Valkýro, mě se díky pracovní chybě, kterou člověk udělá 1x (max 2x) za 10 let možná blíží doba, kdy už se pracovně jinak než jako blbec cítit nebudu, je u vás volnej flek?
|
|
|
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:13:58) no klic ke stesti je delat, co cloveka cini stastnym....kdyz mam svuj To Do List a odskrtam si na nem vecer vsechny polozky, tak jsem svym zpusobem stastna....o hodne stastnejsi nez kdybych se valela cely den u vody a pak nemela nic hotoveho a stresovala se tim
kazdy jsme jiny a mame jiny zpusob, jak dosahovat stesti
|
|
|
|
|
Monty |
|
(25.7.2021 9:44:22) "...ale kdyz ji neco nebavi, tak to uplne vypusti"
Sedmi, a co přesně je na tom špatně? Když tě něco nebaví a nemáš k tomu vztah, stejně to nikdy nebudeš dělat dobře, i kdybys náhodou musela. Dělám to celý život jako tvoje dcera, dělá to můj syn, dělá to můj manžel, nikdy s tím nebyl žádný problém. Pokud teda nebereš jako "problém" malichernosti typu "čtyřka ze zeměpisu na střední škole".
|
77kraska |
|
(25.7.2021 9:49:42) Monty, no nektere veci nelze vypustit....sice jsem se snazila zaridit si zivot, aby mne vetsina cinnosti bavila, ale stejne zbyla spousta tech, ktere mne nebavi nebo mne nebavi pokazde (treba vytirani podlahy....nekdy mne proste nebavi)
na gymplu ji samozrejme neco bavi vic a neco mene....a co ji nebavi, proste vypusti bez ohledu na nasledky
|
Monty |
|
(25.7.2021 9:56:01) "na gymplu ji samozrejme neco bavi vic a neco mene....a co ji nebavi, proste vypusti bez ohledu na nasledky"
Sedmi, ale jaký následky máš na mysli? Já asi neznám nikoho, kdo by na gymplu nevypouštěl to, co ho nezajímá. A nejen tedy na gymplu. A nevím o žádných následcích, naopak ti lidé jsou ve svých profesích v pohodě, dalo by se říct (minimálně čistě finančně) "úspěšní", že vypustili zeměpis/dějepis/občanku na gymplu, na to se je nikdy nikdo ani neptal, natož aby jim to jakkoli komplikovalo život. Prostě se věnovali tomu, co je zajímá, v čem jsou dobří, a živí se tím. Co přesně ti na tom přijde v nepořádku?
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:01:05) Monty, ja jsem nevypustila nikdy nic...ani fyziku, ktera mne nebavila a nerozumela jsem ji poradne....na VS taky nic....ale ja jsem fakt z rodiny takovych tech svedomitych dricu....moji matku v 78 letech kazdy rok na kolenou prosi sef, aby jeste nesla do duchodu, ze to bez ni nezvladnou, mame to v rodine
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:05:05) me to proste prijde normalni, ze mam povinnosti a plnim je.....a nekdy se strasne divim, ze ostatni neco uplne vypusti....a ze mne se oni treba divi, ze jsem to taky nevypustila
ale s vekem se to u mne meni....uz nezvladam tolik veci jako driv
|
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:07:18) Sedmi, no, to já chápu, ale k čemu ti to je, že jsi nevypouštěla fyziku a co přesně myslíš, že by se stalo, kdybys ji vypouštěla? Navíc to nijak nesouvisí s "dříčstvím", člověka může být dříč, i když něco "vypouští", prostě "dře" v tom, co ho baví a zajímá a neztrácí čas s tím ostatním. Fakt marně přemýšlím nad tím, jak by teoreticky mohlo třeba moje přírodovědně zaměřený dítě "handicapovat", že třeba nebude vědět, kdo to byl Durych nebo Palacký.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:10:50) Monty, tehdy (pred skoro 40 lety) u prijimacek na VS byly znamky ze SS jeste dulezite, pokud si vzpominam, tak treba proto
no a protoze u nas se proste cela rodina porad starala o znamky deti, babicky a dedecci, teticky a stryckove....kdyz jsem udelala zkousku na VS, tak jsem volala na pet mist, protoze vsichni cekali, jak to dopadne...proste rodina dříčů (coz jsem si tehdy neuvedomovala a povazovala to za normu)
|
libik |
|
(25.7.2021 10:12:52) To je pěkná, ta pospolitost strýčků a tetiček.
V mé rodině možná tetičky zaznamenají , že se někdo ožení
|
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:14:16) Sedmi, ale proč tomu říkáš "rodina dříčů"? Proč si pod tím představuješ zrovna tohle?
Já si třeba pod pojmem "dříč" představím člověka typu manžela mý kamarádky, kterej měl jeden čas dvě zaměstnání, k tomu dělal starostu a ještě pomáhal rodičům na statku, rozhodně ne někoho, kdo se na gymplu učí, aby měl samý jedničky jen proto, aby je měl.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:17:44) Monty, nenapadlo mne, jak jinak to nazvat....tak asi rodina svedomitych, nevim....nevyznam se v terminologii, kterou se oznacuji lidske povahy a typy
|
Půlka psa |
|
(25.7.2021 10:25:45) Taky jsme rodína dríčů. Samej strašně zodpovědněj workoholik mnoho generací zpět a samej excelentní student s prospechovym stipendiem. Jediný, kdo to kdy měl na háku, jsem byla já. Jako taky mám nějaké tituly z několika VŠ, ale vubec jsem k to nešla přes jedničky a urputnou svedonitou snahu. Spíš jsem tím proplouvala a vypoustela vsechno, co nebylo nezbytné v rámci mého zamreni, a to nejen na vysoké, ale i na střední a dokonce už prakticky od počátku základky. Když se na to podívám, tak nevidím, ze bych skončila nějak hůř než naší rodinní šprti. Přijde mi, že to na kariéru nema vliv, ale žije se s tím nejspis pohodlněji. Workoholik jsem tedy taky, ale nemám svědomité nervy ještě že všeho kolem.
|
libik |
|
(25.7.2021 10:31:55) Tak samozřejmě je hezké mít" nějaké tituly z několika VŠ" jen tak od přírody bez urputné snahy. Obvyklejší ale je, že to člověk nenechá náhodě.
|
Půlka psa |
|
(25.7.2021 10:37:21) Náhodě to samozřejmě nechat nelze, je třeba mít cíl, ale to ještě neznamená, že nejdou vypustit věci, co jsou mimo záměr. Neříkám, že je to správně. Říkám jen to, že se imho v důsledku nic nestane, když budoucí mykolog na gymplu sotva prolezl z filozofie a obrácen, když filozof kaslal na biologii.
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:20:00) Monty, mně to přijde jako jistý druh neurózy, brát všechno jako svatou povinnost a týrat se plněním na 150%.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:22:29) Ropucho, je to mozna neuroza, nevim....ale lecit se s tim nebudu, nejak to uz doklepu
|
jak |
|
(25.7.2021 10:23:16) Sedmi a nemáš nutkání zpomalit? Užít si něco...
|
|
|
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:20:07) Monty, proste kazdy jsme jiny.....na moji stredni skole asi pulka tridy makala na co nejlepsi vysvedceni, to vim urcite....ale byla to jina doba, zacatek 80. let a bralo se to tak, ze povinnosti studenta je co nejlepe se ucit, no
|
Okolík |
|
(25.7.2021 10:22:05) To je pravda, slušné známky z gymplu byly v našem mládí důležité pro přijetí na VŠ.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:25:44) Okolik, vetsina z gymplu chtela na VS a znamky k tomu byly treba...ted to je myslim tak, ze za prumer do 1,5 na maturitnim vysvedceni se pridavaji body u prijimacek (aspon na pravech to tak bylo pred 10 lety), jinak na znamkach nezalezi.....tehdy byl prijimaci procee nepruhledny, proto chtel kazdy mit co nejlepsi znamky ze vseho cele 4 roky
|
Okolík |
|
(25.7.2021 10:31:24) 77krasko, pokud vím, tak dnes se k přijímačkám na VŠ bere průměr z "profilových" předmětů, ne ze všech.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:33:50) Za mě na konci 80. let se o jedničky snažily holky, asi podobné typy, které je prostě chtěly mít z principu. Učivu kolikrát rozuměly méně než já dvojkař/trojkař, ale našprtaly se. Na VŠ se dostaly úplně stejně jako kluci, kteří byli laxnější a procházeli s dvojkami, trojkami. V profesi dnes myslím více září ti kluci. Nevím, jestli z toho plyne nějaký všeobecný závěr, každopádně honba za jedničkami mi nikdy nepřišla nijak zvlášť užitečná.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:36:53) Ropucho, po temer 50 letech, kdy se porad honim za jednickami (na skolach i prenesene v zamestnanich) uz to tezko zmenim
Ty se zase honis za nizkou vahou, to jsem ja uplne vypoustela (a ted se horko tezko snazim o napravu)
proste lidi se za necim honi nebo se nehoni za vubec nicim jako Monty (ale ta se honi za cestovanim)
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:42:32) 77krasko, jasně, tak to je, každý máme něco.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:44:25) Ropucho, ja se taky uz nepozastavuju nad tim, ze si nekdo da teply obed a pak az druhy den rano snidani
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:48:19) 77krasko, však proto ometám tady, tady se člověk celkem kultivovanou formou potká s pestrými životními přístupy a rozšíří si obzor.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:49:14) Ropucho, taky mi Rodina velice rozsirila obzory
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(25.7.2021 10:20:27) Monty, ale oni to pak přenesli i do pracovního života. Vždyť tu 77kraska píše, že sama měla jednu dobu 2 zaměstnání, maminku přemlouvají, aby neodcházela z práce, ....
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:25:59) Okolíku, ano, ale to přece nesouvisí s tím, že se v mládí věnovali tomu, co je nebaví a nezajímá. Kvůli tomu, že měli na střední samý jedničky je určitě nikdo nepřemlouvá.
Já tohle znám z okolí poměrně dobře, většinu důchodců buď někdo přemlouvá nebo pracujou dobrovolně léta po důchodu, protože jsou dobří VE SVĚM OBORU, ale na to, co vědí o něčem mimo ten obor nebo jak moc se tomu věnovali v mládí se nikdo ani neptá, natož aby to při tom "přemlouvání" hrálo nějakou roli. Nebo myslíš, že při přemlouvání sedmdesátiletýho stavaře, aby zůstal v práci hraje roli, kolik času věnoval na střední učení se o národním obrození?
|
Okolík |
|
(25.7.2021 10:28:45) Monty, ale to že ty tuhle cestu nechápeš, neznamená, že jiní lidé po ní jdou a vyhovuje jim.
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:31:56) Okolíku, ne, já chápu, že to někdo dělá. Lidi dělají různé věci. Nechápu, proč to pokládají za důležité, když to důležité NENÍ, a nutí to ostatním, kteří to "mají jinak" (tedy v tomto případě dětem).
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:34:11) Monty, kluk mi pri nasem seznameni v jeho 12 letech rekl, ze chce byt pravnikem....o nicem jinem nikdy neuvazoval po celych 18 dalsich let.....ale realizace byla trochu obtizna...fakt jsme ho nikam netlacili
|
|
|
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:32:01) Monty, no mne se v praci taky nikdo nepta na fyziku....ale to tak nejak patri ke vseobecnemu vzdelani, aby mel clovek zaklady ze vseho a mel nejake povedomi o svete a nebyl uplne mimo, kdyz treba posloucha radio nebo s nekym zacne diskutovat
|
libik |
|
(25.7.2021 10:36:59) Sedmi, též mi imponuje, když někdo rozumí fyzice, z druhé strany tématické hovory o fyzice zažívám toliko, když se přiomchýtnu k večírku chlapců-řemeslníků (a ti měli většinou i pár čtyřek na vysvědčení)
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:39:26) no ja se prichomytam k hovorum o vsem moznem vcetne fyziky
|
libik |
|
(25.7.2021 10:45:28) A co si povídají společenskovědní odborníci o fyzice?
|
|
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:47:02) Val, my jsme zase na chalupe pocitali, jak tepla voda bude v celem bazenu, kdyz zkombinujeme vodu ze dvou zdroju o ruzne teplote (a kolik musi byt te teplejsi vody, abychom meli žádanou teplotu vhodnou ke koupani) ...jo hodi se to
|
libik |
|
(25.7.2021 11:10:38) Valkýro, respekt, já bych na teplotu vody v bazénu použila systém "napouštím si vanu - přidám, když je potřeba"
|
|
|
|
libik |
|
(25.7.2021 10:58:23) Sedmi, a vzali jste v úvahu vodní plochu, teplotu vzduchu a izolační vlastnosti povrchu bazénu?
|
77kraska |
|
(25.7.2021 11:02:08) no nechteli jsme tim pocitanim travit moc casu, tak jsme ohledli od teploty vzduchu, napadanych much a brouku apod.
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:38:13) "...ale to tak nejak patri ke vseobecnemu vzdelani, aby mel clovek zaklady ze vseho a mel nejake povedomi o svete a nebyl uplne mimo, kdyz treba posloucha radio nebo s nekym zacne diskutovat"
Sedmi, prosím? Obecně platí, že - co nepoužíváš, to zapomeneš; jak moc, to je individuální, ale už pět let po střední neumíš ani polovinu toho, z čeho jsi na střední škole měla jedničky - základy ze všeho jsou něco úplně jiného než "jedničky na gymplu"; základy jsou to, co se učí na základní škole - kolikrát tak zhruba člověk s oborem zcela mimo fyziku nad úroveň ZŠ s někým začne diskutovat třeba o kalorimetrický rovnici?
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:41:18) Monty, no kazda mame svuj nazor
jdu udelat svych 10 tisic kroku s fenou.....jak jsem roky vypoustela zdrave stravovani a pohyb, tak to ted napravuju
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:43:24) mne se treba vratila moje rustina, co jsem se ucila pred rokem 89 na ZS,SS a VS....uz zase ctu, pisu, rozumim a mluvim...bez tech zakladu z mladi bych to nedala a stacilo to relativne lehce osvezit
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:40:44) "aby mel clovek zaklady ze vseho a mel nejake povedomi o svete a nebyl uplne mimo"
77krasko, s tím zcela souhlasím. Široký všeobecný přehled mi na rozdíl od jedniček a makání imponuje. Jenže ono to nemusí nijak zvlášť souviset. Jednak člověk nezískává poznatky pouze ve škole, dneska obzvláśť. A dále, ze školy si může člověk pamatovat či nepamatovat informace bez ohledu na známky.
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:46:23) "Široký všeobecný přehled mi na rozdíl od jedniček a makání imponuje. Jenže ono to nemusí nijak zvlášť souviset. Jednak člověk nezískává poznatky pouze ve škole, dneska obzvláśť. A dále, ze školy si může člověk pamatovat či nepamatovat informace bez ohledu na známky."
Ropucho, no, asi tak. Navíc, středoškolská fyzika je už daleko za tím, co je "všeobecný přehled". Všeobecný přehled je pro lidi, co nejsou fyzici a s teoretickou fyzikou nepřijdou do styku, učivo ze základky. A jsem si naprosto jistá, že kdyby si teď bez jakékoli přípravy sedli ke stolu padesátiletej právník, co měl z fyziky na gymplu jedničku a padesátiletej ekonom, kterej měl na gymplu z fyziky čtyřku a začali se bavit o gymnaziální fyzice, budou na tom oba dva úplně stejně.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:48:05) Monty, to si teda vubec nemyslim
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:52:49) Sedmi, tak já jsem si tím úplně jistá. Schválně jsem šla do synova pokoje kouknout se na sešity z fyziky. To fakt po 30 letech od maturity nedáš, pokud nejsi fyzik.
|
77kraska |
|
(25.7.2021 10:59:14) Monty, mam o tom svou predstavu, pac k distancni vyuce bylo letos treba dodavat rodicovskou pomoc....fyziku jsem nedala a ani jsem se nesnazila, pac na to mame otce ditete, ktery si to nakonec velmi uzival a rozebiral tady fyziku cele vecery, az to bylo protivne....nevim, jakou mel znamku na gymplu pred 40 lety, ale on to proste celkem lehce dava
ja jsem nakonec dala jine predmety, ktere jsem mela za davno zapomenute, ale to jsem tu uz psala nekolikrat
|
|
Okolík |
|
(25.7.2021 11:07:10) Monty, ty víš kde má tvůj syn sešity z fyziky? Tedy, možná byl přítomen a sešit podal ...
|
Monty |
|
(25.7.2021 11:08:21) Okolíku, můj syn má sešity vyrovnaný v poličce a označený cedulkama, takže je nemožný to nevědět. Můžu ti to jako důkaz i vyfotit.
|
Okolík |
|
(25.7.2021 11:12:13) Monty, věřím ti, asi je systematik jako ty.
|
Monty |
|
(25.7.2021 11:13:57) Okolíku, jo, v tomhle jo, i knihy má v knihovně seřazený podle oborů. Takže to prostě nejde nevědět, pokud do toho pokoje aspoň občas vstoupíš.
|
|
|
|
TaJ |
|
(25.7.2021 11:11:19) Okolíku, já taky vím, kde má syn sešity...u něj je to jednoduché, všechno učení má rozdělené v deskách podle předmětů a na jedné hromádce na komodě vedle psacího stolu, má to tam takhle celé ty roky, co chodí do školy...
|
|
Monty |
|
(25.7.2021 11:11:39) Okolíku, a teď mi řekni, jak se dá tohle nevědět.
|
Okolík |
|
(25.7.2021 11:12:59) Dobrý
|
|
TaJ |
|
(25.7.2021 11:13:45) Monty, syn má každý předmět v plastových deskách na druk, nosí to takhle i do školy, na každý předmět jedny desky a v nich sešit, pracovní sešit a učebnici...u geometrie má v deskách i pravítka a trojúhelníky
|
|
Půlka psa |
|
(25.7.2021 11:16:18) U nás rozhodně nevíme, kde mají děti sešity. Nevím to já, neví to manžel a neví to ani ty samotné děti. Jediné, co vím je, že nejsou nikde vyskládané a označené, ale nejspíš se někde válí. Když vejdu do jejich pokojů, tak bych se někdy divila, kdyby našly tu poličku, natožpak nějaký sešit.
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 11:27:36) "co vím je, že nejsou nikde vyskládané a označené, ale nejspíš se někde válí"
Podobný stav tuším u nás. A tuším, že některé sešity ani neexistují.
|
Monty |
|
(25.7.2021 11:30:41) "A tuším, že některé sešity ani neexistují."
Ropucho, tak to já vím naprosto bezpečně, že např. sešity z dějepisu a ZSV neexistují, ani učebnice ne.
|
|
|
Stará husa |
|
(25.7.2021 11:37:12) Také jsem nevěděla, kde mají děti sešity a to dokonce ani na ZŠ. Jen jsem doufala, že vůbec nějaké sešity mají. O jejich učení jsem se zajímala pouze z toho hlediska jaké mají známky, ale pokud to nebyly samé trojky a čtvrtky, tak jsem to neřešila. Na ZŠ jsem tedy doufala, že budou mít známky takové, aby se dostali na vybranou SŠ. Dcera se pak na VŠ dostala bez zkoušek, protože měla na maturitu samé jedničky, syn se na VŠ dostal i se svými trojkami a ctverkami a byl dokonce devátý v absolutním pořadí. Za mě se na známky všeobecně víc hledělo, na SŠ se člověk nedostal, pokud neměl vyznamenání, na spoustu učebních oborů nesměl mít trojku. Na VŠ se taky nedostal nikdo se ctverkami, i když na nějakou techniku možná jo, to nevím, nikdy jsem se o to nezajímala. Já měla z předmětů, které mě nezajímaly a nebavily, jako je matematika, fyzika, chemie, biologie dvojky, z těch, co mě zajímaly, jako čeština, ruština, angličtina, dějepis, zeměpis jedničky. Je pravda, že ty, co mě zajímaly, jsem se učila raději a víc, ty nezajímavé jsem se snažila všelijak ocurat, jako že jsem se na začátku školního roku přihlásila na zkoušení, pak jsem na to kašlala, pak se naučila na písemku, zase na to kašlala, když začalo druhé kolo zkoušení, zase jsem se přihlásila atd. Občas mě vyvolali mimo předpoklad, to byl průšvih, a proto jsem měla ty dvojky. Jinak jsem celý gympl vůbec nevěděla, na jakou VŠ půjdu, chtěla jsem historii, archivnictví, archeologii, bohemistiku, sociologii, psychologii, ale věděla jsem, že je to neprůchozí. Většina mých spolužáků taky celé 4 roky tapala, málokdo už od prvákům věděl, že chce třeba na medicínu a tomu přizpůsobil sprtani hlavně biologie a chemie. Já jsem se snažila mít dobré známky jednak z principu, jednak abych si nezabírala dveře k různým možnostem. Chápu, že dnes je to jinak, na VŠ se dostane téměř každý, ať má známky jaké chce a dostane se tam, kam chce. Být to dnes, asi bych se s blbou chemií, fyzikou či biologií taky neotravovala. Stejně si z nich nic nepamatuju.
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(25.7.2021 10:49:14) No, to já si myslím, že "vysoká škola života" pro získávání všeobecného přehledu velmi často vede k tomu, že lidi nevěří na očkování nebo se diví, že, EU nepostupuje jednotně v otázkách covidu.
Chybí jim elementární znalosti biologie nebo politických systému.
|
Monty |
|
(25.7.2021 10:54:28) -., a poslyšte, Kefalín, co vy si tak predstavujetě pod takým pojmom "vysoká škola života"? Že se někdo "vzdělává" čtením blábolů na sociálních sítích?
|
libik |
|
(25.7.2021 11:00:28) Vysokou školou života si představuju soubor znalostí (někdy i detailních) bez zasazení do souvislostí.
|
Monty |
|
(25.7.2021 11:06:31) -., a kolika gymnazistů, co neměli samý jedničky se to tak asi podle tebe týká?
Já samozřejmě tuším, kam tím míříš. Ale to nijak nesouvisí s jedničkami na gymplu (ani kdekoli jinde). To je bohužel do značné míry zásluha fosilního školství, které s tím kontextem nepracuje obecně, základní školou počínaje. Izolované vědomosti ze ZŠ jsou na houby jak člověku, co se vyučí na kuchaře, tak tomu, co vystuduje "raketový inženýrství". Rozdíl je v tom, že ten raketovej inženýr se méně často dostane do společnosti lidí, co věří na čipy ve vakcínách nebo unesený děti pod Bílým domem, který má zachránit Donald Trump, a když tomu náhodou začne věřit, jeho okolí si bude (oprávněně) myslet, že mu přeskočilo.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:58:25) ""vysoká škola života" pro získávání všeobecného přehledu velmi často vede k tomu, že lidi nevěří na očkování nebo se diví, že, EU nepostupuje jednotně v otázkách covidu.
Chybí jim elementární znalosti biologie nebo politických systému"
S tím souhlasím. Ale to není o jedničkách, to je o tom, jestli měl člověk příležitost si sednout do lavice, něco si vyslechnout a pochopit. Konkrétně za gymnaziální biologii jsem v souvislosti s covidem vděčná a překvapilo mě, jak se pozná, když lidé ty základy nemají. Jedničku jsem ovšem myslím nemívala.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 10:52:07) Monty, souhlasím. Na ZŠ mě fyzika vyloženě bavila, to bylo o světě kolem mě. Na SŠ jsem se postupně úplně ztratila, výpočty čehokoliv mě nezajímaly.
|
|
*Hany |
|
(25.7.2021 11:22:59) "A jsem si naprosto jistá, že kdyby si teď bez jakékoli přípravy sedli ke stolu padesátiletej právník, co měl z fyziky na gymplu jedničku a padesátiletej ekonom, kterej měl na gymplu z fyziky čtyřku a začali se bavit o gymnaziální fyzice, budou na tom oba dva úplně stejně. "
Pokud předpokládáš, že ten jedničkář tomu vůbec nerozuměl a jen se to našprtal na písemku, tak potom jo.
|
Monty |
|
(25.7.2021 11:29:18) "Pokud předpokládáš, že ten jedničkář tomu vůbec nerozuměl a jen se to našprtal na písemku, tak potom jo."
Hany, to s tím aź tak nesouvisí, klidně tomu v té době rozumět mohl, ale pokud to 30 let nepoužil, tak to prostě nedá. Výjimka bude tak u jednoho z tisíce, možná i víc.
|
Rigel |
|
(25.7.2021 11:38:32) jé, tak to by mě i zajímalo , čistě ze zvědavosti, co se bere dnes na gymplu z fyziky. Mně teda na gymplu fyzika ani nebavila, až později. Jedničku jsem ale měla (skoro se to stydím napsat ), ale že jsem se to moc neučila , tak mi v hlavě uvízlo moc málo
|
Monty |
|
(25.7.2021 11:40:20) Rigel, můžu projít ty sešity. Jak klasickou fyziku, tak semináře.
|
Rigel |
|
(25.7.2021 11:44:22) tak semináře za nás nebyly, čas zabíralo to povinný strojírenství . Ale třeba v matice jsem slyšela, že zatímco my se dostali všichni k derivacím ve třeťáku, potom integrály a úvod do diferenciálních rovnic, komplexní čísla, tak dnes se s tím třeba ani na gymplu nesetkají ( jen ti, kteří vyberou matematické semináře ). že je systém víc rozdělený podle specializací žáků .
|
Půlka psa |
|
(25.7.2021 11:50:57) To bylo na gymplu už za mně (všeobecný jazykový 4G). Diferenciální a integrální počet byl jen v seminářích, komplexní čísla byly v základu. Ty semináře se volily cca od půlky studia dál. Kdo nechtěl rozšířenou matiku, tak si zapsal v seminářích něco jiného a měl jen základní šíři matiky, což bylo tohle (bráno podle názvů učebnic):
Základní poznatky z matematiky Rovnice a nerovnice Funkce Goniometrie Planimetrie Analytická geometrie Stereometrie Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika Posloupnosti a řady Komplexní čísla
|
Rigel |
|
(25.7.2021 11:56:19) no jo, vy jste tu mladší , já jsem už vykopávka, za nás to bylo na gymplu jednotné, volba od druháku bylo jen to "odborné " zaměření, jako strojírenství, chemie, stavebnictví - z toho pak byla povinná maturita. Jinak bylo studium stejné pro všechny ( ještě jazyky byly na výběr Aj,Nj )
|
libik |
|
(25.7.2021 12:02:49) ZVOP (základy výroby a odborné připravy) na gymplu šlo u maturity nahradit matematikou rp matematika zvopem.
|
Rigel |
|
(25.7.2021 12:04:03) Za nás povinná matika i povinná strojárna
|
libik |
|
(25.7.2021 12:07:21) Vy jste neměli volitelný předmět?
|
Rigel |
|
(25.7.2021 12:09:02) Měli, povinná byla Čj, Rj, matika, strojárna, a jeden volitelný předmět ( já dějepis )
|
libik |
|
(25.7.2021 12:10:35) tak to jsem byla asi jeden z posledních ročníků, kde byla volba ZOP (zvop) nebo matematika. Maturovala jsem v roce 1985.
|
Marika Letní |
|
(25.7.2021 12:12:15) Po revoluci bylo několik let bez povinné matiky. To si pamatuju.
|
|
|
libik |
|
(25.7.2021 12:14:06) tak je to jenom wikina, ale říkají tam, že v osmdesátkách byla matika povinná jen na některých typech gymnázií https://cs.wikipedia.org/wiki/Povinn%C3%A1_maturita_z_matematiky
|
Rigel |
|
(25.7.2021 12:17:51) náš gympl nebyl matematický ani nijak zaměřený. Teda vlastně , byl s jednou sportovní třídou ale sportovce občas moc vidět ve škole nebylo.
|
|
libik |
|
(25.7.2021 12:22:23) My jsme měli tenkrát na G matfyz a všeobecné zaměření, matfyzáky , myslím, nějakýma zopama nezatěžovali, my jsme zas už asi ve druháku hlásili, že z matiky maturovat (ne)chceme a podle toho se s námi zacházelo. Ale zřejmě fakt došlo k nějaké úpravě po tom roce 1985.
|
|
|
Stará husa |
|
(25.7.2021 12:27:02) Valkýro, za mě se u maturity z matiky nic nepsalo, byla jen ústní zkouška. Psali jsme slohovku z češtiny a z ruštiny, byla celorepublikově vyhlášena 4 témata, dostali jsme to v zapečetěné obálce přímo z ministerstva, témata byla tajná, hrozně se s tím nadělalo. Museli jsme napsat nejméně 4 strany formátu A4, hodnotil se sloh, gramatika, příp. věcná správnost. Písemky byly začátkem dubna, kdo nenapsal, nebyl připuštěn k ústní maturitě, která probíhala na přelomu května a června.
|
|
|
|
Stará husa |
|
(25.7.2021 12:20:32) Za nás byla maturita z matematiky povinná na přírodovědné větvi gymnázia. Z čeho povinně maturovali na humanitní, to už nevím.
|
|
Marika Letní |
|
(25.7.2021 12:21:39) “V průběhu především 60. let docházelo k dalším změnám v maturitním systému, kdy byla matematika povinnou pouze v určitých vzdělávacích zařízeních (například přírodovědecky zaměřené všeobecně vzdělávací školy) a v průběhu 80. let byla povinnou pouze pro matematická a matematicko-fyzikální gymnázia. Po revoluci v roce 1989 a v následných 90. letech byla matematika zařazena pouze mezi předměty povinně volitelné. Zároveň již v průběhu 90. let a na počátku nového století se utvářela koncepce společných státních maturit. ”
Wikipedie imho nemá pravdu. Já byla na všeobecném gymplu a matika byla před revolucí povinná, po revoluci byla velká událost, že se stala nepovinnou.
|
Liaa |
|
(25.7.2021 13:11:43) Jo, Mariko, Wikipedie nemá pravdu, v 80. letech jsme maturitu z matiky na všeobecném gymplu měli povinnou, byla to velká událost, když po revoluci přestala bejt povinná.
|
Vaitea |
|
(25.7.2021 13:30:40) maturita 1983 matika povinná nebyla
|
|
Okolík |
|
(25.7.2021 13:51:41) Matem. byla na všeobecných gym.povinná v r. 1988 a 1989, s nástupem "nové", tj.množinové koncepce. Po revoluci se to zase zrušilo...
|
Lada2 |
|
(25.7.2021 14:40:41) Jo, ja mela to "štěstí",ze nam na začátku ctvrtaku rekli,ze z matiky maturujeme.. Bylo to písemně, kdo mel známku o dva stupne horsi nez na vysvědčení, delal i ustni. Jestli si teda dobre pamatuju.
|
|
Půlka psa |
|
(25.7.2021 15:27:15) Co je množinová koncepce? Tím se myslí množiny ve výuce (že se učily Vennovy diagramy)? Nebo to byly množiny jako skupiny žáků organizované podle zaměření (jedna množina žáků se učí matiku a jiná skupina latinu)?
|
Lada2 |
|
(25.7.2021 15:35:23) Mnoziny, das do kolecka tri opice, do vedlejšího tri zajíce . To se ucilo od prvni tridy. Prunik atd. Rikalo se tomu nova koncepce. Tyto ročníky uz nemely devitku.
|
Půlka psa |
|
(25.7.2021 15:39:46) Jj, to jsem byla já. Množiny jsme měli od první třídy a bylo to super. Zavádí se tím od malička logika a intuitivně se od těch šesti let pracovalo se sjednocením, s průnikem atd. Nikdy se od Vennových diagramů u těch malých dětí nemělo ustupovat.
|
Vítr z hor |
|
(25.7.2021 16:02:43) Jsem mnozinova generace a nikdy mi mnoziny nevadily. Naopak - pani ucitelka mela hezke magneticke kolacky, jablka a hrusky a smeli jsme je davat na tabuli. Bylo to jasne, prehledne a pochopitelne. Dospeli kolem me vsak na mnoziny nadavali jak spacci. Nikdy jsem nevedela, proc.
|
TaJ |
|
(25.7.2021 16:08:12) Větře, jo, magnetky si taky pamatuju...a taky mi množiny nijak nevadily, ani si nějak nevzpomínám, že by je někdo z dospělých kolem mne nějak kritizoval...akorát zrovna přemýšlím, k čemu mi vlastně byly dobré, co mi měly dát...pamatuju si množiny, podmnožiny, průnik apod...ale k čemu se to pak vlastně využilo?
|
Vítr z hor |
|
(25.7.2021 16:42:03) V mnozinach vidim jasny trideni, vyber, kategorizaci (coz se vlastne nijde poradne neprobira) a polotajny scitani a odcitani.
|
|
|
|
Lada2 |
|
(25.7.2021 16:26:39) Nasi rikali, ze to prostě nechápali. A ja zase nechapu, co nechápali, pripadalo mi to jasny 🤣zase treba trojclenku nam ukazovali az na gymplu jako perlicku. Vzorecek jsem zapomnela, trojclenku neumim 😃
|
Vítr z hor |
|
(25.7.2021 16:39:58)
Taky neumim trojclenku. Nejak na ten priklad vzdycky kouknu a vidim, co s nim bez trojclenky. Trojclenka s sipkama me totalne zmate a nevim, co s ni. Uci se ji moje deti, moji rodice nade mnou kvileli “dyt to je jasna trojclenka, vona neumi ani trojclenku”. Jsem ztracena generace
|
Monty |
|
(25.7.2021 16:46:16) Já nikdy nepochopila, proč se u trojčlenky učí ten zbytečně složitej postup. Měl to tak i syn, to jsem snad jedinkrát zasáhla do výuky a řekla mu, ať se na to vysere a normálně si to vynásobí a pak vydělí.
|
Rigel |
|
(25.7.2021 16:53:24) přesně trojčlenku jsme se tedy neučili, a když to rodiče někdy zmínili, tak jsem nevěděla, co to je. Někde jsem si to našla, a říkala jsem si, že je to to, co se za nás probíralo jako přímá a nepřímá úměra. násobit,dělit.
|
TaJ |
|
(25.7.2021 17:02:32) Rigel, přesně, o trojčlence jsem slyšela od rodičů, ale taky jsme se ji neučili...přímou a nepřímou úměru znám.
|
Okolík |
|
(25.7.2021 17:09:47) TaJ, tak to jste jenom asi nepoužívali ten název "trojčlenka", ale je to vlastně jen způsob zápisu a následně řešení příkladů na přímou a nepřímou úměrnost.
|
TaJ |
|
(25.7.2021 18:13:35) Okolíku, jo, je to možné...já už si to přesně nepamatuju, většinu věcí, co jsem se v matematice kdy učila, vlastně v běžném životě vůbec nepotřebuju...já jsem i písemné dělení se zbytkem nejdřív musela nastudovat v synově učebnici, když jsem mu to potřebovala nějak polopaticky vysvětlit...a už jsem to zase zapomněla, jak se tam ty ocásky čísel zapisují, mám pocit, že jsme se to snad takhle ani neučili, už nevím...a syn si to vždycky pamatuje chvíli a jak to nějakou dobu netrénuje, tak to zase zapomene, jak se ten zápis dělá...hádám, že ve vyšších třídách to bude ještě zajímavější...
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(25.7.2021 17:05:26) Jsem “množinová generace”. Trojčlenku mi vysvětlila maminka. Chápu ji dobře, myslím.
|
Bouřka |
|
(25.7.2021 18:58:57) Já se učila obojí, jak množiny, tak trojčlenku, tu na nižším gymplu. Význam trojčlenky mi byl jasný, vlastně jí pořád občas použiju, i když bližší je mi počítání přes %. Význam učení množin mi unikal tehdy (proč se učíme něco tak jednoduchýho, co je jasný a co na tom ostatní proboha nechápou ) a není mi jasný ani teď, k čemu to vlastně mělo sloužit.
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 19:26:15) "proč se učíme něco tak jednoduchýho, co je jasný a co na tom ostatní proboha nechápou"
V této kategorii jsem měla asi všechno učivo první třídy, ale pořád to bylo mnohem lepší než školka - sedět si v klidu u svého stolečku, psát a kreslit a mít vždycky pochvalu.
|
|
|
|
Delete |
|
(25.7.2021 17:59:42) Trojčlenka je matematický aparát, který umožňuje řešit úlohy, které se později řeší rovnicemi, kde je potřeba umět ekvivalentní úpravy. Proto má v současné koncepci matematiky velký význam pro žáky nižších ročníků (většinou sedmá třída), proměnná, výrazy a řešení rovnic pomocí ekvivalentních úprav je vyučováno o dost později (většinou 2. pololetí 8. třídy). U "množinových" dětí se trojčlenka neučila, protože proměnnými a výrazy jsme procházeli od první třídy. Tady to nikomu nepřipadá těžké, protože je tu sestava nadprůměrně inteligentních uživatelů, ale pro průměrné a slabší děti tam byl opravdu problém, koncepce v zásadě odporovala vývojové psychologii, přechod od konkrétních k abstraktním operacím nastává většinou až po 12. roce. No a samozřejmě, že kdo má zažitý jiný nástroj na řešení přímé a nepřímé úměrnosti, procent a dalších úloh, tak trojčlenku nepotřebuje a vnímá ji jako zbytečnou a příliš složitou (pamatovat si, jak tam jdou ty šipky a čáry a k čemu vůbec jsou). Pro děti, které neumí řešit rovnice se zlomky je to ale jediná cesta.
Já dětem ukazuju vždy alespoň tři způsoby řešení a je zajímavé, jak každý volí jiný způsob a jen málokdo zvolí jeden univerzální na vše. Ač jde o stejný typ úloh, tak pro něco si jedinec vybere úvahu, pro něco trojčlenku, pro něco vzorec... Trojčlenku se vším všudy jsem se naučila až teď, když ji mám vyučovat, a konečně mi došlo, proč se ve fyzice vždycky zdůrazňovalo, že něco je přímo nebo nepřímo úměrné tomu nebo onomu. Pro mě byly přirozené vzorce a tam to bylo naprosto jedno. Pro průměrného sedmáka je trojčlenka na řešení rovnováhy na páce nebo u hydraulických zařízení velká pomoc.
|
Monty |
|
(25.7.2021 18:21:00) Taky jsem měla obojí. Do první třídy jsem šla v roce 1980. Trojčlenka byla v pátý nebo v šestý třídě. Pamatuju si, že jsem tehdy poprvé začala mít odpor ke školní matematice, protože naše matikářka trvala na tom nesmyslně komplikovaným postupu a když jsem to normálně vynásobila a vydělila, dala mi trojku a ještě k tomu napsala velkými červenými písmeny POSTUP!!! Mě bavilo si na matematický věci přijít sama, lpění na postupech "podle soudružky učitelky" mi matiku dost otrávilo.
|
TaJ |
|
(25.7.2021 18:29:55) Monty, taky jsem šla do první třídy 1980, ale už jsem celkově většinu věcí zapomněla, co jsme se kdy učili a tak...matematika mě nebavila asi nikdy, já měla ve škole nejradši češtinu, jazyky (měli jsme ruštinu a poslední dva roky němčinu), výtvarku, zeměpis a pár kapitol z dějepisu (spíš ten starověk). Co mě naopak nebavilo, to byla matematika, fyzika, chemie, přírodopis...
|
|
*Kate* |
|
(25.7.2021 18:54:30) Ty podrobné vzpomínky na základní školní docházku mě fascinují.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(25.7.2021 19:56:53) Kdy se nenosily podprsenky ? To jsem nezažila.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 20:06:15) "Teď je naopak nosí i ty, které nemusí."
Jak poznáš, jestli "musí"? Podle mě je to vhodný kus oděvu pro každou ženu/dívku, která má poprsí. Nejde o velikost proporcí, jde o jejich překrytí bych řekla.
|
kosatka2 |
|
(25.7.2021 20:15:08) Přesně, já bych podprsenku "nemusela" doteď, bohužel mám cca od 13 velmi výrazné bradavky a furt mi na ně někdo čuměl. I přes tílko, triko, svetr... Vždy musím mít trochu vyztuženou, takové ty síťky nefungují.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(25.7.2021 19:50:43) Val, přesně tak, spousta vzpomínek na nepodstatné věci. Třeba jak v sedmý třídě učil fyziku praktikant Kohout, který vůbec neuměl učit a ve výkladu pořád používal pomocná slovíčka "jako" a "prostě". Dělali jsme mu čárky, kolikrát to během hodiny řekne a byla to dost neuvěřitelná čísla. Nevím, jestli o tom věděl, ale pamatuju si, že nám pak skoro všem nasekal z fyziky trojky. Naštěstí jsme ho měli jen jedno pololetí.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(25.7.2021 19:02:48) Báro,
není to nic divného. Ona trojčlenka je zdlouhavá a složitá pro někoho, kdo ovládá rovnice a ekvivalentní úpravy. Musí se správně zapsat, co k sobě patří, šipkami označit přímou nebo nepřímou úměrnost a pak ještě existuje několik způsobů, jak postupovat dál.
Když to zapíšeš jako úměru (rovnost dvou poměrů zapsaných ve tvaru zlomku), tak vidíš, co máš s čím násobit a co dělit, ten sedmák ne, takže přibude "křížem" nebo "rovně", případně vnější a vnitřní členy poměru nebo složeného zlomku....
Za nás se to neučilo, ale samozřejmě, stejně, jako dneska, řada učitelů to učila zvykově dál, nebo to třeba učili, ale neříkalo se tomu trojčlenka...
My jsme to v matematické třídě neměli, setkala jsem se s tím až na gymplu a stejně jako můj muž byla přesvědčená až do dospělosti, že nic takového neznám a neumím. Dost dlouho mi trvalo, než mi došlo, že jde vlastně o zmechanizování těch operací potřebných pro řešení rovnic.
|
Termix |
|
(25.7.2021 19:51:30) M, jsme trojčlenku neměli nikdy a vždy mě stresovalo, když to zaznělo někde v televizi, že to vůbec neznám. My se učili vše řešit pomocí rovnic. Na gymplu jsem matiku chápala do logaritmů a integrální. Nikdy jsem nepochopila, k čemu mi to je. Hodně mě bavila geometrie a třeba kombinatorika. To bylo takové hravé a logické.
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 20:01:14) Geometrie mě také bavila. Většinou to nikoho nebavilo a nikdo to nechápal, i jedničkáři zůstávali bezradně hledět, a já jsem se naopak konečně chytala a rozuměla, o čem je řeč, protože to nebyla změť číslic, ale něco představitelného.
|
Termix |
|
(25.7.2021 20:16:22) Ropucho, čísla byla ok. Nesnášela jsem takové to abstraktní a cosi b cosi rovná se c cosi ... Geometrii jsem milovala a pokaždé si vylepšovala známky. Já teda chápala všechny možné slovní úlohy a tak, ale to abstraktní mi prostě vadilo.
|
|
|
|
Slonisko |
|
(25.7.2021 19:58:19) Delete, já jsem se s trojčlenkou setkala dvakrát v životě, jednou nám jí ukazovali na základce jako něco tajného, co se teď nesmí učit a pak na vysoký, kdy se jí pokoušela použít spolužačka - to mi utkvělo paměti, protože napsala čísla pod sebe a pak strašně dlouho přemýšlela jak tam namalovat ty šipky . Vím že na základce jsem to vyhodnotila jako příliš komplikovaný postup u kterého si musím moc věcí pamatovat, něco jako "vzorečkové" trojúhelníky ve fyzice.
|
Bouřka |
|
(25.7.2021 20:15:56) Já si trojčlenku pamatovala jen v době intenzivního procvičování, pak jsem si ty zlomky prostě vždycky odvodila. Překvapuje mě, že se s ní tolik lidí nesetkalo. My jí dost intenzivně používali a tuším, že to bylo i vyžadováno, když to člověk spočetl jinak, tak to nebylo bráno jako správný postup.Proto jsem si ji později odvozovala, protože spočtený jsem to měla jinak a musela na to vymyslet trojčlenku.
|
|
|
|
|
|
|
|
kosatka2 |
|
(25.7.2021 16:40:04) Trojčlenka mi přijde nejdůležitější z celý matiky, používám dodnes na veškeré výpočty. Množiny jsem chápala, ale nevím, k čemu je to dobré.
Ale přišla jsem jednou na gymplu po nemoci na matiku a na tabuli byly nějaký vykřičníky. Prej faktoriály. Tak na to jsem rezignovala rovnou.
|
|
|
|
Rigel |
|
(25.7.2021 16:21:52) Já to teda neměla ráda, myslím se mi tím matematika dost zhnusila v té první třídě Opravdu jsem nechápala, proč se učíme takový divný věci. Se čtením , psaním , počítáním jsem se před školou už setkala, ale tohle jsem fakt nechápala, proč mám pořád kreslit nějaký množiny, podmnožiny, množiny sjednocení... když by to stačilo sečíst, odečíst...
|
Rigel |
|
(25.7.2021 16:34:48) aha, tak to bude tím, že mi škola vůbec nepřipadala pro zábavu. Asi to bylo i tím, že jsme měli takovou hodně nervní učitelku, pořád ječela a tahala za vlásky u uší - teda mě ne, já byla tichá holčička, ale atmosféra nebyla zábavná.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 19:14:08) Množiny se mi líbily, bylo to hravé a logické. Matematika na ZŠ celkově mi přišla logická. Trochu otravné mi přišlo jen zapisování výsledků slovních úloh celou větou. Gymnaziální matematiku už jsem většinou nechápala.
|
Stará husa |
|
(25.7.2021 19:25:30) Ropucho, já jsem gymnaziální matiku taky nechápala, protože mě to nudilo a nechtělo se mi nad tím přemýšlet. Jenže pak jsem se ji musela naučit na maturitu a zjistila jsem, že ji chápu. Jako žádný Einstein, ale když jsem si nechala vysvětlit největší špeky a přemýšlela jsem o tom, tak v pohodě. Jiná věc je, že jsem to okamžitě zas všecko zapomněla a dnes neumím ani tu trojčlenku.
|
Ropucha + 2 |
|
(25.7.2021 19:30:03) Huso, já si myslím, že bych na tom byla stejně, kdybych to potřebovala k maturitě. Já jsem v hodině nestíhala učitele, neměla jsem nikdy kompletní zápis v sešitě, neměla jsem se tedy z čeho doma učit a tím jsem to celé vypustila. Kdyby si se mnou někdo sedl a vysvětlil mi to, věřím, že bych také ledacos pochopila. Ale neměla jsem motivaci.
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(25.7.2021 15:44:32) My jsme neměli devítku a neměli jsme ještě ani množiny Byli jsme takovej přechodovej ročník
|
TaJ |
|
(25.7.2021 16:01:14) Federiko, my už taky neměli devítku, ale množiny už si pamatuju, že jsme měli...akorát dnes nějak nevím, jestli mi vlastně k něčemu byly dobré...ale je fakt, že já v běžném životě z veškeré matematiky využiju asi jen takové věci jako procenta, zlomky, obvody, obsahy apod...a klasické sčítání, odčítání, násobení, dělení...
|
Federika |
|
(25.7.2021 16:07:14) Já si je pamatuju dobře, měla je moje mladší sestra a dělala jsem to s ní Navíc jsme měli dvojtřídku, ty magnetický jabka byly na tabuli u nás ve třídě taky Jen jsme byli první ročník, kterej neměl devítku, přitom ale ještě nebyly uzpůsobený osnovy. Tak jsme pak něco doháněli v prváku na gymplu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rigel |
|
(25.7.2021 12:08:16) Val, a co jsi měla za obor ten ZOP? Mně to strojírenství nakonec i bavilo, i když mě tam vřadili i když jsem nechtěla. Zpočátku to bylo cizí, ale pak už zajímavý, a leckdy se mi to v práci i hodí, že mám nějakou představu o něčem technickém. Jen ty rysy ,to jsem si teda neosvojila
|
|
|
libik |
|
(25.7.2021 12:08:33) Počkej Valkýro, takže jsi maturovala z 5 předmětů?
|
|
|
|
|
Termix |
|
(25.7.2021 12:19:27) Rigel, u nás na gymplu bylo áčko se zaměřením na stavebnictví a strojírenství, béčko mělo zaměření na informatiku, céčko a déčko měli ekonomické zaměřením a byly tam v podstatě jen holky. Já měla právě to strojírenství a to měli buď ti, co šli až na odvolání a nebo neměli vhodné politické pozadí. Nikdo tam nechtěl. Nebavilo mě to moc, ale co mě bavilo byla deskriptivní geometrie. Maturovat jsme museli už povinně jen z češtiny a cizího jazyka. Matika ani odborné zaměření povinné už nebylo. Takže jsem maturovala z čj, ruštiny, angličtiny a biologie.
|
Rigel |
|
(25.7.2021 12:26:19) Termix, jo, deskriptivu jsme si mohli vyybrat od druháku jako nepovinný předmět. To mě bavilo, a i mi to šlo tak nějak samo, ale nevím z ní už nic . Na strojárnu u nás šli kluci, co chtěli jít na vš na strojárnu, a pak tam nacpali ty, na které se nezbylo místo jinde. zájem byl o ekonomiku, ale tam brali holky s horšími známkami , že jako po gymplu spíš skončí a půjdou do praxe, kde se jim bude psaní na stroji hodit.
|
Stará husa |
|
(25.7.2021 12:34:41) My jsme měli deskriptivu povinnou od 3.rocniku. Vůbec mi to nešlo, nechápala jsem to, nemám absolutně prostorovou představivost. Dostala jsem z ní tři pětky, pak jsem onemocněla a od října do konce března jsem nebyla ve škole. Musela jsem dělat rozdílové zkoušky ze všech předmětů, nakonec mi z deskriptivu dala trojku, ale jen proto, že byla strašně hodná. Dodnes vím, že tam byl nárys, půdorys a bokorys a nikdy jsem nepochopila, jak se dělají. Neviděla jsem v tom nic, než nesmyslnou změť čar.
|
Monty |
|
(25.7.2021 12:44:10) Stará huso, tak já zas na geometrii nikdy neměla tu pečlivost. S představivostí by problém nebyl, ale už na základce mě šíleně nervovala matikářka, co v geometrii automaticky dávala horší známku jen proto, že ti úplně přesně nenavazovala kružnice. Nemohla bych se živit ničím jako je technický kreslení, kde záleží na každý desetině milimetru. Ale reálnou věc v prostoru si představím, i v řezu nebo "půdorysu". Nemám jen představivost na teoretickou matiku, já to prostě spočítala podle vzorce, ale nebylo mi vůbec jasný, k čemu ten výsledek má sloužit, když je úplně abstraktní. y = -2x. To už výpočty ve fyzice aspoň nějakej smysl dávaly, v chemii taky, ale tohle je prostě úplně mimo jakoukoli formu představivosti, kterou vlastním. Ve fyzice jsou představitelný veličiny, v chemii představitelný prvky, v matice je -2x prostě něco, pod čím si neumím představit vůbec nic.
|
Vítr z hor |
|
(25.7.2021 12:48:06) Presne. Technicke kresleni by me zabilo, i kdyz s prostorem problem nemam. Exmanzel naopak nemel prostorovou predstavivost, ale rysoval presne i pod vlivem a jeste (vycvicen matkou architektkou) vyrezaval pasparty pod uhlem 45 stupnu bez jedineho zakolisani, zatrzeni nebo pretazeni.
|
|
TaJ |
|
(25.7.2021 12:53:55) Monty, jo, takhle nějak to má syn...od začátku nesnáší geometrii, právě kvůli té nutnosti rýsovat to pečlivě, pro něj nějaký ten milimetr sem, nebo tam...a pak se vzteká, že mu to nevychází, nenavazuje apod...počítání mu jde a baví ho, když právě taky vidí, co a proč počítá, ale ty abstraktní příklady v matice taky nesnáší a často nechápe.
|
Monty |
|
(25.7.2021 13:05:59) TaJ, na tom je strašně vtipný, že lidi, co chápou tu "vyšší matiku" mají dost často problém s tou ryze praktickou částí. Já to mám doma hned dvakrát. Syn miluje gymnaziální matiku, umí si ty pro mě absurdní rovnice odvozovat, nemusí se prakticky učit žádný vzorečky, ale když jsme tuhle v hovoru přišli na to, kolik je 12x300, tak se zarazí a přemýšlí. On "nevidí", že je to 3000+600. Já tohle ani nepočítám, vidím to. Stejně tak procenta. S tím má problémy i manžel a ten měl matiku i na VŠ. Takže oni se doma můžou zaujatě vybavovat o diferenciálním počtu, ale když je potřeba vědět, kolik je 563 + 118 nebo 20% ze 160, tak se ptají mě.
|
Termix |
|
(25.7.2021 13:50:10) Monty, můj syn sice vidí i ty selské počty, ale u přijímaček jsem se skoro dala na modlení. Dost často sice věci spočítá správně, ale místo 52 napíše třeba 502 nebo jen 50 ... a 7+ 2 je někdy 9, ale jindy taky 19 .... naštěstí se tehdy soustředil, získal 49 bodů a teď je spokojený. Teda v tom, co ho baví. Pak je tam taky ZSV a čeština a taky francouzština...
|
Monty |
|
(25.7.2021 13:55:30) Termixi, tak proto si syn vybral školu, kde už ve čtvrťáku ZSV ani dějepis není (resp. je to jen volitelný seminář). V maturitním ročníku má z těch prudících předmětů jen češtinu a ruštinu.
|
|
|
|
|
Stará husa |
|
(25.7.2021 13:42:19) Monty, rýsování mi taky nešlo. Dodnes si pamatuju, jak jsem v deváté třídě měla rýsovat parkety. Dělala jsem to až do půlnoci, nikdy mi to nevyšlo, na konci se to vždy totálně rozjelo. Zuřila jsem a brečela, nakonec jsem si nechala dat pětku. A vzorečky typu aplusbvzavorcenadruhou taky nechápu, nic si pod tím nepredstavim. Nesmyslné.
|
Monty |
|
(25.7.2021 13:51:49) Stará huso, no, protože to není "výsledek". Furt je to "neznámá". Asi je smysl v tom, že je to prostě nějaký mustr. "y" jen něco, čeho je stejně jako -2 něčeho jiného. Jenže když to není konkrétní číslo, tak mi to nic neřekne. Tahle matematická představivost mi prostě chybí, mě zajímá, co je to "y" a ne že je to zase další rovnice. Mě odjakživa bavily logický hádanky, i když bylo zadání absurdní, ale zjistit, za kolik dnů se doma setkají všichni trpaslíci, co chodí do práce v různých intervalech je konkrétní výsledek. Rovnice není výsledek, to je polotovar k dalšímu zpracování.
|
|
|
|
|
|
|
Ennywan |
|
(25.7.2021 12:47:24) U nás na gymplu rok 1990 - 1994 bylo zaměření A,B-humanitní, C,D-přírodovědné, E-matika/fyzika
|
|
|
|