Federika |
|
(16.5.2021 21:15:10) Saamajno, jak vidíš, tak zasahuje. Nedovoluje "vybírat" si děti, nesmějí být testy, ani pohovory.
|
Saamajna |
|
(16.5.2021 22:22:49) Nechapu, nechapu. Neni to statni zarizeni, tak prece neni nutnost "transparentniho" a spravedliveho vyberu. Proste se vedou pohovory s rodici a detmi, jestli tam to dite a rodice "zapadnou". A pak dostanou rodice rozhodnuti pisemne. Proc ano nebo ne neni jejich starost.
Je to v Cechach nejakej pozustatek "rovnostarstvi" v hlavach? Ti zli bohati kapitaliste/ intelektualove/ umelci...? Nebo proc?!?
|
libik |
|
(16.5.2021 22:34:52) Není to státní zařízení, ale je to dotované zařízení, pokud jde o zš, tak dotace je ve stejné výši jako dotace "normální školy", uděluje se na žáka. Proto si školy s vysokým školným mohou dovolit luxus pár žáčků ve třídě a jiné techniky osvobozující nadané děti ze spárů dětí, co máchají klacky do dospělosti.
Ale z hlediska daňového poplatníka je to tak, že ten přispívá stejnou měrou na bezduchou Mařenku v Dolní Lukavici nebo Mařenku mdlého rozumu na Porgu
Jinak opakuji, že mi nevadí existence elitních škol, někdo se holt rodí elitou rovnou a někdo se jí vlivem různých zásahů náhody stane. Odmítám to ale nazývat spravedlností.
|
Federika |
|
(16.5.2021 22:39:09) Libíku, tady ale nikdo nemluví o spravedlnosti. Ty školy prostě vznikly z nějakého důvodu, je o ně zájem a aby škola mohla dodržovat a nabízet to, proč je o ně zájem, potřebuje si ty děti vybrat (je-li z čeho) Pokud to tak nebude, opadne zájem, protože samozřejmě bude muset ta škola snížit nároky. Stejně jako se to stalo třeba u státních jazykových škol, kam se dřív dělaly přijímačky. Ty ale aspoň nebyly placené. Je cílem omezit zájem o tyto typy škol? Proč?
|
K_at |
|
(16.5.2021 22:41:32) Federiko, asi aby to bylo SPRAVEDLIVÉ. Komu a jak to má pomoci v praxi, to netuším. Ale bude to fér. a Libiku bude celá happy.
|
Federika |
|
(16.5.2021 22:44:41) Jojo, to bude fér.
|
|
Ruth |
|
(16.5.2021 23:12:39) Jsem zvědavá, kdo z těch vyznavačů rovnostářství bude jásat, když mu před vážnou operací řeknou: - Vaše lékařka doktorka Ypsilonová, bude Vás operovat, byla vylosována, takže to bude spravedlivé. Máte kliku, je jedna z nejmladších na oddělení a je už z generace, kdy se na medicínu přijímalo na základě losování, aby to bylo fér. Všichni absolvovali, čímž bylo potvrzeno.
|
libik |
|
(16.5.2021 23:33:15) Ruth, ať si je každej nerovnej doalelujá, ale zdrží se poznámek, jak skrze svou genialitu zachraňuje lidstvo a jak je móc dobře, že si jeho dobrá mamička už v období prdíků všimla, že je třeba mu poskytnout elitní vzdělání, odklonit od pitomců v zš a náležitě ho připravit k přijímačkám do 1. třídy.
|
Federika |
|
(16.5.2021 23:41:42) Libíku, to tady myslím nikdo nepsal. A ty děti, které byly dřív přijímány, těžko někdo driloval na přijímačky, ani by mu to nepomohlo, protože ty přijímačky prostě nejsou o znalostech ani o drilu. A doteď měly třeba šanci i hodně chytrý děti bez majetných rodičů, prostě dostaly stipendium. Teď můžou bejt chytrý jak chtějí, rozhoduje los
|
libik |
|
(17.5.2021 1:09:59) Federiko, já jsem schopna to vidět jako vidle do podnikatelského projektu "výběrová škola", ale méně jako společenský problém zvaný "potlačování možnosti vzdělání nejnadanějších"
Nemyslím si, že se tam teď budou hlásit prosté Mařenky, aby jejich prostí (ne inteligencí, ale způsobem života) platili pouhopouhých dejme tomu 30 tisíc ročně a vícenáklady na vzdělávání v takové škole a jejich děti byly konfrontovány s prostředím, kde to nedají po žádné stránce. A navíc si myslím, že to vyvolalo rodičovstvo. Někdo, kdo hodně chtěl a měl nějaký vliv a vedení to nepostřehlo.
|
Vítr z hor |
|
(17.5.2021 6:02:44) On je to spolecensky problem “potlacovani moznosti dobreho vzdelani pro bohate nadane”, coz vede k moznosti dobreho vzdelani pro bohate bez rozdilu v nadani
Jen nevim, cim je to prospesne pro spolecnost.
|
|
|
|
K_at |
|
(17.5.2021 6:55:39) Libiku, podstatou je, že zlepšovat úroveň a dostupnost vzdělávání nelze cestou omezení. Ta cesta vede jinudy. Jinak tvé "argumentíky" jsou opět trapné.
|
libik |
|
(17.5.2021 8:18:55) Kat , trapné je, že sis nevšimla, že neargumentíkuju proti výběrovým školám a jejich možnostem vybírat si děti, ale proti tomu, aby si matičky myslely, že to je ve prospěch civilizace, protože to vybere ty nejchytřejší dětičky - jejich samozřejmě.
Ale jak píšeš, úroveň učitelů je různá, jak sama správně říkáš
|
Federika |
|
(17.5.2021 8:21:02) Dobré ráno Libíku a kde tohle někdo píše, ta diskuze je od začátku přece o něčem jiné, ne? Já jsem fakt zvědavá, jak tohle dopadne.
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 8:38:57) Fed, jsem ráda, že už mám nejmladší dítě v 1. třídě a nebude to snad můj boj. Ještě abychom se nedočkali toho, že místo PZK se na 8g a 4g budou děcka losovat taky. Přece i ten, co má v Cermatu 45-50, může jít podle té antidiskrimini sekty třeba na zedníka, že jo.
|
Klauri |
|
(17.5.2021 8:49:55) Bude to jak v Německu, budou muset přijmout všechny. A pak to protřídit.
|
libik |
|
(17.5.2021 8:53:36) Taky si říkám, co je za problém, povyházet během 1. třídy prostoduché Mařenky. Rodič si pak rozmyslí, jestli tam cpát za ty prachy dítě.
Prostě z hlediska "vyššího principu mravního" chápu snahu o to, aby se to tvářilo jako škola pro všechny milé děti.
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 8:55:57) V rámci ZŠ ročníků není možné dítě vyhodit. Ani na 8G, když nestíhá, plní povinnou docházku a nemůže být nijak odstraněno.
|
libik |
|
(17.5.2021 9:01:25) No tak jistěže nemůže, ale tatínek, co chce platit dítěti 150 litrů školného, aby to mělo blízko, i když potomek řve, že tam nechce a každý druhý rok opakuje, je podle mě hodně pohádková postava
|
Federika |
|
(17.5.2021 9:02:52) Proč by to měl blízko? Hlásí se tam i děti, který jsou hodně zdaleka. A rodiče jsou ochotní platit, i když potomka vzdělání vůbec nezajímá.
|
libik |
|
(17.5.2021 9:04:13) že se tam budou hlásit pitomci, co to maj naproti, padlo v diskusi.
|
Federika |
|
(17.5.2021 9:07:12) Ne, každoročně se tam hlásí pitomci i nepitomci,z blízka i daleka, doteď si z nich škola mohla vybírat. Teď vybírá los.
|
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 9:09:41) Libiku, tak když se stanoví SPÁDOVÁ OBLAST, tak to předpokládá, že tam budou primárně chodit děti z místa. U určitých škol se v místě těžko najde dost motivovaných a chytrých dětí solventních rodičů. Bychom taky nešli do soukroma, kdybychom nebyli vypuzeni extrémním úkazem v českém školství, ze kterého spadla brada i dr. Mertinovi.
|
Federika |
|
(17.5.2021 9:11:00) U těch soukromých škol se spádová oblast neřeší. Ale u těch státních výběrových jo, v podstatě zlikvidovali státní výběrové školy, už neexistujou.
|
|
libik |
|
(17.5.2021 9:37:20) Děvčata jde o velmi malé procento dětí, školství si chce zachovat jakousi "lidskou tvář" a nepřiznat elitářství, protože rozřadit děti v 5 letech na chytré a blbé, je přece jenom něco jiného než říct, že Mařenka zpívá trošku lépe než Helenka a Pepíček, co dělá salta, je menší dřevo než Honzík, co ani nevzpaží (výběry do sportů a umění).
Nepochybuji, že i tak se nevylosovaným dětem dostane možnosti naučit se číst a psát.
Pokud jsou tu konkrétní maminky, co si myslí, že jejich dítě na to má víc a nedostane se "zdravou soutěží v chytrosti" v 5 letech, jsem schopna pochopit, že je to mrzí. Odmítám to ale vidět jako problém českého školství.
Co se týče menedžmentu takto elitních škol, nepochybuji, že udělá vše proto, aby klient zůstal spokojený.
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 9:50:58) Libiku, u nás byla soukromá škola únikem ze spádové. Měla jsem tam děti, viděla jsem, co s nimi tamní přístup udělá. Pro mě je to zločin na dětech. Dávat od 3. týdne školní docházky prvňáčkům čtyřky a koule hlava nehlava s tím, že vedení školy to chválí, protože chyba = stupeň dolů, to byl šok. Jak se všeobecně kritizují korektorské úlohy cermatu, tak tady šlo třeba o to ve velmi dlouhé básničce najít všechna písmenka, kterých tam bylo třeba 50 (snadno u samohlásek jako a, e pokud byla báseň na celou stranu A4). Nenašel jsi 4 - je to za pět. Hardcore. Měli jsme podezření, že nejmladší dítě bude spíš pomalejší, takže tohle jsem pro něj viděla jako potencionální peklo, který nechci a nemůžu dopustit. Pak se teda ukázalo (vývoj během pár měsíců, no), že dítě pozadu fakt není, naopak, ale ta malá třída je výhoda i tak, jen místo kdysi očekávané trpělivosti dostává dítě práci navíc.
|
libik |
|
(17.5.2021 10:02:18) Anibabe, moje dítě právě končí soukromou školu. Dala jsem ji tam, protože jsem ji nechtěla vystavit stresu a 1. stupeň byl krásný, škoda, že to nemohou mít všechny děti. Ale kdyby se tam ((ne) dostala losem, nebudu si myslet, že moje dítě vyvolené mezi všemi, postihla nespravedlivá rána osudu, ale věděla bych, že prostě smůla. Žralo by mě to, ale musela bych připustit, že i Honzík od vedle má nárok.
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 10:09:18) Libiku, po mojí zkušenosti s devastujícím vlivem oné školy bych dělala ledacos, abych dítě dostala jinam. Kamkoli jinam. Jako přístup "máš smůlu, musíš to vydržet, i kdybys z toho měl mít žaludeční neurózu nebo koktat", s tím teda nesouzním. A ty neurózy byly na zmíněné škole velice běžné, nikde jinde jsem to neviděla. Jinak tam mají i některé dobré a rozumné učitele, ale štěstí na ně jsme měli jen jednou. Ale to byly dobré 2 roky.
|
Federika |
|
(17.5.2021 10:12:47) Škola mé dcery si dělá taky vlastní přijímačky a navíc hodně bodů dítě dostává za to, že má ve škole staršího sourozence . Je to škola "pro rodinu" a je jim jasný, že je snazší mít děti v jedné škole. Budou teď taky postupovat tak,že nařídí losy? Všude? Doufám, že ne.
|
Rigel |
|
(17.5.2021 10:20:53) a co o schopnostech dítěte napovídá , že starší sourozenec je už v dané škole ? to mě napadlo už když jsem tu v diskusi viděla nějaké podmínky přijetí do bilingvní třídy.
|
Federika |
|
(17.5.2021 10:22:20) Naše škola nevybírá děti jen podle schopností. Jo, zkoumá školní zralost, to jo.
|
Rigel |
|
(17.5.2021 10:32:51) no, ani školní zralost žáčka asi není ovlivněná tím, že má ve škole staršího sourozence. myslím, že se hodnotí určitá předvybranost rodiny, nejen školní zralost atd. navíc, i z dětí, které nejsou v pěti-šesti letech zralé, se mohou vyklubat ty zvláště nadané děti, těch 5 a méně procent populace. O to ale u výběrových škol myslím až tak nejde. jde asi o lepší výuku, v menších skupinách, s lepšími učiteli, která je dostupná jen v některých lokalitách, a kterou někteří rodiče jsou schopni zaplatit .
|
Federika |
|
(17.5.2021 10:35:05) Rigel, jo. Ale v naší škole opravdu mají v popředí rodinu, je to církevní škola,katolická , spousta rodin má víc dětí a je pro obě strany přínosný, když jsou všichni v jedné škole, znají se navzájem... Kritéria přijetí jsou známá všem, dopředu.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.5.2021 10:41:41) co se týká školní zralosti - nadaný děti většinou mají znalosti a schopnosti se učit, ale chybí jim někde něco jinýho, když mi chtěli vnutit pro syna odklad, dokud ne nenaučí zavázat boty a nebude mít dobrou výslovnost, tak jsem jim řekla, že to bysme mohli taky čekat do 12 let, s těma botama jsem měla pravdu, s tou výslovností to není dobrý ani v 18, sociálně kulhal, ale to zvládla výborná učitelka a pak ještě změna kolektivu, kde na tom byli víceméně stejně všichni, hlavně kluci Co by dělal ve škole fakt nevím:) od toho jsou ppp, teda ty lepší
|
Malea |
|
(17.5.2021 11:08:27) U nás to samé. Syn je v červnu, v 1. třídě měl navíc 18 kg. Všichni čekali odklad. Šel normálně, protože četl, psal, sčítal, odčítal, násobil, měl encyklopedické znalosti v zoologii. Jenže. Neuměl tkaničky, pořádně se obléknout, výslovnost tragická, i když v logoškolce obrovský posun, zdravotní problémy, sociálně radši nemluvím. Ve čtyřech letech ho navíc označili jako psychomotoricky retardovaného. Teď končí 3. VŠ, ten můj retardík . Byl v obyčejné základce - ale měl obrovské štěstí na učitelku. Pak přešel na obyč 8G, ale opět - učitelé super.
|
|
Rigel |
|
(17.5.2021 12:40:20) ale ani to tak nemusí být . Sama jsem byla nadaným dítětem, co ve čtyřech letech píše babičce dopis, že už si umí zavázat boty a čepici ( jasně, dnes ta potřeba zavazování a jemné motoriky není tak akutní ). a dále jsem ve škole byla hodná holčička, nad kterými se tady často láme hůl, protože mají jen nadřeno a nadaný znamená ve škole méně přizpůsobivý. No, na sobě jsem viděla ( až zpětně ), že to tak nemusí být, mohou existovat nadané děti, které od čtyř čtou, píší, počítají, na průměrném prvním stupni nijak nevyčnívají (kromě prospěchu snad), scénky nedělají a přizpůsobení jsou schopni aby měli pokoj . což tady nějak nevidím jako možnost, často se jedná o tom, že ti tišší a hodní jsou jen nějaké cvičené opičky.
|
Analfabeta |
|
(18.5.2021 7:53:28) Rigel, jsme na tom stejně. Když jsem šla do 1.třídy, uměla jsem číst a psát. Počty ne, ty mi moc nejdou dodneška. Jak by mohly, když mě na střední škole učili matematice lesní inženýr a poté akademický malíř? To taky byla tehdy jedna "reforma školství" . Co dokáže blbá škola s nadaným dítětem, jsem viděla na dceři a teď jedeme další kolo s vnoučaty. Bystré dítě je označeno za autistu, neb neposlouchá a čumí do blba nebo dělá hovadiny. Co má asi tak dělat, když je trojjazyčné a nerozumí tomu, co učitelka říká? Byť školka byla upozorněna na to, že dítko je trojjazyčné a jeho čeština tedy zákonitě není na úrovni dítka jednojazyčného, tak školka ZA ROK!!! nepoznala, že dítko fakt neumí perfektně česky a že učitelce nerozumí! Další školka na to přišla za 14 dní a přišla na to bývalá učitelka mateřské školy, které bylo skoro 80 let a chodila do školky na půl úvazku jako asistentka pedagoga. Místo toho, aby se teda s dítkem pracovalo a zlepšila se jeho čeština, bylo dítko odesláno do PPP na vyšetření jako retard a autista. Že dítko mluví plynně anglicky, nebo chodilo víc než rok do školky v zemi, kde se mluví anglicky? Hluboký nezájem, neumí česky, je to retard a rodina nejeví zájem, aby se česky naučilo. Srážka s českým školstvím je tragédie v přímém přenosu.
|
petluše |
|
(18.5.2021 9:20:53) Jestli by u vnoučata nestalo za to se přestěhovat do jiné země, kde by byly jen dvojjazyčné. I to může být dost.
|
Federika |
|
(18.5.2021 9:32:10) Petluše, proč? Kvůli češtině? Já jsem kdysi byla s pětiletým synem v PPP, protože potřeboval "povolení " nastoupit čerstvě v šesti do bilinvního vzdělávání. Paní zjistila, že mluví plynně anglicky, ale "bohužel" i německy , vyšetřovala dítě velice podezíravým způsobem. Nakonec zjistila, že když mu ukazovala obrázky a on měl rychle reagovat a pojmenovat je česky, neuměl pojmenovat "udici". Místo toho se zamyslela a řekl:" Takový to dlouhý, jak s s tím chytají ryby..." Vítězoslavně vykřikla:" Vidíte? Já vám to říkala, je přetíženej, tři jazyky v pěti letech je moc, malá slovní zásoba v češtině..."
|
petluše |
|
(18.5.2021 12:05:15) Ale asi rozuměl české paní učitelce, ne? Zapojovat se v kolektivu.
|
|
|
|
K_at |
|
(18.5.2021 9:43:07) Analfabeto, neomlouvam MŠ. Jen mě zarazilo: mezi "neumí plynně česky" a "poslali ho do PPP - retard a autista" je tisíc světelných let rozdíl. Rodiče ten rok dělali co? Komunikace se školkou vypadala jak? Dítě se chovalo jak? Kolik dětí bylo ve třídě? Viděla jsi zprávu nebo žádost o vyšetření v PPP od MŠ? Jistě tam nebylo "dítě je retardované". Je mi líto, že zkušenost nebyla dobrá. Jinak z mého pohledu - část dětí s OMJ se učí přirozeně hrou a situacemi. Samozřejmě hodně záleží na přístupu rodičů. Potom jsou děti, které pasivně postupně rozumí. Ale češtinu nezvládají ani po 3 letech v MŠ a s podporou na ZŠ. Jinak MŠ vůbec nemají metodiku (teď byl pilotní projekt od Meta pro děti v MŠ) pro výuku čj. Poradna ti může vypsat nějaké peníze pro učitele a kroužek dětí s OMJ. Ale metodiku nemají žádnou. To jen tak na úvod.
|
Vaitea |
|
(18.5.2021 10:23:14) Kat, myslím, že vůbec nemusíš MŠ omlouvat. Dítě z rodiny, podle níž jsou všichni okolo "nemožní", protože jejich dítě po roce v českém kolektivu nezvládá češtinu, buď žije v nepodnětné rodině, přestože matka navštěvovala výběrovou základku ;-), anebo mají v PPP tak trochu pravdu, že?
|
|
|
Renka + 3 |
|
(18.5.2021 11:00:07) Analfabeto, upřímně, moc nechápu, že dítě po roce v českém kolektivu neumí česky tak, aby rozumělo učitelce v MŠ. Co mám zkušenosti, i když dáš dítě jazykem netknuté do MŠ, po dvou měsících je schopné jenoduché komunikace a po roce už zcela běžné. A tohle dítě má matku rodilou češku, jak jsem pochopila. Tam už bych opravdu nějaký problém viděla. Učitelky v MŠ se běžně nevyjadřují kdovíjakým složitým jazykem a nedávají nějaké zapeklité pokyny. Navíc se dost opakují.
|
|
Okolík |
|
(18.5.2021 17:00:22) Analfabeto a zamyslela se "rodina" nad tím, proč dítě s českým rodičem, českou babičkou, neumí po roce v české školce mluvit?
|
Federika |
|
(18.5.2021 17:04:46) A proč si všichni myslíte, že to dítě nerozumělo? Já to pochopila tak, že nerozumělo perfektně, to znamená, že třeba některým určitým výrazům, což se stává.
|
Vaitea |
|
(18.5.2021 17:23:41) Federiko protože "nerozuměl učitelce" a to podle popisu i jinde, tak že mu to komplikovalo pobyt/kooperaci ve školce. Znám pár dětí z vícejazyčných rodin, kterým byl např. doporučen odklad začátku školní docházky, protože nemluvily správně česky, užívaly špatné mluvnické tvary slov. Jasně. Ale dítě, které se po roce docházky do MŠ nenaučí komunikovat v mateřštině a rodina jen obviňuje okolí, fakt ne.
|
Federika |
|
(18.5.2021 17:55:46) Já jsem četla jen jeden příspěvek a tam bylo napsáno,že "nerozumělo perfektně". No jo, nevíme, jak to bylo.
|
Renka + 3 |
|
(18.5.2021 18:13:51) Ne, ona se čílila, že škola dítko poslala do PPP, protože se jim jevilo zvláštně, nepracovalo a jejími slovy "školka ZA ROK!!! nepoznala, že dítko fakt neumí perfektně česky a že učitelce nerozumí!"
Upřímně, dítě v českém prostředí s českou matkou, rodilou mluvčí, které po roce v české školce nerozumí, co po něm učitelka chce, se mi jako adept na PPP nebo jiné řešení, jeví. Učitelky ve školce nemluví kdovíjak složitou řečí, aby děti nerozuměly, jsou na to i zvyklé. A Analfabeta píše o bystrém dítěti a špatném českém školství, ale kde je tam matka, která především dítě měla jazyk naučit?
|
|
|
|
Okolík |
|
(18.5.2021 17:41:14) Federiko, protože to A. tak napsala.
|
|
petluše |
|
(18.5.2021 17:42:49) Analfabeta to víckrát zmínila, dítě učitelce nerozumělo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(17.5.2021 11:13:51) Anibabe, já v základu nesouzním s tím, že by v normální škole dítě mělo koktat ze stresu, to, že si pro své dítě budu hledat školu, kde se to nestává, protože se to (někde) stane, neznamená, že je vyjímečné.
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 11:19:39) Libiku, dovolím si tvrdit, že z přístupu vyučujících (zejména jedné) té školy byl v šoku psycholog i školní inspekce, kterou tam poslal. Takže ne, nebylo to normální, co se tam dělo. Vedení to ale vědělo, nezasáhlo. Ale když je to tvoje spádová škola, jsi v loji. Naše děti zdaleka nebyly jediné, co měly potíže. Ví se, že každoročně několik dětí od této osoby ze třídy odcházelo do jiných škol. Akorát vedení každým dalším rodičům tvrdilo, že nikdy nikdo neměl problém.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(17.5.2021 8:58:01) Libíku, opravdu není jednoduchý na základce vyhodit jednoduchou Mařenku.
|
|
Alena |
|
(17.5.2021 9:24:21) "Taky si říkám, co je za problém, povyházet během 1. třídy prostoduché Mařenky." Ze zakladniho skolstvi dite vyloucit nemuzes.
|
K_at |
|
(17.5.2021 9:46:02) Hlavně teda vadí elitářství, nadání je sprostý slovo, ale vyhodit 6-8 leté dítě ze školy by bylo ok? Některé z motivovaných a chytřejších dětí prostě jdou na jiné školy. Stejně tak hledají alternativu rodiče dětí s potřebou vyšší podpory. A někteří ji někde najdou. Jenže absolutní neschopnost státu v oblasti školství teď chtějí vlastně hodit na soukromé subjekty. Nejde o žádný blbý děti a geniální děti. Stát má hledat cestu +- pro všechny.
|
|
|
|
|
Federika |
|
(17.5.2021 8:54:39) Aninabe, mě se to osobně taky netýká, ale překvapilo mě to a nesouhlasím s tím. Śkola má nějakou filosofii, nějakej program, nějakou návaznost. Všechny děti na ten program prostě nestačí, s tím se počítá, tak si děti vybírají.Můžou si vybírat, je tam třeba desetinásobný převis. A teď někdo přijde a řekne:" Hele, takhle neee, musíte prostě vzít všechny, bez pardonu, třeba i ty, kdo má problém naučit se počítat do pěti. Že se vám do školy nevejdou? To je jednoduchý, vylosujte je. Že na ně pak nemůžete mít takový nároky, jaký jste měli doteď? To nevadí, snižte laťku. A hotovo."
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 8:58:38) Fed, je to absurdní. Jak říkám, už je to trochu jak sektářství. Můžeme jen doufat, že na gymply a VŠ se nezačne losovat taky...tam ještě budu potřebovat pár dětí dostat .
|
Federika |
|
(17.5.2021 9:00:26) Skončí přijímačkovej boj Na gympl se přihlásí všichni, kdo chtějí, s pětkama, to je fuk. Bude se losovat
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 9:03:56) Jóóó, losovačka, to se tady umí. Takže to vlastně dopadne jako obvykle, cinklá soutěž, odchytí možná pár Rathů s vinnýma bankovkama...
|
|
Monty |
|
(17.5.2021 9:35:50) No tak se přihlásí. A když to nedá, tak propadne. Ze zákona je povinná pouze devítiletá školní docházka. Představa, že kdo má o dva body míň než poslední přijatý už na danou školu "nestačí" je falešná. Stejně jako ta, že se na gymnázia pohrnou davy pětkařů.
|
Federika |
|
(17.5.2021 9:41:26) Monty a kdo má místo 48 bodů bodů třeba 11, tak ta je to taky v pohodě, že jo. Dokud se na 30 míst bude hlásit 500 dětí, doufám, že zavádět losy nebudou. Naštěstí se mě to už snad týkat nebude.
|
Monty |
|
(17.5.2021 9:46:23) Federiko, přijímačky se dělají z matiky a češtiny, proboha. A ještě blbě. Mě nijak nedere, že bude prolézat se čtyřkou z matiky/češtiny student, který je dobrý na něco jiného, rozhodně mi "z principu" vadí víc, když kvůli přijímačkám skončí na dvouletým učňáku.
|
Federika |
|
(17.5.2021 9:48:14) Je spousta studentů, kteří nejsou dobří vůbec na nic
|
Monty |
|
(17.5.2021 10:21:42) Federiko, no a? Uškodí jim nějak, když prolezou školu se čtyřkama odshora až dolů? Nebo tím poškodí své snaživější spolužáky? Ještě relativně nedávno bylo běžný mít na gymnáziu čtyřky. Dneska už je to stigma a důvod k pochybnostem, zda by student neměl raději jít do montovny k pásu. I trojky jsou "na pováženou". Kdyby tohle ujetý myšlení a poměřování se skrze nějaký "známky" vymizelo, myslím, že by byl svět rázem o dost hezčím místem.
|
Federika |
|
(17.5.2021 10:23:36) Monty, myslím,že i ti jedničkáři mívají na gymplu klidně čtyřky a žádnej problém to není. Problém to je jen na některých gymplech. A čtyřkaři ze základek na gympl prostě nejspíš nepatří.
|
Monty |
|
(17.5.2021 10:25:15) Federiko, jestli někdo někam patří nebo nepatří podle známek skutečně nepoznáš.
|
Federika |
|
(17.5.2021 10:26:38) Myslím, že jo. Netvrdím, že někdo může dostat výjimečně čtyřku na základce, nějakou sourou náhod, nespravedlivě. Ale čtyřkař na základce, ten, kdo ty čtyřky má běžně, fakt na gympl nepatří.
|
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 10:30:19) Monty, to obhajuješ losovačku místo PZK? Že by jako gympl vzal ty děti, které mají v součtu pod 20 bodů ze 100 (i takový tam jsou, a s plnýma bodama za vysvědčení) a ty s 90 odkázal zpět na základku... Tady už fakt začínaj být schopnosti stigma. Příště bude losovačka i při přijímání do práce (to nevadí, že paní Vomáčková není Mudr, vyhrála konkurs losem a nastoupí k nám na oddělení)...nebo kde to skončí? Tohle byl samozřejmě sarkasmus.
|
Monty |
|
(17.5.2021 10:31:42) Aninobe, protože jsem psala o povinné devítileté školní docházce, myslela jsem, že je jasně patrné, o jakém gymnáziu je řeč. Víceletá gymnázia v současném pojetí jsou horkým adeptem na zrušení.
|
Federika |
|
(17.5.2021 10:33:13) Nedovolí zakládat další osmiletá gymnázia,ale zrušená nebudou.
|
|
Rigel |
|
(17.5.2021 10:33:55) souhlas
|
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 10:37:21) No vidíš, já pro to nevidím důvod. Píšeš jen ze svého pohledu Pražáka, který se může ve slušných školách v dosahu přehrabovat. Tak si představ, že ledaskde máš školy tak plné, že vyhnout se spádovosti prakticky nejde a 8G je únikovou alternativou, pokud máš smůlu na školu pro tvý dítě nevhodnou. A z mojí osobní zkušenosti - blbá ZŠ dokáže (nepřímo) děti mimořádně dobře motivovat k přípravě na přijímačky, pokud jde o další NESETRVÁNÍ v ní. Ale dodám B - nejstarší dítě chodilo jinam, bydleli jsme jinde a tam to bylo fakt jen "zkusíme a uvidíme", klidně by zůstal. To se s přestěhováním jen pár km jinam diametrálně změnilo.
|
Monty |
|
(17.5.2021 10:39:58) Aninobe, mně by ani nenapadlo se "přehrabovat" v nějakých školách, nevidím pro to důvod. Resp. jediný důvod, proč bych byla ochotná něco takového dělat je česká podoba inkluze.
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 10:45:09) Monty, je mi jasné, že ses s přístupy, které se aplikují/aplikovaly tady, asi nesetkala. Kdyby tvoje dítě mělo z přístupu školy (učitele) psychické a psychosomatické potíže, nechala bys ho v tom? Kdyby vylézalo ze školy zelené, mělo z vyučujícího strach a jak by se škola blížila, hrozilo by bolení bříška a zvracení? Dodám - NIKDY dřív ani později děti podobné symptomy neměly. A přesun do paralelky nám byl výslovně zamítnut. Prostě na učitele, který křičí, nadává a s gustem děti vychovává pomocí čtyřek a pětek (1. třídu) nemaj dost odolnosti. Jsem z paní uč měla tlaky v žaludku lehce i já , když zařvala, bylo to jak když tě přetáhla bičem.
Ale ještě dodám něco, mělo to jeden zajímavý vedlejší efekt. Dostala jsem se k učení skupinek (protože homeschooling), pak i k doučování komerčně a možná se jednou dostanu i do normální základky v roli učitele . Ale teda rozhodně ne jako "paní Zubatá". Takže na invektivu "tak si to pojďte zkusit" bych řekla...no dobře, dobře, už jdu .
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.5.2021 10:38:22) vždycky se najde někdo, komu to na základce nevyhovuje, takoví to ale většinou poznají už na prvním tupni a snaží se na ty víceleté gymply utíkat, každýmu se nepovede, je potřeba pomoc rodiny, když škola není dobrá
občas se najde někdo, kdo má na základce čtverky a měl by na studium na gymplu, jenže mu pak už chybí znalosti a proto neprojde ani přes přijímačky, kdyby uměl, neměl by ty čtverky, nebo by je měl z jednoho dvou předmětů, ale ne od vrchu dolů
a pak jsou taky jedničkáři na základce, kteří jsou na gymplu naprosto ztracení a nešťastní, protože jim to učení fakt nejde, měli sice jedničky, ale vydřený, bez logiky
znám taky kluka, který je neuvěřitelně chytrý matematik, ale nechtěl na gympl, právě proto, že ho nebaví učit se všechno, matiku si zvládne i sám, našel střední školu, která mu umožní naučit se řemeslo a přitom mít individuál, takže chodí jenom na praxe, k maturitě se připraví sám a když si to nerozmyslí, půjde asi na matfyz
všechno jde :) a ani ten gympl není samospásný, spíš naopak spoustě lidí se zaměřením ten všeobecný gympl nevyhovuje
|
Monty |
|
(17.5.2021 10:42:11) Yuki, především "jde" získávat znalosti, pokud po nich někdo tak moc touží, zcela nezávisle na škole. V roce 2021 s prstem v nose, na rozdíl od dob mého dětství, kdy jsme byli odkázaní prakticky jen na místní knihovnu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.5.2021 10:44:17) Monty, samozřejmě, ale ten kluk bude příští rok maturovat, a i dnes málokterý gympl dokáže podporovat talent, bohužel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rigel |
|
(17.5.2021 9:58:51) no, a podle čeho budeme vybírat, když se na 50 lepších míst hlásí 300 dětí? to je asi ten problém celého školského systému? že je málo lepších škol a hodně lepších děti. nebo dětí lepších rodičů - kterým doposud byl systém poplatný ( motivovaných a majetných ) . majetným a motivovaným rodičům se systém losu nelíbí, protože by jim vzal výhodu majetnosti a "lepšosti " ( lepšího vzdělání a zaměření na vzdělání pro své děti) děti jsou ovšem děti. nezávisle na lepšosti rodičů mohou být nadány zcela náhodně
|
Vítr z hor |
|
(17.5.2021 11:36:14) " děti jsou ovšem děti. nezávisle na lepšosti rodičů mohou být nadány zcela náhodně"
Přesně tak. Ale podle nového hezkého nápadu inspekce mají být losovány děti těchto rodičů (motivovaných a majetných, jak píšeš) bez ohledu na schopnosti. Tudíž jediným kritériem bude lepšost.
|
Federika |
|
(17.5.2021 11:37:34) Větře, jo, bohužel.Což znamená zase snížení úrovně vzdělávání.
|
|
libik |
|
(17.5.2021 11:43:21) Vetře a můžeš přesněji popsat dosavadní kriteria rozřazování dětí? Fakt by mě to zajímalo. Třeba to první dítě pod čarou, co už nemá bumážku, že je mimořádně nadané, ale drobíček nadané asi bude, že?
Vždyť je to dobré i pro ty děti samotné, fakt se mají cítit od 6 let vyloučené, byť vlastní genialitou? A ty , co "propadnou" (moc nevěřím, na tupce, co se hlásej na PORG) mají žít s tím, že holt nejsou tak chytré? Vždyť je to zvrhlé.
Není zdravější, aby věděly, že jim padla kostka a vážily si toho?
|
Vítr z hor |
|
(17.5.2021 13:00:05) Takže nechceš znát přesná kritéria (která neznáme ani jedna, jen je tušíme někde v oblasti školní zralosti a případných náznaků nadání nebo dobré spolupráce), ale spravedlivý přístup k prvnímu (pátému...) pod čarou s ohledem na případný rozdíl mezi ním a posledním přijatým.
Doporučuji knihy Malcolma Gladwella, které se přímo této problematice věnují. Tuším, že nejvíce kniha Turning Point.
Mj. zmiňuje a vysvětluje prospěch, který škola přináší těm, kteří by skončili pod čarou (prospěch, který by škola přinesla těm, kteří skončili pod čarou) a naopak, jak může elitní škola ublížit velmi kvalitním studentům, kterým by kupodivu spíše prospěla škola druhého řádu.
Obě dvě varianty mohou (ale nemusí) být fatální.
K tvému pocitu ohledně dětí vyloučených skrz vlastní genialitu nebo propadnutí - považuji ho za celkem přehnanou reakci na prostou existenci čáry, která velmi pravděpodobně hned tak nezmizí. Co kdyby se tvé (geniální - uvažujeme-li o soukromých školách apriori jako o školách pro děti, které jejich matky považují zagénie) dítě tenkrát nedostalo na soukromou školu kvůli losu a trpělo přístupem běžné základky?
|
libik |
|
(17.5.2021 13:56:57) Větře, tak 1) já chci znát kritéria, ne, že je nechci znát, je to v 1. větě příspěvku 2) doporučování literatur je pěkným povýšeneckým rysem Rodiny, díky, nebudu číst pana Gladwella, ale natolik neignoruji tvé dobře míněné doporučení, že jsem si zjistila, že je to novinář a spisovatel, žádný odborník na psychologii, školství či genialitu. 3) kdyby se mé dítě nedostalo na soukromou, dala bych ho do Radčic na obecnou nebo někam jinam, sháněla bych mu dobrou školu, protože pokládám za normální svému dítěti poskytnout to, co považuji za užitečné. Nepotřebuju k tomu ale prohlašovat, že je geniální a že je nespravedlivé, že se někam nedostalo.
|
*Hany |
|
(17.5.2021 14:10:22) " kdyby se mé dítě nedostalo na soukromou, dala bych ho do Radčic na obecnou nebo někam jinam, sháněla bych mu dobrou školu, protože pokládám za normální svému dítěti poskytnout to, co považuji za užitečné. "
Při zmiňované spádovosti škol nebudeš mít šanci. Leda že bys měla dost peněz a mohla si dovolit bydlení v "bohaté" čtvrti, kde je dobrá škola.
|
|
Vítr z hor |
|
(17.5.2021 14:26:42) Libik, tak si je zjisti. Ja ti je shanet nebudu. Nezajima te fakt slusna knizka. Oukej. Doporucila jsem ti ji v dobre vire, rozhodla ses opovrhnout a povysenecky okomentovat. Tvoje vec. Shanela bys dobrou skolu, oukej, to je jedno z jader pudla teto diskuze. U tebe je to v poradku, ostatni je treba pohanet (vcetne skol).
|
Liaa |
|
(17.5.2021 16:07:16) "doporučování literatur je pěkným povýšeneckým rysem Rodiny"
To je ovšem boží!
|
|
libik |
|
(17.5.2021 16:17:07) Větře, nevím, co je divného na tom, že dám svému dítěti najíst i přesto, že vím, že v Tigraji je hladomor, dělají to tak všechny maminky, co mohou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(17.5.2021 8:46:23) Federiko, píše mi Kat bez souvislosti malý hejtík, má to ve zvyku. Jinak já jsem taky mírně zvědavá, jak to dopadne. Elitní vzdělávání, jsem se dogooglila, je umožněno 1,3 procentům dětí a to číslo vyjadřuje počet respondentů o soukromých škol jako takových, dobrých i horších. Takže to v žádném ohledu není problém týkající se úrovně českého základního vzdělávání
|
Federika |
|
(17.5.2021 8:49:06) Libíku, to nejde jen o "elitní" vzdělávání. likvidoval tak i výběrové státní jazykovky, ani ty si nemůžou děti vybírat. Jak to dopadlo? Úroveň rapidně klesla, rodiče se snaží nejpozději v páté třídě děti dostat na víceleté gymply.
|
|
|
|
Aninabe |
|
(17.5.2021 8:43:54) Libiku, upřímně, nevím, co tě žere. Opravdu si myslíš, že chytří lidé nejsou prospěšní společnosti? Náhodou jsem svědkem vývoje určitého zařízení, za které by doktoři na vrcholu pandemie ruce líbali. A vyvíjí to skupina velice velice chytrých lidí. Testovalo se to pilotně v jedné fakultce, mělo by se rozšiřovat, je na to projekt. Ale ne, to přece nepotřebujeme. Na co, že jo. Tak pár lidí na jip nebo aro navíc umře, no a co. Hlavně abychom nepřiznali, že potřebujeme inteligenty .
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 10:34:55) Přesně... je to fakt smutný.
|
|
|
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 10:40:25)
Libiku, tak tohle je fakt ubohý. Jo, asi je pár mamin, které chtějí z Máni nebo Pepíčka udělat něco, na co Máňa či Pepík nemají. Ale takhle se vyjadřovat o dětech, který NEMŮŽOU ZA TO, ŽE SE NARODILY CHYTRÝ A NADANÝ, a o jejich rodičích, to zírám. Je vidět, že fakt netušíš, jak náročný je mít takový dítě doma, jaký potřeby takový děti mají, čím celá ta rodina při jejich výchově prochází.
A nejzajímavější je, že nikdo z vás by si nedovolil se takhle vyjadřovat o málo chytrých dětech, které potřebují asistenty, inkluzi, speciální školy, dřívější zvláštní školy a já-nevím-co-ještě. To by se tu na něj ostatní sesypaly jak vosy. Ale o nadaných se může vše, že jo, ty si myslí bůhví co, my je přece nepotřebujeme, my jsme lepší než oni!
To je totiž ono. Ty nadaný děti se NECÍTÍ BÝT LEPŠÍ, neřeší takové věci, nepotřebují to. Potřebují péči a podněty. Ale ti méně chytří, průměrní, TI mají komplexy a problém.
Nechutný, fakt. Uff, sorry, ale tohle mě fakt točí a je mi z toho smutno.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.5.2021 10:43:28) Sněhulko, to je totiž tím, že když oddělíš samostatně děti s IQ nad 130, uděláš z nich elitu, ale když oddělíš děti s IQ pod 70, nikdo jim elita neříká, je to sice stejných 30 bodů od průměru, ale úspěch je něco, co se neodpouští
|
Monty |
|
(17.5.2021 10:49:12) Yuki, ale proč bys je měla oddělovat? To je ta základní otázka. Chápu důvod pro "oddělování" nevzdělavatelných nebo obtížně vzdělavatelných. Směrem "nahoru" ne.
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:01:41) "Opravdu se nedá uznat, že ti nadaní zvládnou rychlejší tempo, větší hloubku, více informací, více souvislostí? Že je pro ně často ubíjející hlučná třída s pomalým tempem, vyrušujícími spolužáky?"
Krajino, a dá se uznat, že i ti vyrušující spolužáci jsou normální děti, které mají také nějaké potřeby a může být pro ně ubíjející a nepohodlné zas něco jiného? Bavíme se tu proboha o dětech na ZŠ. Když vynechám skutečné patologie, čím přesně uškodíš "nadanému" tím, že bude chodit do třídy s dětmi s různými potřebami, různým stupněm sociální/intelektuální zralosti, různými zájmy a charaktery? Opakovaně tu píšu, že si umím představit školu (a je úplně jedno, o jaký typ školy jde), ze které je lepší "zdrhnout", pro jakékoli dítě. Ale pardon, nemůžu souhlasit s tím, že na normální, průměrný škole někdo nadanej tak mohutně trpí, aby musel už od první třídy nebo nejpozději od šesté pobývat výhradně "mezi svými".
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:11:50) Monty, tak to je prostě vidět, že nemáš zkušenost a nebo jen ojedinělou s opravdu nadaným dítětem. Nadanému dítěti s jeho jinakostí to může uškodit velmi a pošramotit psychiku velmi. Úplně stejně, jako jakkoliv jinak jinému dítěti, které pak také utíká, na Waldorf a já nevím kam všude. Určitě jsou třídy a učitelky, kde nadané dítě nijak netrpí a třeba i naopak táhne tu třídu. A pak jsou třídy a učitelky, kde trpí fakt hodně. A to je bohužel častější. Ale mluvím o opravdu nadaných dětech, nemluvím o nadprůměrně chytrých dětech. (A navíc to už je úplně mimo původní téma diskuse.)
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:13:45) Sněhulko, no tak mi prosím vysvětli, jak se to "mimořádné nadání" projevuje a z jakého důvodu nemůže být "mimořádně nadaný" ten, kdo nemá psychické potíže v kontaktu s méně "nadanými" spolužáky.
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:23:46) Krajino, ale to já vím, jaká je definice. Jen jsem se jaksi nikdy nesetkala s tím, že by její součástí bylo utrpení v kolektivu "méně nadaných".
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:30:41) Ty jo, Monty, tak jestli s tímhle ses nesetkala, tak - naprosto bez urážky - ses asi moc do hloubky nesetkala s celou touto problematikou (což se nijak nevylučuje s tím, že máš třeba jedno takové dítě doma).
|
|
Konzerva |
|
(17.5.2021 11:31:05) Monty, musíš-li každý den strávit několik hodin denně tím, že sedíš a posloucháš to, co znáš nebo pochopíš na první dobrou, ale kvůli ostatním to učitelka musí opakovat několikrát, tak se fakt ukoušeš nudou.
Představ si, že bys třeba musela sedět několik hodin denně ve třídě se začátečníky angličtiny. Mně by z toho jeblo dost brzo.
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:34:15) "Představ si, že bys třeba musela sedět několik hodin denně ve třídě se začátečníky angličtiny. Mně by z toho jeblo dost brzo."
Konzervo, já si to nemusím představovat, jsem taky to zdejší "mimořádně nadaný dítě", škola mě nudila celých osm let, až na vzácné výjimky, ale uměla jsem se zabavit jinak. Nejeblo mi z toho. Prostě jsem to ignorovala a dělala si "své". Je tedy pravda, že v osmdesátých letech minulého století jsem za to ještě měla "kázeňské postihy". To už dneska není pravidlem.
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:42:36) Přesně tak. Naše maminky přece taky praly na valše a ruce jim neupadly, tak proč my tak nepereme?
No nic, dámy, je to tu zajímavé a necovidové, což je skvělé, ale já už musím. Takhle on-line to bere příliš času a je to nepohodlné na takovou žhavou diskusi. Fakt mě mrzí, že nesedíme všechny někde na zahrádce u kafe/piva/vínka/co-kdo-chce a halasně se nepřekřikujeme. Myslím, že bychom našly více shody, než to takto tady vypadá.
|
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:46:13) "...a zdá se ti taková situace v pořádku? Co všecko by ses mohla naučit, kdyby ses ve škole nenudila?"
Krajino, co jsem chtěla, to jsem se naučila sama i bez školy. I jako dítěti mi bylo jasný, že nemůžu chtít, aby učitelka přizpůsobovala výuku mně (a asi bych o to ani nestála, nejsem typ žáčka, co by toužil něco sdílet s paní učitelkou), tak jsem se svým potřebám přizpůsobila v rámci tehdejších možností. O třicet let později, když šel do školy syn, už to byla úplná pohoda, při dnešních možnostech, nesrovnatelných s osmdesátými léty. A dokonce už za to nebyly ani žádné kázeňské postihy, rozhodně ne takového formátu, jaký jsem zažila já.
|
|
|
|
K_at |
|
(17.5.2021 11:36:15) Konzervo, vůbec se nenamáhej. Monty se nudila, její syn se nudil. Přežili to. No problem.
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:39:17) Kat, "nudit" se tím, co poskytuje okolí nerovná se "nudit se sám se sebou". Prostě se zabavíš po svém. Pro inteligentní dítě to většinou není žádný problém.
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:45:22) No já asi teda nedozírnu tak vysoké inteligenci, která by mě vytáhla z brydny a zabavila mě, kdybych musela půl dne zírat vsedě a bez hnutí do černé tabule a nesměla ani ceknout, nebo si aspoň něco psát apod.
|
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:50:48) "Otázka je, jestli by tě kvalitní vyučování někam neposunulo."
Krajino, a kam přesně? Mně tohle "posouvání dětí učiteli kamsi" není tak úplně jasný. Když jsem byla na základce, tak mě škola neustále "posouvala" na přiblblé soutěže, které jsem nenáviděla. Obešla bych se bez toho.
Mmch., osobní linii bych ukončila, bavme se o problematice raději opět obecně.
|
K_at |
|
(17.5.2021 11:54:38) No chápu, že čekat od ŠKOLY a UČITELE nějaké obohacení, posunutí, rozšíření obzorů, nebo - nedej bože - přijetí, dobrý vztahy atd - to je fakt mimo. Od toho tu škola přece není. A nikdy nebyla. Jak to říká moje stará babička - no co, číst, psát a počítat se naučil. To stačí. Takže zapomeňte, škola je hlídání zadarmo, základní gramotnost tam nějak naučí. A zbytek není důležitý.
|
|
Palac + 1 |
|
(17.5.2021 11:57:07) Monty, offtopic: Už dlouho se tě chci zeptat - nemáš rodinu jako par-time job? Nemůžu se ubránit dojmu, že tu funguješ jako roztleskávačka Jak buldozer paralelně v mnoha diskusích často proti všem bez schopnosti aspoň o desetinu milimetru ustoupit ze svých zarytých pozic.
Plus ty objemy textu, co sem kontinuálně píšeš - jak se to dá stíhat k běžný prácí? nerýpu, fakt mě to fascinuje a vrtá v hlavě už dlouho. Jediný smysluplný vysvětlení je pro mě ta placená roztlelskávačka.
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:59:02) Palac, nikoli, já jen jako mimořádně nadaný dítě disponuju schopností velmi rychle číst, velmi rychle psát a velmi efektivně využívat čas.
|
|
*Hany |
|
(17.5.2021 14:15:08) "Ale hlavne ze to uz neni Kudla!"
To nemůžeš vědět jistě.
|
Stará husa |
|
(17.5.2021 23:02:04) Romano, mně se po Kudle hodně stýská, měla jsem ji moc ráda, měla rozumné názory, nenechala se vyvést z míry, nikdy nebyla sprostá a vulgární, nikdy nikoho nenapadala. Brala bych ji ráda zpět místo některých jiných nicku.
|
K_at |
|
(17.5.2021 23:05:36) Huso, jo. Kudla byla většinou v pohodě.
|
|
|
Okolík |
|
(17.5.2021 23:02:50) Tobě se tahle diskuse (a jiné o školství) zdá málo zakudlená? Pardon zamontyovaná?
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(17.5.2021 12:30:58) Jen na okraj, problém českého školství nejsou ani chytří Pepíčkové, co trpí na ZŠ, ani hloupé Mařenky, protlačené movitými rodiči někam, kam "nepatří", problém českého školství je celá jeho prehistorická koncepce. Vzdělání, které lze pro kohokoli pokládat za smysluplné, si lze představit jako pravidelnou soustavu vláken nějaké tkaniny. Mezi jednotlivými vlákny mohou být různě velké „díry“, ale osnova (kontext) vždycky dovede k nějakému pevnému bodu. Jestli je to spíš rybářská síť nebo pevné plátno je víceméně fuk, tam záleží na schopnostech, potřebách a prioritách toho kterého žáka/studenta. České školství vytváří max. tak základnu pro drhání, spousta sisalových provázků (informací bez kontextu) volně visících vedle sebe, sklouznete po nich, ale nemáte se čeho zachytit. A bez ohledu na to, jak blízko nebo daleko je jeden provázek od druhého, sveze se po nich všechno, protože to důležité – tedy vzájemné propojení – chybí. Tohle ale kupodivu nevyvolá nikdy tak hlasitou a bouřlivou reakci jako „diskriminace nadaných“, spíš přesně naopak. Školství ve zdejším pojetí není špatné proto, že je sto let za opicemi a připravuje děti na minulost místo na budoucnost, ale proto, že dostatečně nehýčká ty, co mají mnohem více možností se ze spárů 19. století vymanit sami.
|
|
babi_ |
|
(17.5.2021 18:03:11) Monty,
"osobní linii bych ukončila, bavme se o problematice raději opět obecně"
Nejdřív ignoruješ obecné pravdy (mnohokráte zde v posledních cca 15ti letech odkazované výzkumy, články odborníků, statistiky...) o mimořádně nadaných dětech
případně obecně alternativních školách a jejich přínosech pro ty, co si je vyberou (příkladně dnes)
jednoznačným opakovaným poukazováním na to, že přeci tvůj génius a ty génius máte nejen vysoké IQ, ale i jste velmi schopní sociálně, a tudíž se dokážete adaptovat na jakékoli podmínky, tak jakýpak copak (však ostatní by to taky zvládli, stačí se drobet kousnout), a pak chceš diskuzi někam vracet
|
|
|
|
K_at |
|
(17.5.2021 11:44:26) Monty, že to není problém pro tebe a syna, znamená, že to není problém pro tebe a syna. Víc nic. Jsou děti, které to nezvládají. Nikoliv nevychovaností, ale stačí sociální nezralost a znaky hyperaktivity v kombinaci s naopak některými silnými oblastmi a touhou se - logicky - zabavit. Na tom není nic divnýho. Jenom je to v klasické školní konstelaci na budku pro všechny.
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:47:24) "Monty, že to není problém pro tebe a syna, znamená, že to není problém pro tebe a syna. Víc nic. Jsou děti, které to nezvládají. Nikoliv nevychovaností, ale stačí sociální nezralost a znaky hyperaktivity v kombinaci s naopak některými silnými oblastmi a touhou se - logicky - zabavit. Na tom není nic divnýho. Jenom je to v klasické školní konstelaci na budku pro všechny."
Opět přesně...
|
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(17.5.2021 11:41:23) Většina zdrhajících nezdrhá kvůli kolektivu méně nadaných, ale kvůli přístupu učitelů a kvalitě výuky. A nezdrhají jen na elitní školy, ale většinou někam, kde najdou aspoň vstřícnost a slušnost, v lepším případě a s trochou štěst i tu kvalitu.
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:45:48) Přesně.
|
|
K_at |
|
(17.5.2021 11:47:53) Větře, no on ten kolektiv jde v patách často těm učitelům - když pančelka ostrakizuje 3 - 4 děti, a vyzdvihuje hodné holčičky, s tím kolektivem to zahýbá. A není tam potom vůle řešit nic. Já když slyším, co se děje v jedné třídě mému bývalému 2 výjimečnému, tak se divím, že dítě ještě do té třídy jde.
|
|
|
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:25:51) Monty, už se trochu ztrácím ve vláknu, tak nevím, na co přesně teď reaguješ, ale já jsem rozhodně neřekla, že mimořádně nadaný MUSÍ mít psychické potíže při kontaktu se spolužáky.
|
|
|
|
|
Stará husa |
|
(17.5.2021 11:22:21) Přilepíme to sem. Do dnešní situace pochopitelně nevidím, moje děti mají už 20 let po ZŠ. Jen si dovolím napsat svoji zkušenost že 60. let minulého století. Měli jsme experimentální školu, kde na konci páté třídy ze dvou běžných tříd o 30 + dětech udělali třídy 3, dvě tzv. studijní a jednu, kam zařadili zbytek děti. Dělali jsme nějakou formu testu studijních předpokladů a k tomu jsme nesměli mít žádnou trojku, aby nás zařadili do tzv. studijní třídy. Učili jsme se tam množinovou matematiku, narozdíl od nestudují třídy, kde jeli tradiční. Nejsem žádný extra nadaný a inteligentní člověk, ale pocitově rozdíl mezi pátou a šestou třídou byl ohromný. V páté třídě jsem školu úplně nenáviděla, nenáviděla jsem spolužáky, domnívám se, že jsem už tehdy měla první ze svých atak deprese. V šesté třídě jako by ta tíha že mne úplně spadla. Se všemi spolužačkami se dalo normálně mluvit, kluci byli sice kluci, divocí a neukáznění, ale bylo vidět, že jsou chytří a inteligentní, učení nám všem šlo dobře, stačilo látku jednou vyložit a véčko šlapalo, moc mi to vyhovovalo. Jako by ze mě spadla nějaká tíha. Sice tu "tradiční" matematiku jsem se před zkouškami na gympl musela nasprtat, protože jsem nechtěla jít na matematicky gympl, kam se dělaly zkoušky z množin, ale jinak to mělo samé výhody. Všichni mí spolužáci vystudovali nejméně střední školu, kromě jednoho, který se vyučil automechanikem, což byl tehdy velmi prestižní obor, na který bylo třeba mít velmi dobré známky, s trojkou tam nikoho nevzali a ještě bylo třeba mít protekcí. Z té nestudují třídy se většina vyučila, pár jich ale taky udělalo maturitu a jeden kluk má i vysokou. Dnes by tohle asi neprošlo - elitářství jako hrom. Přesto mi to do jisté míry zachránilo duševní zdraví.
|
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(17.5.2021 11:03:33) Ne, Krajino, to tady nikdo nepochopí. Mám dost informací o tom, jaký stresor je pro nadané dítě nedostatek podnětů a jak devastační vliv na jeho osobnost to má. Ale kdo to nechce slyšet či pochopit. Asi je to pro lidi prostě hůře představitelné, než to, že pomalejší dítě opravdu stresuje a zraňuje, když je neustále poslední, nestíhá, nezvládá.
|
|
Buřt |
|
(17.5.2021 11:05:40) Krajino, ja si porad myslim, ze toto by slo realizovat i v bezne skole. Rozdelit deti na predmety dle obtiznosti, ale nesegregovat je zcela. Aby meli kontakt i s temi beznymi spoluzaky. To je podle me cil. Dat nadane deti dohromady na separatni skolu od 1.tridy, kde se vubec nesetkaji s ostatnimi detmi, mi neprijde stastne. Optimalni reseni je podle me ruzna uroven predmetu - Pepicek bude chodit na ackovou matiku, ale na beckovou cestinu, Anicka naopak. Telak by taky mohl byt A,B - at ma kazdy svoji parketu, svuj predmet. Nemusime ty deti obecne rozdelit na nadane a nenadane, ale jemneji. Otik ma potize s cestinou a telakem, ale je vyborny na matiku. Eliska je prumerna v cestine a matice, ale vyborna v telaku. Pepik chodi na nejhorsi cestinu i matiku, ma na to asistentku, ale krasne zpiva. Nemusi mit nikdo razitko nadany / problemovy. to je jako sen
|
Monty |
|
(17.5.2021 11:07:07) Buřte,
|
|
Federika |
|
(17.5.2021 11:09:11) Buřte, ale proč to té škole státem řízeně zakazovat? Protože děti patří státu? Škola má zájem, rodiče mají zájem,mají zájem si to i zaplatit, děti mají zájem. Všechno funguje. Přijde stát a řekne-špatně, to je fuk, že to výborně funguje, ale nám se to nelíbí.
|
|
Buřt |
|
(17.5.2021 11:18:52) Krajino, v USA to maji na strednich skolach, na tech high schools, ze, cili od 11? Ja myslim, ze to neni reseni jen pro ty obri skoly - ze by se to dalo uz treba pro skoly, kde jsou dve, mozna spis tri, paralelky. A ten prvni stupen by mohl zustat normalne, jen zmensit tridy optimalne na 12 deti, nebo treba i 15, k tomu asistent ucitelky - a pak by byl prostor i pro nejake individualni veci pro ty, co jsou moc vpredu nebo moc vzadu.
On kazdy vidi to sve - ja chapu, ze inteligentni dite se dalsi rok ve skolce bude nudit - ale pokud vyslovuje tak, ze mu nikdo nerozumi a neni schopen samoobsluhy (odev, tkanicky) - tak to na skolu taky zrovna idealni neni.
|
|
|
|