| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

POČÍTAČ PŘÍTEL ČLOVĚKA

 Celkem 1 názorů.
 PhDr. Jiří Tyl 
  • 

POČÍTAČ PŘÍTEL ČLOVĚKA 

(1.3.2000 7:20:02)
POČÍTAČ, PŘÍTEL ČLOVĚKA

Říká se, že pes je přítel člověka, a je to jistě pravda. Ale kolik lidí má dnes psa, a kolik PC? Kolik času tráví průměrný člověk se psem, a kolik s počítačem? Ale co vlastně víme o psychologii PC?

CO DĚLÁ POČÍTAČ S ČLOVĚKEM JE VÝSLEDEK TOHO, CO DĚLÁ ČLOVĚK S POČÍTAČEM: nic víc, nic míň.

POČÍTAČ A HRY
Ve své psychologické praxi mluvím denně s rodiči kluků okolo 12 - 15 let. Denně slyším otázky, jestli počítačové hry neškodí na duchu a na těle, jestli nevyvolávají závislost a podobně.
Nemalá část dnešních kluků sedí u počítačů hodiny denně. Mnoho lékařů podotýká, že až nezdravě dlouho. Co nás na tom baví? A může počítač vyvolávat či posilovat závislost?
Je pravda, že u her jako Civilizace nebo Quake se tráví desítky hodin. Jenže - aby byl hráč úspěšný, musí pěkně makat hlavou - během hry musí pořád znovu "startovat motor", energii koncentrace a vůle. Z tohoto hlediska je počítač opakem pasivního koukání na televizi.
Mozek zdravého mladého člověka si hraje spontánně. Kluci se prostě zapnou a jedou. Dospělí - zvláště pak rodiče, učitelé a lékaři - nemohou věřit, že by hraní her bylo k něčemu užitečné. Jednak proto, že už si zapomněli hrát, jednak proto, že s počítačem nevyrůstali, že jim to už moc nejde, že je to pro ně těžké. To dospělé mate, a tak si myslí, že hry oblbují.
Počítačovou hru člověk hraje obvykle sám se sebou. Proto také nemůže prohrát. A proto se také hráči na hru těší, přestože je to "makačka na bednu": protože jsou vždy vítězi.

Psychologický zákon: POVAHA HRY JE VŽDY ODVOZENA OD POVAHY PRÁCE

A na práci se připravujeme hrou! (Ne jenom školou, jak si někdy škola myslí). Kdybychom byli Indiáni, hráli by kluci na lov bizona. Takže: paření u PC odhaluje budoucí svět a podmínky přežití budoucího dospělého v něm.
Jestli se teenager má adaptovat na budoucnost, tj. na svůj svět - svět, ve kterém bude dospělý on (ne svět, ve kterém jsou momentálně dospělí jeho učitelé a rodiče), už měl mít PC od třech let.

POČÍTAČOVÉ HRY A ZÁVISLOSTI
Počítačové hry stimulují mozek. Pokud tedy má pařan sklon k závislosti, pak spíše bude tíhnout k psychostimulanciím. Čili uspořádáno podle stupně škodlivosti: počítače/internet - kofein - nikotin - tvrdá stimulancia (pervitin, kokain).
Co se týče počítačové závislosti: je pravda, že někteří zvláště otrlí jedinci vydrží u her třeba 10 i více hodin v jednom tahu. Ale proč tomu říkat závislost? Závislostí jsou ohroženi lidé, kteří se snaží dostat něco za nic: například si navozovat pohodu ihned a za pomoci cizích látek, třeba alkoholu nebo drog. Místo toho, aby usilovali dělat něco, z čeho by se mohli těšit stále.
Proto doporučuji nasadit co nejdříve a v dostatečném množství počítač jako preventivní ochranu před stimulací zdraví škodlivější. Počítač má totiž pozitivní účinek na řadu psychických schopností:

tlumí neklid (člověk u něho sedí, takže se učí klidně sedět a neběhat po místnosti),

tlumí netrpělivost (mladší chlapci sice u her nadskakují a vydávají zvířecí skřeky - k tomuto potěšení ze hry se však musí propracovat kázní a ovládáním klávesnice),

stimuluje pozornost a koncentraci.

rozvíjí psychomotoriku a její koordinaci,

trénuje prostorovou orientaci,

pravo-levou orientaci,

procvičuje mentální pohotovost (stlačuje reakční dobu na individuální limit),

učí kontrolovat chybovost

a zároveň umožňuje chyby napravovat

učí angličtinu zábavněji a rychleji než cokoli jiného.

Hry rychle přitáhnou k angličtině i jedince, který by se jakživ nedonutil učit do školy - naučíme se slovíčka, bez kterých většinu her hrát nelze, a z nekonečných komunikačních her se naučíme slušně číst. Takový základ naše škola bohužel nikdy nedá.
Hry s agresivním obsahem (které se dospělým oškliví) slouží nikoli k posilování, nýbrž odreagování agresivity ve fantazijní, tedy neškodné formě. Vysedávání doma u počítače chrání před rizikovými partami a touláním po velkoměstě, jehož nebezpečí vzrůstá.

MOHOU POČÍTAČOVÉ HRY UČIT ZABÍJENÍ VE SKUTEČNÉM ŽIVOTĚ?
Myslím, že ne. Určité riziko existuje u jedinců citově rodiči zanedbávaných či odsuzovaných, kteří se tak pro permanentní buzerování nenaučí rozeznávat přesně hranice mezi dobrem a zlem. Riziko popletení fantazie s realitou - a třeba vyřízení učitelek a spolužáků ostrou střelbou z tatínkova revolveru - se ale opravdu týká jenom pár cvoků. Spočteme-li výskyt těchto případů na počet použití, je používání aut MILIONKRÁT riskantnější.

Počítač je vlajka této postmoderní doby: změnil povahu lidské práce, a Internetem (spolu s mobilem) také změnil povahu mezilidské komunikace. Svět se změnil v globální vesnici, kde má každý ke každému blízko a může s ním dát kdykoli řeč. Přitom ale ubývá intimní komunikace a výměny citů na úkor komunikace přes médium a povětšině racionální. Negativním jevem v soužití jsou úniky do virtuální reality a jakési oplošťování citovosti ve vztazích. Mladí muži přirostlí k počítači potom chybí v sociálním prostoru svým ženským protějškům.

POČÍTAČE VYTVÁŘEJÍ BUDOUCNOST
Generace, která s počítači již vyrůstá, bude trochu jiný druh člověka, než byl dosavadní pozemšťan. Zcela prakticky: je-li někomu dnes, v roce 2000, 6 let, má průměrnou šanci se při současném tempu prodlužování života dožít roku 2100. A to i v oblasti prodlužování života jistě přijdou nové objevy! Věci, které si jeho rodiče mohou leda číst ve sci-fi, budou jeho všedností. A zcela jistě v jeho světě budou věci, které si ani autoři sci-fi představit neumí.
Můžeme my, dospělí a rodiče, mít tu opovážlivost tvrdit, že víme lépe, co potřebují lidé 21. století, než lidé 21. století???
Budoucnost lze dokonale znát jenom ve světě, ve kterém se nic nemění, takže vlastně žádnou budoucností není. Úplně nová budoucnost, zcela otevřená všem možnostem, kterými ji člověk chce naplnit, totiž začala teprve s počítači a kosmickými lety. Dnes můžeme leda hádat, kdy se dnešní prvňáček octne na výletě do kosmického prostoru (jako jeho rodiče jezdí k moři), kolik obyvatel budou mít kolonie v naší sluneční soustavě za sto let, a kdy bude objeven pohon, který by donesl kolonisty mimo ni.
(A kdo se cítí nevolně v přelidněném megaměstě, může se zašít do náhradního prostoru virtuální reality.)

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde

Všechna témata


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.