MaMar |
|
(17.4.2021 14:33:07) Sedmi - "spousta ucnu se na ucnak vykaslala a bud sla do prace nebo je doma a zije z penez rodicu" - zrovna řešíme doma. Šestnáctiletý syn na učňáku - po mnoha měsících, kdy jsem na něj tlačila, aby se aspoň přihlásil na hodiny a napsal v minimalistické verzi úkoly, kdy byl čím dál znechucenější, agresivní, kdy trávil většinu času buď v posteli na mobilu, nebo kouřením a popíjením piva někde venku s kamarády, se mu v minulém týdnu konečně povedlo sehnat brigádu na stavbě. Ochotně vstával brzy ráno, vracel se k večeru - unavený, špinavý ... a šťastný. Jenže v uplynulém týdnu to šlo, měli "praxi", což obnáší jeden zadaný úkol denně, který stihne udělat večer. Příští týden už zase mají hodiny online. A syn na ně nechce, chce chodit pracovat. Vymýšlíme doma, co s tím. Nechci, aby ho ze školy vyhodili, a ředitel jasně sdělil rodičům, že bez vážných důvodů nikoho opakovat ročník nenechá. Na druhou stranu se při práci naučí mnohem víc, než přes počítač. A hlavně už se nechci dívat, jak se propadá do deprese, a nechci snášet jeho čím dál vzteklejší výbuchy. Tak teď hledáme nějaký kompromis, snad by šlo ho na pár dní z výuky omluvit, vážně nevím...
|
Federika |
|
(17.4.2021 14:44:09) Jitys, a mě třeba zaráží, že se tomu vysmíváš. Místo abys to brala jako situaci, která je správná a pokud tomu tak není, měl by se to řešit-mezi školou, rodiči, dětmi. Kritizovat a přitom se vysmívat nikomu nepomůže.
|
Okolík |
|
(17.4.2021 14:47:06) Federiko, přesně toto mi na Jitys příspěvcích o škole vadí. To: " u nás je to blbý, tak si vy ostatní nevymýšlejte, že u vás to blbý není, většina učitelů jsou stejně nekompetentní blbci, nekecejte že u vás máte normální učitele" mě fakt irituje....
|
TaJ |
|
(18.4.2021 0:40:20) Okolíku - "přesně toto mi na Jitys příspěvcích o škole vadí. To: " u nás je to blbý, tak si vy ostatní nevymýšlejte, že u vás to blbý není, většina učitelů jsou stejně nekompetentní blbci, nekecejte že u vás máte normální učitele" mě fakt irituje...."
No, mě právě trochu taky...ale Jitys mi tu myslím už několikrát zase psala, že ji vytáčí to, že všechno posuzuju ze svého pohledu, že u nás škola funguje v pohodě a že takhle to v životě nefunguje...tak nevím, no
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 10:31:17) TaJ za mě- když čtu jak to u vás a hlavně u Federiky funguje,tak mě jen štve proč to tak prostě nemůže fungovat všude-když to evidentně jde aby to fungovalo. A přijde mi to taky trochu jako scifi,ale je mi jasné že si to nevymýšlíte a tak jen tiše závidím a mrzí mě že to takhle nemůže být všude.Protože to co děje tam kde jsou problémy,tak to ubližuje všem hlavně dětem,ale i těm učitelům a i rodičům-protože de je oboustranná vstřícnost jde vše lépe i v situacích které nejsou úplně ideální.Jenže když párkrát tvrdě narazíš,tak změníš vstřícný přístup na zrcadlové chování neboli jak se do lesa volá,tak se z něj ozývá,protože dělat ze sebe i z dítěte blbce nenecháš. A ano jsou to jedinci,ale když se takových ve škole sejde pár, tak už je to mega průšvih co napáchá velké škody. Když čtu že syn od Fed klidně učiteli přizná,že se na učivo nepodíval protože ho nebavilo a on mu nabídne možnost se to doučit, tak u nás by dítě dostalo za 5 a ještě vynadáno jak je líné a ještě drzé
|
Alena |
|
(18.4.2021 10:53:51) vrrtaku, jenže Federika za synovu skolu plati skolne :). Cimz nechci rict, ze si clovek musi zaplatit, aby se k diteti partnersky chovali ucitele, ale soukrome skoly vznikaly a vznikaji vetsinou z duvodu, ze to chteji delat "jinak" a vstricnost je zakladnim predpokladem fungovani takove instituce. Ve statnim skolstvi probiha premena mnohem pomaleji :( a bez rodicovskeho tlaku se neobejde.
|
Monty |
|
(18.4.2021 11:22:05) Aleno, to není jen otázka školného. Spíš je to "nastavením společnosti". Bohužel dost rodičů chápe "partnerský přístup" ke škole tak, že je učitel pomalu jejich otrok a jsou v opojení svými právy schopní se dožadovat/požadovat věci, nad kterými zůstává rozum stát, což může vést k tomu, že se učitel "zatvrdí" vůči jakýmkoli požadavkům nebo názorům, protože si automaticky rodiče/dítě zařadí do kategorie "prudič". No a část zase lpí na starých pořádcích (jak rodiče, tak učitelé), kdy se panu učiteli neodporuje, na slovo se poslouchá, a každý projev nespokojenosti je automaticky brán jako drzost.
|
|
|
|
Federika |
|
(18.4.2021 11:36:29) Vrtáku, školství a způsob výuky se pomalu mění. Vznikají různé alternativní školy, soukromé školy, školy s "jiným" programem. Do popředí se dostává partnerský přístup obou stran a dokonce učitel ne coby "neochvějná autorita" ale cosi jako "průvodce". A je to dobře a je to do jisté míry uskutečnitelné v každém typu školy. Nesmí ale učitel pohlížet na děti jako na "bandu líných pitomců", na rodiče jako na "prudiče" a naopak děti i rodiče se taky musí chovat jako partneři a vzájemně by se každá strana měla respektovat. Pokud by třeb mému synovi dal dotyčný učitel pětku za to, že se nepřipravil. a přiznal, že ho to vůbec nebaví a v kombinaci s online výukou už vůbec ne, navíc by ho seřval, jak píšeš, že je línej a drzej, co by se stalo? Příště by nic syn neřekl, stejně by se to nenaučil, nebavilo by ho to o to víc, navíc by ho přestaly bavit i věci, se kterými předtím neměl problém, o učiteli by si pomyslel,že je to vůl, na svou práci by rezignoval, důvěra by byla pryč. Ty si myslím psala o tom,že vedeš syna k tomu, aby řekl svůj názor-a že někdy narazí. Ano, asi narazí, přesto je správné ho k tomu vést.
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 13:19:32) Fed,ale takové alternativní školy vznikají jen ve velkých městech.A přesně jak popisuješ reakci jakou by měl syn v opačném přístupu,tak toto má právě syn. Udusán veškerý zájem o učení,o snahu dělat cokoliv navíc,protože v tom nevidí žádný smysl.Neboť cokoliv navíc a vše správně je samozřejmost,jen výjimečně se ozve strohé chválím, ale sebemenší chyba,nebo provinění je to, co se musí vyzdvihnout a potrestat a tento typ učitelek si neuvědomuje že to vede k opačnému efektu než který očekávají.Protože dám mu na výzo dvojku,on se bude příště více snažit-houby snažit se nebude,protože na co když mi stejně nikdy jedničku nedá.Málokdo má v sobě ten tah na branku -já ji ukážu že jsem lepší než ona
|
Federika |
|
(18.4.2021 13:35:32) Vrtáku, je to spíš o učitelích, nemusí to bejt nutně alternativní nebo soukromá škola. Já jsem kvůli svýmu nejstaršímu synovi odešla z Prahy, za Prahu-), abych ho mohla dát do malý vesnický školy, se vstřícnými učiteli. Ale zase "malá vesnická škola" taky rozhodně není zárukou ničeho, je třeba hledat. A chápu, že ne každý má možnosti, případně že vůbec hledat chce. Starší syn byl celkem od první třídy v 5 různých školách,teď je na VŠ. Ta poslední, byť soukromá, ho na rozdíl od těch ostatních docela semlela, naštěstí tam byl jen dva roky. A fakt vůbec nešlo o náročnost výuky, to spíš naopak.
|
Lída+2 |
|
(18.4.2021 14:04:18) Federiko, naše malá vesnická škola byla perfektní. Oni se najdou.
|
|
|
Lída+2 |
|
(18.4.2021 14:03:07) Vrták, synovi kdysi vycházela z češtiny dvojka, na vyzu bylo za tři. Když jsem oslovila profesorku: " no víte on se snaží, strašně moc, já bych mu ji i dala,ale tady platí nepsané pravidlo DYS, nemají nárok, nejlíp za tři" Já, to snad né. " Ma dysgrafii, dysortografie a dyslexie co by jste chtela"
Já: " to co si zaslouží.
" To nejde jak by k tomu přišli ty bez DYs."
A čtyři roky ma syn pána co je dře z kůže, ale k maturitě jim stačí 1/4 toho co do nich dostal. Za posledních dvacet let mu nikdo nerup u maturity.
Výsledky syn, nesnaží se, oni to totiž profesoři řekli ve třídě, takže jedou nějak. Na tři je to vždycky.
Demotivující strašný jednání. Takže flákač bez Dys má nárok na to samé. Jj.
Přiznávám, že odpočitavam dny, konečně klid, Korona situaci zhoršila. Odkryla kompletní nedostatky školství a už s ním nechci mít nic společného.
Tady na rodině navíc převládá takové to vlezu do školy, děti mě zabijí, kdoví s kým se stýkají, jejich rodiče určitě denně paří po garážích, jj . To mi vadí dost. Protože ty moje mi tu sedí jak poustevníci. Rozhodně se rizikove nejsou.
Třeba u nás na hřištích stále pásky, děti jsem už dlouho žádné neviděla. Takže se asi stýkají nevím kde. Kamarád mi vyprávěl , že viděl přijet policii na 13 letou slečnu co vlezla na hřiště, tak jim říkal, že je tam holka sama, komu vadí. Aktivní soused ze sídliště zavolal , že porušují děti nařízení. Bylo tam jedno.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(18.4.2021 14:08:18) U nás jsou hřiště otevřený.
|
|
K_at |
|
(18.4.2021 14:17:01) Lído, to je dost přemrštěný komentář "Tady na rodině navíc převládá takové to vlezu do školy, děti mě zabijí, kdoví s kým se stýkají, jejich rodiče určitě denně paří po garážích, jj . To mi vadí dost. Protože ty moje mi tu sedí jak poustevníci. Rozhodně se rizikove nejsou." Mmch u nás hřiště otevřená, pokud není hnusně, obležena dětmi, rodiči. Cvičí se, kope se, bruslí se, druží se po desítkách dětí, puberťáků i rodičů. To samé v parku. Chumel u prolézaček.
|
|
Vážný2 |
|
(18.4.2021 14:20:22) Lído děs. U nás to bylo naopak. Když syn nebyl ve škole, tak třídní vysvětlil třídě v čem má problémy, jak se liší, co mu nesmí dělat, a že ho bude známkovat podle jiných pravidel než ostatní, protože známky nejsou pro srovnávání mezi sebou.
A prostě psal jiná cvičení, učil se číst jinak (geneticky, zatímco třída sylabicky), psal jen části diktátů, měl víc času, něco psal i v kabinetu (aby měl klid). A měl samé v páté třídě, když šel na gympl. Hodně pozitivně hodnotili jeho pracovitost.
|
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 14:30:05) Lído ano, to je to co se těžko popisuje a kdo nezažil nepochopí,vždyť se přece stačí slušně ozvat.Ano rodič si jen stěžuje tady a ve škole to ani nezkusí-jenže zkusí,ale je mu to k ničemu v tom lepším případě,v tom horším se pak učitel vozí ještě víc po dítěti. Jenže někteří učitelé prostě jedou to své a to dost demotivačně.Ano je to o jedincích,ale i pár takových jedinců co dítě ve škole potká stačí napáchat dost škody a ještě se pak cítí dotčeně,protože ona je studovaná učitelka a kdo je víc,normální rodič tomu nerozumí
Ale jinak,tady se děti druží ve velkém, ze začátku na ně taky volali MP ,ale starosta řekl že hřiště nejsou uzavřené,a pokud tam mají děti roušky a rozestupy tak je to vlastně v pořádku a tak jen si pak MP zapisovala ty co neměli roušky. Mimochodem v tom úkolu co jsem tady řešila je taky napsáno že můžou chodit ve skupinkách-no hezké,jen stále platí venku 2 osoby.
|
|
Monty |
|
(18.4.2021 14:33:33) Na druhou stranu, k čemu je jednička z češtiny. Nebo jakákoli známka. Já dostala před covidem od školy papír do PPP, aby si syn vyřídil úlevu kvůli dysgrafii a mohl psát maturitní práci na počítači. Přitom není jedinej důvod, proč by ji na počítači nemohli psát všichni i bez nějakých úlev. Lpění na krasopisu a vůbec psacím písmu je relikt 19. století, vždyť dnešní generace kromě diktátu ve škole s psacím písmem prakticky nepřijde do styku. Nehledě na to, že člověk, co nesnáší psací písmo ještě nemusí být automaticky dysgrafik.
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 14:59:46) Jitys zápisy učiva, u nás učitelky teď požadují aby vše co vkládají na učebnu si žáci přepsali,nesmí si to vytisknout a vlepit-toto májí povolené jen ti co mají IVP,jinak je to hodnocené za 5. Že někteří píší nečitelně a z tištěného by se jim to lépe učilo, nezájem
|
|
Federika |
|
(18.4.2021 15:14:59) Tak moje děti určitě nic netisknou a nelepí, prostě si dělají poznámky samy. I z prezentací a tam je to nutný, udělají si svůj systém, s pavoukama, podtrhají, co považujou za důležitým doplní z googlu a dalších zdrojů. Něco si vytisknou to a nalepit, to si nedovedu představit, nejspíš by je nebavilo pak se z toho učit. Netisknou si vůbec nic.
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 15:27:00) Fed u nás dostanou text a ten musí přepsat slovo od slova a pak se ho i naučit.Pokud by to bylo jako u vás, že si z toho mají udělal výcuc,tak je jasné že to musí psát sami.
|
Federika |
|
(18.4.2021 15:28:05) Vrták, tak to je pěknej vopruz, už vidím svý děti...
|
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 17:44:47) lepím náhodně na sebe,kdyby měl někdo zájem pro dítě nebo pro sebe se podívat-objevili jsme zajímavou nabídku jak se podívat virtuálně do elektráren,syn viděl přes školu Dukovany a líbilo se mu to,registroval se i na další. https://www.cez.cz/cs/o-cez/infocentra/navsteva-elektrarny-on-line
|
|
|
TaJ |
|
(18.4.2021 15:37:47) Federiko, u nás si syn tiskne a lepí do sešitu akorát slovíčka z AJ...když chodí do školy, tak jim to paní učitelka většinou vytiskne a oni si to nalepí do sešitu...když byli doma, tak jim to posílala mailem a bylo na nich, jestli si to přepíšou, nebo vytisknou a nalepí...synovi se to líp čte z toho vytištěného, tak tiskneme... Jinak klasické zápisky do sešitu si píše psacím, učitel jim většinou takový výtah napíše na tabuli a oni si to opíšou...i při online to tak měli, učitel učil ze školy, tak to měl vždycky připravené a oni si to při té hodině opsali...když loni na jaře neměli online, tak si měli udělat ten výcuc z učebnice sami. On psacím píše vlastně jenom ve škole, jinak cokoli si píše mimoškolního, tak jedině tiskacím, myslím, že by učiteli nevadilo ani v sešitech tiskací, ale syn se rozhodl takhle, tak si to tak dělá, nabízela jsem mu, že se může zeptat, nebo že se zeptám, nechtěl, tak neřeším...diktáty tedy určitě musely být psacím, ale ty píšou jen občas...
|
Federika |
|
(18.4.2021 15:48:16) Slovíčka bych asi protestovala i já Naštěstí se žádnej jazyk takhle nikdy neučili, slovníček v životě neměli a doma se slovíčka nikdy neučili. Ale třeba to takhle někomu vyhovuje.
|
TaJ |
|
(18.4.2021 15:51:53) Federiko, tak on se to z toho málokdy přímo učí, spíš to má na zopakování, když si něco potřebuje připomenout...jinak slovíčka se mu úplně nejlíp učí na Quizletu, paní učitelka jim je tam vždycky taky dává, vidí přitom, kdo procvičuje, naskakují jim tam třeba časy, za jak dlouho našli všechny výrazy v pexesu, tak mezi sebou soutěží...máme vyzkoušené, že tímhle způsobem mu v té hlavě zůstanou nejlíp, naučí se je během chvilky a současně tam vidí jak pravopis, tak slyší výslovnost a navíc ho to takhle i baví.
|
Federika |
|
(18.4.2021 15:54:31) U nás se slovíčka prostě vůbec neučí, osamoceně už vůbec ne.Ale je fakt, že moje děti se třeba němčinu a angličtinu učily jako češtinu, prostě posloucháním a nápodobou, od malička u dalšího cizí jazyka, španělštiny, to už tak nebylo, začaly pozdě a už to nejde úplně samo, tak poslouchají filmy, čtou, ale nikdy slovíčka.
|
Lassiesevrací |
|
(18.4.2021 15:59:36) Slovíčka já osobně potřebuji, tedy hlavně to přepsání (líp si to pak pamatuji). Taky jsem na ZŠ nechápala, proč si je máme z učebnice někam přepisovat, ale později jsem si ty slovníčky sama zavedla na angličtinu.
|
TaJ |
|
(18.4.2021 16:04:25) Lassie, syn si to sice nepíše rukou, ale na tom Quizletu jsou taky cvičení, že tam naskakuje slovo v češtině a on tam musí rychle dopsat to slovo anglicky, takže si tím ten pravopis docela slušně taky trénuje, akorát že na PC a ne rukou... Je to super věc a zrovna jsme si s jeho učitelkou říkaly, že je škoda, že tohle neobjevila dřív, ještě před covidem, vlastně s tím začali až loni na jaře, jak se zavřely školy...tenkrát jsem jí i sama psala, jestli by u toho mohli zůstat i až se vrátí do školy, že je to fakt super a hodně to pomáhá...tak v tom pokračují dál
|
|
|
|
TaJ |
|
(18.4.2021 16:00:04) Federiko, tak on je v logo třídě, tam to mají ty děti s tím učením jazyků asi složitější, pokud nejsou z vícejazyčných rodin...my nikdo angličtinu nepotřebujeme ani v práci, takže syn se jí začal učit fakt až v té třetí třídě ve škole, do té doby ho vůbec nezajímala...a bohužel ani teď nechce sledovat nic v angličtině, ani své oblíbené seriály, číst už vůbec ne, čtení nesnáší i v češtině, natož v cizím jazyce, s tím asi už nic moc nenadělám...jako mě třeba překvapilo, že s angličtinou neměl vůbec problém v té psané podobě, že si od začátku bez problémů pamatoval, jak se to píše, to mě potěšilo, protože jinak občas komolil slova i češtině (teď už teda ne) a celkově mu to jde snadno, ale nikdy ho to nebavilo tak, aby si v tom jazyce něco četl, nebo se na něco koukal, to ne...
|
Federika |
|
(18.4.2021 16:11:06) TaJ, to já i chápu, pokud má logopedický problém v češtině, bude mu čtení a psaní v češtině paradoxně dělat větší problém než ta angličtina, myslím, že se tam metoda jmenuje "globální", on se to prostě učí jako obrázky, na rozdíl od češtiny.
|
TaJ |
|
(18.4.2021 17:56:24) Federiko, jo, asi jo...on má navíc dost dobrou zrakovou paměť a hodně dobře si pamatuje třeba čísla (hlavně těch jeho lokomotiv, ale i jiná), se psaním nemá v zásadě problém ani v češtině, ale čtení je horší...je pro něj namáhavější a nedokáže se pak tolik soustředit na obsah, takže třeba nějaké čtení knížky je pro něj v podstatě dost namáhavá práce a potěšení z toho žádné...pokud je to kratší text, tak to dává dobře, ale sledovat celou knihu je pro něj fakt náročné... Vyloženě logopedický problém už nemá, na řeči v podstatě není nic poznat, ale jsou tam pořád tyhle věci okolo, no...občas horší pochopení textu, takže tím pádem to občas zadrhne i ve slovních úlohách v matice, nebo fyzice, než si to přebere co a jak má vlastně počítat, ale jinak to učení celkově dává dobře...
|
Lída+2 |
|
(18.4.2021 19:27:48) TaJ, když mu vrazíš tu knihu dáš sluchátka a tam ta samá kniha načtena, není to pro něj lepší? Takhle jsem rozecetla syna v třetí třídě, nyní podobně oprášil těch dvacet knih k maturitě. Některé přečetl a poslech a dvě jen poslechl, doufá, že to bude stačit.
Jinak pokud ty slovní úlohy četli nahlas tak on byl ten kdo měl první spočítáno. Navíc spolužáci, mu nyní takto čtou fyziku. A on jim pak vysvětlí jak to mají počítat.
|
TaJ |
|
(18.4.2021 22:04:13) Lído, jinak poslouchat knihu se sluchátky syn bohužel nebude...jednak nesnáší na uších sluchátka a pak mluvené slovo vydržel poslouchat jen párkrát, když byl malý...ještě tak čtení od nás, ale jen před spaním, přes den nezájem... A on má právě lepší tu zrakovou paměť, než sluchovou...když si chce něco zapamatovat, tak je pro něj ideální, si to napsat třeba na nástěnku nad stůl, nebo tak něco...a u těch úloh, pokud mu to bude někdo číst nahlas, tak z toho pobere ještě míň, než když si to čte...on když si to přečte několikrát, tak už to pak pobere, ale na první přečtení obvykle ne... A nebo když mu to přečtu já a pak ho navádím na ty správné pochody, tak aby došel k tomu, co a jak a proč
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(18.4.2021 15:09:57) Já to tedy chápu. Proč by proboha maturant neměl umět čitelně psát???
|
K_at |
|
(18.4.2021 15:24:43) Schopnost napsat text vlastní rukou považuji teda za základní. Psací to být nemusí. Myslím, že je dobrý umět si poradit i bez PC..
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:27:41) Kat, "psací to být nemusí" je v této diskusi jaksi zcela zásadní.
|
K_at |
|
(18.4.2021 15:29:50) Monty, tak psací písmo je ve své podstatě geniální. Ale zásadní je, že tvůj syn je dysgrafik a má jaksi věci jinak. Tam tiskací a PC má smysl.
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:32:28) Kat, nikoli, psací písmo je ve své podstatě dinosaurus. Pokud chceš argumentovat jemnou motorikou, tak psací písmo rozhodně není jediná příležitost, jak si ji nacvičit.
|
K_at |
|
(18.4.2021 15:36:40) Monty, nejen jemná motorika. Zapojuje komplexně mozek. Oči, ruka, mozek....
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:40:07) Kat, a psát tiskace, při tom se zapojuje co? Prdel? Upřímně řečeno, napodobit opravdu úhledně a čitelně tiskací písmo je o dost těžší než něco jakž takž čitelně naškrábat "psace".
|
K_at |
|
(18.4.2021 15:47:40) Monty piš si klidně prdelí, je mi to fuk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:15:04) Okolíku, proč by měl umět čitelně psát PSACÍM PÍSMEM, který mimo školu nemusí nikdy v životě použít?
|
Okolík |
|
(18.4.2021 15:32:25) Monty, já jsem o psacím písmu nic nepsala. jen o čitelném a vlastnoručním... Pokud člověk není dys-, tak je obvykle psací písmo rychlejší a pohodlnější.
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:34:08) Okolíku, tak to nejsme ve sporu, rukou psané čitelné písmo je užitečná dovednost, ale PSACÍ skutečně být nemusí. Jak jsem už psala, moje máma má rukopis nesmírně úhledný, ale píše prostě tak, jak je vytištěná kniha. Psace se snad jenom podepisuje a stejně to má tvary tiskacího písma.
|
Okolík |
|
(18.4.2021 15:39:36) Já sama píšu takovým nějakým hybridem mezi psacím a tiskacím, ustálila jsem si ho na VŠ. Takové tiskopsace😉
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:49:20) Okolíku, mě písmo celkem baví. Už na základce jsem si ve volným čase překreslovala různé typy písem vč. švabachu a učila se ta písma číst i psát. Většina je nich nepoměrně složitějších než "vzor z písanky", nehledě na variety, které z něj po čase vzejdou. Jako z písanky nepíše v dospělosti prakticky nikdo. Proto mi není tak úplně jasné, proč se na tom psacím písmu tak lpí, resp. proč se vyžaduje jeho používání. Mám pocit, že v některých státech se od něj ve výuce už úplně ustoupilo. My ho ovšem budeme mít ještě za pět set let, protože "za Rakousko Uherska se to tak dělalo".
|
Okolík |
|
(18.4.2021 16:14:11) Monty, já bych řekla, že se to psací písmo děti učí ve škole, všechny stejné písmo, jak mají navazovat písmena a tak. Ale potom dál si vytvoří svůj rukopis. Co vím od dětí, tak ve škole na 2.stupni a výše už vyžadovali jen čitelnost, na psacím pokud vím nikdo z učitelů netrval...
|
Monty |
|
(18.4.2021 16:17:07) Okolíku, njn, všude je to jinak, syn prostě diktáty tiskace psát nemůže. Proč, to netuším. Dokud nemá "papír", tak smůla. Ne že by to nebylo jedno, počítám že po maturitě už nikdy žádnej diktát psát nebude a na psací písmo může v klidu zapomenout, jen mi to tak proběhlo hlavou, když jsem četla příspěvek o češtině a dysgrafii.
|
Okolík |
|
(18.4.2021 16:20:36) Diktáty na gymplu? To neznám... Ale myslím, že od tebe jsem to tu už četla.
|
Monty |
|
(18.4.2021 16:23:22) Okolíku, jo, diktáty na gymplu. To je snad jediná výhoda distanční výuky - žádný diktáty. Plus teda ještě "žádný míčový hry" a možná komplet celej tělocvik.
|
|
Kaliope X |
|
(18.4.2021 18:04:48) Dítko na nižším gymplu diktáty má.
V první třídě se číst učilo genetickou metodou, takže nejdřív psalo tiskacím a v druhém pololetí byl boj s písankami. Takže pak celý první stupeň psalo tiskacím, jen v češtině muselo psát psacím.
|
|
Lída+2 |
|
(18.4.2021 19:23:19) Okolík mají na diktáty samostatný sešit, jeden asi 60 listů na 4 roky.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(18.4.2021 15:53:59) Okolíku, já mám takové tiskopsací písmo někdy od konce základky...všechna počáteční velká písmena píšu jen tiskací, dál pokračuju v podstatě psacím, akorát malé "s" píšu i uprostřed slova jako tiskací.
|
K_at |
|
(18.4.2021 16:19:15) No, já psala jako čuník, neboť dodnes neuvolněná ruka. A potom cca v 7.tridd jsem si přestavila rukopis překlopený obráceně. Psala tak spolužačka a mně se to moc líbilo. ale píšu spíš psace. S různými třeba tiskacím 1.velkým písmenem atd. Tiskací používám častěji na některé info pro rodiče. Tiskací mi přijde srozumitelnější pro cizince.
|
|
|
|
|
Kaliope X |
|
(18.4.2021 18:10:45) Okolíku rychlost psaní není v písmu, ale pisateli. Psala jsem psacím, pak jsem během druhého stupně a gymplu několikrát z nudy měnila písmo i sklon a pomalejší to bylo jen, než jsem si na nový styl zvykla. Během vysoké už jsem psala jen tiskacím s obráceným sklonem a stíhala bez problémů.
|
|
|
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:18:10) Mmch, moje velmi pečlivá a akurátní matka má krásně čitelný rukopis. Nikdy ovšem nepsala jinak než tiskacím písmem. Ani nevím, jestli psace psát umí.
|
Federika |
|
(18.4.2021 15:19:17) A oni nemůžou psát tiskace? Já se musím kouknout, ale kluci oba píšou tiskace a dcera nevím, něco mezi. I já něco mezi.
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:23:24) Federiko, syn píše odjakživa všechno tiskace, kromě diktátů, ty prostě MUSÍ být psace. Při žádné jiné příležitosti psací písmo nepoužívá, takže se mu občas stane, že jaksi "zapomene", jak se to či ono písmeno psace píše.
|
Federika |
|
(18.4.2021 15:27:29) Aha, tak to jsem nikdy neslyšela. A navíc děti diktáty nepíšou, snad na prvním stupni psaly...
|
|
|
|
|
|
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 14:57:01) Monty bohužel dobrá známka je nutností k přijímačkám-i když každý ví že není jednička jako jednička,takže ve výsledku jedničkář ze školy A má stejné znalosti jako dvojkař ze školy B ,ale počítáme průměr známek. Syn nejlepší matikář ve třídě,vědomostma je kus před třídou,ale má dvojku-takže strojka kde je převis a berou jako hlavní známky matika,fyzika,čeština a angličtina (jazyky mu zas tam moc dobře nejdou)tak ze všeho má za 2,takže dle mě moc šancí nemá,přesto že o tomto ví dost,bude ze systému odstraněn dřív než to může ukázat
|
Monty |
|
(18.4.2021 15:01:52) "...bohužel dobrá známka je nutností k přijímačkám"
Vrtáku, protože je blbě celý ten systém známkování. Včetně toho, že je "dobrá známka potřeba k přijímačkám". My si tu hrajeme na to, že oddělujeme zrno od plev na základě výsledků ze DVOU předmětů, z nichž jeden je vzhledem ke své "lokální působnosti" přímo předurčený k tomu, aby byl z jakéhokoli plošného hodnocení vyjmut, navíc se (většinou) učí nesmyslně a neefektivně. A to se bavíme o známkování, které nemá žádný pevně daný "mustr", na rozdíl třeba od celostátních srovnávacích testů, jak nemám plošný testování ráda.
|
|
|
Lada2 |
|
(18.4.2021 15:18:03) Tak ve wordu je oprava gramatickych chyb. I to muze byt jeden z duvodu. Navic to nabizi slova, ten maturant by mel mit sam svoji fantazii. Mel by byt schopny napsat souvisly text bez milionu skrtancu, kdyz mas moznost konceptu.
|
Okolík |
|
(18.4.2021 15:31:39) Automatické opravy jim při maturitě vypnou, pokud je nemají povolené.
|
|
|
Lída+2 |
|
(18.4.2021 19:22:01) Monty, syn za sebou má maturitní sloh ( ano ten zrušený , naše škola z něj neodstoupila). Všichni na PC. Profesor nadšený, že to po všech přečetl. Takže oni asi i ty co píšou krásně asi to neni nic moc, když zavládlo nadšení.
Jinak zvláštní, že to řešíš až nyní. Nam v Ppp u nás řekli ( když byl asi v sedmé třídě), že pokud to syn nebude mít delší dobu, nebo ty kontroly prerušime, že mu ten PC na sloh nedovolí. Prý takový experti co přijdou rok před maturitou smůla.
Tak ráda čtu, že se to změnilo.
|
Okolík |
|
(18.4.2021 19:27:54) Lido, tomu jsem se taky už divila. Že to uznají, když je to jen z předmaturitního ročníku....
|
|
Monty |
|
(18.4.2021 19:30:42) Lído, já to neřeším vůbec, s tím přišla škola, dokud ještě nebylo jasný, jestli se bude hodnotit sloh Cermatem nebo školou. Vzhledem k tomu, že to Cermatem nebude, asi se na celý PPP vykašlu - leda že by syn sám chtěl to psát na počítači.
|
Lída+2 |
|
(18.4.2021 19:35:29) Monty, tím lip, že to opravuje škola.
I když po tomhle slohu Ti nevím. Možná by bylo lepší kdyby to opravil někdo další ze školy.
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(18.4.2021 15:48:30) Lído, tady u nás se tedy děti druží venku dost...chodím kolem dětského hřiště, denně je plné dětí i maminek, rozestupy a roušky prakticky žádné...nedávno jak bylo pěkně, tak jsme šli se synem přes park a opět skupinky rodičů s dětmi, pěkně v chumlu, u metra jsem potkávala skupinky puberťáků posedávat a postávat, samozřejmě roušky žádné, protože buď měli pití, nebo něco k jídlu, někteří větší i kouřili...moje dítě taky většinu času bylo doma a nebo šlo ven jen s námi...poslední dobou byl občas s jedním kamarádem, ale mají přitom roušky, jelikož jsou obvykle na nástupištích vlaků a tam byly povinné už dávno...takže tolik asi k tomu družení dětí venku...
|
Lída+2 |
|
(18.4.2021 19:33:35) TaJ, schválně jsem obešla tři hřiště, jedno dítě za páskou.
Nemělo se to odpaskovat, když už je po těch nařízeních?
Dvě děti s rodiči na koloběžce.
Pravda v kroupach. Kdo by lital po venku.
A jedna slečna na prkynku. Sama.
|
vrrtak |
|
(18.4.2021 20:37:01) Lído u nás na skejtu dnes asi jen 6 dětí,ale do oběda byla mlha s mrholením a celý týden sněžilo,takže je to počasím.Jak se udělá pěkně tak tam bude zase plno
|
|
Kaliope X |
|
(18.4.2021 21:32:15) U nás se množství lidí na dětských hřištích celý předchozí rok řídilo jen počasím, navíc naše hřiště ani uzavřít nejdou.
|
|
TaJ |
|
(18.4.2021 21:57:52) Lído, aha, tak tady jsem si ani nevšimla, že by to hřiště někdy bylo zapáskované...ale maminky s dětmi tam byly pořád, nebo pár dětí samotných...včera nevím, včera jsem venku nebyla, celé dopoledne pršelo, sněžilo...syn byl s manželem celé dopoledne na nádraží v Kutné Hoře . Dneska jsem tedy kolem hřiště taky nešla, ale počítám, že tam určitě děti byly, celé dopoledne se tu střídalo sluníčko s mraky, ale nepršelo, ani nesněžilo, bylo i tepleji, než včera...syn byl tedy celé dopoledne s kamarádem pro změnu na Hlaváku
|
|
|
|
|
|
|