| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Speciální pedagožky ve školkách

 Celkem 66 názorů.
 ivett30 


Téma: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:01:23)
Čím dál častěji se ve svém okolí setkávám s tím, že jsou na místa učitelek přijímány speciální pedagožky místo učitelek kvalifikovaných pro předškolní pedagogiku.
Vím že mým spolužačkám kvalifikovaným jako učitelky předškolní pedagogiky bývá velice často nabízeno místo asistenta ve školce, protože namísto učitelky chtějí ředitelky dosazovat speciální pedagožky kvůli logopedii. Často to pak vypadá tak, že asistentky kvalifikované jako učitelky MŠ musejí za učitelky speciální pedagožky suplovat hru na klavír a jiné odborné činnosti, které speciální pedagožky se svým vzděláním neovládají.
Připadá mi to jako dehonestace vzdělání pro předškolní pedagogiku.
A jaké zkušenosti s tím máte Vy kolegyně učitelky, ale i Vy rodiče, vnímáte nějak rozdíly tohoto vzdělání při působení na Vaše děti?
 Půlka psa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:07:19)
Chápu, o co ti jde, ale když už se ptáš na názor rodičů.....

Jako rodiči je mi to úplně jedno, protože chci jedině, aby všechen personál ve školce byl milý, laskavý a měl rád děti. Jejich vzdělání i hry na klavír nebo na cokoliv jiného, jsou mi srdečně šumafuk. :-)
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:19:42)
Za sebe osobně se zcela ztotožňuji s Půlkou.
Teoretické odbornosti jsou mi v MŠ ukradené, chci vyrovnaného kultivovaného člověka, který má rád děti, je ochoten se k nim laskavě chovat a zajistí jejich bezpečnost a pohodu.
Nechci se tím dotknout učitelek ani speciálních pedagožek, ale ony ty kvalitní jsou si jistě samy vědomy, že osobnostní předpoklady jsou klíčové a žádná teoretická kvalifikace je nenahradí.
Nicméně pro děti ze sociálně komplikovaného prostředí je určitě přínosné, když si dětí v předškolním věku všimne odborně vzdělaný personál.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:26:23)
chci vyrovnaného kultivovaného člověka, který má rád děti, je ochoten se k nim laskavě chovat a zajistí jejich bezpečnost a pohodu.
Nechci se tím dotknout učitelek ani speciálních pedagožek, ale ony ty kvalitní jsou si jistě samy vědomy, že osobnostní předpoklady jsou klíčové a žádná teoretická kvalifikace je nenahradí.

Souhlasím, ale v dnešní době, pokud by výše zmíněný člověk jakého popisuješ, neměl kvalifikaci v oboru předškolní pedagogiky nebo speciální pedagogiky, nemohl by být jako učitelka ve školce zaměstnán
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:39:23)
Ivett, já vím.
Protože osobnost se těžko nějak oficiálně prokáže, kdežto papír je papír.
Ono to asi těžko lze dělat jinak, ale jako rodič zkrátka lpím na tom osobním přístupu více než na veškerém teoretickém vzdělání.
Na tomto stupni kolektivní péče tedy.
Něco jiného pak jsou vyšší stupně vzdělávání, škola, tam už mi jde o celkovou profesionalitu.
Každopádně to, ze školky zaměstnávají čím dál více speciální pedagožky, je podle mě dané čím dál horším stavem řečových schopností předškolních dětí. Chtějí zajistit tu logopedickou péči.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:53:22)
ano to je pravda, že řečové problémy jsou u předškolních dětí čím dál častější, ale myslím si, že mateřská škola má primárně nabízet předškolní vzdělávání nikoli diagnostiku a péči o děti s poruchami řeči, to nabízí primárně logopedické ambulance.
je samozřejmě fajn, když jedna z kolektivu učitelek je speciální pedagožka,která tuto pomoc může nabídnout, ale neměly by být dle mého názoru všechny učitelky ve školce speciální pedagožky, aby pak to předškolní vzdělávání za ně musely suplovat kvalifikované učitelky na pozici asistentů, které tak dělají hodně muziky za málo peněz. naopak by možná tyto speciální pedagožky měly být zaměstnávány na pozici asistentů, aby tak mohly nabídnout potřebným dětem speciální vzdělávání v rámci svého oboru a to ostatní by nabídly učitelky předškolní pedagogiky v rámci svého oboru
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 12:02:52)
Ivett, tvoje myšlenka má logiku, to je ale věc organizace práce ve školce, otázka pro ředitele.
Z pohledu rodiče je podstatné, že se dětem někdo věnuje ve všech potřebných směrech. Kdo, na jaké pozici, za kolik peněz, to už je mimo jejich obzor.
Za rodiče se tedy vyslovuji pro ten laskavý a respektující přístup v první řadě, resp. za rodiče, který ani nemá na školku žádné vzdělávací požadavky.
Co se týká té vnitřní organizace, dává smysl to, co píšeš.
 HelenaPa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 12:30:39)
Neříkám, že mají být všechny logopedky, ale říkám, že i speciální pedagog má ve školce místo. Logopéči jsme si zajišťovali samostatně, ale dokud děti chodily do školky, bylo to k ničemu, protože celou dobu, co byly ve školce, je nikdo neopravil, nikdo se nesnažil. Nechaly je žvatlat, jak se jim líbilo. Jakmile přešly do školy, obě moje děti rychle začaly mluvit správně.
Navíc nemyslím, že speciální pedagog nedokáže rozvíjet výtvarné a hudební cítění. K tomu není potřeba znalost hry na klavír. Stačí slušně zpívat, mít nápady a chuť do práce a "být naladěn" na děti.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 12:51:29)
Dovolila bych si poznamenat, že speciální pedagožka, která získá Dis titul na Voš pedagogické nebo i Bc titul na pedagogické fakultě, není aprobovaný logoped, tedy nemůže ani nabízet správnou logopedickou péči, pouze nějakou doplnkovou péči ve spolupráci s klinickým logopedem a klinickým logopedem se může stát pouze Mgr v oboru speciální pedagogika, který si na to udělá ještě zvláštní specializaci. Vím, že tu specku studují většinou holky, které by pro nedostatek talentu nevzali na klasický pedák, ale samozřejmě i lidé, kteří touží pomáhat postiženým
 HelenaPa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 13:20:43)
U nás ve škole máme speciální pedagožku, která je magistra, má vystudované dvě vysoké školy (běžný pedák + specku).
Je mi jasné, že sepciální pedagog není klinický logoped. Ale předpokládám, že se při studiu věnovali i logopedii. A pořád vidím jako lepší přínos učitelku, která se dětem věnuje (byť třeba na 100% kvalifikovaně) i po té logopedické stránce, než když navštěvujeme klinického logopeda a většinu dne (pobyt ve školce) na děti nikdo v tomhle ohledu nedohlédne. Neříkám, že s nimi mají dělat cvičení. Ale aspoň se zajímat o to, co doma procvičujeme a pak je u mluvení trošku hlídat (opravovat).
 HelenaPa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 13:31:29)
Předpokládám, že učitel je odborník. Ve smyslu - zjistím si co nejvíc informací o dětech, abych jim mohl pomoct. Pokud bude vědět, že Lojzíkovi a Pepíkovi pomůže neopravovat, naopak František a Karel jen trošku "lajdačí" a pomůže jim, když se na ně dohlídne, tak se podle toho zařídí. Vůbec nemluvím o opravování všech. Doufám, že "všem podle stejného metru" už je dávno překonaný koncept.

Vidím to tedy z pohledu učitelky 2. stupně, která občas zabrousí na ten první. Pokud mám pocit, že má dítě problém, projdu případné doporučení z poradny. Pokud žádné nemá, promluvím s kolegy a rodiči a zjistím, jestli je to problém jen u mě. Prodiskutujeme možná řešení jak s rodiči, tak s dítětem. A hledáme optimální podporu.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 13:42:13)
No já osobně se domnívám, že je v kompetenci učitelky ˇMŠ pouze doporučit řešit nějaký ten logopedický problém se specialisty, což vím, že někteří rodiče ani nikdy nezačnou řešit a je dle mého názoru nesprávné řešit to hromadně logopedický cvičením v kroužku jak píše uživatelka výše, protože některým dětem to může uškodit, někteří rodiče si to nepřejí a není to prostě v kompetenci učitelky MŠ
 HelenaPa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 13:50:12)
S tím souhlasím. Může doporučit řešit. Ale pokud budou mít rodiče zájem, klidně s dítětem pracovat může. Rodič taky není klinický logoped.
A souhlasím, že procvičovat řeč v kroužku se všemi není OK.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 9:11:55)
opravování při mluvení je ten nejblbější nápad, tím se opravdu řeč nezlepšuje
 Půlka psa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 9:25:11)
Nezlepšuje, akorát pořád nevím, čím se teda jako zlepší. Kluka opravuju a se.e nás to oba. Raději pak nemluví vůbec. Tak ho neopravuju a nevede to taky nikam. Pak mi dospělý kamarád, co má tu stejnou logopedikou vadu vysvětlí, že jeho opravovali moc málo a určtě by se to tehdy naučil a dnes už ne. Tak zase začnu opravovat, pak kluk zase nemluví, tak přestanu a tak pořád dokola.

Na logopedii mi akorát řekli, že to všechno umí, krátkou uzdičku nemá, takže teď ho jen opravovat, aby to konečeně začal používat. Není prý akorát zvyklej. Tak ho zvykáme už mnoho let, opravujeme a stejně to L nepoužívá a drmolí, i když mluvit správně a srozumitelně umí, pokud na to myslí a se snaží se. ~n~
 Okolík 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 17:30:19)
První rada naší logopedky byla NEOPRAVOVAT. Tak nevím. Kdyby moje děti ve školce někdo opravoval, nejspíš by mlčely....
 Žžena 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:57:08)
ivett,
to je zajímavé, že nemůže být zaměstnán, když naše MŠ v nabídkách zaměstnání oslovuje i "jen" maminky bez kvalifikace, požadavkem je vztah k dětem.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 12:01:08)
za předpokladu, že ředitelka může doložit, že nesehnala na tuto pozici nikoho kvalifikovaného, musí zaměstnat někoho nekvalifikovaného - někdo to dělat musí, ale v tomto přípapadě, musí být volné místo inzerováno po dobu co tam nekvalifikovaná pedagožka bude stále na úřadu práce a kdykoli se o to místo přihlásí někdo kvalifikovaný, musí ho dostat, leda by ona nekvalifikovaná pedagožka zahájila studium pro získání kvalifikace, tím by si místo udržela
 HelenaPa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:48:40)
Měla jsem děti ve školce, kde paní učitelky měly vzdělání na předškolní pedagfogiku. Hrály na klavír. Ale děti ve školce (skoro všechny) nemluvily správně. Nebyl důvod, aby se to naučily líp, protože si navzájem prostě rozuměly. Logopedii jsem s nimi obíhala sama, na vlastní náklady, z vlastní iniciativy.
Raději bych, aby se paní učitelka věnovala mým dětem po stránce logopedické a písničky jim klidně pustila z rádia nebo Youtubu.
 Bouřka 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 11:58:35)
No a já bych byla radši, kdyby dítě ve školce rozvíjelo výtvarno a hudebno a na řeči dětí pracovali zejména rodiče. Ony totiž speciální pedagožky pracují akorát s drobnými problémy, kde je to hodně o tom, že se tomu věnuje práce a pozornost, na vážnější problémy se stejně musí ke klinickému logopedovi. A i pak se dře hlavně doma. No asi jsme měli štěstí, jedna naše paní učitelka tu speciální pedagogiku měla. Ale uměla i ten klavír a výtvarku, takže logopedie pro potřebné se konala ve vyhrazeném čase a jinak se věnovali širokým aktivitám.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 13:54:48)
Od školky jsem požadovala socializaci dítěte v kolektivu, vlídné zacházení a ohlidani v době, kdy jsem v praci, jestli umí učitelka hrát na klavír, mi bylo spis jedno. Předškolní vzdělávání podle mě má dítě hlavně každý den doma v rodině, neučí se snad fyziku.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 13:59:15)
Víc mi vadilo, že jedna z učitelek byla vyloženě zlá, dceru jsme poslední dva měsíce před skolou přestaly do školky dávat, zjistili jsme to bohužel pozdě. Třeba strašila děti, že na ne máma zapomněla a nepřijde pro ně. Na klavír teda hrála.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:02:24)
tak to je teda hnus
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:05:03)
Já osobně to mám stejně, ale u mě je to ovlivněno i tím, že já jsem kvalifikovaný pedagog, který tu předškolní výchovu odborně dopřeje svému dítěti i ve volném čase
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 15:57:43)
Evelyn, přesně tak.
Dítě předškolního věku si umím vychovávat a vzdělávat sama a při vší úctě, zvládnu to v rámci individuálního přístupu v rodině lépe než jakýkoliv ústav.
Ústav může být přínosný pro děti, které mají v rodině slabou podporu.
Jinak jde primárně o to, aby se děti zabavily v bezpečném prostředí, zatímco jsou rodiče v práci.
U předškoláků pak případně i o to, aby si zvykli na fungování ve vzdělávacím zařízení.
Že učitelky dokáží upozornit na případné problémy školní zralosti, je určitě dobře pro rodiče, kteří by se nedokázali zajímat a zjistit úroveň svého dítěte sami (resp. pro ty děti je to dobře).
 Yuki 00,03,07 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 16:32:23)
ropucho, jen poznámka, tady na Rodině jsme z 99,99 % všichni schopni si děti vychovávat i vzdělávat líp než školka, většina z nás by zvládla i tu socializaci s kamarády, ale Rodina není reprezentativní vzorek naší populace

Tu školku potřebují hlavně děti z nepodnětných rodin, proto taky vznikl povinný poslední ročník školky
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 16:48:10)
Yuki, no to já vím a v mých příspěvcích je to tu minimálně dvakrát zmíněno, že pokud má mít MŠ nějaký edukační přínos, tak pro děti ze slabého sociálního prostředí.
Nicméně kdyby tomu tak nebylo, musel by to holt nahradit jiný systém, třeba nějaké nulté přípravné ročníky ZŠ nebo cokoliv podobného.
Empatický přístup k dětem ve věku do 6 let každopádně považuji za nadřazený jakékoliv odborné edukaci.
 Půlka psa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 7:56:48)
"Tu školku potřebují hlavně děti z nepodnětných rodin, proto taky vznikl povinný poslední ročník školky"

To je sice pravda, ale i ti potřebují spíš vlídný přístup než klavír. Možná ovzvlášť tyto děti. Nic proti klavíru, ale v mnoha školkách ho ani nemají, a i kdyby měli, tak to přístup nevyváží.
 Vítr z hor 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 8:14:21)
Specialni pedagogika a neznalost hry na klavir vsak vlidny pristup nezajisti. Nekdy dokonce naopak - kdyz tak nejak nevedi, co s detmi delat, bo to nestudovaly a shury jim dano nebylo, propadaji nervozite a to se podepisuje na pristupu k detem.

Mym detem na ZS shodou okolnosti nejvic ublizila specialni pedagozka. Ucit neumela vubec, byla dokonce horsi nez tamni ucici druzinarky. Tak aspon zkousela jakesi psychohratky...

(Jo a zachranovala to soukrome a za penize jina specialni pedagozka)
 Půlka psa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 8:28:13)
"Specialni pedagogika a neznalost hry na klavir vsak vlidny pristup nezajisti. "

No jistě, že ne, protože vlídnost vůbec není záležitostí vzdělání. Mé děti měli celkově samé skvělé učitele a učitelky, ať to bylo ve škole nebo ve školce. Akorát jedno dítě mělo fakt ježibabu v první třídě. Té jsem se bála i já. Raději jsme dali dceru na jinou školu. Shodou okolností to byla speciální pedagožka, ale nemyslím si, že je to o tom, co vystudovala. Byla to prostě zlá babizna a to se druhem studia nezmění.

Pro mně je fakt daleko zásadnější charakter, vlídnost a trělivost toho člověka, protože si myslím, že ty děti může dalko víc poškodit, když jim x hodin denně pět dnů v týdnu vládne zlá megera, než je přínos jakékoliv dovednosti, co tam mohou získat. I kdyby to bylo za cenu tohu, že se nikdy nenaučí lehce držet tužku, doprovázet zpěvem klavír, případně správně vyslovovat fň. ~;)
 Tante Bante 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 21:21:44)
Děti z "nepodnětných" rodin, potřebují klavír na prvním místě. Klavír a zpěv, živou hudbu. Potřebují pohádky, krásu, soulad, prožitek, že má cenu spolupracovat s ostatními lidmi.
 Vážný2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(14.9.2020 0:57:15)
Obávám se, že potřebují naučit se předem jiné věci: Jak se obléknout, přechod od inkontinence, jak si utřít zadel, jak si umýt ruce, jak se učesat, jak si vyčistit zuby, často pomoci v rozvoji řeči, ... Pohádky a muziku taky, ale to ve většině školek je.

Problém je, že děti s těmito problémy zdaleka nejsou jen v nějakých sociálně vyloučených lokalitách. Řada nejen tříleťáků má řadu takových problémů.
 Vítr z hor 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(14.9.2020 5:53:13)
Vyse uvedene se nakonec nauci v podstate vsechny deti. Kvuli stavu a poctu deti prichazejicich do MS je nesmysl, aby tam na ne byla jedna ucitelka. Mela by mit vzdy k sobe chuvu/asistentku, ktera resi sebeobsluzne potize.

Tante ma naprostou pravdu v tom, ze skola ma srovnavat rozdily mezi detmi a poskytovat jim ty vyssi podnety, ktere cloveka kultivuji a zdaleka je nemaji vsichni automaticky doma. Skola tak kultivuje spolecnost a snizuje ty nekdy drasticke rozdily, vytvari budoucnost zeme. Specialne hudba je socialnim markerem (viz americky problem - klasicka hudba je bila a antiAfroamericka). Na hudbu neni dost casu a musi zacit vcas, jinak to nefunguje. Vzit pubertaka na Mozarta uz nic neresi. Skolka a 1. stupen, ktere nezajisti kvalitni uvod do vazne hudby, rozdeluji spolecnost a ublizuji vsem - tem, kteri to maji z domova i tem, kteri ne.

No a pak je pravicove pojeti veci: dame vsem detem jednoduchy zaklad, na to maji narok, a kdo chce pro svoje deti vic, at si to zaridi nebo zaplati.
 Vážný2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(15.9.2020 23:13:43)
Potíž je i v dělení tříd. Řada tříd je v MŠ smíšených, ale ti co jsou předškoláci, potřebují jiný program než ti mladší. A tudíž prostě občas s předškoláky pracuje asistent. Samozřejmě pod vedením učitelky, ale samostatně. Podobně je občas třeba speciálně pracovat s cizojazyčnými dětmi (je na to kurz) a s dětmi, které mají popsaná podpůrná opatření (má rozhodně při vzdělání sociálního pedagoga více specky než běžné SŠ učitelky). A o tom všem vést dokumentaci, zapisovat jejich progres do šk.matriky atd. V realitě připravuje i IVP, pouze ho pak učitelka a ředitelka schvaluje.

A vedle toho řeší i to oblékání, posr... zadečky atd. A přípravu spec. jídla pro alergiky, pomoc při prostírání pro ostatní (ale běda, pokud by se sekla a dala alergikovi něco špatného) a má kurz první předlékařské pomoci pro alergiky vč. injekce adrenalinu atd.

Toto je úloha asistentky.

A dosud neměla minutu mimo přímou vyučovací povinnost 8h denně. Schválně jestli si paní ředitelka všimla, že ji nesmí vyúčtovat ze státního rozpočtu více jak 36h týdně PVP. Sice snížení PVP na 32-36h PVP je odloženo do příštího roku, ale maximální hodiny jsou platné už letos.
 Půlka psa 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(15.9.2020 22:54:46)
U nás je třeba lesní školka. Hrají si s šiškama a bez klavíru a zpívají u ohýnku. Není to o nic horuší. ~d~
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 17:22:11)
tedy můžou ty děti .,hlídat" po dobu, co budou matky v práci nezaměstnané sousedky od vedle?
protože ty matky po osmihodinové směně budou mít ještě energii se těm dětem nějak odborně věnovat
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 18:00:53)
Ivett, děti může hlídat celkem kdokoliv, po celá staletí to tak bylo.
Kolektivní zařízení je jedna z možností, u nás plošně rozšířená, jinde ve světě jsou zvyklosti pestřejší.
Hlídání lze zajistit různě, vzdělání lze zajistit také různě.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 18:10:25)
TO ANO ALE PAK PO TOMTO HLÍDÁNÍ A INDIVIDUÁLNÍM VZDĚLÁVÁNÍM TO VYPADÁ TAK, ŽE UČITELKY V PRVNÍ TŘÍDĚ ZÁKLADYKY NEZVLÁDAJÍ ANI DESET DĚTÍ NATOŽ TŘICET JAKO TOMU BYLO ZA MÉHO DĚTSTVÍ, PROTOŽE TYTO DĚTI NEMAJÍ ŽÁDNÝ REŽIM, NÁVYKY ANI MEZILIDSKÉSOCIÁONÍ CHOVÁNÍ
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 18:29:38)
Ivett, to tedy nevím, jestli prezentuješ podloženou skutečnost, nebo nějaké dojmy.


 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 18:39:56)
ZKUŠENOSTI UČITELEK PRVNÍCH TŘÍD VE SVÉM OKOLÍ, I SVOU, KDYŽ DOTANU NĚJAKÉHO DOMOŠKOLÁKA, KTERÝ SE JEŠTĚ V ŠESTI LETECH NEDOKÁŽE OSPOUTAT OD MATKY A TAK PRVNÍHO PŮL ROKU VE ŠKOLCE PROPLAKAL A NÁSLEDUJÍCÍHO PŮL ROKU JSME DOHÁNĚLI DOVEDNOSTI, KTERÉ UŽ OVLÁDALY DĚTI O DVA ROKY MLADŠÍ. ALE MOHU ŘÍCT, ŽE JSEM DOTALA I VELICE ŠIKOVNOU DOMOŠKOŮAČKU, KTERÁ SICE VE SVÝCH ŠESTI LETECH PRVNÍ MĚSÍC VE ŠKOLCE PROPLAKALA, ALE NÁSLEDNĚ SE JÍ U NÁS ZALÍBILO NATOLIK, ŽE MAMINKA JEJÍ DVĚ MLADŠÍ SESTRY UŽ K NÁM ZAČALA DÁVAT HNED VE DVOU LETECH MÍSTO DOMOŠKOLÁCTVÍ A PSALA NA NÁS SAMÉ POCHVALNÉ DOPISY ŘEDITELCE A NA OBEC
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:19:00)
Ivett, tedy osobní dojmy z pár jednotlivých případů, žádná relevantní statistika ~;)
Aby mi bylo rozuměno, já vůbec nechci znevažovat práci MŠ učitelek, jen si nemyslím, že bez docházky do MŠ zůstane dítě zákonitě zanedbané, zaostalé a asociální.
 Vítr z hor 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:22:30)
Většina domškoláků, které znám, jsou perfektně připravené děti, z nichž část už umí číst a psát. Jen výjimečně jsou to děti alternativních matek, které je/se skrývají před státními institucemi. No a pak jsou ti normální, jen sem tam někdo s přerostlou pupeční šňůrou.

Spíš bych řekla, že domškoláci jsou citlivější na kvalitu učitelek, že jim prostě nesedí semetriky a taky hůře absorbují znalosti a dovednosti v kolektivu a pod vedením průměrných a podprůměrných pedagogů. Dohánějí to ale podnětným domácím prostředím.
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:42:14)
"Spíš bych řekla, že domškoláci jsou citlivější na kvalitu učitelek, že jim prostě nesedí semetriky a taky hůře absorbují znalosti a dovednosti v kolektivu a pod vedením průměrných a podprůměrných pedagogů. Dohánějí to ale podnětným domácím prostředím."

To zní pravděpodobně a logicky.
 Aninabe 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:28:57)
~8~ Děti domškolákovaly skoro 5 let. Protože semetrika v první třídě, nevydýchaly ji. Nastoupily na 8G a vypadají teda dost samostatně. Ale do školky chodily 2 roky, od 5 do 7 (letní nedonošenci).
 Yuki 00,03,07 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:01:50)
vadí mi, že ze škol zmizely učitelky na prvním stupni, který byly speciální pedagožky a měly třeba dvacet let praxe, uměly si poradit s dětmi s spu, vyhodili je, tak si našly místa ve školkách,
Ve školce dělají logopedii, přitom dítě s opravdu velkým problémem jen matou, to potřebuje klinického logopeda, na školách chybí někdo, kdo by uměl speciální pedagogiku a ve školkách chybí ti, kdo by ovládali obecně předškolní pedagogiku
není to chyba ředitelek ani učitelek ani speciálních pedagožek, ale toho našeho nesmyslnýho systému
kdyby ty specky zaplatili, mohly by se starat o děti ve školách místo asistentek, který se rekrutovaly z prodavaček a servírek, mají třeba půlroční kurz, a stejně nám je chtějí sebrat
přitom taková jedna odbornice by se klidně mohla pár hodin za den věnovat pěti dětem, který by se sesbíraly na prvním stupni, mají po3, ivp, stejně se neučí jak ostatní, inkluzi by zajistila společná výuka výchov a stálo by to míň peněz a bylo by to užitečnější
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:08:27)
souhlas
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:11:37)
Já jsem vždy považovala tu empatii k a lásku k dětem pro základ toho studia a následnou praxi
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:25:34)
já jako pedagog MŠ mohu potvrdit, že těmto učitelkám se nedostává následujícího doplnujícího a motivačního studia v rámci kurzů a proto může často docházet k vyoření, protože oni musí být neustále k dispozici u dětí místo aby se dále vzdělávaly, což je samozřejmě chyba ředitelů a nikoli rodičů
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 16:10:21)
"Já jsem vždy považovala tu empatii k a lásku k dětem pro základ toho studia a následnou praxi"

Ivett, jestli jsi z oboru, sama přece musíš vědět, že to je pouze ideální teorie.
Na SPGŠ odcházely dívky z osmé třídy, tedy čtrnáctileté, které o svém vztahu k dětem ještě vůbec nemusely mít jasno, vůbec nemusely tušit, jaké to je, pracovat s třídou malých dětí.
Učitelky, které se na svou práci nehodí, jsme nakonec určitě všichni potkali během vlastní školní docházky a během školní docházky našich dětí.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 16:15:42)
no já jsem asi mladší ročník, od nás odcházely dívky na pedák z povinné devítiletky a to ještě musely splnit talentovky, následně dívky, které zjistily, že nemají k dětem vztah odešly studovat vysokou školu v jiném oboru a ty skalní co vydržely jako já se musely dost ohánět aby to místo ve školce vůbec dostaly, nebot bez praxe v oboru ani kuře nehrabe
 libik 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:23:33)
Předškolní pedagogika je především vztah k dětem, což žádné vzdělání nezachrání.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:35:37)
Zajisté, ale to vzdělání v případě , že se tím chcete živit ve státní školce, prostě musí být a pak se jen modleme, aby to vzdělání dostávaly t správné osoby a byly následně v těch školkách i zaměstnány
 libik 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:39:53)
A je dost učitelek?

U nás teď v závodní školce (státní instituce) učí nekvalifikovaná Polka, samozřejmě nemám nic proti Polkám, ale ona mluví blbě česky, což mi při formování výslovnosti nepřijde zn. ideál. Před tím tam učily důchodkyně na sdíleném úvazku, jedna s kvalifikací, druhá ne.
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:42:45)
tak to by nejspíše mnoho mých kolegyn z jihomoravského kraje mělo emigrovat do vašeho kraje, protože mimorodilý mluvčí je ve státní školce nepřípustný
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 14:53:52)
A však vím , že mnoho ředitelek raději zaměstná důchodkyně, než aby zaměstanaly absolventku bez praxe i když má ty správné osobnostní kompetence
 Vítr z hor 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:00:03)
Speciální pedagogika je považována za kvalifikaci jak pro MŠ, tak i pro 1. stupeň ZŠ. Speciální pedagožky většinou proto míří na ZŠ, protože si tam víc vydělají, mají míň hodin přímé pedagogické činnosti a považují to za něco víc.

Jsou dobré na nápravy, když to mají od boha, tak zvládají bez problémů MŠ, ale když ne, může to být malér. Protože to nevystudovaly, mívají problém s prací s kolektivem, jsou to v podstatě samoukové. Mám dojem, že jim prostě víc sedí individuální práce. Ale když to nějak zvládnou, tak v zásadě neškodí. Obvykle vědí, jak má vypadat dítě připravené na zaškolení a jsou schopné ho tam dostat, nebo identifikovat problém.

Ve škole je to horší, protože tím, že vlastně nejsou z oboru, tak podle mě nejsou schopné plnohodnotně pracovat. Prostě nevědí, co a proč mají dělat, kam mají děti dojít. Zažila jsem i opravdový problém, kdy se stala ředitelkou školy speciální pedagožka prakticky bez praxe (jen s tím nutným minimem) a vůbec nebyla schopna rozeznat, jak kdo z učitelek učí, jestli učí, co mají, a co vlastně mají děti nakonec uměl. Uměla hezky sepisovat papíry.

Ale jak jsem psala, spegiální pedagožky mohou být opravdu dobré na nápravu, a když vědí, co mají děti naučit, tak to většinou dokážou velmi efektivně. Ostatně nejlepší přípravu na přijímačky, co znám, dělá taky speciální pedagožka.

Ovše myslím, že speciální pedagog bez jiné kvalifikace do ZŠ ani MŠ jako učitel nepatří, že to je spíš jakási legislativní nouzovka.
 Yuki 00,03,07 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:10:42)
větře, ono je úplně jedno, jestli je ředitelka specpedka, nebo učitelka tělocviku a zeměpisu, ani jedna z nich nepozná, jestli se učí dobře první stupeň, ani matematika, ani čeština nebo chemie
 Ropucha + 2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:20:56)
Yuki, kdo pozná, jestli se dobře učí? (Vážně míněná otázka, seriózně mě to zajímá.)
 ivett30 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:23:03)
SNAD JEN TI ABSOLVENTI, PODLE TOHO JAK SE JIM BUDE DAŘIT V NÁSLEDUJÍCÍM VZDĚLÁNÍ NEBO PROFESI
 Vítr z hor 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:27:30)
Yuki, jo ~n~
 babi_ 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:17:36)
"Ostatně nejlepší přípravu na přijímačky, co znám, dělá taky speciální pedagožka."

Dřív dělala opravdu na specce, teď má (tuším třetím rokem) první stupeň? 4 dospělé děti?
 Vítr z hor 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:25:25)
Přesně nevím, nějaké dospělé dítě/děti zaručeně má, ale první stupeň třetím rokem mi nesedí. Max. druhým. Speciálmí MŠ jo.
 babi_ 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(12.9.2020 19:30:22)
Tak to je jiná. Ale znám taky speckařku, která má vysokou úspěšnost přípravy na gymply všech úrovní, SŠ i umělecké školy (je blázen do divadla, vedla asi šest divadelních souborů od malých dětí přes postižené po normální mládež, teď myslím už jich má méně). Umí perfektně motivovat, vysvětlit, metodicky vést systematickou přípravu... fakt poklad ~R^
 Vážný2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 20:35:23)
Ono je to složité, na učitelku MŠ často stačí maturita se SPgŠ, nebo dokonce dálkově doplněná předškolní maturita.

Kdežto ti speckaři mají VOŠ, nebo Bc., nebo i Mgr. studium. A je to prostě tak, že jakmile je jedno dítě s potřebou spec.ped., tak takovou třídu může učit speckař.

Z hlediska rodiče mám zkušenost, že moje silně ADHD dítě nezvládaly v MŠ jiní učitelé, než se speckou, aniž by to nenvedlo k nepochopení, různým zákrokům, co nepomáhaly atd. Prostě jim chyběla odborsnost. A bylo to úplně okaté už od různých MC, soukromých školiček až po MŠ. Jakmile to vedl někdo, se znalostí speciání pedagogiky, tak to fungovalo. Dokázal včas rozpoznat rizikové momenty chování.

 Vážný2 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 20:44:50)
Co se týče logopedie, tu mají ve školce, kde působí moje žena jako asistentka, pouze tam, kde to mají děti jako podpůrné opatření a to podle pokynů klinického logopeda. A dělají to asistenti s kurzem pro tuto činnost.

Jinak logopedie se speciálně neprobírá, pouze občas učitel zařadí logopedickou rozcvičku a upozorní třeba rodiče na problémy. Na druhou stranu je slušná skupina rodičů, která na to "kašle", podobně jako třeba na některá vyšetření (potřeba brýlí) apod.

Co se týče kvalifikace učitelů, tak slušná skupina učitelů začínala na škole jako asistent, nebo třeba i hospodářka. Ředitelka je radši, když si lidi předem prověří. A pak je povzbuzuje k dalšímu vzdělávání. Jakmile asistent zahájí studium předškolní pedagogiky, je řádně kvalifikován vyučovat. Ale skoro všichni učitelé na něco hrajou.

Školka má vynikající hodnocení a je známá vstřícností k inkluzi.
 Tante Bante 


Re: Speciální pedagožky ve školkách 

(13.9.2020 21:15:59)
Moje dítě učila speckařka ve škole tři roky. Byla jsem s tím velmi spokojená, mj i proto, že dítě bylo vyloženě klient pro speckaře a učitelka si s ní věděla dobře rady, bylo to pro mě velmi komfortní. Hudebku nezvládala vůbec, ale výtvarku jo a byla to také dobrá sportovkyně. Ze školy vím, že i chtěla, aby hudebku dali někomu jinému, jenže jí nevyhověli.
Je to normální. Já jsem hudebkářka, naopak jsem mimořádné jelito na tělocvik, učila jsem na prvním stupni a měla ve vedlejší třídě kolegyni, která to měla naopak. Domluvily jsme si výměnu hodin, vedení nám nevyhovělo. Nechtěli to.
Bohužel takovýhle management je celkem všude. Kvalitní učitelské práce si neváží skoro nikdo. Druhá věc je, že příprava učitelů je prostě blbá. Neučí je věci, které potřebují, vynucují si blbosti, buzerují a prudí. Funguje to jako perpetum mobile blbosti a tuposti.
Moje děti do školky už nechodí, ale vždycky znovu se mi potvrdilo, že nejlepší práci odvádějí starší, povahou laskavé, klidné učitelky.
Dcera chodila do školky specky, kde je učili výborní speckaři, ta školka celá byla velmi nadprůměrně dobrá a hle: hudebně-pohybové výchově věnovali hodně místa a angažovali na to profíky. Ranní zpívaní dělaly s dětmi jejich třídní učitelky, ale na hudební výchovu měly děti hudebnici.
Udělat z kvalifikované učitelky AP je nehoráznost. Jediné, co s tím jde udělat, je rázně to odmítnout. Jednou jsem v té situaci byla, pak jsem ze školy odešla.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.