Kudla2 |
|
(19.1.2020 13:38:32) Monty,
já bych čistě subjektivně považovala studenta B za schopnějšího než studenta A a studenta C než studenta B.
A brala bych to stylem "u A by byla vcelku ostuda to nedat, B je dobrej a C je hrdina"
Ale to je jen jedna stránka - vnější aspekt, "co by tomu řekli lidi", kterej, a na tom se my právě dvě asi shodnem, je dost vedlejší.
|
Monty |
|
(19.1.2020 13:46:45) Kudlo, subjektivně, jenže čistě co do studijních předpokladů jsou na tom objektivně všichni stejně, to je podstata sdělení. Každý se prostě nenarodí jako hrdina, a není to žádná jeho "vina", že některé překážky překonávat nechce nebo neumí. I když mají parametr X úplně stejný A, B i C, nemají rovné podmínky. Navíc do hry vstupuje celá řada faktorů, které jsem v modelu neuváděla, někde může být důvodem "proč to nezkusit" u B a C nemoc v rodině, neochota odejít daleko od rodiny, kde dochází k patologickým jevům (např. otec týrá matku, student je jediný, kdo se mu umí "postavit", rodič v nedávné době ovdověl a "nedává to" atp.) Tvůj subjektivní pohled diskriminuje ty, kteří nejsou "hrdinové", jenže oni ani za to nemůžou a nemohou to tak úplně ovlivnit nějakou "silou vůle".
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 13:56:18) Tvůj subjektivní pohled diskriminuje ty, kteří nejsou "hrdinové", jenže oni ani za to nemůžou a nemohou to tak úplně ovlivnit nějakou "silou vůle".
Jak to, že diskriminuje?
Já myslím, to naopak vyrovnávám tím, že na A kladu mnohem vyšší nároky - dosažení bodu X (to vystudování školy) u něho beru jako věc, kterou je samozřejmý, že by měl dát, a nedá-li to, budu to vnímat trochu jako selhání (měl pro to optimální podmínky a přesto to nedokázal).
Na B kladu nároky menší - na dosažení bodu X musel sám vynaložit úsilí, kdyby se mu to nepovedlo nebo se o to nepokusil, brala bych to jako normální věc, když se mu to povede, řeknu si "je dost dobrej"
Na C kladu nároky nejmenší - u něho bych brala jako normální věc nějakou nekvalifikovanou profesi, takže pokud ji bude mít, neřeknu si "ten zklamal", ale nic mě na tom nezarazí. Pokud dosáhne bodu X, tak si u vědomí, jak moc ho to asi stálo, řeknu "to je hrdina" a smeknu před ním klobouk.
|
Monty |
|
(19.1.2020 14:02:16) Kudlo, protože mít B a C stejné podmínky jako A, tak to "dají" taky. To je ta nerovnost, o které mluvíme. Jak jsem psala předtím - čím méně překážek musí člověk překonávat, tím pravděpodobnější je dosažení cíle.
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 14:09:16) "Kudlo, protože mít B a C stejné podmínky jako A, tak to "dají" taky. To je ta nerovnost, o které mluvíme. Jak jsem psala předtím - čím méně překážek musí člověk překonávat, tím pravděpodobnější je dosažení cíle. "
Monty,
ale vždyť to přece zohledňuju v tom, že to od A kvůli těm podmínkám očekávám jako samozřejmost, a u C to beru jako hrdinskej čin a B něco mezi tím.
|
Monty |
|
(19.1.2020 14:16:43) Kudlo, OK, jenže fakt, že to ty zohledňuješ podmínky nenarovná a ani to těm znevýhodněným nijak nepomůže. To je úplně stejný jako debaty o darovaných bytech a intenzivní placený přípravě na přijímačky. Pořád operuješ s tím, že se všechno dá dohnat a nic není překážka, jenže v životě to takhle prostě nefunguje. Těch "nejvyšších met" budou pořád v drtivé většině případů dosahovat jen ti s výhodami, kteří těch překážek na cestě potkají nejméně.
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 14:18:54) "Pořád operuješ s tím, že se všechno dá dohnat a nic není překážka, jenže v životě to takhle prostě nefunguje. "
vážně?
Já jsem někde řekla, že "všechno" a "nic"?
Ale myslím, že dohnat se toho dá docela dost.
|
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 14:21:20) "jenže fakt, že to ty zohledňuješ podmínky nenarovná a ani to těm znevýhodněným nijak nepomůže. "
Tak ale bavili jsme se o tom, že JÁ diskriminuju
Jistě, že zohlednění podmínek neudělá z C dejme tomu profesora, ale přece není nikde psaný, že A jako profesor bude spokojenější nebo že se mu bude žít líp.
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(19.1.2020 14:03:03) Kudlo, jenže ono ani tak nejde o to, co si bude myslet o A,B,C ty, ale o to, jak oni reálně v důsledku svých nahodile získaných výhod uspějí a budou žít.
Je pěkné si povídat o hrdinovi ze slumu, co korunku ke korunce střádal, chytrý byl, pilný byl, až se stal ředitelem zeměkoule, ale ve skutečnosti životy naprosté většiny obyvatel ovlivňují poměry, do nichž se narodili a okolnosti, v nichž vyrůstali, jsou nepočítatelní a je jim jedno, jak je vnímáš.
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 14:14:04) "Kudlo, jenže ono ani tak nejde o to, co si bude myslet o A,B,C ty, ale o to, jak oni reálně v důsledku svých nahodidile získaných výhod uspějí a budou žít."
Libiku,
přesně tak.
Co já si budu myslet, je vedlejší, důležitý je, jak budou žít ti lidi.
Ale je opravdu dosažení bodu X obecně taková meta, že se dá říct, že kdo jí dosáhne, bude úspěšnej a šťastnej?
Co když C, kterej realisticky vyhodnotil svoje možnosti a to, že by ho dosažení cíle X stálo tolik úsilí, že mu to nestojí za to, je spokojenej tam, kde je po vynaložení stejnýho úsilí jako A (tj. řekněmě o dvě úrovně "níž")
|
libik |
|
(19.1.2020 14:19:52) Samozřejmě, že můžeme filosficky přemítat o tom, jestli nakonec nejšťastnějšéí není nějaký africký křovák z Kalahari. Ale pokud vezmeme v potaz to, jak žijeme a kam směřijeme my, je jistě lépší být bohatý a vlivný (i když nasraný) než chudý noname (se stejnou náladou)
|
Monty |
|
(19.1.2020 14:21:20) "Ale pokud vezmeme v potaz to, jak žijeme a kam směřijeme my, je jistě lépší být bohatý a vlivný (i když nasraný) než chudý noname (se stejnou náladou)"
Libiku,
|
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 14:22:17) Libiku,
aha, a já jsem z jiných diskusí nabyla dojmu, že "bohatý a vlivný" nejsou úplně hodnoty, které stavíš do popředí .
|
Monty |
|
(19.1.2020 14:24:46) Kudlo, jenže to, jak to vidí Libik (nebo ty) není až tak podstatný, bavíme se o nějakým většinovým vnímání společnosti. Chudej Pepa jistě může vést spokojený život a dokonce se cítit být i úspěšný, ale ve srovnání s "ředitelem zeměkoule" při všelidovým hlasování prostě neobstojí.
|
|
libik |
|
(19.1.2020 14:30:06) Kudlo, i kdybych měla hodnoty jako Dalajláma, nebudu říkat chudému, vkusně zaplátovanému spoluobčanovi, co ho jeho chudí, nevzdělaní rodiče přivedli na svět na Chomutovsku, že je má mít taky a vykašlat na představu dobrého vzdělání a slušné, prestižní práce.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.1.2020 15:15:53) Já si myslím, že je to mnohem pestřejší a k dosažení mety X vedou různé cesty. Samotné zázemí nemusí nic znamenat, když chybí osobnostní předpoklady, stejně tak nestačí osobnostní předpoklady, když člověk vyrůstá v průšvihu typu válka a hladomor atd.. Když se podíváme na životopisy osobností, které se prosadily, budou pestré a zdaleka to nebudou jen ti s umetenou cestou. Ostatně i tady mezi přispěvateli můžeme vidět pestrý vzorek v tomto.
|
|
|
|
|