Scarlett O´Hara |
|
(12.12.2019 21:34:45) Renko, samozřejmě je to špatně, ale při současné úrovni učňovského školství logické a přirozené ... Úroveň učňáků dnes je úplně jinde než za nás a naprosto rozumím tomu, že soudný rodič, pokud na to jeho dítě bude mít, ho tam nedá (a přitom úplně souhlasím s názorem, že je lepší být šikovný řemeslník než nepoužitelný maturant nebo vysokoškolák), jenže to je bludný kruh - úroveň je mizerná, úroveň učňů taky nic moc (jak tu i někdo psal výše) - ty bys tam svoje dítě dobrovolně dala?
|
Renka + 3 |
|
(12.12.2019 21:40:19) Scarlett, je to tak, jak píšeš, je to tím nesmyslným požadavkem na maturitu u každého prdu, a jakousi vírou, že maturita zaručí teplé místo v kanceláři. Dnes bych tam své dítě taky nerada dávala. Ale zavede-li se nepodkročitelné bodové minimum u přijímaček, řada dětí by na ty učňáky šla a ten kredit by se vylepšil. Jenže to bylo smeteno ze stolu. Pak jsou školy, které naberou každého, kdo se přihlásí, co na tom, že klidně nadpoloviční většina neudělá maturitu. A děti skončí se základním vzděláním.
Zase bych to nedramatizovala až tolik, nejstarší dcera chodila dva roky s klukem, který se učil na elektrikáře, teď je vyučený, už pracuje a žádný vyvrhel společnosti to není, ani divoké zkazky z učňáku nevyprávěl, myslím, že se mu tam i docela líbilo.
|
Scarlett O´Hara |
|
(12.12.2019 22:05:23) Renko, ano, ono by to chtělo celé změnit, přijímačky i maturity. A navázat to na praxi. Jenže k tomu chybí nejen politická vůle. Určitě každý učeň není úplně marný Ale obávám se, že většinu ten systém semele ...
|
|
Alena |
|
(12.12.2019 23:05:44) Renko, nutit deti nepodkrocitelnym minimem na ucnak, na ktery vubec jit nechtej, je myslenka hodna Komenskeho. To nemyslis vazne, ze ne? To je zastarala myslenka už i u svazu prumyslu. Asi by bylo lepsi ucnovske skolstvi spise modernizovat, narvat do nej penize, aby tam ucili schopni a zaroven meli s cim pracovat (vybavou) a hlavne neodrezavat deti od maturity.
|
Renka + 3 |
|
(12.12.2019 23:08:58) Aleno, pokud dítě není schopno složit přijímačky na např. 12 bodů z matematiky, co na té střední škole bude dělat? Je lepší, když si vybere nějakou pseudoškolu s pochybným uplatněním a nakonec stejně maturitu nezvládne než kdyby se vyučilo řemeslu?
|
Alena |
|
(12.12.2019 23:13:34) A proc by melo takove dite byt dobrym remeslnikem? Protoze neslozi neco na 12 bodu? A co kdyz na to ted pubertalni dite kasle, chodi do spatny skoly a za rok bude jinde? Proc bys vubec mela mluvit do toho, co si ma volit jine dite nez tvoje? Rozumna cesta k remeslu dnes, kdyz to chces fakt delat, je maturita a pak vyuceni u nekoho schopneho, kdo sve remeslo ovlada, ne ucnak. Kamarad instalater poslal dite na skolu s maturitou, ale uci se zaroven u nej a prevezme od nej firmu, na ucnak by ho nedal.
|
Renka + 3 |
|
(12.12.2019 23:16:57) Aleno, ty vážně nevíš, kolik maturantů každý rok propadne? A že je nezanedbatelné množství dětí, které tu maturitu neudělají ani září? Takže studují 4 roky a končí se základním vzděláním proto, že škola nabrala každého, který měl zájem.
|
Alena |
|
(12.12.2019 23:18:00) A ? ty si vazne myslis, ze by z nich byli uspesni a schopni ucni? Pripada mi, ze premyslis o skolach a podminkach, ktere znas z osmdesatych let.
|
Renka + 3 |
|
(12.12.2019 23:19:01) Rozhodně na učilištích jsou ty nároky na učení nižší, ano myslím si, že řada z nich by výuční list získala.
|
Alena |
|
(12.12.2019 23:26:38) A dal? "Přestože si firmy v současnosti často stěžují na nedostatek řemeslníků a absolventů učebních oborů, mezi nezaměstnanými jsou i v době ekonomického růstu nejčastěji právě vyučení. V loňském třetím čtvrtletí jich bylo víc než rok bez práce 15.300, zatímco počet dlouhodobě nezaměstnaných s maturitou byl zhruba poloviční. ... Podle analytika Daniela Münicha z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) na to má vliv mimo jiné nízká úroveň vzdělání lidí s výučním listem, která omezuje jejich možnosti výběru povolání.... Absolventi navíc podle něj v současnosti často vychází ze školy bez dovedností potřebných pro praxi. A kvůli špatné pověsti učilišť na ně jdou především žáci s nejhoršími výsledky. Aby se to změnilo, je podle analytika třeba zlepšit obsah i kvalitu výuky. „Třeba ve Švýcarsku není velký rozdíl mezi intelektuálními dovednostmi dětí, které jdou na učiliště a na ostatní školy. Je to o tom, že někoho třeba baví víc manuální práce a jiného spíš virtuální. Není to o tom, že je někdo hloupý a někdo chytrý, což u nás bohužel takto společnost vnímá,“ řekl. " https://www.eduin.cz/clanky/ctk-bez-prace-jsou-nejvic-vyuceni-maji-omezene-moznosti/
|
Manul |
|
(13.12.2019 11:22:43) Aleno, toto normálně nedělám, ale tady musím napsat, jak s uvedenou citací a tím paádem i s Tebou souhlasím. Úplně přesně to shrnulo můj pohled na učňovské školství. Čest vyjímkám, ale bohužel mám pocit, že většina dětí se na učňáku naučí především kouřit, mluvit sprostě a ulívat se z práce. A možná je to právě tím, že tam jdou se stigmatem těch nejslabších, a proto už je nad nimi zlomená hůl. Povinné kvóty na učňáky jsou naprostý nesmysl, tedou citovaný přístup by byl super, ale chtělo by to asi větší změny.
|
zerat |
|
(13.12.2019 12:30:37) Asi by to hlavně chtělo, aby rodiče věděli na co je jejich dítě vhodné a nebo aby to vědělo to dítě. Mně přijde, že toto spousta rodičů neví a často ani děti netuší. U našeho dítěte trvalo opravdu dlouho než za námi přišlo, že by ho asi bavil ten a ten předmět ze ZŠ... pak šlo s tatínkem na den otevřených dveří, zaujalo ho to... Na učňovských oborech je asi situace celkem zoufalá - před lety jsme potřebovali do firmy zedníka - napadlo nás vzít někoho z učňáku, poskytnout mu praxi, zaučit si ho. Ředitel mi tenkrát řekl, že tam má 12 kluků, 8 propadá a nejspíše vůbec nepůjde k závěrečným zkouškám a 4 jsou spíše leví, takže pro nás nikoho neměl - jak je možné, že to došlo k tomuto bodu? Je problém v tom, že na maturitní obory se dnes dostane každý? Že se tam rodiče bojí dítě přihlásit?
|
Alena |
|
(13.12.2019 12:56:13) "Asi by to hlavně chtělo, aby rodiče věděli na co je jejich dítě vhodné a nebo aby to vědělo to dítě. Mně přijde, že toto spousta rodičů neví a často ani děti netuší." to mas pravdu. Otazka je, jak se to dozvedet. Driv sis zamestnani predstavil, k manualnim zamestnanim ses dostal. Rada dnesnich pracovnich pozic pred dvaceti lety neexistovala a predpokladam, ze ty co budou bezne za dvacet let neexisuji nyni. Ve skole moc prostoru poznat v cem jsem dobry neni.
|
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 14:06:16) "Je problém v tom, že na maturitní obory se dnes dostane každý?"
Ano, v tom je ten zakopaný pes. Jsou školy, kam se dostane každý. Motivace dětí, které na tu školu jdou, není ten zaměření školy jako takové, ale "mít alespoň tu maturitu". Když končila devítku dcera, šlo pár kluků na nějaké elektro učiliště, jinak si slabí žáci našli všelijaké podivné školy (např. střední škola sportovní a podnikatelská, kde je nejdůležitější, že díte hraje fotbal) s maturitou, některé dokonce vypisovaly druhé kolo přijímaček, jen aby šli na maturitní obor. A šly tam děti, které měly čtyřky na vysvědčení. Jak dopadnou u maturity není jisté, vím, že o prázdninách jich pár dělalo reparáty. Teď jsou v maturitním ročníku. Dřív by tyhle děti šly na učňák.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(13.12.2019 14:12:49) No a po učnáku by si stejně někteří z nich udělali maturitu. Můj spolužák vycházel se čtyřkami v osmičce, šel na učňák, pak si dodělal maturitu a dokončil VŠ báňskou v Ostravě a je inženýr. A takových, co neměli v osmičce známky nic moc a mají VŠ je fakt dost. Někdo prostě najde tu motivaci až později v životě, ne ve 14 nebo 15 letech.
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 14:24:47) Ti, co by si po učňáku udělali maturitu jsou schopní, mají řemeslo plus maturitu. Tchán měl nejdřív učňák, pak si dodělal dálkově maturitu a léta dělal učňům mistra. A kamarád, můj ročník v době, kdy se na učňák chodilo s trojkami, se vyučil truhlářem, pak udělal maturitu a následně vystudoval ekonomii. Pak měl pár let truhlářskou dílnu. To je úplně v pořádku. A mnohem smysluplnější než studovat fotbal a jakési prapodivné teorie na střední škole.
|
|
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(12.12.2019 23:22:37) Ano, ty podmínky, které znám z osmdesátých let nebyly vůbec špatné, když na střední školy nechodili čtyřkaři. Z mé třídy šlo pár lidí na SŠ s trojkami, myslím, že měli max. dvě trojky. Ostatní, co měli trojek víc se už šli učit, řada z nich si ale maturitu formou nástavby udělala. Na střední školy se dělaly přijímačky a počet míst byl omezený a ne, že brali každého a u maturity ho vyrazili. Neúspěšných maturantů byly díky nastaveným přijímačkám jednotky. Zároveň se na učilištích neshromažďovali jen propadlíci.
|
77kraska |
|
(12.12.2019 23:26:03) Renko, 80. leta uz byly a nevrati se...................
|
|
Alena |
|
(12.12.2019 23:29:24) Renko a vsimla sis, ze od 80 let se vyznamne promenila skladba zamestanneckych pozic ve prospech sluzeb? Opravdu uz nemusime chrlit do prumyslu ty davy budujici dalsi petiletku a omezovat detem pristup ke vzdelani (at uz nesmyslnymi limity nebo posudky)
|
77kraska |
|
(12.12.2019 23:32:19) Aleno, at jdou vsichni na horniky, muzou delat treba v Ostrave
|
Alena |
|
(12.12.2019 23:34:00) ;) myslis pruvodce v dolech?
|
77kraska |
|
(12.12.2019 23:39:24) Aleno, ja mam v rodine horniky....na konci 50. let, kdyz to bylo bylo perspektivni povolani se spoustou penez, tak moje rodina kluky posilala delat do dolu....ctyrkare jako raziče a jednickare dali na banske inzenyry....jo, frčelo to dobre do konce 80. let, pak nastaly velke zmeny a chlapi sli do predcasneho duchodu
|
|
77kraska |
|
(12.12.2019 23:41:03) ted by tam mohli delat fakt leda pruvodce
uz tu bylo vse receno, tolik manualnich pracovniku ani nepotrebujeme jako driv atd. atd.
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 0:08:35) Aleno, tak mi prozraď, proč nemůžeme sehnat řemeslníky, zedníka, instalatéra, proč můj muž by schopného obráběče platil zlatem. Vysokoškoláci u nich stojí frontu a pouhé středoškoláky s maturitou ani neberou, možná sekretářku mají. Kdo ti opraví protékající hajzlík. Vymění výfuk u auta? Přistaví patro? Ostříhá vlasy? Obloží koupelnu? Fakt ti lidé nejsou potřeba?
|
Alena |
|
(13.12.2019 6:54:57) jiste ze jsou potreba. Ale zhusta si je nevyberes pred soucasnym ucnovskym strediskem. A tim, ze na ne nazenes nemotivovane deti, kterym omezis pristup ke vzdelani, je nevyrobis.
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 7:35:26) Ale ty jim neomezíš přístup ke vzděláním, jen jim umožníš vzdělání, jakého jsou schopny. To bychom mohli rovnu zrušit maturity, pokud nebudeme stanovovat limity. Sama maturita totiž limit je. Neúspěšnost u maturit na jaře 2019, byla 25,3 %, je tohle v pořádku?
|
Alena |
|
(13.12.2019 7:51:57) "jen jim umoznis vzdelavani jakeho jsou schopny" tak to je vyrok tydne. A nabubrele je to teda dost. Opravdu veris tomu, ze predmetovy test CERMATu dokaze neco takoveho rozlisit? Mimochodem zkus od sebe odlisit pojmy "uspesnost u maturity" a "uspesnost u maturity na jare 2019". U toho prvniho se cisla pohybuji kolem 96 procent (aspon to tvrdi CERMAT), to co uvadis ty, jsou neuspesni v prvnim terminu, vcetne tech co se nedostavili ci dostavit nemohli. Uved mi prosim nejaky priklad ze zahranici, kde dosahli lepsich vzdelavacich vysledku omezovanim prostupnosti vzdelavani.
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 8:06:24) Aleno i neúspěšnost v prvním termínu 25 % je vysoká. Vždyť je to fraška. Co studentů nezvládne primitivní didaktický test z češtiny. K čemu jsou takoví maturanti, k jaké práci se hodí? Ale je to zbytečné. Umělé vytváření dojmu vzdělanosti. Maturita dřív měla nějakou váhu, dnes se je to cár papíru.
Mám osobní zkušenost z Kanady, neseženeš řemeslníka, kdyby ses na hlavu postavila. Známí roky shánějí řemeslníka na přestavbu domu. Velké firmy o ně nemají zájem, ty berou jen lukrativní zakázky, malí řemeslníci neexistují a těch pár, co je, nemá čas. Celé je to okořeněné tím, že podle tamních zákonů si nesmíš nic v domě udělat svépomocí, i když to umíš. Mě to tehdy připadalo jako z jiného světa, dnes vidím, že do 20 let to bude u nás to samé. Spousty maturantů z pseudoškol, řemeslníci žádní.
Osobní zkušenost, sháněli jsme během října truhláře na výrobu nábytku na zakázku, ti kteří to umí, nemají čas, máme domluveného jednoho, který se přijde podívat v KVĚTNU. A je to člověk v našem věku, což byli všichni (nebo starší), nebyl žádný např. 25 letý řemeslník. Za pár let si holt budeme skládat nábytek z Ikey, protože dnes všichni musí mít aspoň tu maturitu.
|
X__X |
|
(13.12.2019 8:37:24) Renko, nevím, jaká je situace v Kanadě, nicméně pokud je u nás problém se řemeslníky (ano, někdy je), tak to není tím, že čtrnácti-patnáctileté děti nejdou na učňák, ale spíš že zas až tak moc není ochota do dělat.
jako doba, kdy si člověk ve čtrnácti vybral povolání, které vykonával až do důchodu a ideálně v jednom podniku, jinak byl hanlivě označený za fluktuanta, je pryč. ještě starší doba, kdy děti "dědily" řemeslo po otci, je taky pryč. kolik lidí ti dnes celoživotně vydrží byť jen u stejného oboru? a kolik jich po škole do oboru vůbec nenastoupí a jdou dělat něco jiného? a co se řemeslníků týká, tak třeba můj drahej bejvalej má gympl, po něm nedokončenou vejšku a následně si udělal dva učňáky (individuálně, jenom odborné předměty a ve zkrácené době), aby mohl dělat řemeslo. jeden z nich dělal už v době, kdy jsme byli spolu, takže si vzpomínám, jak to považoval za vopruz, za něco, kde se stejně nic nenaučí, protože vybavením i používanými materiály je ten učňák někde jinde, než moderní firma. jenže pro živnosťák potřeboval papír o vyučení, tak si ho holt udělal. což mi, mimochodem, v současné době přijde jako ta lepší cesta - než spoléhat na to, že čtrnáctiletá děcka celoživotně vydrží u vyučeného oboru, tak se zaměřit na dospělé. nabízet pro ně ve větší míře třeba večerní nebo víkendové odborné kurzy, které povedou k výučnímu listu. ideálně dotované státem, aby nestály majlant. a pokud možno v takové kvalitě, aby z toho nebyli otrávení, že to dělají jenom pro papír, ale jim to nic nepřinese.
|
Lída+2 |
|
(13.12.2019 10:26:02) X__X, přesně jak píšeš. Málo kdo je v oboru co studuje...se vyučil.
Moje sestra si vydupala v osmé třídě, proti všem školu. Babička ji zrazovala hlavně, že to není nic pro ní. Má 6let zdravotní školy 4+2 roky další obor zdravotní sestry. Ale tuto práci vykonávala max. 2roky. Dělá úplně něco jiného. Dokonce se musela doučit i ty procenta v dospělosti.
Já mám dvě zcela odlišné školy, mám prumku a pak školský ústav uměleckých řemesel(dodělaný večerně při práci za několik let). používala jsem vždycky všechno.
Ale třeba z mé třídy prumky se tím živí dodnes-2 lidi z 36ks.
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 8:09:31) "A nabubrele je to teda dost"
Co je na tom nabubřelého, neznáš rozložení IQ v populaci? Pominu-li IQ, můžu mluvit například o studijních schopnostech. Stejně jako každý nemá sportovní předpoklady a nemůže být vrcholový sportovec, tak každý nemá studijní předpoklady. Nevím, proč si máme hrát na to, že ano.
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 0:11:12) Paradoxně omezíš ty děti ve vzdělání nestanovením těch limitů. Protože když nezvládnou maturitu, nemají to vzdělání.
|
Alena |
|
(13.12.2019 7:29:58) Muzes toto tvrzeni popdorit argumenty nejakeho odbornika? A to nemyslim politicke "odborniky" ala hejtmanka karlovarskeho kraje. At ctu jak ctu nemuzu najit nikoho takoveho, kdo by tvrdil, ze by to fungovalo. argumentu proti je mnoho a jsou logicke. Mimochodem, kde si vzala informaci, ze 25 procent stredoskolaku nezvladne maturitu?
|
Renka + 3 |
|
(13.12.2019 7:38:24) Vždyť výsledky zveřejňuje Cermat. Tohle si snadno najdeš sama. Tak snížíme limity, no, jen aby měl každý maturitu, ne?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|