magrata1 |
|
(11.6.2019 21:17:34) Dcera vyhodila sešit z matematiky, protože byl popsaný. Tudíž nemám kde zjistit, jak počítají slovní úlohy na zlomky. Používají tam nějaké X, X1, X2.. To, jak jsem myslela, že se to dělá, je prý blbý postup. S výpočtem problém opravdu nemám, ale potřebuji ji naučit ten postup, který používají ve škole.
Jak byste postupovali i se zápisem při výpočtu tohoto příkladu? V lese vysázeli 2500 smrčků a 800 boroviček. Na jaře zjistili, že pětina smrčků a pětina boroviček uhynula. Kolik stromků uhynulo? Kolik stromků se ujalo?
Díky
|
Violetina |
|
(11.6.2019 21:48:32) Magrato, asi bych to napsala takto:
smrčků.....2500 boroviček.....800 celkem...... x1 uhynulo smrčků...x2 uhynulo boroviček....x3 celkem uhynulo...... x (x2+x3) celkem zůstalo.......y (x1-x)
A pak postpný výpočty. Jako x+ až já nevímkolik bych radši měla různá písmena. Zjednodušit se to dá vypočtením pětiny ze všech stromků, výledek je stejný, ale nejsem si jista, zda tohle na čtvrťandu není moc složitá zkratka.
|
darinaa |
|
(11.6.2019 21:54:50) To je masakr. Vždyť v tom vůbec nemáš zahrnuty ty zlomky.
|
Violetina |
|
(11.6.2019 22:01:56) No, z toho, co psala Magrata, jsem pochopila, že jedou na označení všech neznámých. Možná jsem to pochopila špatně. Magratino dítě neučím.
Zlomky se pak počítají v další části úlohy, například x2 = 1/5 z 2500, x2 = 500 atd. Na konci to jen seskládá dohromady a napíše odpověď.
|
|
|
Alena |
|
(11.6.2019 22:03:09) To asi ne. Pet neznamych? Ctyri ruzne x a pak najednou y? Pro zakladatelku, dite bych donutila aby to vyresila po svem a zapsala jak ji vyhovuje, narky bych ignorovala.
|
|
|
Palac + 1 |
|
(11.6.2019 21:52:04) uz aby byly prazdniny!
|
|
Violetina |
|
(11.6.2019 22:07:53) Kruci, zlomky ve čtvrté tídě jsou, s rovnicemi se začíná (tak jako polehoučku).
|
Alena |
|
(11.6.2019 22:13:04) Zlomky jsou, ale jako pojmy petina, sestina, desetina, to je maximum. Zadne operace jako scitani, odcitani (a tim padem spolecny jmenovatel).
|
Violetina |
|
(11.6.2019 22:15:08) Aleno, jak kde. "Moje" děti umí spočítat i kolik je celek, když jsou 3/7 rovny 27 a sčítat i odčítat zlomky umí taky.
|
Alena |
|
(11.6.2019 22:23:38) Jasne, ze deti spoctou, kolik je celek, když jsou 3/7 rovny 27 . To ale neni scitani ci odcitani zlomku, to je logicka uvaha. Dovednost skutecneho scitani zlomku tj. zapis a prevedeni na spolecneho jmenovatele (nikoli treba porovnavani) je na prvnim stupni zbytecne (a pro deti dost abstraktni).
|
Violetina |
|
(11.6.2019 22:29:28) Umí (a na prvním stupni by měli umět) sčítat a odečítat zlomky se stejným jmenovatelem. Převádět na něj nemusí, to opravdu první stupeň nevyžaduje..
|
Alena |
|
(11.6.2019 22:42:25) To ano, ale to nevyžaduje zadne speciální dovednosti (ani zapiS, to je vec uvahy,to bych uplne nepojmenovala "umi sčítat a odečítat zlomky".
|
|
|
|
|
|
|
|