Majákova |
|
(18.5.2018 17:36:13) ČŠI se v poslední době zaměřuje na sledování rozvoje sociální gramotnosti ve školách. Když jsem si pročetla doporuční ČŠI pro ZŠ A SŠ, která mají na svých stránkách, co vše by mělo být zaváděno do výuky, tak mě to zase nadzvedlo ze židle.
Kopíruji výňatek...
Ž: Žák projevuje respekt k druhým, používá slova jako: můžu, prosím, děkuji apod. Ž: Žák dělá většinu z výše uvedených záležitostí: zdraví, žádá, děkuje, omlouvá se...
Toto se musí přesouvat do škol??? Copak toto by neměli učit své děti jejich vlastní rodiče už dřív, než do školy nastoupí? Proč se veškerá výchova dnes přesouvá z rodičů na školy??? Kdy tedy budeme děti učit to, co máme v ŠVP?
Je mi jasné, že každý pedagog výchovně působí už svou osobou, schopností komunikace, schopností řešení vztahů, problémů...to dělá každý třídní. Samozřejmě, že se ve škole jen neučí předměty podle rozvrhu, ale že se děti učí mezi sebou sociální dovednosti vzájemnou interakci, učitel funguje jako kauč. Je však nutné, aby to ČŠI po škole vyžadovala a následně kotrolovala? Kantoři jsou zase nuceni vše vykazovat papírově (zase nesmyslné papíry a papíry).
Neměla by být základní pravidla slušnosti přece jen více v kompetenci rodičů než školy? Neměly by být tyto základní dovednosti chování vštěpovány dětem už před nástupem do 1. třídy???
(Bohužel velká část rodičů sama neumí pozdravit nebo poděkovat...je to smutné...)
|
K_at |
|
(18.5.2018 17:55:35) Majakova, jak ja ti rozumim. Jenze kdyz napisu ja, jak to maji predskolaci a rodice, jsem za desnou a neschopnou. Na druhou stranu, ja pred par dny zjistila, ze se od nas cekalo, ze naucime dite psat - PSACIM! a dite tudiz NIC NEUMI.
|
K_at |
|
(18.5.2018 17:57:55) Ano, zakl hygienicke, sebeobsluzne, spolecenske navyky by mely deti mit z domova a to v predskolnim veku. Jeste vlastne pred vstupem do skolky. Ve skole by to melo byt automaticke. Ne ze to budou ucit ucitele.
|
Alena |
|
(18.5.2018 18:08:37) A já jsem myslela že mimojine kvůli sociálním vyse uvedenym dovednostem byla zavedena povinna predskolni dochazka.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 18:14:29) Sledujeme s kolegyněmi ve škole obrovský posun k horšímu. Do první třídy nastupuje stále více dětí, které vůbec neumí mluvit, sebeobsluha žádná, hygienické návyky žádné. Někteří lidé by vážně neměli mít děti, pokud jim nemíní věnovat alespoň minimální pozornost.
|
|
zvířevdíře |
|
(18.5.2018 18:19:10) Aleno, taky jsem si myslela, ministerstvo se evidentně na obsahu předškolního "vzdělávání" zapomnělo domluvit s učitelkami.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(18.5.2018 18:18:47) Tak na jednu stranu pises, že velká část rodičů to neumí a pak zase, že to deti mají naučit rodice....Sociální chování se učí především napodobou, k tomu je školní (predskolni) prostředí vhodne a ze má učitel dbát na dodržování pravidel (ze se zdraví, děkuje a prosi) považuju tak nějak za samozrejme (i když dříve automaticke nebylo "horakova, pojď k tabuli!"- to je velmi neuctive). Jakekoli papírování s tim spojene je ale obtezujici.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 18:21:26) Aleno, já jsem to právě tak myslela, že je smutné, když se děti mají učit od rodičů, ale mnozí to evidentně sami neumí. To je začarovaný kruh. Někde udělali soudruzi z NDR chybu...
|
Alena |
|
(18.5.2018 18:29:50) Jací soudruzi? Učitelky z MS? Mne připadají takove stesky jak jsou ty deti porad horší legrační. Socializace je prostě z velké části věci kolektivních zarizeni.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 18:40:08) Aleno, učitelky z MŠ??? Když rodiče dítě do školky nedávají nebo je tam neposílají? A kdyby školky nebyly, tak nechají rodiče děti růst jako dříví v lese? Kdo vychovával děti, když nebyly školky? Jsem sama matkou dětí a hanba by mě fackovala, kdyby musela nějaká učitelka mé děti učit, jak jíst lžičkou, jak říkat "děkuji" nebo utírat si zadek. Děti jsem si pořídila proto, abych je i vychovávala...neházím to na druhé. Byla to moje volba.
|
Alena |
|
(18.5.2018 18:45:16) Vůbec tyhle výlevy nechápu, můžeš se nad matkama pohorsovat, ale to je asi tak cele, situaci to nijak nevylepsi. Dovednosti, co popisuješ z velke casti postihuje a uci skolka, do školky chodi naprosta většina deti.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 18:50:44) Máš naprostou pravdu, že nevylepší, pokud se budou některé matky nadále domnívat, že děti, které na svět dobrovolně přivedly, bude za ně vychovávat někdo jiný. To je úplně stejné jako se sociálními dávkami...proč bych pracovala, ať moje děti živí někdo jiný.
|
|
PJana |
|
(18.5.2018 18:57:27) Většina dětí začíná do školky chodit ve třech až čtyřech letech. To už musí umět z domova pozdravit, poprosit, poděkovat, najíst se lžící, umýt si ruce, obléknout se. To ho přece musí naučit ten, kdo o něj do té doby pečuje. Nebo ho to nenaučí a všechno dělá za něj? Potom je mi ale toho dítěte líto. Rodičů ne, protože někteří sebemrskačství milují.
|
Alena |
|
(18.5.2018 19:04:22) Ale tahle debata je nesmyslna. Pokud mají učitelky pocit, že rodicovske výchova nefunguje, tak je to přece argument pro posílení sociální výchovy ve školních zařízení. Ne k tvrzení, že to mají rodiče dělat lépe, to nezaridis. Když synove chodili do školky, kazde ráno meli přijít k učitelce,podivat se do oci podat ji ruku a pozdravit. Totéž při odchodu. Na konci roku to zvladalo kazde dite dítě, aniž by hoktomu museli vyzyvat.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 19:06:08) Každopádně je to víc než smutné, když to to dítě nenaučí rodič.
|
Z+2 |
|
(18.5.2018 19:10:44) Co nenaučí rodiče mají naučit učitelé. Jsou za to na rozdíl od učitelů polacení a studují jak se to má dělat.
|
|
Majákova |
|
(18.5.2018 19:13:21) Zetko, ale já nikde nepíši, že škola neeee. Škola je spoluúčastník výchovného procesu, o tom žádná. Jde o to, že mnozí rodiče tu výchovu nechává JEN na škole, a proto k tomu ČŠI zaujala jakési stanosvisko a vytyčila si to v současné době jako prioritu, s čímž opět přibylo jen byrokracie. Čas a peníze, které by mohly být využity lépe ve prospěch dětí, podle mého názoru.
|
Alena |
|
(18.5.2018 19:19:14) Jako ze kdyby rodiče lépe vychovávali, meli byste méně lejster? Byrokracie je problém, opravdu to učitele obtěžuje. Ale veřejnost s tim moc neudělá, učitele musí vic řvát (nebo to resit nejakym zpusobem)
|
Majákova |
|
(18.5.2018 19:32:18) Aleno, ale bohužel to má skutečně spojitost s navýšením další byrokracie. ČŠI to má nyní jako prioritu, sleduje to kontrolní činností a ředitelé to samozřejmě chtějí mít pokryto na papíře, protože co není tam, ve školství jako by ani nebylo. Takže kantoři vykazují a vykazují...pořád na úkor jiných přínosnějších pedagogických činností.
Někdy mě napadá, zda tam nahoře vůbec někdy někdo přemýšlel o tom, kde všechny ty stohy papírů skladovat.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 19:42:02) Zetko, ano, příklady táhnou. Já děti vždy zdravím, vždy je o vše poprosím a vždy poděkuji. Veř mi, že mnohým ale nedochází, že by to měly udělat taky. To samé platí u mých vlastních dětí. Také se učí nápodobou, ale stejně jim s manželem ještě spoustu věcí k tomu vysvětlujeme apod. Někdy jen nápodoba nestačí. A ve škole se tyto věci často neobejdou bez diskuzí, děti se ptají, reagují, je třeba se pobavit o smyslu některých věcí (např. proč se lidé zdraví )
|
|
|
|
Z+2 |
|
(18.5.2018 19:19:43) Byrokracie je samozřejmě otravná, kdekoliv.
|
|
Vítr z hor |
|
(18.5.2018 20:50:05) Hlavně škola rodinu nikdy plnohodotně nenahradí a dítě rodičům neopraví. V některých ohledech může škola sloužit jako umělohmotná náhražka, když to rodina nedává. Jen nerozumím tomu, že dost lidí ten rozdíl mezi rodinou a školou prostě nevidí.
|
|
|
|
|
K_at |
|
(18.5.2018 19:25:04) PJano, ano, nektere deti to neumi. A pribyva jich. Bohuzel. Neni vyjimkou dite, ktere nepije z hrnku, neji lzici, neni zvykle sedet u jidla u stolu. Jist samo. Oblekani uz je uplny scifi.
|
|
|
|
Alena |
|
(18.5.2018 18:46:54) Deti, ktere nenavštěvuji školku je minimum. A ty mluvis o hroznem úpadku, to spolu asi moc souviset nebude.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 18:53:52) Ŕada dětí nechodí do školky, když je matka s mladším dítětem na mateřské. O některých oblastech a menšinách ani není třeba hovořit.
|
Alena |
|
(18.5.2018 18:58:02) Předškolního vzdělávání se účastni více jak 97 procent deti.
|
PJana |
|
(18.5.2018 19:02:03) Účastní ještě neznamená, že tam skutečně chodí.
|
|
Majákova |
|
(18.5.2018 19:03:09) Mluvíš ale o posledním povinném ročníku, což jsou děti už téměř šestileté. Základní dovednosti sociální a sebeobslužné by měly mít dávno zmáknuté z domu. Komenský nebyl hlupák, když prosazoval výchovu v rodině (viz. Informatorium školy mateřské...rozuměj škola od MATKY).
|
Kaipa |
|
(18.5.2018 19:15:14) Majáková, nepiš za viz tečku, ta tam nepatří (je to rozkazovací způsob od vidět). Nechci tě rozčílit, ale u češtinářky by to bylo ve škole faux pas.
|
Majákova |
|
(18.5.2018 19:23:43) Zetko, o to nejde, že to učitelka nenaučí. Nakonec jí může být jedno, jestli učí dítě zdravit nebo pravopis. Čas není ale nafukovací, takže je to vždy na úkor výuky něčeho jiného. Mě by osobně celkem štvalo, kdyby mé dítě mělo v hodinách poslouchat o zdravení nebo děkování místo toho, aby se učilo předmětu, který má v rozvrhu hodin.
|
Z+2 |
|
(18.5.2018 19:26:53) Neexistuje lepší způsob jak děti naučit zdravit, než to sám dělat. Přednášky na to téma jsou daleko méně významné než vlastní příklad. A věřím, že pozdrav, prosba, tu hodinu tak moc neprodlouží, aby to bylo významné.
|
K_at |
|
(18.5.2018 19:29:36) Z, a ty se domnivas, ze kdyz ucitel zdravi a dekuje a pozada, ze to deti odkoukaji? Nektere ano. Ale nektere je potreba nazorne poucit, ze bez prosim a dekuji proste nefungujes. A zdraveni?
|
Alena |
|
(18.5.2018 19:36:13) Kat, podas si s každým ditetem ráno rruku a pozdravis se s nim i při odchodu a ono ani po čase neodpovida?
|
K_at |
|
(18.5.2018 19:41:30) Aleno, zdravim se s kazdym, ruku si nepodavame. Hodlame zacit praktikovat od zari. Zacina to byt nutnost. Zdravim s usmevem a hlasite casto jako prvni i rodice. Nekdy je decko nesmele, chapu. A nekdy jen nevim.
|
|
|
|
|
K_at |
|
(18.5.2018 19:26:57) Majakova, zajimave je, ze pred x lety inspekce v jedne skolce vycitala, ze dite ma pozadat o pridani obeda. Prosim pridat - bylo spatne. To jsou fakt veletoce.
|
TaJ |
|
(18.5.2018 19:29:38) Kat a jak to jako to dítě mělo podle nich říct? Vždyť některé dají dohromady sotva tuhle větičku (ty menší, které ještě tolik nemluví)...
|
K_at |
|
(18.5.2018 19:33:47) Tino, mluvim o detech, co mluvi. Neboj. Nejsme prasteny. Vetsinou Adaptace, atd. Mluvim o deckach, ktere na to ty schopnosti maji. Uplne jedno ze komoli, nebo je to dvouslovna zadost. Ale 5letak rvouci na cizi rodice ahoj dedku jiste zvladne i prosim auto. Protoze na "Auto!!!" uz nereaguju.
|
TaJ |
|
(18.5.2018 19:35:51) Kat, jo, to souhlasím...já jen že "prosím přidat" mi přišlo úplně ok...
|
|
|
K_at |
|
(18.5.2018 19:38:33) Tino, nebylo to v "moji" MS. A byly to starsi deti. Mozna dokonce predskolaci, covece.
|
|
|
|
Alena |
|
(18.5.2018 19:32:48) Proc přednášky? Staci ustanovit pravidla, dbát na jejich dodržování a jít příkladem. My jsme byli holtvycepovany z rodin, ve skole to bylo "karaskova, prines" "karaskova, odevzdej"..., tam se mnoho dobrého příkladů nechytlo.
|
|
|
|
|
|
PJana |
|
(18.5.2018 19:00:59) Pominula bych menšiny a specifické oblasti. To je na jinou diskusi. Já mám zkušenost s "normálními" rodinami. S dětmi, které chodí do školky a do školy, s rodiči, kteří chodí do práce, rodiny jsou slušně situované. A přesto tam ty základní návyky nějak schází.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(18.5.2018 22:55:00) "Socializace je prostě z velké části věci kolektivních zarizeni."
To si tedy nemyslím. Socializace snad probíhá primárně v rodině a v každodenním životě, kdy se dítě dostává do různých situací v různém prostředí. Kolektivní zařízení je umělé prostředí, reálnému životu spíš vzdálené. (Kde jinde v realitě funguje řízený věkově homogenní kolektiv? Možná na vojně ...) Jiná věc je, že někteří rodiče jsou sami sociálně opoždění a své děti tedy náležitému chování nenaučí. Pak jejich roli supluje kolektivní zařízení. Ale to by neměla být norma.
|
Majákova |
|
(19.5.2018 8:35:30) Ropucho, mám naprosto stejný názor
|
|
Žžena |
|
(19.5.2018 8:44:59) Souhlas. Kolektivní výchovně-vzdělávací zařízení jsou v plošném měřítku v historii lidstva novinkou posledních řekněme dvou století. I před tím lidé museli žít sociálním životem, v komunitě, na kterou byli existenčně odkázáni nesrovnatelně víc, než my dnes. Zvládli to bez institucionální socializace.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2018 9:10:57) Žženo, samozřejmě. Mě osobně spíš děsí, jestli někdo spoléhá na kolektivní zařízení v otázce elementární výchovy vlastních dětí. Něco jiného je akademické nebo odborné vzdělávání, to už rodina sama nezajistí. Kolektivní zařízení jsou nutné zlo ve společnosti, kde se všichni bez výjimky věnují výdělečné činnosti mimo domov. Děti holt zatím musí někde v bezpečí přečkat.
|
Senedra |
|
(19.5.2018 9:13:49) Já se u takových debat vždycky dost hořce směju - někdy kolem roku 2000 jsem slyšela projev jakéhosi poslance z ODS, který naprosto vážně přítomným učitelům vysvětloval, že škola má vzdělávat, ale nemá vychovávat - to je záležitost rodiny. Už vidím ten poprask v malé české kotlince, kdyby školy vzaly tuto úvahu vážně a začaly děti vylučovat, protože nejsou z rodiny vychované.
|
|
Kudla2 |
|
(19.5.2018 9:33:43) Senedro,
já myslím, že škola má v určitým smyslu DOvychovávat (třeba v situacích různých střetů a tak), ale pokud tam není nějakej základ z rodiny, tak to opravdu suplovat nemůže.
|
Senedra |
|
(19.5.2018 9:36:18) Kudlo, to je většině rozumných lidí jasné....
Ropucho, moje děti šly do školky ve třech letech, obě se do ní velmi těšily a oběma velmi prospěla. A znám děti, které do MŠ nastoupily, ač by jim bylo lépe doma ( někdy se prostě nedalo jinak kvůli finanční situaci v rodině, někdy jen matka chtěla mít doma klid), stejně tak znám děti, kterým by školka prospěla a naopak do ní nenastoupily... Jaký je z toho závěr?
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2018 9:59:03) Senedro, závěr je úplně jednoduchý: kolektivní zařízení může suplovat funkce, které rodina z nějakých důvodů nemůže dětem poskytnout sama. Moje děti též chodily do školky, ovšem kdyby ten čas strávily třeba s tetou, babičkou, chůvou a houfem bratranců, sestřenic a sousedovic dětí někde na vsi, byl by výsledek stejný, ne-li lepší.
|
TaJ |
|
(19.5.2018 10:07:04) Ropucho, tak v takovém množství dětí a lidí určitě , u nás byl ten kolektiv pro syna přínosný, protože je jedináček, má jen dvě o dost starší sestřenice, v blízkém sousedství stejně starých dětí moc není a ty byly všechny ve školkách...takže z hlediska kolektivu mu to prospělo dost, ale jinak v těch 4,5 kdy do školky šel, už měl ty základní dovednosti z domova - v rámci svých řečových schopností poděkoval, poprosil, řekl si, co potřebuje, najedl se, oblékl, hygienické návyky taky zvládal...tohle všechno si ve školce samozřejmě dál upevňoval a zdokonaloval, ale ten základ uměl prostě z domova...
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2018 10:16:43) Tino, v prostředí, kde většina rodin žije izolovaně, dospělí chodí do práce, děti mají max. jednoho sourozence, je skolka samozrejme velmi snadna a pohodlna moznost, jak diteti poskytnout zabavu s jinymi detmi a jeste pritom na chvili "hodit" péči na někoho jiného. Je to bezpečné a praktické.
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2018 9:23:01) "děti školku nepotřebují, to potřebujeme my dospělí."
Jednoznačně. Píši to tady odhodlaně celé roky Protože mě dráždí, jak se to stale maskuje hloupými řečmi o nutnosti socializace
|
|
|
|
TaJ |
|
(19.5.2018 9:48:13) Zefýr, souhlasím, školku dneska potřebují hlavně rodiče, aby měli kam dát děti, bohužel je to prostě tak...já ani můj bratr jsme nestrávili ve školce ani den, přesto jsme do školy nastoupili bez problémů a asociálové z nás taky nevyrostli, s chováním, ani s jednáním s lidmi jsme nikdy problémy neměli...dokonce se o nás ve škole neslo, že jsme dobře vychovaní a vedení...takže podle mě je to hlavně o té rodině...
|
TaJ |
|
(19.5.2018 9:52:47) Syn teda do školky chodil, ačkoli by úplně nutně nemusel, logisticky bychom to nějak zvládli, ale pro něj to byl přínos, vzhledem k tomu, že ve školce měl logopedii a další péči, kterou jsme pak už nemuseli obstarávat nikde jinde...ale do školky šel až ve 4,5 a první rok jsme ho brali po obědě, odpoledne už žádné speciální věci ve školce nedělali, bylo jen spaní (on nespal), pak svačina a pak si hráli venku nebo uvnitř, než si je vyzvedli rodiče, takže to už pak nemělo smysl, aby tam byl, s dětmi si pohráli dopoledne, než začal každodenní program, pak venku na procházce nebo na výletě...
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2018 10:20:15) Zefýr, já jsem školku brala jako nejschůdnější východisko pro městské děti bez dostupné širší rodiny, ale podobně jak píšeš, často jen na dopoledne a často dny volna a vlastní program. Chtěla jsem, aby zažily také co nejvíce svět mimo zdi "ústavu".
|
TaJ |
|
(19.5.2018 10:56:41) Ropucho, přesně z toho důvodu jsme syna do školky dali taky, plus ještě to, že tam měl tu logo péči a ostatní věci...ale většinou tam byl jen dopoledne, nebo maximálně do 15h (ale to spíš výjimečně) - právě proto, že sourozence nemá a stejně staré děti byly dopoledne stejně většinou ve školkách, takže by ani nebylo s kým někam chodit...ono i odpoledne to tu s těmi dětmi nebyla žádná sláva - protože právě většina jich přijížděla ze školek a kroužků někdy mezi 17-18h a syn chodil v osm spát, takže když ostatní teprve přijížděli domů, tak my už jsme se vraceli z procházky apod. a chystali se na večeři...takže ty 4 hodiny dopoledne mezi dětmi pro něj byly fajn...
|
|
|
|
|
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(19.5.2018 9:42:56) Kolektivní zařízení jsou nutné zlo ve společnosti, kde se všichni bez výjimky věnují výdělečné činnosti mimo domov. Děti holt zatím musí někde v bezpečí přečkat.
Taky to tak vnímám, od školky jsem očekávala, že si tam děti pohrajou s jinýma dětma, budou hodně venku, že na ně budou učitelky hodný, udělají jim zajímavý program a že o ně bude postaráno, než se vrátíme z práce. Nepamatuju se, že by se tam něco zásadního naučily, ani to nebylo potřeba. Obě děti jedly příborem a ve školce jim vrazily lžíci, například, musela jsem poprosit, aby je nevracely o rok zpátky
|
Ropucha + 2 |
|
(19.5.2018 10:01:45) "Nepamatuju se, že by se tam něco zásadního naučily, ani to nebylo potřeba"
Evelyn, přesně. Totéž já sama a mé děti. Naučili jsme se (nebo proste jen poznali) max. různé zlozvyky od druhých dětí.
|
Evelyn1968,2děti |
|
(19.5.2018 10:48:43) Ropucho, jo začaly jíst sladkosti a ofrňovaly se nad špenátem
|
|
|
|
|
|