Myšutka* |
|
(21.1.2018 16:52:09) Jentak, musím ti dát zapravdu. Učím matiku na VŠ, jak na oborech kde je "lehká", tak na oboru, kde musím jít hodně do hloubky. A chodí mi tam studenti ze škol, kde je matika příšerně zanedbaná. Vlastně se nemůžu ani spolehnout na to, že umí upravit zlomky! Ti, kteří mají zájem, se doučí. Makají, dřou, ale doučí se. Ale je jich minimum. Letos si šli dva mí studenti prváci druhý týden semestru dokonce stěžovat, že jsem jim dala na e-learning sadu příkladů na procvičení a je jich padesát a jak si vůbec můžu myslet, že to jako spočítají! A spočítat je asi musí, když jsem zároveň řekla, že na testu budou dva náhodně vybrané příklady z těch padesáti...
Jinak několikrát jsem dostala do rukou sešity a některé výpočty byly špatně a přitom bylo u toho hodnocení učitele a "za jedna"... Jeden student si šel na svoji původní školu pokecat s ředitelem a od něj se dozvěděl, že je vlastně učil dějepisář, který to ani učit nechtěl...
|
Stáňa * |
|
(21.1.2018 17:07:21) Můžu tě ujistit, že si to představit umím docela dobře. Sama mám původně Obchodní akademii, kde jsme měli matikáře trotla a neuměli jsme skoro nic. Ti, co maturovali z matiky, si všichni platili doučování.
Nemyslím si, že bychom byli všichni blbí, ale on to prostě neuměl vysvětlit a jeho způsob výuky byl šílený - deset hodin jsme poslouchali jeho filozofické žvásty o životě a jedenáctou hodinu chtěl stihnout probrat látku a ještě nám dát čtvrtletku O matice se mi zdálo ještě mnoho let po maturitě a to jsem měla z maturity samé jedničky (z matiky jsem teda maturovat nechtěla a ani nematurovala).
|
|
Myšutka* |
|
(21.1.2018 17:07:26) Bohužel, projdou... Protože se dělá "test studijních předpokladů" a tam jsou úlohy spíš na logiku a ještě je jich jenom pár. Oni totiž nemají "napočítáno", nevím čím to je, ale evidentně nejsou zvyklí ze středních škol počítat příklady. U zkoušky se pak dozvím "ale já jsem ty skripta fakt dvakrát četl" Ty děcka navíc nečekají, že se bude navazovat, že nemám čas opakovat základy snad ještě ze ZŠ. A je vidět, že když se něco jede jakoby od začátku, tak se chytají, jakmile je potřeba využít znalosti ze střední školy, jsou potíže. Někdy si říkám, že se učí pouze s využitím krátkodobé paměti. Jakmile je po písemce, tak to z mozku snad vymažou.
|
Senedra |
|
(21.1.2018 17:11:02) Myšutko, tenhle pocit mám jak matka, tak učitelka - prostě nalít/vylít a jedeme dál... jsem z toho kapku bezradná, pořád s tím bojuji, co jsou příčiny, to se jen dohaduji. Před chvílí moje dcera řekla "Ale to jsme se neučili..." Měla jsem chuť po ní skočit. Ne, že by se zvedla a šla si informace najít sama. Přitom jí od malička vedeme k tomu, aby se o věci zajímala, hledala, snažila se jít pod povrch.
|
|
Myšutka* |
|
(21.1.2018 17:17:20) Oni se naučí mechanicky pár použít pár postupů. Bez pochopení. Nechápou, že nestačí chodit na cvičení (na přenášky mi chodí cca polovina a i to je úspěch), že musí makat i doma. Nevím, čím to je. Cca 40% neprojde v matice prvním semestrem. A opravdu je hrozně moc poznat, odkud kdo je. Dokonce si náš proděkan dělal nějakou analýzu a ví, ze kterých konkrétních škol jsou studenti, co nám vylítnou hned první semestr. Jsou to zpravidla děcka, kde mají matematiku jenom první dva roky a zřejmě hrozně odrbanou. Proč lezou na VŠ, kde ví, že bude zkouška z matiky, to nechápu. Dokonce mi občas i píšou zhrzení rodiče, že ten jejich byl v matematice ve škole nejlepší a já ho už potřetí vyhodila ze zkoušky...
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 17:23:40) Pohled přednášejícího na VŠ chápu. Jenže i ta vysoká pokud je odpovědná by se měla snažit s tím něco dělat. Pomoci těmhle studentům. Ať už větší dotací matematiky, tak třeba posunem zkoušky z matematiky a ne se jich okamžitě zbavovat. No a tlačit na střední školy, aby matiku opravdu probraly. Osobně doufám, že tomu pomůže povinná maturita z matematiky.
|
Senedra |
|
(21.1.2018 17:26:42) Zetko a jak by sis ten posun představoval? Nedávno jsem mluvila s člověkem z MFF, říkal, že jim tam chodí studenti, kteří ani neznají pojem matematický důkaz - to je jak jí na druhý stupeň bez toho, aby dítě vědělo, co je násobilka. A když vidím, jaké jsou požadavky u státní maturity úrovně A, plakala bych.
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 17:35:57) Normálně. Předřadit v prvním semestru předmět, příprava na Matematiku I, případně dát týdení kurs pro ty co neměli dostatečný počet hodin matematiky na střední o prázdninách. Prospělo by to oběma stranám jak studentům, tak škole, které by zůstalo víc studentů. Ten odpad je strašně drahej.
|
Senedra |
|
(21.1.2018 17:39:14) Zetko, ten kurz by třeba šel...ale co s těmi, kteří se přihlásí na nějakou VŠ s tím, že ví, že nejspíš nedají ani prvák, spoléhají na to, že splnění studijních povinností se dělá až na konci akademického roku a radostně celých x měsíců využívají výhod statusu studenta a další rok se přihlásí na jinou VŠ, která má buď přijímačky jednoduché nebo bere všechny?
|
|
Klauri |
|
(21.1.2018 17:39:30) VŠB takové kurzy před začátkem semestru má. https://www.vsb.cz/cs/data/files/d838101b4e14e40674679496af3bb545_Pripravne-kurzy-technicke-fakulty-2017.pdf
|
|
|
Myšutka* |
|
(21.1.2018 17:43:39) Z+2, kurzy byly. Před začátkem semestru - nezájem (zájem mělo cca 10 lidí). Po dvou týdnech - víkendová nalejvárna - nezájem (zájem mělo 5 lidí). Mám konzultační hodiny denně hodinu, zdůrazňuju, že jsem ochotná se domluvit i na jiném čase. Tento semestr chodili první dva měsíce občas DVA konkrétní studenti. Dva dny před zápočtovou písemkou bylo narváno. Oni nechápou, že to už je pozdě. Fakt mám pocit, že ze střední si odnesli poznání, že tu matiku nějak odrbou. Jinak máme i cvičení "navíc", nepovinná. Přihlásila se tak třetina prváků. Já vedu navíc (neplaceně mimo rozvrh) i nalejvárnu pro děcka z východu, která mají problém s jazykem... Z naší strany snaha je, ale část studentů prostě zájem nemá.
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 17:51:57) Myškutko. Ok, pak je to asi o propagaci a vysvětlení situace. Pokud to studenti ignorují, je opravdu problém na jejích straně.
|
|
|
|
Monika |
|
(21.1.2018 19:41:56) Toto se ale děje, technické školy se fakt snaží, aby si studenty získaly a udržely. Synovec maturoval loni, na odborné SŠ (IT), taky byl přesvědčen, jak má matiku zvládnutou, ani se neobtěžoval z ní maturovat. Moje námitky, že mu to nejspíš na VŠ stačit nebude, odmávl jako "kecky staré tetky". Na VŠ se nakonec dostal do Pardubic, protože tam brali všechny bez přijímaček. Dělal ještě přijímačky na ČVUT (tam chtěl víc), nedostal se. Pak tam ještě šel na školou organizovaný přípravný kurs pro 2.kolo přijímaček (placený), nedostal se (stejně hrůzný počet bodů). Co vím, tak pro ty, co se dostanou, jsou na ČVUT speciální "doučovací" kursy z matiky (zadarmo). Na škole, kde je, má stále problémy, zápočet zatím neudělal, ale i tam mají teď v lednu "doučovací" kurs ... Jak to dopadne, to nevím. Našla jsem mu kontakt na soukromé doučování, netuším, jestli se bude obtěžovat si to vyjednat. On si pořád věří, tvrdí, že se učí, ale můj dojem z toho celého je, že ani neví, že neví (resp., co neví) ... Přitom na to IT je asi hodně schopný (taky se tomu věnuje dnem i nocí už fůru let), ale papír z VŠ (který, jak sám tvrdí, by se mu pro plánovanou práci v zahraničí dost hodil) na to možná mít nakonec nebude :-(
|
|
|
X__X |
|
(21.1.2018 17:47:00) A když vidím, jaké jsou požadavky u státní maturity úrovně A, plakala bych.
nevím, jaké jsou požadavky na maturitu, ale mám holku na střední chemický. od třeťáku budou mít volitelně dva různé matematické semináře - jeden jako doučování k maturitě, pro slabší studenty, kterým běžné hodiny nestačí. ten druhý pro zájemce o vysokou, učivo by tam mělo být nad rámec učiva jejich školy i požadavků k maturitě, ale zároveň by se na něm mělo probrat to, co vysoké školy požadují a gymnazisti se v rámci studia učí
tak jako nízké nastavení úrovně maturity je podle mého názoru dané tím, že ji vnutili jako povinnou. SOŠ ze své podstaty nejsou přípravka na vysokou, ale do praxe, i když s maturitou mohou studenti v dalším studiu pokračovat. kdyby měly pojmout odborné učivo a ještě navíc gymnazijní v plném rozsahu (aby vyhověly těžším maturitám), tak pak by tak nějak ztratily svůj smysl, myslím
|
Klauri |
|
(21.1.2018 17:50:53) Maturita z matematiky obsahuje z poloviny učivo ZŠ. Gymnaziální matematika to fakt není.
|
|
Senedra |
|
(21.1.2018 17:55:26) Lucko, jj, manžel jí s přehledem dává nějakých 25 let po maturitě. Nevím, proč se prostě nezavedla nějaká státní zkouška, rozdělila se na různé úrovně a různé části matematiky/fyziky/chemie/angličtiny/českého jazyka... a vysoké školy by si klidně mohly do požadavků k přijetí dát - pokud student udělá tu a tu úroveň na tolik a tolik procent, nemusí k přijímačkám. Stejně tak by mohly střední školy už před přijímačkami říct, že jako výstup u svých studentů požadují to a to.
|
|
X__X |
|
(21.1.2018 18:17:53) LucKa66, tomu věřím, protože to, co jsem se před třiceti učila na střední já, to taky úroveň základky nijak extra nepřevýšilo a s gymnazijním učivem se to rozhodně srovnat nedalo (porovnávala jsem si učebnice s bývalou spolužačkou ze základky a co ta měla na gymplu už v prváku, z toho mi úplně přecházely oči... a to jsem na základce patřila mezi nejlepší matikáře ve třídě). nicméně tehdy maturita z matiky povinná nebyla, pro nás, gympláci z ní maturovali. ale jim k maturitě nemuseli snižovat laťku, protože se neočekávalo, že bychom i my ji museli zvládnou.
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(21.1.2018 17:53:48) Ona ta úroveň matematiky bude muset být ještě nižší, protože pokud bude maturita z matematiky povinná, tak bude vysoké procento dětí, které maturitu z matiky neudělají. Někdo proto, že školy kromě gymplu, neučí matematiku v potřebném rozsahu a dále proto, že existuje celá řada středních škol s maturitou, na které pak chodí ze základky i trojkaři. Například hotelovka, různé sociálně právní sš, obchodní akademie apod. A tyhle děti nemohou mít laťku tak vysoko jako gymnazisté, takže úroveň spíše klesne, nebo bude vysoké procento dětí, které maturitu nezvládnou.
|
Senedra |
|
(21.1.2018 17:56:24) Renko, podobné připomínky jsme na škole, na které jsem učila, sepisovali už koncem 90. let. A situace pořád stejná.
|
|
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 18:34:55) Osobně si myslím, že lidi co jsou inteligentní se matematiku naučí. Jen jích není dost.
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 20:24:19) Já byl na strojárně a už za mně byl z matematiky děs. Maturovali jsme z ní tři z ročníku. Z tří tříd ccá 90 lidí.
|
|
|
|
Drop |
|
(21.1.2018 18:48:06) ale to samé co má někdo s matikou může být i s jazyky, můj syn měl ze všech předmětů na vš největší problém s angličtinou, myslím, že ji nakonec dostal z milosti, protože kvůli výborným výsledkům bylo blbé mu ji nedat
já s nagličtinou problém nemám, i když jsem ji teď hodně zapomněla, ale němčina je pro mě furt těžká, a to už v ní studuju druhou školu, s matikou jsem neměla nikdy problém ani na vš
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 18:53:47) Ano, talent na jazyky je specifická věc. Ale inteligence, jak ji v současné době identifikujeme pomoci IQ testů dost souvisí se schopností chápat, logiku, matematiku a prostorovou představivosti. Asi to není úplně přesné hledisko, ale zatím se to tak dělá.
|
Monty |
|
(21.1.2018 19:07:08) Z+2, no a na češtinu, resp. českou mluvnici je ti k prdu logika i jakákoli představivost, to se musí každý "našprtat" zpaměti. Asi je to jednodušší, nicméně i tak je to - ve stávající podobě - pro část studentů zcela zbytečné. Povinná maturita z češtiny by měla podle mého názoru vypadat jinak, aby byla co k čemu.
|
. . |
|
(21.1.2018 19:14:22) Monty, "na češtinu, resp. českou mluvnici je ti k prdu logika i jakákoli představivost, to se musí každý "našprtat" zpaměti. " to si nemyslím. Jazyky (včetně češtiny) mají svoji logiku, samozřejmě plus výjimky. Kromě toho jsou lidi, co mají pro to cit, stačí jim pobyt v tom jazykovém prostředí, četba, a pravidla si "domyslí" z velké části, do vysokého stupně přesnosti a detailu, sami (i s výjimkami, pokud se s nimi setkávají). Stačí jim jen naučit se pojmový aparát (stejně jako v matice, biologii a ve všem).
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 19:44:05) Souvisí a existuje talent na jazyky. Manželka jich umí asi sedm a dokáže si plynule z nich další jazyky dovozovat. A hudební sluch jednoznačně má. V tomhle je naprosto neuvěřitelná.
|
Drop |
|
(21.1.2018 19:55:19) Zase umet 7 jazyk neni takovy Problem:cestina,slovenstina,rustina,nemcinu,anglictina,srbstina,chorvatstina ...
|
Drop |
|
(21.1.2018 19:57:02) Se Mi smazala chorvatstina a srbstina.
|
Lassiesevrací |
|
(21.1.2018 19:58:06) Commer, to ty ovládáš?
|
Drop |
|
(21.1.2018 20:01:08) tak písmem jenom češtinu, slovenštinu, ruštinu, němčinu, angličtinu a srbštinu a chorvatštinu slovem, písmem pouze pasivně rozumím psanému, ale sama bych text nenapsala
|
Drop |
|
(21.1.2018 20:03:01) kupodivu vůbec nerozumím polštině, ačkoliv řada Čechů se v polštině normálně orientuje, když na mě žačně Polák polsky, tak mu říkám, prosím tě, radši německy
|
Lassiesevrací |
|
(21.1.2018 20:07:59) To jsi dobrá
Zrovna říkali v rádiu, jak lidi dnes už nerozumí slovenštině... Ono si mnoho lidí i myslí, že ten jazyk ovládá, i když je to stylem "Kolja, ničevo něbojsa, ostaň v metro".
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 20:09:06) Umí anglicky, německy, francouzsky, latinsky, starořecky, rusky a italsky. Slovenštinu a češtinu jsem nepočítal.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(21.1.2018 19:28:14) Slupko, čeština je tak ale postavená, je to do značné míry umělý jazyk a odráží se v ní podmínky doby, kdy vznikala. A že je český pravopis zbytečně složitý se na odborné úrovni řeší již řadu let.
Viz např.: "Kritické námitky byly vznášeny čas od času i vůči českému pravopisnému systému. Pocházely nejčastěji od učitelů a hlavním argumentem v nich vždy bylo, že k zvládnutí českého pravopisu je zapotřebí příliš mnoho času a že ani po absolvování základní školní docházky část občanů jej neovládá v potřebné míře. Je to jistě argument závažný, i když nemůže být jediným, který by opravňoval hlubší zásahy do pravopisného systému. Nicméně potřeba efektivnosti, která proniká z oblasti ekonomické do veškerého života dnešní společnosti, a zmíněná racionalizace a demokratizace jsou činiteli, které hlasy volající po úpravě podporují.[2]
Závažný hlas k současné situaci představuje článek člena korespondenta ČSAV Jaromíra Běliče v časopise Český jazyk a literatura (14, 1963—64, s. 145n.) nazvaný Odhodláme se k výraznějšímu zjednodušení pravopisu? (Slovo na uváženou). Je to hlas rozvážný, nezavírající oči před skutečností („změny pravopisu vždycky vyvolávají nelibost a odpor“, s. 156), projevující však i odvahu uskutečnit třeba i radikální reformu, jestliže se ukáže její potřeba. Poznámky k současné pravopisné kodifikaci se objevily i v jiných diskusních příspěvcích tohoto časopisu zčásti navazujících na článek Běličův[3] a už dříve také v metodickém časopise slovenském.[4]
Odborné veřejnosti je většinou známo, že poslední pravopisná úprava z r. 1957 nemohla z různých příčin vyřešit zcela uspokojivě všechny problémy a že některé změny byly provedeny pokusně, jak se osvědčí; tím nabyla úprava do jisté míry rázu provizória. Ačkoli od vydání posledních „Pravidel českého pravopisu“ neuplynula příliš dlouhá doba, je zřejmé, že některé otázky dozrály natolik, že by je dnes bylo možno řešit jednodušeji, důsledněji a účelněji (týká se to např. psaní předložek s a z, velkých písmen, slov cizího původu i jiných jevů). Ukazuje se, že k úpravě dosavadních „Pravidel“ časem dojít musí, a jde [167]nyní o to, zda to bude úprava opět jen dílčí, nebo reforma základní, směřující k podstatnějšímu zjednodušení a usnadnění českého pravopisu."
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=5039
Novější, namátkou vygoogleno:
"Průzkum ukázal, že v psaní malých a velkých písmen chybují nejen školáci, ale také vysokoškolsky vzdělaní lidé, které práce s jazykem dokonce živí. Pravidla pro psaní velkých písmen ovládá 59 procent lidí.
"Není to číslo překvapivé. A je to samozřejmě málo. Přáli bychom si, aby pravidla kultivovaného psaní ovládalo daleko více lidí," říká ředitel Ústavu pro jazyk český Karel Oliva.
Příčiny vidí dílem v obtížnosti českého pravopisu, dílem v tom, že se pravidla pro psaní velkých a malých písmen měnila v roce 1993 a generace, které chodily do školy před tímto rokem, se řídí tím, co se učily ve školy ony.
"Nejpodstatnější je ale možná to, že ta pravidla jsou velmi často založena na znalosti reality. Je potřeba znát, jestli se divadlo jmenuje Divadlo na Vinohradech, divadlo Na Zábradlí a podobně, a to může být samozřejmě problém," vysvětluje Oliva."
https://www.irozhlas.cz/nepouzivat_-_veda/jazykovedci-uvazuji-o-zjednoduseni-psani-malych-a-velkych-pismen_201211011911_mvydrova
|
. . |
|
(21.1.2018 19:43:11) Monty, to, že je něco složité, neznamená, že to nemá logiku. Zda je to "zbytečná" míra složitosti, to je otázka do pranice, jak ostatně ukazují ty odborné diskuze vedené co ten náš pěkný umělý jazyk stojí.
|
Monty |
|
(21.1.2018 19:50:00) Slupko, tak ona je asi taky otázka, čemu kdo říká logika. Já v češtině fakt vidím spoustu věcí, kde ti žádná logika nepomůže, ať už jsou to zmiňovaná velká písmena nebo jakékoli odchylky od pravidelné větné stavby, výjimky ve skloňování apod. Řeším to v práci opravdu často a nemyslím si, že ti lidé, co chybují jsou hloupí nebo neumí logicky myslet. Jen je těch "nelogických výjimek" příliš mnoho a stejně tak je mnoho věcí, které nelze nijak zautomatizovat, ale musíš je opakovaně řešit buď mnemotechnickou pomůckou nebo důsledným větným rozborem. Což třeba v konverzaci na netu nedělám ani já, proto mám někdy špatně čárky.
|
. . |
|
(21.1.2018 20:03:39) Monty, to, s čím se setkáváš v práci, samozřejmě není tím, že by ti lidé byli hloupí, oni prostě jen nejsou jazykově nadaní, případně na to prděj Velká písmena samozřejmě logiku mají, akorát je třeba k nim mít nějaké informace (viz tebou kopírovaný článek). To je jako rozhodování o zařazení kočky mezi šelmy (nebo co je, na to prdím) - taky holt musíš něco vědět jak o systému, tak o kočce. Jasně že ani inteligentní člověk nemusí být schopen psát bez chyb (respektive musel by tomu věnovat neúměrně mnoho času), ale je schopem odmaturovat z češtiny, aniž by přípravou strávil mládí. Však nemusí maturovat na výbornou.
Hodně lidí má cit i na ty čárky - právě proto, že jim ten "větný rozbor" naskakuje podvědomě, i když bez pojmového aparátu. Že i tak píšou čárky blbě - třeba na netu - je pouze tím, že to vůbec nehlídaj. Však kolik je tu překlepů a vůbec nesmyslů. Některé stavby vět umožňují opačný výklad jejich smyslu. Normálka.
|
Monty |
|
(21.1.2018 20:06:45) Slupko, no, ale to se už bavíme o něčem jiným. Já jsem nezpochybňovala, že by někdo neměl být schopen odmaturovat z češtiny, jen jsem poukazovala na to, že DLE MÉHO NÁZORU je v současné podobě povinná maturita z češtiny stejně nesmyslná jako z matiky - a to jsem si to dřív nemyslela, dokud jsem si neprošla zadání a hodnocení.
|
. . |
|
(21.1.2018 20:12:21) Monty, takže nejde o (zbytečnou) složitost češtiny, ale o to, že dle tvého názoru je povinná maturita z konktrétního předmětu nesmysl?
Nebo je jen špatně udělané zadání a hodnocení? Češtiny i matiky?
|
Monty |
|
(21.1.2018 20:20:21) Slupko, to jde ruku v ruce. Nejde o to, že by současné maturity byly nad možnosti studentů. Samozřejmě, že se na ně naučí každý nebo téměř každý. Otázka je proč, když pak v reálu i lidé s maturitou z češtiny umí česky pod psa a lidé s maturitou z matiky pak celý život pracují v nějakém humanitním oboru a matiku na úrovni maturity nikdy k ničemu nevyužijí. Pokud se někdo hlásí na ČVUT, přišlo by mi logičtější, kdyby si mohl vybrat ty předměty, které jsou pro něj důležité v dalším studiu a ten, kdo se hlásí třeba na tu bohemistiku by si zase vybral ty "své". Příprava na maturitu z pro ně zbytečného oboru mi připadá jako ztráta času. Bez ohledu na to, jak moc je nebo není lehká.
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(21.1.2018 20:25:21) V momentě, kdy se člověk jazykem zabývá do hloubky, zjistí, že čeština se svými výjimkami není ve skutečnosti nimterak výjimečná. I angličtina má své tlusté bichle gramatiky plné výjimek a podivností. Akorát se běžný Čech v cizím jazyce nikdy nedostane na takovou úroveň, že by se s tím potkal.
|
Monty |
|
(21.1.2018 20:26:47) Žženo, stejně jako běžný Angličan.
|
Žžena |
|
(21.1.2018 20:33:17) Monty, běžný angličan je má obvykle aspoň "naposlouchané". Takové "God Save the Queen" znají v UK všichni od dětství, ale že existuje nějakej subjunctive, se v ČR dozví studenti až když angličtinu studujou na VŠ.
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(21.1.2018 20:22:01) Buchli, viz "DLE MÉHO NÁZORU je v současné podobě povinná maturita z češtiny stejně nesmyslná jako z matiky - a to jsem si to dřív nemyslela, dokud jsem si neprošla zadání a hodnocení."
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 20:28:03) Logika se asi má testovat v logice. Všeobecný přehled do mateřského jazyka patří a pokud učitelé neřeknou žákům kdo byl Jidáš, tak by se měli asi sami před sebou stydět.
|
Monty |
|
(21.1.2018 20:38:21) No tak literatura u maturity je podle mého názoru ještě větší pitomost než březost lišky. Tam jde aspoň o logiku. Literatura je archaická představa o vzdělanosti z dob císaře pána.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(21.1.2018 20:40:47) Monty, jako že moderní absolvent střední školy nemusí být sečtělý a nemusí mít přehled o klasické literatuře?
|
Z+2 |
|
(21.1.2018 20:47:10) A která literatura je ta klasická a ta správná? Je jí tolik, že mit skutečný přehled je nemožné. Takže jde o povrchní výsek dle představ někoho kdo vytváří osnovy. A to je většinou blb co je opíše z minulého a vymění nějakou maličkost za něco co sám zná ze školy. Z mého pohledu totální nesmysl.
|
Ropucha + 2 |
|
(21.1.2018 20:55:44) Buchli, s tím souhlasím, důraz na devatenácté století je podle mě pozůstatek minulorežimního přístupu k historii a určitě bych se přimlouvala za revizi.
|
|
|
Senedra |
|
(21.1.2018 20:50:28) Zetko, ale alespoň díla, která byla nějakým způsobem originální, vyjímečná, novátorská, typická a nejlepší ve svém období, by slušný středoškolák měl znát. A ideální by podle mě bylo, kdyby se maturantovi dal nějaký úryvek a on by dokázal určit literární směr, znal by typické prvky toho směru a podobně. Obdobně by měl člověk poznat alespoň umělecký směr, když se podívá na nějakou budovu, sochu, obraz.. a něco o tom směru vědět, také vědět, kdo, kdy a jak ovlivnil ostatní...
|
Senedra |
|
(21.1.2018 20:54:40) Buchli, omlouvá mě to, že nejsem češtinář a už vůbec ne na SŠ...
|
|
Senedra |
|
(21.1.2018 20:56:56) Proto mě ještě víc s**e, co se udělalo s matematikou - gympláci jí zvládají s prstem v nose, na VŠ s raději udělají svoje přijímačky, aby zjistili, jestli studenti matematiku umí a učni se rok před maturitou potí hrůzou. Jednomu negymplákovi jsem půjčovala svého prehistorického Bělouna, aby se před maturitou procvičil.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(21.1.2018 20:49:07) Ropucho, ne, nemusí. Je to dávno přežilé a nemá to naprosto žádný význam.
|
Senedra |
|
(21.1.2018 20:50:53) Monty a JAK by sis to teda jinak představovala ty?
|
|
Žžena |
|
(21.1.2018 20:54:48) Monty, význam to má, protože literatura a ostatní humanitní obory jsou tím posledním, co dnes člověka "ukotvuje" v jeho kulturním okruhu. Náboženství už nás netmelí, rodina už není základ státu , ale lidi nějakej přesah "odkud jsem a kam patřím" pořád potřebují.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(21.1.2018 20:58:03) Monty, aha, a od kdy přesně začal být kulturní přehled přežilý? Abych se náležitě zorientovala v moderní době.
|
Monty |
|
(21.1.2018 21:01:34) Buchli, i já jako literát jsem nesnášela povinnou četbu a ke spoustě dobrých knih jsem se dostala až dlouho po škole, když ten odpor opadl. Navíc - to, že konkrétně mě něco baví a zajímá neznamená, že to musí být obecně užitečné.
|
|
|
|
|
|
|