Delete |
|
(18.9.2017 14:01:17) Co by se mělo učit, už tu padlo.
Ono se to dokonce učit má, v RVP je vše, od tance, přes sezónní a netradiční sporty až ke klasice.
Problém je, že "manipulace s míčem" se většinou scvrkne na 1. stupni na vybíjenou, na 2. stupni na fotbal (u nás na škole k tomu házená, za mého dětství přehazovaná, někde basket, ale málokdy víc než jedno z toho). No a podobně se "základy atletiky" řeší jedním měřením jednotlivých disciplín bez nácviku, základy akrobacie jsou kotoul a někdy stojka....
Pak je to tedy o vybavení tělocvičen. Někdy je to fakt o strach, kdy se co utrhne, uvolní, vypadne...15 míčů, aby bylo alespoň do dvojice? Utopie. Florbalky jedině vlastní, bez mantinelů a branek. My pro první stupeň nemáme ani jeden kopací míč, měkké molitanové míče na kopanou do tělocvičny jsem si vymohla letos a to jen díky žačce s SVP, která má měkký míč předepsaný v pomůckách....a tak dále a tak dále....
Mně by třeba vyhovovalo, zejména u starších dětí, mít možnost jim některé věci promítnout v té tělocvičně na nějakém monitoru. Když to člověk promítá ve třídě, nikdo nedává pozor a hlavně to zapomenou do další hodiny, a navíc (asi i oprávněně) prskají, že to není tělocvik. No a zase i když je člověk schopen jim to předvést sám, tak u toho zase nejde dost dobře komentovat, co člověk dělá...Takže ukázat na za tím účelem natočeném videu, pozastavit, moct okomentovat a rovnou vyzkoušet, by bylo fajn....
Jinak ten nácvik často dojíždí na to, že než se vystřídá 30 dětí, je hodina pryč. A u cviků, kde je nutná dopomoc a záchrana, což je i obyčejný kotoul, nelze nechat děti cvičit samotné. A vlastně je to skoro u všeho. proto vedou aktivity, kde totéž dělají pokud možno všichni. V tomhle tedy sláva za asistenta a malý počet dětí ve třídě, to se pak všechno dělá snadno a dost se toho stihne, protože dvě stanoviště bez přímého dohledu, jedno s dohledem aistenta a jedno moje, s nácvikem nějaké nové dovednosti, na každém placu 4 - 5 dětí, to mají děti alespoň pocit, že si zacvičily.
|
Monika |
|
(18.9.2017 18:04:10) Pokud jde o to vybavení na TV - moje kamarádka, která učí TV na pražské základce (zcela obyčejné, nevýběrové) říkala, že u nich naopak je na vybavení fůra peněz z nějakých grantů, programů a pod., že věčně má vyplňovat, co by se jim hodilo, a že už neví co tam dát, takže loni snad kupovali nakonec běžky, aby si je děti mohly půjčovat na kurs (nebo třeba i na normální TV, když je někdy výjimečně sníh ve Stromovce nebo na Letné ) ... Ona tedy nadávala na to, že sice může mít každý rok nové balóny, ale učitelům není z čeho přidat (a taky na to, že spoustu náčiní se vzhledem ke kázeňským problémům a bezpečnosti ani netroufne použít), ale k tvému příspěvku mi z toho plyne, jestli tedy vedení Vaší školy není nějaké laxní a podobné dotace a programy by třeba využít mohlo a kašle na to?
|
Delete |
|
(18.9.2017 19:13:52) Moniko,
no asi ani ne, zrovna se vybavuje nová tělocvična, která se konečně ke škole postavila, také díky nějakému dotačnímu programu. Plus ještě zase jiné programy na něco jiného, ono je to pořád něco, ve výsledku nestíháš sledovat a papírovat....
No a příklad od té kamarádky přesně ukazuje, jak je to všechno na hlavu, kde by potřebovali, tak tam nemají, protože třeba nikdo neumí správně napsat "podání" (je to fakt vopruz a záleží na kdejakém slovíčku), tam kde mají náčiní, zase nemají peníze na lidi, logicky, protože na lidi se žádné dotace neposkytují. Také máme plnou školu interaktivních tabulí a lidí, co je umí používat jen jako promítací plátno...
Takže teď se tělocvična třeba trochu hnula, ale jestli bude 15 míčů na jeden sport, to si vůbec nejsem jistá, protože o tom, kolik se čeho objedná, rozhoduje někdo, komu stačí jeden kopačák a jeden míč na házenou....
Ale hlavně jsem chtěla napsat, že někdy ten učitel může být i skvělý, ale k dobře odvedené práci mu chybí něco, co nemůže ovlivnit.
Já si to teď budu užívat ve fyzice. Vím třeba, že loni na suplování jsem používala celé plato magnetů, které léta nikdo z kabinetu nevytáhl. No a problém je, že si ho ode mě kdosi (já vím kdo, ale on to popře) převzal a do kabinetu už se nevrátilo. Takže teď, když to mám učit (nejen suplovat), tak nemám ani jeden magnet. A celý kabinet fyziky je ve stavu, že pokud tam chci něco najít, abych si vzala ty nejhorší hadry, dva dny dovolené, a šla hledat v nánosech prachu...
V předchozí škole měla kabinet fyziky pod palcem osoba kompetentní, tam stačilo jít a vzít. Bylo to funkční a bylo to v dosahu. Ne všechno, ale učit se s tím dalo.
Tohle je hodně o lidech, kteří mají "sbírky" a kabinety na starosti.
Jinak v té staré tělocvičně jsme byli hodně závislí na tom, co měla k dispozici organizace, která ji škole pronajímala, vlastní vybavení jaksi nebylo kde mít...
|
|
|
|