| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Matematický cvrček

 Celkem 23 názorů.
 Pájuša 


Téma: Matematický cvrček 

(16.3.2017 17:40:50)
Mám dvě dcery ve druhé třídě na obyčejné ZŠ.v pátek a dnes donesly na zkoušku k vypracování staré ročníky této matematické soutěže.Zítra to mají ve škole "na ostro".Zajímalo by mě, jak si vaši druháci s těmito úkoly poradí? vypočítají vše nebo téměř vše úplně sami?
Mé holky ne.Problém je v tom že si pořádně nepřečtou zadání a nepochopí co se po nich chce.Když jim to přečtu já nebo řeknu laicky co se po nich chce tak to vyřeší,u těch těžších musím ukázat jak to vyřešit samotné by na to nepřišly.
Možná mohly tyto úlohy dosstat k procvičení i dříve nebo prostě něco podobného...
 Lada2 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 17:49:10)
Většina škol to nedává domů procvičovat vůbec. Je to prostě soutěž.
 Vítr z hor 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 17:55:21)
V nekterych skolach se podobne priklady procvicuji celkem bezne. Jinde vubec.
 Pájuša 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 18:44:44)
já si ale myslím, že to jsou zajímavé úlohy.te´d neberu v potaz že je to soutěž.Nutí to ty děcka přemýšlet a to je myslím dobré.uvítala bych víc takových úkolů.To že jsou na netu už vím, měli některé ty obrázky hrozně špatně nakopírované, tak jsem se dívala na originál.
 zerat 


Re: matematický cvrček 

(17.3.2017 20:04:47)
Ano, dcerka ve 3. třídě ZŠ ho také psala. Na ostro a rovnou hned i dnes věděli výsledky.
 svetlana belichina 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 18:02:50)
Je to olympiada, tak myslim, ze to vypocitaji treba jen dva nebo tri z cele tridy, nebo ani to ne. Jinak je to zdarma k stazeni na internetu, tak lze procvicovat i doma nezavisle na skole.
 Vítr z hor 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 18:35:31)
Pockej, u vas vybiraji do Cvrcka 2 deti ze tridy? To je nejaka vase zvlastnost, protoze podle poctu ucastniku dela Cvrcka pulka republiky.
 Vítr z hor 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 18:45:18)
Neomlouvej se, jen me to zaujalo.
 Vítr z hor 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 19:19:17)
Jeste me napada, jestli tim skola nechce dosahnout dobreho prumeru. U cvrcka je to asi fuk, ale za dobre vysledky ve vyssich rocnicich snad pry skoly dostavaji od MSMT nejake penize. Ovsem nevim, co se povazuje za dobry vysledek, ani kolik za to dostanou...
 Lída+2 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 20:28:42)
Tu na Zš to psala vždycky celá třída.

Na 8G se hlásí kdo chce, synové to píšou oba.
 Pájuša 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 18:46:31)
děkuji, procvičovat budu, ne kvůli olympiádě,ale kvůli logice, zaujalo mě to:-)
 Renka + 3 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 18:17:39)
Úplně správně dokáže cvrčka vyřešit tak 20 deti v republice, je to záměrně těžší. Typy úkolů se dají do určitě míry nacvičit, ale u nás se to taky nedělá.
 Delete 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 20:34:26)
Jitys,

není to nesmysl. Pokud tedy není primárním cílem "nacvičit na soutěž". Ty úlohy z Klokana jsou specifické, rozvíjejí logické myšlení a nejde jen o mechanické počítání. Na tohle nemá ani Hejného matematika, což je pořád jen matematika, jen zajímavěji udělaná. A není moc zdrojů, kde získat podobné úlohy pro takhle malé děti.
A samozřejmě že i logické myšlení je třeba rozvíjet, takže nadané dítě bez zkušenosti s podobným typem úloh je prostě o něco ochuzeno, a když pak dojde i na tu soutěž, výsledky vůbec nemusí odpovídat nadání.

Já to ale beru tak, že je to prostě zábava. Takže ve druhé třídě měli moji druháci 100 příkladů z Klokana na zalaminovaných kartičkách k dispozici a mohli si luštit o přestávkách nebo v hodině, když měli hotovo.
Na výsledky v soutěži to nemělo vliv, stačilo, že jsem zrovna byla nemocná, Klokana jim zadávala suplující učitelka a jaksi jim neřekla o těch ztrátách bodů za špatnou odpověď....většina dětí hodně bodů ztratila, i když vyřešila pětibodovky, takže spíš než to, že typ úloh znali, bylo rozhodující, že měli smůlu na zadávajícího, který jem nesdělil pravidla ~d~.

Pak ještě občas dělám Klokana s dětmi na kroužku Logik, ale i když je tam půlka dětí z 3. třídy, tak jim všem dávám Klokánka (pro 4. a 5. třídu), vlastně i těm druhákům jsem do těch zalaminovaných kartiček dávala některé jednodušší úlohy z vyšší kategorie.;

Na Klokanovi je krásné to, že v něm často uspějí děti, kterým třeba až tak nejdou počty a mají pocit, že jim matematika nejde. Najednou zjistí, že matematika nejsou jen ty počty. A mně přijde škoda, že by to měli zjišťovat jen 1x ročně, případně že by se to ani nemusely dozvědět, třeba kdyby měly smůlu jako u Tutenstein, kde se vyberou 2 děti ze třídy a ostatní mají nic, nebo jako moje děti, které kvůli odečteným bodům nebyly na "zajímavých" místech a tak získaly pocit, že neuspěly. Není nad to, když si tyhle úlohy člověk vyřeší jen tak, pro zábavu a pro sebe. A ano, někoho to nebaví, tak to zkusí jednou, dvakrát a nechá to být. A někoho pak i ta matematika začne bavit ~d~.
 Delete 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 21:51:37)
kdoto,

je to zase ještě trošku jiné. Ale ano, jde o textové logické úlohy.
 Senedra 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 18:36:05)
Je to normální, že některé příklady děti ani nespočítají. Navíc kategorie Cvrček je určena pro 2. a 3. ročník ZŠ, tudíž druháčkové jsou v nevýhodně. I kvůli tomu, že se soutěže účastní poprvé.
Nehrotila bych, neřešila bych.
Možná dala paní učitelka dětem starší zadání jen proto, aby aspoň tušily, co mohou zítra čekat. ~o~
 Lída+2 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 20:25:23)
Když to kdysi psali kluci v této kategorii,tak jim uteklo třeba jen 3-5 bodů do plného počtu.
Můžou si to namalovat, a jít na to oklikou. Takto si syn v druhé třídě počítal něco s lampama...ostatní si to přečetli a mysleli, že to neumí.

A mladší syn měl v druhé třídě plný počet, bohužel byl u lékaře, nemohlo se to započítat, jeho třídní to oplakala.

Jo a jednou asi 4. Třída, jsem do školy posílala řešení poslední úlohy....planeta, nohy různé boty, nikdo od nich to nespocital....

Nyní v kategorii skoro maturita mi to přijde, někdy složité, loni se jim to zdálo lehké.

Důležité je, že za špatné odpovědi se odcitaji body. Ale to jim asi vysvětlila úča.
 Delete 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 21:58:48)
kdoto,

no jak jsem popsala ten náš případ, kdy moje třída měla k dispozici celý školní rok procvičování a přesto nikdo neuspěl, i když řada z nich zvládla i pětibodové úlohy, tak je zřejmé, že víc než na možnosti se s typem úloh seznámit, je důležité zvládnutí pravidel soutěže a na základě toho i strategie, která je jiná, než je v testech obvyklé.

U těch nižších ročníků do toho navíc vstupuje úroveň čtení a porozumění textu.

 Delete 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 22:30:13)
kdoto,

Klokan má archiv a je to úžasný zdroj. Jo a ty texty naštěstí nejsou až tak složité. Naopak, někdy působí velice jednoduše. Třeba: Jaká je vzdálenost mezi prvním a šestým sloupem, když mezi dvěma sloupy jsou vždy 2 metry? Je to jedna věta. Ale zásadní je, že to dítě si to musí být schopné představit nebo nakreslit.

Nebo úlohy na prostorovou představivost, to je leckdy boj i pro mě v těch nejnižších kategoriích ~f~.

Jo a jsou u toho často obrázky, takže to představování si je mnohem snazší.
 Liškodlak 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 21:59:06)
Což o to. Ale výsledek žáků hrozně závisí na přístupu učitelky. Kolegyně syn to řešili tak, že společně přečetli (rozebrali?) úlohu, pak dostali 5 minut na vyřešení a společně pokračovali dál. Loni ve 4. třídě jsme si s kolegyní v paralelce slibovaly, že jim to fakt jen dáme, ať každý vyřeší, na co sám má a nic víc. Pak jsem se dozvěděla od kolegyně, která ty hotové práce nakonec dostala do ruky, že v béčku měli v zadání všichni podtrhaná určitá (stejná) slova, tj. jasně to společně rozebírali, bylo jim řečeno, na co se zaměřit a tak. Ta kolegyně se navíc prozradila tím, že se zlobila, že nedostala správná řešení, aby s tím mohla dětem poradit. No samozřejmě, nakonec se všichni podívají na tabulky úspěšnosti a řeknou si - to je dobrá učitelka, když má takové pěkné výsledky ~o~~o~~o~ a já, blbka poctivá, z toho vyjdu hůř~q~~q~~q~
Jinak Delete dík za nápad s těma kartičkama.
 Delete 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 22:37:15)
Liškodlaku,

to máš pravdu, že někdo to takhle dělá, nejen v Klokanovi. Sice osobní zkušenost nemám, ale asi spíš proto, že se o tom se mnou nikdo moc nebaví, ale prý si takto některé kolegyně (ne u nás na škole, spíš jako že obecně některé učitelky) zlepšují výsledky i u těch kontrolních SCIO testů, někdo to snad dělal i u Stonožky, což mi přijde už úplně na hlavu postavené....

Já radím dětem na kroužku, tam občas naťuknu jiný úhel pohledu nebo mám možnost vysvětlit, v čem byla chyba...ale v přímé soutěži jsem nechutně zásadová, zadání dostanou kolegyně až zítra ráno, i když mám vytištěno od pondělka ~;).

A já jsem si sice sem tam něco přečetla, když jsem to tiskla, ale vůbec si to nepamatuju a nehodlám si to číst, dokud to nebudu opravovat. Takže pak dítěti můžu klidně říct, že fakt nevím, protože jsem to nečetla, že to je jen pro ně. A tady tedy nepomáhám ani dětem s SPU, protože je to soutěž, ne učení.
 withep 


Re: matematický cvrček 

(16.3.2017 22:27:45)
Ty úkoly jsou záměrně dělané tak, aby je nevyřešily všechny děti, asi podobně jako IQ testy - aby zachytily co nejširší škálu. Já jsem loni svému druhákovi dala doma pár cvičných testů (tos mohla i ty - staré sborníky jsou k dispozici na stránkách matematickyklokan.cz), aby věděl, jaké typy úloh tam jsou. Aby si uvědomil, jak je důležité si pořádně přečíst zadání, aby věděl, jak se to boduje (žádná odpověď nula, špatná mínus bod), a že když neví, má to přeskočit a vrátit se ve zbylém čase, v dalším zbylém čase zkontrolovat. Měl 65 bodů z 90, ostatní děti ze třídy, které se s tím na ostro setkaly poprvé, měly málo (kolem 20 i míň). Je mimořádně nadaný hlavně na matematiku, ale zároveň má potíže, které mu ztěžují dešifrovat složitější zadání. Předevčírem jsem mu dala loňský test - tedy ten, který tehdy dělal, a získal 75 bodů. Protože si samozřejmě zase nepřečetl pořádně zadání a zase si to po sobě nezkontroloval nebo namáhavější úlohu vzdal, i když po delším (dejme tomu pětiminutovém) úsilí by na to mohl přijít.

Je třeba brát to jako zpestření a zábavu, jako výzvu, jako příležitost protáhnout si mozek a naučit se něco ze svých chyb, jakož i akceptovat svoje chyby.
 Markéta 


Re: matematický cvrček 

(18.3.2017 8:33:32)
Syn druhak vcera prisel s tim, ze psali pisemku, ktera nebude znamkovana. Tak jsem se dozvedela, ze psali cvrcka. Nic netrenovali.
 Petrajda 


Re: Matematický cvrček 

(19.3.2017 23:00:27)
My jsme dostali zadání až ex post, a jediné, co mě mrzelo, že k tomu s dětmi dodatečně nerozebrali i postup (logické uvažování) u jednotlivých úloh.

Někteří rodiče byli nevrlí, jak je to těžký, mě fakt spíš mrzelo, že to s dětmi nerozebrali, to vidím jako promarněnou příležitost, ty úkoly byly na logický uvažování dobrý a zajímavý a možná by to nějaký děti navíc i zaujalo, že matika není jen dril a otrava. Učitelce jsem to řekla a pak se za to tak trochu i omluvila, že jen nebyl na rozebírání čas. Ale škoda no. Syn by vlastně ani nevěděl, kde měl chybu (a že jich moc neměl). A mrzí mě, že nedali obecně třídě jasně najevo, že úroveň testu je vysoká - že hodně dětí (i rodičů) to brali tak, že "to nezvládli", i když podle mě výsledky ve třídě byly obecně dobré a není za co se stydět. Prostě nezvládnutá komunikace okolo.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.