...j.a.s... |
|
(1.9.2016 19:07:45) Zaujalo mne ve vedlejší diskuzi, kde Zufi psala, že se už letopočty nebiflují. Tak mě napadlo založit téma, jak se vlastně dneska učí dějepis nebo literatura? Pamatuji si, že právě v dějepisu a literatuře se pořád biflovalo, jak na ZŠ, tak na gymplu. Kdo se kdy narodil, umřel, kdy byla ta či ona událost a k tomu se v písemkách objevovaly doplňující otázky, co daná událost znamenala atd. Jak se teda dneska dějepis učí na ZŠ nebo gymplu? Na gymplu jsme z dějepisu nikdo nechtěli maturovat, protože to znamenalo se naučit obsah všech učebnic od paleolitu až po rok 1945 se všemi letopočty. Těsně před maturitou se uvažovalo, že by se dějepis osekal o dobu paleolitu, neolitu, pak Egypt, Římany atd., aby se více dostalo na novodobé dějiny, které se ve čtvrťáku moc nestíhaly.
|
Monty |
|
(1.9.2016 19:14:43) Literatura by mne taky zajímala. Syn mi tvrdí, že se to neučí chronologicky jako kdysi my, ale "podle žánrů". Ovšem neví o ní vůbec nic. Když před ním třeba zmíním Čelakovskýho, tak neví, o kom je řeč. A nevím, jestli ho to teda mám doučit já, protože sám o to zájem nemá, nebo už to dneska děti k ničemu nepotřebujou. Takové ty počátky českého písemnictví, obrozence a tak.
|
Z+2 |
|
(1.9.2016 19:16:46) Tak k čemu je komu literatura nebo dějepis? Zbytečně vynaložená energie.
|
Monty |
|
(1.9.2016 19:18:42) Ti, kdo si nepamatují minulost, jsou odsouzeni k tomu ji opakovat. George Santayana
|
Slonisko |
|
(1.9.2016 19:20:26) Jediné poučení, které člověk získá studiem historie - lidé jsou nepoučitelní.
|
|
Z+2 |
|
(1.9.2016 19:27:38) No a to je samozřejmě nesmysl. Sice hezky vypadající, ale nesmysl.
|
Monty |
|
(1.9.2016 19:29:26) Z+2, kdyby ses tomu dějepisu věnoval, třeba by sis to nemyslel. Nicméně uznávám, že názory na toto tvrzení se mohou různit. Jako ostatně na všechno.
|
Z+2 |
|
(1.9.2016 19:35:45) Dějepis jsem vždy měl rád. Teď nám dospělým holky na chatě připravili kvíz z Přemyslovců a dopadl jsem velmi slušně. Ale myslím si, že obecné povědomí o dějinách nějaký malý smysl má, ale rozhodně ne pro všechny. Zdá se mi, že Americká specializace od brzkého věku je daleko úspěšnější. Navíc spousta toho co se v dějepisu učí jsou jen účelové fabulace....
|
|
|
|
aky |
|
(2.9.2016 15:45:32) ... kdo si nepamatují minulost, jsou odsouzeni k tomu ji opakovat. A ti, co ju poznaju, su odsudeni s uzasom a strachom pozerat, ako ti, ktori ju nepoznaju, robia vsetko pre to, aby sa opakovala.
|
|
|
Kudla2 |
|
(1.9.2016 19:20:06) Tak žít se bez toho dá, stejně jako bez pravopisu, ale holt jde člověk občas za vola
|
Z+2 |
|
(1.9.2016 19:26:00) Tak to jistě. Hloupý lidé tě mohou považovat za vola i jen protože si myslíš něco jiného než oni. S tim nikdo nic nenadělá.
|
Kudla2 |
|
(1.9.2016 19:37:36) no, jenže pokud si budeš něco myslet jako totální nevzdělanec, tak je o dost větší šance, že si to budeš myslet blbě a ti lidi budou mít s tím volem pravdu.
Ovšem nevzdělanci a hlupáci mají často tu výhodu, že si svůj handicap vůbec neuvědomují a myslí si, že blbí jsou ti ostatní.
|
Z+2 |
|
(1.9.2016 19:42:40) Blbě si spoustu věcí myslíš, jak se vzděláním, tak bez něj. Lidi co si o okolí myslí, že jde o voly nemají pravdu nikdy. A je jedno jak moc se shodnou a jak moc jsou o tom přesvědčení.
Jinak proti vzdělání já fakt nic nemám. Dokonce ani proti dějepisu. Bohužel někdy je složitější pochopit co vlastně píšu. Ale po pár přečteních by jsi to dát snad mohla.
|
Kudla2 |
|
(1.9.2016 20:15:27) Já se obávám, že BY JSEM nemohla, takovej mudrc zas nejsi, aby mi stálo za to luštit tvoje jinotaje.
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
|
(1.9.2016 19:31:18) Kudlo, u Z+2 mi pravopis poslední dobou pŕipadá jako to nejmenší. Z+2, nejedná se o nějakou soutěž nebo sázku? Býval jsi příčetnější.
|
Z+2 |
|
(1.9.2016 19:37:04) To si nemyslím. Spíš jsem se ti víc trefoval do noty.
|
|
|
|
aky |
|
(2.9.2016 15:47:47) ... jde člověk občas za vola Ale zase si preedstav tu uplnu slobodu vediet sa vyjadrit ku vsetkemu a hned bez zataze zbytocnymi informaciami o danej veci.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 15:54:18) Sebekritika je u Tebe novinka.
|
|
|
|
Žžena |
|
(1.9.2016 19:20:24) Něco jako ukotvení ve vlastní kultuře je celkem podstatná věc, zvlášť ve společnosti, která již není ukotvená jinak, vzhledem k převládajícímu ateismu a hodnotovému relativismu. A kulturou se nemyslí Ewa Farna a Star Dance.
|
Z+2 |
|
(1.9.2016 19:30:10) To je otázka, jak moc je to potřeba a zda je dějepis případně literatura, ten správný způsob.
|
Monty |
|
(1.9.2016 19:32:47) Z+2, ale tak co je potřeba, že jo. Když bychom to měli nějak hlouběji analyzovat, dojdeme k tomu, že vzdělání není potřeba vůbec, protože se dá žít úplně bez něj.
|
|
|
|
Kafe |
|
(1.9.2016 19:31:58) Tak literatura ve škole mě též nebavila, respektive jak byla vyučována. Ale dějepis zajímavý byl, i přes ty letopočty. U nás na gymplu se tedy biflovalo, ale v kontextu s tím, co se dělo i jinde (tedy události nevytržené).
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(2.9.2016 13:49:40) Hm, - Dost důležité je, jak se dějepis a literatura učí. - Pokud to bereš čistě pragmaticky, máš asi pravdu. Jenže pak bychom mohli dlouho debatovat co je vlastně všeobecné vzdělání a všeobecný přehled.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 13:54:31) No a teď je otázka jestli je třeba aby všichni měli tu kapičku všeobecného přehledu. Jestli všichni potřebují znát ný, natý.... a kdy se narodil Karel IV, přípdně co napsal Kafka. Z mého pohledu ne. Je to naše, jakoby výhoda, ale ve skutečném světě moc nefunguje. Myslím si, že školství by prospěla možnost se specializovat dřív než je u nás možné a móda gymnázií je z mého pohledu pro budoucnost vyloženě špatná.
|
Senedra |
|
(2.9.2016 15:28:34) Z+2, specializace fajn, ale jsou děti/puboši, kteří se vyprofilují třeba až během střední školy. A co s nimi? Jako neodříkám se specializovaný tříd už na druhém stupni ZŠ nebo odborných škol, ale někde je ta brzká specializace spíš na škodu.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 15:31:09) Já bych to spíš než ve formě odborných škol viděl ve formě volitelných předmětů.
|
. . |
|
(2.9.2016 15:36:24) V brzké volitelnosti předmětů vidím nebezpečí, že některé předměty dítě zavrhne předčasně a hlavně mylně, chybně, protože první zkušenosti s ním budou negativní, ačkoli další roky (s jinou látkou, jiným pedagogem, vyspělostí získanou věkem i v jiných předmětech...) by mohly ukázat, že právě ony jsou ten pravý šálek kávy. Kolik lidí přišlo na chuť zrovna tomu dějepisu třeba až v osmičce s nějakým konkrétním obdobím, tématem, přístupem...?
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 15:44:19) To je pravda. Ale vývoj posunují teď primárně ti jednostraně zaměření.
|
. . |
|
(2.9.2016 15:49:32) No to posunují, ale to zaměření by si měli vybrat co nejlépe, ne matiku navždy zapudit v deseti letech proto, že maj blbou úču na prvním stupni
|
|
|
|
Senedra |
|
(2.9.2016 15:46:11) Volitelné předměty ale můžeš hodit na druhý stupeň ZŠ a na gymnázia. Navíc dle současných právních předpisů má dítě větší šanci ve volitelnosti na velkých školách. Malé školy nemají peníze na to, aby naplnily a mohly otevřít hodiny, do kterých by chodilo míň než 12 žáků.
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(2.9.2016 16:07:27) Na tomhle přístupu něco je. Má to ale háček. Bez alespoň nějakého všeobecného přehledu je podle mě člověk "fachidiot" se všemi důsledky pro společnost.
A druhý háček. Problém je, co je ten potřebný rozhled. Přírodopisec Ti třeba řekne, že k základnímu přehledu patří vědět, jestli splešťule blátivá patří mezi hmyz s proměnou dokonalou nebo nedokonalou (netuším, vybrala jsem schválně obor, který není moje silná stránka a splešťuli si pamatuju z Ferdy Mravence)
A realita je pak taková, že se ve škole požaduje spousta detailních znalostí. A studenti a žáci? Šprti se to nebiflují, dostanou jedničku a zapomenou, salámisti se na to vykašlou a dostanou kouli. A po pár letech vědí všichni stejné kulové. Ano, přeháním, ale ne moc.
|
Monty |
|
(2.9.2016 16:09:17) "Šprti se to nebiflují, dostanou jedničku a zapomenou, salámisti se na to vykašlou a dostanou kouli. A po pár letech vědí všichni stejné nic."
Většinou to tak opravdu je.
|
. . |
|
(2.9.2016 16:14:12) Ano, u těchto dvou skupin to tak je. A pak je ten (různě široký) střed nešprtů a nesalámistů, kteří tu látku průběžně pobírají alespoň částečně, a co jsou "zbytečné detaily" průběžně volí a odhazují, nevnímají..., a něco (dost) tudíž vědí i po pár letech, něco i nafurt.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 16:20:24) Ona hodnota informací v době netu je prostě jiná. Je otázka zda je potřeba vědět kdy vládl Spitihněv, nebo stačí tušit, že tu vládli Přemyslovci. Nakonec najít si dokážeš za 5 vteřin oboje. Škola by se s tou změnou světa měla popasovat.
No a co je důležité, aby jsme jako národ byli konkurenceschopní v inovacích. Protože ty jsou to co je odměňované a co odměňované bude. Současná cesta, kdy velká část inteligentních dětí se specializuje až na VŠ dle mého názoru je špatná a nefunkční. Evidentně těm američanům ta cesta specializace třeba na matiku od 3. třídy docela funguje. Myslím si, že je to důvod proč se snažit se poučit.
|
Monty |
|
(2.9.2016 16:22:24) Z+2, tak ekonomicky jim to možná funguje, ale faktem je, že si s takovým úzce specializovaným Američanem prostě moc nepokecáš, pokud nemáš stejnou specializaci. Jasně - někdo nemá potřebu. Ale jsou i lidi, který to baví. Na druhé straně ten, koho to baví, si informace najde i bez školy, takže máš vlastně pravdu. Každopádně za sebe bych tu specializaci asi viděla fakt až na střední, na základce je to podle mne moc brzo.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 16:35:01) Já myslím, že není. Navíc my jdeme opačným směrem a místo odborných středních škol a zvyšování jejích kvality je většina prostředků investovaná do všeobecných gymnázií.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 17:18:32) No a člověk by řekl, že proto máme Ministerstvo školství, aby zrovna tohle regulovalo.
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(2.9.2016 16:40:19) Je otázka zda je potřeba vědět kdy vládl Spitihněv, nebo stačí tušit, že tu vládli Přemyslovci.
Ona je i otázka jestli řešit, kdo tu kdy vládnul, když fakticky ty děti netuší, co to znamená vládnout, co to obnáší....
Mě už jako dítě lákaly hrady a zámky, poznala jsem jich desítky na obrázcích, ráda jsem k nim jezdila, ale strašně mě nebavily ty výklady uvnitř. A hodiny dějepisu mi přišly velmi podobné těm výkladům....kdo kdy žil, umřel, vládl....konec...
Ale hodně mě bavilo, když jsem se začala dozvídat věci, jako proč stavby z té a té doby vypadají, jak vypadají, proč stojí tam, kde stojí, jak vypadal život "v podzámčí", jak se vyvíjel v důsledku různých událostí...
Někoho zase baví ty rody, kdo kdy s kým a proč.....
Mě by v důsledku toho pak zajímalo, jak se měnila mapa světa.....ačkoliv jsme nějaké dějepisné atlasy měly, tuhle znalost jsem z nich nezískala, ty mapy mi přišly odpudivé a nepřehledné a že mám obecně k mapám vztah hodně pozitivní...
Jiného fascinuje technika a vývoj zbraní, tím pádem bitvy a války, ale vlastně je mu jedno, kdo s kým válčil a hlavně proč, zajímavé je právě to, čím po sobě šli...
Dokážu si představit, že by mě dějepis mohl zajímat a i bych si něco pamatovala, kdyby každý podle svého zájmu sám nebo s někým "předžvýkal" to konkrétní téma z toho svého pohledu, připravil něco, co by třeba někde nějakou doby viselo, aby se to dalo prohlížet, když je člověk zrovna naladěn, plus třeba něco jako minikonference, kde každý stojí u svého posteru a odpovídá na dotazy zájemců....
K tomu od učitele předpřipravené otázky, na které by každý po ukončení aktivit měl umět odpovědět....přičemž by byl prostor i pro závěrečné dozjišťování, jestli bylo možné ty odpovědi získat, případně si je doplnit...
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 17:13:54) Já miluju mapy, vlajky, hlavní města a miloval je vždy. V dějepisu jsem si to propojoval vždy. Na druhou stranu jsem si nikdy nepomatoval ty konkrétní letopočty, ale jen kdy asi se to mohlo stát. O Spitihněvovi I si třeba pomatuju snad jen, že vystavěl serii pobočných tvrzí v 30 km kruhu kolem Prahy. Jinak asi nic.
|
|
|
. . |
|
(2.9.2016 16:50:43) "Je otázka zda je potřeba vědět kdy vládl Spitihněv, nebo stačí tušit, že tu vládli Přemyslovci."
No tak dle mého to tušení Přemyslovců člověk získá v průběhu probírání Spytihněvů. Říct si ve škole jednorázově v jedné hodině Přemyslovci - období, neví nikdo nic po letech zcela určitě (kromě těch, které to navzdory metodě zaujme a najdou si detaily). Během několika hodin Spytihněvů semtam někdo narazí na něco, co ho zaujme (přesně jak píše Delete), a Přemyslovci se uloží tou zajímavou částí. Možná. Někomu.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 17:09:53) No dobře. Takže se o Bořivojovi učíme aby jsme tušili o existenci Přemyslovců? Navíc se to učíme všichni. Z mého pohledu by společnost byla vzdělanější, kdyby se Ti co mají rádi dějepis učili dějepis do podrobností. Naučili se i něco třeba o dějinách Somálska a ti co milují chemii by kromě periodické tabulky prvků probrali i detaily složitějších reakcí.
Jednotlivci by pak měli šanci dojít dál. Ten obecný blok informací pro všechny bych zúžil jak je to ještě únosné a zbytek bych rozprostřel do volitelného spektra předmětů, které by nemuseli být závislé na ročníku.
|
Z+2 |
|
(2.9.2016 17:16:31) O první třídě jsem nepsal.
|
|
|
|
. . |
|
(2.9.2016 17:26:04) "Takže se o Bořivojovi učíme aby jsme tušili o existenci Přemyslovců?"
Nikoli. O všech Spytihněvech se učíme stále s informací, že jde o Přemyslovce.
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(2.9.2016 20:34:25) Slupko, souhlas, jsou i ti "normální". Jen mám obavy, jestli jich je dost a jestli škola podporuje právě takový přístup.
|
|
|
|