Julie | •
|
(1.12.2015 9:12:20) Oslovuji p. učiteli. Masírovat jim ego panem profesorem nebudu. Obzvlášť, když třetina z nich si nezaslouží ani to.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 9:25:18) Tak za nás se říkalo "pane profesore/paní profesorko", tak bych asi používala to, kdyby se ten dotyčný neohradil.
"Masírování ega tituly" jde nějak mimo mě, myslím, že každýmu je jasný, že středoškolskej profesor není totéž co VŠ profesor, a i pro mě je to jednodušší než říkat každýmu titulem (jak mám tušit, jakej má) nebo jménem ("paní Nováková" mi přijde nepatřičný, když tam momentálně je za učitelku mýho dítěte).
Obecně mi přílišnej důraz na tituly připadá legrační (přístup "schválně ho nebudu používat, aby si o sobě moc nemyslel" mi připadá dětinskej, stejně jako když se někdo do telefonu hlásí "INŽENÝR Novák" ;-)))
|
|
JaninaH |
|
(1.12.2015 9:43:06) Jsem asi staromilec, ale oslovovat středoškolské učitele "profesor/ka" mi vůbec nevadí, naopak, je to podle mě takový společenský úzus, který odlišuje středoškolské učitele od učitelů ZŠ. Měla jsem to tak já, měly to tak mé děti, mrzí mě, že to už mizí, jak tu čtu. I když po letech potkám svého pedagoga ze SŠ, nenapadlo by mi říct "Dobrý den, pane Nováku". Ani za nic. Pro mě je to profesor. Náš třídní nám na srazu po 35 letech nabídl tykání, no, nedokázal to nikdo.
|
Líza |
|
(1.12.2015 9:53:43) Janino, já jim tak taky říkám. Nepovažuju to za podkuřování ani vytahování, spíš takovou prvorepublikovou reminiscenci. Každopádně jsem jim tak říkala jako studentka (s plným vědomím, že nemají akademický titul profesor) a naprosto přirozeně jim tak říkám i dnes. Nepochybuju, že paní učitelka by taky bylo možný, ale to mi prostě asociuje základku se všemi jejími aspekty.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 10:06:00) "Nepovažuju to za podkuřování ani vytahování, spíš takovou prvorepublikovou reminiscenci".
Ano, já to vnímám také tak, včetně toho "odlišení od základky".
|
|
JaninaH |
|
(1.12.2015 10:10:59) Přesně, přechodem na SŠ se z žáků stali studenti a učili je profesoři, kteří jim vykali, přestože to byly dvanáctileté děti.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 10:22:13) Přesně tak, taky by se dalo říct "proč vykat dvanáctiletýmu frockovi, když je to uctivý oslovení, který náleží až někomu o level vejš"?
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 10:44:52) No přesně tak to je. Na gymnáziu se dvanáctiletému dítěti vyká, učiteli se říká "profesore". Je to zvyková záležitost, která má ale docela dobrou logiku. Je lepší si nejdřív rozmyslet, jestli je fakt tak dobrý nápad to rozšlapat. Ale ono je to dost možná už prostě rozšlapaný. Kudlo, je to mírně OT, ale musím ti říct, že mi opravdu utkvěl tvůj názor, že tvrdit, že národní píseň má konkrétní obsah, je "dost zpupnost". Píšu to proto, že to vlastně není o tolik jiný princip, jako že na gymplu je taky pančelka a my jí to dáme pěkně pocítit, aby se moc nevytahovala.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 10:48:56) Tante,
s tou písní a zpupností - to jsem myslela tak, že je zpupný myslet si, že literární dílo (i když u té písničky je to spíš "dílko") má JEDEN JEDINÝ MOŽNÝ VÝKLAD, a kdo si to vykládá jinak, vykládá si to proti nám.
U těch složitějších věcí je to patrnější (vem si třeba Švejka nebo jakoukoli jinou "klasiku" - to má přece spoustu vrstev a každej si tam může najít tu svou, a to z toho právě dělá to, že to je DOBRÁ knížka).
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:04:31) No, jenže já jsem neinterpretovala Švejka, ale národní píseň, což je dílo z principu programní. Ten význam, který jsem zmínila, fakt význam té písničky je. Písnička nemá mnoho vrstev významu, protože nemá mnoho vrstev. Může mít další významy pro tebe, protože ti ji zpívala maminka, když jsi musela někam odjet, protože se ti spojuje s tím a tím a tím. Může v tobě evokovat stesk po milém nebo nějaké myšlenky o sedlářství nebo myšlenku, kde se na českém venkově osmnáctého století vzali hornisté. To je všechno možné a čím "silnější" ta písnička je, tím víc vzpomínek a nápadů bude vázat a probouzet. Přesto je její význam to, co jsem napsala. Ne ze zpupnosti, ale protože to je ten význam (ve smyslu poselství - čili univerzální sdělení). Je to stejné, jako že třikrát dva je šest, i když to někomu připomíná vánoce a jinému, jak dostal nabito, že neuměl násobilku.
|
libik |
|
(1.12.2015 11:11:48) Tante, navnadilas mě, takže si to dolistuji.
Napřed teda vygůglím text, nějak končím u verče "až vy si mě vychováte"
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:23:32) Typicky třeba: Teče voda, vodička, z hráze do rybníčka, teče voda, vodička z hráze dolů, když já tě nevidím, zarmoucená chodím...atdatd... V křišťálovém zvuku dětského sboru tady: https://www.youtube.com/watch?v=4O0Nh8FHlyA. V podání Natálky Grossové v bílých šatečkách je to už na mě moc :-D.
Ono je to proto jinotajné, aby to nebylo společensky neúnosné, to je jasné, přesto si myslím, že některé národní písně nejsou vhodné pro nevinné děti. Naštěstí je mrak těch, co jsou i o jiných věcech než o sexu.
|
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 10:49:50) Tyjo, já na to jdu úplně z druhý strany. Na gymnáziu jsou taky učitelé, nikoli profesoři, ale to přece neznamená, že bych jim "dávala pocítit pančelku". Byť jsou erudovanější než učitelé na ZŠ. Koneckonců, i na VŠ jsou přece učitelé, i když se jim tak neříká. Je to slušný povolání, nemáte se za co stydět
Jako, mně to taky připadá takové anachronické, říkat SŠ učitelům pane profesore, ale svým pedagogům jsem tak samozřejmě říkala a když je potkám, říkám jim tak dodnes. Sebe bych tak oslovovat nenechala (ač mám na to věk , Janino!). Ale nenechala bych se oslovovat asi ani akademickým titulem. Paní učitelka by mi na gymplu přišla zcela adekvátní a fajn.
|
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 10:51:56) jinak pokud jde o "pančelku" a "aby se moc nevytahovala", tak mám na to, jak jsi asi zaregistrovala, názor zcela opačný, a osobně nevidím souvislost s tou písničkou.
Třeba u "chovejte mě má matičko" mi až v hluboký dospělosti docvaklo, o co tam vlastně jde, a i to má vlastně minimálně dva možný závěry.
|
libik |
|
(1.12.2015 10:55:08) Jejda, unikl mi nějaký filosofický rozměr lidové písně? O čem, že je to?
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 10:59:53) Kudlo, proč dva? To je jasně protivojenská píseň, o tom snad není sporu. Stejně jako Pod našima okny teče vodička je sexuální výzva a odpírání.
Že to lidi zpívaj a nepřemejšlej nad tím, to je věc jiná
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:08:11) Kudla je názoru, a není v tom sama, že národní písně mají takový význam, jaký se jim rozhodne posluchač dát. A to se fakt od těch pančelek tolik neliší, i když spravedlivě je třeba asi říct, že pančelky jsou přece jen relativnější.
|
|
libik |
|
(1.12.2015 11:09:59) Kopřiva, to jsem teda nedovtipná, já si myslela, že když je to jeho milá, tak nějaké škádlení za farou běžně dělají a on ji z toho titulu nutí, aby se místo něj vláčela se džberem (maximálně možná za to)
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:11:39) Leda houby. Kde je vodička, tam je sex. A kde chce pít koníček, tam je pohlavní styk.
|
libik |
|
(1.12.2015 11:15:51) a sakra
|
|
Rodinová |
|
(1.12.2015 11:20:30) To plati i na kone, co se pasou okolo Trebone ?
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:27:31) Nejspíš ano. I když pro přesnost je potřeba říct, že v téhle písničce jde o "krmení kobyl" ne napájení koníčka, takže to teoreticky i může být nějaká variace. Spíš bych si ale tipla, že jde o něco ještě divočejšího než prosté napájení koníčka .
|
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:27:31) Nejspíš ano. I když pro přesnost je potřeba říct, že v téhle písničce jde o "krmení kobyl" ne napájení koníčka, takže to teoreticky i může být nějaká variace. Spíš bych si ale tipla, že jde o něco ještě divočejšího než prosté napájení koníčka .
|
Rodinová |
|
(1.12.2015 11:31:56) Dej kobylam, to ti povidam ... vyzva k hromadnemu sexu ?
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:35:06) Vyloučit to nejde
|
Rodinová |
|
(1.12.2015 11:37:53) Na tom bosileckym mostku hraly tam dve panny v kostku ... never, holka, chlapci never ... lesbicky vztah? Ted pro me zacinaji byt lidovky zajimavy z uplne jinyho pohledu
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 11:39:53) co přesně symbolizuje v lidové písni kostka? a proč je jen jedna? když se obvykle hraje v kostky? je to kvůli rýmu nebo to má hlubší význam? je kostka synonymum pro kep? a co na to Jan Tleskač?
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:42:36) Kudlo, nehrálo se vždycky s více kostkama. Třeba římské přísloví "alea iacta est" je taky v singuláru (kostka je vržena, nikoli kostky jsou vrženy).
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 11:45:09) Aha, tak to jo, díky za vysvětlení
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:45:11) Koukám, že jsme to tu s tím folklorem trochu rozložily. Se omlouvám všem pedagogům, jakož i rodičům.
|
|
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:37:49) No, dej kobylám, to ti povídám, to bude beztak taky nějaká výzva k sexu (ne nutně skupinovýmu). Všimni si, jak se tam žertovně opakuje "dej kobylám, to ti povídám", pak je pomlka, a pak se teda v poslední chvíli dodá to "ovsa", aby to bylo společensky únosný.
Podobnej fórek jako "chytili jsme ho, chytili jsme ho, chytili jsme ho v noci".
|
Rodinová |
|
(1.12.2015 11:38:29) Koprivo Ja bych mr, ja bych mr, ja bych mrkvicku si dal ...
|
|
|
breburda71 |
|
(1.12.2015 11:39:29) Já teď mám fakt obavy, co jsem zasela dětem do podvědomí, babička říkala : " do šesti let dětem co nejvíc zpívej lidové písničky "..Dcera teď například hrozně miluje koně..
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 11:40:41) Breburdo, snad jí nezpíváš UŽ MĚKONĚ VYVÁDĚJÍ?
|
breburda71 |
|
(1.12.2015 11:45:04) Ne, já jí zpívám " černý muž pod bičem v motokáře žil "
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:41:34) Breburdo, furt lepší, než kdyby chtěla hrát s jinou pannou v kostku
Bane, já myslím, že u Bošilce šlo o soupeření o soka, ne o lesbický sex. Ale mohu se pochopitelně mýlit.
|
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 12:55:54) Breburdo, babička to říkala dobře. Není to v rozporu s ničím. Já jsem přesvědčená, že tyhle věci doopravdy fungují tak, jak to popsal Jung. A proto je dobře dětem zpívat Teče voda vodička, protože ona fakt teče, doslova i obrazně, v tom skrytém smyslu, a je jedno, jestli nám to docvakává nebo ne...teče stejně. A dětem stejně nemá cenu lhát, navíc jim to i škodí .
|
breburda71 |
|
(1.12.2015 13:08:22) Tante, to ráda čtu na svoji obranu musím uvést, že já jsem opravdu mimořádně nedovtipná, např. když mi na tancovačce navrhnul spolužák z gymplu, že je v sále horko a že bychom se mohli projít, tak já jsem se vážně šla procházet, protože tam fakt bylo vedro a zakouřeno ani ty lidovky mě na to nepřipravily
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 13:36:53) Breburda, ale když ten "ochlazovací" návrh zkusil příště jiný borec, tak to už jsi věděla, ne? A jde to zase zpátky kruhem: kdyby tě ve vhodném věku (6+) někdo dovzdělal na hřbetě folklórní vlny vzedmuté tvojí babičkou, mohlo ti být na tancovačce jasné, že sovy nejsou, čím se zdají, i bez explicitního poučení .
|
breburda71 |
|
(1.12.2015 13:49:25) Tante,jo jo, příště už jsem to vedro v sále radši vydržela, pár nenapojených koníčků jsem tím naštvala
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 13:52:41) Nanejvýš na chvíli . V naší na vláhu bohaté krajině jistě nežíznili dlouho, minimálně pokud to nebyli ořové vzhledu či působnosti, před kterými i nejbujařejší studánka zamrzne .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slonisko |
|
(1.12.2015 11:16:13) Libiku, mně teprve poměrně nedávno došlo, že ta písnička o tom nedovzdělanym zahradníkovi, kterej nepozná rozmarýnu od křenu je ve skutečnosti nejspíš o něčem úplně jiném.
|
JaninaH |
|
(1.12.2015 11:19:07) O čem? Že když někdo nepozná rostlinu podle listů, tak...co? To spíš chápu Pec nám spadla - že nejšikovnější je kominík.
|
|
libik |
|
(1.12.2015 11:19:11) No nechceš mi říct, že je to o..
jj, křen
|
|
kosatka2 |
|
(1.12.2015 11:22:52) A o čem?
Rozmarýna nesnáší přesazování, tak proč by ji kopal. A tahal domů. Transsexualismus? V českym ráji se říká, že je někdo zakopanej pařez. Já vim, že ty lidovky jsou všechny o tom jednom, ale mám horečku a fantazii na nule.
Nedáte-li oříšek, provrtám vám kožíšek!
|
libik |
|
(1.12.2015 11:32:14) No, když šel do zahrady pro rozmarýnu, počítám, že ji chtěl spotřebovat ne přesazovat.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:33:54) Ale šmarjapanno, rozmarýna je symbol panenství. No a když chtěl zahradník konzumovat trochu toho panenského sexu, tak zjistil, že dotyčná už je všechno, jen ne panna. Ba pravý opak - vostrá jako křen. Tak ji vyhodil z okna ven. Elementary, dear Watson.
|
libik |
|
(1.12.2015 11:36:22) Co pamatuji zahradníky, nějak je to panenství netáhlo. Chtěl-li chlapec zážitek nikoliv spořádanou manželku, nevím, proč by si nedal křen.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:40:01) Libik, kolik zahradníků, tolik chutí
|
|
|
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:19:55) Libik, on chce, aby mu HO napojila, ale ona nechce, páč se HO bojí, že je ještě maličká. Venkovské děvuchy se asi KONÍ nebály
Kůň je klasickej mužskej sexuální symbol, stejně jako sokol, krahujec. Prstýnek je zase metafora pro vulvu, stejně jako studánka. Šáteček (a jeho špinění / praní) pak je spojeno s pohlavním stykem. Prostě je ten folklor samá prasárna.
|
JaninaH |
|
(1.12.2015 11:21:19) Člověk se pořád učí.
|
|
breburda71 |
|
(1.12.2015 11:23:57) To by babička koukala, co nám to předzpěvovala. Jsem si ale jistá, že ji to nenapadlo ani ve snu, že si u nádobí zpívá o pohlavním styku..Asi byla málo bystrá, a navíc - ač venkovské děvče, tak se koní bála jako čerta..
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:29:25) Breburdo, doopravdy to tak je. A současně je to jinotajné proto, aby se to mohlo zpívat u nádobí. Nakolik dítě zhodnotí reálnou (ne na stará kolena proklamovanou) cudnost babičky, to je taky otázka.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:30:22) Děcka, tady to začíná bejt zábava!!!
|
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 11:37:54) Tante,
ale spousta lidí to zpívá BEZ těch postranních úmyslů (dětské sbory apod), ještě chceš tvrdit, že lidová píseň nemá žádné vrstvy?
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 12:31:38) No nemá, no. Je to jinotaj.
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 12:36:46) Můžeš si to představit, to ti bude možná bližší,na písni Medvídek, od skupiny Lucie. Ne zrovna salonní žert, tématem jsou drogy a že je fetování boží. Ovšem vzhledem k tomu, že se v textu vyskytlo slovo vánoce a cinkají tam zvonečky, tak ti, co si z nich autoři právě dělají bžundu, pokládají song za moderní oslavu vánoc. Koller to může milionkrát vysvětlovat každý rok znovu, nepomůže si. Podobný případ je Fotbal od Nohavici. To, že je něco mnohovrstevné, ta fakt znamená něco jiného, než že tu věc lidé hojně mylně interpretují.
|
libik |
|
(1.12.2015 12:43:52) Neznám nikoho, kdo by si myslel, že Medvídek je vánoční písnička a že se tam nezpívá o kokainu a heroinu, když tam padá sníh.
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 12:52:00) Já jo. A hudebními redaktory ČRO to začíná.
|
|
adelaide k. |
|
(1.12.2015 12:54:57) Tak to by mě zajímalo proč ji rádia mimo Vánoce prakticky nehrají
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 13:00:36) Asi že o vánocích má protidrogová centrála obě oči zavřený . Já jak si na Kollera nepotrpím, tak tuhle písničku žeru i s chlupama! Každoročně je to taková moje kotva, aby mě vánoční tsunami neodplavilo na širé moře zoufalství.
|
|
|
Alca | •
|
(1.12.2015 13:14:38) Mě třeba ten Medvídek docvaknul až relativně nedávno v mých 27 letech :D Partner říká, že jsem taková nevinná duše a on mě kazí :D
|
Alca | •
|
(1.12.2015 13:15:13) P:S. Zdejší rozbory lidovek mě vážně baví :D
|
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 13:42:09) Si to letos dej celé . Je to to nejlepší, co Koller udělal a je to dobrý! Já vždycky cítím vděk (a tím se píseň stává mnohovrstevnou) . Měla jsem v životě asi desetileté období, kdy se to každé vánoce semlelo tak, že jsem musela někam minimálně jednou jít zpívat Rybovku. Když musíš a musíš zpívat, ne jen ze zájmu poslouchat, odbýt před tím zkoušku, mrznout, mrznout, zadržovat čurání, po sté poslouchat to samé vrzání...prostě slabší povahy ochladnou. Myšlení na Medvídka mě nejednou v chladu kostelních kůrů podrželo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(1.12.2015 11:27:01) nevím, já jsem holka z venkova a kobyly (koně) fakt nesnáším a taky se jich samozřejmě bojím. (mám to po své babičce - dceři sedláka, poč. 20. století)
Ale nechci se hádat, v určitém věkovém období a životní situaci se sex i na poštovních známkách, že..
|
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 11:44:45) A co znamená "můj koníček vraný ten nic nedělá, jenom když mu řekneš, že jsi má milá, ten ti hlavu sehne ani se ti nehne" -
znamená to, že bude připraven ("ani se ti nehne"), nebo že nebude připraven ("hlavu sehne"), a jak přesně mu má říct, že je jeho milá?
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:46:04) Kudlo, no on ji uklidňuje, ať se HO nebojí, že to nebude nic nepříjemnýho. Zas to nepitvej tak doslova. Z verše "hlavu sehne" určitě neplyne žádné zklamání
|
|
Rodinová |
|
(1.12.2015 11:53:13) Tohle mi bylo ovsem vzdycky podezrely:
Kobylka malá, kovat se nedá, kováři nechce stát, potvora kobylka malá, kovat se nedá, kováři nechce stát.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:54:20) Kováři nechce stát se u nás odjakživa zpívalo s potutelným úsměvem.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:56:38) Ale přísně vzato, spíš to znamenalo, že ona mu nepodrží, než že jemu nechce stát
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:57:30) Protože to by bylo moc na plnou hubu, a tak to ve folkloru nebývá (pokud to tedy není rovnou úroveň sprostonárodní, jako že takové taky jsou, akorát je v Sušilovi člověk nenajde).
|
|
Rodinová |
|
(1.12.2015 12:00:05) Ja vim
|
|
|
|
JaninaH |
|
(1.12.2015 11:54:49) Rodinová, ale tam je ta analogie hned na místě vysvětlená.
|
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:55:05) Val, on je přítomen v rituálech obecně, lidi to ani nevnímají. Například výměna prstýnků při svatbě, to je do očí bijící metafora pohlavního styku.
|
|
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:05:56) Třeba u "chovejte mě má matičko" mi až v hluboký dospělosti docvaklo, o co tam vlastně jde, a i to má vlastně minimálně dva možný závěry.
Má to jeden, ten, co ti docvakl v dospělosti.
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 11:13:31) A ještě bych si přihřála polévku, že kdyby se dětem ve škole dostávalo hudební výchovy, nemuselo by jim až v hluboké dospělosti docvakávat, o čem že jsou písně národního pokladu. Aspoň těm bystrým ne. Taky by se nevytvořilo povědomí, že jsou o ničem nebo o všem, jak zrovna kdo chce.
|
JaninaH |
|
(1.12.2015 11:15:51) Tante, přesně na to jsem teď myslela, koníčka mi musel taky někdo vysvětlit, docela nedávno. A to jsem chodila i do hudebky.
|
|
libik |
|
(1.12.2015 11:16:24) OT
já od mládí nemám ráda koně, znamená to něco?
|
|
Ropucha + 2 |
|
(1.12.2015 19:14:28) Hm, tak jsem si zase ověřila, že nejsem ani trochu bystrá - lidové písně jsem vždy, až do tohoto okamžiku, chápala v jejich původním smyslu Nojo, no. Alespoň si mohu říci, že čas strávený prokrastinací na těchto stránkách mi vždy něco užitečného přinese Ale medvídka plného kokainu chápu, to zase jo, moderní doba mi tolik potíží s pochopením nedělá
|
|
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 11:36:25) "Třeba u "chovejte mě má matičko" mi až v hluboký dospělosti docvaklo, o co tam vlastně jde, a i to má vlastně minimálně dva možný závěry.
Má to jeden, ten, co ti docvakl v dospělosti."
Ha, to mě začíná zajímat.
Prosím o sdělení, CO přesně mi docvaklo v dospělosti, ráda se poučím, co se odehrává v mé hlavě.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 11:52:51) Šuplíku, tak teda překlad.
Piplejte se se mnou, matičko. Až mě vypipláte, tak mě stejně oblíknou do vojenský uniformy (bílý kabátec císařských vojsk).
Velmi hořká píseň, mimochodem. Obdobně například tato:
Chodila Zuzana okolo Dunaja nosila na rukách švarného šohaja Šohaju šohaju, co mám s těbou robiť či ťa mám vychovať, či do vody hodiť? Len vy ňa matičko, len ňa vychovajtě, až ňa vychovátě, na vojnu ňa dátě.
|
kosatka2 |
|
(1.12.2015 11:58:11) pardon nalípnu to semka, zní mi v uších z loňských horňáckých slavností refrén písně něco jako "zažigala sa hvezdička na nébi". rychlejší píseň. neznáte někdo slova? ideálně se sexuálními vysvětlivkami?
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 12:00:06) Kdo má počernú galánku, ten má pokojnú myšlénku, ligotala sa hvězdička anděl moj.
Ale já mám pobelavú, a to trápí moju hlavu, ligotala sa hvězdička anděl moj.
|
kosatka2 |
|
(1.12.2015 12:01:17) jo jo díky to je ono!
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 12:03:04) Mmch k téhle jsem našla zajímavý výklad:
Hradišťáci, chudáci, naučte sa už konečně młúvit po słovácky...! "Gdo má po černu galánku" sa ešče dofčílšku poví na dědině za Moravú na uherskej starně. "Po černu" = znamená, že jeho miłá truchlí a on už leží v hrobě = má pokojnú myšlenku/je nebožčík a ona ostała na světě bez něho a može si náít nového. Vy v tych městách ste haňba Słovácka! PS: aspoň, že to máte dobre zahrané, gdyž už neumíte młúvit jak sa patří.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 12:06:41) Aha, a já myslela, že to souvisí s tím, že černá pleť a tmavý vlasy byly považovaný za ošklivý = nikdo mu za ní nepoleze a bude mít klid, kdežto světlá blondýna bude přitahovat konkurenty.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 12:09:09) No, a přitom poselstvím písně je, že dokavad je člověk živej, tak ho ty ženský trápěj a pokoje dojde až v hrobě. Oslava věčného mužství
|
|
|
kosatka2 |
|
(1.12.2015 12:06:44) uf, už jsem si myslela, že je to snad nějak rasově nekorektní, to se mi ulevilo.
|
|
adelaide k. |
|
(1.12.2015 12:54:09) Ha! Tak jsem to rozklíčovala dobře
|
|
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 12:00:01) Tady né, Šuplíku
|
|
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 12:05:01) ne, tam sex není, ale to s tím bílým kabátkem (že to byla vlastně císařská uniforma, že jde podle toho i zhruba určit časový zařazení, a že se na tu vojnu chodilo na 7 nebo i na 14 let a že byla velká šance, že se nevrátí) mi docvaklo až poměrně pozdě.
Já tu písničku taky vnímám jako trpkou, ale až teď, jako dítěti mi přišla docela veselá. A tím druhým výkladem (vedle toho, co zmiňujete - piplej se jak chceš, stejně mě odvedou a udělaj ze mě vojáka a padnu nebo mě zmrzačej) jsem myslela to, že někdo mohl na tu vojnu i CHTÍT (vzhledem k tomu, že doma byla jen samá dřina a jako voják měl šanci na trochu lepší živobytí, i když s perspektivou možný smrti), ostatně rekrutský písničky jsou myslím i dost veselý, prostě nevěděli, do čeho jdou.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(1.12.2015 12:08:08) Kudlo, oni museli odejít z půdy a z hospodářství do vojenského, to žádná selská palice neoslavuje.
Rekrutský písně jsou veselý, furiantský, aby se přeřval ten smutek z loučení a ten strach.
|
|
|
|
|
|
|
|