Ropucha + 2 |
|
(5.11.2015 13:24:30) "hodnotit dítě za rychlost, s tím mám trochu problém"
To je zvláštní, přitom jsi srovnávala školu se zaměstnáním, kde za chyby není člověk chválen. Za pomalost také nebude nikdo chválen, pomalost je v práci také na škodu. Což víš nejlépe sama z vlastní praxe. Zvládnout práci nejen správně, ale i v přiměřeném čase je součást cíle, ke kterému škola směřuje.
|
Monty |
|
(5.11.2015 13:28:56) Anett, tak já v tom zrovna paralelu nevidím. Po mně nikdy v žádné práci nechtěli, abych vypočítala za pět minut deset příkladů se zlomky.
|
Ropucha + 2 |
|
(5.11.2015 13:37:29) Monty, jestli musíš během deseti minut něco spočítat nebo během deseti minut udělat cokoliv jiného, to je přeci úplně fuk. Princip stejný - nemůžeš nad tím prostě sdět věčnost, obzvlášť, když většina ostatních to umí rychleji.
|
Monty |
|
(5.11.2015 13:45:16) Anett, je v tom ten rozdíl, že v zaměstnání děláš práci, kterou umíš, pro kterou máš nějakou kvalifikaci a předpoklady. Ve škole musíš stíhat i to, co ti až tak dobře nejde, čím si nejsi jistá. A to dítě pak nemá na vybranou - když bude pracovat rychle, riskuje, že tam bude mít chyby, když pomalu, tak to zase nestihne. Tohle v práci fakt neřešíš, protože tam tě při prvním selhání vyhodí a musíš si najít jinou práci, na kterou předpoklady máš.
|
Ropucha + 2 |
|
(5.11.2015 14:49:09) Monty, no vidíš, v tomto rozdíl mezi školou a zaměstnáním vnímáš Já s tím souhlasím, že škola a zaměstnání nejsou totéž. Ale myslím, že hodnocení času, který dítě potřebuje na splnění úkolu, je na místě. Dítě buď může mít celkově pomalejší tempo ve všem, nebo může být pomalé tempo známkou toho, že si není jisté, učivo pořádně neovládá, používá špatný postup ... To už je na učiteli, aby to zhodnotil.
|
Monty |
|
(5.11.2015 14:51:51) Anett, jasně, že je na místě - ale pomalost prostě podle mne není "na pětku". To je právě ten demotivační přístup, který dítě odradí. Pomalost/nestíhání je třeba brát v potaz, ale ne za něj trestat, jako za to, že někdo neumí kreslit měsíčky a stromečky, to stejná blbost.
|
Kahlan+5 |
|
(5.11.2015 15:27:16) Monty, a jak to vlastne ted ma syn s tou matikou a zkouskami na gympl - Kdyz je ted v sedmicce, tak dalsi prijimacky se delaji az v devitce, ne? Pak by na to vylepseni matiky bylo jeste hodne casu...
|
Delete |
|
(5.11.2015 15:40:48) Kahlan,
na šestiletý gzmpl se dělají přijímačky ze sedmičky.
|
|
Monty |
|
(5.11.2015 15:49:57) Kahlan, blbě, pořád na to dlabe. Když mu nestojíme za zadkem, tak matiku naprosto ignoruje. Motivace nefungujou, nefunguje NIC. Jeho blbost, když si kvůli matice chce zkazit život. Mrzí mě to, ale zjevně se s tím nedá nic dělat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 15:53:06) Monty, jaký přesně má tvůj syn problém s matikou? ono se za nezájem dá zamaskovat spousta jiných věcí
|
Monty |
|
(5.11.2015 15:59:04) Yuki, jeho problém s matikou je v tom, že ho nebaví, a tudíž se jí odmítá věnovat. Nemá cvik v počítání, nemá zautomatizované "toto je příklad X a řeší se způsobem Y". Postup zná, ale neví, k čemu ho přiřadit a musí nad tím příkladem půl hodiny přemýšlet, než zjistí, co to je za příklad. I třeba nad násobilkou. Nikdy se ji nenaučil zpaměti, takže další zdržování. Když mu pořád dokola opakujeme, že jediný způsob, jak tohle zvládnout je denně počítat, tak sice teoreticky souhlasí, ale v praxi se k tomu nepřinutí. On matiku podle mne už nenávidí natolik, že ho nikdo a nic nemůže přimět změnit postoj. On na ní začal dlabat už v pátý třídě, takže mu chybí dva roky učení, který očividně nechce dohánět.
|
Rodinová |
|
(5.11.2015 16:08:19) Monty, pujcim ti meho syna, doucuje kde co velmi uspesne a je prudic. Treba by tveho rozpohyboval ...
|
Monty |
|
(5.11.2015 16:11:10) Rodinová, no jestli chceš, aby tvůj syn skončil na antidepresivech... Zatím to všichni vzdali, jen manžel ještě odolává, ale dlouho už taky nevydrží.
|
Rodinová |
|
(5.11.2015 16:14:10) je odolnej a zkusenej. AD ho cekaji spis kvuli mne
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:22:55) Monty, to je přesně ono, to znám až moc důvěrně. děcko z nějakýhio důvodu slže, přestože inteligenci má dostatečnou, a prootže ho to demotivuje, tak odmítne předmět jako něco, co ho nezajímá, čemu se věnovat nebude. A pak neumí nic
Jenže základem je chyba ve vnímání matematiky jako něčeho, u čeho je potřeba naučit se zpaměti třeba tu násobilku, není potřeba umět ji zpaměti, stačí umět ji odvodit, není ptořeba vědět, že nějaký příkad se nějak řeší, lepší je odvozovat, jenže naše škosltví je proto takto zdlouhavým logickým postupům, potřebuje rychle správnou odpověď a pak se divíme, že logika je pro děcka něco, co nepoužívají. Je jasný, že odradíš děcko už tím, že po něm budeš chtít denně počítat 20 příkladů, taky jsme si tím prošla, navíc existuje něco jako je dyskalkulie a ta je mrška pěkná potvora, strašně těžko se odhalí. U nás o ní jsem docela přesvědčená, prootže syn i ve svých 15 dokáže tvrdit, že 2+3 je 6 a 2*3 je 5 a v§ůbec mu to není dovný, když má dovolenou kalkulačku, spočítá cokoliv, bez kalkulačky je ztracený.Jenže jak může neumět něco tak primitivního, že. V ppp, kam jsme ho vnutila s tím, že má inteligenci velkou a v matice selhává na celé čáře (na gymplu) mi potvrdili šechno - velkou inteligenci, nadprůměrný matematický schopnpsti, strašně pomalý tempo a chyby v numerice. Ale dyskalkulii nepotvrdili, tu opatrně obešli s tím, že už je mu 13 (předloni) a kalkulačky v tomto věku už bývají povolený, navíc v tomto věku už to umí i rychle odvozovat
každopádně pomohl až jiný přístup učitelky, právě to povolení neudělat vššechno, nestihnout, a nebýt z toho nervózní, teď sice pokazil písemku na opakování minulýho roku, ale další nový učivo - s kalkulačkou a s použitím logiky zvládá celkem v pohodě
taky s mi (u cizích) osvědčilo doučování (dělala jsem to asi 8 let) - oni byli přinucení se na to podívat i jnak, hodinu se jim někdo cizí věnuje, oni ví, že je to za peníze, takže fakt makají a odcházeli ode mě absolutně zničení, ale za pololetí se nám povedlo zlepšit i o dva stupěn známku a zvednout sebedůvěru, všichni měli problém s matikou a nakonec mají všichni maturitu, nikdo nepropadl, všem se povedlo se s tím porvat, ale chce to makat hodně navíc, ale nemá smysl dělat znovu to, co se chce ve škole
jo a jinak vysvětluju svýmu potomkovi, že jestli chce dělat v životě něco s fyzikou, tka musí umět matiku - ne počítat, to umí kalkulačka, ale musí vědět, co do té kalkulačky naťukat, a taky musí umět chemii, protože chemie a fyzika mají společnýho víc, než si zatím dokáže uvědomit
|
Monty |
|
(5.11.2015 16:30:05) Yuki, hmm, to mi něco připomíná, syn je taky schopný tvrdit, že 3x3 je 12 a nepřijde mu to divný, protože on si musí násobení sečíst a když to chci vědět RYCHLE, tak to prostě nedá. Miluje logický hádanky, má rád větnej rozbor (nechápu), ale jak vidí číslo, tak dostává osypky. Až tak, že hledá matiku všude, kde je nějaký číslo a pak je z toho otrávenej, protože mu tu matiku připomene i letopočet v dějepise nebo čtvrťová nota v hudebce. Jo, a není schopný se naučit ručičkový hodiny. Když se zeptá, kolik je a já řeknu "čtvrt na pět", tak vůbec neví, jak by to převedl a chce to říct "digitálně". 16:15 je OK, ale čtvrt na pět, to je něco mimo jeho vnímání reality.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:41:45) nedokáže ve 12 zvládnout ručičkový hodiny, má problém s matikou a ještě nebyl v ppp? ty jsi fakt pozadu, prootže to na tu dyskakulii opravdu vypadá, nemá smysl ho trápit a optravovat blbou známkou z matiky, jestli má opravdu problém mimochodem když se odhodláš, není ptořeba žádný doporučení školy, do ppp objednáš ty sama a škoal o tom nemusí ani vědět
a doporučuju ti to, prootže čím dřív, tím líp - tyto děcka už budou mít povinnou maturitu z matiky
můj prostřední syn má dys všechny, kromě dyskalkulie, on je naopak extrémně dobrý matematik (já mám tři děti, ani jedno nenní normální :)))), já jsme si vždycky dělala srandu z toho, že má i dyspraxii, až sjem zjistila, že to existuje a on ji má...
ale hropč to píšu - je to dyslektik, který odmítal písmenka, v 5 neuměl napsat ani první písmeno svýho jménam v 6 se naučil sám číst, ale přestože čte strašně moc, je navíc i rychločtenář, čtení miluje a dokáže zpaměti odříkat nejen obsah knížek čtených předloni, on si pamatuje celý věty, rozhovory, dokáže je kdykoliv (hodně trefně) využít a ví, ve které knížce to bylo, tak tento čtenář když dostane neznámý osamocený slovo nepřečte ho - a ani to není slovo moc složitý, třeba "pirožek" - on to přečte jako "pižorek" taky by to do něho nikdo neřekl, ale on to maskuje inteligencí a byl problém to odhalit i v ppp taky je dysgrafik, na písemky potřebuje víc času a větší papír, řesto lituju učitele, když to po něm čtou, ale on miluje psaní a píše knížku je dysortografik, ale má tolik načtenýho, že sice nezná pravidla, ale má načtený, takže to už maskuje
ale halvně - měl úžasnou učitelku, která uměla s dys pracovat, on dostával přesně tolik práce, aby to stíhal a pak postupně o malino víc, stejně jako úlevy v chybách pramenících z dys a postupně si zvykl, naučil se, přestal zdůvodnovat a prostě umí, má jedničku z češtiny, i na gymplu, nemá problém ani v angličtině, teda má fajn učitele, který toleruje, že neumí číst a píše foneticky, aspoň teda někdy, a věřím tomu, že se naučí i tu angličtinu dobře, protože bez ní to nejde - ale ono to nejde ani bez té matiky, jenže bez nějakých těch úlev děcko rezignuje a neučí se, nepostupuje, a dostane se do kolotoče potíží, ze kterých už potom není úniku
|
|
Delete |
|
(5.11.2015 16:45:37) Monty,
opět potvrzuješ, že kdybys s ním zašla do PPP, mohl být jinde. To, co píšeš, jsou dyskalkulické rysy a pokud bys o tom věděla, bylo dost možností, jak mu pomoci. Bohužel na druhém stupni už jsou nápravy mimo a nezbývá než kompenzovat .
Žít se s tím, samozřejmě dá, ale to znechucení z matiky je zbytečně přidaná hodnota .
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:48:10) Delete, ono je co dělat i teď ,třeba to dovolení používat kalkulačku - nemusí se trápit numerikou, když zvládne postup
|
Delete |
|
(5.11.2015 16:53:53) Yuki,
však píšu, kompenzace. Kalkulačka je kompenzační pomůcka (mám na dyskalkulii napsanou závěrečnou práci na specce ).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:55:28) Delete, já vím :)
už jsme dyskalkulii i probíraly spolu, ale sama jistě víš, jak je to s dyskalkulií ve školách, dyslektiků a dysgrafiků jsou tam haldy, dysortografii má každý, kdo nezvládá vyjmenovaný slova, ale dyskalkulika v životě neviděli, zato nechápou, jak je možný, že tak chytrý šikovný děcko nezvládá ještě v 5. třídě násobilku...
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:52:50) Monty, mimochodem jestli nezvlánde matiku, brzo se začne odrážet jeho problém ve fyzice, v chemii pak samzořejmě taky, není to jenom o tom, že musí přežít denně hodinu natiky, přibudou i další a k biologii prostě tu chemii potřebuje, bez ní se neobejde a v chemii se neobejde bez matiky - takže moje rada je 1) PPP., tam dioagnostikovat dyskalkulii 2) opatření na zvládnutí matiky, třeba ta kalkulačka nebo co doporuí a poradí 3) zvládnutí logiky a nenadělání si potíží ve fyzice a chemii
no a k tomu máš ty hned možnost, jak ho motivovat - přes tu chemii, kterou ještě nemá, ale kterou bude nutně potřebovat, chemie je výpočtů plná, začíná to už u tvoření vzorců, kde je ptořeba ta úplně nejmenší násobilka do 20, tak tu procvičit, ale pak přijdou výpočty a není jich málo, a tam je ptořeba už nezačít blbě
|
|
|
Delete |
|
(5.11.2015 16:38:10) Yuki, jsou i děti, které to mají naopak. Nechtějí hledat řešení problému, baví je to hraní s čísly, počítání, ale nad logickým problémem se zaseknou a nebudou to dělat a nebudou. Dáš jim návod, naznačíš směr úvah, popostrčíš je, a jsou OK. A třeba někdy v budoucnu začnou zvládat i to hledání řešení, ale na začátku by je to úplně otrávilo. Potřebují prostě nejdřív získat tu jistotu, než najdou odvahu. Mám tuto zkušenost hlavně u holek, přitom si nemyslím, že by byly hloupější, méně nadané nebo tak něco. Jen jsou v tomhle někdy jiné. U sebe ve třídě vím minimálně o dvou, zato tu nemám žádné dítě, které by se hroutilo ze sloupečků, naopak, mám velmi nadaného kluka a ten se vyplňováním sloupečků prostě baví...jednou jsem jim zkusila dát časově omezenou práci, kdy mělz všichni stejný čas, ale nezáleželo na tom, kolik stihnou, jen se měli pokusit stihnout co nejvíc....no a zatímco ostatní dali v průměru 12 příkladů, ti lepší až 20, tak on jich dal 60 . Ale samozřejmě není odkázaný jen na ty sloupečky, má k dispozici další činnosti (tangram, Logico Piccolo, úlohy z Klokana, na pořadu dne je i Hejného matematika)...jen že tím fakt není znechucený, i když mentálně zvládá učivo i o ročník výš. Pro něj je prostě zábava vše, co se matiky týká.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:44:55) Delete, jo, já jsem přesně ten typ, potřebuju jistotu, logický úkoly jsou něco, co jsme dloho neměla odvahu zkusit, přitom je to zábava
ale je právě to těžký i krásný na učitelství, že můžeš těmto děckám pomoct, nebo je otrávit už navěky, jde o to, že každý potřebuje jiný přístup, prootže každý má jiný způsob myšlení, logika se vyvíjí, různě rychle, tempo se vyvíjí různě rychle, každý potřebuje něco jinýho a ve třídě je jich 25 a všichni mají dělat to stejný a stejně rychle, což je nemožný
|
|
|
|
. . |
|
(5.11.2015 16:58:44) Tož pokud se nikdy nenaučil násobilku "zpaměti" (=jakýkoli způsob, který mu umožní nepřemýšlet nad postupem, ale rovnou to "vystřelit"), tak to začal na počty dlabat daleko dřív, než v páté. Doučovala jsem takto "ztracené" (někde cca ve druhé obecné) děvče k maturitě, a odmaturovala, ovšem ta propastná neznalost základů mi působila závratě.
Konkrétně u té násobilky ale nejde jen o to zpamětné učení, ale vůbec o představu "velikosti" čísel a jejich vlastností. Je to fakt úplný základ, který pak při počítání člověku umožní vidět na první pohled, zda výsledek, ke kterému jsem došel (nebo ho střelil od boku) je vůbec možný, pravděpodobný... Bude ho to brzdit ve fyzice, v chemii, v jakýchkoli výzkumech (tj. i v biologii), statistické zpracování dat mu bude španělskou vesnicí (taky problém), přijímačky z matiky problém... Bych skoro řekla, že i teď ještě by stálo za to tu násobilku docvičit. S kartičkama a pomůckama pro mrňata. Určitě něco je (nevím, moje děti shodou okolností chápaly ještě před 1. tř. i zlomky, ale to bylo pod tlakem nemoci, při které se taková povědomost hodně hodila).
Pokud je v matice chlapec pomalý, tak značnou díl odpovědnosti může mít ta násobilka (nevím, co se počítá v sedmičce, ale asi je součástí kdejakého příkladu), a je pak dle mého naprosto v pořádku, že má za pět, protože to není za "pomalost", ale za to, že neumí základ
Ovšem to jsme už dost daleko od známkování prvňáka
|
Monty |
|
(5.11.2015 17:03:59) Slupko, v sedmičce jsou zlomky. Upřímně, už mi to nějak začíná být jedno, když vidím, jak k tomu přistupuje. Sice nevím, co chce dělat, protože střední škola bez matiky není (kromě uměleckých, zatím) a na učňáku bude nemožnej, protože je levej. Ale kdo chce kam...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:07:44) Monty, jakmile to tobě bude jedno, on má probém, který mu nepomůžeš řešit a už se toho problému nezbaaví. Jak bys ty přistupovala k něčemu, co ti nejde, ani když ses o to snažila, taky by ses na to vykašlala. Takže mu pomož, dokud to jde
já názor Slupky nesdílím, prootže neznalost násobilky je něco, co opravdu nemusí nijak souviset se schopností matematicky myslet, logika a matematika k sobě patří a numerika je jen jednou ze složek matematiky, to nejmíň podsttná, prootže tu za nás může zvládnout ta kalkulačka stejně jako dysgrafik může psát na počítači, může dyskalkulik počítat na kalkulačce
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:10:19) mimochodem u zlomků je problém obrovský právě v tom, že když dcko nevidí v číslech nic společnýho, tak zlomkem nehne a pokud není schopný zvládnout násobky, tak mu nedojde, čím vykrátit, neudělá společný jmenovatel, nenajde v tom ic a bude hůř - takže za mě poslední možnost řešit matiku přes ppp, než propadne
|
|
. . |
|
(5.11.2015 17:14:30) Yuki, ale pokud tu násobilku nedává, tak opravdu potřebuje kalkulačku, a na tu musí mít "papír". S matematickým myšlením to tedy souviset nemusí (opravdu je to numerika), to máš pravdu, ale se schopností vypočítat cokoli v sedmé třídě to souvisí hodně.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:17:44) jj, já jsme to Monty psala, bez ppp to nepůjde a bez matiky taky ne, takže jinou mžnost nemá ale s tou dyskalkulií je problém, znám to právě proto, že to řeším u syna, ty stejný "příznaky"
ale nesouhlasím s tebou v tom, že je v pořádku pětka z matiky, když v 7. třídě neumí násobilku, chyba je ve škoel, že kluka do ppp nedoporučili už před 5 lety nebo v Monty, že je neposlechla (pokud to škola radila)
|
|
|
. . |
|
(5.11.2015 17:23:40) Yuki, teď se dívám znovu - a opravdu nepíšu nic o matematickém myšlení, ale o počítání příkladů (že je násobilka základ, ta představa těch čísel, co je možné a co určitě ne...).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:25:03) Slupko, toto:
Pokud je v matice chlapec pomalý, tak značnou díl odpovědnosti může mít ta násobilka (nevím, co se počítá v sedmičce, ale asi je součástí kdejakého příkladu), a je pak dle mého naprosto v pořádku, že má za pět, protože to není za "pomalost", ale za to, že neumí základ
|
. . |
|
(5.11.2015 17:32:49) Yuki, ano, nevynásobí, nespočte. Proto je v matice (myšleno předmět ve škole) pomalý. O matematickém myšlení nepíšu. Ale to je jen teoretický spor V praxi jde o to, že S. opravdu potřebuje pomoc a ne buzeraci (např. "jestli chceš na sš, tak koukej počítat"), kterou nesnáší stejně jako matiku.
|
|
|
|
|
Alena | •
|
(5.11.2015 17:10:16) Ty me stejne znovu prekvapis, i kdyz uz ty kolecka znam. Delete, ktera tomu rozumi, ti tu naznacuje, ze tvuj syn ma pravdepodobne dyskalkulii a ty stejne napises "Sice nevím, co chce dělat, protože střední škola bez matiky není (kromě uměleckých, zatím) a na učňáku bude nemožnej, protože je levej. Ale kdo chce kam..." Smankote, takhle to dite dusit.
|
Monty |
|
(5.11.2015 17:18:44) Aleno, jestli to nebude proto, že i kdyby byl 100x dyskalkulik, tak mu kvůli tomu matiku nikdo "neodpustí". Buď ji zvládne, nebo půjde někam něco kopat. Jsou lidi, co na překážkách rostou a lidi, co na nich padnou. Znám dost dospělých lidí, kteří by se dle dnešních diagnóz dali nacpat do všelijakých "dys", a většinou zvládli minimálně střední, ale spíš i vysokou. Měli to jistě těžší, ale zjevně se na to nevykašlali. S přístupem "když mi to nejde, tak to nebudu dělat" je úplně fuk, jestli na něco máš nebo nemáš papír.
|
sovice |
|
(5.11.2015 17:23:52) No jo, Monty, ale kdybys to u syna řešila někdy kolem té třetí třídy s ppp, tak by to dítě vědělo, že je dyskalkulik, ty bys to věděla taky, možná bys s ním mohla pracovat i jinak než agitkami na to, že se musí přemoct a když ne, je to jeho problém a bude kopáčem, mohla bys ho motivovat v té části matiky, kterou zvládá, aby ji nezasklil celou jako odpornost, on by si uvědomoval, že je to problém k překonání a k tomu by mohl mít povolenou kalkulačku, takže by se nezakopal na násobení... Ale psát ti tyhle věci je marné a marné...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:24:13) Monty, ale on ji nezvládá a zvládat by mohl, v tom je rozdíl
|
|
Alena | •
|
(5.11.2015 17:34:03) MOnty, ja te povazuju za velmi inteligentni bytost a tuhle zaseklou desku vubec nechapu. V jakemkoli skolnim tematu se dostanem na syna - dozvime se po tisicate , ze je lajdak - vsichni te po tisicate presvedcuji, ze treba neni lajdak, jen ma poruchu - a ty na to po tisicate: stejne je lajdak. Neustale tvrdis, ze musi skakat na zlomene noze. Vsechny tveho syna litujeme, protoze by si zaslouzil lepsi moznosti. Nemyslim, ze by se naskytla jakakoli jina rada, nez vem ho konecne za odbornikem, tu ale slyset nechces. - tak proc porad dokola pises o tom jak je nemoznej?
|
Monty |
|
(5.11.2015 17:36:23) Aleno, tak asi proto, že mne to mrzí. Ale budu se příště snažit ovládnout a neotvírat žádná školní témata. Slibuju. Omlouvám se, že jsem se zase nechala strhnout, bohužel jsem se neprozřetelně podívala do žákovské.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:40:47) Monty, neblbni a postarej se o syna, je mu 12, ono se to nezdá, ale těch příležitostí kdy mu opravdu pomoct už moc nemáš, toto je jedna z nich a navíc hodně účinná, sama víš, že bez matiky se nedostane na biologii a že biologie je to, co chce a kde má možnost být úspěšný a šťastný, a o co jinýho by ti mělo jít? tak se překonej a do té ppp ho objednej, kldině jim řekni, že je lenoch, ale že takto už to dál nejde, že přece není blbej, aby nezvládl v 7. třídě násobit a naučit se poznávat hodiny, že ti to přijde divný, a klidně jim řekni i to, že tě k tomu dokopal někdo jiný, to je jedno, ale dej synovi tu možnost, ve 20 to řešit bude pozdě a bez maturity se na biologii nedostane
|
|
|
|
|
|
breburda71 |
|
(5.11.2015 17:13:08) Monty, můj syn ( taky 7. třída) má z matiky jedničky ( zatím), ale bez znalosti násobilky by ty zlomky prostě nedal..Musel teď taky začít doma procvičovat, vždycky se v něčem zakope, ud banální chyba, něco blbě vykrátí, blbě rozšíří, muusí to trénovat..
|
|
|
Delete |
|
(5.11.2015 17:15:54) Slupko,
pokud ti v pobrání základů brání organický podklad, pak si nikdo pětku nezaslouží.
Je zajímavé, jak snadno lidé přijímají dyslexii jako důvod, proč dítě nezvládá čtení, a jak obtížně připouštějí, že něco podobného je i v matematice. A ještě je to mnohem složitější, protože těch dyskalkulií je 7 druhů, takže dítě třeba může zvládat násobilku, ale nespočítá obsah čtverce, protože nevidí tu souvislost, zatímco jiné řeší logickou olympiádu, ale nedá tu násobilku.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:23:41) za druhý stupeň můžu odpovědět i já - rozumný učitel to bere v úvahu, zrovna ta matika se projevuje i na druhým snad ještě víc než na prvním stupni co se týká dyslexie a jiných jazykových dys, tak prostě poznám, že děcko nenapíše písemku, nemůžu po něm chtít věty, radši ho zkouším ústně a písemky beru s rezervpu
samozřejmě že třeba v chemii mi je jedno, jestli napíše pravopisnou chybu, ale nedávno jsem zrovna vysvětlovala v devítce, že není hydroxid sodní, ale sodný, ale za chybu to nepovažuju
v češtině dál úlevy platí, aspoň u syna jsme domluvení tak, že kdyby bylo potřeba, učitel o tom ví a dokud potřeba není, tak to neřeší, ale dá mu víc prostoru na pomalejší a větší písmo -a když ne, tak jeho chyba, syn mu to nacpe na malý papírek svým velkým nečitrelným písmem a chudák učitel si přidělá práci
|
|
Delete |
|
(5.11.2015 18:33:58) maargitt,
se všemi dys- poruchami je to tak, že při dostatečné inteligenci se je člověk čase, naučí kompenzovat, případně přestanou být překážkou v učení, jako třeba u té dyskalkulie často pomůže ta kalkulačka.
|
Delete |
|
(5.11.2015 19:25:28) maargitt,
stejně jako ostatní dys-....to znamená, že na záčátku učení těžko odlišíš, protože ještě nemáš možnost vysledovat specifičnost chyb. Navíc třeba v matematice se ze začátku snadno kompenzuje (prsty u sčítání a odčítání, paměť u násobilky), takže právě třeba až v té čtvrté třídě, kdy už kompenzační mechanismy přestanou zvládat pokrýt nedostatky, se začnou objevovat výraznější obtíže v matematice, které neodpovídají očekáváním vzhledem k výsledkům v jiných předmětech. Problém je, že v tu chvíli už je dost pozdě na nápravu, i kdyby přišla diagnóza okamžitě, což nehrozí. No a tak se zase už spíš jen hledají ty kompenzační mechanismy.
Situaci zhoršuje to, co už jsem psala, tedy že u češtiny se na "dys-" věří a často se tím pokryje i to, co dys- není, kdežto u matiky se mávne rukou s tím, že holt každý na matiku není .
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(5.11.2015 18:58:05) Maargit, je možný to zohledňovat i na vyšších stupních. MMCH, u mýho druhýho kluka se na dysgrafii přišlo až V TERCII - dřív prostě problém neměl (teď je mu 24, je čerstvej inženýr a písmo má naprosto typicky dysgrafický). A u nejstaršího se na jeho dyslexii bral ohled i u maturity. Na VŠ to už neuplatňoval ani jeden z nich, ale i tam je ta možnost.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:19:45) Delete, přesně, v tomto si fakt rozumíme :)))) ten můj duyskalkulik jede zítra na krajský kolo LO :))
a co je zajímavý - matematik se nedostal, on má jiný způspob myšlení a prootže se zakousne na něčem a nestihne vyřešit domácí kolo, tak v kraji nebyl loni ani letos (a předloni byl v kraji 4., jenže to se zvládl nezaseknout v tom domácím)
|
|
. . |
|
(5.11.2015 17:29:10) Delete, ano, s tím zcela souhlasím: "pokud ti v pobrání základů brání organický podklad, pak si nikdo pětku nezaslouží." Ovšem pokud to Monty vidí tak, že žádný "papír" není potřeba, protože je chlapec pouze líný se učit (a díky té prvotní lenosti teď už tu matiku nenávidí, protože to, co se nenaučil v prvních letech, mu teď zoufale chybí), tak nemohu než říci, že pokud "zdravý" žák v sedmé tř. nestihne spočítat příklady jelikož neumí násobilku, tak si tu pětku zaslouží. Jen vycházím z toho, co Monty píše: S. žádnou PPP nepotřebuje, je v pohodě, jenom moc přemýšlí
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:36:48) díky té prvotní lenosti teď už tu matiku nenávidí
Slupko, bez ohedu na chybu ,kterou Monty udělala (a ono je takových rodičů víc a učitelů taky, ta matika je fakt v tomto ohledu pozadu) tak za lenost děcko naprosto přirozeně maskuje něco, co mu nejde - někdo nerad maluje, prootže mu to nejde, jiný nerad pčítá, prootže mu to nejde, běžný děcko s průměrnou inteligencí zvládne násobilku v pohodě (mám doma taky) a nemá u toho řeči, že to nejde a nebaví ho to, tpo má naopak dcko ,tkerý je zmatený z toho, že si uvědomuje, že je chytrý, že dokáže myslet, že umí všechno a najednou je zmatený z toho, že nedokáže zvládnout něco, co jeho mnohem hloupější spolužáci zvládají s přehledem, samozřejmě jsou naštvaní, ne na sebe ale na matiku a rodiče nenapadne, že je problém v dyskalkulii, ale vidí problém v lenosti děcka, snaží se dávat mu příkaldy navíc, to děcko otráví ještě víc, prootže má dělat víc toho, co mu nejde a co stejně neovlivní a tak ho to nebaví o to víc, rodiče rezignují, děcko taky a tepreve pak má klid - já jsem si tím se synem prošla taky, jen s tím, že už mám nějakou zkušensot s dys a taky s ppp, tak jsem to začala řešit, jinak bych to taky neřešila, brala bych to jako lenost chytrýho děcka, ale tak to opravdu není
|
. . |
|
(5.11.2015 17:40:47) Yuki, já s tebou souhlasím. Jen se snažím, aby Monty nahlédla tu absurditu.
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.11.2015 21:40:07) Milado, hloubku neznalosti jsme odhalovali postupně. Tak asi proto.
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 15:51:57) co se týká pomalýho tempa - klinická psycholožka i ppp mi vysvětlili, že tempo je osobnostní charakteristika a nemá to nic společnýho s inteligencí ani se zvládnutím učiva a školních povinností, že tudíž není možný děcko trestat za pmalý tempo horší známkou. Prakticky se to ovšem děje. A protože mám jedno takový děcko doma, tak moje zkušensot je ta, že pomalý děcko o svým problému ví, ono ví, že to nestihne, ví už na začátku písemky, že to nezvládne, takže se snaží dlěat rychle, zmatkuje, nedává púozor, není v pohodě a pokazí všechno. U nás zabralo až jedno zajímavý řešení, který vymyslkela kupodivu učitelka a ppp schválila a mysím, že to není běžný řešení - syn ví, že nemusí mít poslední příklad a nebo že může mít času kolik potřebuje. Tím se uklidnil a známky se z trojek a čtverek dostaly na jedničky - jenže vysvětlit učitelům, že má všechno blbě proto, že nestíhá je nadlidský úkol, učitel je schopný pochopit, že nestihne poslední příkald, ale jak je možný, že má blbě všechno? to přece s tempem nesouvisí... tak dalece totiž většina učitelů nemyslí, aby hledala i osychiku v potížích děcka třeba s matematikou. A druhý podobný příklad s jiným synem - je hyperaktivní (pro potřeby školy je tak vedený, i bez diagnózy), prostě jak známo, potřebuje na práci víc času, prootže nestíhá kvůli nepozornosti, navíc se rychle unaví a tím klesá tempo. A přesto, že to učitelka ví, syn má většinou špatně nebo nemá vůbec poslední a předposldní příklad, nikdo to nebere vážně a dostává dvojky. Stejně tak učitelka ví, že jeho nepozornost má vlviv na sluchováý vnímání, který má horší, i podle ppp, zprávu z ppp škola má, přesto syn píše diktát na příkaldy v matematice, i když je jasný, že nestihne ani zachytit zadání, nezapamatuje si ho, potřebuje ho mít napsaný. Zatím to zvládá kupodivu dost dobře halvně proto, že se dokáže na tu chvilku soustředit maximálně, jenže o to horší je to potom, kdy ořijde uvolnění, a učitelka se ohromně diví, že je děcko v hodině nepozrný a o přestávce běhá a blbne. Jenže škola nemá jak řešit pohyb děcek o přestávce, takže ideální děcko je takový, který o přestávce sedí v lavici a ani se nehne
jak se to dá řešit? v běžné škole podotýkám, prootže alternativní možnost nemám
|
Delete |
|
(5.11.2015 16:11:03) Yuki,
ale jak už tu někdo zmiňoval, je pomalost a pomalost. Pokud má dítě pomalé osobní tempo, je to jiné, než když je pomalé třeba jen v jednom předmětu. Tam je to pak spíš známka toho nezvládání učiva. Na prvním stupni tohle lze dost snadno odlišit, protože učitel/ka vidí dítě pracovat v různých předmětech, na tom druhém stupni může člověk posuzovat většinou jen v rámci toho svého předmětu. A bohužel, aby se nad každým žákem druhého stupně, který nestíhá, sedělo a řešilo, jak je na tom s tempem v jednotlivých předmětech, přičemž sezení musí vyvolat buď rodič s upozorněním, že dítě je pomalé celkově, nebo ten pedagog, který si pomalejšího tempa všimne, to je dost nereálné a vyžadovalo by to asi hodně zapálené osoby. Ne jednu, celý sbor .
Jinak já nechávám čas na práci víceméně neomezený, tedy do té míry, než i u posledního nedohlédnu, že má hotovo, případně hodnotím jen to, co stihnou. Ostatní mají mezitím poměrně širokou nabídku jiných činností. Případně svěřím žáčka asistentce a s ostatními pokračuji v práci. Oni pak individuálně doženou, protože práce jeden na jednoho je rychlejší, než moje jeden na 25.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:25:28) Delete, syn je pomalý až extrémně už jenom v té matice, býval i jinde, ale ne tak moc, psával pomalu, to se změnilo někdy kolem 4-5. třídy, ale ta matika zůstala, možná ale právě proto, že místo toho, aby ovládal zpaměti postupy i násobilku, tak si to potřebuje zdůvodnit a odvodit, ale v ppp mají testy, kde není ptořeba nic ani odvozovat, ani zdůvodˇmvat, je to dost primitivní věc, přesto i tam byl pomalý, na druhou stranu zvládl se ztrátou jedinýho bodu (z asi 25) test pro o ročník starší děcka, takže to tempo je probém jenom v matice a není to neznalostí matiky
|
Delete |
|
(5.11.2015 16:42:35) Yuki,
no, to je pak ještě další možnost, ale myslím, že ta nejméně obvyklá. Ono hodně záleží na škole a učitelích, protože na ZŠ se tempo odráží právě nejvíc v té matice (pětiminutovky, desetiminutovky, to je právě libůstka matikářů).
V ostatních předmětech je to spíš otázka paměti a vybavování si, v matice záleží na tempu přemýšlení. A právě v přemýšlení se odráží to osobní tempo víc než v tom vybavování si.
|
Monty |
|
(5.11.2015 16:52:35) Delete, ale ono je matematický přemýšlení specifický - myslím, že jsme tu už taky kdysi řešili. V tomhle třeba syna chápu, protože ani já nemám matematickou představivost v tom, aby mne bavily nejasný výsledky. Chybí mi tam to propojení s realitou. Jako dítě jsem si dokonce sama vymýšlela slovní úlohy a dodnes mne baví je řešit, ale chci jasnej výsledek. X je větší nebo rovno 10 - to mne akorát nasere, s prominutím, protože to není výsledek, který bych si uměla jakkoli spojit s praxí. Syn nemá problém s přemýšlením jako takovým, ale nemá matematické myšlení. Když třeba dostanou ve fyzice úkol na přemýšlení, tak ho vyřeší v pohodě, často jako jediný nebo jeden z mála, ale samotný čísla jdou prostě mimo něj. Geometrie mu jde líp, tam jde o "čísla" až v druhý řadě.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:53:36) Montym, nepopisuješ ty tu mýho nejstaršího syna? to je přesně ono :)
|
|
Delete |
|
(5.11.2015 16:55:12) Monty,
ano, toto popisuje jedna z dyskalkulií. Vůbec to nesouvisí s logickým myšlením.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 16:56:23) Delete a já to mám doma stejný a přesto ani ppp neměla odvahu dát diagnózu dyskalkulie, i když něco naznačili, spokojjili se s tím, že kalkulačku už mu určitě dovolí běžně používat, fakt to neumí poznat ani ppp, což mě štve
|
Delete |
|
(5.11.2015 17:11:37) Yuki,
oni to poznat umí, ale nemají standardizované testy, na rozdíl od těch jazykových dys-. Takže nemají o co diagnźu opřít, čím ji doložit.
Když jsem psala tu práci, tak v místní PPP je spec. ped., která se na diagnostiku dyskalkulie zaměřuje, ale také je to spíš o tom, že doporučuje, co dělat, hledá možnosti náprav, a tak...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 17:13:55) Delete, ono je to ve výsledku ale jedno, diagnózu nedají a děcko nemá moc jak si poradit bez diagnózy, sama víš, jak se přistupuje ve škole k děcku ,který má jenom doporučení ppp ne prímo diagnózu, doporučení se smete jako přehnaná snaha rodičů a děcko má smůlu
|
Delete |
|
(5.11.2015 18:24:00) Yuki,
no právěm diagnózu nedají, s dítětem se nepracuje, jak je potřeba, přitom metodika nápravy je zpracovaná, učitelé netuší, že nějaká dyskalkulie je...což bylo zřejmé i z těch mých dotazníků. Procento žáků s výraznými obtížemi v matematice korespondovalo s odhady odborníků, co se týče zastoupení dyskalkuliků v populaci, přitom diagnózu dyskalkulie měl snad jeden. A téměř všichni oslovení učitelé přiznali, že o dyskalkulii nic neví a ani nevědí, jak s dyskalkulikem pracovat .
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.11.2015 16:58:45) Delete, no tak je to možná dědičný. Ale já se na rozdíl od něj dokázala překonat a umět matiku aspoň na tu dvojku.
|
Z+2 |
|
(5.11.2015 19:09:16) Ty soutěžíš se synem? Není to divný?
|
Monty |
|
(5.11.2015 19:11:02) Z+2, ehm, jak soutěžím? Nechápu.
|
Z+2 |
|
(5.11.2015 19:19:05) Ty jsi to zvládla. Jsi hvězda. On nezvládá nebude botanikem, ale kopáčem. Tleskám jsi lepší. Tak tohle máš vyřešené a teď zkus další krok a zkus mu skutečně pomoci, tak jak to umožňují podmínky v našem školství. Z mého pohledu občasného čtenáře tvých příspěvků o synovi, bych to velmi doporučoval. Prohrát nemáš co. Maximálně nějaké vnitřní ocenění za lpění na svých pravidlech i u vlastního syna.
|
Monty |
|
(5.11.2015 19:23:16) Z+2, to si tam ale dosazuješ ty, já to pouze konstatovala. Z mé strany v tom žádné srovnávání nebylo.
|
Z+2 |
|
(5.11.2015 19:27:55) No mně to tak vyznělo.
|
Monty |
|
(5.11.2015 19:30:00) Z+2, za to ale nemůžu.
|
Z+2 |
|
(5.11.2015 19:34:53) Tak to je otázka. Ale to není to důležitý co jsem Ti chtěl sdělit.
|
Monty |
|
(5.11.2015 19:40:11) Z+2, vím, cos chtěl sdělit, ale tak nějak bych si tipla, že ani papír z PPP neznamená, že dítě nemusí nějaký předmět umět a že mu na jeho základě někdo něco odpustí.
|
Monty |
|
(5.11.2015 19:50:16) maargitt, úlevy v matematice? A jaké máš na mysli? Že přiložíš k přihlášce na školu papír z PPP a oni ti řeknou, že když je to tak, nebude dělat přijímačky z matematiky, ale třeba z hudebky? Jediný, co mne napadá je, že by možná mohlo dítě mít ve škole na některé písemky kalkulačku, ale u přijímaček asi těžko.
|
Brita | •
|
(5.11.2015 20:18:15) Já , asi tisící diskuze, kam Monty umanutě vnáší svá moudra o synově lenosti a svém odporu k návštěvě PPP, stejně umanutě to prokládá přitroublým a vy ji stále přesvědčujete? Proč? Jistě, kluk je chudák, ale tady pro něj zcela evidentně nikdo nic udělat nemůže, to může jen jeho matka, která ovšem NECHCE. A přes to, jak známo, u Monty nejede vlak.
No, trochu jsem si ulevila, kluka lituju. Je na to sám, což je moc těžký.
|
|
|
Lída+4 |
|
(5.11.2015 20:18:23) Náš dyslektik měl i v oktávě aspoň tu úlevu, že po napsání čehokoli dostal ještě čas na rychlou kontrolu. Rozdíl byl zřetelně vidět. Nebyl schopnej třeba diktát napsat správně "na první dobrou", ale při následným přečtení všechny chyby opravil.
|
|
|
Delete |
|
(5.11.2015 20:01:13) Monty,
u přijímaček by měl na matiku víc času. Takže by lépe stihnul, co stihnout má a měl by možnost předvést, jestli látku umí.
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(5.11.2015 19:47:47) Něco mu odpustí. to určitě. Třeba mu poradí jak kompenzovat své nedostatky. Já měl ve třetí třídě diagnostikovanou dislexii. A přes hodně velké zaměření na sport jsem to dokázal kompenzovat natolik, že jsem byl schopný v normálním školství fungovat a i v Čj být na školní olympiádě. Bez toho jsem mohl mít velké problémy. Pomohlo to mému sebeuvědomění. Pomohlo mi to i ve škole. Kde to učitelé alespoň věděli. Na střední a vysoké to už skoro nebylo potřeba.
|
|
|
Delete |
|
(5.11.2015 19:56:33) Monty,
jsi zaseklá na tom, že papír z PPP je omluvenka pro to něco nedělat. Víš o tom prd, ale máš své přesvědčení, které ubližuje tvému vlastnímu dítěti.
Papír není omluvenka, papír je podklad pro to, jak pracovat jinak, aby to, co dítě zvládnout má, zvládnout i mohlo. Na základě toho papíru lze zvolit speciální postupu, pomůcky, prostě jít jinou cestou a dojít k témuž. Bez toho papíru je sice tu jinou možnost zvolit také, ale nikdo k tomu nemá zvláštní důvod, protože nikdo nemá důvod předpokládat, že zrovna v tomhle případě by to mohlo pomoct.
Opět, znovu, opakovaně....té pohádce o líném S. vzhledem k tomu, co tu píšeš (pokaždé něco dalšího, co potvrzuje pohádkovost pohádky) už asi věříš jen ty.
|
Monty |
|
(5.11.2015 20:06:51) Delete, mám s leností, která je dovedně maskovaná diagnózou určitou osobní zkušenost. Dělá to s oblibou jeho otec. Jasně, je to jiný případ, ale stejný princip. Ty vycházíš z toho, že dítě stojí o to něco umět/zvládnout, já píšu o dítěti, které stojí o to vyhnout se všemu, co je moc namáhavý a který je líný jako vandrák v červenci.
|
Monty |
|
(5.11.2015 20:53:49) Tutenstein, ehm, psala jsem tu, že se o něj zvládne postarat, nikoli že se "úžasně stará". On na to má většinou nějaké lidi... protože je líný. Všichni ví, že je, ale protože je zároveň taky nemocný, lidi mu vyhoví, protože se to jaksi nedá odlišit, kde končí nemoc a začíná lenost.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 20:55:27) Monty, kruci, co tě tak štve na tom, že by synovi dali v ppp papír, a pak by neměl pětku z matiky a třeba by ji přestal nenávidět a třeba by mu to pomohlo k přijetí na gympl (kam se jinak nedostane) a pak by mohl na biologii na vš?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 20:56:58) dřív spousta lidí nechtěla jít do ppp s děckem proto, že tvrdili, že "děcko není blbec, aby muselo do poradny" dnes už většina lidí ví, že ppp není pro blbce, ale je to především poradna, která dá papír, bez kterýho škola nemůže (nemusí) brát děcko jako individualitu a že většina děcek není tabulkových, to se dnes už taky ví, tys zamrzla ve vývoji, bohužel pro tvýho syna :(
|
|
Monty |
|
(5.11.2015 21:38:08) Yuki, nemá pětku z matiky. Má trojku. I když momentálně spíš mezi 3 - 4, podle známek. Víš, kdybych ho neměla doma a jen četla na netu to, co píšu, třeba bych si taky myslela, že je chudák a měl by jít do PPP. Realita je taková, že ve chvíli, kdy se na nějakou písemku z matematiky UČÍ (tzn. ví o ní předem a může to s ním doma někdo probrat), přinese z ní třeba jedničku, max. dvojku. Ale holt si musí doma počítat a počítat a počítat. Což odmítá a nestojí-li mu někdo za zády, ani to nedělá... protože je to MOC PRÁCE. Zvlášť když ve škole v matice poslední dva roky spal.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 21:46:13) Monty, je to tvůj potomek, ty ho znáš nejlíp, ale co se týká matiky, je to u vás problém co pamatuju. Takže by bylo na mísě něco udělat
a jinak s tím že má lepší známku, když se učí - jo, může být, zopakuje třeba tu násobilku, ale jak je možný, že to v halvě nezůstane a příště ji musí opakovat znovu? já vím, že děcko cv září neumí běžně nic, že se ve 2. a 3. třídě udělá násobilka a ve 4. jsou děcka v září jak vygumovaný, v 5. většina taky, ale v 6. už na začátku většina z nich aspoň tu násobilku fakt zvládá, už ji nezapomenou - a můj syn ji zapomene, a zaponeme ji znovu přes prázdniny do 8 . i 9. (teda kvarty, v září fakt nic - násobilka, sčítání - nic). Je to normální? podle mě není, ty spoje jako by nebyly dost trvanlivý, přeruší se a zase je musíš pracně budovat znovu, to není v pořádku a jestli to tak má tvůpj syn taky, tak to řeš
ono je strašně lehký říct děcku, že se má nsažit, učit se, opakovat, ale kdyý ono má problém, tak mu tím nepomůžeš, musíš na to sednout s ním, jenže na to není vždycky čas, a pokud je problém větší, což u nás je a u vás nejspíš taky, pak je potřeba udělat něco navíc, když nic jinýho, ukážeš mu, že jeho problém bereš vážně, nejen že mu opakuješ moudra, který slyší ve škole, ale že skutečně jeho problém bereš vážně, prootže to je to jediný, co děcku pomůže vůbec se začít snažit, když mu to fakt nejde - ať je důvod jakýkoliv, potřebuje podporu a tou není mluvení o tom, že se má nsažit, tou je skutečná snaha mu pomoct
to sice zní strašně, ale já jsem si tím prošla, znám to, dokud jsme nadávala, že se fláká, nevedlo to nikam, až jsme začali denně čtvrt hodiny dělat spolu, najel v září do nějakých slušných znalostí základů - na úrovni 3. třídy, dál už to zvládá sám, v kvartě, prostě potřeboval i letos znovu zopakovat zákaldy, ty mu unikají a asi unikat budou pořád, bohužel
|
Monty |
|
(5.11.2015 21:57:24) Yuki, když já si fakt myslím, že člověk má tendenci zapomínat všechno, co pravidelně nepoužívá. Někdo rychleji, někdo pomaleji, ale v nějaké míře to má každý. A když se NIKDY nenaučíš násobilku zpaměti, tak ji prostě neumíš. Já třeba neumím vyjmenovaná slova - nikdy jsem se je neučila, protože jsem to nepotřebovala, a taky by nebyl problém se je naučit. OK, udělala jsem chybu v tom, že jsem podcenila jeho odpor k matice; dokud měl dvojky a trojky, sice s ním vždycky někdo doma dělal úkoly (aspoň když byl u mne, u otce ne), ale nějaký intenzivní učení se nekonalo. Vždycky, když jsem se o to pokusila, přišel pak druhý den s tím, že je to ale ve škole učej jinak a že ho to zbytečně plete, když si má pamatovat dva různý postupy. Až ve chvíli, kdy jsme se s ním učit začali vyšlo najevo, co všechno se z té matiky nenaučil a co mu nějakým zázrakem procházelo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 22:03:31) Monty, ať se ale stala chyba kdekoliv kdykoliv, je nejvyšší čas ji začít napravovat, takže buď ráda, že jsi v Praze a máš možnosti, tady v zapadákově na Moravě se těžko hledá to, co máte vy, zajisti doučování, ale nebrala bych studenta, když studenta, tak třeba matfyz,ale takový, který umí i vsvětlit, ale hlavně ptořebuješ někoho, kdo zjistí, jak na tom kluk je a začít je ptořeba tam, kde je ještě na co navázat a je ptořeba dohánět, a dohánět za chodu, přitom zvládat i nový učivo, to chce profíka, ideálně Husar nebo aspoň učitel z jiné školy, než kam chodí děcko (myslím, že se to ani nesmí doučivat děcka z vlastní školy) a do dubna je sice času dost, ale ne tolik, aby bylo an co čekat
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 21:46:50) jo a že nemá pětku je super, a svědčí to o tom, že není blbej :)
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.11.2015 20:51:13) Monty, k přijímačkám a dys - syn měl u přijímaček kvůli dys na jednom gymplu tu úlevu, že dostal víc času - psal jinde než ostatní, aby to nikomu nemohlo vadit a aby ho nikdo nerušil tím, že budou končit o těch asi 10 minut dřív než on
na druhým gymplu měl taky fajn úlevu, která spočívala v tom, že mu vytiskli testy ve větším písmu a nezapisoval odpovědi do záznamovýho archu, ale přímo do toho testu
přijde ti to jako úleva, kvůli které by cokoliv nemusel umět? jen to snížilo míru stresu a chaosu, o nic víc nejde
pokud by tvj syn měl úlevu kvůli matice, pak by dostal k přijímačkám kalkulačku, takže by neudělal pitomou početní chybu, nebo by taky zaškrtával do testu a ne do záznamovýho archu, je těch možností možná i víc, záleží asi i na škole - ta jedna škola mi nabídla, ať si vyberu z možností, druhá škola přímo řekla, co mu umožní
|
|
sovice |
|
(5.11.2015 21:34:03) Monty,
předpokládám, že S. je líný jak vandrák v červenci (není to nic neobvyklého), ale zároveň podle tvého popisu dost možná i dyskalkulik. Akorát ty ses rozhodla, že s leností je třeba bojovat zaťatým úsilím o pracovitost. Jiné řešení neexistuje, v tvé hlavě.
Jsem taky líná a ujišťuji tě, že se s tím dá bojovat mnoha jinými metodami než zvýšeným volním úsilím. Například motivací (která jde ovšem v předmětu, kde dlouhodobě zažíváš neúspěch, rychle do kytek a je rozhodně snadnější zlepšit ji nějakými postupnými úspěchy a změnami postupů než výkřiky "musíš zabrat, jinak budeš kopáč"). Já se dále k činnosti, do které se mi nechce, motivuji zábavností, kterou vyhledávám, seč to jde. Nebo stanovováním postupných cílů s postupnými odměnami, které si sama dám. Nebo tím, že někomu řeknu, čeho chci dosáhnout (motivuje mě obava z toho, že se znemožním, když neudělám něco, o čem jsem mluvila s někým dalším - jo, vím, že je to lehce srandovní, ale funguje mi to). A je x dalších postupů. Nemusíš zaťatě trvat na "musí se víc snažit". Schůdnější cesta pro lenocha je najít zajímavější motivaci. A úspěch aspoň v něčem na potřebném poli je fakt dobrý na namotivování, proto myslím, že stojí za to zjistit, jak ten úspěch S. dopřát, aby se měl od čeho odrazit. (A úspěch mu dopřeješ tak, že ho naučíte s jeho handicapem pracovat, nemusíte ho popřít a přebít neefektivně zaměřeným úsilím s výsledky neúměrnými vložené energii, to není cesta pro lenocha.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
neregistrovana | •
|
(5.11.2015 19:34:44) Psalas ...ale ja jsem mela aspon dvojku To neni srovnavani?
|
Monty |
|
(5.11.2015 19:37:57) neregistrovaná, ne, to je konstatování faktu. Ale jak si to kdo vyloží, to je samozřejmě na něm.
|
neregistrovana | •
|
(5.11.2015 19:44:25) Evidentni srovnavani vysledku tvych a syna
|
|
|
|
|
|
|
|
|