Suza007 |
|
(12.6.2015 7:06:19) Zdravím,
ráda bych se svými dětmi (starší půjde do první třídy, mladší bude od září předškolák) dělala různé projekty a la domácí škola. V první řadě jde o to trávit společně čas zábavnou formou pro všechny zúčastněné, v druhé řadě pak o to, se něco nového dozvědět. Čas budeme mít spíš jenom o víkendech, takže jsem myslela, že bych třeba každý měsíc pojala v určitém tématu, kterému bysme věnovaly třeba půl všech sobot v daném měsíci.
Vidím, jak starší doslova hltá všechny informace kolem sebe, všechno ji zajímá a má kolikrát velmi dobré a konkrétní dotazy, kt. nedokáži zodpovědět. A obávám se, že první třída ji v tomto směru úplně neuspokojí. Tak bych to ráda zkusila já, s tím, že bysme zapojily i mladší. Navíc by mě to bavilo
Moje představa je taková, že si vezmeme nějaké téma (Karel IV., Praha, lidské tělo, kachna - viz jiná diskuze o projektech v německé škole ), něco si o něm přečteme, pak si vymyslíme a uděláme k tématu různé "úkoly" (např. Karel IV. - můžeme zajet na Karlštejn, udělat maškarní ve středověkém stylu, vyrobit šperk, udělat si královskou hostinu,...) a na konec nějaký výstup, nejspíš tedy pár obrázků, možná fotky a vyrobit prostě nějaký papír, kde bude shrnuto, co jsme dělaly a zjistily.
Takže jsem se chtěla poradit, jaká témata by tak mohla být vhodná. Nějaké nápady mám, ale uvítám další, klidně i s činnostmi, které by se daly v rámci projektu dělat.
Moc díky za tipy a zkušenosti.
|
Filip Tesař |
|
(12.6.2015 8:14:13) Doporučuju v dějepise nezajímat se jen o ty "vysoký" dějiny - krále, šlechtu apod., ale i běžnej život obyčejnýho člověka. Zajímavá může bejt hra na "co nebylo" - co z běžnejch věcí kolem nás kdy nebylo, a pokud bylo něco místo nich, co to bylo. Jinak se z dějepisu dá získa takovej falešnej obrázek o minulosti (lidi se akorát jinak a zábavně oblíkali a prožívali víc dobrodružství).
Výborná pomůcka k dějepisu je kniha Cesty dětí do staletí.
|
Suza007 |
|
(12.6.2015 8:20:54) Filipe, děkuji za příspěvek - naprosto s tebou souhlasím Cesty dětí do staletí máme a jsou naprosto úžasné. Jinak mám doma všechny Vondruškovi encyklopedie, ty jsou taky o obyčejných lidech a běžném životě. Pro malé dítě sice vhodné nejsou, ale určitě se z toho dá čerpat.
|
Filip Tesař |
|
(12.6.2015 13:09:03) Čteš anglicky nebo ne? Na dějepisnej přehled a vytvoření zdravýho odstupu od takový tý "důstojný" historie, kterou do nás cpali, plný dat a biflování, je:
The Mental Floss History of the World: http://www.amazon.com/Mental-Floss-History-World-Civilizations/dp/0061842672
Jestli jsi angličtiny mocná, kup a posléze prodej nějaký další dobrý duši.
|
Suza007 |
|
(12.6.2015 14:13:43) Anglicky zatím jenom beletrii, ale můžu to zkusit Díky za tip.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.6.2015 20:39:04) Filipe, v čem konkrétně ti prosím tahle knížka připadá dobrá?
|
Filip Tesař |
|
(13.6.2015 11:36:06) Četlas ji?
Připadá mi samozřejmě dobrá v tom, co bylo asi prvotním smyslem při jejím vzniku: že dějiny odmytizovává. Nekouká na to, co bylo v dějinách jakoby důležitý, což bejvaj až na výjimky politický dějiny a hlavně politická moc (ten a ten, ti a ti vybudovali stát, nebo rovnou říši a ono ó hrůzo, ona se jim po několika staletích zhroutila, ale jiný převzali štafetu a dál naplňujou smysl dějin).
Za druhý vzali poctivě dějiny celýho světa. Není to to klasický "rybí oko" - Evropa (Athény, Řím...) pupek světa a zbytek takovej okraj v periferním vidění. A berou docela poctivě i dějiny v časovým rozsahu, ne jedna třetina do napoleonskejch válek a dvě třetiny zbytek (nadsázka, ale je fakt, že z moderních dějin se často probírá každej, s odpuštěním, prd, i když jsou to z větší části dějiny už taky "mrtvý", mimo kolektivní paměť, a ty starší se kvůli tomu brávaj metodou žabích skoků - jen to tzv. důležitý, to znamená často to, co je zdánlivě důležitý z pohledu těch moderních dějin a dneška, což je ale pohled dost zkreslene).
Nejsou to odborníci, i když se snažili dost poctivě čerpat z nejnovější literatury a vzali to dost zevrubně, ale občas se jim nějakej ten zastaralej pohled vloudil - ale celkově úroveň slušná.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(17.6.2015 13:53:59) ne, nečetla, tak mě právě zajímalo, proč ji doporučuješ, resp. v čem je dobrá, abych zvážila, zda ji pořizovat :)
|
Filip Tesař |
|
(18.6.2015 8:47:55) Ráchel, úplně mi vypadlo to hlavní, proč je pro výuku dějepisu dobrá: je šťavnatá. Psaná šťavnatým slohem, ale ne prvoplánově se snahou o senzačnost nebo hláškovitost. Ale fakt se nenudíš, autoři jsou dva, co se hledali, až se našli, oba se od mládí zajímali o historii a po škole se dali na novinařinu na celkem vysoký úrovni, uměj psát, dát do pár odstavců to podstatný a včas každou pasáž ukončit, je tam spousta pasáží čistě informativních, u kterejch se žádnej hlod napsat nedá, ale v tý celkový omáčce přelouskáš snadno. A spousta vysvětlivek, vsuvek a poznámek bokem, který z tý historie dělaj takovou normální, důvěrnou záležitost, typu od: "Zvraceli opravdu Římani při hostinách, aby si mohlí dát nášup? Ano, je pravda, že zvraceli, ale že by na to měli zvláštní místnosti, pravda není," až po: "po první světový to v Německu bylo těžký, ale občas probleskl paprsek naděje, v jedný vestfálský fabrice například vyrobili zkušebních 36 kousků pískacích čajových konvic a za tři hodiny byly všechny pryč."
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.6.2015 14:18:00) Cesty dětí jsou moc fajn, ted vyšel druhý díl, učím podle toho našeho čtvrťáka, rozhodně lepší, než učebnice vlastivědy :)
|
|
|
Helča + J+V+M |
|
(12.6.2015 9:13:32) Suza - co se témat týká, je nejlepší vycházet z konkrétních zájmů toho kterého dítka. Např. my v první třídě jeli velké téma LIDSKÉ TĚLO, pak PŘÍRODA (ptáci, savci, plazi apod., rostliny), SVĚTADÍLY a jejich fauna, státy a VLAJKY.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.6.2015 14:22:29) často vycházím z toho, co zrovna dítě zajímá - třeba teď přišel mladej s dotazem, jaký je rozdíl mezi sobem a losem, tak jsme rovnou přidali daňka, srnce, jelena a siku a zvládli tak "jelenovité" :) taky jsou fajn různý ekologický témata v zásadě ale bude super cokoliv, co budete dělat :)
|
Suza007 |
|
(12.6.2015 20:52:25) Rachel, díky za odpověď. Už jsem se domluvila s holkama, že si sepíšeme do sešitu všechny možné nápady a z toho pak budeme společně vybírat.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.6.2015 20:59:20) taky se dá vycházet z toho, co máš v okolí k dispozici za výstavy, muzea apod a od toho se odpíchnout
|
Suza007 |
|
(12.6.2015 21:02:55) nj, to je pravda
|
|
|
|
|
|