mrakova |
|
(17.4.2015 11:33:52) Nalákat žáky do učení se krajům nedaří ani masivní propagací, ani velmi štědrými „dárky“. Platí učňům třeba už jen za to, že chodí do školy a „nezlobí“. A to měsíčně až pět set korun. Další peníze mohou získat za jedničku či dvojku z odborného výcviku na závěrečném vysvědčení – od pětistovky až po tři tisíce korun v posledním ročníku. Přesto těchto „motivačních výhod“ žáci v praxi moc nedostávají – často mají výsledky špatné. „Záleží na třídě, někde jsou pilnější, jinde jsou odměny výjimečné,“ uvádí ředitelka a pojmenovává tak problém, který průmyslníci schovávají za to, že v Česku je málo učňů. Nemusí jich být až tak málo, ale málo z nich je skutečně „použitelných“. „Polovina se jde vyučit s tím, že to skutečně chtějí dělat. Ti pak mají uplatnění a velmi dobrý plat. Ostatním je to většinou jedno,“ říká ředitelka a doplňuje ji učitel Pokorný: „Přijdou z firmy, že někoho potřebují. Já se podívám do třídy a vím, že tenhle by to sám nezvládl, další je sice šikovný, ale na směnu nevstane, třetí je hubatý a ostatní rozebraní.“ Dostat do učení i motivovanější žáky, kteří nyní chodí na maturitní obory, chtěl ministr právě jednotnými přijímačkami, které nyní stovky škol testovaly. Už příští rok je měli psát všichni zájemci o maturitní obor. Kdo by nedosáhl na minimální hranici bodů, musel by do učení.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/problemy-ucilist-0z0-/domaci.aspx?c=A150416_225536_domaci_kha
|
Zufi. |
|
(17.4.2015 11:36:31) Pokud na to člověk má, proč by šel na učňák? V historii mé rodiny jsou skoro všichni VŠ a převážně UK. Moje dcera a já máme FF UK a druhá dcera ji bude mít též , myslím magisterské obory.
|
Persepolis |
|
(17.4.2015 11:44:20) Tak třeba proto, že začíná být akutní nedostatek řemeslníků a ne každý, kdo vleze na VŠ na ní má. Rozhodně je pro budoucí uplatnění lepší umět nějaké řemeslo, než vlastnit maturitní vysvědčení třeba z gymplu.
|
Kudla2 |
|
(17.4.2015 11:49:24) Persepolis, ano, ale ti budoucí řemeslníci si to patrně nemyslí.
Pokud je dobrý fachman, tak má dneska o práci postaráno vrchovatě - holt se ale u toho musí pracovat a něco umět, no.
|
|
Dana |
|
(17.4.2015 12:08:55) Problém je v přebujelém počtu středních a následně i vysokých škol. Pořád je velice lehké se na ně dostat, zvlášť na ty soukromé. Nynější jednotné státní přijímačky od Cermatu jsou příliš lehké, tak je hodně dětí udělá a zase jsme tam, kde jsme byli. Navíc dnes všude, kde dřív stačila maturita, vyžadují VŠ a maturitu vyžadují již i u prodavačky. Proto je takový tlak udělat si alespoň maturitu. Těžko se bude ze současné situace, kdy maturitu udělá každý s IQ tykve, přecházet do stavu,kdy se maturita opět stane výběrovou záležitostí a vysoká škola bude jen pro ty nejlepší. Tohle měli dobře vymyšlené za socializmu, zkazilo se to až zavedením učebních oborů s maturitou. A po revoluci ve školství zavládla úplná anarchie.
|
Alena |
|
(17.4.2015 12:42:25) "Problém je v přebujelém počtu středních a následně i vysokých škol. Pořád je velice lehké se na ně dostat, zvlášť na ty soukromé"
Nad timhle vrtim hlavou, bohuzel to neni ojedinely nazor, - "zvednout popularitu" jednoho oboru tim, ze detem zakazu jit na ty dalsi? TO se jiste vyplati, vsichni hned budou studovat se zajmem a nadsenim a pochopi, jakou budou mit vyhodnou praci. Nase ucnovske skolstvi je proste nekvalitni. Zlepsi se tim, ze do nej nazenem vic lidi? Namatkou jsem si vybrala kuchare - kdyz chces byt vynikajici kuchar, pujdes na ucnak? Ne, udelas si maturitu a jdes na praxi do zahranici. O kvalite oboru napriklad zde:http://www.lidovky.cz/puncochar-mladi-kluci-z-ucnaku-postrach-kuchyne-ftm-/dobra-chut.aspx?c=A150217_110859_dobra-chut_ape
|
Citronove koliesko |
|
(17.4.2015 12:49:14) "Problém je v přebujelém počtu středních a následně i vysokých škol. Pořád je velice lehké se na ně dostat, zvlášť na ty soukromé"
A ono by sa zdalo, že "trh to vyrieši". Nevyrieši, sú vysoké školy, ktoré roky produkujú rady nezamestnateľných ľudí a trh na to prdí. Nie je žiadna reakcia "trhu" na to, že z takejto VŠ ide človek plynule na úrad práce, že nerobí vo svojom odbore a štát za neho platí odvody. Ale ďalej sa nezmyselne do takých škôl tlačia peniaze a tieto školy sa hrajú na VŠ. Výsledkom je len nekonečné odčerpávanie peňazí daňových poplatníkov, ktoré mohli byť hodené napr. do čiernej diery zdravotníctva takže je to "trhu" v konečnom dôsledku úplne jedno.
|
|
Mr. Miçkey |
|
(17.4.2015 12:50:52) Jo, to je dalsi vec... Cesky skoly nevyprodujujou nic kloudnyho. Kuchare, co vari podle kucharek z dob socialismu, zdravka (po 4 letech a s maturitou!) lidi, v jejichz kompetenci je leda tak prevlikani postele, na vse ostatni potrebujou dalsi 3 roky studia... Neuveritelny.
|
Anni&Annika |
|
(17.4.2015 12:54:37) Mickey...ja mam kucharku z dob socialismu a na tu mi nesahej...ja si osobne nemyslim, ze zrovna ten obor kuchar z dob socialismu byl spatny. Par kucharu znam a to byli pani kuchari
|
Mr. Miçkey |
|
(17.4.2015 12:58:03) Anni, to rika vetsina opravdu dobrych kucharu... Netvrdim, ze jsou ty kucharky komplet spatny, ovsem ponekud out, dnes mas jiny moznosti, jiny trendy ve vyzive, mas k sehnani suroviny, o kterych se ti tenkrat ani nesnilo atd atd.
|
Anni&Annika |
|
(17.4.2015 13:01:53) Mickey...presto z ni obcas i rada zavarim. Takove to poctive vareni. A teda doma se na me kvuli tomu vubec nezlobi
Tak ty premyslis o vyuceni? No ja bych nejradsi na truhlare, jen mam pocit, ze by na me koukali blbe..j asi nejdriv vyridim nemecke papiry /uz jsem se do toho pustila/ a mezitim kouknu, jake jsou moznosti.
|
Mr. Miçkey |
|
(17.4.2015 13:07:20) Obcas, ale ne vyhradne :) obcas taky v CR jim typicky cesky jidla, ale myslim, ze kuchar by mel dnes mit sirsi obzory.
Jj, Krankenpfleger, mozna jelikoz spoustu casu travim v nemocnici, a o tri patra niz je skola, takze muzu zabit dve mouchy jednou ranou s cimkoli jinym bych musel cekat do pristiho podzima, kvuli absencim, tady muzu- teoreticky- zacit letos. A vim uz ted, ze udelat tu skolu, mam 100% jisty misto.
|
Anni&Annika |
|
(17.4.2015 13:09:14) hele, nerikala ti liska /podle karet/ ze letos zacnes jeste s nejakym studiem/ucenim? A ty ses strasne divil, ze to rozhodne ne?
a ted mazu pro dite....
|
Mr. Miçkey |
|
(17.4.2015 13:10:51) Jo? Hele to ani nevim, ze neco takovyho rikala
|
|
|
|
|
Persepolis |
|
(17.4.2015 13:02:25) Tak dneska i kuchaři z českých učňáků pendlují po světě, aby měli praxi i z jiné než české kuchyně. Kamarádky syn strávil polovinu třeťáku ve francouzských Alpách, v rámci školy, brácha kamarádky byl takhle zase na Kypru. Největší problém je s následnou praxí. On se nikdo nechce zabývat s čerstvě vyučeným kuchařem, každý zaměstnavatel chce někoho z praxí. A kde má takovej absolvent tu praxi získat, když ho nikdo nechce. To je začarovanej kruh.
|
Alena |
|
(17.4.2015 13:41:10) Ale ten kuchar rika trochu neco jineho, a rozhodne neni jediny od koho jsem to slysela: "Momentálně je obrovský nedostatek špičkových škol či učňovských míst. Nejsou kvalifikovaní lidé, kteří by děti po základce naučili, jak udělat opravdu silný vývar, omáčku, jak mají dobře upéct maso a další základy kuchařského umění. A to vše způsobí jediné – učni nedostanou ani možnost se dostat na praxi do lepší restaurace. Kdo by si taky vzal na praxi někoho, kdo neumí nic, ohrnuje nad prací nos a ještě by chtěl minimálně průměrnou mzdu jako nástupní plat."
|
|
|
|
|
Persepolis |
|
(17.4.2015 12:56:14) To, že sestra která má jenom zdrávku nemůže dělat ve zdravotnictví spoustu úkonů není ani tak vina školy, jako spíš nějakýho tydýta, kterému se podařilo uvést v praxi naprosto nesmyslný systém.
|
Mr. Miçkey |
|
(17.4.2015 12:58:59) Vsak nerikam, ze je to chyba te sestry, ale ceskyho skolskyho systemu.
|
|
|
|
|
|
vlad. |
|
(18.4.2015 20:47:49) "Těžko se bude ze současné situace, kdy maturitu udělá každý s IQ tykve, přecházet do stavu,kdy se maturita opět stane výběrovou záležitostí a vysoká škola bude jen pro ty nejlepší. Tohle měli dobře vymyšlené za socializmu"
Dano, to si děláš, p*del, ne? Opravdu si myslíš, že za socíku studovali ti nejlepší? Ti nejlepší, pokud rodiče měli stranický škraloup, klidně skončili na učňáku obor obráběč kovů. A naopak tupý synek stranického předsedy coby kádrová rezerva se klidně dostal na VŠ.
|
|
|
libik |
|
(17.4.2015 13:31:27) Persepolis a ty bys dala dítě na učňák s výhledem, že je z něj uplatnění rp., že je to důležité pro ekonomiku?
A kdo ještě?
Já tedy ne..
Pozn. Jedno moje dítě má původně učňák, klidně tu přiznám, že svého času byl blbej jak pučtok Časem si udělal maturitu, má i kus technické výšky, nicméně živí se jako dělník, je šikovný, má praxi a 23 tis bt ve věku, kdy by měl zakládat rodinu a případně si brát hypotéku.
Kdyby byl znova v pubertě, tak z něj tu inteligenci vymlátím. Jen si na nic nehrajme..
|
Monty |
|
(17.4.2015 13:41:06) libiku, na ekonomiku státu sere pes. Jde mi o to, aby moje dítě nemělo holou řiť. Takže kdyby bylo manuálně zručný a pracovitý, určitě bych v tom viděla větší potenciál než v tom, že ho nacpu na nějakou soukromou školu a on pak bude buď doplňovat zboží v Tescu nebo otravovat lidi, aby si pořídili "cenově zvýhodněný balíček", protože blbý středoškolák/vysokoškolák, pokud nemá nikde žádné strýčky, si lepší práci najde těžko.
|
Alena |
|
(17.4.2015 13:45:29) TO jo. Ale nevim jeslti bych k tomu remeslu sla cestou ucnaku. Kdyby bylo my dite manualne zrucny a pritom nebylo velky studijni typ, tak ho radsi donutim udelat si prislusnou prumyslovku a pak mu zaplatim praxi u nejakeho vynikajiciho remeslnika. Za rok by toho hadam umel rozhodne vic.
|
Monty |
|
(17.4.2015 13:48:00) Aleno, to souhlasím, ale co když to dítě na průmyslovku mít nebude? Je takový terno prolézt ji se čtyřkama?
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 13:50:56) To se nedozvíš, dokud tam nevleze :-D
První ročník dává zabrat většině těch, co nebyli zvyklí se učit, alespoň v jednom předmětu.
|
|
Alena |
|
(17.4.2015 13:55:41) A zvladne clovek, kterej v soucasnosti nedoputuje k maturite, byt kvalitni samostatne uvazujici remeslnik? nebude take jen nezamestnany? Anebo nebude jen delat ty pomocne prace? Tim se nechci nekoho dotknout, ale ta kvalita ucnaku je proste dost strasliva.
|
libik |
|
(17.4.2015 13:58:09) No ono být "kvalitně samostatně uvažující řemeslník" chce taky dost peněz do začátku..
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(17.4.2015 17:26:59) co teda nesnáším, jsou blbí řemeslníci. protože většinou odvedou blbou práci.
|
|
|
Alena |
|
(17.4.2015 13:57:17) "Je takový terno prolézt ji se čtyřkama?" vzdycky mam pocit, ze je vetsi terno prolezt dobrou skolu se ctyrkama nez spatnou s jednickama.
|
|
|
|
libik |
|
(17.4.2015 13:56:56) Monty, ale ty si to představuješ z pozice matky kreativního inteligenta, kterému to nehrozí.
Ona představa blbého dítěte je strašně zavádějící, jak vlastě vypadá? Náš mladej strčí v matice a fyzice do kapsy kdekoho, včetně svých inženýrských spolužáků, ale svého času ho to prostě sralo..
Já chápu řemeslo tam, kde táta je automechanik nebo topenář s rozjetou živností, kde mladej pomůže, posléze bude pokračovat, ale jen tak naslepo? Za kolik myslíš, že nastoupí..
Navíc od 19 je život stejná ruchárna do 70.
To nechť si raději zafilosofuje na UK s brigádama ve fast foodu a když to nepůjde posléze prodat, může si udělat rekvalifikaci.
|
Monty |
|
(17.4.2015 13:59:37) libiku, jsem matka línýho kreativního inteligenta, kterýmu to hrozí, pokud se nenaučí učit a nepřekoná svou patologickou lenost. Jeho jediná výhoda je, že mu jdou jazyky, takže může jít skládat ty bedny v Tescu mimo území ČR. A navíc jsem pes, kterej mu s případnýma trojkama na vysvědčení vůbec nedovolí dělat přijímačky na gympl. I když si muž myslí, že by pro něj byl neúspěch dobrá životní zkušenost.
|
Alena |
|
(17.4.2015 14:04:38) "A navíc jsem pes, kterej mu s případnýma trojkama na vysvědčení vůbec nedovolí dělat přijímačky na gympl." proc?
|
Monty |
|
(17.4.2015 14:07:17) Aleno, protože trojkaři na gympl nepatří. Když někdo není schopný soustavný a poctivý práce, tak se nemá ztrapňovat a lézt někam, kde očividně nemá co dělat. Mít dobrý známky jen z toho, co člověka baví a co mu jde, to není žádný kumšt.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(17.4.2015 14:14:42) tak ony ty známky taky postupně ( s porovnáním základka - gympl) míří dolů. Nejdřív na dvojky až trojky, pak na trojky, pak na jednu čtyřku a tak. Ti , co šli už s trojkami, většinou začali gympl rovnou na čtyřkách nebo už propadli
|
|
Alena |
|
(17.4.2015 14:25:18) to me teda sokujes, tak "zkostnatelym" nazorem.:) Ty co se diteti do veci nepletes? :) POkud to ma vytvorit tlak na syna, aby "pridal", tak to chapu. Pokud to myslis vazne, tak tomu moc nerozumim. Nevim, "soucasna" skola chce od deti spoustu nesmyslu, na zivot v podstate nepripravuje, clovek tam travi spoustu zbytecneho casu. Mam pocit, ze kdyz ma nekdo dite s talentem, zajmem a vuli k praci aspon v tom co ho bavi, ktere by mohlo v oboru vyniknout, je to velky dar. Muze tedy odpoledne travit tim v cem je dobry a muze ho to jednou zivit - anebo muze odpoledne prokrastinovat dejmetomu nad definici jednoho molu . Byt v necem opravdu vynikajici a ostatni odbyt nezbytne nutne na trojku a tim padem odlisit, co je dulezite, neni vubec k zahozeni. Obavam se, ze je to zivotaschopnejsi nez vseobecna snazivost.
|
Monty |
|
(17.4.2015 14:30:41) Aleno, říkáš mi totéž, co ve středu jeho učitel. Ale já fakt chci, aby se sebou něco udělal a už nevím, jak jinak to zařídit, takže se uchyluju k zoufalým výchovným pokusům typu "zákaz přijímaček". Kdyby měl problém - dejme tomu - s dějepisem, tak na to kašlu, ale matiky se nejde tak docela zbavit, ať už by studoval cokoli.
|
Alena |
|
(17.4.2015 14:33:58) Gratuluji k dobremu pedagogovi! :) A je nutne aby tu matematiku ovladl ted ? Vnitrni motivace je nejsilnejsi a potrebne to dite ovladne az shleda, ze to potrebuji - take to bude mnohem efektivnejsi.
|
Monty |
|
(17.4.2015 14:38:37) Aleno, je v šestce. Jestli chce jít na ten šestiletý gympl, tak musí. Jasně, ještě jsou čtyřletý gymply, takže teoreticky nějaký čas má, ale čím dřív, tím líp. Pro něj. Prostě buď si do konce roku opraví matiku na dvojku, nebo ztratí minimálně další dva roky na základce. Sice na slušný základce, ale bude muset obětovat francouzštinu a zbytečně se učit německy.
|
Alena |
|
(17.4.2015 14:44:24) Ale na ten sestilety chce on, ne? Neni to pro nej dost motivace?
|
Monty |
|
(17.4.2015 14:48:50) Aleno, jasně že chce. On byl naštvanej sám na sebe už kvůli osmiletýmu gymplu. Taky pak šel do sebe a v pololetí v šestce přinesl krásný vysvědčení. Jenže očividně usnul na vavřínech, nebo jak to nazvat, a zas s tou matikou skončil tam, kde byl. Fakt sorry, že to tu zasírám OT, ale fakt mě to naštvalo. Hlavně proto, že jeho otec je líný jako veš a já v tom vidím ty jeho geny. Velice inteligentní, sečtělý, přemýšlivý člověk, ale patologicky línej. Nechci, aby syn skončil stejně.
|
Alena |
|
(17.4.2015 14:51:35) Ja te chapu. Jen me prekvapilo, ze bys mu zakazala prijimaci zkousky :).
|
Monty |
|
(17.4.2015 14:52:50) Aleno, to je čirá bezmoc, co mu mám jinýho zakázat, abych ho aspoň trochu motivovala?
|
Alena |
|
(17.4.2015 14:56:01) Ja vim, ze v tomhle veku je to cira bezmoc, jen me zajimalo, jestli bys ho k tem prijimackam fakt nepustila. A samozrejme trojka z matiky neznamena, ze se na skolu dite nedostane. Nenamotivovala by ho nejake "oborova" autorita?
|
Monty |
|
(17.4.2015 14:58:32) Aleno, jaká? Všichni přírodovědci, se kterými kdy mluvil mu řekli skoro totéž - že s matikou na přírodovědě bojuje kdekdo. Jenže s ní asi nebojovali v šestce na základce, což nevím, jestli synovi tak úplně doteklo. Navíc on je šíleně sebekritickej, a když ho někdo chválí, tak mu nevěří a zpochybňuje to.
|
Alena |
|
(17.4.2015 15:06:25) Nevim, co by na nej platilo. Nekdo potrebuje spis kratkodobrejsi cile. U nas bych asi vymekla a proste to s nim jednou tydne delala na zaklade nejake dohody, abych videla, ze tomu rozumi (znamka by mi asi byla jedno, ale patrne by to melo v tomhle smyslu prislusny nasledek).
|
|
|
|
Alena |
|
(17.4.2015 14:57:07) A ty po nem chces zlepsit jen matiku nebo jeste neco?
|
Monty |
|
(17.4.2015 14:59:28) Aleno, matika by mi úplně stačila, protože okecávací předměty si okecá, s tím problém nemá.
|
|
|
|
|
Juldafulda |
|
(17.4.2015 14:56:47) Monty mam asi podobne ladeneho syna jako ty, chytry, premyslivy, napadity, ale liny a desne se sebou spokojeny )).
|
Monty |
|
(17.4.2015 15:00:57) Juldofuldo, to potěší, že v tom člověk není sám. On ale se sebou až tak spokojený není, je dost perfekcionista, ovšem jen v tom, co sám pokládá za důležitý. Matika mezi to bohužel nepatří.
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(17.4.2015 17:31:05) vidíš, já zase dětem spíš vyčtu trojku z dějepisu, než z matiky. protože znalost dějinných souvislostí považuji za naprostou životní nezbytnost a navíc si nemyslím, že je potřeba mít na dějepis nějaké zvláštní buňky. co se technického myšlení týče, tak tam podle mne holt není každý stejně obdarován. / I když, na druhou stranu, velice záleží na způsobu, jakým se matematika učí - když se učí dobře, tak i slabý žák má lepší výsledky, než když se učí blbě a mechanicky.
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(17.4.2015 17:28:14) "trojkaři na gympl nepatří."
ale kecy v kleci. tohle přeceňování výpovědní hodnoty vysvědčení je nesmyslný
|
Monty |
|
(17.4.2015 17:29:38) Ráchel, jenže já nehodnotím vysvědčení, ale jeho přístup. Známky jsou jen výsledek toho přístupu.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(17.4.2015 17:31:32) a myslíš, že tím, že mu zakážeš dělat přijímačky, tak se jako začne učit?
|
Monty |
|
(17.4.2015 17:39:37) Ráchel, podala jsem mu to tak, že pokud se sebou něco neudělá, tak ho přestávám podporovat v nějakých plánech do budoucna, protože si bude muset zvykat na životní standard prodavače v Albertu. Nejde o to, co mně osobně připadá "důležitý", ale střední školy pokládají za důležitou matematiku. To, že je výbornej v tom, co ho zajímá, mu od tý matiky nepomůže, nikdo mu nedá výjimku. Já to nechtěla dělat, fakt ne. Ale nemám jinou možnost. Ten "zákaz přijímaček" je jen součást. Vím, že mu to vadí. Teď je otázka, jestli mu to vadí až natolik, že se do tý prdele kousne, anebo rezignuje a smíří se s tou kasou v supermarketu.
|
Monty |
|
(17.4.2015 20:16:02) Šuplíku, ne, nevadí. On si totiž tím přístupem k učení svoje věci už sám "vyřešil" - a já se na základě toho rozhoduju. Navíc, když ty přijímačky bude chtít dělat, můj souhlas k tomu nepotřebuje.
|
Monty |
|
(17.4.2015 20:21:48) Pelíšku, tak mu to podepíše otec. Je jeho zákonný zástupce stejně jako já. Nepotřebuje snad oba podpisy.
|
Tragika |
|
(17.4.2015 20:39:36) Monty, i trojkař ze ZŠ může mít na gymplu kolikrát lepší vyhlídky, než premiant. Osobně znám holku, která byla na třech šestiletých gymnáziích první u zkoušek. Jedničkářka. V prváku propadala ze dvou předmětů. Naopak hodně trojkařů si polepší, nebo se fakt drží na stejné příčce.
|
Monty |
|
(17.4.2015 20:42:23) Tragiko, tak asi jde taky o předmět. Podle mého názoru je matika na gymplu poměrně zásadní věc. Kdyby syn měl averzi k dějepisu nebo občanský výchově, bylo by mi to dost fuk.
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 20:45:05) Monty, - připadá mi, že syn je docela vyhraněný, proč vůbec zvažovat gympl?
Jen dotaz, bez rýpání.
|
Monty |
|
(17.4.2015 20:49:48) Ter, no, a ona snad na nějaké škole není matematika? Když pominu umělecký školy?
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 20:53:16) Na některých bývá stále, ale ne jako hlavní předmět.
A třeba u Tvého syna jsem myslela právě ty umělecké školy. Proč ne tam?
|
Monty |
|
(17.4.2015 20:59:34) Ter, upřímně - rodič obvykle nechce, aby dítě opakovalo jeho vlastní chyby. Rozhodovat se po gymnáziu je přece jenom trochu jiný, než se rozhodovat ve 14 - 15 letech. Pokud nepůjde na gympl, půjde cestou nejmenšího odporu, tj. na výtvarku, ale s tím jsou spojená určitá rizika, který si i syn sám uvědomuje a nijak moc nadšený z toho není. Já to tu jednou řešila a pak jsem se ho na to doma ptala, nabízela jsem mu, ať si to přečte, ale nechtěl... v podstatě mi řekl, co tam zhruba bude a nespletl se.
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 21:08:20) psala jsi, že ho zajímá biologie...
Sice podmořská, ale přeci. Výtvarničinu (vzhledem k tomu, že víte, že ne, dobře NE).
MMCh, já spíš hledám cestu, výtvarničina může být koníček, ale biologie jsou přírodní vědy... na většině SŠ zase matika.. spojeno s chemií.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:13:11) Terezo, nejen podmořská, tím začínal jako prcek. Zajímá ho zoologie, antropologie, paleontologie. Tím myslím, že se tomu dobrovolně věnuje ve volným čase. Nic z toho bez matiky studovat nejde.
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 21:17:16) bez matiky ne, ale nemusí to být stěžejní předmět.
MMCH - tak zkuste doučko... nadšených studentů matiky, co umí leccos vysvětlit je dost.
A že ho nebaví? Třeba bude, když najde cestu a souvislosti. Zkušenost mám praktickou - dyskalkulik jak vyšitý a jak ho něco nebaví nebo nejde, hází flintu do obilí.
Poslední slečna na doučování je modrooká hodná blondýnka a synek matiku mrská jak v životě ne.
Takže taky možnost.
|
|
|
|
|
|
Tragika |
|
(17.4.2015 20:57:50) Monty, nebo holt bude herec.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:01:23) Tragiko, herec ne - absolvoval pár komparsů a pravil, že o práci, kde se pět hodin na něco čeká a pak pět minut něco reálně dělá nemá zájem.
|
Tragika |
|
(17.4.2015 21:04:42) Monty, řekni prosím synovi, že herec studuje divadelní herectví a jen malé procento z nich dostane příležitost ve filmu. V divadle jsou časové prostoje velmi mizivé.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:09:00) Tragiko, jenže divadelní herci mají na divadle malý gáže, což je pro syna dost zásadní důvod, proč nechtít být herec. Když s tím asi před dvěma lety přišel, tak jsem mu samozřejmě nějaké základní informace obstarala. Na druhý straně, kdyby si měl vybrat mezi malým platem za hraní na divadle a sezením za kasou v supermarketu... asi by bral to herectví. To by ho aspoň bavilo.
|
|
|
|
|
|
|
Tragika |
|
(17.4.2015 20:56:23) Monty, jestli si ví s příklady rady a je jen pomalý, tak v tom nevidím zásadní problém. Jen u těch zkoušek bude mít asi smůlu, když musí vše odevzdat v časovém limitu. Myslím si, že jestli se nedostane ze sedmičky, tak mu pak bude doslova hořet koudel za prdelí a začne na zlepšení matiky intenzivně pracovat. V opačném případě by totiž musel manuálně pracovat a to líné lidi k smrti děsí.
|
Ropucha + 2 |
|
(17.4.2015 21:05:21) Tragiko, já jsem to pochopila tak, že není jen pomalý, ale že nemá zautomatizované postupy, a to vidím jako problém. Ono i to pomalé tempo samo o sobě by bylo problém, nikdo na něj čekat nebude
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:16:33) Anett, pochopila jsi to správně. On nad tím příkladem prostě přemýšlí, místo toho, aby ho vyřešil. To už dělal na prvním stupni, že hledal nějaký svoje postupy a diskutoval s učitelkou, proč se něco řeší takhle a ne nějak jinak. A s tím by byl na gymplu nahranej, samozřejmě.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:24:15) maargitt, tvrdí, že to chápe, tak uvidíme, jestli to chápe doopravdy a tu matiku si opraví.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:30:12) maargitt, snažím se o to. Byla jsem teď na rodičáku za jeho třídní (ČJ/matika) a speciálně se jí ptala na to, jestli má smysl mu nějak šlápnout na krk, aby zvládl ty přijímačky, nebo ho nechat být. Protože kdyby byl blbej, tak se nevzrušuju, na blbýho by měl známky krásný.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:37:11) maargitt, no, syn netvrdí, že to umí (asi je už na tuhle fázi moc velkej), on má spíš jen pocit, že to co neumí a co se nechce učit, protože mu to přijde nezajímavý a zbytečně náročný, to nějak okecá, ale nedochází mu, že matika se okecat prostě nedá. Přesně to vystihl jeho zeměpisář. Řekl mi, že na něm přesně vidí, kdy vypne, protože ho probíraná látka nezajímá, a přemýšlí si o nějakých svých věcech, a kdy ho to naopak zajímá - protože když ho něco zajímá, tak opravdu "fest".
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:26:01) Mmch., já mu tedy místo prodavačky v lahůdkách dávám jako alternativu "sedět za kasou v supermarketu", protože rukama ve smyslu řemesla se živit nemůže, to by si nevydělal ani na slanou vodu.
|
|
Kaipa |
|
(17.4.2015 21:45:56) Jak to může chápat syn Monty, když sama Monty dodnes žije v přesvědčení, že co ji neba, to nedělá. Kruh se uzavřel.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:47:04) Kaipo, jenže já, na rozdíl od syna, umím něco, co mne celkem slušně živí. Až to bude umět i on, ať si klidně dělá jen to, co ho baví. Zatím si toho ale ještě moc nevydělal.
|
Kaipa |
|
(17.4.2015 21:50:22) Kde bereš tu jistotu, že chce vydělávat? Třeba to bude takový bohém, že prachy ho zajímat nebudou, nedá se jimi svázat a bude žít s minimálními náklady. Klidně jako bezdomovec, ale SVOBODNĚ.
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:53:45) Kaipo, tak trochu ho znám, abych věděla, že ho peníze - resp. možnosti, který přináší - zajímají celkem dost.
|
Kaipa |
|
(17.4.2015 21:59:44) Tak potom musí sednout na prdel (pardon), zatnout zuby a ten příklad, kdo a kam dojede dřív, když vlak vyjede z bodu A ve tři a auto z bodu B v květnu, prostě v limitu vypočítat.
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:03:08) "Tak potom musí sednout na prdel (pardon), zatnout zuby a ten příklad, kdo a kam dojede dřív, když vlak vyjede z bodu A ve tři a auto z bodu B v květnu, prostě v limitu vypočítat."
Kaipo, ano, přesně tohle od něj chci. A chce to od něj i jeho matikářka a budou to chtít u přijímaček.
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(17.4.2015 21:53:05) Ostatně, psala jsem to Ter - nechci, aby opakoval moje chyby. Taky jsem nechtěla dělat, to co dělám, ale byla to "cesta nejmenšího odporu". A mrzí mě to. Jenže, a v tom je rozdíl, pro mne ta cesta nejmenšího odporu byla snadná, protože umím něco, co není až tak úplně běžný. Takových, kteří umí to, co můj syn, je dost, tím se tak snadno neuživí, konkurence je velká.
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 21:55:16) Monty.. nevím, zda jsem tě názorem neotrávila,
ale není možnost zkusit to z druhé strany? Tak vysvětluješ, co se dá, ale mnoho oborů lidských činností může mít jistý půvab, když se poznávání toho oboru ujme někdo, koho to baví.
Děláš - co můžeš, matika je nutná. Tak prostě najdi někoho, kdo ho pro ni trochu víc zaujme než aktuální opruz.
Nakonec umění s matikou dost souvisí, Leonarda určitě zná :-D
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:00:34) Ter, já ti rozumím. Jenže jeho právě baví jen to, nad čím může přemýšlet SÁM. Ona by ho určitě bavila i matika, kdyby si měl to řešení sám vymyslet. Jemu dělá problém "postup - aplikace - výsledek". Je fuk, že by vymýšlel vymyšlený, je prostě takový analytický typ. Zrovna nedávno mne překvapil, když jsme se bavili o "brusičích jazyka českého"; řekl, že je zajímavý, že brojili proti převzatým slovům z němčiny a přitom skládali slova podle německýho vzoru. Jeho baví hledat souvislosti, přemýšlet nad nimi. Nebaví ho nic, kde se od něj chce, aby něco dělal mechanicky a "na čas".
|
Alena |
|
(17.4.2015 22:05:49) Ona by ho určitě bavila i matika, kdyby si měl to řešení sám vymyslet. Jemu dělá problém "postup - aplikace - výsledek".
to se mu nedivim, je to kandidat na Hejneho system.
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:09:34) maargitt, ona ho naštěstí většina věcí baví. Když se po něm nechce, aby přitom cokoli počítal. V prvním pololetí ho bavila i fyzika. Teď přišel, že už je to horší, protože se po něm zase chce, aby počítal.
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 22:15:05) podle mého bys mu přes trojky měla dát příležitost zkusit přijímačky.
Netuším, zda je dá, nebo nedá, to je jiná nota, než jsem zažila já, třeba mu budou ty nesmysly vylučovací metodou (omluva všem, co to dávají) - vyhovovat.
A naopak třeba překvapí tebe i sebe.
A tam třeba bude jiný způsob výuky.. myslím, že o dost volnější, nakonec přezkoušet ho mohou individuálně u tabule kdykoliv.
|
Ropucha + 2 |
|
(17.4.2015 22:27:26) Terezo, nevím, jak kde, ale u nás na gymplu tedy volnější způsob výuky není Spíš naopak. Ale mé děti si pochvalují, že tomu rozumí, takže je ten systém asi kvalitní a efektivní. Ale samozřejmě, když někoho něco zoufale nebaví, nemusí ho nadchnout ani nejlepší učitel. Moje děti také mají neoblíbené předměty, které je asi bavit nezačnou, i kdyby se učitel stavěl na uši.
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 22:36:05) VOLNĚJŠÍM způsobem výuky jsem myslela to, že netrvají na přesném a stejném postupu, dojde-li student postupem svým ku shodnému a správnému výsledku.
Prostě prostor k jinému řešení se shodným výsledkem.
|
Ropucha + 2 |
|
(17.4.2015 22:43:45) Terezo, aha, už chápu. Ale nevím, jestli to tak funguje, osobně se do matematiky raději moc nepletu
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(17.4.2015 22:11:31) Ano, je ve zkusebnim modu. Ale clovek, ktery hodne chce, by se asi dokazal k materialum dostat.
|
|
|
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 22:12:21) To je ale právě nedostatek některých ZŠ...
že výsledek je buď opsaný, nebo - kde jsi to vzal?
Vlastně na toto jsme narazili, že jsme dyskalkulika, dokud jsme stíhali - prostě učili po svém. Pak psal i postup, ale NESCHVÁLENÝ POSTUP, UČÍME SE TO JINAK. Takže já procenta počítám přes 100vky, on musel nějak přes 10-tky, Bůh ví, co to je...
Nebo kouknul a viděl, měl výsledek. .. nevím, co má za kombinovanou vadu, dlouhé vzorce jsou pro něho složité, on si je nějak zjednodušoval bez znalostí těch základních postupů....
Možná by tvůj syn na gymplu velmi překvapil.
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:15:40) Ter, myslím, že jeho učitelce by nevadil "jiný postup", kdyby ty příklady vypočítal v daném časovém limitu. Jenže hledat půl hodiny postup a vypočítat s ním jeden příklad z pěti je jaksi... neefektivní, při písemce.
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 22:18:42) no a možná právě proto gympl správná volba.
Já bych ani trojkaři nebránila. Nakonec nebránila jsem ani synovi, co ho raplo, že zkusí přijímačky na gympl v době, kdy už na ně všichni dřeli půl roku.
Co nás to stálo? Přihlásil se. Přijímačky udělal, ale brali 30 dětí, hlásilo se 180 a byl něco kolem 70-tky :-D
Jeho resumé - že to chtěl zkusit no :-D.. "no mami, nevím, proč to tak prožíváš a že máš nervy? , já to chtěl jen zkusit"...
|
|
|
|
|
|
Kaipa |
|
(17.4.2015 21:57:36) ...nechci, aby opakoval moje chyby.... To bych od tebe, Monty, fakt nečekala. Zkušenost je nepřenosná, takže tady asi nepořídíš. Můžeš ho strkat před sebou jako sáňky, stejně si nakonec udělá, co chce. Dřív, nebo později. Dopřej mu taky tu svobodu, pokud je to pro tebe taková modla, jak tady roky prezentuješ (svoboda, ne syn).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NovákováM |
|
(17.4.2015 20:54:14) ano.. jak můj případ, tak mé sestry, aktuálně synů.
Prostě proč se učit, když to jde samo? :-D
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:21:27) Šuplíku, co nechápeš? Že se někdo rozhodne na základě rozhodnutí někoho jinýho?
Syn se rozhodl kašlat na matiku a já se díky tomu taky nějak rozhodla.
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:26:26) A co vám na tom přijde tak dramatického? Asi to nechápu. Vždyť on si pořád může dělat, co chce. Stejně jako já. A já holt nechci, aby se hlásil na gympl s trojkama. Když bude on chtít, tak si sežene podpis od otce, nepotřebuje moje požehnání.
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:30:07) Tak to ale nejde zakázat, to jsem se jen nepřiměřeně vyjádřila.
|
|
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:32:41) maargitt, my si asi nerozumíme. Když napíšu "dělat si, co chce", myslím tím věci adekvátní věku dítěte. Dvouleté dítě si např. nemůže dělat, co chce, protože by se přitom mohlo zabít nebo zmrzačit. S postupujícím věkem se ty možnosti jaksi mění.
|
Monty |
|
(17.4.2015 22:35:36) maargitt, jasně, ale jestli to udělá nebo neudělá, to jaksi neovlivním. Nabídla jsem mu nějaké možnosti a on si může vybrat. Já se za něj učit nebudu a ani nechci.
|
Epepe |
|
(19.4.2015 13:08:48) S křížkem po funuse, ale musím se Monty výjmečně zastat. Její logiku naprosto chápu: syn se mohl svobodně rozhodnout, zda se A) bude dobrovolně a sám učit matiku a bude mít odpovídající výsledky nebo B) neprokáže dostatečnou odpovědnost za vlastní život a výsledky budou mizerné, a pak je zcela na místě, aby odpovědnost rozhodování převzali rodiče ... Mně to přijde naprosto legitimní.
Akorát bych se přimlouvala za to, že je Stáník ještě docela "malej" a měla by existovat třetí možnost a to pomoc se školou, která přinese lepší výsledky a Stáník se bude moci ČÁSTEČNĚ podílet na rozhodování
|
Epepe |
|
(19.4.2015 13:17:24) Tak to nevím, já si přečetla všechny příspěvky Monty v této diskuzi, a o tom, jestli se synem učí nebo ne, podle mě nepsala ...
|
Epepe |
|
(19.4.2015 13:27:26) Šuplík, a kde to psala?
|
|
Epepe |
|
(19.4.2015 13:28:42) A jasně, že nejde se jen učit - jde o to převzít odpovědnost. A někdo na to má dřív, někdo později. Nejde na to vzít mustr.
|
|
|
|
|
Vaitea |
|
(19.4.2015 13:19:56) ..neprokáže dostatečnou odpovědnost za vlastní život a výsledky budou mizerné, a pak je zcela na místě, aby odpovědnost rozhodování převzali rodiče ....
Hm, ve 12 neprokázal dostatečnou odpovědnost za vlastní život, jak překvapující.... "Rozhodování převzali rodiče a má podobu zákazu...
By mě zajímalo kam, na ty formulace chodíte (neprokáže dostatečnou odpivědnost za vlastní život). Neuniká vám trochu , že se bavíte o dítěti? A vaše odpovědnost má podobu zákazu, namísto pomoci.
|
Epepe |
|
(19.4.2015 13:26:49) Můj problém to není, já píšu obecně svůj názor na tyto situace, tak možná proto působí formulace příliš obecně nebo strojeně.
Možná vás to překvapí (mě to také často překvapí), ale skutečně dost rodičů (samozřejmě to není žádný reprezentativní vzorek, pouze pozorování jednotlivých případů z praxe) si myslí, že dítě by se mělo učit samo. Někteří rodiče považují za samozřejmost, že se dítě má připravovat samo už od 5. třídy, což mi přijde úplně šílené, ale je to tak. V sedmičce, osmičce už mají pocit, že se o školu, kromě schůzek, nemají starat už vůbec. Většina těch rodičů pochází z rodin, kde panoval tento názor už v předchozích generacích. Když pak dítě pomoc skutečně potřebuje, je provázena buď stresem, křikem, atd., nebo větičkami typu: "Tos měl ale umět už dávno!", "Vidíš, já ti říkal/a, že tu písemku nenapíšeš", apod., takže dítěti se příště žádat o pomoc pochopitelně nechce. A vzniká začarovaný kruh. Ale je taky spousta dětí, které tu domácí přípravu samy zvládnou ... a proč je v tom případě přehnaně kontrolovat?
|
Kudla2 |
|
(19.4.2015 14:13:34) tak já si taky myslím, že by se děti měly učit samy ještě dřív, než od 5. třídy, vlastně si ani pořádně nepamatuju, jestli jsme se s nima kdy učili.
oba mají samý, to starší už na gymplu... proč by to mělo bejt špatně, když to funguje?
|
Kudla2 |
|
(19.4.2015 14:25:54) Šuplíku, ano, taky to považuju za štěstí.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.4.2015 15:11:34) Šuplíku, tak to já sleduji známky pečlivě, několikrát týdně, společně s dětmi. Abychom pořád věděli, na čem jsme. Ale co probírají, co mají za úkol, kdy píší testy ... to nesleduji, to si musí sledovat děti samy. A samy se na to připravovat. Teprve v případě špatných známek se zajímám, v čem je problém.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.4.2015 14:19:41) Kudlo, ano, i dříve, než od 5. třídy.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.4.2015 14:16:34) "Někteří rodiče považují za samozřejmost, že se dítě má připravovat samo už od 5. třídy"
Zorko, hm, tak to si také myslím Ale samozřejmě, když mu to nejde a má jakýkoliv problém, může přijít, nekřičím ani nedělám drama a ochotně pomohu. Ale necítím potřebu stát dítěti za zády a vést v patrnosti jeho povinnosti. To si musí vést v patrnosti samo dítě. Když se objeví špatné známky, ptám se, proč se objevily a mohu-li pomoci. Ale zásadně odmítám přebírat na sebe zodpovědnost za školní práci dítěte Je fakt, že na posledních třídních schůzkách jsem měla oči navrch hlavy, co jsou schopní řešit rodiče gymnazistů. Připadala jsem si jako v mateřské škole. Podle mě prokazují dětem medvědí službu. Ale je to každého soukromá věc.
|
|
Lída+4 |
|
(19.4.2015 17:41:27) IMHO je naprosto normální, když se dítě do školy připravuje víceméně samo přinejmenším od půlky prvního stupně ZŠ, řada dětí to s troškou dozoru zvládne i dřív. Nevím, proč by mělo být potřeba nějak zvlášť dohlížet na přípravu dítěte na druhým stupni.
|
Lady V. |
|
(19.4.2015 17:57:03) Je to normalni, ale taky se najdou deti, ktere z normy vybocuji, a ktere potrebuji pomoc. Mnoho deti dozrava pomaleji, nektere nejsou samostatne vubec, a nektere proste tapou v nekterych predmetech a nejsou schopne se do nich samostatne pripravovat - zvlast pokud to jsou predmety, ktere se nejde nasprtat nazpamet a ktere je treba chapat. A ja mam dojem, ze Stanik proste v matice plave a potreboval by pomoc.
|
|
libik |
|
(19.4.2015 20:20:22) Někteří mí spolužáci se učili pod taktovkou tvrdých rodičů a dá se říct, že to někam dotáhli, pak znám dost takových "zvládačů od přírody", co jim potom na střední či vysoké chyběl morál a e vždy se dokopali..
|
Monty |
|
(19.4.2015 20:24:38) libiku, jo, tohle mi přesně otlouká o hlavu muž, odpůrce liberální výchovy. Že ti, co měli svobodu skončili na drogách a ti, co měli přísný rodiče vystudovali VŠ. Jenže já nějak nestojím o to, aby syn studoval proto, aby měl "nějakou" vysokou školu. Já bych docela ráda, aby mohl dělat to, co ho baví. Jít na VŠ jen proto, aby jí člověk měl, to nepokládám za úplně ten nejsprávnější životní cíl.
|
Tragika |
|
(19.4.2015 21:26:48) Monty, doporučuju si poslechnout ze záznamu Radiožurnálu Ondřeje Šteffla, vysílaný tento týden. Šteffl tam velmi dobře vysvětluje vše kolem středních škol, matematiky a dalšího vzdělání. Předpokládám, že kurzy MOOC, nebo Khanova škola, dají Stáníkovi daleko víc, než sezení ve školní lavici. Zvlášť v jeho konkrétním oboru, který ho zajímá, se může zlepšovat do aleluja. Papír fakt není důležitý, vědomosti lze získat i jinak, lépe a za nepoměrně kratší dobu.
|
JaninaH |
|
(19.4.2015 21:55:40) Tragiko, to jsem néjak nepobrala, co píšeš. To radíš Monty, aby se ve svém oblíbeném oboru její syn vzdélával na internetu a papírově zůstal u základního vzdélání? Nebo se má na internetu doučit tu matematku? Fakt nerozumím.
|
|
|
Alena |
|
(20.4.2015 10:04:59) muž: "Že ti, co měli svobodu skončili na drogách a ti, co měli přísný rodiče vystudovali VŠ." Jenže já nějak nestojím o to, aby syn studoval proto, aby měl "nějakou" vysokou školu. Já bych docela ráda, aby mohl dělat to, co ho baví."
Jak souvisi veta o prisnosti rodicu s tim aby melo dite nejakou "vysokou" skolu? To nechapu, nic takoveho nikdo nerika. Jses nastavana na syna, ale ja vlastne nevim proc. Je to takový odezdikezdismus - na jednu stranu te skola nezajima a vsichni kdo ji resej, deti rozmazlujou na druhou stranu jses schopna hodiny resit, pro jake povolani se syn v 11 (!) letech rozhodne (biologo x vytvarnik) a ted ho oznacujes za blbce, protoze ma trojky. Sama si nesla na vejsku, kvuli mamince (nekde psalas, ze maminka chtela abys mela VS, tak si na ni just nesla).TO je sama poza a spousty spotrebovane energie. Deti vysokoskolaku jdou casto take na vysokou, nejen protoze intelekt je dedicny, ale protoze je rodice casto v zacatcich u uceni "pridrzi". Kazde dite se nerodi s vuli a nedokaze se se rok ucit protoze za rok jsou prece ty prijimacky. TO nedokaze leckterey dospely a pro dite je to velmi vzdaleny casovy obzor. KOlem me je spoustu deti, kteri jsou na osmiletych gymnaziich stastne, ale kdyby jim rodice nestali pri priprave za zadkem, nepomahali se systemem a pravidelnosti, nikdy by se na ne nedostaly (kde maji takhle male deti takove dovednosti vzit, kdyz jim to nikdo neukaze?) Presto lze rict, ze na gymnazium plne patri.Ja si myslim, ze tvuj syn je nadany, a je fakt, ze ja bych na nem hodne klecela uz v pate, aby se dostal na osmilety,treba na Prirodni skolu a verim, ze by tam byl nadseny. Nez nabalit na syna-dite "odpovednost" za veskere sve rozhodovani a nechat ho prosvihavat jednu sanci za druhou, aby se prece "poucil", tak bych si k te matice pravidelne sedala s nim a delala mu ji zajimavejsi nebo sehnala nekoho, kdo to bude delat za me. Ucit se cely rok vec ktera me nebavi, kdyz jsem doted o vsem rozhodoval sam a vlastne nic "nemusel" je strasne obtizne a nemyslim si, ze pomahat detem s pripravou je nejak hendikepuje ci zostuzuje a ani to neni neco, proc je treba se nervovat.
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:09:43) Aleno, ty ale zaměňuješ dvě věci - "řešit si své věci sám" neznamená, že se s dítětem DOMA neučíš nebo mu nepomáháš, ale to, že nelítáš do školy, kdykoli se na dítě někdo křivě podívá nebo se popere se spolužákem, nejsi u učitelů pečená vařená a necháváš ho nést odpovědnost za přístup v té škole a k té škole. Doma se mu po stránce učení vždycky někdo věnoval.
|
Alena |
|
(20.4.2015 10:17:04) S tvym synem se ted nekdo uci matematiku a presto mu to nejde?
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:29:44) Aleno, se synem se někdo učí kdykoli, když z něčeho přinese trojku nebo si případně řekne, že chce něco zkontrolovat nebo s něčím poradit. Když měl jedničky a dvojky, tak to nebylo potřeba. Je fakt, že byl v druhém pololetí 2x týden nemocný, takže dost zameškal, ale i když jsem mu celou tu dobu říkala, ať si zjistí u spolužáků, co berou, tak na to kašlal. Stejně jako na to, aby si zjistil, kdy píšou čtvrtletku. V tom je problém, ne v tom, že by se mu doma nikdo nevěnoval. X krát jsem tu psala, že je extrémně zapomnětlivý. A tohle za něj fakt řešit nemůžu a ani nechci, to se opravdu musí naučit sám. Já se můžu jen ptát jako kolovrátek, ale ve dvanácti letech snad proboha zvládne zavolat kamarádovi, co mají za úkol. Ovšem je fakt, že kamarádi to obvykle taky neví, protože jsou to všechno stejní lemplové, jak jsem si stačila všimnout.
|
Líza |
|
(20.4.2015 10:31:55) Že šesťák kašle na doplnění učiva po nemoci, je celkem běžný. Hele, Monty, ty děláš, jako by se bořil svět, ve skutečnosti jeho zhoršení trvá JEDNO čtvrtletí.
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:38:12) Lízo, byla jsem fakt naštvaná. Ne proto, že by se bořil svět, ale proto, že jsme měli radost z toho, jak se sám na tom druhém stupni zlepšil... mysleli jsme si, že dostal rozum. Dokonce si přestal kreslit do sešitů a písemek vtipy s tím, že důležitější je ta látka než vtipy. Nejde o to, že by to bylo samo o sobě nějak strašný, ale v kontextu s tím, co tomu předcházelo, mě to prostě hrozně zklamalo. Zvlášť když i v předmětech, kde problémy nemá, mu hrozí o stupeň horší známka jen proto, že má x pětek za nedonesený domácí úkol, projekt, za neprovedenou opravu v sešitě. Jasně, je v pubertě, jsou takoví všichni a někteří i horší, ale když ti na jednu stranu dítě "moudře" vykládá, jak všechno chápe a jak si uvědomuje tohle a támhleto a pak vidíš ty výsledky, je to docela sprcha.
|
Líza |
|
(20.4.2015 10:42:54) No nezapomeň, že v šestce se skokem zvyšuje náročnost na dítě, pokud jde o takovou tu sebeorganizaci - mají najednou na každej předmět někoho jinýho, každej ten učitel má jiný představy a jiný pravidla, možná se i víc stěhujou po třídách, není nic divnýho na tom, že to trošku ujede. Prostě bych mu pomohla trochu líp se zorganizovat a hodila bych větší oko na tu matiku, aby ji vytáhl do konce roku, ale nedělala bych z toho dalekosáhlý závěry. S těma přijímačkama - i kdyby ve škole nezabral, nestavěla bych se do role zlý matky, která brání v dosažení životního štěstí, ale nechala bych svět konat za sebe. Ať tam jde. Pokud na to nebude mít, tak ho nevezmou. To pro něj bude silnější zkušenost, než "máma mi zakázala dělat zkoušky, jinak bych se tam určitě dostal".
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:59:16) Lízo, jasně, ale on tím byl nejdřív nadšenej. Jemu právě tohle vyhovuje - to, že se jde v každým předmětu víc do hloubky a že má na každý předmět jinýho učitele. Na prvním stupni nesnášel vlastivědu, na druhým byl ze zeměpisu a dějepisu zvlášť nadšenej. A učitelé si na něj nestěžujou, na rozdíl od té 4. - 5. třídy, kdy vyrušoval, protože se nudil a měl ke všemu poznámky, který jaksi nekonvenovaly s obsahem učiva. Teď to učitelé spíš oceňujou, že nad tím přemýšlí a hledá souvislosti. Problém je, že v matice při počítání nemá přemýšlet a hledat souvislosti. Podívej, já chápu, že to aktuálně vypadá, že dělám z komára velblouda. Jenže realita je taková, že když jsem tu před časem měla diskusi o tom, jestli gympl nebo umělecká škola (protože nad tím hodně přemýšlel a chtěla jsem si tak nějak udělat obrázek veřejnosti) a pak se ho ptala, jestli si to chce přečíst, tak mi na to řekl, že to nemusí číst, že je mu jasný, že se na absolventy uměleckých škol lidi dívají jako na nevzdělance a umění si může dělat i bez školy, že to vzdělání bere za důležitější. Ovšem kašláním na matiku si k tomu vzdělání, o kterým teda tvrdí, že po něm touží, zavírá dveře a nejsem si jistá, jestli si tak úplně uvědomuje, že matiky se na jiné než umělecké škole nezbaví.
|
sovice |
|
(20.4.2015 11:06:19) Heleď, máš rozumné dítě, ale u dvanáctiletého prostě má jeho vlastní rozumnost a zodpovědnost své hranice, dané např. zkušeností. Obstarej mu zajímavé doučování matiky. Je dost možné až pravděpodobné (soudě podle toho, že ji dokázala na pololetí vytáhnout), že je na ni naprosto běžně nadaný, jen se dostal do stadia, kdy mu na pochopím/procvičím nestačí obvyklá aktivita stylu něco vnímám ve škole a udělám si DÚ. Synovo vzdělání je pro vás oba priorita, tak se domluvte, ty sežeň někoho, kdo matiku umí učit a umí ji podat zajímavě, syn ať dodá nebojkotování takové práce navíc.
Do přihlášky na SŠ má času dost.
A jsem přesvědčená, že "zabitou šanci" ze strany rodičů nesou děti daleko hůře (ať ty si myslíš cokoliv o tom, jak na to má/nemá) než otevřenou možnost i s rizikem pádu na ústa.
|
|
|
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:46:47) Navíc je dost podstatný to, že jeho otec je patologicky líný a já tudíž v tomhle přístupu vidím dost jasně výsledek, kam to může vést. Jasně, on je nemocnej, ale tohle není daný nemocí, to je povahový rys. Sám se nechal slyšet, že je sice blázen, ale ne až takový blázen, aby pracoval. A jak ho vychovávali jeho rodiče vím taky dost přesně, takže jsem nechtěla udělat stejnou chybu jako oni. Asi jsem udělala nějakou jinou, ovšem opakovat ten jejich vzorech fakt nechci a nebudu.
|
77kraska |
|
(20.4.2015 10:54:28) Monty, pises: Jasně, je v pubertě, jsou takoví všichni a někteří i horší, ale když ti na jednu stranu dítě "moudře" vykládá, jak všechno chápe a jak si uvědomuje tohle a támhleto a pak vidíš ty výsledky, je to docela sprcha.
Monty, my jsme prosli asi 100krat tim, ze nevlastni syn uz udajne prozrel, vsechno pochopil a uz bude sekat dobrotu. Nestalo se a tak je poctvrte v prvaku na VS a nemuze prolezt dal. Letos ta anabaze asi skonci, protoze cela rodina je na nej nastvana. Chyba je, ze nebyl k nicemu veden, protoze je to chytrej kluk, takze napred nebylo treba a pak uz bylo pozde...jak prisly narocnejsi situace, tak nezvladal, lenost a pohodlnost ho premohly. Takze absolutne uz nikdy bych u nikoho neverila, ze uz chape a uvedomuje si a prozrel. To jsou proste jen kecy, aby ho dospeli prestali otravovat.
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:01:33) Sedmi, njn, ono je asi těžký si to přiznat. Člověk pořád doufá, že to nejsou jen kecy. Na druhý straně myslím, že k tomu, o co zájem měl, byl vedenej, resp. byl v tom podporovanej dostatečně. Fakt nevím.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 11:08:57) no jo, ale ono možná nestačí vést a podporovat JEN v tom, o co má zájem, protože jsou i věci (jako třeba ta matika) o který sice zájem nemá, ale když je "nedá" na určitý úrovni, tak se prostě k tomu, co dělat chce a baví ho to, nedostane.
MMCH říkat dítěti, že je blbec, považuju za totálně přes čáru, bez ohledu na to, jestli je to pravda nebo ne, a vůbec nechápu proč mu říkáš něco, co ho může jako "sebenaplňující" hodnocení hrozně poškodit.
Třeba bude natolik odolnej, že to dá, ale třeba taky ne, sama máš za zlý svojí matce, že Ti říkala podobný věci, a přesto to synovi děláš taky?
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:13:04) Kudlo, tady se ten blbec hrozně dramatizuje, já to beru jako normální slovo, který padá v hovoru běžně... někdo řekne nějakou pitomost a ty odpovíš: "Ty jsi ale blbec!" Nebo ty možná ne, ale já ano. To, že synovi řeknu, že ho s takovými výsledky budou mít za blbce nebo že se chová jako blbec nepokládám za žádné "sebenaplňující proroctví". A nemyslím si, že by to nesl nějak extra úkorně.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 11:20:04) Monty,
aha, tak v tom asi bude rozdíl, já považuju slovo "blbec" za dost silný výraz a neumím si představit, že bych jím někoho otitulovala, natož mně blízké lidi.
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:36:29) Val, tak já neshledávám nic závadného na tom, říct dítěti (nebo i dospělému), které je prase a bordelář, že je prase a bordelář. To je pouhé konstatování faktu. Navíc prase je velice inteligentní zvíře, takže to není ani moc velká urážka. Jen si prostě libuje ve špíně. I když mám pocit, že i prasata dodržují určité hygienické normy, třeba nespí na místě, kde vykonávají potřebu.
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:47:47) Val, ale to tě nemá měnit. To je chybný úhel pohledu. Měnit se člověk může, jen když sám chce, kecy okolí na to nemají vliv. To je opravdu jen konstatování faktu. Moje dítě není pořádkumilovné, mně to až tak žíly netrhá, pokud si prasečí ve svém pokoji, ale ve společných prostorách očekávám alespoň minimální spoluúčast. Jeho otec celkem na pořádek dbá, asi i víc než já, a včera jsme zrovna měli o tomhle hovor. Má zcela identické zkušenosti. 100x opakuje, aby si kalhoty dal přes židli a neválel je po zemi, 100x opakuje, aby si bral pod jídlo talířek... je to marný, je to marný, je to marný. Ani nemá smysl se rozčilovat. Jenom opakuješ jako zadrhnutá gramofonová deska. Třeba se změní kvůli nějaké ženské, až se zamiluje, ale kvůli rodičům to nefunguje.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 12:30:10) Valkýro,
tak my hadry ve společných prostorách válíme a drobíme neustále. Ne že by nás to uvádělo v nějaké nadšení, ale bereme to prostě jako že nejsme dokonalí a nijak se tím nestresujeme.
|
|
|
Monty |
|
(20.4.2015 12:10:14) Val, ulevit si v rámci normální konverzace. Když šlápneš venku do psího exkrementu, taky neřekneš "Ajta krajta!" nebo "Jemináčku!". A o převaze to není vůbec, syn kolikrát na něco reaguje slovy "ty jsi ale blbá!", blbec/blbost/blbý u nás prostě nespadá do kategorie nepoužívaných nebo pejorativních slov.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 12:30:40) tak já si neumím představit, že by mi dítě řeklo "ty jsi blbá"
|
Monty |
|
(20.4.2015 12:42:17) Kudlo, protože máš s tím slovem spojený nějaký negativní konotace, máš ho někde zařazený - tohle má každý jinak. Mně třeba matka nadávala "krávo", takže slovo "kráva" beru jako hodně hrubý označení a když o někom řeknu, že je kráva, myslím tím, že je to opravdu extrémní kráva. S volem tohle třeba nemám, vůl nebo blbec, to jsou víceméně žertovný označení někoho, kdo se v danou chvíli zachová trapně, nečekaně, něco nevhodného plácne... jako nadávky prostě vnímám jiný okruh slov než třeba ty. A to doma nijak zvlášť sprostě nemluvíme, myslím jako v běžném hovoru. Ani syn, a to je v pubertě.
|
|
|
Monty |
|
(20.4.2015 13:00:34) Val, naprosto souhlasím, ale když už tedy mluvím s dítětem na téhle úrovni, neříkám mu "jsi blbec, protože neumíš to a to". Řeknu mu: "Podívej, jsou dvě možnosti, buďto jsi blbej a nechápeš matiku, anebo nejsi blbej a kašleš na matiku, a obě se dají nějak řešit. Tak si vyber, co z toho platí a podle toho se pak je potřeba zařídit." Já mu určitě někdy řeknu, že je blbej, protože kašle na učení, ale ne proto, že něco neví/neumí/něco mu nejde.
|
. . |
|
(20.4.2015 13:30:07) Monty, "buďto jsi blbej a nechápeš matiku" je nepravda a podpásovka. Za prvé jestliže vyřeší bez návodu a tréninku polovinu příkladů v písemce, a druhou polovinu nestihne, jelikož řešení vymýšlí (což je samozřejmě zdlouhavější, než tam fláknout naučený postup) a mezi příklady lelkuje, tak to neznamená, že nechápe matiku. Za druhé ani člověk, který skutečně nechápe matiku, nemusí být nutně blbý obecně, jenom není vysoce nadprůměrně nadaný, ale stále ještě může být dost chytrý na zvládnutí gymplu. Za třetí a hlavně, pokud synovi nejde matika podle tvých představ (nikoli "objektivně" hodnoceno za 3 = dobře), může si myslet, že ji nechápe (když to říkáš), a tedy je blbej (když to říkáš), a tedy nemá smysl se nějak šťavit s učením. Když je stejně blbej. Možná to není tak silnej výraz u vás (jako je obvyklé), ale něco přeci jen asi vyjadřuje i u vás.
"Nejde mi matika" možná mohl mít pocit i můj syn, když dělal přijímačky na 6 letý g., protože některá zadání jednoduše nedokázal přečíst, protože obsahovala značky, které nikdy neviděl (jak je to možné se mě neptejte, do té doby měl za sebou sice dosti volný I. stupeň ZŠ, ale pak taky 1,5 roku 8letého gymnázia). Takže část matiky fakt nedal, a to tedy blbec jako diagnostikovaný íkváč určitě není. Přesto se dostal (mmch Voděradská). Tj. příklad, že matika na 3 není "nechápeš matiku", a už vůůůůbec ne "protože jsi blbej", natož "s takovou na gympl nepatříš". (syn s látkou na gymplu samozřejmě pak žádný problém neměl....)
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 13:05:31) a jakej je rozdíl mezi "jsi blbá" a "jsi blbá a neschopná, protože neumíš to a to"?
Pro mě je obojí nepřípustná dehonestace, která je navíc totálně mimózní (je to velmi subjektivní hodnocení CELÝHO člověka na základě JEDNÝ kraviny, kterou udělal, když neumí COKOLI, tak přece na základě toho nejde říct, že je "celej blbej".
Jakékoli takové hodnocení považuji za těžký komunikační faul a dělalo by mi to problém vypustit z pusy na číkoli adresu, protože myslím, že to se prostě nedělá.
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 13:05:31) a jakej je rozdíl mezi "jsi blbá" a "jsi blbá a neschopná, protože neumíš to a to"?
Pro mě je obojí nepřípustná dehonestace, která je navíc totálně mimózní (je to velmi subjektivní hodnocení CELÝHO člověka na základě JEDNÝ kraviny, kterou udělal, když neumí COKOLI, tak přece na základě toho nejde říct, že je "celej blbej".
Jakékoli takové hodnocení považuji za těžký komunikační faul a dělalo by mi to problém vypustit z pusy na číkoli adresu, protože myslím, že to se prostě nedělá.
|
Monty |
|
(20.4.2015 13:18:19) Kudlo, nevím, jak ti to vysvětlit. Když ti třeba někdo nachystá nějaký kanadský žertík, tak v tu chvíli reaguješ: "Ježíši, ty jsi blbej/blbec!", aniž bys tím hodnotila mentální výbavu dotyčného - reaguješ na to, co udělal. Moje babička třeba říkávala: "Jsi blbej, nebo navedenej?" a rovněž tím nemyslela, že je dotyčný úplný pitomec, ale jen to, že udělal/řekl něco, co pokládá za nevhodné. Ale jak už jsem psala, do různých slov a úsloví si lidé promítají různé věci, je to kus od kusu. U nás doma se používá třeba slovo "ichtyl". Komunikace mezi lidmi není jen o slovech, ale o tom, co v nich ti lidé vidí, jak je vnímají. Pes třeba reaguje jen na tón hlasu, obsah má na salámu. Člověk má o něco bohatší rejstřík a jeho reakce jsou více variabilní a závislé na více faktorech.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 11:18:44) jo a jestli jsem to dobře pochopila, tak mu chceš zatrhnout přijímačky na gympl, pokud bude mít trojky?
PROČ?
Pokud to bude v porovnání s ostatníma tak špatný, tak se tam přeci stejně nedostane a výchovná lekce bude dodržena.
Ale co když bude u zkoušek tak skvělej, že se dostane i s trojkama? Proč mu automaticky tu šanci zahodit? Takhle to totiž nebude poučení "neučil jsem se, tak jsem se nedostal" ale "nemohl jsem to ani zkusit, protože mi to máma zakázala", tudíž vlastní odpovědnost nulová a velkej prostor vinit z neúspěchu později Tebe.
Taky si myslím, že nechat to v těch 12 CELÝ na něm není úplně dobrý, ty zkoušky nejsou čistě jen o vědomostech, ale i o tom, JAK se mají dělat (u některých typů se třeba vyplatí si "tipnout" správnou odpověď, u jiných ne, protože za nesprávnou se Ti odečítají body, a docela se vyplatí tohle vědět).
Jistě, že chtít a hlavní práci odvést musí on sám, o tom žádná, ale v tomhle věku bych ho jako rodič podpořila tím, že bych ho nasměrovala, JAK to má udělat (nějaké ty zkoušky nanečisto třeba).
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:24:25) Kudlo, protože není až takový ranař. Kdyby byl typ sebevědomého frajírka, tak ať si tam tu hubu jde nabít, to by pro něj bylo jedině užitečné. Navíc bych si troufla tipnout, že se tam sám s trojkama hlásit nebude. Natolik ho snad znám. Ale můžu se samozřejmě mýlit.
|
|
|
|
|
|
Líza |
|
(20.4.2015 11:00:39) Monty, patologická lenost jeho otce je nepochybně z mnoha desítek procent způsobena otcovou diagnózou. Máš úplně normální dítě.
|
|
|
|
|
|
|
|
|