Lilila |
|
(25.3.2015 22:49:06) Z našeho sociálně neobratného, ale hodného ( až lítostivého ) klučíka, který se styděl, když mě neměl " za zadkem", se během 3-4 měsíců v první třídě stalo stvoření komunikující s námi pouze různou formou mimiky a pitvoření se a provokacemi, jak jsem nepřítelem fyzických trestů, cuká mi občas ruka . Přece v sedmi letech nemůžu mít doma puberťáka ??? Navíc mi připadá, že na jakékoli konverzační téma ihned startuje, jako by na něj někdo útočil a on se brání rychlým protiútokem. Pro mě většinou naprosto nepochopitelně .. A to jsem do teď měla pocit, jak si úžasně rozumíme, přišlo mi, že je povahově tak neuvěřitelně já ( no možná je ) Nechápu ani dění ve škole, s původně nejlepším kamarádem se teď nemůže ani cítit, většinu donedávna opěvovaných parťáku teď nerad .... co se to děje ?
|
Monika |
|
(25.3.2015 23:06:19) A je ve škole všechno v pořádku? Hlavně myslím vztahy ke spolužákům, o učení asi tolik nepůjde ... Poptala bych se možná učitelky, jak děti komunikují mezi sebou atd.
|
Lilila |
|
(25.3.2015 23:11:18) Ptala jsem se, jen tak obecně ze začátku, abych nevyrobila problém, kde třeba není ... podle učitelky i družinářky je to oblíbený extrovert, oblíbený i, a asi hlavně, mezi staršími kluky. Je sice fyzicky prcek, ale sportovně velmi nadaný a chytrý se jeví jak opice. Podle učitelky starším bez problému stačí ve všem a oni ho " berou" Chodí do malé školy, pouze 1.-4. třída a děti jsou v kontaktu napříč věkem, v družině všichni pohromadě - na jednu stranu je super, že si tu i čtvrťáci hrajou v prvňákama, ale možná tohle bude jedno z negativ.
|
Monika |
|
(25.3.2015 23:21:34) No, jo, tak možná to s tou jeho stydlivostí nebude až tak vážné a jeho chytrost mu pomohla k tomu, že velmi rychle pochopil "jak se chová správný školák, aby zapadl a byl v kolektivu oblíben". Možná to bude příznak emoční inteligence - jestli tobě ta jeho dosavadní stydlivost nevadila, tak pro něj třeba byla "výhodná" a teď se naučila zase něco jiného? Podle mého, pokud je chytrý, tak to půjde pozvolna zvládnout a vysvětlit mu, že prostě musí dělat rozdíly mezi tím, jak se chová mezi kámošema a jak k rodičům a jiným autoritám ... Určitě bych se s jeho chováním nesmiřovala a snažila se ho vést k tomu, co já považuji za přijatelné. I když tedy jestli bych se u toho udržela v klidu, to celkem pochybuju
|
Lilila |
|
(25.3.2015 23:28:24) Moniko, poslední dvě věty jako kdybych psala já ... a v tom je právě zakopaný pes . Jak to v klidu ustát. Proto jsem doufala, že to není až taková vyjímka a že se tu objeví nějaký časový výhled. Delete mě potěšila, díky moc Del
|
|
vlad. |
|
(26.3.2015 12:07:19) No je sociálně zdatný a rychle pochopil evolučně výhodné chování v novém prostředí
|
Epepe |
|
(26.3.2015 12:49:43) Myslím si to samý, co vlad. Prostě sociálně a emočně dospěl.
|
|
Lilila |
|
(26.3.2015 13:51:34) Vlad, já nevěřím, že je to výhodné chování. Spíš mám obavu, že ho budou mít spolužáci brzo plné zuby. Pokud tedy ve škole předvádí totéž, co doma. To vlastně ani nevím, když dospělí ve škole nevidí problém, že ?
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(26.3.2015 0:00:58) Lililo, řekla bych, že zakopaný pes bude v tom, že je oblíbený, že mu to jde a že ho "berou i starší", prostě mu to vlezlo do hlavy , myslím v dobrém. Přece už je to velký kluk, mazák...musí tedy přizpůsobit chování novému statutu. Nemůže si zadat s nějakýma miminama nebo rodičema přeci.
|
Lilila |
|
(26.3.2015 0:14:51) Pamp-elo, to bych pak chápala, že nás má na háku a k tomu patří ty hlášky " to je pro mimináááá ", ale proč tak vztekle startuje ? Vyletí pokaždé jak čertík z krabičky i když já si nejsem vědomá, že by se to, co právě vyslechnul ( ode mně, od táty, od sestry, od babičky .... ) dalo vysvětlit nějak ošklivě ???
|
Pam-pela |
|
(26.3.2015 0:24:29) Lililo, já si prostě myslím, že nástup do školy (školky, na střední, do práce atd...) je vždycky velká zátěž a že každý se s tím srovnává nějak...ten váš se srovnává aktivně, navíc je extrovertík, tak je to hodně vidět. Někdo to zpracovává vevnitř, může být plačtivý, zamlklejší, unavený, nebo to nedává znát vůbec - na extrovertech je toho k vidění víc .
Navíc se dítě okolo 7. roku začne poněkud "osamostatňovat" a začíná filtrovat okolní poznatky a zkušenosti, najednou zjišťuje, že to může být jinak, než jak říkali doma.
Myslím si, že je to chování patří k věku a že je celkem normální a že pokud nebudete přehnaně reagovat, že se to zklidní a přejde to do nějaké další zajímavé fáze .
|
Pam-pela |
|
(26.3.2015 0:32:03) Mladší školní věk - charakteristika myšlení
Realismus mladšího školáka je zpočátku realismem naivním. Dítě je odkázáno na to, co se dozví doma, ve škole, z knih. To co mu poví autorita je pro něj bernou mincí. Teprve postupem času začíná dítě přijímat informace, které dostává kriticky, porovnává je se svými životními zkušenostmi, provádí první selekce. Doposud neotřesitelná víra v příklad autorit dostává první trhliny. Realismus naivní se mění na realismus kritický, a chápeme jej jako první známky blížícího se dospívání (Jobánková et al., 2002, 93).
Holt vám kluk dospěl do kritické fáze myšlení...
|
Lilila |
|
(26.3.2015 0:43:15) Pam-pelo, tak to tedy doufám, že tahle hyperkritická a vztahovačná fáze brzy odezní O délce tohoto cyklu ti tam nepíšou ?
|
Alena | •
|
(26.3.2015 10:23:25) U waldorfu se te fazi rika "druhe sedmileti" :). Diteti se v prvni tride zaplni zivot spoustou pravidel a musu, po pul roce uz toho ma plny kecky. Aplikovala bych duslednost v nutnych pravidlech, zbytek bych ignorovala a nebrala osobne.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(25.3.2015 23:06:59) Lilila - taky mám doma 7letého prvňáka...a změnu chování se začátkem školy jsem pocítila taky dost citelně...ale u nás to bylo spíš o tom, že byl ještě úzkostnější, lítostivější, rozhodila ho každá drobnost, byl podrážděný, vztekal se kvůli všemu, občas nám nadával, říkal, že nás nechce vidět a vzápětí zase že nás má rád...srovnal se až poslední dobou, teď je to naopak super kluk, se kterým se dá v pohodě na všem domluvit, nevzteká se, ráno se vypravujeme absolutně v klidu, prostě pohoda....a kamarádi? Jednou si na někoho stěžuje, že ho pošťuchuje a bere mu věci a příště jsou ti nejlepší kámoši...a za pár dní je to zase jinak....prostě normálka
|
Lilila |
|
(25.3.2015 23:15:47) Tak já pozoruju změnu až tak poslední dva tři měsíce, zhruba. Alě děsí mě trochu to neuvěřitelně útočné naladění. Jako kdyby za každou nevinnou větou viděl nepřátelský výpad. A taky mi příjde, že si hraje na " toho tvrdýho frajera". Pouze vyjímečně, třeba večer v posteli před usnutím, prokoukne ten původní kluk. Snažím se tu zjistit, jestli mám naději, že to zase přejde ... že to už nebude takhle do konce puberty
|
|
|
Delete |
|
(25.3.2015 23:16:07) Lililo, kolem sedmého roku dochází k nějakým změnám v mozku, dítě se "posouvá na vyšší level", a většinou jsou tyto změny doprovázeny změnami v chování. A je to jak s pubertou, někde jde o změny diametrální, u jiných si toho skoro nevšimneš. Mělo by to během několika týdnů přejít.
|
Lilila |
|
(25.3.2015 23:20:00) Fakt týdnů ? Tak to je světlo na konci tunelu Trochu jsem doufala, že se tu objeví nějaké takovéhle zkušenosti ..... , že už to není nafurt.
|
Delete |
|
(25.3.2015 23:28:02) Lililo, no ty týdny mohou být 4, ale může jich být 12 i více . Ale moje zkušenost je fakt tak na čtvrt roku maximálně...Mám čtyři vlastní (prošly tím všechny) a 25 cizích...a vidím to tam...holky jsou v tom období často takové oprsklé, přidrzlé, kluci se víc perou, kašlou na domluvy, vysvětlování, často se objevuje "to je votrava", "to je pro mimina", "no a"....
|
Lilila |
|
(25.3.2015 23:30:31) Delete, chápu správně, že jsi učitelka ? Díky moc, za uklidnění. I když u nás to určitě i těch 12 týdnu překročí .. ale pořád mám naději . Jako bys citovala těma hláškama syna
|
Delete |
|
(25.3.2015 23:35:23) Lililo,
ano, právě u mě probíhá křest ohněm...mám prvňáky .
|
Lilila |
|
(25.3.2015 23:49:18) Delete a jsou tak neuvěřitelně rozjívení i ve škole ? Nebo si to schovávají na doma, jako to dělavají školkáčci ? Jinak, musíš mít nervy jak lana z kabinkový lanovky . Já nedávám ani jednoho, natož celou třídu.
|
Delete |
|
(26.3.2015 0:08:15) Lililo, jsou rozjívení neuvěřitelně...a už od září, žádní uťápnutí prvňáčci. Moje třída obzvlášť (mám 16 kluků a 9 holek a i mezi holkami pěkná čísla), ale ani ta druhá není o moc lepší, jsou jen o něco tišší v projevu a tedy většinou snáz "krotitelní", ale jinak totéž v bledě modrém. No a moje nervy...je to zatěžkávací zkouška a nevím, jak obstojím (a jestli to ustojím).
|
Lilila |
|
(26.3.2015 0:17:57) Delete: uf ... tak to bych se já nedohrabala ani k rozdávání pololetního vysvědčení
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boží žena |
|
(25.3.2015 23:23:19) Vis co je puberta?
|
Lilila |
|
(25.3.2015 23:26:18) a boží, víš proč se používají v textu uvozovky ?
|
boží žena |
|
(25.3.2015 23:28:16) Přece v sedmi letech nemůžu mít doma puberťáka ??
Který že?
Ne v 7 letech to puberta neni
|
|
|
|
Epepe |
|
(26.3.2015 7:19:42) Oni často rodiče neví, co chtějí. Když mají stydlína, přejou si, aby se osmělil. A když je z něj suverén, co doma odmlouvá, tak jim to zas nejde pod vousy.
|
Lilila |
|
(26.3.2015 10:10:16) Zorko, jak já bych byla šťastná, kdyby byl vloni ochotnej absolvovat cokoli bez mámy za zadkem . Já jsem jen měla obavu, že za tou slovní agresí je nějaký problém, že je to obrana ... jenže jsem se ničeho nedopátrala. Tak to nechám na těch hormonálních a psychických změnách, jak psala myslím Delete.
|
|
|
Lída+2 |
|
(26.3.2015 9:08:27) Lilila , úplně normální.......já sama nechápu, proč se všichni tak snaží nacpat dítě do první třídy s nejlepším kamarádem, když ty se z 80% stejně přestanou během 1/4 roku kamarádit....
|
Lilila |
|
(26.3.2015 10:08:13) Kdyby to byl jeden kamarád, neřešila bych. Ale když už je "úplně blbej" kdekdo z těch, kdo byl ještě minulý týden super ? To už mi zavánělo problémem u nás - všichni jsou mimo, jen já jsem letadlo. A navíc, jak jsem psala. Je to hodně malá škola, prvňáků je 9. On tam zas tolik možností na navazování nových kamarádství nemá, musej si holt vystačit mezi sebou
|
Alena | •
|
(26.3.2015 10:27:14) "Ale když už je "úplně blbej" kdekdo z těch, kdo byl ještě minulý týden super " TO me divne neprijde, to je bezny detsky komentar nejake mene povedene miniakce (typu "on me rek" nebo "on me kopnul pri fotbalu"), to bych vubec nebrala vazne.
|
|
radka | •
|
(26.3.2015 11:53:54) na mě to působí tak, že se chce vyrovnat těm čtvrťákům za každou cenu že už "nechce být malej" to, že reaguje vztekle a hodně jinak, mi přijde, že to není jeho přirozenost, ale nějaká obrana proti tomu, aby ho ostatní považovali za to, "co byl dřív" - jako by se za to styděl a chce být "borec" ale jsou to jen domněnky
|
|
|
Alena | •
|
(26.3.2015 10:25:10) Ano a akorat jsou z toho zarlive sceny tech co si pripadaji odstrceny.
|
|
|
Nela |
|
(26.3.2015 12:51:50) MYslím, že na pubertu je brzo.
|
|
Filip Tesař |
|
(26.3.2015 15:40:57) Stydlivýmu klukovi v monokulturním kolektivu (=jeden ročník), jakej dosud nepoznal, začali imponovat dosud neznámí příkladi a chtěl by bejt jako oni, sebevědomej, imponující jinejm?
|
Lilila |
|
(26.3.2015 21:20:22) Jenže u nás to není monokulturní prostředí .... je to malá škola, chodí do dvojtřídky a celkově jsou v těsném kontaktu prvňáci až čtvrťáci. To už se blíž asi trefili ti, kteří tipovali, že se snaží vyrovnat těm starším. Ještěže se nedostane ke druhostupňovejm dětem, to bychom si doma užili
|
Filip Tesař |
|
(27.3.2015 10:36:24) Taky máme dvojtřídku, syn tam půjde v září, tak předem díky za zkušenost, kdo ví, co bude u nás.
Řek bych ale, že v dvojtřídce to bude lepší, než v monotřídě, přece jen se tam složení trochu mění, a napodobování starších v sobě dost možná může nést i vyzrávání. V monotřídě by něco takovýho bylo spíš závislý na osobních vztazích, třeba na jednom klukovi-šéfovi nebo užší skupině.
Ale hádám, stejně jako poprvé. Držím palce.
|
Lilila |
|
(27.3.2015 14:10:47) Filipe, syn chodil už ve školce do věkově smíšené třídy a musím říct, že ty klady různorodého kolektivu pořád převažují. Aspoň podle mně. A pro syna určitě taky, například do první třídy šel velice nedobrovolně ( chci propadnout do školky ) a myslím, že jen ta vyhlídka, že se tam potká s kamarády, které znal už ze školky zapříčinila, že tam vůbec prvního záři vlezl. Na spoustu věcí je syn hrozná konzerva, jeho hláška: "Já tam nikdy nebyl, mně se tam nelíbí." u nás doma zlidověla. Už jen ten fakt, že se syn ve svých sedmi přátelí ( v tom dětském slovasmyslu samozřejmě ) s dětmi v rozpětí 5-11 let mi přijde super. Řeší se zájmy, nikoli věk .
|
|
|
|
|
Juldafulda |
|
(26.3.2015 15:54:08) U nas to trva teda uz druhym rokem, ale uz jsem to prokoukla. Je to jeho obrana, kterou se naucil ve skole, aby nebyl za "blbce" . Z naseho syna to vzdycky spadne, kdyz je dele nemocny anebo o letnich prazdninach z nej byl zase "muj miloucky chlapecek", jak na nej nemelo okoli vliv, choval se jako jsem byla zvykla. Vem si, ze ve skolce mel za zadkem porad pi ucitelku, setkal se pouze s detma stejne staryma nebo trosicku starsima, ale porad to byly prtata. Ale ted se bezne potka s patakama atd. tyhle deti jsou uz nekde jinde a jsou ochotny te prijmout pouze v pripade, kdyz jim dokazes, ze nejsi zadny mimino ). U kluku je to obvzlast citlive tema. Pujc si v knihovne knizku Kainova výchova a budeš rychle v obraze.
|
Lilila |
|
(26.3.2015 21:24:13) uáááá, Juldofuldo, ty mi předpovídáš další minimálně dva až tři roky v tomto duchu. To se mi teda víc líbilo těch pár týdnů od Delete A pak nastoupí někam do pětky a pojedeme na novo, neb bude třeba vyrovnat se těm z devítky
|
|
|
|