Puma |
|
(19.3.2015 9:48:23) Jak by měl v ideálním případě přistupovat pedagog k dítěti s ADD? Je nějaký obecný návod?
Co pomohlo konkrétně u Vás? Na co je nejdůležitější myslet? Odkud čerpáte moudra?
Pokouším se v tom trochu zorientovat.
Syn diagnozu nemá, ale míří k ní mílovými kroky. Třeba se nic nepotvrdí, ale v každém případě si často "poletuje"ve svých představách a je velmi roztržitý.
|
Lexi. |
|
(19.3.2015 10:08:50) Máme obdobný problém, snad se zde objeví nějaké dobré rady.
|
Tragika |
|
(19.3.2015 10:36:21) Už se v těch zkratkách poněkud ztrácím. Za nás bylo LMD, teď je z něho ADHD. A co je ADD? Nám konkrétně pomohlo platit prvních pět let soukromou školu, kde měli všichni učitelé vystudovanou speciální pedagogiku. V první třídě bylo 8 dětí, ve vyšších ročnících max.12. Nic lepšího jsem nemohla zvolit.
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 10:38:11) ADD se na rozdíl od ADHD nehoupe na lustru (aspoň většinou).
|
|
Lexi. |
|
(19.3.2015 10:47:14) "Už se v těch zkratkách poněkud ztrácím. Za nás bylo LMD, teď je z něho ADHD. A co je ADD?" ADD je porucha pozornosti ADHD je porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
"Nám konkrétně pomohlo platit prvních pět let soukromou školu, kde měli všichni učitelé vystudovanou speciální pedagogiku" - to je dobrá rada, ale pro nás nezaplatitelná + by bylo nutné dojíždění
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 10:54:12) Lexi, my jsme měli částečně štěstí na učitele, hodně učitelů jsem ale začala hledat už ve školkovém věku (zájmy, kroužky). Jeden kroužek jsem musela zrušit právě kvůli přístupu učitelky, jeden odbourala dcera sama - sice ještě nedokázala přesně říct, co jí vadilo, ale já jsem to chápala. U jednoho nám učitelka sama doporučila, kdo by byl pro dceru dobrý místo ní. Prostě si vyzkoušela pár věcí, u něčeho zůstala, u něčeho ne. A obě jsme si ujasnily, co funguje. Ale protože bydlíme v Horní Dolní, na dva kroužky musím vozit daleko - jeden je v okresním městě, jeden v Praze. Prostě jsem nenašla variantu bez dojíždění. Jeden je substituce zrušené učitelky, druhý je na doporučení původní učitelky.
|
|
Tragika |
|
(19.3.2015 11:00:32) Lexi, 2000,-Kč za měsic opravdu není žádná velká cifra. Máš za ni spokojeného jedničkáře a spokojené rodiče. Jo,taková škola větsinou nestojí za rohem. I já jsem tam ditko musela denně vozit 25 km tam a 25 km zpět. To vše je o prioritách. Ty já mám celkem jasně nastavené.
|
Lexi. |
|
(19.3.2015 11:06:55) "2000,-Kč za měsic opravdu není žádná velká cifra" - opravdu tak málo? To mě překvapuje. Myslela jsem , že soukromé školy s nadstandartním přístupem jsou mnohem dražší. Mohla by jsi napsat, kde ta škola je, popř. jak se jmenuje?
|
|
|
|
|
Puma |
|
(19.3.2015 10:39:02) Lexi, řešíš prvňáka?
Náš začíná narážet a já mu chci pomoct. Nedělá to schválně, ale mám pocit, že učitelka si myslí, že jo. :(
Dnes ráno se obléká do školy, něco vypráví a při tom si obléká pyžamo, které si právě sundal..., nevnímá, "neslyší" - právě si řeší v hlavě něco důležitého.
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 10:47:49) "učitelka si myslí, že jo"
Tak to je problém. Buď si to nechá vysvětlit, nebo je fakt potřeba hledat jinou. Jinak může dítěti dost ublížit, především mu zničí sebevědomí a dostat ho až do depresí. To dítě bude prostě vždycky trochu jiné než ostatní, a když mu to bude furt někdo dávat sežrat, tak to neunese. Mmch jsem si všimla, že ADD dívky jsou obvykle mimořádně nesoutěživé typy. Dělají ledacos sobě pro radost, ale nesnášejí porovnávání s ostatními. Vadí jim riziko, že by neuspěly, mají často mimořádně křehké sebevědomí.
|
Puma |
|
(19.3.2015 11:04:11) "Mmch jsem si všimla, že ADD dívky jsou obvykle mimořádně nesoutěživé typy. Dělají ledacos sobě pro radost, ale nesnášejí porovnávání s ostatními. Vadí jim riziko, že by neuspěly, mají často mimořádně křehké sebevědomí."
Ano!
Syn je taky mimořádně nesoutěživý, je velmi tolerantní, ale zároveň potřebuje i respektování vlastního prostoru. Se sebevědomím je to zvláštní. Nepochybuje o svých schopnostech, problém má s prezentací schopností - nevím, jestli jsem to správně vystihla.
|
TaJ |
|
(19.3.2015 13:06:41) Alfo, to je dost výstižný popis i mého syna...a křehká duše to opravdu je...akorát nemá diagnózu ADD, ale vývojovou dysfázii, ale jinak to na něj přesně sedí...typický jeho výrok "ale vždyť to já už umím...", ale předvést to někomu? Ani náhodou...jedině úzkému okruhu blízkých lidí, to ještě tak jo...
|
|
|
|
magrata1 |
|
(19.3.2015 13:24:44) Asi jak které dívky. Já jsem s mírnou dyslexií a ADD zvládla v 5 letech čtení, protože jsem soutěžila se starší sestrou. A když kolem sebe nemám dostatečně silného protivníka, soutěžím sama se sebou (stopuju si určité pracovní úkony a makám, abych překonávala vlastní rekordy...) Jsem soutěživá až moc.
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 13:38:56) Ok, muzes byt vyjimka. Ovsem moje dite s ADD cte od 4 let a taky je schopna vysokych vykonu, je to dite, ktere bezne oslnuje schopnosti. Soutezi se starsimi bez problemu (to je bezpecne soutezeni, protoze kdyz prohraje, tak se to "nepocita" stejne jako prohra s vrstevnikem). Soutezit sama se sebou je taky ok, vzdy je clovek vitez. Mozna jsem spis mela napsat, ze se hodne ADD orientuje spise na vyhnuti se neuspechu, cehoz je znakem ta prapodivna (ne)soutezivost.
|
magrata1 |
|
(19.3.2015 13:51:00) Ale já bez toho soutěžení- konkurence- nezvládám fungovat. Prostě potřebuju mít srovnání, co je norma a pak funguju. Když srovnání nemám, jsem zmatená a roztěkaná, nevím, "kde je ten cíl". Myslím, že soutěživost x nesoutěživost vyplývá z povahy, ne z ADD.
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 14:05:02) Je to typicky znak mnoha deti s ADD, nemuseji to mit vsichni stejne, treba zrovna ty to muzes mit jinak. Take stupen zavaznosti muze byt ruzny. Povaha je spoluformovana prave ADD.
|
|
jentak | •
|
(19.3.2015 14:58:34)
Myslím, že soutěživost x nesoutěživost vyplývá z povahy, ne z ADD.
Taky si to myslím, protože můj syn je ADD, ale soutěživý je velmi - na můj vkus až moc, protože já soutěživá nejsem - a to vůbec.
|
|
|
|
jentak | •
|
(19.3.2015 15:00:26) soutěžím sama se sebou (stopuju si určité pracovní úkony a makám, abych překonávala vlastní rekordy...) - jo, tak takhle to syn nemá. A soutěží jen tam, kde sám to uzná za vhodný, ne ve všem - a taky tam, kde může někoho porazit, pokud to bude něco, kde ví, že v tom není nic moc a ostatní jsou lepší, ztrácí motivaci.
|
|
|
Muška | •
|
(19.3.2015 22:51:30) A proč hned "hledat jinou?" - trochu musí ustoupit učitel, trochu musí ustoupit rodič. Proč jít hned do souboje? Pořád si myslím, že rodiče a učitelé by spolu měli spolupracovat v zájmu dítěte, ne jít proti sobě. A ten rodič musí zohlednit, že učitel nemá na starosti jen to jedno dítě. Škoda, že učitelé nemohou někdy ve stylu rodičů říct: Buď si ten rodič dá říct nebo ať si dítě hledá jinou učitelku/školu :))!
|
jentak | •
|
(20.3.2015 11:02:12) No však jo - učitel není schopen přizpůsobit se tomu kterému dítěti, tak najdu školu a učitele, kde to jde. A jakýpak - trochu horší známky? Pokud je má proto, že učitel mu neposkytne to, co má - tak to mi teda dost vadí. Víš, jak je to pro ty děti demotivující? Všechno vědí a umí, ale nemají šanci to ukázat a učitel a rodič řekne - no a co? Tak máš horší známky. No teda - to je přístup.
|
Muška | •
|
(20.3.2015 16:42:25) Trochu nepochopeno - rozhodně si nemyslím, že je správné, když učitel hází klacky žákovi pod nohy, na druhé straně vždycky byly, jsou a budou děti,které ty dvojky, trojky holt mají, nic to ale nevypovídá o jejich dalším uplatnění v životě.Dnešní děti - to je honba za jedničkama, a není to honba jen dětí, ale hlavně jejich rodičů. Jistěže všichni budeme souhlasit s tím, že učitel má poskytnout žákovi to, co potřebuje, realita je taková, že při třiceti dětech ve třídě není možné individuálně vyhovět všem, ať už jsou jejich problémy jakékoliv.
|
jentak | •
|
(20.3.2015 20:17:54) Muško - no ano, při třiceti dětech to nelze - to je ale celý špatně. A proč má syn papír až teď na druhým stupni? na prvním ho nepotřeboval, učitelka věděla, teď učitelé taky vědí, ale jak mi řekli - papír potřebujeme mít, až syn bude dělat přijímačky - potřebuje čas navíc. A jsme u toho - syn v kecacích předmětech má velký problém proto, že má pomalé osobnostní tempo, dys všeho, poruchu pozornosti - takže mu vyhovuje ústní zkoušení. Proč má mít dvojky jen za to, že to písemně nestihne, ale přitom umí a ví víc než ostatní? To samé čeština - on nemůže za to, že je dys...., všechno umí, ale aplikace v časovém termínu vázne. Naopak - on umí víc než leckdo, protože všechno musí odůvodnit, narozdíl od dětí, který správný zápis prostě poznají - on ne.
|
|
|
|
|
|
Maťa. |
|
(19.3.2015 10:53:17) Alfa, roky dochádzame na psychoterapiu so synom (aj dnes ideme). Za a) pomáha to, za b) máme od psycholožky potvrdenie, čo synovi je. V škole je to proste tak, ak tam neni papier, učiteľka to dítko prý musí brať ako naprosto bez tohto problémku.
S papírem už k problémku přihlíží - ale ne, že by robila úlevy, naopak, máme fakt prísnu úču až moc. Ale pri hodnotení zvažuje, ak je niečo medzi, alebo ak mu má známku pokaziť len zlá grafomotorika napr.
So synom chodíme od jeho 4 rokov a "papíru" som sa bránila až do druhej triedy. Ale v tretej som ho už doložila, páč to bolo už nutné a úča bez papíru odmietala byť len v tej grafomotorike spolupracovať.
Inak musí dávať pozor a šprtať jak ostatní samozrejme
|
Tragika |
|
(19.3.2015 11:03:01) Maťo, tvoje dítě je ve kterém ročníku, že mudí škrtat? A co si pod pojmem škrtat mám představit?
|
Maťa. |
|
(19.3.2015 11:09:39) šprtat ne škrtat (ja viem, tu si to "melu" československy, tak je to niekedy zmatené
(my ho nenútime, dávam doraz na vzdelanie, ale škola hrou a hlavne, aby chápal, čo sa učí - ovšem úča by bola ráda, keby všetci šprtali bez rozmyslu)
Syn je teraz tretiak
|
|
|
Puma |
|
(19.3.2015 11:12:56) Syn už za sebou nějaká vyšetření má (posouzení nadání), byla to podmínka pro přijetí do třídy, do které teď chodí. Do určité míry se to ve vyšetření projevilo. Jsem rozpačitá z toho, že jsou tak překvapení.
|
Maťa. |
|
(19.3.2015 11:16:14) ... moja skúsenosť, že ja "úředník" som nič s byrokraciou proti byrokracii školskej v týchto veciach....
Je to boj a bude ešte dlhý, snáď to zvládneme. A dokola raz za čas musím pripomenúť, keď už napr. vytýka až moc tú nesústredenosť, že on sa snaží a je to lepšie a lepšie, ale dokonalé, že to asi nebude nikdy. Navyše, začal sa asi dva mesiace zajakávať, aj to dnes u psych. budeme riešiť (stáva sa mu to práve vo chvíľach, keď vie, že niečo vie, chce čo najlepšie odpovedať a čo najrýchlejšie a vtedy sa zajíkne..osobne si myslím, že dosledok školy, u nás doma nemá prečo).
|
|
|
|
Lexi. |
|
(19.3.2015 10:55:31) "Lexi, řešíš prvňáka? " Řeším druháka a docela si vyčítám, že jsem před dvěma lety neposlechla spoustu lidí okolo (včetně pracovníků Ped-psych poradny) a nerealizovali jsme doporučený odklad školní docházky... U nás je to o to horší, je ADD trpí i maminka (tedy já) a to je tedy mazec... jsem z toho docela dost nešťastná Ona je navíc i extrémně pomalá, úplně na ní vidím, jak jí šrotuje v hlavě než něco udělá, během realizace na půlku věcí zapomene... já jsem z ní nervózní, jak vše dělá pomalu a napůl, přitom vím, že ona to schválně nedělá, pak si vyčítám, když občas ztratím trpělivost a vybouchnu...
|
Lexi. |
|
(19.3.2015 11:10:34) "Lexi, kdy je mala narozena? Moje je ve druhe polovne srpna a take tezce lituji, ze nemela odklad...jenze ani ve skolce, ani pri zapisu a ani nikde jinde nebyla zadna indikace, z eby nezvladala...ale realita byla jina:-( " - kdyby byla narozená v srpnu, neváhala bych s odkladem ani chvíli, ale ona je narozená v lednu - odklad mi doporučovali učitelky v MŠ, v Ped-psych poradně a jedna učitelka ze ZŠ.
|
Lexi. |
|
(19.3.2015 11:27:17) "nam vsichni rikali, jaka je sikovna, ze to krasne zvladne, ze dalsi rok ve skolce by byl ztraceny...a dopadlo to blbe:-( " - ony ty děti někdy klamou tělem ... je tedy fakt, že nám nebyl odklad doporučován kvůli pomalosti a nesoustředěnosti, ale kvůli horší výslovnosti (logopedka ovšem odklad nepodpořila) a grafomotorice
|
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 11:28:12) S poruchou pozornosti si podle mě nikdo moc neví rady.
Setkala jsem se i s medikovanými dětmi (psychiatr v ČR či léčba v zahraničí mě neznámého původu) - laicky mám dojem, že děti pouze s poruchou pozornosti nejlíp reagovaly na Nootropil. Resp. u některých z nich nebyla porucha po pár měsících příliš znatelná.
U dětí s ostatními léky se různě složitě vychytávaly dávky či vedlejší účinky. Nebo dítě, které s jedním lékem báječně fungovalo ve škole, se doma projevovalo tak špatně, že bylo nutno lék medikaci změnit, jenže po změně už to ve škole nebyla taková hitparáda.
|
Puma |
|
(19.3.2015 11:43:12) Veveru, užívala dcera Nootropil? Pokud ano, náprava je trvalého rázu?
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 11:49:10) Máš nějaký mail, na který se ti dá napsat? Teď už musím běžet, ale večer bych se k tomu mohla vrátit.
|
Puma |
|
(19.3.2015 11:56:59) Offalfa@seznam.cz
Veveru, díky.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 14:06:13) V kolika letech tyto kury prodelal a jak dlouho nootropil bral? Pamatujes si, kdo vam ho predepsal?
|
|
Vítr z hor |
|
(19.3.2015 19:09:25) Šuplíku, děkuju!
|
|
Puma |
|
(19.3.2015 19:23:57) Šuplíku, pamatuješ si dávkování?
|
|
|
|
|
|
|
|