Monty |
|
(25.11.2014 10:37:46) Zajímal by mne váš názor na následující situaci. Dítě čerstvě na druhém stupni má dva zásadní zájmy, ve kterých vyniká a které ho baví. Jinak je to průměrný žák, poměrně dost líný, není ambiciózní (jen v tom, co ho zajímá). Sám se mezi tím plácá a svádí "vnitřní boj". Baví ho oboje, ale v obou případech, ať už se rozhodne pro kterýkoli z těch dvou oborů, to bude znamenat dost práce. S tím víceméně počítá a myslím, že by byl ochoten do toho jít, jenže jedna je o něco náročnější. Jde mi spíš o to, co pokládáte za praktičtější. Oba obory nejsou příliš lukrativní, pokud by v nich byl průměrný. Ta "věda" asi ani kdyby byl nadprůměrný, leda kdyby odešel z ČR a ani tak to moc růžově nevidím. Přijde vám lepší řešení dělat "vědu" a nechat si umění jako koníček nebo naopak? Já mu navrhuji, aby se zaměřil na umění, protože tam je větší šance vyniknout a slušně se tím živit a jako koníček si nechal vědu - ostatně vystudovat to může i "při zaměstnání"... ale zrovna včera jsem slyšela v nějaké reportáži, že většina rodičů děti od uměleckých oborů spíš zrazuje.
|
jentak | •
|
(25.11.2014 10:41:41) No nevím, ale pořád má ještě dost času se rozhodnout, když je v šestce. Navíc si myslím, že v dnešní době je už poměrně dost dětí, které jdou tam, kam se rozhodnou - a nenechají se moc ovlivňovat. Řekla bycha, že Tvůj syn bude taktéž ten případ.
|
Monty |
|
(25.11.2014 10:42:37) jentak, ale to je jeho boj, on je rozhodnutej, že to bude jedno z toho... a ode mne chce poradit.
|
jentak | •
|
(25.11.2014 10:46:05) Neradila bych - obrátí se to proti Tobě. Když už, tak bych ho nasměrovala na nějakou profi poradnu - přece jen, nejde jen o směr vzdělání, ale taky o to, jaký bude mít štěstí - takže když ho opustí, tak i v tom vysněném směru na tom bude bídně. A taky - co se myslím v jeho případě - umění. Taky si jen pamatuji toho mořského biologa - a co je proti tomu? - jaké umění se tím myslí?
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(25.11.2014 10:42:12) Můj syn váhal mezi divadelní režií a matematikou: vybral si matematickou lingvistiku, v tom jsem ho podporovala, protože divadlo je hladový job.
|
|
Bouřka |
|
(25.11.2014 10:42:26) Spíš pro vědu a umění jako koníček. Inklinoval někam k mořské biologii, pokud si dobře pamatuju,ne? To se blbě rozvíjí jako koníček, u umění to jde snáz. Jednou to muže spojit a dělat odborného ilustrátora
|
Monty |
|
(25.11.2014 10:46:53) Bouřko, u něj je to obecně biologie, možná tedy spíš zoologie. A on to fakt bere velice vážně, nepočítám s tím, že se to ještě 5x změní - drží ho to od školky a v podstatě ho nezajímá nic jinýho, z dovolený si veze učebnici biologie v srbštině, pod stromeček si přeje anglický knihy o zoologickým a antropologickým futurismu... a to "umění" je to samý, zároveň s tou učebnicí si jako suvenýr přivezl nějaký pouliční umění.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(25.11.2014 10:51:43) v tomhle případě se to dá docela dobře kombinovat. Může třeba na gympl, kde je biologie docela hodně obšírná a může se věnovat i té výtvarce ( od vyšších ročníků jsou děleny na hudbu a výtvarku většinou). A pak nějaký biologický obor na vysoké.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 10:51:51) můj brácha taky miloval kytičky a havěť, hlavně hmyz
ale pozor - k biologii na vyšší úrovni patří nutně i chemie a do jisté míry se neobejde bez fyziky a matematiky, takže jde nejen o tu biologii, má-li být úspěšný
|
|
Bouřka |
|
(25.11.2014 11:03:41) Z těhlech dvou možností mi ta biologie přijde praktičtější, člověk tam dostane poměrně široký základ, ale musí zvládnout i matematiku, chemii a fyziku. Ale pokud se jí chce věnovat i profesí (dost lidí skončí spíš v někde v příbuzných oborech na místech, kde jí uplatní okrajově), tak to chce dost disciplíny a cílevědomého usilí, zvlášt pokud by chtěl zustat přímo u vědy. A výtvarný talent se tam docela hodí.
|
Žžena |
|
(25.11.2014 12:37:20) Jinak u oboru Biologie je realita taková, že po VŠ najde uplatnění v oboru tak 10% lidí. Takže zas tak super to pak reálně není. Navíc většina ryze biologických zaměstnání nepatří k těm dobře honorovaným.
|
úča | •
|
(25.11.2014 14:04:08) To není tak úplně pravda, špatně honorovaná (u nás) je jen tzv. zelená biologie. Bílá, když už ji provozuješ může být placená i hodně nadprůměrně, taková CAR jsou pěkně teplá místečka atd. A ani zoologové na fakultě už neživoří zdaleka tak jako dřív. Záleží, co a jak dělají, jaký je šéf. Pak je X míst ve státní správě, to je za málo, ale pohodička, velké závětří a často docela i zajímavá práce. Když uděláš pedagogické studium, tak pak je práce na gymplech, to také není špatné a bude to čím dál zajímavější, jak bude postupovat krize. PRáce na fakultě to ani nemluvím, to je vůbec veget. Biologie jistě nejsou práva nebo IT apod., ale bezperspektivní kvalifikace to není ani náhodou, mj. i proto, že to je docela univerzální vzdělání se široký, záběrem, takže i když se v oboru neuplatníš, dobře múžeš dělat leccos jiného.
|
Monty |
|
(25.11.2014 14:12:06) účo, hm... tak to se podívej, co poslal do soutěže na téma "Čím chci být, až vyrostu". To na kancl moc nevypadá.
http://soutez.centropen.cz/vyherci
|
úča | •
|
(25.11.2014 14:22:30) Já ho posílám do kanclu? Spíš ty chceš, aby byl umělcem, ale potřebuješ, aby to bylo objektivně zdůvodněno. Já fakt jen píšu svojí zkušenost, víc ambicí nemám. Kluk je malý, ještě se to bude vyvíjet, u lidí, kteří jsou silně múzičtí to nejde přehlédnout a oni sami to jasně cítí. Na druhou stranu výkonného a dobře honorovaného umělce lze vytvořit i z průměrně múzického člověka soustavným vedením. Víc se k tomu moc říct nedá, stejně je to na něm, ty bys měla nejlepší mu prostě říct, jak to cítíš,když se ptá.
|
Monty |
|
(25.11.2014 18:41:58) účo, to ne, mně je jedno, co si vybere, já uvažuju velmi materialisticky a nechci ho tím až tak ovlivňovat. On je ten typ, co bude spokojenej i chudej, pokud si vybere povolání ekoteroristy, chránícího deštnej prales, možná by byl i spokojenej, kdyby někde na nábřeží Seiny maloval karikatury za 20 Éček, ale pokud by měl zůstat tady, tak myslím, že by tu moc šťastnej jako chudej nebyl, na to nemá povahu.
|
úča | •
|
(25.11.2014 18:49:29) Nikde není psané, že zůstane tady. Nejistá budoucnost teď ještě víc než dřív. Pokud neuvažuje materialisticky a současně není materiálně zaměřený, je to jen dobře.
|
|
|
|
úča | •
|
(25.11.2014 14:31:27) Jinak soudě podle obrázku chce být nejspíš ekoteroristou, což je umělec života, honorované je to blbě, ale neznám ani jednoho, kterému by to vadilo. To jsou šťastní lidi vesměs, prdící na prachy. A umělecké i zoologické sklony to kloubí dokonale. Kluk je šikovný, o toho se, myslím, bát nemusíš .
|
|
Ananta |
|
(25.11.2014 17:49:12) Monty jaká je to věková kategorie? Jinak Boučková, Pindroch, Standa se mi líbí, ale nevidím to zblízka. Není tam někde umístění?
|
Monty |
|
(25.11.2014 18:31:48) Ananto, tuším že to bylo od šesti do čtrnácti?
|
Ananta |
|
(25.11.2014 18:41:27) Jo, já jsem si myslela že tam bude velký věkový rozptyl, jde to na těch obrázcích vidět, to je divně postavená kategorie, nevím jak to posuzovali.
|
Monty |
|
(25.11.2014 18:42:25) Ananto, to nikdo neposuzoval, tam se sbíraly lajky.
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(25.11.2014 14:52:54) učo, pohodička a závětří to ve státní správě fakt není, dost často se tam za málo peněz hodně maká a personální zemětřesení následuje každý větší škrtání ve státním rozpočtu, ale práce to je opravdu leckdy zajímavá a člověk dost přičuchne i k jiným oborum, což mu otevírá další možnosti
|
úča | •
|
(25.11.2014 17:14:56) Tak placené zaměstnání, kde by se nemuselo pracovat a nemohli tě nikdy vyhodit, už asi dneska není. Na druhou stranu lidi, kteří od nás z ročníku před pomalu dvaceti lety nastoupili na AOPK, tam vesměs spokojeně habitují dodnes a jediné personální zemětřesení, které je event. potkalo je, že mírně povýšili. Nemají ani smlouvy na rok (nebo nějaké ještě horší) ani nejistotu, jestli jim přijde výplata a jestli to bude aspoň na složenky. A to je dneska závětří, fakt že jo.
|
Žžena |
|
(25.11.2014 17:21:44) účo, možná proto, že Tvoji spolužáci jsou na AOPK již pěkně usazeni, se tam už moc současných absolventů nechytí Do důchodu se jich moc v blízké době asi nechystá, že Zas taková prča to dnes není, já znám dost plus mínus třicátníků absolventů biologie, co živoří po různých enviro-neziskovkách na časově limitovaných mikroúvazních (mimochodem to samý u katedry zoologie, jak jsi psala, není to už tak strašný jako dřív, ale k pláči je to pořád), taky pár takových, co po té přírodovědě vystudovali ještě radši další vejšku, aby se někde chytli, no a taky různý absolventy, co prodávají auta, pojištění nebo mobilní tarify. A taky to mám doma. Denně si gratuluju, že jsem u toho nezůstala, protože abychom byly v jedné domácnosti dvě grantové mažoretky, co honí citace, to bych nedala. Na to musí být člověk nátura, nejlépe aby to nechal v práci a byl schopen kromě vědy ještě žít
|
úča | •
|
(25.11.2014 17:36:08) Nu, já též v oboru de facto nedělám, ale nestěžuju si, je to vlastním rozhodnutím. Kdybych si hned ještě při škole udělala pedagogické státnice, jsem vůbec za vodou. Znám i svoje vrstevníky, co živoří mikroúvazky v centrech ekologické výchovy, jenže to není fakultou, to je těmi lidmi. Ti by se těžko protloukali i jako právníci. Mně dala PřF dobrou průpravu, kterou bych na Akademii rozhodně nedostala. A -popravdě- nevěřím ani, že na nějaké vysoké manažersko-soukromé.
|
Alena | •
|
(25.11.2014 18:10:43) "Znám i svoje vrstevníky, co živoří mikroúvazky v centrech ekologické výchovy, jenže to není fakultou, to je těmi lidmi." tohle je presne,ja naopak zasnu, kde vsude na dobre uchycene kamarady-biology narazim.
|
|
|
|
Bouřka |
|
(25.11.2014 17:31:15) Já jsem generace tak o 10 let mladší a ta zkušenost je jiná, ony na ty vyhazovy asi dojeli spíš ti mladší a ne tolik zajetí. Já těch vln zeštíhlování zažila nejmín 5.
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:08:29) gymnázium Botičská + věnovat se umění ve volném čase. po gymplu bude se bude moci finálně rozhodnout
|
|
Hanka 75 |
|
(25.11.2014 13:02:32) já bych ho podporovala v té vědě, protože je sní spojené vzdělání a podle mne je stále lepší předpoklad, že dosáhne na vyšší příjmy s vyšším vzděláním než jako umělec umění se dobře prodává až po smrti umělce (pochopila jsem, že maluje) - nebo jiné umění ? já bych se stejně držela toho, co jsem ti doporučila umění se snáz dělá jako koníček (než věda). já ji nedělám, ani nikdo z rodiny, ale co tu někdo psal, že z vědy je problém vypadnout jen na mateřskou (a jsi mimo), jako koníček na velké úrovni dělat nejde a tudíž, nejde do ní pak "naskočit" do umění lze podle mne naskočit kdykoli, resp. je to hlavně dávka štěstí, kontaktů, schopnosti se prodat (nemám tolik iluze o tom, ta kvalita v umění je zaplacená) to spíš v té vědě si může vydělat peníze, ale je to jako i v jiném oboru hodně o štěstí, jak perspektivní oblast jeho oblast (to zrovna tedy biologie a zoologie moc není), ale když ho to baví, a může odbočit, do výzkumu i jinam, do zahraničí (podporovala bych jazyky)
|
Hanka 75 |
|
(25.11.2014 13:06:08) jo tím nechci schazovat tvého syna, že by nedělal kvalitní umění, ale nemyslím si, že kvalitní umění je nutně to, které bude mít zaplacené, bohužel (zvlášť když vidím, jací "umělci", radši nebudu jmenovat, , se tím asi slušně živí, tak je to podle mne spíše o kontaktech, známostech, štěstí a umění si udělat jméno a prodat se. Umění může dělat jako koníček, nebýt ve stresu, že ho musí živit. Věda se jako koníček dělat nedá, a může tam dosáhnout mnohého, byť jsou asi lukrativnější obory. Kdyby mé dítě chtělo dělat vědu a umění, budu ho směřovat k vědě.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 14:01:09) "kvalitní umění je nutně to, které bude mít zaplacené, bohužel"
no tak to je fakt blábol. lidi jsou ochotný platit za totální kýče, takže (jen) podle komerčního úspěchu se KVALITA umění měřit vážně nedá
|
Monty |
|
(25.11.2014 14:03:07) Ráchel, ono v umění je dost těžký odlišit, co je a co není kvalita. Ale vcelku se dá poznat řemeslo bez duše. Jakmile je s duší, tak to může být klidně kýč.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 14:16:41) Monty, však jo, jen považuji za velice nespolehlivý ukazatel "kvality" umění, zda je to dobře prodejné
|
Monty |
|
(25.11.2014 14:17:56) Ráchel, no, jenže ta prodejnost je zas přímo vázaná na kvalitu životní úrovně.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 14:19:48) no, o tom žádná :D
|
|
|
|
|
uhugo | •
|
(25.11.2014 18:10:28) Ehm, předřečnice psala "nemyslím si, že kvalitní umění je nutně to, které bude mít zaplacené, bohužel". Blábol se z toho stal až vypuštěním onoho úvodu.
|
|
|
|
|
|
|
Pole levandulové |
|
(25.11.2014 10:43:04) Osobne bych to videla spis naopak - umeni muze pachat i pri vedecke praci, ale zivit se ciste umenim, mi prijde pomerne nesnadne, pokud opravdu neni vynikajici. Nesmesovala bych to zivenim se v umeleckem oboru, kde se ocekava kreativita, ale nejde o umeni, tam se pak lze uzivit dobre.
|
|
Federika |
|
(25.11.2014 10:43:51) já byhc dítě "čerstvě na druhým stupni" ještě nechala času má dost a nejspíš sám přijde na to, co by chtěl nebo nechtěl dělat. A když ne, ty sama časem budeš mít větší jistotu kterým směrem ho motivovat.
|
|
sylvaina |
|
(25.11.2014 10:45:09) Možná máš v příslušném uměleckém oboru lepší přehled než většina rodičů. Já mám nějaký náhled pouze zprostředkovaně a přijde mi, že máme lepší možnosti výdělku než známí, kteří se živí výtvarném. Ale možná zase mají snazší život a méně stresu. No svoje dítě postrkuji spíš k technice...
|
|
Ananta |
|
(25.11.2014 10:46:37) Monty, motivovala bych ho, aby šel hlavně studovat a jestli si vybere vědní obor nebo umělecký nechala na něj, ale ta věda to bude hodně o celoživotním učení se, publikování, sepisování všeho možného, jazyky, VS, doktorát, dlouhé studim, je to o vůli a sebedisciplíně + spoustu zdánlivě zbytečných kravin které musíš - a to nevím jestli on kousne... tak jak ho tady popisuješ a jak ho vidí na FB (JEHO PRÁCE) mi spíš připadá, že měl jít na nějakou uměleckou školu a věnovat se umění, výtvarně je dobrý, film... nevím co ho táhne, na mě působí spíš jako rozevlátý umělec, svéhlavý víc než vědec.
|
Monty |
|
(25.11.2014 10:49:03) Ananto, vidím to stejně jako ty, ale nechci mu zas nějak bránit, on s tím včera přišel sám, že se to v něm pere a chce poradit...
|
Ananta |
|
(25.11.2014 11:02:29) Asi bych neradila konkrétně, ale zkusila bych s ním probrat ty úskalí toho pro co se rozhodne, hodně zvážit jeho osobnost a tu znáte hlavně vy a lidi mezi kterými se pohybuje.
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(25.11.2014 10:48:42) my takhle řešili hudbu a sport. Nakonec nebude vynikat v ničem, jelikož obojí se moc zvládat nedá. Takže radím, rozhodnout se včas pro jedno. U nás ta hudba byla na úrovni, že by mohl i na konzervatoř, kdyby více cvičil a nechtěl dělat i ten sport. Ale v tom sportu se zas až tak neprosadil ( nebyl dost cílevědomý, aby 3krát týdně jezdil na trénink a trénoval i o prázdninách, kdy mají kámoši volno). Není to lehké no
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 10:50:27) brácha na tom byl hodně podobně jako tvůj syn miloval biologii a moc hezky maloval, rozhodovoal se mezi výtvarkou a biologií
maminka mu tenkrát řekla, že umělci za života ocenění nebývají, zato v biologii se uživit může, pokud si dobře vybere obor - a že jich je! -a malování mu v tom může pomoct bez schopnpsti namalovat si něco je biolog v háji, takže se mu to neztratí a když si vybere obor jiný než zrovna nějaká systematická biologie nebo učitelství (ani jedním by se neuživil) nebo třeba ochrana přírody (tam už je plno několik let), tak by to nemuselo být špatný - taková genetika, biomechatronika - tam by i tu schopnost malovt uplatnil určitě - tak nemůže být bez slušně placené práce
ale ještě má dsot času, po ZŠ mu stejně asi hrozí gympl, před biologií určitě, ale i kdyby ne, tak má ještě 3 roky čas i do talentovek, ty se dělají v prosinci
|
Monty |
|
(25.11.2014 10:53:09) Yuki, teoreticky má dost času, ale ať už se rozhodne pro cokoli, tak bude muset začít pracovat - buď na učení češtiny a matiky, nebo na kreslení. Na grafárně by to měl snazší v tom, že tam jsou přijímačky jen z češtiny, z matiky ne. Ale zas na přírodovědě tu matiku potřebovat bude.
|
Zd a tři |
|
(25.11.2014 11:04:03) Ale pořádně zvládnutá matematika a čeština ze zš se hodí vždycky, ne?
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(25.11.2014 11:08:59) Tolik času zas nemá, na výtvarný škole chtějí výkresy za několik let zpátky.
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:10:32) Inko, ale to by problém nebyl, do ZUŠ na výtvarku chodí šest let a prací má dvě plný banánovky, i když je fakt, že to jsou spíš náčrtky a právě takový ty jednoduchý komiksy.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:11:30) pokud by měl jít na střední uměleckou, tak ať začne pilovat zátiší...
|
|
Eržika. |
|
(25.11.2014 11:19:36) Monty, ale pokud by se chtěl dostat na Hollarku, tak budou nejspíš nutné i cílené přípravy na přijímačky...
Na gympl se (alespoň u nás) počítá každá známka na výzo na body + budou zřejmě přijímačky CERMAT ČJ+M bez všeobecného přehledu na body. Gymply sečtou body, udělaj čáru kdo jo a kdo ne... a je to.
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:25:50) Eržiko, to by byl daleko menší problém než matika a čeština. On není blbej, když s ním nedávno muž před čtvrtletkou z matiky dvě hodiny opakoval, tak z tý čtvrtletky přinesl jedničku... u něj je problém, že se neumí soustředit na to, co ho nebaví, že tomu není ochotnej věnovat víc času, než je bezpodmínečně nutný. U češtiny je to naopak, ta ho baví (teda větnej rozbor zrovna ne, ale třeba sloh, literatura), nicméně je nejspíš dysgrafik nebo co, protože nezvládá pořádně psát.
|
Eržika. |
|
(25.11.2014 11:30:43) Monty, moje dítě dobře ví, že bohužel na známkách záleží, a samo se cílevědomě učí i to co ji nebaví... kvůli přijímačkám.
Ono teda hodlá jít gympl + pak si vybrat (architektura, bytový design a pod...) Jenže gympl sečete body, udělá čáru a nazdar...
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:38:57) jo, tak to bohužel chodí a až budou jednotné přijímačky, to bude teprve žůžo
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(25.11.2014 12:06:13) N Holarce mají matiku snad jenom v prváku.
|
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(25.11.2014 10:53:40) Yuki, a jak brácha dopadl? Pokud to není tajemnství? Mám doma podobného "exota" jako Monty dík
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 11:17:29) cairo, brácha je velice úspěšný ve svým biologickým oboru :)
|
|
|
|
Len |
|
(25.11.2014 10:52:00) Monty, smerovala bych ho k odchodu z CR a vede. Nasim v lete jeden kandidat na profesuru z ornitologie kopal sklep, protoze bez vedlejsaku se neuzivi a to je docela spicka. Muj manzel ma kamarada morskeho biologa a neni na tom spatne, momentalne zkouma v Australii.
|
Monty |
|
(25.11.2014 10:54:51) Len, nooo... to myslím, že ani nebudu muset přistrkovat, on tady nechce zůstat už teď. Ovšem jak je jeho dobrým zvykem, i v tomhle má dilema, nemůže se rozhodnout mezi Anglií a Francií.
|
mrakova |
|
(25.11.2014 10:58:13) Pokud se mohu zapojit, tak věda i umění NE. Obojí je do značné míry závislé na finančním dobrodiní jiných, často státu či různých grantů apod. A protože peněz bude spíše méně než více, tak to bude v těchto oborech horší a horší. Ani nevím, co si pod vědou představit, jako práci někde v Akademii věd či něco podobného? Je otázka, zda soukromé firmy budou ochotny do výzkumu dále investovat, některé asi ano. Většina dnes nechce investovat do ničeho. Ale třeba takový pan Holý byl vynikajicí chemik a jeho ústav prosperoval.
|
Jana | •
|
(25.11.2014 13:57:27) Mrakova, opet do toho vidis! Dnes se dela spickovy vzkum na univerzitach. Existuji neomezene moznosti v zahranicnich stazich. Ziskas kontakty. Existuje mnoho projektu pro nejlepsi doktorandy i postdoky... Specielne ve vede nesedi nikdo na zadku a pokud je dobry, ve svete se o nej poperou!
|
|
|
|
|
sovice |
|
(25.11.2014 10:52:41) Vedla bych ho k tomu, ať v téhle fázi dělá obojí a rozhodnutí si nechá na dobu, až to bude akutní. Vůbec bych se do toho neangažovala. Sdělila bych mu maximálně svůj pohled na různá pro a proti, ale zdráhala bych se vydat byť jen doporučení.
Znám několik kluků, co byli v podobných situacích rodinou přistrčeni k "vědě" (byl to výběr hudba/věda), a to až na úrovni VŠ. Pak si stejně struhli uměleckou VŠ a živí je muzika a akorát si tím tedy prodloužili studia. Opačnou variantu teda v okolí na vyšších úrovních neznám (postrčeno k umění).
|
|
ronniev |
|
(25.11.2014 10:54:51) My jsme to zatím vyřešili kompromisem - střední škola s posílenou "uměleckou" výukou. Odmaturuje v devatenácti, a jestli pak bude zkoušet DAMU, nebo něco běžnějšího, bude už na ní. Konzervatoř jsem zakázala, rozhodovat se v patnácti mi přišlo brzo.
|
jentak | •
|
(25.11.2014 10:56:46) Já když to čtu, tak si říkám, že ZPB, že můj syn zahořel pro matematiku a strojírenství.
|
|
|
Zd a tři |
|
(25.11.2014 10:56:28) Těžko říct, čím se líp uživí, co bude. Když jsem šla na medicínu, byl doktorů nadbytek, teď zase nejsou. Ekonomové zase byli žádaní, teď to moc terno není... To jen poznámka z praktického hlediska. Mimochodem já před maturitou házela korunou, jestli jít na konzervatoř, medicínu nabo speciální pedagogiku. A znám i lidi, kteří vystudovali na první pohled 2 úplně rozdílné obory a hodí se jim oba.
|
mrakova |
|
(25.11.2014 10:59:06) Je to tak, dnes jsou poptáváni lékaři a informatici či snad ti technici, ale co když se to zase obrátí? Je to trochu loterie.
|
|
|
Adelinkaa 1 dítě. |
|
(25.11.2014 11:00:47) Podle toho co úmění, příbuzný pracuje v reklamní agentuře, grafik? A vydělá si prý dost.
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:05:55) Adelinko, něco takovýho, grafik, ilustrátor - on by samozřejmě nejradši dělal komiksy, jenže to se tady nechytá, to by musel do Francie. Dobrý na tom je, že by si k tomu zvládl udělat i příběh, jenže v ČR je to dost hladový.
|
Papillon |
|
(25.11.2014 11:13:14) Monty, zrovna jsem nedavno cetla reklamu na tyhle stranky: http://short-edition.com/categorie/strips
Muze poslat kratke komiksy (nejenom), ktere jsou pripadne zverejneny. Akorat je to tedy ve francouzstine, ze...
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:14:10) Papillon, díky moc, už jsem mu poslala odkaz.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 11:20:36) Monty, že chce dělat v 11 letech komiksy... můj brácha chtěl v tom věku malovat večerníčky, teď ho to baví, časem přijde na to, že jsou i jiný obory, i u té výtvarky, zatím je třeba nezná nebo jim nepřišel na chuť, ale to má ještě hodně času
|
|
|
|
luthienka |
|
(25.11.2014 11:02:16) Asi bych to trochu oddálila. Ideálně dělat všeobecnou střední a k tomu se intenzivně zajímat a prezentovat v obou oborech. A pak uvidí, co ho víc "vezme", kde si víc porozumí s lidmi, která škola by ho víc bavila ( na to jsou dobré dny otevřených dveří, různé workshopy a přednášky). Můj kluk dělá gympl a má spoustu aktivit: fyzika, zeměpis, politologie a diplomacie, hudba, sport. Ve všem svého času byl dobrý (umístění na různých soutěžích). Časem do oborů pronikl víc, seznámil se s lidmi a tím zjistit, že to co chce studovat je ta fyzika (termonukleární energetika či co). Je v septimě.
|
|
Eržika. |
|
(25.11.2014 11:03:18) Monty, i když je průměrný žák (nevím, co to přesně znamená), bude muset dělat přijímačky. Otázka, je na jaký gympl/grafárnu se dostane. Předpokládám, že na garfárnu bude chodit na přípravu. Protože třeba na Hollarku je docela nával... a na dobré gymply taky, i v Praze. Protože pak je to rozdíl i při hledání zaměstnání...
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:08:00) Eržiko, to znamená, že z toho, co ho baví má jedničky, z toho, co ne, třeba trojky, např. ze zeměpisu. Matika a čeština poslední dva roky stabilně mezi 2 - 3.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(25.11.2014 11:20:19) 2-3 z čj a m nejsou teda nic moc , když byl zatím na 1. stupni na základce. Zatím bych se snažila ho více přitáhnout k učení. Neboť maturitní předměty bude potřebovat všude.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:10:55) na Hollarce mu taky nikdo nedovolí, aby dělal jenom komiksy. Ať bude chtít, nebo ne, bude muset dělat i malbu atd.
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:12:43) Ráchel, ale to on ví, nedávno se setkal se svým výtvarným idolem a zrovna o tom se tam bavil s jeho přítelkyní, která s ním tu Hollarku studovala.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:16:30) tak pokud je k tomu svolnej... a jak na tom je s realistickou kresbou a s malbou?
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:22:25) Ráchel, no, asi takhle - jeho učitelka na ZUŠ mi řekla, že by to podle ní bez problémů zvládnul, ale nechce ho nutit, protože je "vyhraněnej". Takže to vypadá asi tak, že na výtvarce ostatní děti pracují podle zadání a syn si jede po svým a dělá si svoje věci. On si teda sám uvědomuje, že by MUSEL a občas se i přemůže k tomu, aby něco realistickýho nakreslil, ale je to na tý úrovni, že to nedělá rád, ale jen proto, že by se to po něm na těch zkouškách chtělo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 11:26:43) Monty, a já osobně bych ho, bez ohledu na to, jestli biologie nebo výtvarka, nutila do jazýků, bez těch se neobejde no a samozřejmě matiku a češtinu, protože jak tu někdo psal, 2-3 v tomto věku není nic moc, bude to všechno těžší a pokud se nezlepší, tak na gympl a tím pádem biologii nemusí ani myslet taky musí počítat s tím, že jeho se už bude týkat povinná maturita z matematiky, takže jakýkoliv obor s maturitou je o tom, že zabere v matice, bez matiky se k biologii nedostane
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:28:10) Yuki, s jazyky problém nemá, ty mu jdou a baví ho. Což je pro většinu dětí ideální kombinace.
|
|
|
Bouřka |
|
(25.11.2014 11:29:13) V obou oborech bude MUSET zvládnout spoustu věcí, které ho nebudou bavit. Biologie není jen o zvířátkách a kytičkách, krom tý matematiky, chemie a fyziky, se tam bude muset prokousat i bunkou, genetikou, molekulární biologií (jak já ji nesnášela), fyziologiema, i obecná ekologie je dost matematická záležitost. Fakt bych volila cestu, co nejdéle rozvíjet oba zájmy a ono se to nějak vyvrbí. Jo a bylo by dobrý, aby se zapojil do biologických olympiád, přiblíží mu to obor, i když nebudou zrovna na jeho milované téma.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 11:33:59) jj, měl jsme loni jednoho kluka strašně šikovnýho sedmáka, který se vrhl nadšeně na biologickou olympiádu, fakt toho věděl o zvířatech i rostlinách víc než já jenže ho nebavila ani matika, ani skoro nic jinýho no a pak v olympiádě zjistil, že je to na téma světlo a tam byla i fyzika, chemie, a kluk prohlásil, že ty studijní materiály k tomu ani číst nebude, že toto se učit nebude
tak baví ho biologie nebo je na úrovni šikovnýho školkáče, který má rád zvířátka a kytičky?
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:38:55) Yuki, no, jeho opravdu baví biologie, jen má specifický způsob myšlení, kterej já třeba chápu, protože to mám dost podobně, ale neumím to asi srozumitelně vysvětlit.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 11:47:57) jen aby se tím specifickým přístupem byl schopnej tu biologii naučit, je spousta věcí ,který nemají logiku a dlouho za nima není vidět důvod, proč se je učit
věda je dřina, je to práce bez pracovní doby. to sice umění taky, ale umění můžeš dělat doma, kdežto vědu musíš dělat někde v laboratoři a bez ostatních se neobejdeš. V umění si jedeš po svým a spolupracuješ třeba s vydavatelem, nebo s někým, kdo to nějak dodělá, ale ve vědě spolupracuješ přímo se spoustou dalších lidí vy všichni jste pak závislí na spoustě dalších lidí a všichni musí být nejlepší, jinak ani jednotlivec nemůže vyniknout
v umění vyniknout ten jeden může, i když ti klem jsou slabší - když je potřeba, najdeš jinýho vydavatele, najdeš jinou agenturu, ale umělec dělá hlavně sám za sebe
vědec dělá v týmu a za tým
to bych taky brala jako kritérium, jestli se dokáže podřídit
|
|
|
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:35:34) Bouřko, z toho, co popisuješ, nebude mít problém asi s ničím, kromě té matiky - a ne kvůli tomu, že by na ní byl úplně blbej, ale prostě proto, že není moc ochotnej pracovat podle zadání a myslet na to, kde má být jaký znamínko. U češtiny je podobný s i-y. Je to daný, nemůže se u toho přemýšlet, nemá to pro něj žádnou "skrytou logiku", takže to vytěsňuje. Naopak třeba u fyziky je toho samostatnýho přemýšlení a aplikace v praxi (nevím, jak moc to píšu srozumitelně - on je typ, který neumí mechanicky vkládat i/y nebo dodržovat rovnice podle toho, jak se to po něm chce, protože už nevidí nic "za tím", ale když má možnost ve fyzice na nějaký zákon přijít sám nebo si něco logicky odvodit, tak v tom je dobrej) dost, takže s tou potíže nemá. Chemie ho tuším bude taky bavit, genetika určitě, to ho baví už teď.
|
Eržika. |
|
(25.11.2014 11:39:37) hele Monty, a jsem zase u té školy, kde nepřipouštíš diskusi, že by jiné systémy učení než "klasika" by mohly být zajímavější, přínosnější a rozvíjející.
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:43:44) Eržiko, ale to je úplně jinej problém - já si třeba myslím, že větnej rozbor je zbytečná věc, ať se učí jakkoli, a neumět ho nepokládám za známku nevzdělanosti.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 11:48:44) na větný rozbor mám stejný názor, ale neumět ho znamená neodmaturovat z češtiny
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:53:32) u maturity po nás větný rozbor nikdo nechtěl
|
jentak | •
|
(25.11.2014 11:55:05) Ne? Tak já ho tam zrovna měla - krom dalšího.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:57:56) vůbec. měli jsme sloh a literaturu. vůbec jsme na gymplu už gramatiku a pravopis skoro nedělali, to už máš umět ze základky
|
jentak | •
|
(25.11.2014 12:00:10) No to my taky, ale věděli jsme, že to tam bude a bylo na tom, kdo si to zopakuje a kdo ne /tedy zopakuje ze základky/. Učitel na střední s náma projel, co je třeba vědět apod., ale kdo se na to koukne, byla jeho věc. A v každý otázce něco z toho větného rozboru bylo.
|
|
|
|
Monty |
|
(25.11.2014 12:02:42) My teda taky na střední neměli vůbec gramatiku, ale já nechodila na gympl. Maturita byla z literatury a ze slohu.
|
jentak | •
|
(25.11.2014 12:04:46) Já taky nechodila na gympl a taky jsme se už větným rozborem nezabývali. Myslím, že trochu bylo opakování v prváku, ale pak už ne. A přesto se maturitní otázka skládala z literatury plus větného rozboru. Písemná byla slohová.
|
|
|
|
radka | •
|
(26.11.2014 10:22:38) co pořád máte proti těm větným rozborům? ty jsou založené celé na logice - kdo, co, jaký, s kým, proč, jak - a máte dokonale rozebranou větu
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:52:23) jenomže na gympl se bez něj nedostaneš
|
|
...j.a.s... |
|
(25.11.2014 12:02:46) Monty, níž píšeš Anglie-Francie. Možná oba moc tlačíte na pilu. Nepodporovala bych ho v tom, aby se upnul jen na Anglii nebo Francii, život se různě zamotá a pak bude zklamaný, že ztratil svůj sen. Nakonec může být spokojený třeba na Novém Zélandu. Chápu, že se v synovi vidíš a chceš mu pomoci. Všimla jsem si, že mnohem šířeji popisuješ jeho biologické nadání. Myslím, že na uměleckou dráhu jsou komiksy málo. Pokud je syn kreativní a baví ho kreslit, pak tohle může využít i v přírodovědě. A asi bych ubrala na stylu: "on, co dělat nechce, to dělat nebude". To je cesta do pekel. Myslím, že na škole není nic horšího, když někdo byť nadaný se upne jen na jednu věc a je přesvědčený, že nic dalšího dělat nemusí, protože v tom nevidí smysl. To je dost alibistické. Ať už bude spolupracovat s kýmkoliv, patrně nebude moci dělat jen to jedno téma. Nechci snižovat zájem komiksů, třeba bude druhý Saudek. Ale jdou mu i ostatní věci? Kreslení figury, zátiší, je v tomhle stejně nadprůměrný? To je totiž jenom začátek.
|
Monty |
|
(25.11.2014 12:06:17) Jasněnko, nedělá jenom komiksy, psala jsem jen, že by ho bavily nejvíc. Komiksy a kreslený vtipy. Ale kreslí samozřejmě i jiný věci, dělá různé ilustrace, "kubistické koláže", hraje si s perspektivou, s barvou, trochu i fotí, upravuje fotky a natáčí a stříhá si vlastní videa.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.11.2014 12:11:38) Monty, to je všechno zatím zábava, je malý, je mu 11, možná 12, ještě bude dlouho na základce a mezi tím ho třeba přestane nebo začne něco bavit teĎ mu jen ukazuj, co existuje, jaký jsou možnosti a co je pro ně potřeba udělat, zrazuj ho zatím z nějakých jednosměrných plánů
teda ono to moc nejde, můj syn už od 1. třídy chce studovat geologii na Islandu :)) ale teĎ už k tomu přidal to, že zároveň bude studovat nějakou matiku, takže on ose to vyvíjí a něco bude jako základ a něco jako koníček, ale teď je ještě strašně brzo říct, jak s to vyvine, má čas a potřebuje informace, ale ne rozhodnutí
|
|
...j.a.s... |
|
(25.11.2014 12:13:23) Tak to je jiná. Líbí se mi, jak to popsala margráta. Gympl a vedle toho umělecké kurzy nebo naopak ty přírodovědné. Pokud tápe, nenutila bych ho se kolem 12-13 let rozhodnout. Třeba dozraje k úplně opačnému rozhodnutí. Nebo minimálně dozraje k tomu, že se rozhodl správně. Vem si, že se rozhodne pro Hollarku, zavře si dveře na gympl a přírodovědnou vejšku a bum. Něco se na Hollarce po a co pak? Když by během dospívání došel k tomu, že až tak ho už to umění nebere? Nebo máš ambice, že ať už bude v umění jakýkoliv, že ho díky kontaktům někam protlačíš?
|
Monty |
|
(25.11.2014 12:15:52) Jasněnko, takový kontakty ani možnosti nemám, já mu můžu pomoct jen když bude dobrej, jinak se na mne každej vykašle.
|
|
|
|
|
Martina, 2 děti | •
|
(9.12.2014 11:42:28) Chápu, že větný rozbor je nuda, ale: - je to logické, - je to základ správného formování vět. Bez větného rozboru se nejde správně naučit psát čárky v souvětích, např. čárky před "a".
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.12.2014 12:06:26) problém je jen v tom, že k tomuto většina dětí stejně nedojde, skončí u rozpoznávání přívlastku shodného a neshodného, znázorňování slov v diagramech pod větou v kolečkách nebo čtverečkách, podtrhávání modrou vlnovkou nebo červenou čárou, případně snad i zeleně a t praktickýmu využití se na základkách nedostanou vůbec a na středních málokdy, na gymplu snad ano, a to by jim stačilo se ty větný rozbory učit až tam
|
|
Monty |
|
(9.12.2014 12:08:49) Martino, kdepak, já větný rozbor neumím, nikdy jsem se ho neučila, a problém s formováním vět fakt nemám. Čárky možná píšu někdy špatně, ale ona se zrovna pravidla psaní čárek v průběhu doby mění, takže to, co jsme se učili ve škole my, už tak docela neplatí.
|
|
Lída+4 |
|
(9.12.2014 12:31:05) Martino, ale kdepak, větnej rozbor jsem ani k tomu nikdy nepotřebovala. Stačilo mi mít to "načtený".
|
Martina, 2 děti | •
|
(9.12.2014 13:00:11) Lído, můj děda je třeba cizinec, nikdy se neučil ani vyjmenovaná slova, ani shodu přísudku s podmětem a píše česky lépe než většina Čechů. Taky to má načtené. To ale neznamená, že by se ve škole neměla učit vyjmenovaná slova. Já ti třeba s klidným srdcem můžu říct, že přestože jsem vždycky četla a stále čtu hodně, tak jsem se všechna ta pravidla musela poctivě našprtat, protože jinak bych psala jako negramot. A i tak mi občas něco ujede. Prostě ne každý má tu obrazovou paměť nebo co to je.
|
Lída+4 |
|
(9.12.2014 13:24:27) Martino, nikdo z nás tří sourozenců se vyjmenovaný slova učit nemusel, a totéž platí pro dvě z mejch dětí (z těch dvou, který to potřebovaly, je jedno dyslektik). Řekla bych, že je naprosto nadbytečný vyžadovat aktivní znalost SEZNAMU vyjmenovanejch slov po dětech, který už v tom věku chyby tohoto druhu nedělají - jeden z mejch synů a já jsme i/y v kořeni slova psali správně už někdy kolem 5 let věku.
|
Martina, 2 děti | •
|
(9.12.2014 14:25:34) Tak to klobouk dolů. Nemůžeš ale popřít, že v tomto jste absolutní menšina. Většina pětiletých dětí i/y neumí. Pokud má učitelka ve třídě děti, které mají takové mimořádné schopnosti, seznam vyjmenovaných slov by po nich vyžadovat nemusela. Osvícená učitelka by ho asi nevyžadovala. Ale učit to přece musí, pro ostatních 99 procent dětí, které to neumějí, ne?
|
Lída+4 |
|
(9.12.2014 14:30:23) No, po mně to bohužel chtěli. Naprostá ztráta času.
|
|
Líza |
|
(9.12.2014 14:30:27) A tak já zas nevím, jestli je to 99 procent. Vyjmenovaný slova pro mě byly zbytečná básnička, pro jednu z mých sester taky, pro jednu z mých dcer taky. V naší třídě nás bylo takových pár, kdo jsme psali i/y intuitivně tak, jak jsme měli načteno. Tak to s těmi procenty nebude tak horký. Samozřejmě víc je těch dětí, pro které je nutnost se vyjmenovaný slova naučit, aby to psaly správně, to nepopírám.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.12.2014 14:27:06) to znám, moji starší ani jeden neumí vyjmenovat vyjmenovaný slova a oba píšou diktáty bez chyb, i ten dyslektik :)
|
Lída+4 |
|
(9.12.2014 14:31:03) U nás jeden z těch dvou, co to nikdy nepotřebovali, je dysgrafik. Dyslektik je naproti tomu úžasně jazykově nadanej.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.12.2014 15:41:27) ten můj je matematik, dys má kromě dyskalkulie snad všechny ,který jsem kdy kde viděla, ale statečně se s tím pere, neumí přečíst samostatný slovo, píše strašně, ale bez chyb - teda v češtině, ale zvládá i ty jazyky, s lehkou tolerancí - jenže nějak se nemůžou ani ppp a učitelé domluvit, jestli mu kvůli dysgrafii hodnotit spíš mluvený nebo kvůli dyzfázii spíš psaný text :)))
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(25.11.2014 11:47:15) Mě genetika hrozně bavila na gymplu a chtěla jsem se jí věnovat, jenže pak jsem zjistila, že na tý odborný urovni je to uplně o něčem jiným a že na tohle fakt nemám to správný myšlení. Pokud jde o matiku, já jí prolezla s odřenýma ušima i na gymplu, ale nějak jsem to na vysoký nakonec taky dala. Neměla jsem problém chápat, ale v dlouhých výpočtech jsem se prostě vždycky nějak dokázala ztratit.
|
Monty |
|
(25.11.2014 11:50:45) Bouřko, mne genetika strašně bavila na střední, my ji měli v biologii jeden celej rok (nebo minimálně pololetí), ale s matikou mám úplně stejný problém jako syn. Pokud se nemůžu dostat ke konkrétnímu výsledku, kterej má nějakej smysl, tak mne to nebaví. Milovala jsem slovní úlohy všeho druhu, ale jakmile je výsledek "Anička zaplatila x korun", tak jdu od toho.
|
|
|
Pruhovaná |
|
(25.11.2014 13:09:02) No, matematika je ale právě a ještě víc než fyzika o pochopení, odvozování, souvislostech. Vím to nikoliv že své zkušenosti;-), ale od svého muže, který je z tak vědecké matematické rodiny, že horší to už být nemůže . Obě naše děti naučil právě to, že si ani nic nepamatují, ale na základě pochopení si dovedou všechno odvodit. Pochopitelně uzavírky píšou, kam patří.
|
|
radka | •
|
(26.11.2014 10:20:33) matika je logická celá, tu se naopak mechanicky naučit nemůžeš, nakonec i čeština je dost logická
|
Monty |
|
(26.11.2014 10:55:42) radko, myslela jsem to trochu jinak - v matematice, když tedy mluvíme o té na úrovni ZŠ, se naučíš postup a když ho budeš dodržovat, dostaneš správný výsledek při každé aplikaci toho postupu na daný typ příkladu (rovnice). Musíš dávat pozor na to, abys nevynechal nebo nepřehlédl nějaké číslo, správně pracoval se závorkou, s desetinnou čárkou... není to předmět na přemýšlení, stejně jako čeština, resp. nechce se od žáka, aby přemýšlel nad rámec "tady použiju tento vzorec a tady napíšu takové i/y". Je to sice pochopitelný, protože učit v rámci matiky na ZŠ historii matematiky nebo etymologii slov dost dobře nejde, ale oba ty předměty to činí pro žáka s kreativním myšlením méně atraktivní. U češtiny to zachraňuje sloh a u matiky třeba slovní úlohy, ale když to srovnáš třeba s dějepisem nebo přírodovědou, tak je to celkově "nuda". Konkrétně syn má ve všech sešitech "malůvky navíc", pouze v gramatice a matice ne. Když se s ním budu učit doma, tak ke všemu najdu nějakou zábavnou a zajímavou "omáčku", kromě toho nešťastného větného rozboru a rovnic. Pro dítě, který se učí čistě biflováním a nezapojuje do toho vlastní invenci je to jedno, takové dítě ten rozdíl nevidí a neřeší.
|
Kudla2 |
|
(26.11.2014 11:04:32) Víš co, omlouvám se, jestli se mýlím, ale to mi připadá trošku jako "jsem moc sexy na to, abych se učil ty nezáživný věci/řemeslo", ale obávám se, že bez toho to bohužel nejde (ač to chápu, protože i v mým oboru jsou věci, co mě nebavěj), a pokud by k tomu přistupoval takto, tak bude v pr.li jak Baťa s cvičkama jak s vědou, tak s uměním, protože ty nezáživný věci jsou stavební kameny, bez kterých to prostě nejde.
|
Monty |
|
(26.11.2014 11:14:33) Kudlo, nevím, jestli se mýlíš nebo jak moc platí to, co píšeš. Spíš myslím, že se mýlíš, protože jediný, o čem stoprocentně vím, že to vytěsňuje a staví se k tomu stylem "jsem moc sexy, abych se to učil" je zeměpis, protože tam fakt nevidí jedinej rozumnej důvod, proč by si měl pamatovat, která řeka se kam vlévá a jaký má přítoky. Osobně jsem toho názoru, že úplně stačí vědět, na kterým kontinentě jaký řeky jsou, aby člověk nebyl za vola, když bude hledat Nil u Budapešti, ale to ostatní opravdu nikdy k ničemu potřebovat nebude. Myslím si to proto, že jakejkoli jinej předmět, když ho s ním probírám doma, dokáže vzbudit jeho zájem - možná záleží i na formě, na prvním stupni třeba tvrdil, že ho nebaví dějepis, když byl součást vlastivědy, teď co je samostatně a víc ho hloubky, tak ho baví a dokáže se zapojit. Jakmile přijde na zeměpis, tak je otrávenej jak beruška a totálně bez zájmu. Ale je možný, že se to taky změní, až budou probírat něco jinýho, nevím.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.11.2014 11:18:02) Monty, každý má něco, co ho nebaví, to je normální ale je to takový trénink odolnosti, a taky se to hodí pro budoucí studium - naučit se i to, co mě nebaví, protože i v mým vysněným oboru se najde něco, co mě bavit nebude
něco jinýho je, když má děcko fakt malý IQ a nedokáže se to naučit, ale jak se říká - když se nechce, je to horší, než když se nemůže
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.11.2014 11:05:58) Monty, to je ten největší průšvih výuky matematiky u nás - bez logiky, nuda, naučit se zpaměti postup a pak ho používat bez přemýšlení
o tom ale matematika není a kdo ji učí takto, tak ji učí špatně
je jasný, že je ve třídě pár takových, kteří s naučí vzoreček, postup a jinak nezvládají, ale ti stejně nedojdou k maturitě, takže je zbytečný po nich chtít něco složitýho, ti ať si mají svůj postup bez logiky, ale většina děcek zvládne přemýšlet, jen to po nich chtít
a i ti hloupí zvládnou něco vymyslet, když se to po nich chce a nikdo jim nenutí postupy
pamatuju si na svoje školní léta, když jsem nemohla vstřebat vzorečky na procenta a maminka mi to vysvětlovala selským rozumem a já jsem brečela, že to nejde, protože soudružka učitelka chce vzorečky a jinak to být nesmí
syn o žádných vzorečcích na procenta neslyšel a spočítat je umí a na rozdíl ode mě je nepovažuje za těžký učivo
vraťme matematice logiku a bude pro děcka zvladatelná
co se týká češtiny a i/y - ani jeden z mých synů neumí odříkat vyjmenovaná slova, přesto píšou diktáty na jedničky, téměř nikdy nemají chybu - není to tím, že by znali poučky, možná nějakou znají, ale hlavně hodně čtou a tyto nelogický věci načetli
ubrala bych v češtině na poučkách a přidala bych čtení a čtení s porozuměním a pak by i ta čeština přestala být ak nudná
místo větných rozborů číst a hned by to šlo líp
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(25.11.2014 12:35:11) Bouřko, reálně je to dnes tak, že matice i fyzice se na té biologii může celkem úspěšně vyhnout. Matika už dávno není na PřF UK obor Biologie povinná, může kredity nahnat na jiných věcech.
|
Bouřka |
|
(25.11.2014 14:39:34) žženo, tak na mé škole tomu zdaleka tak není, matematika a několik chemií jsou povinné, od mých dob jim povinně vypadla jen ta fyzika, tu si žádají jen některé obory
|
Žžena |
|
(25.11.2014 16:59:03) Bouřko, tak já jsem, vzhledem k tomu, že Monty je z Prahy, mluvila konkrétně o Univerzitě Karlově
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.11.2014 11:29:37) to by teď holt ale musel začít fakt pilovat. vím, jak na tom byla dcera - ta se nakonec na grafickou vybodla, protože ji ten dril, kterej je nutnej, odradil.
|
|
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(25.11.2014 11:07:00) Kdyby ses zeptala před 5-ti lety, napsala bych věda, teď klidně umění. Syn má dvě kamarádky, jedna při volbě, kam dál řekla rezolutně, hudba, druhá malování. Alternativu nepřipouštěly ani jedna na varování jak se tím budou živit, nedaly. Dneska jedna končí konzervatoř a velmi dobře si vydělává jako učitelka hudby i když u učení zůstat nehodlá. Druhá je na nějaké výtvarné škole a taky má dost lukrativních brigádiček v oboru.
|
|
|