Černá kronika |
|
(20.10.2014 19:49:00) Máte někdo představu, jak by to mělo fungovat? Teď o tom mluvili ve Zprávách a týkat by se to měla snad všech OSVČ. Mluvil tam jeden starší plynař, že si to vůbec nedovede představit, že by se s pokladnou měl nosit k zákazníkům a že neumí ani s počítačem a přitom z pokladen by se mělo něco odesílat přes interner rovnou na finančák, měl by se zadávat nějaký kód a následně vytisknout stvrzenku, tzn. nosit sebou i tiskárnu? A pořizovací cena taky asi nebude pár stovek, že? Je to jen nějaký planý poplach nebo to opravdu budou muset mít i drobní řemeslníci, co nikoho nezaměstnávají?
|
Patejl1 |
|
(20.10.2014 20:10:44) Nevím co bylo ve zprávách, ale ja jsem jedině pro registrační pokladny. V polsku je mají, na Slovensku je mají a fungují.
Nejlevnější mobilní registrační pokladna stojí cca 5 tis a můžeš si jí představit jak účetní kalkulačku s tiskem.
|
kreditka |
|
(20.10.2014 20:31:27) jj podobné zařízení k nám nosil chlap co odečítal vodoměry a šlo to bez problémů
|
|
Černá kronika |
|
(20.10.2014 20:37:46) aha, já si tu pokladnu představovala podstatně větší plus kabel a tiskárna...., no nic.
|
|
Černá kronika |
|
(20.10.2014 20:39:49) No ale když bude chtít kadeřnice, řemeslník atd. zaplatit se souhlasem zákazníka hotově mimo tu registrační pokladnu, tak to přece taky půjde udělat, ne? Jaký tedy má ta reg. pokladna smysl, pokud to půjde obejít?
|
Martina, 3 synové |
|
(20.10.2014 21:21:34) Udělá se "účtenková loterie".
http://www.novinky.cz/ekonomika/336117-slovenska-uctenkova-loterie-zvysila-prijmy-statu-jen-nepatrne.html
|
|
|
DaVinci |
|
(20.10.2014 22:12:14) Rekove meli registračnípokladny lléta a dotáhli to k bankrotu.
|
|
Pečená sušenka |
|
(20.10.2014 22:50:52) To jsou vykriky do tmy. Registracni pokladny nic neresi. Danove uniky budou dal. Poljud bude mit remeslnik klienta, ktery nebude chtit uctenku, tak mu ji proste nevyda i kdyby mel 10 registracnich pokladen. Jak uz tu nekdo psal nize, registracni pokladyny danove uniky neresi. Akorat zatezuji financne, casove apod. a to se zase odrazi v rustu cen.
Zajimave je ze nejmensi problem s tim maji ti, kteri vetsinou nikdy nepodnikali a jako OSVC nevydelali ani korunu - a preci nejakych 5tis. pro ne nic neni. Kolik asi musi kadernice ostrihat hlav nez vydela 5tis., kolik asi musi opravar prace opravit pracek nez je vydela... apod..
|
Patejl1 |
|
(20.10.2014 22:55:25) Registrační pokladny mají krýt především drobné prodejny typu večerka, grilovaná kuřata, párky v rohlíku kde jsou obrovské úniky.
Žádné řešení není samo spásné, ale přispívá k celkovému řešení.
Řemeslník nemusí tahat, žádnou pokladnu, může použít účetní software s fiskální pamětí.
Podnikatel, který nemůže dát do vstupů podnikání 5 tis. nemá podnikat. Podnikání je soustavná činnost za účelem zisku.
|
Ambra | •
|
(21.10.2014 1:55:05) Patejle, obrovské daňové úniky jsou jinde, ne u kuřat a párků v rohlíku.
|
Lída+2 |
|
(21.10.2014 5:11:31) to si myslím taky, stačí se podívat na předražené NB na ministerstvu....to je cena herního NB a né na obyčejnou kancel. práci.....kdopak si tím přivydělal.
|
|
|
Lída+2 |
|
(21.10.2014 5:09:54) Patejl1 a co umělecká řemesla......já třeba jednou za čas něco upaličkuji a prodám.....většinou to odjede do Japonska a podobně....na finančák přiznání daně donesu ....nic netajím....a pokladnu nechci....nevím na co by mi byla.....
A bez živnostáku to na černo dělat nechci....
|
Patejl1 |
|
(21.10.2014 14:06:00) Při platbě převodem nemusíš mít pokladnu.
|
holka anonymka |
|
(22.10.2014 9:51:56) a když celý rok nemám příjem, taky musím mít pokladnu? Pokud jsem kdy příjem měla, tak vydávám fakturu z účetního programu..
|
|
|
|
valeri lavi | •
|
(22.7.2015 0:56:29)
nedá mi neodpovědět...samozřejmě se podniká za účelem zisku..ovšem ne vždy finančního..to máte dosti omezené představy..mohu získat například dobrý pocit a jak jej potom zdaníme? a nechápu, proč by měl někdo říkat, že možná kradu, to mě vadí jako první věc, podávám DP a lejstra mám skladem několik let, tak ať si to třeba kontrolujou, nebo můžou přijíti fyzicky......už tak je s tím plno práce, takže nevím proč bych s tím měla míti další práci?! nahledě na peníze...pokladna, tiskárna, net, školení případných zaměstnanců, servis a v neposlední řadě nákup pásek , které si raději utratím za svoje nápady, jsou to snad moje peníze a můj čas...nebo už ne?
|
|
|
|
|
Dari79 |
|
(20.10.2014 20:31:20) No, ono to myslím tak žhavé nebude.
Vycházejí-li z toho, co říkali asi před půl rokem, že budou chtít zavádět ty on-line účtenky, tak je tu základní problém, a to s připojením na internet. Nedovedu si představit, jak by zavedli povinnost on-line každé platby v hotovosti, když rozhodně celá republika není pokryta wi-fi sítěma (třeba u nás na dědině není pořádně ani signál pro mobily - pro všechny operátory, připojit se tam přes mobil na net je v podstatě nemožné)...
Já třeba přebírám platby v hotovosti leckde (např. na chodbě soudu , u klientů doma atd.), takže ačkoli v kanclu samozřejmě internet máme, tak nevím, jak bych on-line evidovala platbu někde v Dolních Kotěhůlkách... Podobně třeba dopravci (PPL a tak), kteří vybírají v hotovosti peníze, taky kasírují na různých místech. Nebo třeba autobusáci, kteří vydávají jízdenku, kdyby každá jízdenka měla být předem on-line schválena od danové správy, no potěš koště...
Nevím, jak to chtějí softwarově a síťově zabezpečit. Of - line registrační pokladny, to jo, to je jiná, to jsme skoro poslední, kdo to nemá, takže to Babiš určitě zavede. Ale ten on-line systém, no uvidíme, jak se s tím poperou...
|
Martina, 3 synové |
|
(20.10.2014 21:19:46) Ve vlaku i na nádraží se jízdenky vydávají on-line už několik let a problémy s tím nejsou.
|
Dari79 |
|
(20.10.2014 22:42:55) no, to sice teoreticky ano, ale nejsou propojení s finančním úřadem... Jako-já chci vidět tu kapacitu, aby to utáhla... Věřím, že u okýnka na nádraží s tím problém není, ale takový taxikář nebo autobusák, co jezdí třeba z Dolní Lhoty do Horní Lhoty, nastupuje mu tam 15 lidí a všem musí jízdenku "posvětit" finanční úřad, no to bych chtěla vidět...
Navíc ten FÚ to taky musí nějak "spravovat" a s těmi daty pracovat,aby to nebylo bezzubé...
|
Martina, 3 synové |
|
(20.10.2014 23:02:09) Nedomnívám se, že každou vydanou jízdenku kontroluje ministr financí.
Ale pokud nastoupíš do motoráčku z Dolní Lhoty do Horní Lhoty, strojvedoucí ti vydá jízdenku z registrační pokladny, tak to je.
|
|
|
|
|
Macecha |
|
(20.10.2014 21:34:50) A to by je jako měli mít i ti, co mají podnikání jako vedlejší činnost, třeba matky na mateřské, co si jen tak přivydělávají a semtam něco vyrobí a prodají? Nebo babičky na trhu, co párkrát týdně prodají přebytky ze zahrádky? Nezlobte se, ale pro ně je těch 5000 moc peněz.
|
|
já | •
|
(20.10.2014 21:45:38) jsem klidná. Jako podnikatel. jsme přece český národ že jo :) Problém je ale v tom, že registrační pokladna hlídá prodavače, nikoliv daně. Výstup pokladny je majetkem provozovatele, který si ho může upravit jak chce a umí, stejně jako notes nebo číslované účtenky. trochu tedy postrádám smysl pokoladen, neb pokladna slouží MAJITELI pro kontrolu ZAMĚSTNANCŮ - pokladna ze svého principu NEMŮŽE sloužit ke kontrole odvodu DANÍ, protože k tomu konstrukčně není uzpůsobena. To by musela být klinent-serverová aplikace, kdy by celá republika povinně jela na jeden unitární účetní soft, pokladny by musely být 7/24 hlídané kamerovým systémem s on-line přenosem dat, a veškeré transakce by se on-line zapisovaly do centrálních databází berňáku spolu s tím záznamem kamer. Takhle ale žádná registrační pokladna nefunguje.
takže zbytečně vyhozené peníze
|
Macecha |
|
(20.10.2014 21:51:33) Spíš lehce vydělané peníze pro prodejce pokladen...
|
|
Patejl1 |
|
(20.10.2014 22:57:17) I když to nebude online řeší. Řeší to nemožnost jednoduše stornovat doklady, resp. nezahrnout je do daňového přiznání.
Účetní programy to řeší tzv. fiskální pamětí viz. http://business.center.cz/business/pojmy/p2252-fiskalni-pamet.aspx
jejíž princip je standardizován.
|
ja | •
|
(21.10.2014 8:25:54) V pohode. Do fiskalni pameti jsme schopni zasahovat uz 3 roky co pokladnu mame
|
|
|
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 6:56:19) http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/v-mediich/2014/chorvatsky-recept-na-neplatice-dani-17726
* Spoléháte na elektronickou registraci tržeb, a vyjeli jste dokonce sbírat zkušenosti do Chorvatska a Maďarska. S čím jste se vrátili?
Spoléháme - to je trochu silné slovo. Spíše bych řekla, že to může přispět ke zlepšení morálky běžných poplatníků. Avšak přínos těchto opatření pro rozpočet bude zřejmě nižší než boj proti velkým podvodníkům. Jinak ale jsou dojmy z našich cest veskrze pozitivní. Systém elektronické registrace musí být efektivní, měl by se dát zavést rychle a s co nejnižšími náklady pro poplatníky. Proto je pro nás vzorem Chorvatsko. Příslušný software, který umožní on-line napojení obchodu, dílny či restaurace na finanční úřad, tam je možné vložit do už dříve pořízené pokladny, notebooku, ale třeba i do tabletu. Pokud jsou nějak napojeny na tiskárnu, z níž vyjede účtenka. Odpadají přitom problémy s certifikací výrobců speciálních pokladen i servisních firem, vše se zjednoduší a zlevní. Podle chorvatské zkušenosti to zatím vypadá, že roční náklady by nepřevýšily stovky korun.
* A v Maďarsku?
Tam přece jen mají systém napojený na fiskální paměti v pokladnách, což znamená vyšší pořizovací náklady a právě onu certifikaci. Protože se chceme vyhnout zbytečnému úřadování a s ním spojené potenciální korupci, tak nám více vyhovuje chorvatský model. Rozhodně nechceme vymýšlet nic vlastního, když se můžeme poučit ze zkušeností jiných a ušetřit čas.
* Kdy tedy elektronickou registraci zavedete?
Nejvíce času zabere zřejmě výběrové řízení na firmu, která nám dodá aplikaci na sběr a zpracování získaných dat. K české praxi patří odvolání těch, kteří v takové soutěži neuspějí, a tak je na to nutné vyčlenit jeden, nebo jeden a půl roku. Souběžně by běžela příprava a schvalování legislativy. Napsat zákon by nemělo být nic obtížného. Když budu hodně velká optimistka, tak by tu elektronická registrace tržeb mohla být v roce 2016, když realistka, tak o rok později.
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 7:09:20) http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/v-mediich/2014/chorvatsky-model-elektronicke-evidence-t-18660
V Chorvatsku existoval problém s prodejem bez placení daní – turisté, pláže, slunce… daně byly až to poslední. Chorvatské ministerstvo financí ale zavedlo systém elektronické evidence tržeb a podle dostupných údajů začali podnikatelé během dvou let přiznávat o 110 procent větší příjem. I za zmrzliny na pláži se dávají stvrzenky. Opravdu si někdo myslí, že by to u nás nešlo? Že je třeba problém každému podnikateli nařídit, že musí mít tablet fungující na Androidu či iOS, kde si superlevně může stáhnout program a v něm pak účtovat? Program by on-line posílal údaje do datového centra, ke každé účtence by existovalo potvrzení, že datové centrum tržbu zaevidovalo (datové centrum v Chorvatsku odpovídá automaticky do 0,4 sekundy).
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 9:13:42) Pár poznámek k tématu a diskuzi:
Ono těch zemí, kde jsou povinné registrační pokladny nebo elektronické evidence tržeb není moc.
Slušný podnikatel platí i bez elektronické evidence tržeb nebo registrační pokladny. Neslušný si cestu najde (nevydá účtenku, má víc pokladen….). Většinou to v zemích, kde je to zavedeno, má jen malý efekt.
Podnikatel bude muset mít nějaké zařízení s tiskárnou, předepsaný software, připojení k internetu... Pro někoho to bude malá investice, pro někoho větší – může to způsobit problémy nejdrobnějším podnikatelům.
Dává to prostor pro korupci.
Podle mého finanční úřady v současnosti neumí pracovat ani s informacemi, které mají dnes k dispozici (a nemají jich málo), je otázkou, zda budou umět efektivně pracovat s dalšími informacemi.
Pokud budou výjimky, tak se budou hojně využívat, a pokud nebudou výjimky tak to omezí trhy a jiné nekamenné provozovny apod.
Souhlasím s tím, že zdanit veškeré své příjmy je normální.
|
Dana |
|
(21.10.2014 9:27:14) Drobní řemeslníci pokladny obejdou stejně, jako dnes pracují skoro zásadně bez účtenek. Finanční úřady zase nepracují i nyní skoro vůbec. To bude bezvadné, až se na ně navalí tuny dat z nějakých registračních pokladen, to již asi definitivně zkolabují. Když se podívám u nás ve vesnici, jaké baráky si stavějí tady Vietnamci, tak bych chtěla vidět, z jakých "zdaněných" peněz to je. Provokují megastavbami a luxusními auty a finančák vůbec nekoná.
|
|
|
Lukapav | •
|
(11.11.2014 10:54:39)
Já myslím, že nejviditelnějším dopadem pokladen budou statisíce nových nezaměstnaných z řad živnostníků. Nevím jaké má kdo iluze o ziscích z obchůdků a hospůdek na maloměstech. Ty minimálně z 50% skončí - to je skutečnost. A když už se chce někdo vidět v Chorvatsku, ať bere v potaz také jejich marže, na ty češi nikdy nepřistoupí. Ve finále půjdou tržby do zahraničních řetězců a dalším nepřítelem tak budou moci být třeba "polské potraviny" (na Slovensku maj ty špatný zas maďaři).
|
Kreaty |
|
(11.11.2014 11:02:43) proč by skončily malé obchůdky? Ty dnes neplatí daně podle tržeb?
|
|
|
|
|
Filip Tesař |
|
(21.10.2014 8:47:48) Měl by stačit i jednoduchej tablet nebo ještě spíš chytrej telefon.
Nezavrhuju to, protože to minimálně zvýší obšcný povědomí o tom, že daně by se platit měly, že normální je platit. Kdyby to bylo na mně, jakože není, spojil bych termín povinnýho zavedení pokladen s nějakou menší daňovou amnestií (do určitýho limitu, ne pro velký grázly, ale pro řemeslníky s jejich věčnou otázkou: "Potřebujete na to fakturu?").
Ta věc má ale dva konce, brát to jenom z jednoho je samoúčelný. Lidi budou platit daně, pokud budou mít víc důvěry ve stát. Strach je krátkodobý řešení, bububu funguje rok-dva, pak už se hledaj cesty, jak systém přečůrat, nějakej efekt zůstane, ale bude závislej na intenzitě kontrol. Pokud budou mít lidi pocit, že stát vynakládá peníze v zásadě účelně, bude pro ně racionálnější nedělat si nervy, daně odvádět, nanejvejš mimo nějakou bokovku pro rodinu nebo dobrý známý, a občas si zanadávat na daňovou sazbu (v tomhle si léta dělala chybnej obrázek ODS a většina český pravice, která se soustředila na prostou výši daní: jenže lidi obvykle zajímá výše daní v kombinaci se způsobem jejich vynakládání, a pár procent dolů nikoho moc nevytrhlo, protože lidi měli pocit, že se jednak rozhazuje víc, než těch pár procent, jednak že se stejnej podíl bude rozhazovat i dál, bez ohledu na výši daní).
Uvidíme, co zákon o státní službě, osobně mu moc nedávám, bez generálního ředitelství státní služby, což si vymohla pravice, je to víc formalita než změna. Dál se uvidí, co s povinným zveřejňováním smluv, pokud se to taky podobně vykleští, z řízení státu coby firmy zůstane tak akorát "pan generální má vždycky pravdu," - a to je ta optimističtější varianta (pesimističtější je "majitel má vždycky pravdu").
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.10.2014 8:55:00) mě by zajímalo, jestli registrační pokladnu budu muset mít jako živnostník, který od nikoho žádnou hotovost nikdy nebere. Pouze fakturuji a faktury jsou mi propláceny na můj účet..
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 9:14:46) Pokud jsi plátce DPH, tak by od roku 2016 mělo být elektronické tuzemské souhrnné hlášení.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.10.2014 9:22:41) nejsem a asi zatím nebudu
|
|
Černá kronika |
|
(21.10.2014 9:27:44) No a co mají dělat takový OSVČ, kteří umí dobře svoje řemeslo, ale i poslat obyčejnou SMS je pro ně problém. A znám takových docela hodně. Já vím, řeknete mi na to, že nemají podnikat, pokud jsou až tak blbý....
|
Točená vanilková |
|
(21.10.2014 10:30:48) No právě.... Jak píše Filip, měl by stačit jednoduchý tablet nebo chytrý telefon. Kolik já znám lidí, kteří si chytrý telefon prostě nekoupí, protože by nebyli schopni se s ním naučit. Koneckonců, i tady byla diskuse, kde se k tomu spousta uživatelek přiznalo, a to jsou holky, co je pro ně užívání počítače samozřejmostí. Natož taková starší paní, pán, kteří i s tou esemeskou chodí za vnoučaty, aby jim ji přečetla.
|
jentak | •
|
(21.10.2014 10:34:25) To máš jedno, pokud na to bude zákon, tak koupí a naučí se je ovládat, nebude zbytí
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.10.2014 13:04:56) stát nařídí = podnikatel koupí a bude používat. A zaplatí to kdo? Podnikatel. V zemi, kde se živnostníků musí zastat dokonce už i komunisti, nemám slov...
|
jentak | •
|
(21.10.2014 13:07:23) O tom nemluvím - mluvím o tom, že pokud se to schválí, tak nebude o čem diskutovat. Jinak když jsme u té těžké fin. náročnosti pro podnikatele - tak si nekoupí mobil za desítku, ale reg. pokladnu. Zrovna tohle je naprosto min. problém.
|
Černá kronika |
|
(21.10.2014 13:45:32) Tak to prrrr, manžel si nekoupil mobil za 10 000 Kč, ale za 300 Kč, právě proto, aby zbytečně neutrácel a navíc funkce v chytrým mobilu nevyužije, je z těch případů, kteří horko těžko přečtou SMS, ale s psaním jde raději za dětmi nebo za mnou.
|
jenak | •
|
(21.10.2014 14:07:23) No vidíš - tak si nakonec polepší a jako další plus se něco naučí
|
|
|
|
jentak | •
|
(21.10.2014 13:08:24) Jinak o tom, jak se tzv. zametá s živnostníky - o tom vím své, chudáčci malí
|
Macecha |
|
(21.10.2014 15:10:26) Doporučuju vyrazit na exkurzi za bohatými živnostníky třeba na jesenicko,tam se to lidmi, co nevědí, kam ulít peníze jen hemží...
|
|
|
|
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 11:07:00) Já jsem zatím moc chytrých telefonů s tiskárnou, ze které se dá vytisknout účtenka neviděla. Určitě to nebudou ty nejlevnější.
|
|
|
|
|
|
Macecha |
|
(21.10.2014 11:01:20) Je to zvláštní, jak tady někteří tak fandí dalšímu osekávání demokracie. Proč by si proto, že někteří podnikatelé nepřiznávají všechny příjmy, měli i ti poctiví pořizovat nějaké pokladny, chytré telefony a další pro ně nepotřebné koniny. To by bylo řevu, kdyby třeba kvůli týraným dětem pravidelně kontrolovali úplně všechny rodiny,jestli se správně starají, nebo třeba šacovali každého nakupujícího v supermarketu, protože se hodně krade...Finanční úřady by měly kontrolovat hlavně ty, u kterých mají nějaké podezření. A hlavně by se měla vláda zamyslet nad tím, proč ty úniky vznikají. A to je asi každému jasné...
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 11:05:50) Ono je i otázka, jaká bude struktura těch dat, které půjdou státní správě. Nebude tam u těch, kteří platí kartou, i jméno kupujícího? O jaké všechny informace se jedná, to se zatím veřejně neřeklo.
|
|
|
Žžena |
|
(21.10.2014 11:56:59) Registrační pokladny jsou stále ve stadiu planého poplachu. Tzn. mluví se o nich, ale zatím reálně nehrozí.
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 14:26:02) Co je planý poplach? MF plánuje elektronickou evidenci tržeb od roku 2016 nebo 2017.
|
Žžena |
|
(22.10.2014 9:59:27) Plánuje se takových věcí. Zrovna o registračních pokladnách se střídavě mluví už aspoň 5 let. Řešit to začnu, až to projde sněmovnou
|
|
|
|
Jana a Petra |
|
(21.10.2014 14:23:43) Má to být elektronická evidence tržeb, tzn. že to zařízení musí být schopno vytisknout účtenku, musí umět pracovat se softwarem, který vybere MF, a musí být připojeno k internetu on-line, což asi není až takový problém v kamenném obchodě, ale v mnoha situacích to jednoduché být nemusí.
|
|
|
|
|