| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Záseky a změny nálad u 6leté dcery s receptivní dysfázií

 Celkem 17 názorů.
 Zuzka,10,8 


Téma: Záseky a změny nálad u 6leté dcery s receptivní dysfázií 

(21.7.2013 10:20:39)
Dobrý den,
mám 6 letou dceru s receptivní dysfázií,což znamená, že odmala špatně rozumí,řeč se zlepšila, mluví už celkem ve větách, sice šílené agramatismy, ale kdo by to řešil ) jsem ráda, že vůbec sama od sebe něco řekne, má velké problémy se záseky a změnami nálad, myslím si, že je i trošku rozmazlená, jenže bohužel je hodně přecitlivělá a jakékoli zvýšení hlasu nebo jen řeknu, že se zlobím, nastane pláč, který je opravdu úzkostný a velmi si to bere. Snažím se jí zvyšovat sebevědomí, protože ho nemá zrovna velké.
Záseky nastávají z ničeho nic, sedne si, sklopí hlavu a nemluví, klidně to vydrží i 20minut, než z ní citlivým způsobem (zkoušela jsem i bububu ale to nikdy nevyšlo) dostanu, co jí trápí. Místo aby řekla, co jí trápí, tak nemluví nebo pláče. A změny nálad má taky jako když luskne prstem. Odmala si myslíme, že to má spojitost s jídlem (hladinou cukru?), když se napije nebo nají, tak se jí nálady zlepší a najednou se usmívá a dovádí.
Nevím si s tím rady, nechci nic zanedbat,ale nechci dělat z komára velblouda, je to chytrá citlivá holčička, má odklad ŠD kvůli sociálnímu posílení, vědomostně by na 1.třídu už měla.
Nechci jí vídat tak často zaseknutou, dere mi to srdce, s bráškou, který má Aspergerův syndrom, se milují, hrají si a odmala bez sebe neudělají ani ránu, je to vyjímečné pouto mezi nimi, i když syn je opravdu po citové stránce "někde jince", tak sestřičku má zařazenou mezi kategorii, která musí být neustále pod dohledem
Třeba máte někdo zkušenosti se záseky a opravdu prudkými změnami nálad.
Děkuji Zuzka))
 *Aida* 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 11:18:50)
Ahoj Zuzko,
Mam velmi podobnou dceru a dokonce ma I starsiho autistickeho bratra. U nas ji ve trech letech diagnostikovali selektivni mutismus. Pak se ukazalo, ze neslysi. Pote, co dostala naslouchadla, se jeji sebevwdomi zvedlo.
S jidlem obdobne. Absolvovali jsme ruzna vysetreni, vcetne hospitalizace a odberu krve kazde dve hodiny 24 hodin a porovnavani hladin. Pak jsme jeste byli na diagnostickem pustu, kdy nejedla a opet ji pravidelne brali krev. To bych urcite doporucila. My jsme nakonec skpncili na endokrinologii, ale da se tim zjistit hodne veci.
 *Aida* 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 11:20:49)
Sorry za preklepy, pisu z mobilu.
 *Aida* 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 11:28:34)
Jeste se zeptam, dcera ma jen receptivni dysfazii nebo I expresivni? To zasekavani se bych pricitala tomu a nejsme holt kazdy extrovert. Psycholozka pravila, ze se to dedi. Ja si pak vzpomnela, jak jsem se jako dite zasekavala, kdyz me dospely vyzval, abych pozdravila nebo podekovala. Totalni blok. Tak jestli jste ty nebo manzel treba neco takoveho meli?
PS: Ted zdravim I dekuju normalne~:-D
 Zuzka,10,8 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 14:33:52)
Děkuji moc za názory, dcera má jak receptivní tak expresivní, mluva už je celkem obstojná, i když často používá nevhodná slova (nemyslím sprostá) na různé situace nebo pojmenování.
Je to živá veselá holčička, ale ty záseky jak píšete má vždy,když zvýším hlas, tak se blokne a nic z ní nedostanu. Po 20min to vzdám a zajdu za ní zase, pak už mi řekne co jí trápilo, nebo holt začne plakat, no tak to už ji mazlím a říkám, že to nevadí, že musí mluvit, že se to jinak nedozvíme, co by chtěla.
Je jinak bystrá šikovná a má výbornou paměť třeba na pexeso a i písmenka myslím nebudou problém.
Možná to je i povahou, je to hodně paličatá osůbka.
Ty změny nálad mě trápí trochu víc, protože si toho všimlo už i okolí, endokrinologii určitě navštívíme, a ještě EEG by neškodilo.
Je to boj...))
Děkuji moc
Zuzka
 Suza007 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 11:43:04)
moje mladší dítě má záseky, teď jsou jí teprve tři, takže počítám (doufám), že z toho časem vyroste. Problém s řečí nemá, ale když na ni promluví někdo cizí (ještě nedávno do kategorie "cizí" spadala i babička) nebo třeba tatínek zvýší hlas či jí něco zakáže, tak se zasekne a nekomunikuje. Na to zabere jedině moje objetí (doufám, že to píšu gramaticky správně :-)). U toho většinou pojmenovávám její pocity, což sama ještě tak dobře neumí. Něco jako: ty jsi se chtěla koukat na Cipíska, dítě kýve hlavou, a tatínek ti to vypnul, opět kýve, ty jsi teď smutná, pořád kýve na souhlas atd.
 Suza007 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 12:27:19)
u nás se právě s tou malou dá takhle domluvit, problémy s řečí má moje starší dítě (u ní jsem taky používala znakovku)
 Zuzka,10,8 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 14:39:02)
ano určení pocitů, smutek, lítost, ted už si sama říká, že chce "namazlit"...
je hoooodně citlivá, bohužel to má po mě, přecitlivělost, právě bych chtěla předejít tomu, aby mezi dětmi "netrpěla" ale některé věci házela za hlavu...

pokud je někde hodně dětí, nejde na hřiště, prý bude sedět u mě, ani se mnou tam nechce...
adaptace např. v SPC nebo u doktora je dlouhá, museli jsme tam 2x, protože nepromluvila, ale nato jsem zvyklá, vše jí trvá trošku déle, co se nových situací nebo kolektivu týče
se svým bráškou je rošťák 1.kategorie...řekla bych až příliš temperamentní, jakmile je změna....zásek a nastává adaptace...rozkoukávání taky ...asi to opravdu bude povahou :-)
 macčí,Matyáš04,Richard08 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 18:32:51)
Zuzko,
já mám syna s receptivní VD,ale povahově extroverta což je pro něj podstatné plus.Neúspěch si nikdy moc nebral,posměšky nevnímal, já mohla řvát jako tur(vzteky doslova bílá) a on nic.
Teď v září nastupuje do druhé třídy a za ten rok ve škole (hlavně ke konci) se situace naprosto změnila. Je smutný,když má pocit,že se mu někdo směje.Zvednu hlas a on se rozpláče.Neúspěch vnímá a je smutný. Všechny jeho reakce jsou jakoby přehnané,ale přikládám to tomu,že je to vše pro něj nové ..... hodně se snažím mu situace vysvětlovat.
Beru to tak,že to co normální dítě prožívá kolem 4-5 roku naše děti prožívají později a pro ně v nevýhodnějším prostředí ( místo ve školce ve škole ap.) a také je na ně,vzhledem k jejich věku, nahlíženo z jiného úhlu (viz. poznámky typu takhle velký kluk už se přece takhle nechová apod.)Navíc jejich vrstevníci už jsou daleko rafinovanější a sociálně zkušenější ( dokáží se přetvařovat, lhát ... což Mates třeba ještě teď moc neumí a neumí ani lež a přetvářku vnímat).
Vnímám jako pozitivní odklad školní docházky pro děti s Vd,protože se dostanou do kolektivu mladších dětí - tedy dětí blíže jejich úrovně soc. dovedností. V kolektivu ve škole jsem zjistila velice pozitivní vliv dětí z víčetných rodin (většinou holčiček) které se chovají ochranitelsky a velmi vstřícně ,to hodně pomáhá přirozenému zapojení dítěte s Vd do kolektivu.
Po zkušenostech radím dítě nepřetěžovat pobytem na místech,která ho uvádějí do stresu (hluk hřiště/třídy byl pro Matyáše příliš náročný,v malém kolektivu se adaptoval mnohem lépe).Nové zážitky dávkovat po malých dávkách,dopřávat dostatek odpočinku.Nebránit se doprovázet dcerku na místa kam nechce jít sama, i když už to u dětí v jejím věku není běžné. Mě se osvědčilo doprovodit syna na místo ,chvíli si s ním na místě hrát a když se přidalo další dítě (většinou mladší) se nenápadně stáhnout do pozadí.
Pochopila jsem,že v případě dětí s VD (receptivní)ta únava ,i ve zcela běžných situacích, nastupuje mnohem dříve než u zdravých dětí. Oni vydávají spoustu energie na věci,které u zdravého jedince vyžadují energie minimum - porozumnění řeči v kolektivu,vyjádření vlastních myšlenek i pochopení sociálních situací. Je to jako mě někdo poslal na večírek Britské ambasády - je to odpočinek,zábava,velmi vzrušující událost - ale jako pro průměrného člověka a průměrného znalce jazyka by to pro mne zas taková legrace nebyla. Snaha o porozumnění,smysluplnou konverzaci, pochopení a dodržení společenských pravidel by mě brzo vyčerpala ... a to by byla jen výjimečná událost, naše děti v toto "stresu" žijí neustále. Proto si myslím je ta nechuť zkoušet nové věci,měnit prostředí i ta únava a občasné propady se dají snadno pochopit.
U Matyáše většinou bývá lékem na potíže (vztek,melancholie,hyperaktivita) čas, čas na pracování problému ,čas na vývoj ..... nemluví oslovím ho - nechce se mnou mluvit - zkusím to za 10 min ... nesnažím se z něj tu informaci za každou cenu dostat ihned. Vztek - řeknu co mi na jeho chování nelíbí - vzteká se dál - nechám ho 5-10-15 min dle potřeby a vysvětlím znovu ...on se pak většinou omluví. Je hyperaktivní dám mu sklenici mléka a sušenku,nechám ho chvilku hrát si nebo už teď si i číst a naplánovanou činnost odložím.
Nejtěžší pro mne bylo zda zvládne začlenit se do kolektivu,bylo těžké ,ale zase čas ukázal,že to zvládne. Pobyt jsme ,po dohodě s učitelkami a vychovateli upravovali jak bylo potřeba a nakonec se adaptoval velmi dobře. Ohromně mu pomohl program ve škole, řeč i porozumění se úžasně zlepšily .... nejvíce pomohlo čtení a psaní- daleko lépe vnímá slova i lépe sestavuje věty.
Takže shrnu dlouhou řeč .... myslím,že záseky mají souvislost s únavou - hlavně duševní.Dodávání energie u Matyáše funguje - malé svačinky, doplňky stravy.A nebojte se ,věřte dceři ona to zvládne ( já se také bála ,nebudu se tvářit,že ne,ale moje obavy situaci jen zhoršovaly). Když si budete myslet,že je toho na ní moc tak ty stresující aktivity omezte - já to párkrát neudělala a bylo ke škodě věci. Snažte se ji nepřetěžovat, já se párkrát nechala strhnou úspěchem a naložila víc ... nějakou dobu to fungovalo,ale pak nastal zbytečný propad.
Povzbuzovat,podporovat a dát všemu čas na vývoj,zní to primitivně,ale v dnešním světě je skutečně velmi těžké uniknout z toho systému,kde si každý nakládá víc než unese a má bohužel tu tendenci činit tak i svým blízkým,aby vyhověl požadavkům doby.
 Suza007 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 19:39:43)
Macčí,
moc zajímavé, co píšeš. Starší dcera (5 let) má buď slabou vývojovou dysfázii nebo jenom opožděný vývoj řeči a přestože nám na logopedii i foniatrii tvrdí, jak je šikovná (což samozřejmě je), tak se mi zdá, že někdy nerozumí chování ostatních dětí. Prostě sociálně je pořád dost mimo.
 macčí,Matyáš04,Richard08 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 22:43:30)
Suzo, ono to sociální vyčlenění má úzkou souvislost s jakoukoliv poruchou komunikace.Záleží samozřejmě na závažnosti postižení. Matyáš jako těžký,pozdě dgn. dysfatik měl velmi obtížný nástup už do školky.Ve škole ,kde je režim a požadavky na sociální začlenění do kolektivu ještě náročnější než ve školce to bylo opravdu velmi náročné.
Ale pokud vás uklidní pozitivní příklad.I těžký dysfatik,který ještě mezi 5-6 rokem jen obtížně chápal smysl a pravidla komunikace, teď za půl roku ve škole udělal takový pokrok,že i paní učitelka byla upřímně udivená z tak pozitivní změny k lepšímu.
Ten rok byl poměrně bouřlivý, měla jsem pocit,že si všechny ty emoce (negativní i pozitivní) zkouší a jakoby osahává, hledá kam až mohou zajít,jak je kontrolovat,prožít a využít. Vše ve zrychlené a zhuštěném tempu,taková malá před-puberta.Ale začíná mi z toho vycházet milý,empatický, komunikativní kluk (samozřejmě má své vyostřené okamžiky a vývoj ještě zdaleka není u konce.
Asi k tomu posunu přispělo i to,že jsem ho nebrzdila svou přítomností, že si tím na tvrdo prošel sám ( s pomocí paní učitelky a asistentky).I když se nepovažuji za přehnaně ochranitelský typ, přesto si musím přiznat,že již se zvyku ho neustále posunuji tím z mého pohledu správným směrem a vlastně ho ani nenechám, aby si všemi těmi situacemi prošel sám za sebe a získal reálné zkušenosti.
Už ze zkušenosti ... dysfatici dělají pokroky skokem a někdy jsou ty pokroky opravdu až k neuvěření.
 Suza007 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(22.7.2013 5:45:12)
děkuji za odpověď
 fillantropus 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 20:21:47)
ahoj a k jakému psychologovi-psychiatrovi chodíte ? Pomáhá vám někdo s výchovným poradenstvím ? nebo vám to jen diagnostikovali a šlus ? Sémanticko-pragmatická porucha řeči se někdy řadí do poruch autistického spektra, takže by to možná za nějakou návštěvu odborníka stálo se poradit. Kdo vám to diagnostikoval ? Jak často chodíte na kontrolu ?
 Zuzka,10,8 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(21.7.2013 21:00:33)
Děkuji moc za info o Matyáškovi,dcera je v kolektivu nejistá, ale když už kolektiv zná, chová se běžně hravě :-)
souhlasím s Vámi a děkuji za písmenka.

a ano semanticko-pragmatická porucha je diagnostikována u dětí s PAS, můj syn je autista a má také tento deficit.
Dcera ho má napsaný též, ale u ní to spíš přikládám k VD, protože autisticky se nechová naštěstí!!

školy se bojím hodně, kolektiv tolika dětí bude pro ni náročný, je jí sice 6 let, ale mentálně je na úrovni 5-leté..což je opravdu rozdíl...a je opravdu dooost náladová...což mi situaci moc neulehčuje))

zatím přeji hezký večer
Zuzka
 Eržika. 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(22.7.2013 6:48:46)
Zuzko, mám syna s VD expresivní, nyní půjde do čtvrté třídy.
Souhlasím s Macčí, hodně věcí na tyto děti může působit jako přetěžování.
Syn si špatně hledá stálé kamaráda ještě teď, ale už se většinoiu někam přidá. I když teď spal ve stanu sám...
Nejdůležitější je podle mě výběr školy - syn chodí do školy, kde se děti neporovnávají, pracuje si svým tempem na svých věcech a učitelky mají reálnou představu o domácí přípravě - odpoledne už bývá hodně unavený. A může si tam zalézt a pracovat sám.
V předškolním věku jsem mu také kolikrát nerozuměla, a byli jsem pak nervozní a smutní oba. Ale s věkem se to vylepšuje, umí lépe popsat co chce, a ví, že to musí zkusit - o abstraknějích věcech, nebo když má vyprávět příběh, je to pro něho ještě problém.
 Zuzka,10,8 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(22.7.2013 8:57:34)
devcata,dekuji za odpovedi :)))
potesily jste me))
ja mam ochranitelsky vztah k oboum svym detem,syn je asperger a dcera dysfatik,odkoukavaji od sebe jak to dobre,tak i to spatne, maji velmi uzky vztah k sobe,za coz jsem vdecna,jen je to nekdy na skodu :)
me ty jeji zaseky vzdy vydesi,protoze ji chci tolik porozumnet a nechci aby byla smutna,protoze je jinak velmi temperamentni:)
vyber skoly,ano dulezite! chodi do ms specialni,kde je vesela a zvykla,ucitelky ji zboznuji a chvali,do skoly pujde jako syn,do bezne,syn ma asistentku,ale v podstate je samostatny,jen s pozornosti si nekdy ujede do sveho sveta :),ale jinak je to jednickar, s dcerou to bude mozna vetsi kalibr,urcite bude mit IVP ale jeji zaseky...no snad dostane ucitelku,ktera to pochopi...
 .Katka 


Re: dcera 6VD, recept.,semanticko-pragmat.syndrom, záseky, extrémní změny nálad (smutek,radost) 

(23.8.2013 19:10:52)
Ahoj Zuzko, zaujal mě tvůj popis dcerky. Nechceš trochu víc vysvětlit ty záseky? Moc jsem to nepochopila, ty se týkají situací, kdy má něco udělat, něco se od ní očekává? Nebo když není po jejím? Není to takové v podstatě tiché vztekání? To je totiž podle mě docela důležité. Píšeš, že se to stane, když zvýšíš hlas, takže hlas asi zvyšuješ, když nedělá, co má? Zkus to trochu rozvést, něco mě to připomnělo.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.