| Binturongg | 
 |
(27.5.2013 21:46:42) Nečas je vskutku veliký hrdina. Mnoho lidí by takový anální alpinismus bez mrknutí oka nezvládlo:
Členky ruské punkové skupiny Pussy Riot nejsou žádnými bojovnicemi za svobodu a lidská práva. Zneuctily pravoslavný chrám a byly za to, byť příliš přísně, potrestány. Na setkání s novináři to podle rozhlasové stanice Rádio Svoboda řekl český premiér Petr Nečas, který je na návštěvě v Rusku. Přesné vyjádření posléze poslal premiérův tiskový odbor...
|
| Binturongg | 
 |
(27.5.2013 21:47:05) http://zpravy.idnes.cz/necas-v-moskve-o-pussy-riot-dfj-/zahranicni.aspx?c=A130527_152826_zahranicni_paw
|
| Tante Ema | 
 |
(27.5.2013 21:50:16) No. A co tě na tom překapuje. Podle mě se ani nemusel moc přetvařovat.
|
| Binturongg | 
 |
(27.5.2013 21:59:39) Mě to nepřekvapuje. Jen na tu slizkou věc upozorňuju, aby se to nepřehlédlo - média se zrovna nepřetrhnou, zřejmě aby se soudruhů nějak nedotkla. Nějak jsem doposud nepochopila, jak se něco tak nevýrazného, rozkeclého, nemastného a neslaného, bez duše a osobnosti, mohlo stát premiérem.
|
| Agnesss |
 |
(27.5.2013 22:13:50) "Když je někdo podělaný, tak já mu nemohu pomoci. S tím se musí vypořádat sám."
řekl můj oblíbenec KS o Nečasovi v souvislosti s děním v Praze 
Jinak ale za sebe musím říct, že lépe snáším něco nevýrazného a bez duše než přebujelá ega.
|
| Binturongg | 
 |
(27.5.2013 22:31:18) Agnesss - zbabělej přizdis..č je stejně nebezpečný, ne-li víc.
|
| Kudla2 | 
 |
(27.5.2013 23:42:21) přesně tak...
|
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(28.5.2013 10:03:57) Jo, taky jsem si všimla, že to na hlavní straně idnes dlouho nepobylo... Už dlouho mě nic tak nenadzvedlo, normálně politikům nepíšu, ale tentokrát jsem to udělala.
|
|
|
|
|
| rachomejtle | 
 |
(27.5.2013 21:53:07) Mě to taky dostalo. Je to fakt machr. Bože, já se za své politické představitele tak hluboce stydím.
|
|
| leli |
 |
(27.5.2013 22:07:47) Já jsem tam teda o souhlasu s uvězněním nic nečetla, jen o příliš tvrdém trestu a s tím souhlasím, přestože Nečase nemusím. Na druhou stranu ale taky souhlasím s Nečasem, že některé akce Pussy Riot jsou nechutné.
|
| Z+2 | 
 |
(28.5.2013 17:54:35) Které jejich akce nejsou nechutné?
|
| boží žena | 
 |
(28.5.2013 18:08:11) http://m.youtube.com/#/watch?v=ALS92big4TY&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DALS92big4TY http://m.youtube.com/watch?v=AiWu92wvwm8&feature=related http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=mmyZbJpYV0I
Tyhle treba
|
|
|
|
| Epepe | 
 |
(27.5.2013 22:11:01) Debil, to snad není pravda. A dneska to vydání toho podnikatele ... To jsou neskuteční šašci. Na 89 už asi zapomněli.
|
|
| Dee Dee+2 kluci |
 |
(27.5.2013 22:28:14) No,Nečase nemusím,ale s tím začátkem věty souhlasím:
"Členky ruské punkové skupiny Pussy Riot nejsou žádnými bojovnicemi za svobodu a lidská práva. Zneuctily pravoslavný chrám"
Normální hééérečky to jsou, exhiboušky.
Nicméně neuvěznila bych je za to, vo tom žádná.
|
| Alraune | 
 |
(27.5.2013 23:01:30) Asi stejný exiboušky, jako byli Plastici. V normální společnosti je takováhle aktivita legrační, v totalitní společnosti je to svým způsobem zoufalý pokus dát najevo, že ty osobně s ní nesouhlasíš.
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 10:52:23) Cize v normalnej spolocnosti je v poriadku, ked niekto znesvati kostol? Zrejme nie som dostatocne free-cool-in, ale Necas ma pravdu, bolo to obycajne vytrznictvo. Trest je zase ina vec, v civilizovanej krajine by dostali zrejme verejnoprospesne prace a nahradu skody.
|
| Alraune | 
 |
(28.5.2013 10:55:29) Nemyslím si, že znesvětily kostel. Imho tím, že v kostele zpíváš, ho znesvětit nemůžeš. Záznam jsem viděla.
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 11:03:34) Uz som to vysvetlila inde. Ja tam vidim ovela viac vulgarity ako politickeho protestu.
|
| Kreaty | 
 |
(28.5.2013 11:06:19) Aky, to by mě překvapilo, kdyby si to zrovny Ty viděla jinak. Vždy slušná a nechápající, stále a vždy, že?
|
| Kreaty | 
 |
(28.5.2013 11:08:30) Hulvát Zdeněk Troška se svým týmem znesvětil kostel a pozurážel Církev Autor: Ignác Pospíšil | Publikováno: 22.6.2012 | Rubrika: Zamyšlení Ilustrace
Českobudějovická diecéze zažívá trpkou zkušenost s tím, jak se v Čechách nemusí vyplatit, když církev nevlastní kostel. Obec Dříteň, která je vlastníkem kostela sv. Dismase, kde se slouží katolické bohoslužby, poskytla svůj kostel k natáčení nového filmu režiséra Trošky, komedie Babovřesky, aneb z dopisu venkovské drbny.
Kostel samozřejmě není vhodné místo k natáčení filmů, natožpak filmů Troškovských. Nicméně pan Troška natáčel mimo jiné tak, že na Boží Tělo odstranil z kostela “obětní stůl”. Nejsem sice přívržencem této “moderní novinky”, nicméně pokud v kostele je a plní funkci oltáře, je třeba se k ní podle toho chovat. To, co pan Troška předvedl, je vyložené zneužití a znesvěcení kostela.
|
| Filip Tesař |
 |
(28.5.2013 11:22:04) Hm, tak Babovřesky nebyly první. V jižních Čechách u Kocova při natáčení "Z pekla štěstí II" nechal Troška pomalovat zbytky zdejšího kostela černými čerty na rudém pozadí a lhostejně to tam tak zanechal. Pravda, kostel byl dávno odsvěcený, ale neúcta to je pořádná. Jak k bývalému svatostánku, tak k přístupem "využij, je to zadarmo a nestarej se víc." Větší neúcta než co provedly pussyriotky, i když formálně o znesvěcení nešlo - byla to jen stará ruina a ne kostel.
|
| Alraune | 
 |
(28.5.2013 11:24:33) Jenže Troška je "hodnej" a nesouloží se svými kolouchy na veřejnosti :)
|
|
|
|
| Mirek_ | 
 |
(28.5.2013 11:10:29) Osobní útok?
|
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 11:26:19) Vitaminy, pokial pre Teba bolo predstavenie Pussy Riot v kostole vkusne, sposobne a stylove, da sa to napisat aj bez toho, aby si napadala ine diskutujuce.
|
| Alraune | 
 |
(28.5.2013 11:29:52) Ale za nezpůsobná, nestylová vystoupení se zpravidla nezavírá natvrdo na sedm let.
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 11:42:15) A kde som ja napisala, ze vezanie je v poriadku? Alebo preto, ze ich zavreli teraz mam povazovat ich vystupenie za roztomile?
|
|
|
| Kreaty | 
 |
(28.5.2013 11:35:51) vystoupení mně připadalo nevkusné, protože takové mělo být a takových jsem viděla po celé Evropě na všech divadelních festivalech hodně, měla upozorňovat na něco co se děje ve společnosti a je to hodně varující. A stejně tak jsem viděla dámy, které z představení odcházely a ovívaly se, protože tam byli třeba lidé /představte si tu hrůzu!!!/ nazí. A bylo to i na nejlepších Evropských divadelních scénách. Viděla is divadlení představení o zakladateli Applu? A přesto bylo odehráno i na půdě právnické fakulty University Karlovy a s velkým úspěchem, tym se jednalo o homosexuální scény, velmi naturalistické a přesto přítomní profesoři pochopili smysl toho představení a byli nadšení.
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 19:11:42) Tak si sa pochvalila kde si vsade bola a teraz uz iba najdi desat rozdielov medzi divadelnym predstavenim a politickym protestom PR.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Persepolis | 
 |
(27.5.2013 22:28:56) Na Pussy Riot mám dost nejednoznačný názor. Pokud je měli zavřít, tak spíš na psychiatrii. Ale že je Nečas slizoun, tak s tím souhlasím.
|
| Binturongg | 
 |
(27.5.2013 22:33:17) No, ono ani tak nejde o sporné znesvěcení chrámu (ty dámy jsou věřící a poukazovaly na nešvary církve - Hus byl svého času taky dost pankáč ), ale o to, jak leze N. Rusům do konečníku.
|
| M_ |
 |
(28.5.2013 8:38:07) Nevím jeslti věřící provozují sex na veřejnosti a strkají si kuřata do kun*iček. Kdyby aspoň ta jejich strašná hudba za něco stála, takhle bohužel jen lituji jejich děti.
|
| Kudla2 | 
 |
(28.5.2013 8:42:57) pokud provozují sex na veřejnosti, mají být adekvátně obviněny z hrubé neslušnosti či jaký je na to paragraf.
|
|
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 10:57:22) Bin, to nebolo ""sporne"" znesvetenie chramu, to bolo skutocne znesvetenie - boli v chrame v tych miestach, kde nemaju pristup ludia bez vysvetania, cize ho znesvatili.
|
| boží žena | 
 |
(28.5.2013 11:02:01) co je to znesvěcení vlastně?
|
| Alraune | 
 |
(28.5.2013 11:03:59) Řekla bych, že je to církevní, ne právní termín. Když si z mých tarotek vystavíte "záchod", bude to taky znesvěcení, ale zřejmě vás za to nezavřou na sedm let :D
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 11:17:34) Ide o cirkev, bol to pravoslavny chram a o jej veriacich, Tvoje tarotove zachody su im ukradnute ( aj urcite aj ine veci, ktore Ty definujes ako ""znesvatenie"").
|
| Alraune | 
 |
(28.5.2013 11:19:31) Mě jsou zas ukradnuté jejich chrámy :) A v sekulárním státě by církevní prohřešek neměl být trestným činem.
|
| boží žena | 
 |
(28.5.2013 11:42:36) asi tak jen že pod znesvěcení se pak dá napasovat co se zrovna hodí vůbec nečas se stal debilem už u dalajlámy jestli ne dřív a tohle je pokračování už by mohl zmizet nahrabal si už dost
|
|
|
| Kopřiva Dvoudomá | 
 |
(28.5.2013 11:24:05) Ale státní moc zneužila ty věřící k legitimizaci politické represe. Poukazovala na jejich cítění, přestože hlavním problémem byl útok na pár hlavounů. Jinak by za to taky ty ženský nedostaly takovej flastr, ale maximálně pokutu.
Takže mi jednak přijde jako problém, že pravoslavná církev se bratříčkuje se státní mocí, a jednak že vyjebává s vlastníma ovečkama, pardon. Vůbec nešlo o věřící a jejich cítění.
MMCH vzpomeňme si, že jeden takovej nejmenovanej vlítl kdysi do Jeruzalémského chrámu, rozházel tam stoly a kupčíky vypráskal bičem ven. Ešlivá vono mu to nepatřilo, že ho sebrali?
|
| Alraune | 
 |
(28.5.2013 11:28:55) No, oni ho taky sebrali, žejo. A jistě se (pokud to tak bylo) našlo dost lidí, kteří říkali: "Nojo, no, ukřižovali ho, ale dyť věděl, že se to nesmí. Koledoval si."
Mě obecně děsí, kolik v podstatě asi hodných a slušných lidí se dá zmanipulovat ke krutosti. Tady ženské bulí nad každou kravinou, ale to, že zavřeli kvůli kravině mámy malých děti, je nechává chladnými. Neměly zlobit, no. Kurvy. Kurva se zavřít může, bohužel, při politických turbulencích se křesťanskou, židovskou, zpátečnickou, pankáčskou, nebo jakoukoli jinou kurvou může stát skoro každá.
|
| Kopřiva Dvoudomá | 
 |
(28.5.2013 11:33:43) Alraune, no dyť píšu 
Tak tak, napadá mě spousta pěkných a historicky prověřených kategorií, do nichž bych se vešla, a tudíž by mě mohli za bouřlivějších časů a za souhlasu spořádaných občanů pověsit na lucernu
|
| Alraune | 
 |
(28.5.2013 11:36:10) Mě s mou povahou v podstatě ve všech radikálnějších časech, případně v radikálnějších zemích i dnes.
|
|
|
| boží žena | 
 |
(28.5.2013 11:44:44) kurva se může dát i na pranýř to myšlení "kamenování" je v některých dotedka
viz nenávistný příspěvek vanky
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(28.5.2013 13:32:49) mně udivuje, že já jako křesťanka v tom znesvěcení nespatřuji, kdežto nevěřící diskutující ano By mě zajímalo, jetli kdyby se stalo něco takového u nás, tak by se taky rozčilovaly, že jde o znesvěcení...
|
|
|
| Líza | 
 |
(28.5.2013 11:36:15) Kopřivo, pravoslavná církev to má v tomhle a priori o dost jinak než katolická. Ona se bratříčkuje se státní mocí jaksi ze své podstaty.
|
| Kopřiva Dvoudomá | 
 |
(28.5.2013 11:45:13) Lízo, já to chápu, to jsou ty byzantské zvyklosti
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 11:47:09) Tradicia byzantskej despocie.
|
| Filip Tesař |
 |
(28.5.2013 12:12:09) Je to tradice římská, od císaře Konstantina. V západní římské říši to padlo víceméně proto, že tam padlo císařství. Ve východní římské říši to přetrvalo.
A k byzanské despocii: tzv. římské právo, základ našeho dnešního práva, je ve skutečnosti právem byzantským (Justiniánův kodex, z 6. století, kdy po západním císařství bylo dávno veta a platilo tam namnoze germánské zvykové právo, včetně krevní msty apod. - to bylo i u nás, už praotec Čech do Čech podle Kosmy utekl, aby se ukryl před krevní mstou).
|
| Kopřiva Dvoudomá | 
 |
(28.5.2013 12:28:45) Tak jo, Konstantin byl římský císař, ale konec konců přestěhoval se do Byzantionu.
S tím římským právem bych byla trochu opatrná, Corpus Iuris Civilis není jediná římská, resp. byzantská památka, která by inspirovala moderní právo, pouze jedna z posledních, a je ostatně postavená na kontinuitě právních dokumentů a tradic, které vznikaly na území Říma (Lex Duodecim Tabularum, Digesta, edikty atd atd atd.).
Sorry za OT
|
| Filip Tesař |
 |
(28.5.2013 12:36:59) Přestěhoval se do Byzance, ale v jeho době započalo spojení státu a církve, které platilo pro celou říši, jenomže se na západě později přerušilo, zatímco na východě přetrvalo.
Justiniánova kodifikace samozřejmě vychází ze starších římských zdrojů, ale nebyla to jen kodifikace, byla to i standardizace, vyházela se například řada římských předpisů vycházejících ještě z obyčejového práva, mimo jiné těch, které platily pro soudní pře (důležité bylo třeba ustanovení, podle kterého mohl být nevinným uznán ten, za koho se zaručilo 12 svědků, atp.). Takže v Byzanci, za přispění čelných právních mozků té doby, byl z původně poměrně nesourodého odkazu vytvořen ucelený systém. Ale to je odbočka, jen jsem zareagoval na to, že ze škol máme pravděpodobně hodně zažitý poněkud opovržlivý obraz "byzantské despocie", stavěný mechanicky do protikladu k dynamickému Západu.
|
| Kopřiva Dvoudomá | 
 |
(28.5.2013 12:39:05) Jj, beru beru 
|
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 14:00:11) Byzantska despocia v zmysle ze zatial co na zapade rovnost pred Bohom pokracovala ako rovnost vsetkych pred zakonom, tak na vychode ""ma pravdu a pravo panovnik"", najdolezitejsi je stat a vladca, clovek a individuum neznamena nic.
|
| Filip Tesař |
 |
(28.5.2013 14:10:51) Ale rovnost všech před zákonem je pozdní, novověká záležitost. V době, kdy na východě byla Byzanc, na Západě si mohli být lidé rovni nanejvýš v rámci svého stavu, a panovníkovi nebyl roven nikdo. A to pomíjím, že ženy nebyly rovny mužům.
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 14:15:39) V kazdom pripade je urcity rozdie v spravani sa politikov a sluzbe ludu smerom od zapadu na vychod. Smerom na vychod je viac ""miestodrzitelov"" a uradnikov, ktorych obcan iba otravuje.
|
| Filip Tesař |
 |
(28.5.2013 14:18:48) A to myslíš dnes, nebo tehdy?
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 18:30:19) Myslim dnes a myslim, ze to tou tradiciou suvisi. Zatial co v USA politik berie svoje povolanie ako sluzbu ludom, smerom k ""Putinovmu Rusku"" sa to zhorsuje a ludia sa stavaju iba drzym elementom, ktory nema co komentovat, co robi pan prezident.
|
| Filip Tesař |
 |
(29.5.2013 8:45:05) Dnes je dnes a v pohledu na dnešek se můj pohled v podstatě shoduje s tvým. Raný středověk byl ale raný středověk a odtud vede ke dnešku velice křivolaká cesta. Možná relativně nejpřímější byla ve Skandinávii, vzhledem k hustotě zalidnění a jeho rozptýlenosti, a několika z toho plynoucích faktorů: panovník neměl tolik možností efektivně si podrobit celé území. Naopak, do značné míry se tam zachovala obec jako základní stavební kámen společnosti (jinde byly obce společným působením panovníka, šlechty a církve rozbity a základním kamenem se stala rodina). Tradiční obec se postupně, v době, kdy by už teoreticky byly prostředky k efektivnímu ovládnutí území a společnosti, přeměňovala v moderní samosprávu, která se po nějaký čas splývala se státem, který už byl občanský, a pak se od něj začala zase oddělovat.
Možnost rovnost občanů před zákonem se otevřela až díky náboženským třenicím, konkrétně hlavně kalvinistům (především švýcarským) a angloskotským puritánským směrům. Tahle náboženská společenství byla sama o sobě většinou nesnášenlivá k jiným vyznáním a uzavřená, ale nedokázala se ve státě prosadit jako většinová, ale tam, kde nebyla potlačena (třeba ve Francii) zůstala neopominutelným faktorem. Z toho nakonec vyplynula nutnost náboženské tolerance, z níž postupně zase vyplynulo oddělování církve od státu, tedy sekularizace státu a vládce, a na tomto sekulárním základě se teprve mohla uskutečnit myšlenka rovnosti občanů. Když vynecháme otroky a ženy, zazněla v návrhu ústavy USA 1776, která se, podobně jako na ni navazující ústava z roku 1789 stala inspirací mnoha moderních občanských ústav. Volně řečeno, tato cesta začala možná pádem císařství v západní římské říši a tím, že se přerušilo bezprostřední přímé spojení mezi korunou a církví. Ale tehdy nebylo jasně dáno, kde to skončí, představovalo to určitý možný výchozí bod. Pro některé základní formulace v preambuli, právě ty týkající se rovnosti, bylo zřejmě inspirací nepsané právo indiánské irokézské konfederace, tedy úplně jiný historický kořen. Dál myšlenka rovnosti do značné míry vyrůstala ze specifického prostředí kolonií, jednak z nábožensky a etnicky značně různorodého severu, jednak ze západního pohraničí (osídlovaného především přistěhovalci z Evropy, kteří se na cestu museli zadlužit a odpracovávat si pak cestu mnohdy až otrockým způsobem, a snícím o individuální nezávislosti a rovnoprávnosti s kýmkoli jiným). Stejně tak ta myšlenka vyrůstala ze starších britských a holandských politických tradic - ale jen zčásti, a byla ovlivněna četbou a diskusemi s francouzskými politickými mysliteli.
Vyber si ale definitivní pád Říma a smrt posledního císaře nebo jiný libovolný bod v raném středověku, zbav ho kontextu a narýsuj přímku k roku 1776 nebo jinému libovolnému datu v libovolném místě, a máš tradici. Takto politické tradice většinou vznikají: promítáním současného stavu do minulosti. Spoj si třeba současné Putinovo Rusko a Byzanc v roce X, a máš tradici - ale se skutečným vývojem a příčinami dnešního stavu bude mít společného jen málo.
Co kdyby například útok na Zimní palác neuspěl a bolševici byli poraženi? Jak by vypadalo Rusko dnes, celý bývalý východní blok v Evropě a jak by fungoval stát vůči občanům? Do jaké míry by se lišil od opačné strany evropské periférie, Itálie, Španělska, Portugalska? Třeba bys v takové alternativní historii sloužit občanům podstatně lépe než dnes (politický i ekonomický vývoj v letech 1905-1914, byť krátký, naznačoval ledasco). V tom případě bychom si vytvořili jinou tradici, například si uměle spojili současnost s Eklogami nebo Justiniánem a vyzvedávali tradici byzantského právní státu.
|
| aky | 
 |
(29.5.2013 10:38:19) Ja zase v historii vidim priciny a nasledky( ale nie som studovana). Bolsevicka revolucia a komunizmus by nebola mozna v GB, pretoze nema tradiciu despotov Ivana Hrozneho a jeho opricniny ( co opat vychadza z minulosti). Toto mi nieco velmi pripomina - Opričníci měli v podstatě funkci tajné policie. Pátrali po nepřátelích, vyslýchali je a mučili. Stáli mimo zákon, a proto si nikdo na ně nesměl stěžovat. Na denním pořádku byly konfiskace majetku a masové popravy Ivanových odpůrců, a to skutečných i domnělých, konaly se trestné výpravy proti městům či celým újezdům. Jedna z nejznámějších výprav se odehrála roku 1570, kdy bylo odhaleno údajné spiknutí v Novgorodu. Účtování s údajnými zrádci trvalo šest týdnů. Po dobytí města byly tisíce obyvatel mučeny a topeny v mrznoucím Volchovu i s celými rodinami. O život tehdy přišlo na 4 tisíce lidí. Represálie byly namířeny nejen proti aristokracii, ale také proti jejím poddaným...... http://cs.wikipedia.org/wiki/Opri%C4%8Dnina Podobne ako Velka schizma ( dosledok vyrazneho zasahovania panovnika do veci cirkevnych v Byzancii) a ovplyvnenie nasledneho vyvoja a kultury - najvyspelejsie krajiny su kalvinske, pravoslavne vyrazne zaostavaju. Zapad ma tradiciu dialogu, vychod likvidaciu politickych oponentov. A vela ineho.
|
| Filip Tesař |
 |
(29.5.2013 11:12:58) Ale já také v historii vidím příčiny a následky. Ani nepopírám, že východ měl minimálně od jisté doby větší předpoklady k tomu, aby nerozvinul občanský stát, nebo ho rozvinul opožděněji, do menší míry.
Ale spojuji raději prokazatelné, přímé příčiny s přímými následky, klidně i do dlouhých řad - ale ne tak, že si vytrhnu libovolných pár bodů: jeden z raného středověku, jeden z raného novověku a spojím si je se dneškem. Osobní příběh typu: "měl přísné rodiče, v deseti zmlátil spolužáka a dneska sedí v kriminále" můžeš vidět jednoznačně jako předem daný už od těch rodičů. Ale ve skutečnosti těch příběhů tam může být hodně, a ty nevíš, jaký je ten skutečný, pokud znáš jenom ty tři záchytné body (nebo klidně i mnohem víc, ale pořád ti mohou unikat příčiny).
Snadno proti sobě můžeš postavit černé a bílé: Západ má tradici dialogu, váýchod likvidaci politických oponentů. Je to jasné, srozumitelné, umožňuje ti to zaujmout jednoznačný postoj. Ale musíš zavřít oči nad tím, že i Západ má velice dlouhou tradici likvidace politických, náboženských, etnických a jiných oponentů, a zrovna kalvinisté v tom svého času vynikali. A musíš pominout i spoustu dalších věcí. Na jedné straně přidáš čerň, na druhé vybělíš dočista - a máš to.
Co kdyby třeba bolševická revoluce neuspěla? A nemusela. Pak by se vytvářely jiné tradice (až do mongolského vpádu byl vývoj v Rusku hodně podobný střední Evropě, dnešnímu východnímu Německu a Pobaltí). Co kdyby náhodou Hitler uspěl, aspoň do určité míry. Jak by vypadala posthitlerovská Evropa? Jaké zjednodušené tradice bychom asi vytvářeli, kde bychom hledali výchozí body?
Co všechno mohlo mít vliv na ruskou politickou tradici? Co třeba geopolitické postavení (vliv Mongolů, později měkký podbřišek až do carevny Kateřiny ohrožovaný krymským chanátem). A proč se liší ukrajinská, o něco "západnější", svobodnější tradice od té velkoruské? Je to vlivem Západu (Polska) nebo tím, že podkladem byla tradice svobodných kolonistů, hraničářů, osvobozených od poddanství?
Nejvyspělejší země jsou kalvínské, to ano. Je dnešek koncem dějin? Ještě před pěti sty lety byla Byzanc v mnohém vyspělejší: emigrující byzantší vědci a umělci výrazně ovlivnili kulturní i hospodářský rozvoj v zemích, kde hledali útočiště.
|
| aky | 
 |
(29.5.2013 12:01:17) Dobre, tak to napisem inak - vydobytkom zapadu je dialog. Preco sa na Marxove tezy zapadoeuropsky robotnik vykasla, aj ked boli urcene prave jemu a preco sa komunisticke rezimy uchytili v Rusku a oriente? Preco komunisti v Nemecku - Liebknecht, Luxemburgova boli ochotni k dialogom a kompromisom na rozdiel od Vladimira Uljanova, ktory, ked sa mu nepacili vysledky volieb, jednoducho rozpustil parlament? Niektore udalosti su dolezite a maju vplyv, ine nie. Niekde moze byt nieco exces, inde pravidelnost a takmer norma. Proste tie rozdiely medzi vychodom a zapadom vidim a som presvedcena, ze to s Byzanciou a nabozenstvom suvis ma. A plne akceptujem, ze niekto to vidi inak.
|
| Filip Tesař |
 |
(29.5.2013 14:28:25) Pokud myslíš vnitropolitický dialog, souhlasím, jde o výdobytek Západu. Ale jeho prosazení je pozdní. Jinak by nebylo francouzské revoluce, ani americké války za nezávislost. Pařížští komunardi na Marxovy teze nekašlali, a ani východoněmecká Stasi rozhodně k dialogu a kompromisům ochotna nebyla. S přijetím komunismu to také není všude stejné a jednoduché, v Polsku, které bylo nedlouho předtím dlouhodobě součástí ruské a pruské říše s jejich tradicemi absolutistické moci a tajné policie (o poznání výraznější v ruském případě), se komunismus prosadil po tříleté občanské válce. V Československu, kde byla předtím po desetiletí postupně pěstována stále šířeji tradice dialogu, se uchytil bez války, dokonce i bez přítomnosti sovětské armády...
Můžeš na Hitlera hledět jako na exces, i když, kdyby sis rozebrala ideové kořeny nacismu, zjistíš, že to žádný unikátní exces není. Ostatně nacismus také získal v řadě okupovaných zemí podporu výrazně větší, než by bylo úměrné vojenské přítomnosti a a počtu německých bezpečnostních složek. V prvé řadě šlo o Francii. Kdo tedy zaručí, že by to nebylo podobné v Británii? Pominout třeba ten fašismus (který byl nota bene poražen vojensky, uvnitř byl pevný do poslední chvíle) a vyzvedávat dialog znamená vybírat si na jedné straně jen to, co se mi hodí k vykreslení strany, která je mi sympatická.
Vnitropolitický dialog byl mj. umožněn odlukou církve od státu. Věc relativně pozdní, novověká, ale jejím základem je přerušení bezprostřední vazby mezi státem a církví, které se datuje od Konstantina. To by mohl být vhodný výchozí bod, Byzanc potom pokračovala v Konstantinově kursu, zatímco Západ dostal díky zhroucení západního císařství do vínku volnější vazbu mezi státem a církví.
Rusko se však vnitřně až do mongolského vpádu podobalo mnohem víc střední Evropě, Německu a Pobaltí, než Byzanci. A v době mongolského vpádu byla Byzanc už jen stínem, omezeným na Konstantinopolis a větší část Řecka. Uznávám, že řekněme od konce středověku v Rusku postupně sílí a šíří se tradice absolutistické vlády. V té době ale Byzanc neexistovala, a jak tedy dokázat, že zásadně Rusko ovlivnila, když se tak nestalo v době, kdy ještě něco znamenala? Pokud chceš narýsovat přímé spojení mezi Byzancí, opričninou a komunismem , musíš se zkrátka vykašlat se na příčinné vazby a hodně retušovat.
|
| aky | 
 |
(29.5.2013 14:45:53) To, ako bude ideologia vyzerat, ovplyvnuje spolocnost, na ktoru ju aplikujes. A ta spolocnost je formovana vyvojom, zostavaju v nej veci a vplyvy z minulosti, pravo, nabozenstvo. Preto si myslim, ze komunizmus by v GB nebol mozny a tiez ani v Nemecku v takej forme ako v Rusku. V Nemecku bola jeho verzia fasizmus. Neexistuje priama vazba v zmysle ""toto bola jedina pricina, ktora priamo viedla k...."", ale su veci, ktore podla mna ovplyvnili vyvoj spolocnosti a sposobili, ze vznikli rozdiely medzi vychodom a zapadom.
|
| Filip Tesař |
 |
(29.5.2013 14:57:56) O.K., díky za diskusi, zdravím
|
|
| aky | 
 |
(29.5.2013 18:48:12) Je to verzia racionalnej ideologie. Inak Ti kopirovanie ide skvelo.
|
| Inaaa | 
 |
(29.5.2013 20:00:28) Jé, Madeleine se zamilovala do kopírování.
|
|
|
| aky | 
 |
(29.5.2013 22:59:01) To je jako to, ze boli zalozene na racionalnom a vedeckom zdovodneni spolocenskych procesov, ktore nevyhnutne speju k vytvoreniu najdokonalejsej rasy/vitazstvu pracujucehoho ludu a boli zbavene krestanskej zlozky. Rozumies celej vete, alebo mam este nieco dovysvetlit?
|
| aky | 
 |
(30.5.2013 8:48:02) Tak ma neotravuj hlupymi otazkami.
|
|
|
|
|
|
|
| Líza | 
 |
(29.5.2013 21:25:04) "ideologií reakčních vrstev kapitálu" bože, z kterýho století ten text kopíruješ???
|
|
| aky | 
 |
(30.5.2013 8:47:09) A Ty by si obcas mohla prepnut aj na iny program ako komunizmus.
|
| aky | 
 |
(30.5.2013 9:41:16) A Ty si myslis, ze ked verejne odsudis komunizmus tak si nikto nevsimne, ze Tvoje presvedcenie a nazory su take, ze by si ho najradsej zaviedla znovu ( s tym rozdielom, ze to nema byt revolucnou cestou). Tak si to mysli dalej.
|
| aky | 
 |
(30.5.2013 9:50:14) Je mi uplne jedno, co so o mne myslia take ako Ty.
|
|
|
|
| Kafe | 
 |
(30.5.2013 19:18:28) Já se tedy přiznám, že komunismus neodsuzuji, považuji ho za krásnou myšlenku, jen nerealizovatelnou v praxi či pouze v malých pionýrských skupinách (myšleno jako noví osadníci, budující od nuly).
|
|
|
|
| Líza | 
 |
(30.5.2013 21:18:37) Madelaine, co kdybys zkusila argumentovat k věci ;) tenhle výkřik nemůžu brát vážně.
|
|
|
|
|
|
| aky | 
 |
(29.5.2013 15:17:46) Posledna vec - Rusko mozno neovplyvnila Byzanc, ale v kazdom pripade jeho vyvoj ovplyvnilo pravoslavie. Pekny den.
|
| Persepolis | 
 |
(29.5.2013 18:32:02) Rusko hodně ovlinvila mongolská nadvláda. Vládci Ruska pak převzali ten orientální despotický model vládnutí.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 14:11:20) Zabudol si na zakonnik Ecloga a tresty zmrzacenim.
|
| Filip Tesař |
 |
(28.5.2013 14:18:03) Moc nechápu souvislost. Ekloga přišla po Justiniánovi, platila dočasně. A na Západě snad kruté tresty v té době nebyly?
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 18:33:41) The Ecloga had a strong influence on later Byzantine legislation as well as on the development of law in the Slavic countries beyond the Byzantine frontiers.
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/178179/Ecloga
|
| Filip Tesař |
 |
(29.5.2013 8:00:59) Pořád moc nechápu souvislost - proč vlastně Ekloga připomínáš, protože tam byly tresty zmrzačením? Ale asi je to jedno.
|
|
|
|
| aky | 
 |
(28.5.2013 14:18:04) A tu ferovo priznam, ze zaviedol ochranu a zlepsil postavenie zien. Lucim sa, pekny den.
|
|
|
|
|
|
|
|