Delete |
|
(24.3.2011 19:34:18) Součástí testů školní zralosti je i zkouška sluchového rozlišování hlásek. Dítě by mělo před nástupem do školy rozlišit počáteční hlásku ve slově, je dobré (ale ne nutné), aby poznalo poslední souhlásku (uvedený příklad v diskuzi RŮŽE, mělo by poznat Ž). Rozlišit poslední samohlásku, to už je jen k dobru. Jak psala Federika, je to otázka zrání, což ale neznamená, že se to nedá urychlit cvičením (od toho ty předškolní třídy a kroužky jsou, kromě uvolňování ruky a nácviku dalších dovedností). V případě frontální kolektivní výuky je pro dítě určitě lepší, když tuto věc ovládá, protože je důležitá při nácviku čtení a psaní...a ve výuce, kde se od všech dětí vyžaduje ve stejnou chvíli plus mínus totéž, je pro dítě (pro jeho pocity, psychiku) lepší, když výrazně nezaostává...
K nácviku...zkoušela bych to nejdříve opačně....vyjmenovat co nejvíce slov na jedno počáteční písmenko, později zkoušet vyjmenovat slova, která na konkrétní písmenko končí, nejdříve zkusit souhlásku, potom samohlásku. Tím dítě získá představu o pojmech (první písmeno-hláska, poslední písmeno-hláska), a bude vědět, co má v tom slově vlastně hledat....
A pokud třeba ve slově PLOD určí jako poslední T, neměla by to být chyba (protože vyslovovaná hláska je skutečně T), rozlišení slyšené a psané podoby je otázka až druhé třídy...takže je potom vhodnější volit slova, kde se psaná a slyšená forma neliší...
|
Miri30 |
|
(24.3.2011 19:49:43) Ahoj, jak píše Iva. Tak jsem to v podstatě zkoušela. Vyjmenovat slova na začínající první písmeno není problém. Ale opačně, končící na stejné mu prostě nejde. Nemohu na to jít přes písmena jako taková, myslím psaná, protože ta syn všechny zná a když se ho třeba zeptám na co končí "luk" a jemu se to nadaří určit, tak mi řekne, tak mi to napiš, já to pak budu vědět. Pozná to jedině, když to opravdu přeženu s výslovností a udělám lukkkkkkkkkk. Ale jakmile to řeknu normálně nebo si to řekne sám, nepozná nic. Asi je to opravdu o té sluchové zralosti. Ta znalost písmen na začátku mu taky v podstatě naskočila sama od sebe.
|
Delete |
|
(24.3.2011 20:00:20) Miri, tak to s tou výslovností trochu přeháněj a navíc zkus volit sluchově výrazné hlásky, mě napadá R, Ř, Č.... A jako nápovědu bych volila obrázky, protože vymýšlet slova je někdy těžké....Dítě je pak může třídit do skupin podle toho, na co začínají nebo na co končí (musí si je sám vyslovit, nesmí to být u obrázků napsané), dá se to dělat společně nebo i dítě samo... Ale ono je do září ještě půl roku a to je hooooodně dlouhá doba, za kterou ten malý človíček může udělat velký skok....
|
Miri30 |
|
(24.3.2011 20:10:34) Ivo, díky něco takového už děláme, tak v tom budeme pokračovat. Dík.
|
|
|
Federika |
|
(24.3.2011 20:34:42) jo, Miri, jak to bylo u staršího syna,už nevím. Navíc měl odklad, takže při nástupu do školy už to rozhodně uměl. Mladší s nám ahrál slovní fotbal tak od 4 let, te´d mu je šest a je v první třídě, ale ten byl v tomhle směru hodně vepředu. Vzpomínám si ale, že to chtěl s náma hrát v autě hodně brzy a ta poslední hláska mu vždycky nešla, tak mu to David taky usnadňoval tím,že zdůrazňova výslovnost-přesně tak, jak píšeš:" autobussssssss"... A když už zvládá první hlásku, ta poslední určitě taky brzy naskočí, je fakt brzy.
|
Miri30 |
|
(24.3.2011 20:41:57) Díky, díky za útěchu. Kluk už tak malý není, je rozený na podzim, takže děti třeba o 2 měsíce starší už jsou ve škole. Jinak už taky sám od sebe umí spoustu věcí. V matice obzvlášť. Ale tohle je prostě bída. Ještě jednou díky.
|
Federika |
|
(24.3.2011 20:52:43) není to bída, neboj, některý děti v tuhle dobu ještě nepoznají ani to první..
|
|
Delete |
|
(24.3.2011 22:49:26) Jo, souhlasím, není to bída...aby bylo dítě v tomto ohledu školně zralé, stačí, když rozliší tu první hlásku....
|
|
|
|
|
|