| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Logopedie a poruchy řeči

Na Vaše otázky odpovídá PaedDr. Ilona Kejklíčková Ph.D, přednostka Soukromé kliniky pro vady řeči a sluchu Logo v Brně.
?
87540

Potíže s přijímáním pevné stravy 
( 5.3.2013 15:27:50 Slávka )

 Vážená paní doktorko, ráda bych Vás poprosila o Váš názor. Syn, 33 měsíců (korigovaný věk 2,5 roku, předčasně narozený ve 26tg) má potíže s přijímáním pevné stravy, resp. jejím zpracování v ústech. Potíže tohoto rázu má od začátku zavádění tužší stravy. Vývoj v této oblasti sice postupuje, ale velmi pomalu. V současné době bez potíží přijímá měkké kousky jídla anebo takové, které lze snadno polknout bez nutnosti pořádného rozkousání (tj. drobné těstoviny, rýži, luštěniny, rybí maso apod.), případně ty, které se v ústech rozpustí (piškoty, některé sušenky, knäckebrot). Maso sní pouze pomleté/rozsekané společně s omáčkou/kaší. O jídlo má zájem, snaží se samostatně jíst. Pokud je mu ale podána běžná pevná strava, není schopen ji v ústech zpracovat, drží ji v puse, příp. se poblinká. Tento problém jsem cca před půl rokem řešila s pediatričkou, radila vyčkat, až se problém sám upraví. V té době neměl syn prořezané stoličky, nyní má všechny čtyři první stoličky, druhé se zatím neprořezaly. Mám obavu, abych něco nezanedbala. Uvažuji, zda by bylo vhodné podstoupit odborné vyšetření a třeba zkusit cvičit kousání ještě jiným způsobem než dosud. V řečové oblasti je dle mého názoru synův vývoj v pořádku. Mluví ve větách, lehce se učí nová slova, texty písniček a říkanek, rozumí dobře, spolupracuje. V dalších oblastech psychomotorického vývoje je také v normě. Zvláštní zdravotní potíže nyní nemá. Prosím Vás o sdělení Vašeho názoru na výše popsanou situaci. Předem Vám velmi děkuji. Slávka

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87532

Koktání - dcera 3,5 roku 
( 1.3.2013 8:54:17 Nina )

 Dobry den, moje dcera zacala asi pred 2 mesici koktat, dle meho nazoru nepredchazel zadny stres ani ulek! Dcera ma jinak velice dobrou slovni zasobu a rekla bych, ze na svuj vek je vyvojove spise napred. Koktani zacalo ze dne na den, napred melo podobu mamamamaminko.., vetsinou na zacatku kazde vety se opakovala prvni slabika, pak i u nekterych dalsich slov, priblizne pred tydnem se toto opakovani slabik zmenilo v maaaaaaaaaaaaaminko, slabiky uz neopakuje, ale protakuje slova, nevim jestli to lze chapat jako zlepseni nebo zhorseni stavu, velmi me to trapi, dekuji za odpoved... Vaše zkušenosti:
Odpovědˇ pro Ninu.
Re: Odpovědˇ pro Ninu.
Re: Odpovědˇ pro Ninu. (Nina)

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87459

Vývoj řeči 
( 8.2.2013 14:26:43 Lenka, syn Šimon )

 Dobrý den, mám 2,5letého syna, který velice špatně mluví. Umí říct základní slova jako mami, tati, babi apod. Ale např. zvířátka stále pojmenovává citoslovci, neřekne pes, ale baf baf, místo kočička mau apod. Pro rybičku si například osvojil vyjádření É a telefonu říká jaja. Když po něm chceme aby něco opakoval, tak říká úplné nesmysly,např. když po něm chci aby opakoval Šimi (svoje jméno), tak říká Mimi, nebo místo čepice mi opakuje titice apod. nebo to úplně bojkutuje a hlásí "mami dost já malej"... Vláček je stále ššš atd. Jinak je to velmi aktivní, živé dítě, až hyperaktivní, neposeda. Někdy si říkám, jestli i špatně neslyší, když slova opakuje úplně jinak. Radíte vyčkat do tří let? Obvávám se, aby to nezkomplikovalo jeho přijetí do MŠ. Předem velice děkuji.

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87421

Dětská afázie 
( 29.1.2013 15:28:31 nasta )

 Dobrý den paní doktorko, chtěla bych Vás poprosit o radu. Necelý rok pracuji v logopedické třídě, takže mám za sebou velmi krátkodobou praxi a nerada bych něco zanedbala. Mám ve třídě chlapečka, který je z dvojvaječných dvojčat. V naší třídě je sám, sestřička je v běžné třídě (na to, že jsou odděleně, si velmi dobře zvykl, ve třídě je spokojený, stále veselý). Jeho vývoj je celkově opožděný (mezi ním a jeho sestrou je veliký rozdíl). Maminka uvádí, že porod byl problematický. Chlapec má 5 let. Slova, která umí vyslovovat, používá neadekvátně k situaci (používá pouze zažité stereotypy), problémy má především s expresivní stránkou řeči. Na otázku "Jak se máš?" odpoví např.: "Pepí" (jméno jeho kamaráda), na ot. "Jak se jmenuješ?" odpoví:"Babička". Receptivní stránka řeči je dle okolností v pořádku (rozumí všemu, plní úkoly, které mu zadáme apod.). Problémy má v oblasti hrubé motoriky (těžkopádná chůze, jednu ruku - nyní si nejsem jistá kterou - má často při chůzi i činnostech přikrčenou a u těla). Úchop psacího náčiní má správný, kreslí jemně, ale kresba neodpovídá věku (resp. nenakreslí to, co se po něm žádá). Ostatní věci (hračky, stavebnici atd.) sbírá špetkovým úchopem (elementární úchop). V poslední době se velmi snaží napodobovat řeč. Naučili jsme se společně nová slova. Často u nových slov dochází k deformaci BOTA --> BUCHTA (řekne), HASIČ --> HASIK, SANITKA --> HASITKA. Občas si chlapec povídá pro sebe (říkáme, že hudruje). Slovní vyjádření je při tomto povídání neobsažné. S dětmi si hraje rád, ale povídá si u hraní své. Pedagog s SPC má podezření na PAS. Avšak dle mého uvážení se o PAS nejedná /pracovala jsem 4 roky s dětmi s PAS a nevidím u tohoto chlapce žádný znak PAS/. S dětskou afázii jsem se nikdy nesetkala, proto vůbec netuším, zda je má úvaha na místě. Je možné, že se jedná i o vývojovou dysfázii. Chlapec je ještě malý, na druhou stranu bych byla ráda, kdyby se nám podařilo najít správnou diagnózu včas. Děkuji moc za Váš čas.

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87356

Logopedická školka 
( 8.1.2013 0:29:40 Jana )

 Dobrý den, mám syna (5,5 roku) s opožděným vývojem řeči. Od dubna 2012 docházíme na logopedii (logopedka tehdy říkala, že má opožděnou sluchovou diferenciaci). Ještě v červnu syn mnoho hlásek zcela vynechával (v,l,všechny sykavky, r,ř) a bylo mu těžko rozumět. Cca od října již žádné hlásky nevynechává (místo těch co neumí použije alespoň nějaký zvuk. Naučil se používat v řeči v, š, č a většinou ž. Hlásky l,c umí vytvořit, ale v řeči zatím běžně nepoužívá). Vytvořit neumí s,z, r,ř. V lednu jdeme k zápisu do ZŠ (v červenci mu bude 6 let). Učitelka v MŠ si myslí (zná ho od začátku října - jeho ještě katastrofálnější předprázdninovou výslovnost nezažila), že ho do školy nezapíší a navrhuje pro příští rok navštěvovat logopedickou školku. Slovní zásobu má syn dobrou, věty tvoří normálně, jinak je šikovný. Chtěla bych se zeptat, jestli je synova vada pro logopedickou školku indikována? Podle mého názory by do září mohl mluvit již téměř normálně (třeba bez r,ř) - přeci jen, je to za půl roku, tak aby to nebylo zbytečné. Děkuji.

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87340

Doporučení foniatrie 
( 4.1.2013 11:56:05 doporuceni foniatrie )

 Dobry den, muj syn 6let ma vyvojovou dysfazii a opozdeny vyvoj celkove.....Ja bych Vas, chtela poprosit o doporuceni dobreho foniatra.Jsme z Loun jezdily jsme do Zatce,ale nejsem spokojena s vysetrenimi, po kazde tam prijedeme syn ukaze par obrazku, ani zpravu nepostaneme a jedeme zas domu s tim, ze na kontrolu za rok. Nejake vysetreni sluchu by neprobehlo kdybych si o nej sama pred rokem nerekla syn,ale nechtel moc spolupracovat sestra na nej byla nervozni az se ji syn bal a k vysetreni tedy nedoslo... Mi si myslime,ze syn slysi dobre,ale stejne bych si to vysetreni prala...Dekuji za doporuceni

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87255

Výslovnost některých hlásek 
( 28.11.2012 21:08:58 Tereza )

 Dobrý den, synkovi bude těď v prosinci 4 a půl roku. Mám dotaz ohledně výslovnosti a to konkrétně Š a Č, syn používá hlásku, která je tak něco mezi těmito dvěma písmeny. Dále místo OU říká Ú. Při dotazu u naší praktické lékařky na synovu řeč mi bylo sděleno, že na svůj věk mluví v normě. Přesto bych to se synem ráda procvičovala, ale netuším jak. Předem děkuji za radu. Tereza

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87207

Vynechání hlásek  
( 14.11.2012 22:28:50 Katka )

 Dobrý den, mám 26 měs. syna, který při opakování slov nezřetelně vyslovuje a často vynechává hlásky. Např. pu-a (pusa), dají (další), avi (rukavice), bu-a (buchta), jaba (žába), majija (malina), ba-o (bláto). Většinou používá dvouslovné kombinace, občas tříslovné věty (Joda te-e do-u/voda teče dolů). Doporučujete vyhledat logopeda nebo to je normální vývoj a vše se časem upraví? Děkuji za odpověď.

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87184

Vývojová dysfázie 
( 7.11.2012 15:13:14 Lenka,dcera 3, a synek5 s vývoj.dysfázií )

 Dobrý den,máme chlapečka s vývoj.dysfázií a poruchou pozornosti, ADHD. Chodí do spec.logopedic.školky v Praze již druhým rokem.Zlepšila se jeho komunikace a spolupráce hodně,ale stejně pouze tehdy,pokud má "dobrý den" nebo je mu dotyčný sympatický.A přitom je normálně příjemný,komunikativní, hodně veselý a společenský. Je ale také citlivý.Chtěla bych se zeptat na dvě věci.Zda se může zlepšit během pár let natolik,že by mohl chodit do normální základní školy. A je tli existují nějaká setkání či akce pro děti s dysfázií a ADHD. Děkuji za odpověď. Lenka

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

?
87179

Opožděný vývoj řeči u bilingvních dětí 
( 5.11.2012 20:19:54 Marcela )

 Dobry den, chtela bych se zeptat, jak je to v vyvojem reci u bilingvnich deti. Dcera ma 27 mesicu, zije v bilingvni rodine, matka ceska a otec francouz, bydlime v Cecham. Vidim u dcery, ze je oproti ostatnim detem v reci opozdena. Jeji slovni zasoba je cca 30-40 slov (dohromady pro oba jazyky). Slova nespojuje, pouziva prevazne dvouslabicna slova, pouze vyjimecne trislabicna. Okoli me uklidnuje, ze je to dane bilingvismem a ze se rozmluvi pozdeji. Cetla jsem ale par clanku, ktere toto tvrzeni vyvraci, v okoli znam bilingvni deti, ktere mluvi podstatne lepe. Nerada bych neco zanedbala a pozdeji resila to, ze se dcera neumi domluvit ani v jednom jazyce. Chtela bych se tedy zeptat, jestli opravdu mam byt trpeliva a pockat, az se dcera rozmluvi nebo navstivit odbornika uz nyni. Vaše zkušenosti:
bilingvní dite a opozdena rec (Iva, 2 kluci)
Re: bilingvní dite a opozdena rec (Jana)
veronika.caruso@gmail.com (Veronika, jedno bilingvní dítě)
Re: veronika.caruso@gmail.com (sabina 2 1/2 lety chlapecek)

Napište váš názor, vaše zkušenosti.

(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.