tisk-hlavicka

To byla tenkrát bojovka…

Co nesmí chybět v bojové hře? Nejdůležitější je příběh, ve hře se musí něco dít a musí mít cíl, kterého je potřeba dosáhnout.

Děti, zejména předškolního a mladšího školního věku, mají výbornou fantazii. Načrtněte děj, pohrajte si s několika detaily a dětská představivost si vytvoří příběh vpravdě pohádkový.

Najdi a rozšifruj!

Při vymýšlení děje vycházejte z věku a zájmů dětí a berte v úvahu i prostředí a vaše možnosti. Můžete se inspirovat oblíbeným filmem a stvořit třeba další dobrodružství v Narnii nebo příběh Jamese Bonda, či sáhnout k osvědčeným tématům jako hledání ukrytého pirátského pokladu, Dračí doupě nebo osvobozování zakleté princezny. Volte příběh jednoduchý a co nejméně postav. Děti se s ním mohou seznámit prostřednictvím ukrytého nebo zašifrovaného dopisu.

Pokud je dětí i dospělých pomocníků více, může děj slovně načrtnout nějaký „dobrovolník“. Není vůbec důležité, zda tuto osobu děti poznají, nebo jak dokonalý kostým má, jejich fantazie zapracuje. Pokud jsou děti malé či nezkušené, mohou mít „průvodce“ po celou dobu hry.

Spolu s uvedením do děje by měly mít děti jasně daný cíl. Tím nejjednodušším a nejčastějším je vyhledání a případné dobytí či záchrana něčeho (někoho). Cesta bývá neznámá, spletitá a plná nástrah, zde se iniciativě tvůrců meze nekladou. Popis cesty může být ukryt na dně staré studny (poslouží plastový demižon od balené vody) a vyplavat až po naplnění vodou. Aby to nebylo tak jednoduché, děti mohou mít k dispozici pouze malou nádobku a při donášení vody překonávat překážky. Nebo je potřeba sestavit mapku, jejíž části jsou rozstříhané a ukryté v určité oblasti. A kolika způsoby se dá takový dopis zašifrovat!

Souboj mozků

Po cestě číhají nástrahy, určité úseky se musejí překonávat nehlučně, „neviditelně“, přískoky, plazením, šplháním… Můžete umístit „závoru“, kterou odemkne jen kouzelné slůvko. To je potřeba získat třeba z vysokého stromu a k dispozici jsou pouze šišky.

Cestou se děti nejspíše setkají se stvořeními, které jim chtějí zabránit v pokračování. Fyzický souboj je jen jednou z možností, mnohem zajímavější je souboj mozků - ať již se týká znalostí nebo úkolů, které musejí adepti vyřešit. I strašidla mohou mít zálibu v hlavolamech či společenských hrách a nepustí dál nikoho, kdo je neporazí. Některá mohou po dětech vyžadovat osvojení určité dovednosti, která se jim může cestou k cíli hodit, nebo jim oplátkou za malou „službu“ nabídnou užitečný lektvar či kouzelnou zbraň.

A na závěr odměna

Buďte připraveni improvizovat. Pokud je naplánovaný úkol příliš těžký, počítejte s náhradním řešením. Děti se sice mohou dostat do slepé uličky, ale neměly by tak skončit. Děj by měl postupně gradovat k výslednému utkání, nesmí chybět moment napětí - podaří se dosáhnout cíle? A na závěr odměna. Měla by být sladká, ať již doslova, nebo přeneseně. Čokoládový poklad nebo princezna, co nabídne ovocný pohár, nemá chybu, pokud vám ale tato forma nevyhovuje, možností je mnoho. Dobrou zábavu všem zúčastněným!

Názory k článku (9 názorů)
Nejdůležitější je nápad Jíťa 8.7.2010 8:56
*Re: Nejdůležitější je nápad Jaana2 8.7.2010 16:41
cesta za pokladem susu 8.7.2010 9:14
Trifidi Mléčná dráha 8.7.2010 10:35
Milovala jsem bojovky Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 9.7.2010 11:11
Můj tip: Hezrone 11.7.2010 10:12
*Re: Můj tip: Jíťa 11.7.2010 15:14
**Re: Můj tip: kata73 12.7.2010 9:10
***Re: Můj tip: Julie 13.7.2010 13:51




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.