tisk-hlavicka

Hry pro prťata 3

10.5.2004 Perdita 3 názory

Jsou zábavné (potvrdí i můj věčně čtyřletý puberťák) a děti se s nimi něčemu novému naučí.

Postýlka pro medvídka

  • papundeklová krabice třeba od bot
  • barevný papír nebo fixy/pastelky
  • kousky látek/ barevné ubrousky
  • nůžky
  • lepidlo

Pomožte dítěti najít krabici, z níž uděláte postýlku pro medvídka nebo jiného plyšáka. Požádejte ho, aby medvídka do krabice nejprve položilo, zda se do ní vejde. Odstraňte vršek krabice a strany nebo jejich části tak, aby měla tvar postele. Z jedné část lepenky, kterou jste právě odřízli, udělejte čelo postýlky a dítě je může ozdobit. Požádejte je, aby čelo vybarvilo, nebo na něj přilepilo kousek barevného papíru.. Potom mu pomožte čelo přilepit k hlavové části postýlky.

Požádejte dítko, aby spodní část postele pokrylo látkou nebo ubrousky, aby se v ní medvídkovi pohodlně spalo. Dejte mu kousky látek nebo ubrousky na peřinku a polštář pro medvídka. Možná na peřinku rádi něco nakreslí, třeba krtečka, panenku apod. Vejde se medvídek do postýlky pohodlně? Co kdyby medvídek dnes v noci spal ve své postýlce vedle jejich!

Má vaše dítě ještě nějakého menšího nebo většího plyšáka? Mělo by udělat ještě menší nebo větší postýlku? Můžete vyrobit ještě jednu. Pomožte dítěti napsat slova "velká" a "malá" na kousky papíru nebo na samolepky (pomůže, když písmena předepíšete tečkami, aby je mohlo obtáhnout) a požádejte je, aby je dalo na příslušnou postel.

Jestliže se jim hra líbila, mohly by děti vytvořit ještě další postýlky pro další plyšové oblíbence. Pak budou mít jednu "velkou", jednu "malou" a jednu "střední" postýlku. Opět jim pomožte napsat slovo "střední". Mohou postýlky umístit od největší po nejmenší. Z několika postýlek se snadno stane školka nebo nemocnice. Co takhle zahrát si pomocí medvídků a jejich postýlek na pohádku o třech medvědech (Pokud to není správný název, omlouvám se. "Kdopak to seděl na mojí židličce?", určitě znáte).

Cíle hry:

  • tvořivá činnost: stříhání a lepení
  • tvořivá činnost: kreslení, malování, obtahování/psaní.
  • poznávání písmen ve slovech "velká" a "malá".
  • Řeč: vlastní verzí známé pohádky nebo vymýšlení vlastního příběhu

Kupujeme abecedu

  • blok nebo sešit s 26 stranami
  • tužka/pero
  • barevné fixy/pastelky
  • staré časopisy/
  • samolepky/obaly od potravin
  • lepidlo

Na každou stranu sešitu napište písmeno. Zná dítě pořadí písmen, jak jdou za sebou v abecedě? Můžete si abecedu přeříkat při vypisování písmen. Začněte písmenem "a" a požádejte dítě, aby našlo obrázky/nálepky potravin začínajících na písmeno a, nebo aby namalovalo obrázky věcí začínajících na toto písmeno. Požádejte je, aby především vymyslelo nějaké zdravé potraviny. Kolik druhů ovoce a zeleniny najdou? Pokračujte abecedou, ale nevadí, jestliže nenajdete žádnou zdravou potravinu na všechny písmena. Kolik stran dítě zaplnilo?

Cíle hry:

  • Hrou se dítě učí o abecedě a začíná se učit jak tvary písmen tak jejich zvukovou podobu.
  • Možnost popovídat si o tom, které potraviny jsou pro tělo prospěšné, a získat povědomí o zdravé stravě.

Číselní hadi

  • venku: křídy a chodník
  • doma: noviny nebo velký papír
  • doma: izolepa, černá fixa.
  • velká kostka: vyrobená z krychlové krabice nebo z houby s tečkami jako na hrací kostce

Venku namalujte dlouhého hada rozděleného asi na třicet okének, každé o straně dlouhé jako dětský krok. Pokud jste doma, přilepte několik listů novin izolepou k podlaze a udělejte podobného hada vinoucího se dvěma třemi místnostmi. Papír se nejspíš nebude tolik trhat, když si dítě na hru sundá boty a ponožky. Předveďte dítěti, jak házet kostkou a spočítat tečky. Pokud to nezvládnou, pomožte jim a společně si při počítání tečky ukazujte prstem. Když padnou tři, pomožte dítěti udělat tři velké kroky přes tři okénka. Při chůzi počítejte kroky. Máte-li dvě děti, mohou se střídat, mohou házet jeden za druhého. Pro starší děti můžete místo teček na kostku napsat čísla od 1 do 6.

Cíle hry:

  • počítání po paměti
  • naučit se vyčkat, až na mě přijde řada
  • rovnováha a koordinace hrubé motoriky

Můj malý barevný strom

  • plastelínová koule
  • papírový/plastový pohárek
  • větvičky nebo slámky (dvakrát vyšší než pohárek)
  • bílý papír/tenká kartička
  • provázek/bavlnka
  • nůžky
  • fixy/pastelky
  • lepidlo
  • izolepa
  • staré časopisy/katalogy

Vydejte se společně na procházku a dívejte se na různé stromy a tvary jejich listů. Sbírejte listy a větvičky - raději ze země, netrhejte je, a přineste je domů. Řekněte dítěti, aby dalo plastelínovou kouli do pohárku a do ní napíchejte větvičky nebo slámky tak, aby připomínaly strom. Povídejte si o různých tvarech a velikostech listů, co jste na procházce viděli, a prohlédněte si přinesené lístky. Požádejte dítě, aby nakreslilo různé druhy listů (ne příliš malé) a pomožte jim je vystříhat.

Požádejte dítě, aby vybralo barvu a každý list fixem/pastelkou vybarvilo. Dítě by se mělo držet vybrané barvy nebo jejích odstínů.

Nastříhejte ne příliš dlouhé kousky provázku/bavlnky. Pomožte dítěti připevnit provázky pomocí kousku izolepy k bílé straně každého listu.

Dejte dítěti staré časopisy nebo katalogy a řekněte mu, aby našlo a pečlivě vystřihlo obrázky věcí zvolené barvy. Pomožte jim nalézt, který obrázek se hodí ke konkrétnímu listu, protože budou mít spousty různých tvarů a velikostí. Požádejte dítě, aby obrázky lepidlem přilepilo k bílé straně listí, aby překrylo izolepou přilepený provázek.

Pomožte jim přivázat listí ke stromu. Teď mají svůj maličký barevný strom. Pomožte jim vytvořit nálepku, jako např. "Můj červený strom". Když název barvy touto barvou také napíšete, dítě si ji lépe zapamatuje. Příští týden můžete třeba změnit barvu stromu a vyrobit nové listí. Pokud výrobu několikrát zopakujete, může dítě některé listy použít na dvou a více barevný strom.

Cíle hry:

  • Rozvoj verbálních a pozorovacích schopností
  • Popovídáme si, jak se chovat k živým stromům a rostlinám.
  • Rozvoj kreslení, vybarvování, stříhání a lepení
  • Rozeznávání barev a čtení prvních slůvek

Paměť

  • tác nebo víko od velké bedny
  • utěrka nebo kus látky
  • několik hraček nebo jiných věcí

Vyberte si 4 či 5 věcí, položte je na tácek a přikryjte utěrkou. Dítě by vás při přípravě nemělo vidět! Až bude tácek hotový, zvedněte utěrku na 10 až 20 vteřin a požádejte dítě, aby si všechny věci prohlédlo a zapamatovalo si. Opět je zakryjte a zjistěte, kolik věcí si dítě zapamatovalo. Pokud je hra pro ně moc lehká, můžete přidat víc věcí, nebo zkrátit dobu, po níž se mohou na nezakrytý tác dívat. Pokud je hra naopak moc těžká, uberte z tácku věc nebo prodlužte dobu na zapamatování.

Tato hra se dá hrát ještě jinak. Všechny věci na tácu, mohou začínat na určité písmeno. Nebo mohou názvy věcí na tácku začínat na písmenka vyskytující se ve jméně dítěte (A-auto, D-domeček, A-autobus, M-míček). Podobný tácek věcí může dítě vytvořit samo a vyzkoušet vaši paměť.

Cíle hry:

  • soustředěnost
  • vizuální paměť, která se velmi hodí, než se dítě naučí číst
  • Použijete-li hru s věcmi začínajícími na určité písmeno, dítě se s písmenem a tím, jak zní, lépe seznámí.

Hon na písmenka

  • papír formátu A4
  • tužka
  • pravítko
  • clipboard/kus lepenky a sponka nebo kolíček

Napište na papír písmenka ve jméně vaší dcery nebo syna na levou stranu papíru. Udělejte čáru pod každým písmenem a jednu středem papíru od shora dolů, aby vznikla tabulka. Tabulku připevněte na clipboard/lepenku. Vydejte se na procházku po okolí nebo do obchodů a hledejte písmenka napsaná na papíře. Požádejte dítě, aby se podívalo na různá místa (názvy ulic, plakáty, dopravní značky, poznávací značky aut) a udělalo čárku u daného písmene. Nezáleží na tom, zda jde o malé nebo velké písmeno. Dejte jim maximálně 10 až 15 minut a potom jim pomožte spočítat, kolik zástupců jednotlivých písmen našli. Které písmeno viděli nejčastěji? Která písmenka vůbec nenašli? Vytvořte další tabulku, například na slovo 'Teletubbies', nebo třeba použijte jméno oblíbeného Teletubbie nebo jiné oblíbené postavičky. Zkuste hru obměnit s číslicemi. (Dívejte se na čísla domů, poznávací značky aut a čísla autobusů, tramvají apod.).

Cíle hry:

  • Poznávání písmen: tato hra dítěti pomůže rozeznat písmena podle jejich tvaru.
  • Budou si více všímat písmen ve svém okolí.

Vzpomínám si

  • fotoalbum dítěte (obzvláště od dvou roků výše)
  • první hračky
  • kousky oblečení
  • umělecké výtvory a obrázky
  • památky na výlety
  • proč nedat dohromady "krabici vzpomínek"?

Posaďte se spolu pohodlně a podívejte se na fotky. Nejprve sama vzpomínejte na dobu, kdy bylo dítě velmi malé. Celkem rychle přejděte na poslední jeden dva roky, na něž už dítě nejspíš bude mít vzpomínky. Co si vybavují? Popovídejte si, ptejte se a sama vzpomínejte, aby se dítě upamatovalo a radovalo se ze společných vzpomínek.

Vytáhněte krabici, oblečení, první kresby a další památky, které byly kdysi pro dítě důležité. Skončete pozitivně, dokud vás oba ještě činnost baví. Můžete dále sbírat předměty do "krabice vzpomínek". O tom, co půjde do krabice by mělo rozhodovat především dítě.

Cíle hry:

  • paměť
  • řeč, především čas minulý
  • sebevědomí
  • chápání plynutí času

Názory k článku (3 názorů)
Hry Gabi 11.5.2004 22:6
*Garáž z krabice Mirka, dvě mláďata+// 11.5.2004 22:11
Paměť Biki 13.5.2004 14:26




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.