Uplatněním reklamace se myslí prvotní kontaktování podnikatele s reklamací.
Prodávající má na vyřízení reklamace spotřebitele 30 dnů od jejího uplatnění. Uplatněním reklamace se myslí prvotní kontaktování podnikatele s reklamací. Někteří podnikatelé si však toto pravidlo vykládají dle své libosti anebo se snaží tento proces změnit ustanoveními v obchodních podmínkách. Podmiňovat zahájení reklamace například dopravením zboží na prodejnu však nelze.
Jakmile se u zboží projeví vada, je namístě ji reklamovat u prodejce, nebo u osoby, která je určená k opravě, kterou může být například servis. Reklamační lhůta počíná běžet od uplatnění reklamace, tedy od prvotního kontaktu s prodávajícím. „To znamená, že jakmile informujete prodejce o vadě zboží a požádáte o její odstranění, začíná běžet lhůta pro vyřízení reklamace,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Reklamaci můžete uplatnit hned několika různými způsoby, například prostřednictvím telefonu, e-mailem, dopisem či osobně na prodejně prodávajícího. Prodávající má následně povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů od jejího uplatnění. „Po uplatnění reklamace vás může prodávající vyzvat k dodání reklamovaného zboží,“ uvádí Eduarda Hekšová a dodává: „V takové chvíli se reklamační lhůta staví až do doby, než poskytnete tuto součinnost.“
Paní Ema zavolala v pondělí 3. března prodávajícímu s tím, že se jí pokazil kuchyňský mixér. Reklamační lhůta počíná běžet následující den, po skutečnosti rozhodné pro její počátek. Úterý 4. března je tedy první den reklamační lhůty a poslední den lhůty připadne na 2. dubna. Mixér tak musí prodávající opravit nejpozději do 2. dubna a zároveň o tom paní Emu informovat a umožnit jí si věc převzít.
Počátek běhu reklamační lhůty si nemůže podnikatel upravovat dle svého uvážení. Nejvyšší správní soud řešil v září 2024 případ, kdy podnikatel podmiňoval uplatnění reklamace doručením zboží a počítal běh reklamační lhůty až od doručení takového zboží k podnikateli. Tyto požadavky vycházely z obchodních podmínek prodávajícího. „K takovým ujednáním v neprospěch spotřebitele se však nepřihlíží, to znamená, jako by v obchodních podmínkách toto ustanovení vůbec obsaženo nebylo,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Česká obchodní inspekce za tyto praktiky uložila společnosti pokutu za spáchání přestupku a celá záležitost se následně dostala právě až k Nejvyššímu správnímu soudu, který rozhodnutí České obchodní inspekce potvrdil.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.