tisk-hlavicka

Pomůcky od českých rodičů vzdělávají české i keňské děti

20.10.2015

Busy bags neboli pytlíkové aktivity jsou jednoduché hry pro děti, které se vměstnají do malého pytlíku.

Je to už pět let, co Lucie Tamášová, jedna z maminek okouzlených šarmem Montessori vzdělávání, vyhlásila první výměnu pytlíkových aktivit. Tehdy to byla zábava pro asi patnáct mamin, dnes se programu účastní víc než dvě stovky žen z celé České republiky a akce pomáhá několika školám, které vznikly v Keni díky aktivitám Centra Dialog. O co jde a proč je tato unikátní výměna tak oblíbená?

Busy bags, neboli česky „pytlíkové aktivity”, jsou jednoduché hry pro děti, které se vměstnají do malého pytlíku. Když maminka potřebuje zajít k doktorovi, anebo zabavit dítě v autě či vlaku, stačí otevřít pytlík s jednoduchou a smysluplnou hrou. Takových aktivit ale rodiče potřebují více už jenom proto, aby se dítěti rychle neokoukaly. A protože je lehčí udělat jednu aktivitu dvacetkrát, než dvacet aktivit pouze jednou, spojuje výměna nadšené rodiče, kteří jsou ochotní podělit se o svůj nápad a zároveň jej několikrát vyrobit. Na konci projektu má každá maminka dvacet různých her, které jsou unikátní jak nápadem, tak provedením a navíc hand-made.

„Výměnu organizuji už asi po páté i proto, že zájem roste. Z původních asi patnácti maminek, které se přihlásily do prvního projektu, je jich dnes pouze v naší současné výměně téměř dvě stě. A další maminky se inspirují a organizují své výměny samy,” říká Lucie Tamášová, která iniciovala první výměnu v ČR. Nevyužít obrovský kutilský potenciál českých rodičů by byla škoda, a proto Lucie maminky poprosila, zda by každá mohla vyrobit o jednu aktivitu navíc. Ty by se následně poslaly do keňských škol, kde budou sloužit jako učební pomůcky.

„Všichni souhlasili a tak jsme do Keni, v rámci semináře pro učitele, přivezli plnou bednu ručně vyrobených pomůcek od českých rodičů. Učitelé byli nadšení,” popisuje. Lucie se s maminkami zaměřila na výrobu pomůcek, které jsou složitější a vyrobené z různých materiálů – filc, pěnovka, látky, dřevo. Aktivity navíc musí být estetické, přitažlivé pro dětské oko a hlavně smysluplné!

„Na semináři v Keni nám to hodně pomohlo,” říká s nadšením. „Učitelé viděli, že mnoho aktivit si můžou vymyslet a vyrobit sami z dostupných materiálů. Tak například plastová víčka od petlahví můžou děti navlékat na šňůrku, třídit podle barev, počítat nebo s nimi hrát různé hry,” vyjmenovává. Učitelé si podle jejích slov uvědomili, že můžou použít všechno - různý odpad, kterého je opravdu hodně, části látek, kamínky anebo písek. „A sami si pak začali vymýšlet pomůcky.“

A že českým rodičům kreativita opravdu nechybí, se můžete přesvědčit ve fotogalerii. Ta obsahuje pouze výběr z unikátních a vzdělávacích pomůcek, které rodiče vytvořili. Ty, které jsou určeny pro nejmenší děti, rozvíjejí jemnou motoriku, jiné učí číst či počítat a nejsložitější pomůcky ukážou starším dětem stavbu lidské buňky, státní vlajky anebo naši sluneční soustavu.

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.