Zvládne první třídu? Bude si rozumět s paní učitelkou? Co když se mu nebude dařit?
Rodiče často vnímají nástup dítěte do školy jako přelom. A právem, jde o období, které nastaví vztah ke vzdělávání na roky dopředu. Co všechno hraje roli?
Dítě, které vnímá školu jako místo, kde se něco nového dozví, ne jako zkoušku odvahy, má náskok. Školní úspěch často nezávisí na tom, jak rychle čte nebo počítá, ale na tom, zda se nebojí dělat chyby a věří, že se může zlepšit.
Důležité je posilovat tzv. „growth mindset“, tedy myšlení orientované na růst. Namísto „Nejde mi to“ pomoci dítěti říct - „Ještě mi to nejde.“

Doma se nemusí školní výuka opakovat hodinu denně. Ale pokud dítě ví, že má prostor, kde se může v klidu učit, někoho, kdo si ho vyslechne, a rytmus, který mu dává jistotu, vytváří to stabilní základ.
Děti, které se učí i doma (ne z povinnosti, ale z přirozeného zájmu), bývají ve škole sebevědomější. Nejde o dril, ale o všímavost. Povídání si o tom, co se ve škole dělo, proč je něco těžké a co naopak zvládlo dobře.
TIP: Vytvořte prostředí, které bude dítě inspirovat a bude se v něm cítit dobře. Jak zařídit dětský pokojíček, aby vše splňoval? Nemusí to být žádná věda!
Doma často zapomínáme, že i učebnice pro základní školy mohou být užitečným pomocníkem. Nejen při domácích úkolech, ale jako nástroj k vlastnímu objevování.
TIP: Naučte dítě orientovat se v učebnici – co znamenají ikonky, barevné zvýraznění, otázky v rámečku. Vysvětlete mu, že si z ní může číst i „jen tak“, nejen když musí.
Například učebnice angličtiny dnes často obsahují QR kódy s poslechy, obrázkové slovníčky a zábavné úkoly. Ideální pro samostatné učení nebo opakování formou hry.
Rodič by neměl být domácí učitel ani policajt. Spíš ten, kdo dítěti pomůže rozumět úkolu, podpoří ho, když to nejde, a umí říct i „zkus to ještě chvíli sám“.
Z výzkumů vyplývá, že děti, jejichž rodiče projevují zájem o učení (například občas si s nimi čtou, mluví o škole, společně vyplňují pracovní sešit), mají lepší výsledky – a hlavně lepší vztah ke škole.
Zní to samozřejmě, ale ve školním věku je to ještě důležitější. Dítě, které se dostatečně vyspí, má vyrovnanou hladinu cukru a hýbe se, se lépe soustředí, zvládá stres a má víc chuti se učit. Zní to banálně? V praxi právě tyto „základy“ často chybí.
TIP: Připravujte dětem do školy zdravé svačiny, které jsou plné důležitých vitamínů a dodají jim energii.
Není to jen o výbavě, učiteli nebo známkách. Je to mozaika - z postoje dítěte, domácího prostředí, přístupu k chybám i práce s jednoduchými nástroji, jako jsou učebnice pro základní školy nebo pracovní sešity.