V nedávno zveřejněném výzkum Národního institutu dětí a mládeže se sociologové dětí ve věku 6 až 15 let mimo jiné ptali, jaké jsou jejich vzory.
Výzkumníky zajímalo, zda dětské idoly pocházejí z reálného života, nebo jsou to celebrity prezentované v médiích, a proč si jich děti váží.
Ve výsledcích nejnovějšího průzkumu o hodnotách dnešních dětí se ukázalo, že téměř polovina dětí žádný vzor nemá a ani ho nehledá (resp. 35 % vzor nemá a dalších 15 % nedokázalo nikoho jmenovat). To je poměrně překvapivě vysoké množství. Naopak zase tak příliš nepřekvapilo, že ty děti a zejména dospívající, jež svůj vzor mají, jsou často fascinováni idoly, které se různorodě extrémně projevují, provokují média, dokázaly prorazit něčím ojedinělým, snaží se nezapadnout do davu. Takovou osobností je pro dospívající například Lady Gaga, Eminem a pro školáčky Spidermann.
Ve zmíněném sociologickém šetření byla respondentům položena otázka: „Máš někoho, komu by ses chtěl/a podobat? Pokud ano, komu?“ Nejčastěji se mezi vzory oslovených dětí objevovala jména slavných sportovců (13 %), zejm. J. Jágr, M. Sáblíková, T. Rosický, P. Čech, R. Šeberle, C. Ronaldo, L. Bauer, D. Beckham. Dále zpěváků a hudebníků (8 %) – E. Farna, L. Vondráčková, L. Bílá, Madonna, M. Šmajda, M. Jackson, A. Langerová. O něco méně častěji (3,3 %) také fiktivní nebo pohádkové postavy jako Hannah Montana (zejména mezi nejmladšími), Spiderman, Batman.
Ve věku 6–9 let má svůj vzor 56 % respondentů, v nejstarší věkové skupině už je to pouze 44 %. Tato zjištění můžeme vysvětlit jednak tím, že s věkem roste autonomie a samostatnost a klesá potřeba k někomu vzhlížet, zároveň ovšem může svědčit o zvyšující se náročnosti jedince a problémech s nalezením osobnosti, se kterou by se chtěl identifkovat. Starší děti spíš tíhnou k nějakému lifestylovému hnutí nebo skupině, poslouchají konkrétní druh muziky.
Zatímco u dětí ve věku 6–9 let ve 41 % případech pochází vzor z rodiny, u dětí ve věku 13–15 let už je tomu tak jen v 23 %.
Tedy čím je dítě starší, tím méně nachází vzory v rodině, ale více u mediálně známých osobností, jako jsou sportovci, zpěváci, hudebníci. Zatímco sportovec je vzorem pro 22 % dětí ve věku 6–9 let, pro 13–15leté je tomu již u 32 %. Obdobně vzrůstá i obliba zpěváků a hudebníků z 11 % na 21 %.
Kategorie jako kamarádi, trenér/ka, učitel/ka napříč věkovým spektrem nezaznamenávají žádný vývoj. Své kamarády a kamarádky obdivuje 2,3 procenta dotázaných. Kupodivu herci a herečky získali jen 2,2 procent. V pozadí zůstávají trenéři a trenérky, vedoucí kroužků v počtu 1,1 procent, stejně dopadli pedagogové na školách. Do posledních řad děti umístily i modelky.
Děti mají obecně tendenci inklinovat ke vzorům stejného pohlaví, jako jsou ony samy. Chlapci téměř v 90 % případů mají za svůj vzor muže, u dívek je situace obdobná, 86 % dívek by se chtělo podobat ženské osobnosti.
Zatímco pro 22 % dívek je vzorem matka, u chlapců je otec vzorem ve 14 %. Dívky častěji preferují za vzor zpěvačky/zpěváky či hudebníky (26 %). Sportovní vzory jsou především záležitostí chlapců, uvedla je téměř polovina.
To, že děti mají nějaký vzor, kterému by se chtěly podobat, je sice důležité, nicméně daleko podstatnější je, proč si tuto osobu vybraly. Respondenti si mohli vybrat z nabízené škály odpovědí více možností. Děti si na svých vzorech nejvíce oceňují to, čeho v životě dosáhly, a to, co umí (odpovědi 74 % respondentů). Dále si považují toho, jakým způsobem jednají s ostatními lidmi ve svém okolí.
Téměř 40 % respondentů obdivuje, jak vybraná osoba vypadá. Jedna třetina uznává své idoly, jelikož se dokázaly prosadit a jsou slavné. Téměř stejný počet uvádí, že je idol ovlivňuje svými názory. Méně významné je to, zda je osobnost bohatá (13 %).
Pokud bychom dali do souvislosti věk respondentů a důvody, proč si svých vzorů váží, můžeme konstatovat, že nejstarší děti si na rozdíl od nejmladších dětí na svých idolech považují především toho, čeho dosáhly (80 % x 67 %) a jejich slávy (38 % x 28 %). S věkem také mírně stoupá podíl těch, kteří uvedli bohatství.
U maminek děti obdivují chování k ostatním (78 %), to, čeho v životě dosáhly (58 %), názory (56 %) a vzhled (54 %), u tatínků je nejpodstatnějším důvodem k obdivu to, čeho dosáhli (78 %), způsob chování (73 %), význam hrají také názory (60 %). Čím jsou děti starší, tím víc u rodičů, kteří zůstávají jejich vzory, oceňují názory a chování i to, čeho dosáhli, vzhled přestává být tak podstatný.
U kamarádů obdivují respondenti především vzhled (53 %), způsoby chování a názory (45 %). Pro 38 % respondentů je kamarád vzorem také kvůli tomu, čeho dosáhl.
Fiktivní postavy jsou ze všech ostatních nejvíce obdivovány pro to, jak se chovají. Pokud bychom k těmto zjištěním připojili také závěry ze skupinových rozhovorů, můžeme konstatovat, že děti rovněž oceňují osobnosti, které mají veselou povahu, smysl pro humor a „neberou všechno smrtelně vážně“.
Autorka je sociální pedagožka a úryvky ze závěrečné zprávy výzkumu
Těhotenství |
Dítě |