tisk-hlavicka

Muži v mateřských a základních školách: Tomáš Velzel

28.3.2024 MŠMT

Když ale ve svých 12 letech začal navštěvovat nízkoprahové zařízení pro děti z ulice, začal si všímat, že mu jde právě práce s dětmi.

MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přineseme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel v MŠ Postřelmov Tomáš Velzel.

Tomáš Velzel pochází, dle vlastních slov, z neúplné a problémové rodiny, proto jej ani nenapadlo zamýšlet se nad tím, co bude v životě dělat. Když ale ve svých 12 letech začal navštěvovat nízkoprahové zařízení pro děti z ulice, začal si všímat, že mu jde právě práce s dětmi. Během studia na střední škole měl pak možnost navštívit několik zařízení a v rámci své praxe poznat mnoho cílových skupin, což ho nakonec nasměrovalo pro práci s dětmi ve školství. Tomáš je společně s manželkou Lucií rodičem dvou dcer Noemky a Beatky a syna Krištůfka.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?

Byl to celkem dlouhý proces. V životě jsem zkusil pracovat jako asistent pedagoga a učitel v mateřské, základní a speciální škole. Dále jako volnočasový pedagog v nízkoprahovém zařízení a také jako osobní asistent u lidí s mentálním a kombinovaným postižením. Nakonec jsem se stal učitelem v běžné mateřské škole, kterým jsem až doteď.

Tomáš má rád radostné a usměvavé děti. Když jsou totiž děti šťastné a školka je baví, chodí se mu do práce líp.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Mám rád radostné a usměvavé děti. Mám rád, když děti nikdo neodsuzuje za to, jakou mají minulost, rodinu nebo jak vypadají. Mám rád, když mají děti ve školce dostatek času na hru a její rozvoj. To všechno mohu dětem jako učitel v MŠ dopřát. Když jsou děti šťastné a školka je baví, chodí se mi do práce lépe. Na práci učitele v MŠ mi přijde nejnáročnější hluk. Někdo by mohl říci, že je to můj problém, protože jsou školky, kde je ticho. Můj názor je, že dobrá školka se pozná podle toho, zda je v ní živo a dětský smích, i když je to někdy opravdu náročné, zvlášť, pokud máte ještě doma malé děti. Trochu nechápu, proč mají učitelé ZŠ během všech prázdnin v roce dovolenou a učitelé v MŠ ne, i když je práce v MŠ stejně nebo možná (skrze ten hluk) i více psychicky náročná.

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Možná se toho bojí? Hodně mužů mi říká, že by to nezvládli… Znám dokonce i muže, kteří si myslí, že práce s dětmi "není pro muže“ (což mi přijde podobné, jako tvrzení, že muži nikdy nepláčou…). A když jsem v minulosti hledal práci, některé školky mě nechtěly, protože se bály přijmout chlapa.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Určitě ano, berou (ve vztahu k mamince a k tatínkovi je taky rozdíl). V přístupu mi přijde, že jsem pohodlnější než mé kolegyně a hodně věcí za děti nedělám. V jednom kině mi paní vedoucí onoho kina řekla „Jo, to jste vy! Vás si pamatuji. Všechny učitelky po filmu začaly děti oblékat, ale vy jste jenom zavelel a děti se samy oblékly a prostě šly.“ Přijde mi, že si s dětmi víc hraju a nebojím se udělat si ze sebe srandu. Dávám dětem asi trochu více volnosti a nemusím mít všechno naplánované do puntíku – hodně improvizuji.

Tomáš jako pedagog hodně improvizuje a byl by rád, kdyby už kluci na základních školách dostali impuls přemýšlet nad možností být jednou učiteli malých dětí ve školce.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Určitě ano! Mnoha dětem dnes chybí mužský vzor, protože jsou vychovávány pouze matkami. Otec v rodině buď vůbec není, nebo je dlouho v práci. Myslím si, že i kolektiv pedagogů je mnohem lepší a lépe funguje, když jsou v něm zastoupeni i muži. Doteď moc mužů v MŠ a ZŠ skutečně nebylo. Ale mám pocit, že počet mužů ve školství pomalu roste. Možná to chce jen čas a trochu osvěty, aby kluci už na základních školách dostali impuls přemýšlet i nad možností, že by v budoucnu mohli být třeba i učitelé malých dětí.

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.