Petra | •
|
(20.3.2008 10:35:54) myslím, že největší problém je v přístupu učitelů a jiných dospělých - jejich vyjádření je většinou v tom smyslu, že oběť si za to (šikanu) může sama, protože je "divná", "provokuje útočníka" a podobně. Dokud dospělí nedají dětem jasně najevo, že "takhle ne", tak se moc nezmění.
|
Jana + 3 rošťáci |
|
(20.3.2008 10:52:53) Asi se na mě sesypou všichni ochráci práv dítěte, ale podle mého názoru by se měly chránit VŠECHNY děti. Hlavně ty šikanované. Udělala bych to jednoduše. Viníka chytit a na místě pořádně seřezat. Nic jiného na ty lotry neplatí. A tak, aby to viděla celá škola a všichni věděli, že zrovna tady na toho lumpa si dát pozor. Jen si vzpomeňte na staré filmy, kdy měl pan učitel rákosku a dětičky hned vyplácel, myslíte si, že na té škole by si některý žák troufl učiteli vynadat? Nebo šikanovat slabšího? V dnešních školách to vypadá jako ve filmu Obecná škole, asi by bylo třeba více učitelů, jako byl Igor Hnízdo, to by byl klídek pro ty šikanované chudáky!
|
katka+katka | •
|
(20.3.2008 10:57:28) Mlátit určitě ne. Kdyby se někdy nějaký učitel k mojí dceři takhle zachoval, došla bych ho taky proplesknout - skutečně.Spíš bych byla pro rychlejší řešení takových prohřešků - známá má skutečně problematického (lépe řečeno rozmazleného) syna, který v prosinci zmlátil spolužáka, no a máme březen a ještě se nerozhodlo, jak se to bude řešit ani případné následky
|
Belatrix+A(10/09)+J(09/11) |
|
(20.3.2008 11:00:52) Jenže jaké tresty? Učitel bít děti nesmí. Vyhodit ze základky nemůžou. Když dostane poznámku, tak rodičům je to jedno. Já bych taky zavedla fyzické tresty.
|
Maja | •
|
(20.3.2008 22:57:11) Milá Belatrix a další, kdo podobně smýšlíte! Vám moc děkuji a ostatní, méně shovívavé, prosím o trpělivé čtení.
Opravdu to my, učitelé, nemáme snadné. Dnes nám mohou žáci vynadat do čehokoli, psychicky deptat, pošlapávat důstojnost a když jim chceme dát nějakou známku, kterou rodiče nehodlají akceptovat, ti rodiče si na nás došlápnou. Poznámky jsou buď úplně ukradené nebo naopak jsou dalším důvodem pro stížnosti ředitelce (ten náš kluk přece nic neudělal..!). Já mám, samozřejmě, taky děti a taky se o ně bojím. Taky chci, aby učitelé byli spravedliví a aby dali na moje drahoušky pozor. Jenže, moc prosím, nám učitelům, vinu nedávejte - my totiž děláme, co můžeme. Zkuste být např. při dozoru v jednu chvíli zároveň na chodbě (cca 60 m) a ve všech třídách zároveň, o WC nemluvě! Je mi jasné, že se stejně mezi vámi najdou už teď rozčilení rodiče a vynadají mi do neschopných učitelů a kdovíco ještě. Máme přece prázdniny a fůru různých výhod, tak se musíme přece jakseptaří snažit. Tak pro vás mám jednu radu: pojdte si, prosím, na 1 týden vyzkoušet stát před dětmi ve třídě nebo se běžte najíst do kterékoli školní jídelny kolem poledne, kdy končí většina tříd. Možná trochu změníte názor. A školní tresty? Já jsem pro. Dokonce i když se to bude týkat mého dítěte - protože nikdo z nás nehodlá děti bít hlava nehlava, ale občasný malý pohlavek nebo raději přes zadek neškodí. Učitel totiž v dnešní době nemá téměř žádné možnosti! A teď se na mne můžete sesypat, protože nic jiného si nezasloužím....
|
Líza |
|
(21.3.2008 6:10:45) Majo, sypat se na tebe nebudu, a že to máš jednoduché, si nemyslím, ale skutečně trvám na tom, že je věc vedení školy, jak zorganizuje, abys nemusela být na pěti místech najednou. Škole své dítě svěřuji a očekávám, že zajistí jeho bezpečnost. Když dám dítě na tábor, do kroužku, kamkoli, taky předpokládám, že se postarají, aby ho nic nezajelo, nikdo nepřepadl atd atd. Totéž ve škole. Je mi líto, že to je ve vaší škole zdánlivě nemožné, ale to je prostě věc vedení školy, ať to teda nějak zajistí, rozhodně se z toho nemůže nijak vyvléct.
|
|
|
|
Belatrix+A(10/09)+J(09/11) |
|
(20.3.2008 11:04:09) Jenže jaké tresty? Učitel bít děti nesmí. Vyhodit ze základky nemůžou. Když dostane poznámku, tak rodičům je to jedno. Já bych taky zavedla fyzické tresty.
|
|
evahap |
|
(20.3.2008 11:38:20) A právě tady by těch pár facek pomohlo. Doma taky řešíš prohřešky hned, nemusí to být samozřejmě fyzickým trestem. Pokud prohřešek, ale třeba i dětský problém, nevyřešíš okamžitě, dítě to vnímá, jako že se nic neděje. Tak proč potom někomu nenamlátit znova, ne? V těchto případech je vina na obou stranách, rodiči i škole. Musí se shodnout, a to ve spoustě případů nejde, protože většina rodičů dětí, které mají problém, své děti hájí a cokoliv řešit odmítají, byť by to dítě bylo sebevětší grázl.
|
katka+katka | •
|
(20.3.2008 11:42:06) jenže on je rozdíl, když dá dítěti za vyučenou rodič nebo cizí člověk (a tím v podstatě učitelka je). Jinak nevím, jak je to v jiných rodinách, ale u nás se pár facek nedává. Buď plácneme přes ruku, nebo jednu přes zadek, ale facka to ne!!! Povolení fyz.trestů by pro mě bylo určitě důvodem změnit školu, vám by skutečně nevadilo, že vám učitel profackuje dítě?
|
evahap |
|
(20.3.2008 12:11:02) Taky doma nefackujeme, ale tresty se udělujeme. Doma je to ale samozřejmě o něčem jiném, než ve škole. Tam jde i o názorový soulad mezi učitelem a rodičem, a uznávám, že určit míru fyzického trestu by pro učitele byl nesadný oříšek. Proto k němu většinou nepřistoupí. Mám dítě ve druhé třídě, styl vedení vyučování mi u paní učitelky vuhovuje a asi by mi nevadilo, kdyby dítěti dala v případě potřeby např. výchovný záhlavec. My se tady v diskuzi bavíme o fackách a většinou si asi každý představí pecku, při které dítě druhou chytí o stůl. TO samzřejmě ne. U větších dětí bych volila okamžitý nástup do ředitelny a spustila na ně pěkně zhurta, rozdala důtky, snížené známky z chování. Opravdu je tam ale důležité, aby set o řešilo OKAMŽITĚ a hlavně, aby spolupracovali rodiče a byli ochotni uznat vinu svého milovaného dítětě. A to se děje velmi ojediněle.
|
MartinaNov (dva rošťáci |
|
(20.3.2008 13:45:19) problém je, že pro někoho je trest důtka nebo dvojka z chování. Ale ještě si pamatuji ze základky, jak se každý čtvrtrok ve školním rozhlase četly třídný, ředitelské důtky a snížené známky z chování. A byli to pořád ti stejní. Ani trojky z chování je nepotrestaly tak, aby byli slušnější... A dneska - jeden z nich je můj bývalý spolužák, už kdysi byl neskutečně agresivní, na srazu se pochlubil, že už má za sebou kriminál. Že už nemůže chodit do klubů, protože ví, že by se tam zase porval (on se tam totiž chodil porvat) a zase by seděl. To je totiž ten typ, co se na něj "škaredě" podíváte a už máte kudlu v zádech. Nevím, jak byl vychováván, nicméně výchova evidentně selhala. Možná, kdyby ho už tenkrát někdo pořádně seřezal, tak by třeba dneska věděl, jaké to je, když někdo ubližuje...
|
|
|
Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(20.3.2008 12:55:41) A bylo by ti Katko jedno, že tvoje dítě šikanuje jiné dítě. Mě ne, děcka vedeme ke slušnosti, kdybych se něco takového dozvěděla, to by slečny doma měly tóčo.
|
katka+katka | •
|
(20.3.2008 13:20:37) Tóčo by bylo, ale ne fyzické, snažila bych se hlavně zjistit, proč to udělalo, co jí k tomu vedlo, zmlátit jí stejně jako ona zmlátila někoho jiného, to nemá smysl, k čemu by to vedlo?
|
Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(20.3.2008 13:36:41) nemyslím jen fyzické tóčo, ale ono takové to citové může být někdy ještě horší. Já mluvím z vlastní zkušenosti, doma jsem NIKDY bita nebyla, ale takové ty kázání mě trápily pak třeba ještě týden a přála jsem si, ať mi raději naši střelí facku a je to za náma. Já holky občas plácnu, taky se s nima snažím o všem mluvit, ale musím přiznat, že kdybych zjistila, že někomu vědomě ubližuje, tak to by mě hrozně zklamalo, rozlobilo, vytočilo, či co já ještě vím.
|
katka+katka | •
|
(20.3.2008 13:44:16) my jen plácáme přes zadek (jen jednou a ne tak, aby jí odlítly ledviny) nebo plácneme přes ruku. Taky mě občas něco vytočí a to je lepší to neřešit, ale uklidnit se (zase to uklidňování nesmí trvat x dní, ale max.10 minut - mě to naštěstí stačí Já se hlavně vždycky snažím zjistit příčinu - proč? V jednom časopisu jsem četla, že křičení nebo mlácení nepomáhá. Děti se soustředí na hlasitost rodičova hlasu, nikoli na obsah toho co říká. Stejně tak u mlácení se soustředí na útěk nebo způsob, aby to bolelo co nejméně. Celkově nechápu jak někdo může preferovat fyz. tresty na školách - co si z toho to dítě vezme - že až vyroste může taky někoho mlátit jako pan/paní učitelka, nebo jak už někdo psal "příště to budu muset udělat tak, aby mě u toho nikdo nechytil"
|
|
|
|
|
MartinaNov (dva rošťáci |
|
(20.3.2008 13:40:36) obecně by mi to vadilo. Ale když vidím ty přidrzlé ksichty ze základní školy, tak se ani nedivím, že je někdo chce vyliskat. Dovedete si představit takovou denní práci učitele na druhém stupni?? Stačí, aby měl ve třídě dva takové grázlíky. Když mi takoví smradi hulákají pod okny a já je slušně požádám, aby ztichli, protože mi tu spí miminko, a oni mě s klidem pošlou do p.... tak se mi chce taky fyzicky trestat. Každý má mít se čeho bát. Pokud už od dětství nejsou schopni uznat základní autoritu, jakou je učitel, jak to bude vypadat do budoucna?? Ano vím, že ne každý učitel je přirozeně autorirativní, ale každé dítě by mělo vědět, kam až může zajít. A kde už na něj čeká trest. Jak chcete trestat takového osmáka??? Poznámkou? Když víte, že jeho rodiče to nezajímá (v horším případě dnešní trend: učitelé jsou blbci a mému chlapečkovi pořád někdo ubližuje. Chlapeček je sice sígr jak hrom, ale maminka zaslepená opičí láskou to nevidí.). Když vidím na youtube.com žáky základní školy, jak si ve vyučování!!! přímo ve třídě zapálí cigaretu nebo trávu, tak to mi opravdu rozum nebere. Opravdu na takové není metr????
|
katka+katka | •
|
(20.3.2008 13:50:10) já měla na základce úžasnou učitelku (na druhém stupni), věkově od nás nebyla daleko, ale uměla si s náma perfektně poradit (prostě talent od přírody), někřičela, nebila, ale trestala nás tak, že ráda chodila učit ven do přírody, pořád muzea, různé poškolní akce, chodili jsme hrozně rádi, jenže kdo "zlobil" nemohl se účastnit (šup s ním do vedlejší třídy a hotovo) a zabíralo to perfektně, chodit někam s ní byla fakt radost, ráda na to vzpomínám. Ale byly i učitelky, které jsem z duše nenáviděla, jednalo se hlavně o typy, které byly málo sebevědomé a ve škole si to mohly dokonale vynahrazovat - takové neměly respekt nikdy
|
Bruni |
|
(20.3.2008 15:47:04) No to je úžasný. Chytrá paní učitelka. A co ty učitelky z vedlejší třídy, které dostaly ty grázlíky na hrb? A pomáhalo, že se nemohli zúčastnit? Chovali se potom líp, aby mohli ty akce podnikat s vámi?
|
katka+katka | •
|
(20.3.2008 15:55:24) věř nebo ne, ale pomáhalo to. Později to dokonce vztáhla na chování i k ostatním učitelům (pokud budete zlobit i o jiných předmětech, nikam nepůjdete) a fungovalo to. Jenže jak už jsem psala ona měla talent. Výlety a akce s ní nebyly takové ty otravné, poučné, ale uměla nás prostě zaujmout. Výsledky byly vidět v podstatě hned, ve třídě jsme měli 4 takové zlobivější typy, nejprve šli do vedlejší třídy všichni 4 a tuším, že asi během měsíce jen 1 a i ten si pak dával pozor. Ačkoli s tím jedním to taky dobře nedopadlo.
|
Bruni |
|
(20.3.2008 16:07:50) Tak to beru. Akorát být na místě učitelky z vedlejší třídy bych být nechtěla. My jsme měli teda na základce sestavu v sedmý a osmý třídě přímo úděsnou. Kvůli velkýmu počtu žáků ve třídách se na naší škole udělala další třída a koho myslíš, že tam z jiných škol posali? Jasně že největší sígry. Aby se to zmírnilo, tak z naší školy tam šli samí bezproblémoví jedničkáři, ale výsledek byl stejně děsnej. Naše třídní byla fajn ženská a skončila s infarktem v nemocnici :-(, další moc hodná učitelka, co už byla v důchodu, už v naší třídě dál prostě nemohla učit. Byl to děs a fakt netuším, co by na ty grázlíky zabralo. Oni jsou totiž stejní i teď po těch x letech.
|
|
|
|
|
Monika, dva budulinci | •
|
(20.3.2008 19:21:15) Martino, souhlasim s tebou, ale myslim ze metr na ne je. Ten problem je v tom, ze vychovavat deti kdyz uz jsou velke je trochu pozde. Zastavam nazor ze deti je treba vest prisne od malinka tak do tech sedmi osmi a pozvolna zmirnovat, pote co jsou jaksi polozene zaklady. Teprve potom davat vyhody a osobni volbu.
Znam vybornou knizku od americkeho autora - sokovalo me jak je strizliva a jasna, na to, ze americani v te vychove maji celkove chaos - autor je Ronald G. Morrish, anglicky nazev "Secrets of discipline for parents & teachers, 12 keys for raising responsible children". videla jsem ji vydanou i cesky, nepamatuju si presne zneni titulu, bylo to neco jako Tajemstvi discipliny pro vychovu zodpovednych deti. Cetla jsem hodne, tohle je zatim jednoznacne nejlepsi. Moc doporucuju. Je to mimochodem mala knizecka, zadne rozsahle blaboly a teorie. Jenom jasne smysluplne veci, ktere mimochodem vsichni vime, jen jsme oblbnuti a popleteni temi vsemi teoriemi co na nas odbornici sypou. A my vsichni rodice chceme pro nase male jen to nej samozrejme, tak v tom vetsinou plavem a nevime v dnesni dobe kudy kam. Knizka dava krasne priklady a nadhledy, a je vtipna. Bude se vam libit.
Ty zaklady vychovy jsou podle nej tri hlavni bloky- trenink k poslusnosti k autorite, uceni dovednosti a chovani, ktere vyzadujeme, a POTOM davani volnosti a osobni volby podle pripravenosti a zralosti ditka. Me osobne to naprosto dava smysl. Za nas to bylo vicemene vsechno o poslusnosi, zodpovednosti, trestech...produkovalo to deti co sice slepe poslouchaji, ale jsou casto prilis zavisle na nekom, nerozhodne, ustrasene..., ted je to zas jenom o vyhodach, osobni volbe, malo limitu a hodne volnosti..hlavne aby ditko bylo ""stastne"" a vse mu vyhovovalo, vysledek vsichni zname a trpime - hajzlici, co si mysli ze se svet toci kolem nich, a vidim ze doma tomu neni jinak nez tady v Severni Americe.
K tem fyzickym trestum, myslim si ze za stalych okolnosi by nebylo od veci na decka huknout a zavest na kratky cas razantni zmeny- metoda soku - jak nekdo drive zminil ten film o panu uciteli Igorovi Hnizdovi, a pak prejit k vyrovnanejsimu pristupu az se situace zmeni. Ale fakt je, ze to se musi opravdu uskutecnit v prvni rade doma.
Autor pise, treba, ze ucit se z vlastni zkusenosti je nesmysl a dost smutne. A pokud vim, presne tohle je dnesni trend ve vychove. At se deti pouci z vlastni zkusenosti/prirozenych nasledku jednani. Prece kazdy vi, ze je moudre se poucit z chyb druhych, ne vynalezat kolo pokazde nanovo a platit za to. Kdyby se deti mely ucit o zivote pokusem a omylem, tak by se nerodily do rodin rodicum, ale rostly by na stromech, samy, si myslim. Takze zadne trikrat a dost. Chudaci obeti na obou stranach. Deti se musi od mala trenovat a pak budou delat spravne a zodpovedna rozhodnuti. Trest je jenom message. Nenauci deti se chovat spravne. To je nauci jenom poctivy trenink -spousta casu a nervu, vim z vlastni zkusenosti, ze touhle cestou je to fuska. A skola musi zabazpecit bezpeci deti, ale jak to realisticky udelat? Je mi ucitelu lito. Koneckoncu oni jsou taky v nebezpeci a trpi, kvuli neciho decka. Ale kdyz vsichni prijmou stejny a smysluplny pristup tak snad neni mozne. ""kdysi"" to evidentne slo.
|
|
|
Jája (50 let, l dítě) | •
|
(20.3.2008 16:53:41) Jo, rozdíl to je. Přesně na tohle mi kdysi odpověděl jeden pán, když moje nezvedené dítko poletovalo kolem a rozjíveně povykovalo, toto: "milá paní, když si dítě nedovedete vyhovat sama, pak se nedivte tomu, že to za Vás musí udělat jiní. A ti se k Vašemu dítku nijak ohleduplně chovat nebudou". Na dítě zařval, až si sedlo na hýždě a já si jeho pravdu pamatuju celý život a přesně tuto větu vštěpuju i svému dítěti.
|
ZuziP |
|
(20.3.2008 21:53:53) "když moje nezvedené dítko poletovalo kolem a rozjíveně povykovalo"
Kolko malo rokov? A kde to bolo? Pride mi to, totiz, ako normalne detske spravanie.
|
|
Bruni |
|
(21.3.2008 10:39:20) :-O Takže náležitě poučena pánem ses pak své dítě snažila za všech okolností vychovat tak, aby sedělo na "hýždích" a mlčelo? Nebo jsem to špatně pochopila....
|
|
|
|
|
|
Markéta, syn 6 l. | •
|
(20.3.2008 11:07:08) Rabuch, mě by se teda ani trochu nelíbilo, kdyby mi přišel syn ze školy domů pořádně seřezanej (od koho -dělal by to ředitel, učitel, školník, nebo speciálně určená osoba) protože ho rychle chytli, okamžitě určili za viníka (kdo?) nějakého prohřešku a exemplárně potrestali. Stejně tak by se mi ovšem nelíbilo, kdyby přišel zmlácený od spolužáků a viník (spíš viníci) by zůstali neprotrestáni. To fakt není jednoduché, ale pořádné seřezání to, podle mého názoru, nevyřeší. Učitel typu Igor Hnízdo by byl pro spoustu rodičů (včetně mě) neakceptovatelný, jeho výchovné metody se nepoužívají ani u mnoha lidí doma.
|
Jana + 3 rošťáci |
|
(20.3.2008 16:54:17) Tak napiš, co bys udělala? Z vlastní zkušenosti vím, že v dnešní době málokterý rodič hledá chybu u sebe a svého dítka. Každý jen mávne rukou a řekne, i před dítětem, učitel je vůl a ty chudáčku, jsi jen byl nejblíže! Mám tři děti, nebyla bych ráda, když by chodily domů a stěžovaly si, že byly bity, ale také nechci, aby chodily domů a brečely, že jsou šikanované! Už se těším na tvé nápady
|
|
|
Xantipa. |
|
(20.3.2008 11:10:36) Rabuch, promiň, ale - seřezat šikanovatele jako formu trestu? To je přece nesmysl. Ten, kdo by ho seřezal, by se přece dopustil stejného násilí jako on. Co si z toho šikanovatel vezme? Nejspíš to, že to příště musí udělat lépe, aby ho nikdo nechytil, případě že to musí udělat někde venku za rohem a ne ve škole. A to snad není účel toho všeho. Tady jde o to, aby šikanovatel byl nucen pochopit, že jeho chování je nežádoucí a i aby ostatní viděli, že tohle ne. Ideální by bylo, aby šikanovatel byl morálně odsouzen a všichni mu dali na vědomí, že to je morálně nepřípustné. Ale to chce dlouhodobou výchovu, aby i dítě, které sice není šikanováno, ale šikanu vidí, aby vědělo, že nemá mlčet a ozvat se na obranu šikanovaného třeba i anonymně. Ve spoustě škol už toto možné je.
|
8.5Yettynkaa12 |
|
(20.3.2008 11:37:39) já bych šikanovatele taky klidně seřezala. Nic jiného na ně neplatí. A kdyby mi takto seřezaný přišel syn ze školy, tak bych mu ještě přidala.
|
Xantipa. |
|
(20.3.2008 11:53:58) A co tím vyřešíš. Nic.
|
8.5Yettynkaa12 |
|
(20.3.2008 13:04:24) co tím vyřeším? Že bude mít pro příště takový strach, že zase dostane, že si netroufne někoho šikanovat!
|
8.5Yettynkaa12 |
|
(20.3.2008 13:05:05) což je ovšem jenom teorie, protože samozřejmě bití je ve školách zakázáno.
|
Líza |
|
(20.3.2008 13:17:59) On z tebe ale strach mít nebude, jen si příště na tebe přivede kamarády - tomu se tuším říká začarovaný kruh násilí.
|
|
|
ZuziP |
|
(20.3.2008 22:02:18) Strach? Zozenie si silnych kamaratov a rozda si to nabuduce niekde na neviditelnom mieste. Bola by som navyse zvedava na tu bitku, co by musel dostat nejaky 15-rocny grazel, aby ho presla chut na to byt grazel.
Bitka nevyriesi absolutne nic. Precenujete ju.
|
|
|
Monika,dva budulinci | •
|
(20.3.2008 20:03:14) Vyresis. Ditko ktere sikanuje druhe, je nezrale. Takovemu decku nic nevysvetlis, protoze nema socialni uroven to pochopit. Je to nezrale decko. Jsou deti zralejsi, ale ty nepujdou nikoho mlatit, zajimave, ze? Podle me je to nezralost a zanedbany trenink. Ditko v takove situaci neuvazuje nad prirozenymi nasledky. Deti vetsinou neuvazujou jako my, protoze jsou to deti. Nema na to. Co je nutne udelat, je dat mu jasny duvod to uz nikdy neudelat. A musi to byt hned a rychle. Pochopeni prijde pozdeji s vyspelosti. Nesmime dovolit podruhe a potreti. (jak k tomu prijdou obeti??) Zadne podminky, jenom limity. Nase ""hlavne osobnost"" vychova, jak nekdo rekl, je na vine.
|
MSteflova |
|
(20.3.2008 20:14:45) Já si myslím, že každý představuje pod pojmem "hlavně osobnost" něco jiného. Někdo ignorování chování dítěte a povolení čehokoliv, někdo zase v tom, že vidí dítě jako jednotlivce, který přichází z určitého prostředí a kterého je třeba v první řadě poznat. Ten tvůj "zanedbaný tréning" může být dejme tomu dobrá věc, ale způsob, jakým to popisuješ zní sektářsky a leze mi z toho mráz po zádech. Děti se musí brát jako individua a to nejen ve škole, ale i doma, pokud máme dětí více. Některé jsou klidné od narození, kam je posadíš, tam je najdeš, spolehlivé, bezproblémové. Některé jsou vznětlivé a tvrdohlavé. Ale ne nutně zlé. Učitelé nemají prostor poznat své vlastní žáky, jsou přetížení a žáků mají na starosti moc. Není divu, že tolik případů týrání unikne jejich zrakům. A pokud by na to všichni učitelé nahlíželi tak, jako někteří přispěvatelé, ještě by některým těm dětem přidali, aniž by se ptali po příčinách.
|
Monika, dva budulinci | •
|
(20.3.2008 21:07:44) Mate pravdu, ze nektere deti jsou tyrane a zanedbavane, a ze ucitel nema prostor kazde dite poznat do hloubky. Proto se taky ucitelu zastavam, a rikam ze problem je ve vychove v rodine. Ale co se tyce te "hlavne osobnost" teorie, je to dnes bohuzel vzato do extremu, a PROTO jsou problemy. Prece vsichni vime, ze kazdy ma jinou povahu a podle toho se k sobe chovame. Zivot neni cernobily. Jsem maminka dvou predskolacku a holcicka i klucik jsou osobnosti naprosto odlisne. Mam samozrejme odlisny a ""special"" vztah s kazdym z nich, a dokonce i kdyz je vychovavam stejnym stylem beru ohled na jejich povahu a zralost, jak jinak. Ale jsou snad urcite normy a pravidla, ktere umoznuji, aby jsme zili v relativne bezpecne a fungujici spolecnosti. A v tom momente individualita jde stranou a nastupuje prospech vetsiny. Je pekne jestli mam klidne ditko kam ho posadim tam bude, mam o to lehci praci. Ale kdyz mam vzpurne, tvrdohlave ditko od povahy prece neznamena, ze budu uprednostnovat povahu nad urcitymi normami jednani. Normami slusnosti. A o tom tady snad mluvime. Nejste sama komu beha mraz po zadech, kdyz slysite sektarske ""ohybej proutek dokud je mlady"" a razne. Je to nepopularni a nejde to dohromady s dnesnim stylem vychovy. Ale tyhle zakladni principy a zdravy selsky rozum se diky Bohu nemeni s modou.
|
|
|
|
|
|
kiri | •
|
(20.3.2008 13:21:26) Řešit kriminalitu převýchovou a po dobrém se zkoušelo dokonce v praxi a na dospělých. Je to cca 10 - 15 let, někde v severských státech snad na nějakém ostrově. Prostě tam vymysleli, že viník se místo vězení umístí do vesnice, kde jaksi samovolně pochytí dobré vztahy a mravy od ostatních na skoroidylickém venkově. Dopadlo to tak jak muselo. Viník začal terorizovat svoje okolí. Kráděže, násilí, vynucování si "dávek". Na stížnosti starousedlíků nikdo nereagoval ani jim nevěnoval pozornost. Po nějakém výraznějším incidentu - soudím že to tehdy bylo opakované fyzické napadení nebo snad i znásilnění - se pár chlapů sebralo a dalo mu přez hubu. Nakonec to dopadlo tak, že ti starousedlíci byli souzeni a posláni do klasického vězení a ten původní viník na převýchově byl pouze převeden do jiné vesnice, kde se vše opakovalo.
|
|
|
MSteflova |
|
(20.3.2008 16:27:56) Rabuchu, myslím, že takový trest je nesmyslný. Spousta grázlů je doma řezáno denně, výprask navíc je nezmění, jen je ještě více utvrdí. Chce to kvalifikované a dobře ohodnocené učitele, kteří si umí udělat autoritu a ke každému dítěti se chovat jako k určité osobnosti. Vědět o poměrech doma, mít alespoň nějakou psychologickou průpravu, umět děti zaujmout a být ochoten s dětmi diskutovat a hovořit o problémech. S 30-35 dětmi ve třídě to je sotva možné.... Igor Hnízdo si, pokud vím, respekt neudělal pouze třískáním žáků, ale především schopností jít příkladem a žáky zaujmout.
|
Jana + 3 rošťáci |
|
(20.3.2008 17:07:51) Mám z některých příspěvků pocit, že ti, co šikanují, jsou chudáčci a je třeba se jim věnovat, ale co ti, kteří jsou šikanováni???? To jsou podle některých příspěvků asi jen pitomci, co si za tu šikanu vlastně můžou sami!!!! A pokud rodiče kašlou na poznámky a další "radosti" od učitele, už je vidím, jak nadšeně budou běhat do školy na sezení se školním psychologem.
|
MSteflova |
|
(20.3.2008 17:15:03) Jde mi o to samé, jako tobě. Ovšem narozdíl od tebe nevěřím tomu, že existuje rychlé a úspěšné řešení. Musíme se změnit i my, aby se změnily naše děti. Je třeba si uvědomit, že kvalifikovaný učitel si zaslouží peníze z našich daní, protože tím investujeme do našich dětí a do jejich budoucnosti. Pokud zaplatíme dobré učitele, školy nebudou plné ženských a učitelé opět získají respekt, pak se - možná - začne blýskat na lepší časy. Já tvrdím, že výprask dítě ještě více zatvrdí a někomu může ublížit ještě více, například když se bude mstít. To tě nenapadlo?
|
8.5Yettynkaa12 |
|
(20.3.2008 17:20:49) Já si naopak myslím, že bude mít strach propříště něco podobného udělat - a pokud ne, tak byl asi zbit málo.
|
Jana + 3 rošťáci |
|
(20.3.2008 17:35:48) Ono je to těžké, ale pokud by dostal ten agresor pár přes zadek před celou školou, snad by to zabralo více, než jen říct ty ty ty, to se nedělá. Prostě udělat něco, co by útočníkovi vadilo a já nevím, že by dítěti nevadilo, když by bylo potrestáno pře celou školou - před spolužáky a kamarády, ale i ten, kterému bylo ublíženo, by viděl, že každý dojde trestu, že prostě nikdo nesmí jen tak druhé terorizovat. Dneska děti na obyčejné školní tresty kašlou.
|
MSteflova |
|
(20.3.2008 18:18:56) U patnáctiletého frajera by to dopadlo tak, že by před všemi tu nakládačku dostal ten učitel. Zvýšilo by to respekt vyučujících? Vážně si myslíte, že by se pubertální výrostci nechali mlátit? To by bylo překvápko, kdyby z kapsy vytáhli kudlu....Násilí plodí ještě větší násilí, ne nadarmo se to říká.
|
štěpánka | •
|
(20.3.2008 19:40:57) To přeci nikdo nemůže po učitelích chtít - aby výchovné chyby rodičů napravovali tím, že budou kohokoliv mlátit! Jak tu někdo navrhoval - Šikanuješ moje dítě? Dám Ti nakládačku sám! Leckdy si takový šikanovatel ani neuvědomí, jak to bolí, takhle by to poznal. Ale který rodič to udělá? Většinou to dopadne tak, že oběť odejde radši na jinou školu, aby měla pokoj. Ze základky nikoho vyloučit nelze! Tak jaký důrazný trest? Zavolat policii. Pokud se na to nevykašlou, tak naženou strach nejen pachateli, ale hlavně jeho rodičům. A šikana je trestný čin, i když ho páchají nezletilí.
|
|
Monika, dva budulinci | •
|
(20.3.2008 20:45:32) Lassie, vychovny vyprask je nasili jen tehdy, kdyz si vyplaceny mysli, ze je SI ROVNY S VYPLACEJICIM. A to je ten problem. Deti si, jako vysledek dnesni vychovy, mysli, ze jsou si rovny s dospelymi ve stylu nejake prapodivne "demokracie". Nejsou si rovny s dospelymi, nebot pravoplatne autority nesou odpovednost za deti, ne naopak. Kdyz je patnactilety napaden patnactiletym, da mu na hubu. Nasili, plodi dalsi nasili. Kdyz je vyplacen rodicem, ucitelem, je to SNAD naprosto jiny mindset!!! Ale to se kamsi vytratilo, ne???? Proto bych nad tou kudlou nebyla tak prekvapena, ale ne proto, ze nasili plodi nasili, ale proto ze dnesni grazli jsou naprosty moralni upadek. A relativne normalni deti jsou taky vedene ve smylu jakesi prekroucene""demokracie"". Ke grazlovi uz je jenom krucek. Rodina a skola neni ""demokracie"". Copak vy mate v praci demokracii??? Nebo na silnici za volantem??? Ja ne!!! Musim uznavat autority a poslouchat pravidla, at se mi to libi nebo ne. My dospeli vime, kde je nase misto, deti by meli taky. Tomu rikam demokracie. Jinak v co vyrostou???? :))docela jsem se rozlitila nad tematem, Lassie, tohle neni mysleno jako zadny osobni utok samozrejme, ani reakce jen na vas prispevek.
|
MSteflova |
|
(20.3.2008 21:29:00) Moniko, problém je opravdu v tom, že vy věříte, že výprask patnáctiletého výrostka změní. Vy mluvíte v teoriích a ano - bylo by to hezké, kdyby všichni ctili pravidla. Ovšem věc se má tak, že patnáctileý kluk má dost fyzické síly a pokud do té doby rostl jak dříví v lese, pak sotva něco změníte fyzickým trestem. Věřím tomu, že (pokud počítám vyloženě problémové žáky s tendencemi k agresivitě)vám minimálně polovina z nich trest vrátí, ať už na místě či si na vás později někde počká. Nechat se zbít učitelem je stejně ponižující pro grázla jako pro vychované dítě. Pokud ten grázl ještě k tomu nemá hranici, Bůh opatruj naše kantory. Pokud to tedy nebudou příslušníci URNA. Pokud píšete, že berete ohled na povahu a zralost vašich dětí, tak to je přesně to, co by měly dostat všechny děti a to nejen doma, ale i v té škole. Nic více nežádám a o žádný nadstandart mi nejde.
|
MSteflova |
|
(20.3.2008 21:47:01) Moniko, abychom každá nemluvily o něčem jiném.... Já nezpochybňuji to, že na formování osobnosti má velký vliv rodina. Souhlasím s tím, že je třeba určitých pravidel a že je důležité je zavést včas. Nepíši o tom, jakých chyb se dopouštějí rodiče a že jejich vinou se z dítěte stal nevychovaný spratek. Píši o situaci z pohledu učitelů a rodičů ostatních žáků - ve třídě se objeví šikana. Dětem je 14. Zjistí se viník. A celá diskuze se pak odvíjí od toho, jak potrestat toho viníka. Tak jsem se k tomu vyjádřila. Nevěřím, že poslat na žáka tlupu učitelů a dát mu přes hubu věc vyřeší. Osobně bych začala tím, že bych se žákem promluvila a zjistila si podrobnosti. A nebo ještě lépe - pokud by naše školství zvedlo úroveň a učitel mě méně žáků - by bylo dobré, kdyby učitel věděl o žácích co nejvíce, o jejich rodinných problémech a případně měl možnost včas upozornit, že se s dítětem něco děje. Toť vše. Teoretizování, že by vše bývalo bylo jinak, kdyby se rodiče více starali je v tomto případě k ničemu. A lámat hůl nad někým, kdo neměl na rodiče zrovna štěstí, je dost smutné. Zvlášť, pokud je tomu dotyčnému 14-15 a má život před sebou.
|
Monika, dva kulihrasci | •
|
(25.3.2008 20:03:39) Lassie, mate pravdu, ale opravdu mluvime obe o necem jinem. :)) Ja jsem se jen rozhorcovala nad zasadnimi problemy, ktere existuji kvuli stylu vychovy nasich deti (a zapadnich, odkud jsme to prevzali). Je to permisivni, demokraticka vychova, jejiz vysledky ted vidime a zazivame doma a ve skolach. Vubec nerikam, ze by ucitele meli bit patnactileteho kluka. (I kdyz mohla by nastat situace a okolnosti, kdy facka by byla mohla byt klidne na miste.) Neni povinnosti ucitelu vychovat nebo prevychovat deti, natoz velke. Je prece jasne, ze to nebude mit zadny staly ucinek, pokud doma v rodine byla a je demokracie a denne vladnou jeji nasledky. Nad deckem bych vubec nelamala hul!! Jak jsem jasne naznacila je to nase vina, rodicu. Co by bylo opravdu laskyplne k takovemu patnactiletemu, kdyz chcete mluvit konkretne, je jak jste rekla zjistit si situaci doma a podle toho se zachovat. Pokud je kluk fyzicky nebo emocionalne tyrany nejakymi psychicky labilnimi lidmi, nebo ma rodina vazne problemy-alkohol, drogy, nevera...., tak bych asi trvala na pomoci odbornika, protoze je moje povinnost chranit ostatni decka, a dala bych klukovi presto jasne najevo, ze nebude terorizovat ostatni bez nasledku. Kdyz bych ale videla vynervovane, nestastne rodice, kteri uz nevi kudy kam, snaseji klukovi modre z nebe, nic od nej nechcou a vubec s nim jednaji jako s princem, potom bych si s nima promluvila a snad spolu dosli k nejakemu rozumnemu reseni ktere bude v prvni rade aplikovane doma a potom podporovane skolou. A byla bych nekompromisni. Snad na to ta ucitelka neni tak uplne sama :)) Co jsem se snazila ric, je ze problem je v nasem pristupu. Myslime to dobre, chceme aby deti byly spokojene a stastne, ale pevne verim, ze rovnym a ""demokratickym"" stylem vychovy cesta nevede, a za tim si stojim.
|
|
|
|
|
|
|
Líza |
|
(20.3.2008 20:01:28) Milko, já jsem fakt přesvědčená, že tudy cesta nevede, leda tak do pekel. A ještě, kdyby po mně učitel chtěl, abych mu dovolila mlátit mé dítě, tak nejen že mu ho nedám, ale opouštím jeho třídu/školu.
|
|
|
|
|
|
Týninka |
|
(23.3.2008 13:53:35) Já si myslím to samé, a kdyby se to stalo mýmu dítěti tak bych si osobně ty viníky našla a pořádně je seřezala aby už příště dobře rozmysleli někomu slabšímu ubližovat, a ještě bych si to vyřídila s jejich rodiči a školou. Za chvíli to u nás bude vypadat podobně jako v Americe, kde se děti navzájem střílí, to je fakt horor co se dneska děje.Přístup by se měl změnit, nebo ještě lépe mělo by se vrátit to co bylo, jak mi vždycky vypráví maminka o učiteli s rákoskou, děti měli respekt a byl klid.
|
|
|
|