| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Montessori školička: Jak pracovat s Montessori videi

 Celkem 17 názorů.
 Hanka 75 


dotaz pro autorku 

(29.10.2010 13:23:20)
Dobrý den,

chodím na Montes. s dvojčátky, jsem za tuto možnost velmi ráda. Nicméně mám pocit, že není v silách jednoho dospělého člověka zařídit se dvěma dvouletými dětmi, aby byla dodržena všechna pravidla. Tj. pomůcky vybrat, vzít, donést ke stolečku nebo donést na koberec, pak dojít od stolečku na vzdálené místo v mísnosti pro kobereček, vrátit se, a dítěti ukázat jak s pomůckou pracovat, dohlížet na něj a zajistit, že pomůcku opět uklidí. Jaké zvolit priority, když mám na starosti sama dvě děti ? Jak nejlépe postupovat ?

A doporučila byste mi nějakou literaturu, nebo příp. kurz ?

Děkuji za odpověď






 Hanka 75 


ještě dodatek 

(29.10.2010 13:26:17)
Věnuje se Montessori pedogagika, zpracovává nějak problematiku vícečat ?
 MiliP 


Re: dotaz pro autorku 

(1.11.2010 7:51:22)
Nevím zda máte na mysli práci doma? Já myslím, že to jde, jen pro začátek to bude složitější, než si zvyknou na daná pravidla. Nevím, zda by to byl správný postup, ale já bych volila variantu přidávání pomůcek postupně. Pokud by o to jedno dítko projevilo zájem, pomůcku bych názorně předvedla a nechala to pak na nich. Malá s tím začala na roce a půl, tudíž ještě nenosila věci ke stolečku, ale v kuchyni, kde pomůcky měla, byl k dispozici kobereček, takže nepřenášela ( to začala později ). Jakmile pochopí princip práce, už se nebudou rušit a budou velmi samostatné. Navíc malá se velmi rychle naučila, že pokud by to nezvládla ani vyndat, že mě zavolala a požádala o pomoc. No a pokud se naučí jak s pomůckou zacházet, můžete jich mít vystaveno více, budou vědět, že pracovat se smí pouze s tím, s čím nepracuje ten druhý, sami uklidí, takže bych u vás viděla i přínos v tom, co nemá jedináček. Dvojčátka se naučí, že když pracuje někdo s touto pomůckou, musí počkat, až se uklidí, nebo si vybere pomůcku jinou. Ale nevím, zda jsem dotaz pochopila správně.
 Hanka 75 


Re: dotaz pro autorku 

(3.11.2010 22:41:35)
Řešila jsem problematiku kursu, a právě sledu všech kroků, tj. vybrat pomůcku, vzít kobereček, předvést, dohlídnout, korigovat, zabránit rušení, vysypání...

Doma též mám nějaké své pomůcky (samovýroba), a děti jsou vedeny k tomu, že mají respektovat druhého, věci mu nebrat, jenže v určitém věku (a i ted v dvou letech) je pro maličké dítě prostě neodolatené, nezkusit se zapojit do lákavé činnosti toho druhého, nechtít tu samou věc vyzkoušet... děti se učí nápodobou, takže napodobovat toho druhého je prostě naprosto přirozené...
Teď mne napadá, zda to vlastně není proti přirozenosti dítěte, (nebo jak to dělat, aby nebylo ?) vysvětlit mu, že bráchu nemůže napodobovat, protože nemůže brát jeho pomůcku a dělat totéž...

(řadu pomůcek, které doma mám, mám samozřejmě dvakrát např. na přesýpání), ale též mám hry jen jednou (např. jsou drahé).
Jestli mi poradíte s jakými pomůckami jste začínala, co byste doporučila. Nejsem v Montessory nijak moc vzdělaná, nic jsem nečetla, jen co vím z kurzu (ted se budu snažit přečíst, ale prý to není moc k sehnání). Dvojčátka mám taková, že byt máme velký byt, nedokáží si hrát každý jinde s něčím, nevydrží se nevyrušovat... samozřejmě, že se to bude s věkem zlepšovat.

a pak je tu ten praktický problém, že když vysvětluji jednomu dítěti, že nemá sourozenci zasahovat do jeho hry, "práce", vybereme spolu jinou pomůcku, jdeme pro kobereček... druhý mezitím pomůcku použije jak nemá - vysype např. krupici na zem - aha a ted s ním jít pro lopatičku, zamést... a co mezitím první. Myslím, že se to prostě stíhat tak jak s jedním dítětem nedá, nemohou se správně splnit všechny kroky a posloupnosti. Takže jsem usoudila, že buď je cesta snažit se rozkrájet a někdy se to vydaří a někdy ne (např. výše, druhý soustředně pracuje jak má event. nic neprovede a na střídačku nějak stíháte uklízet pomůcky a korigovat děti a nebo se to nestíhá-vy uklízíte pomůcku, na rychlo ukážete, odcházíte k druhému...) a nebo nějak strukturovaně stanovit priority (což doma mohu asi spíše)
což vy jste asi udělala s tím, že neodnášela pomůcky - čemuž trochu nerozumím (asi proto že tak neznám Montessory) rozumím to mu dobře, že s nimi pracovala v téže místnosti, kde byli a neodnášela je do jiné ke stolecku ?
a jinak si malá brala event. říkala o pomůcky, kdy chtěla nebo ve stanovený čas ?




 MiliP 


Re: dotaz pro autorku 

(5.11.2010 12:56:50)
Myslím, že nejlépe by vám odpověděli asi přímo na tom kurzu. Jinak k Vašim dotazům. Myslím, že základ je nemít pomůcku 2x ( nebo na přesýpání třeba 2 různé velikosti hrnků s různým obsahem - pak to není stejné. ) Myslím, že máte výhodu právě v tom, že se naučí právě respektovat toho druhého jedince. Naše dcerka je stejně stará a u ukázky bez problémů čeká. Myslím, že by se to u vás dalo řešit tak, že budou sedět blízko sebe a vy mezi nimi ( pro začátek, než se naučí pravidla ), aby jste mohla zasáhnout na obě strany. Chce to asi hodně trpělivosti, ale dcerka se to naučila velmi brzy. Jinak bych zvolila prostě pouze dvě pomůcky a víc bych jich neměla, než se naučí s tím pracovat a teprve pak bych jich přidala více na výběr, aby jste to stihla zkorigovat. Dcera pracovala nejdříve na zemi přímo u skříňky s pomůckama, nikam je nepřenášela, jen si ji vyndala na zem na kobereček. Pokud by druhé dítko zasahovalo, jemně bych ho odvedla a nasměrovala jinam. Pokud druhé bude pracovat jinak než má, jen bych mu ukázala třeba že to musí posbírat, nebo činnost ukázala znovu jak s ní pracovat. Pokud vysype, pro smetáček si může přece dojít samo ( určitě to není na vás, ono se má naučit situaci řešit ). Ale v centru poradí jistě lépe přímo na hodině.
 Misa W. 


Re: dotaz pro autorku 

(1.11.2010 9:29:36)
Milá Hanko, mohu se zeptat, kam s dvojčátky chodíte?
Moje kolegyně má totiž na kurzu, kde pracují rodiče s dětmi dvoje nebo dokonce troje dvojčátka, tak by určitě byla schopna vám poradit.
 Hanka 75 


Re: dotaz pro autorku 

(3.11.2010 22:21:18)
Chodím do kursu v RC Andílek, tedy u vás a pravděpodobně jsem tedy jedna z maminek - je nás v kursu až tři maminky dvojčat.
 Aignes +1 


Technická pozn. pro autora 

(29.10.2010 23:31:13)
Mam pocit, ze video bez videa jako mesto bez mesta, tudiz jak pracovat s videy - jako s mesty...pokud tam neni vyjimka...?
 jitul 
  • 

Re: Technická pozn. pro autora 

(30.10.2010 13:17:34)
neni to nahodou cizi slovo?~f~
 Aignes +1 


Beru zpet otazku 

(30.10.2010 19:00:58)
Tak uz jsem to nasla, jsou mozne obe varianty, tedy videy/videi. Takze timto beru zpet svou otazku:-).
 natáluš 


Montessori školička:Jak pracovat s Montessori videi 

(31.10.2010 22:57:52)
přiznám se,že ani druhé video samo o sobě mne nějak neuchvátilo a nepřesvědčilo.očekávala jsem,že se dozvím něco víc o montessori,zatím však vidím jen pro mě naprosto běžné činnosti povýšené na "systém" a nebýt toho,že si přečtu diskusi k videu připojenou,tak bych si pomalu ťukala na hlavu.mám pocit,že takto této metodě spíše ubližujete,neboť pokud ji chcete někomu blíže představit,tak samotné nekomentované video nestačí a spíše odradí.Proč zrovna nepřidáte komentář,aby bylo jasné,co daná činnost rozvíjí a k čemu pomáhá?
 Misa W. 


Re: Montessori školička:Jak pracovat s Montessori videi 

(1.11.2010 9:25:26)
Milá Natáluš, respektuji vaši kritiku, já osobně nemám ve zvyku odsuzovat něco, o čem vím tak málo, to si raději vyhledám informace, abych pochopila podstatu věci a poté se teprve vrhám do diskuze.

Práce s koberečkem spadá do tzv. aktivit praktického života, kobereček je jednou ze základních věcí, které v Montessori systému naleznete, proto mě překvapuje, že se zde někdo zmiňoval, že se o Montessori zajímá a toto nepochopil....

Cílem aktivity je:
Abstraktní cíl: Dítě koordinuje pohyby nohou a rukou. Chová se ohleduplně. Soustředí se na svůj úkol. Trénuje dodržení správného postupu.

Konkrétní cíl: Dítě vymezuje svou pracovní plochu na zemi pomocí koberečku: Přinese si kobereček. Ohleduplně rozbalí kobereček tak, aby to nevadilo ostatním dětem. Pracuje s pomůckou na koberečku. Po skončení práce sroluje kobereček. Uklidí kobereček na místo, kam patří.

Velikost koberečku je většinou 70 x 120 cm. Počet koberečků ve třídě je nižší než počet dětí. Některé děti pracují jinde (například sedí na židli u stolečku) a na zemi je dostatek místa. Na kobereček nešlapeme, ani na něm nesedíme. Kobereček nepřeskakujme, ale obcházíme. Kobereček vymezuje pracovní prostor dítěte. Pokud je na něm pomůcka, nikdo cizí si ji nesmí vzít. Pomůcku na koberečku si dítě může nechat i do druhého dne, pokud chce v práci zítra pokračovat. Stojan s koberečky má své pevné místo ve třídě jako ostatní pomůcky. Koberečky mívají různou barvu. Při ukazování práce s pomůckou sedí učitel tak, aby dítě bylo vedle něj u jeho nedominantní ruky (učitel-pravák má dítě vlevo). Pokud má kobereček jiný rub a líc, je vždy lícová strana nahoře.
 natáluš 


Re: Montessori školička:Jak pracovat s Montessori videi 

(2.11.2010 2:56:06)
a proč se třeba konkrétně tento popis neobjeví už zrovna u videoukázky, pak by bylo vše jasné a neměla bych žádný problém
 Misa W. 


Re: Montessori školička:Jak pracovat s Montessori videi 

(1.11.2010 9:28:00)
Ještě poznámka, tato videa nebyla realizována s cílem někoho o něčem přesvědčit, je to jen náhled, úvod do problemtaiky atd.
Kdo se chce o Montessori dozvědět více, musí začít sám u sebe a věřte, že je to velmi dlouhá cesta, která se neskládá jen z těchto pár ukázek.
Ve světě je to např. tříleté velmi intenzivní studium, takže každý ať si to přebere po svéma dělá to, co je mu příjemné a blízké:-)
 natáluš 


Re: Montessori školička:Jak pracovat s Montessori videi 

(2.11.2010 2:54:40)
pak se ale vracíme zpět k tomu,že takto koncipovaný seriál postrádá smyslu, neboť kdo se chce dozvědět více, ten musí začít u sebe(cituji vaše slova)-pak ale nepotřebuji videa bez jakéhokoliv vysvětlení a komentáře,neb ten, kdo začal,už ví a jsou mu k ničemu a ten kdo nezačal a rád by se dozvěděl,se vlastně nic nedozví,pokud nazačně šťouravou diskusi. já právě očekávala,že váš serál mi dá možnost nahlédnout pod pokličku,poznat základy a třeba mě motivovat zjistit si více...bohužel na mě osobně má opačný vliv a pokud si mám začít informace zjišťovat jinde,tak k čemu to potom je? promiňte, nemám ve zvyku takto odsuzovat a chápu,že se snažíte o dobrou věc. já se zase snažím vám naznačit,že pro někoho,kdo o metodě téměř nic neví a rád by se dozvěděl, je vámi zvolená cesta špatná
 Eva83 


Re: Montessori školička:Jak pracovat s Montessori videi 

(12.2.2011 14:37:14)
Dobrý den,

za sebe mohu říci, že mě tato videa velice inspirují a jsem za ně ráda. O Montessori pedagogice vím zatím málo, ale díky videím je mi jasné, jaké pomůcky a jakým způsobem mohu používat doma.
Zároveň mi přijde fajn, že mě to motivuje k hledání dalších informacích o tomto tématu :)
 Malenka 
  • 

Velmi inspirativní - díky! 

(13.3.2011 8:20:33)
Tohle mám nejraději, krátké video s aktivitou, kterou si můžu rovnou vyzkoušet nebo mě při ní napadne něco úplně jiného. A když chci znát víc z filosofie nebo systému, prostě se zanořím do knih nebo webů zabývajících se Montessori tematikou. Nepřestávejte! :o)

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.