Hanka 75 |
|
(29.10.2010 13:23:20) Dobrý den,
chodím na Montes. s dvojčátky, jsem za tuto možnost velmi ráda. Nicméně mám pocit, že není v silách jednoho dospělého člověka zařídit se dvěma dvouletými dětmi, aby byla dodržena všechna pravidla. Tj. pomůcky vybrat, vzít, donést ke stolečku nebo donést na koberec, pak dojít od stolečku na vzdálené místo v mísnosti pro kobereček, vrátit se, a dítěti ukázat jak s pomůckou pracovat, dohlížet na něj a zajistit, že pomůcku opět uklidí. Jaké zvolit priority, když mám na starosti sama dvě děti ? Jak nejlépe postupovat ?
A doporučila byste mi nějakou literaturu, nebo příp. kurz ?
Děkuji za odpověď
|
Hanka 75 |
|
(29.10.2010 13:26:17) Věnuje se Montessori pedogagika, zpracovává nějak problematiku vícečat ?
|
|
MiliP |
|
(1.11.2010 7:51:22) Nevím zda máte na mysli práci doma? Já myslím, že to jde, jen pro začátek to bude složitější, než si zvyknou na daná pravidla. Nevím, zda by to byl správný postup, ale já bych volila variantu přidávání pomůcek postupně. Pokud by o to jedno dítko projevilo zájem, pomůcku bych názorně předvedla a nechala to pak na nich. Malá s tím začala na roce a půl, tudíž ještě nenosila věci ke stolečku, ale v kuchyni, kde pomůcky měla, byl k dispozici kobereček, takže nepřenášela ( to začala později ). Jakmile pochopí princip práce, už se nebudou rušit a budou velmi samostatné. Navíc malá se velmi rychle naučila, že pokud by to nezvládla ani vyndat, že mě zavolala a požádala o pomoc. No a pokud se naučí jak s pomůckou zacházet, můžete jich mít vystaveno více, budou vědět, že pracovat se smí pouze s tím, s čím nepracuje ten druhý, sami uklidí, takže bych u vás viděla i přínos v tom, co nemá jedináček. Dvojčátka se naučí, že když pracuje někdo s touto pomůckou, musí počkat, až se uklidí, nebo si vybere pomůcku jinou. Ale nevím, zda jsem dotaz pochopila správně.
|
Hanka 75 |
|
(3.11.2010 22:41:35) Řešila jsem problematiku kursu, a právě sledu všech kroků, tj. vybrat pomůcku, vzít kobereček, předvést, dohlídnout, korigovat, zabránit rušení, vysypání...
Doma též mám nějaké své pomůcky (samovýroba), a děti jsou vedeny k tomu, že mají respektovat druhého, věci mu nebrat, jenže v určitém věku (a i ted v dvou letech) je pro maličké dítě prostě neodolatené, nezkusit se zapojit do lákavé činnosti toho druhého, nechtít tu samou věc vyzkoušet... děti se učí nápodobou, takže napodobovat toho druhého je prostě naprosto přirozené... Teď mne napadá, zda to vlastně není proti přirozenosti dítěte, (nebo jak to dělat, aby nebylo ?) vysvětlit mu, že bráchu nemůže napodobovat, protože nemůže brát jeho pomůcku a dělat totéž...
(řadu pomůcek, které doma mám, mám samozřejmě dvakrát např. na přesýpání), ale též mám hry jen jednou (např. jsou drahé). Jestli mi poradíte s jakými pomůckami jste začínala, co byste doporučila. Nejsem v Montessory nijak moc vzdělaná, nic jsem nečetla, jen co vím z kurzu (ted se budu snažit přečíst, ale prý to není moc k sehnání). Dvojčátka mám taková, že byt máme velký byt, nedokáží si hrát každý jinde s něčím, nevydrží se nevyrušovat... samozřejmě, že se to bude s věkem zlepšovat.
a pak je tu ten praktický problém, že když vysvětluji jednomu dítěti, že nemá sourozenci zasahovat do jeho hry, "práce", vybereme spolu jinou pomůcku, jdeme pro kobereček... druhý mezitím pomůcku použije jak nemá - vysype např. krupici na zem - aha a ted s ním jít pro lopatičku, zamést... a co mezitím první. Myslím, že se to prostě stíhat tak jak s jedním dítětem nedá, nemohou se správně splnit všechny kroky a posloupnosti. Takže jsem usoudila, že buď je cesta snažit se rozkrájet a někdy se to vydaří a někdy ne (např. výše, druhý soustředně pracuje jak má event. nic neprovede a na střídačku nějak stíháte uklízet pomůcky a korigovat děti a nebo se to nestíhá-vy uklízíte pomůcku, na rychlo ukážete, odcházíte k druhému...) a nebo nějak strukturovaně stanovit priority (což doma mohu asi spíše) což vy jste asi udělala s tím, že neodnášela pomůcky - čemuž trochu nerozumím (asi proto že tak neznám Montessory) rozumím to mu dobře, že s nimi pracovala v téže místnosti, kde byli a neodnášela je do jiné ke stolecku ? a jinak si malá brala event. říkala o pomůcky, kdy chtěla nebo ve stanovený čas ?
|
MiliP |
|
(5.11.2010 12:56:50) Myslím, že nejlépe by vám odpověděli asi přímo na tom kurzu. Jinak k Vašim dotazům. Myslím, že základ je nemít pomůcku 2x ( nebo na přesýpání třeba 2 různé velikosti hrnků s různým obsahem - pak to není stejné. ) Myslím, že máte výhodu právě v tom, že se naučí právě respektovat toho druhého jedince. Naše dcerka je stejně stará a u ukázky bez problémů čeká. Myslím, že by se to u vás dalo řešit tak, že budou sedět blízko sebe a vy mezi nimi ( pro začátek, než se naučí pravidla ), aby jste mohla zasáhnout na obě strany. Chce to asi hodně trpělivosti, ale dcerka se to naučila velmi brzy. Jinak bych zvolila prostě pouze dvě pomůcky a víc bych jich neměla, než se naučí s tím pracovat a teprve pak bych jich přidala více na výběr, aby jste to stihla zkorigovat. Dcera pracovala nejdříve na zemi přímo u skříňky s pomůckama, nikam je nepřenášela, jen si ji vyndala na zem na kobereček. Pokud by druhé dítko zasahovalo, jemně bych ho odvedla a nasměrovala jinam. Pokud druhé bude pracovat jinak než má, jen bych mu ukázala třeba že to musí posbírat, nebo činnost ukázala znovu jak s ní pracovat. Pokud vysype, pro smetáček si může přece dojít samo ( určitě to není na vás, ono se má naučit situaci řešit ). Ale v centru poradí jistě lépe přímo na hodině.
|
|
|
|
Misa W. |
|
(1.11.2010 9:29:36) Milá Hanko, mohu se zeptat, kam s dvojčátky chodíte? Moje kolegyně má totiž na kurzu, kde pracují rodiče s dětmi dvoje nebo dokonce troje dvojčátka, tak by určitě byla schopna vám poradit.
|
Hanka 75 |
|
(3.11.2010 22:21:18) Chodím do kursu v RC Andílek, tedy u vás a pravděpodobně jsem tedy jedna z maminek - je nás v kursu až tři maminky dvojčat.
|
|
|
|