| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku BTW: Dyslexie, dysortografie - aneb jak bojovat s hydrou

 Celkem 64 názorů.
 Sharon, 6 dětí 
  • 

Děkuji za článek 

(14.12.2008 23:12:11)
Děkuji moc za tento článek. Právě mi v pátek přinesla dcera od učitelky podklady pro psychologic.-pedagogic.poradnu. Že má dyslexii, dysortografii víme už déle, ale posílají nás až nyní. Chodí do soukromé školy, kde se do čvrté třídy neznámkuje. /naštěstí / Nic to nemění na tom, že se jí děti ve škole posmívají a odstrkují ji od sebe. Strašně tím trpí. Chodí mi domů z pláčem a nechce už chodit do školy. Jinak co se týče praktické stránky je vyjímečná. Strašně brzy všechno dělala sama. Brzy chodila, brzy mluvila /a to výborně/, brzy byla soběstačná. Začla chodit sama ven už ve 3 letech. V 5 letech mi nakupovala. Teď v 9letech se umí postarat o mladší sourozence a vyzvedávat je ze školky. Umí se starat i o zdravotně hendikepované. Je v ní obrovská životní síla. Ale ta škola ji ničí. Článek mě hodně povzbudil. Budu se snažit držet těchto rad.
 10.5Libik12 


Re: Děkuji za článek 

(14.12.2008 23:33:30)
Také si myslím, že škola pouze formálně akceptuje poruchy, ale nezvládá vytvořit zázemí pro to, aby to postižený jedinec udýchal. Můj syn sice nechodil domů s pláčem, ale vytvořil si vzdoro postoj a byl téměř celé dětství mozkem všech hovadin a průserů, čímž si kompenzoval nemožnost vyniknout v normálních školních činnostech. Vynikání a soupeření je totiž pilířem existence ve vzdělávacím procesu.
Přežil to k vysokoškolskému studiu, nicméně při vzpomínkách na pí učky s pí řeďkou v čele se mi ještě dnes otevírá kudla v kapse.
 Evžíček 


Re: Děkuji za článek 

(14.12.2008 23:44:38)
ahojky, nás to asi taky čeká- syn má diagnostikovanou expresivní dysfázii- ve 4 letech zatím nemluví...mluvení se do školy nejspíš poddá- ale zase jsou u toho časté pozdější dys poruchy, nejčastěji dyslexie...takže teď se moříme s mluvením, za 4-5 let se budeme mořit se čtením nebo psaním...chjooooooooooooooooooo ještě, že je to takové zlatíčko moje :-)
 Katka 
  • 

Re: Děkuji za článek 

(15.12.2008 7:12:12)
Strašně záleží na učiteli. Syn je taky všemožné dis. a vyšetření jsem si vydupala. Ale učitelka je výborná a moc nám pomáhá. I syna hrozně chválí, což mě osobně strašně posiluje, protože nevím jestli se to váže k dis. ale je šíleně pomalý. To co udělá dcera za pět minut, on dělá dvě hodiny, takže skoro nic nestíháme. Jinak má takové záliby, které většinou dětí v jeho věku nemají. Ale bohužel nemá na ně tolik času když je tak pomalý.
 Romana 
  • 

Re: Děkuji za článek 

(15.12.2008 9:19:34)
Katko opravdu to má souvislost a tou poruchou.Můj syn než něco udělá je celá věčnost.
Mi si pomohli samy dopoledne proseděl ve škole a odpočíval a odpoledne jsme si ho připravovali sami na co jsme nestačili tam jsme si našli učitele.Tímhle způsobem můj syn došel až do sedmé třídy s vyznamenáním.od sedmé to necháváme jen na něm a drží se skvěle teď mu hrozí čtyři trojky ,ale je pravda ,že se dře a učitelé to naštěstí vidí.Já to štěstí neměla.Snažila jsem se teď v dospělosti co mě sily stačily ,abych tu poruchu co mám napravila ,ale už to nejde .Naštěstí mám syna ,který mě chyby opravuje a upozorňuje na ně.Také můj velký pomocník je počítač sice všechny mí pozornostní nedostatky nevychytá,ale aspoň tam nechybí háčky,čárky,písmenka.Mějte se svými dětmi trpělivost a porozumění určitě se Vám to vyplatí.
 helena 6 
  • 

Zvláštní škola - synovec 

(15.12.2008 9:43:09)
Když čtu článek, nevím co si mám myslet o okolí synovce. Při porodu přidušený, LMD. Nevím, co mu diagnostikovali za dys (myslím dysgrafii, dyslexii), ale celkově školu nezvládá. Nyní škola jedná o jeho převedení do zvláštní školy. Manuálně zručný, ale nepřijde mi ani "hloupý". Problém je v tom, že škola je malá vesnická, spojené asi tři třídy, není čas se mu věnovat a nikdo ani nemá zájem. Nějaká vyšetření prošli, ale nevím s jakým výsledkem.
Bratr se s ním učí co to jde, ale myslím, že trénují opravdu "běh s kratší nohou". Švagrová je líná se s ním učit, nebaví jí to a nemá trpělivost (a samozřejmě s tímto přístupem je lepší, když se s ním neučí.. :-(). Klučina se snaží moc, ale prostě je teď je ve druhé třídě a učitelka prostě říká, že na to nemá! Je mi to líto.
Snažila jsem se o tom s nimi mluvit, že názor jedné učitelky - a za takových podmínek, kdy nemá čas se věnovat ani ostatním - není příliš relevantní, ale oni to "řeší", protože problém by byl i s dojížděním. Městská škola 20 km a okolo jen dvě menší maloměstské, které nevím jak to budou řešit, ale v jedné jsem vyrostla a záleží, jak moc se vyučující vyměnili, ale s těmi co tam byli za nás bych to vyděla dost "blbě".
Existuje alespoň nějaká kniha, kde jsou tyto informace shrnuty? Či nějaký časopis? Prosím poraďte co s tím.
 Katka 
  • 

Re: Zvláštní škola - synovec 

(15.12.2008 9:56:51)
Jestli něco je nevím. Já sama jsem hledala na internetu, ale nic co by mě zaujalo. Jediné co mohu doporučit tak zase jen vyšetření, ale i tito pedagogičtí psychologové jsou různí. Někteří jsou odborníci na svém místě a jiní tam jen tak sedí. Chtělo by to od nějakého známého doporučení. V některých městech existují i školy přímo pro dis. Taky nám ji navrhli, ale po domluvě s uč. je syn zaintegrovaný- má to jako zdr. postižení. má vypracovaný spec. učební plán a učitelé by se podle toho (měli) držet
 dulca 
  • 

Re: Zvláštní škola - synovec 

(15.12.2008 9:57:30)
mrknete se na tyto stranky http://www.dyscentrum.org/
 Romana 
  • 

Re: Zvláštní škola - synovec 

(15.12.2008 10:30:52)
Heli určitě je spoustu knih ,které právě dětem usnadňují čtení.Třeba různé čtenářské tabulky,podle kterých se dítě učí číst,psat..Zajděte si do některé zvláštní školy určitě Vám tam doporučí spoustu pomůcek.My jsme to tak udělali byla to sice mravenčí práce ,ale syn to zvládl Výborně.Tyhle děti potřebují specielní přístup, který prostě ve škole nemají.Když dostanou co potřebují jsou velice učenliví chápaví a šikovný.Našeho syna jsme si učili Sami, ale střídali jsme se u něho čtyři já manžel a dva učitelé ,kteří brali 150,-na hodinu.Investice se nám 100%vyplatila.Je velká škoda ,že školství nemá s těmito dětmi trpělivost zbytečně ničí velké osobnosti.Můj syn ,který v první třídě neměl vůbec šanci se díky změně přístupu bude hlásit na střední školu a to o něm učitelka v první třídě prohlásila , že je blbý jak tágo.Neměla samozřejmě pravdu už od sedmé třídy to zvládá ve škole naprosto sám prostě potřeboval jen jinou formu učení než nabízí škola.
 Dany 
  • 

Učitel všechno nezvládne 

(15.12.2008 11:08:11)
Nejprve stran vyšetření - to si dnes domlouvá rodič, ne škola, ta je v tom už krátká, ano, vyplní a zašle formuláře,to je vše a pokud s tím rodič nesouhlasí,tak se dítě trápí dál, pokud je diagnostikována nějaká porucha, má dítě zvláštní plán práce, opravdu má úlevy oproti ostatním(např.místo diktátu píše doplň.cv, úkoly má poloviční,....)
Učitel se těmto dětem věnuje dle možností, má danou látku, kt.musí probrat, vysvětlit, děti ho musí všechny pochopit, záleží na počtu dětí ve třídě, na jejich soc.složení,....těch věcí, které tu hrajou roli, je strašně moc, vybavení školy, třídy,... Musí pomoci rodina, dítě samo musí chtít, nesmí se "šprajcnout",do takového děcka žádné poznatky nedostanete, ať se snažíte sebevíc.
Učitel hraje důležitou roli,ale ne hlavní, tím ovšem neříkám, že pokud má špatný přístup k takovýmto dětem,tak jim neuškodí, uškodí, víc než dětem "zdravým"
 Katka 
  • 

Re: Učitel všechno nezvládne 

(15.12.2008 12:05:08)
Nevím jak kde, ale u nás spadá škola pod určité pedagogické pracoviště, na které je dítě odesíláno, když to učitel navrhne. Nám učitelka v první třídě nic nenavrhovala, ale protože se u nás v rodině dis. vyskytuje a já to na synovi pozorovala, našla jsem si sama dle doporučení známých. I tak se mě ptali ze které školy je a pokud by tam nespadal, záleželo by pouze na nich zda by byli ochotni ho vyšetřit. Učitelka byla zpočátku docela naštvaná, že jsem ji obešla(když jsem s ní o tom mluvila, chtěla vyčkávat), ale potom mi vyšla ve všem vstříc.
 Dany 
  • 

Re: Učitel všechno nezvládne 

(15.12.2008 12:27:42)
Asi všechno záleží na lidech, já jako učitelka jsem se ještě nesetkala s tím, že bych já nebo kolegyně jsme měly "problém" doporučit dítěti vyšetření,pokud si to rodič přeje, má pocit, žë to dítě potřebuje,...učiteli se něco nezdá,..vždy si myslím, že je lepší, když se vyšetření udělá, než když se dítě topí v problémech,které by šli vyřešit
 Katka 
  • 

Re: Učitel všechno nezvládne 

(15.12.2008 12:37:51)
No, můžu Vám říct, že sousedka, která má stejně staré děti a je učitelkou druhého stupně, když jsem jí řekla, že syn má dislexii, tak se na mě podívala jako kdybych na sobě měla pavouka a řekla no, ale když se nebude nebude lajdat, tak s tím může udělat i vysokou školu. Tak to vyznělo jako by se všichnidislaktici schovali za papír a nic nedělali.
 Dany 
  • 

Re: Učitel všechno nezvládne 

(15.12.2008 14:38:38)
To je mi líto, ale bohužel i takové kolegyně mezi námi asi jsou.Mám fakultu ještě čerstvě za sebou, i když už 4 roky,vystřídala jsem 2 pracoviště a opravdu ani na 1 s tím nebyl problém. Dokonce znám i učitelku 1.st. s dyslexií,takže jde všechno, jen chtít a přeskočit všechny klacky, které vám kdo naháže pod nohy:)
 helena 6 
  • 

Re: Zvláštní škola - synovec 

(15.12.2008 16:28:17)
No já spíše měla na mysli něco vázaného. A také na těch stránkách jsem se nedozvěděla nic pro "nezasvěcené", články, odkazy, diskuze. Něco jako "první informace".
 dulca 
  • 

Re: Zvláštní škola - synovec 

(15.12.2008 17:09:09)
http://www.dyscentrum.org/shop/index.htm
myslim ze vyber literatury tam maji dostatecne siroky
 helena 6 
  • 

Re: Zvláštní škola - synovec 

(15.12.2008 21:09:58)
Hmm tak já tam vidím jen černo.. :-(
Není mi přáno si počíst :-)))
 Jitka a Matyášek 


Re: Zvláštní škola - synovec 

(20.12.2008 11:47:01)
Holky, nabízím pomoc. Pracuji v pedagogicko-psychologické poradně v Brně a tady na Rodině odpovídám jednu poradničku. Kdo jste z okolí Brna, nebo klidně i dál, napište mi mail, nebo třeba zavolejte 775 211 794, aspoň to probereme po telefonu. Klidně i o svátcích. V poradně dělám dlouho a třeba Vám můžu pomoct!~:-D~R^
 Pavla 
  • 

Re: Zvláštní škola - synovec 

(28.1.2009 19:45:29)
Zkuste Pracovní sešit pro nápravu vývojových poruch v českém jazyce.Název zní hrozně, ale uvnitř jsou jednoduché úkoly s obrázky, ale ještě před tím, pokud mu nejde čtení bych koupila Čtenářské tabulky, na těch se naučil číst můj syn.Jinak toho co se dá dělat je moc,ale bylo by dobré vědět kde je problém, on je totiž každý dyslektik jiný.My třeba chodíme na nápravu metodou DOV a cvičíme jen co synovi nejde a výsledek je naprosto neuvěřitelný, ale je to náročné na výdrž a čas. Na druhou stranu funguje to.
 Jana 
  • 

Duben-buben 

(15.12.2008 11:38:50)
Je to zvláštní, ale z dys- se skutečně nedá vyrůst. Nikdo nikdy nepoznal, že jak obtížně rozpoznávám d a b. Našla jsem si na základní škole vlastní pomůcku, "nadřela" jsem se slovo "buben" a od toho pak odvozovala "b" a "d". Čemu opravdu nerozumím, je skutečnost, že problémy s "b a d" mě neopustily ani při psaní na počítači. Nad slovy, která obsahují obě písmena, se prostě musím zamyslet, je to jen mžik, který nikdo jiný nevnímá. Chápu, že kdo má tuhle nebo podobnou vadu v těžší podobě, má velký handicap.
 dulca 
  • 

Re: Duben-buben 

(15.12.2008 11:48:13)
Mam podobnou pomucku u mne je to Babicka, velke B si smerove nepletu a kdyz je brisko u maleho pismene stejne jako u velkeho tak je to b a kdyz je opacne tak je to d.
 helena 6 
  • 

Re: Duben-buben 

(15.12.2008 12:17:23)
Hmm tak to je tedy sranda, nikdy mě nenapadlo, že je to porucha, když nad tím občas také přemýšlím :-), ale četla jsem ráda a vždycky hodně a problém jsem neměla, tak nevím..
 Masalák 


Dálkařovi trampoty  

(15.12.2008 12:25:34)
Muž měl diagnostikovanou dyslexii někdy před 30 lety ve 2. třídě, nemohl se pořád naučit číst a psát. Tehdy se to tak vysvětlilo, ale nikdo se tím zvlášť nezabýval. Šel do učení, i když jinak by měl předpoklady studovat, myslím, že např. průmyslovku v technickém oboru jemu blízkém by zvládl v pohodě. Teď začal dělat střední dálkově, škoda že nemá možnost dělat školu v jeho oboru. Mají maturovat podle nové koncepce státních maturit. Průšvih je angličtina. Škola nasadila dost vysoké tempo, se kterým mají potíže i ostatní, dyslektik, nedyslektik. Než se přihlásil, se ptal, jestli jsou nutné nějaké vstupní znalosti, ale ujistili ho, že může být i začátečník. No a teď se s tím trápí. Obrátila jsem se na paní Rýdlovou (http://www.jazyky-bez-barier.cz/), která se věnuje výuce jazyků pro dys..., jestli neví, jaká pravidla platí pro studium a nové maturity u dospělých studentů + dálkařů. Byla velmi ochotná, bohužel z ministerstva školství se jí nikdo neobtěžovat odpovědět. Takže teď neví, jestli by měl nárok na nějakou třeba časovou úlevu apod. v průběhu studia a pak u maturity. Taky nevíme, kdo by mu teď případně mohl dyslexii potvrdit, to 30 let staré nemá, pokud vůbec tehdy bylo písemné. On se s tím naučil docela dobře žít, i když český text zvládá pomaleji než třeba já. Ale cizí řeč je teda mazec. Jestli o tom někdo něco víte z pohledu dálkového studia, dejte prosím vědět. Máme známého, který vystudoval VŠ (technický směr), a on vůbec není schopnej sledovat film s titulkama, prostě to nepřečte. Dost ho obdivuju, protože myslím že mu studium dalo pěkně zabrat.
 Masalák 


Re: Dálkařovi trampoty  

(15.12.2008 12:26:44)
Dálkařovy, teto teto, dyslektik nejseš píšeš jak .... :o(
 dulca 
  • 

Re: Dálkařovi trampoty  

(15.12.2008 12:32:02)
Zkuste kontaktovat nejakeho psychologa z dyscentra. http://www.dyscentrum.org/ Mam dobrou zkusenost s PhDr. Danielovou Krausovou, tenkrat pred 15 lety pracovala v Praze, ted sidli ve Slanem, ale jsou tam kontakty i na jeji spolupracovniky po cele CR.
 Masalák 


Re: Dálkařovi trampoty  

(15.12.2008 12:52:36)
Díky.
 Olga 
  • 

Jak jsme zvítězili nad hydrou my 

(15.12.2008 13:08:26)
Děkuji za skvělý článek! Autorčiny rady opravdu fungují! Nicméně hydra to skutečně je: sotva jednu hlavu odstraníš, narostou jiné. Ale ne na nekonečně dlouho...

Syn byl těžký dysgrafik. Zároveň měl v předškolním věku problémy s řečí. Začal mluvit pozdě: až ve třech a půl letech. Jeho věty neměly pořádný začátek ani konec, navíc slova špatně vysloval. Skončili jsme na logopedii a makali. Při nástupu do první třídy už byl sice bez řečové vady, ale jeho ústní projev byl velmi neohrabaný. Záhy se objevila dysgrafie. Den co den jsme si po celý první stupeň odpoledne sedali k sešitům, dopisovali je, opravovali chyby, dávali jim aspoň nějakou grafickou úpravu... Ve třetí třídě jsem ho nechala udělat přijímačky na jazykovou ZŠ. Ne proto, abych ho tam dala, ale chtěla jsem vědět, jak si stojí mezi ostatními dětmi. Byl beznadějně poslední.

Mezitím jsme ho celkově rozvíjeli: ZUŠ, koncerty, večer jsem mu četla, učili jsem ho fotit, hrát stolní hry, běžné sporty, lyžování,atd. Bylo toho hodně. A hlavně chválit, chválit a chválit.

V pátém ročníku jsme ho přihlásili na víceleté gymnázium. Byl dvacátý a v pohodě se dostal!!!

Dneska je z něj pohodový bezproblémový kluk. Písmo samozřejmě není žádný krasopis, ale jde o to, že se v něm vyzná a v textu se orientuje. Na vysvědčení měl bez jakýchkoli úlev dvě dvojky a z češtiny ( i z matematiky) jedničku!! Diktáty mívá zpravidla bez chyb, slohy si píše na počítači. Zkrátka: školu vůbec neřeším!

Ráda bych upozornila na jedno české specifikum, o kterém autorka možná neví. Někteří čeští rodiče bohužel usilují o to, aby dítě mělo na "dys" hlavně "papír". A tím pro ně taky celý problém končí. Myslí si, že dítě bude mít "úlevy", a tak se školou nějak protluče. To je samozřejmě obrovský omyl!
Samotný "papír" ještě nikoho nic nenaučil. Pokude nebudeme (samozřejmě ve spolupráci se školou, případně psychologem) s dítětem denodenně pracovat, prokážeme mu tím časem medvědí službu. Vychováme z něj nesamostatné "chuďátko", které bude na druhém (případně třetím) stupni úplně mimo, protože se v náročném poloodborném texty fyziky, chemie a přírodopisu bude ztrácet a navíc bude svým pubertálním spolužákům pro smích. To, k čemu potřebujeme dítěti pomoct, je vědomí ÚSPĚCHU a toho, že ZVLÁDÁ. Pak nebudeme muset řešit jeho nejrůznější psychické problémy, pramenící z trvalého pocitu méněcennosti.

Přeju všem "postiženým" rodičům pevné nervy a hlavně dostatek trpělivosti. Navzdory všemu to opravdu jednou skončí!!!
 Katka 
  • 

Re: Jak jsme zvítězili nad hydrou my 

(15.12.2008 13:22:53)
No právě a o to jde. Aby nedostal pětku na diktát, když ho prostě není schopný napsat bez chyb. Lidi kteří neví co se za tím skrývá mi řeknou, no ale ona taky diktát nenapíše bez chyby tak jednu nebo dvě tam vždycky má a na vyšetření s ní nejdu. Syn jich má ve zkráceném třeba sedmnáct, když se kontrolují čárky atd. Nešla jsem si pro papír abych se ho zbavila a víc se s ním nemusela učit jak si někteří myslí. I my se denně učíme, ale nevím co dřív, protože se k tomu váže šílená pomalost a unavitelnost. Když udělá jednu úlohu, je úplně vyfluslej a musí odpočívat, aby dělal druhou. Takže nějaké čtení, které máme denně cvičit a diktáty můžem dělat tak akorát o víkendu. Kroužky max. jeden, protože potom by jsme už nic nestihli. A to samozřejmě chodím do práce a mám doma předškolačku. A večer se už syn opravdu učit nemůže, protože čte úplný nesmymsly. Jinak inteligenci má dle psych.ped. lepší průměr.
 neznámá 
  • 

Re: Jak jsme zvítězili nad hydrou my 

(15.12.2008 13:32:31)
Velice mě potěšil váš článek.Mám totiž syna,kterému je devět let a je také dysgrafik,dyspraktik,dysortografik a má prvky dyslexie.Je toho poměrně hodně ve spojení s poruchou pozornosti.Chodí do třetí třídy a opravdu bojujeme co se učení týká.Rád sportuje,hraje fotbal a házenou a rád by ještě florbal.Zatím jsme nepřišli na to jak se s ním učit,protože odmítá s námi spolupracovat.Ráda bych znala názory těch,které tímto procházejí nebo si prošli,jak to vyřešily.Moc rádi bychom mu pomohli.
 Katka 
  • 

Re: Jak jsme zvítězili nad hydrou my 

(15.12.2008 13:52:18)
No my jsem to hned postavili tak, že škola je to nejdůležitějsí a pokud nebude zvládat školu, nebude dělat nic jiného.(samozřejmě v rámci možností, proto jsem chtěla vyšetření, abych ho nenutila něco co nemá šanci zvládnout). Od samého začátku jsem nekompromisní. Nejprve naučit a potom zábava. A jak jsem psala výše, tak bohužel, na tu zábavu během týdne moc času už nezbývá. Ale znám matky, které když se jim nelíbí jak dítě třeba něco napsalo, tak to škrtnou a musí znovu. To ne jen tak co vím, že ještě zvládne.
 Lenka 
  • 

Dotaz k clanku 

(15.12.2008 14:01:25)
Nemeli jste strach tahnout takhle stareho kluka do jine zeme s jinou reci, kdyz jste vedeli, ze to ma ve skole diky dys....porucham obtiznejsi. Ja vim, ze pisete, ze to dobre dopadlo a ve skole v Norsku mu to jde, ale ja bych nemela odvahu takhle riskovat, bala bych se, ze mu prihorsim....jimy jazyk, jini kamaradi
 Aerin 
  • 

Re: Dotaz k clanku 

(15.12.2008 15:10:35)
No my jsme v podstatě neměli moc na vybranou, můj muž se byl převelen svojí firmou a nechtěli jsme trhat rodinu. Marek s tím souhlasil, taky proto, že ke své české škole žádný extra vztah neměl. Ukázalo se, že to bylo nejlepší řešení, přístup v této škole je s naším původním gymnáziem nesrovnatelný (lepší:)), přestože je to velmi náročná škola, syn je aspoň duševně v pohodě. První půlrok byl sice tristní, ale jako dyslektik se naučil angličtinu nejdřív poslouchat a rozumět, potom mluvit a psát. Dnes má anglickou gramatiku lepší naž tu českou:)) A kamarády tu má. Řekla bych, že je to výhoda střední školy, kdyby byl na základce, bylo by to nejspíš horší - v tom věku děti spolužáky přijímají hůř.
 ali36 


Re: Dotaz k clanku 

(15.12.2008 21:03:31)
I my máme syna s LMD - dyslexie,dysortografie a k tomu má ještě DM I.typu a celiakii. Není to jednoduché, ale snažíme se procvičovat a zlepšovat. I přes naši snahu má z češtiny trojku a z matiky mu hrozí taky. Trápí mě to jen z toho důvodu, že je teprve ve čtvrté třídě a já se děsím náročnosti let příštích. Nevím, jak to zvládnem dál, ale někdy mě už opouští síly bojovat o každou přečtenou větu apod. Miluje sport a hlavně fotbal. 3x týdně ho vozíme na trénink a zápasy a je to taková odměna za jeho školní snahu.Navíc je velmi manuálně zručný. Chci se zeptat. Syn se učí anglicky. Má opravdu úžasnou učitelku a snaží se ho nejdříve naučit výslovnost a pak gramatiku. Neznáte někdo nějaký recept na to, jak mu učení cizího jazyka usnadnit??

P.S. Perlička na závěr. Když končily letní prázdniny, tak se nás syn ptal. A nemohl bych jít raději do práce než zase do školy ??
 Aerin 
  • 

Re: Dotaz k clanku 

(15.12.2008 21:11:42)
Poradila bych počítačové hry v angličtině, poslouchat písničky v angličtině a zkoušet vnímat texty (ne úplně překládat, ale rámcově vědět, o čem jsou). Přidávat filmy s titulky, od jednoduchých pohádek ke složitějším příběhům. Prostě poslouchat, obklopit se zajímavou (!) angličtinou, které bude sám chtít přijít na kloub (ty hry jsou pro začátek nejlepší). Později přidat filmy, nejdřív s českými titulky, později s anglickými. Nasměrovat ho na nějaké dětské diskuzní fórum v angličtině... Bohužel normální školní učebnice jsou pro dys děti jen málo použitelné, je třeba především stavět na poslouchání, nejdřív jen rámcovém a intuitivním porozumění, později jít do hloubky. Gramatická cvičení u nás nefungovala, dokud nebyl jazyk přece jen "oposlouchán". (I potom mizerně - dysortografie, neviděl to).
 ali36 


Re: Dotaz k clanku 

(15.12.2008 21:49:57)
Asi zkusím nějakou tu hru. Filmy zatím nepřipadají v úvahu. Nestíhá ani český film s titulky. On je problém i v tom, že já i tatínek se učíme anglicky s ním. Je to těžké, ale snažím se mu neustále opakovat slovíčka. Naposledy se učil s tátou místnosti a všude jsme měli cedulky, ale to mu moc pomáhá. Už jsme udělali i vlastní nástěnku, kde jsou slovní druhy, vyjmen.slova apod. Tohle je opravdu skvělá pomůcka. Děkuji za rady, budu dál zkoušet
 JankaP 


Re: Využili byste pexesa? 

(16.12.2008 21:51:32)
Infoa totiž vydala opravdu pěkná pexesa (oblečení, nábytek, ...), zatím 20 okruhů. Je to hra a slovíčka při ní lezou do hlavy lépe. Na www.infoa.cz zadej do vyhledávače "English - Find the Pair".
 helena 6 
  • 

Re: Dotaz k clanku 

(15.12.2008 21:14:32)
Synovec se těší, až bude jezdit traktorem nebo nakladačem, už se nebude muset učit :-))), ale ještě toho musí hodně zvládnout - tedy jestli ho nešoupnou do zvláštní školy :-(
 narma 


Re: Jak jsme zvítězili nad hydrou my 

(28.12.2008 23:46:33)
Malá rada, pro ty co chtějí alespon nějakou pomoc. - najděte si ve své blízkosti studio BASIC. Zabývají se pomocí různým dys... a podobným problémům.

Můj syn má již třinact let a do 6té třídy jsme naše dys, zvládali jakožtakož společně na dvojky trojky, nicméně averze vůči učení mi průběžně narostla do takové síly, že i když syn uvědoměle sedá k učení, myšlenky má v tahu ( a to nehovořím o nastupující půbertě).
V současné době jsme nastoupili právě do Basicu v Ostravě. Máme za sebou teprve první měsíc a navíc výsledky jsou nejrychleji vidět u mladších ročníků. ( My jsme již dříve zvládli nějak čtení sami spolu), a se psaním prý moc neuděláme. Pracujeme však na metodě jak se učit, sama jsem zvědavá jak to dopadne. Zatím mám jen jeden výsledek, můj puberták tam chodí rád :o)).
Mnoho lidí mne uklidnuje, že dys..děti často nejenže udělají SŠ ale také i VŠ, ale když vidím, jak se trápíme s učením, budu štastná, když bude štastný řemeslník. Navíc garáž je stejně jeho druhým domovem. Držím všem palce a přeju trpělivost, a hlavně si myslím, at je to jakkoli, důležité je aby naše děti byli milované a štastné.
 10.5Libik12 


Re: Jak jsme zvítězili nad hydrou my 

(29.12.2008 0:34:02)
Narmo, ještě dodej, co to stojí.
 Ana 
  • 

neumim to jeste ted-23let 

(15.12.2008 21:39:09)
Doted neumim jiste rozeznat b a d. Presneji receno: d poznam jiste u b se vzdy zarazim (kdyz to pisu). Ucitelka (spise krava) me zato v prvni tride postavila na lavici a rekla vsem:,,ukazte si na ni,, ..bylo to v roce 1992/93. Nyní jsem v oslednim rocniku VS (pocuravala jsem se do 11 let).
Brante sve deti!
 Stázi 2 


papír a jeho smysl !?!?  

(15.12.2008 23:45:52)
Naše dítě s obrovskými problémy ze začátku první třídy, kde vyučovali genetickou metodou (po písmenkách) jsme přendali na jinou školu.
Papír od psych.poradny máme, vlastně dnes dokonce již ve trojím vydání. Jeden po pohovoru s naší známou doktorkou, druhý ped.psych poradna doporučená (uznatelná) 1.školou a poslední peg.psych ze zdejšího kraje, opačného konce - tzn. podstatně nezávislý posudek.

Každyý tvrdí něco trochu jiného a ikdyž byly dělány v průběhu 1 roku shodují se, že porucha dis* nějaká je. S dcerkou se denně učíme a jak nejspíš u většiny takovýchto dětí to bývá, je to velmi úmorné.
Je ve 2 třídě nosí domů docela šílené známky, samozřejmě je ve třídě poslední.
Naposledy přinesla diktát, kde v 8mi větách 8 chyb ve velkém písmenu na začátku věty a z 15 čárek a háčků napíše 3. Jinak zbytek OK. myslím, že to byl nadlidský výkon. Ale za každou chybu 1/4 známky dolů a jsem na 5. Poměrně obtížně se pak dítě chválí a motivuje, za takto oznámkovaný výkon.
Papír nepapír ...
 ali36 


Re: papír a jeho smysl !?!?  

(16.12.2008 8:38:07)
Naše učitelka ( má ho od 1.třídy) ho známkovala slovně. Od 2.třídy má totiž z češtiny za 3, ale právě aby neztratil motivaci , tak tahle známka na vysvědčení nebyla napsána a dostal slovní hodnocení. Letos ji bude mít poprvé napsanou. Jinak díky tomu papíru a konzultacím s psycholožkou se mu diktáty neznámkujou, pouze mu učitelka napíše počet chyb. U velkých písemek má více času na zpracování a nebo ji jde napsat mimo školu. Aby měl klid a nic ho nerušilo. Z těchto písemek známky dostane a pokud se to nepovede, má možnost napsat opravnou. A hlavně - na vše má více času. Ve třídě jsou dva a oba jsou navíc hyperaktivní. Jsem ráda, že se jim učitelka takto věnuje - protože ne všude je to pravidlem. Bohužel je to opravdu hlavně o lidech.
 Katka 
  • 

Re: papír a jeho smysl !?!?  

(16.12.2008 8:38:59)
To je právě na tom učiteli, jestli diktát oznámkuje. Nám učitelka dává známky do 3 a potom u horšího nakreslí mračícího smajlíka. Je to první stupeň a já myslím, že nezáleží ještě tolik na známkách. Naopak když se mu podaří jednička , tak skáče radostí. No a řekla mi, že bez toho papíru by mu ty pětky dát musela, že kdyby došla kontrola tak toto známkování neobhájí(bez papíru).
 Lidka 
  • 

Re: papír a jeho smysl !?!?  

(16.12.2008 8:54:16)
my máme podobné problémy a pokud jsem to správně pochopila, tak papír je mj. podstatný pro administrativu ve škole. Když nebude mít uznaný normativ, tzn. musí to být na doporučení z pedagogicko-psychologické poradny napsáno, nemůže se učitel o nic opřít. Takže pak musí známkovat stejně jako ostatní děti. Navíc, pokud má dítě potvrzení, že je "dyslektik podle normy", tak má nárok na individuální jednu hodinu s odborným dyslektickým asistentem, a to je k nezaplacení. Náš syn má kdejakou dys, normativ. Chodí do normální vesnické školy, ale jsou tu skvělí pedagogové, a protože má papír, škola na něj i dostává víc peněz a tím pádem je více času. Prostě některé stresové faktory, které na učitele působí, jsou menší :-)
 Petra 10+6 
  • 

Re: papír a jeho smysl !?!?  

(16.12.2008 9:55:42)
Překvapuje mě, že Vaše dcerka musí už ve druhé třídě psát diktát o osmi větách. Můj syn (ve čtvrté třídě!!) má stejné potíže se psaním, a paní učitelka navrhla na základě vyšetření v poradně, že bude psát vždy jen každou druhou větu. Takže diktáty má tak na 4 věty, zatím co jeho spolužáci mají těch 8. A je to znát, má víc času na psaní a i na kontrolu háčků, čárek apod. Je víc v klidu, a víc se mu i daří nějakou tu chybu najít a opravit.
Zkuste se ve škole zeptat, zda by tato "úleva" nebyla možná !!
Držím palce.
Petra
 statečná 


Re: neumim to jeste ted-23let 

(16.12.2008 21:23:03)
~x~Aspoň je vidět, že se dá zvládnout téměř všechno!!!~R^
 statečná 


Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(16.12.2008 11:47:36)
~;)Bože, to bylo tak děsné čím jsem si musela projít. Dnes je mi 35 let a dodnes to mám v živé paměti. Začalo to nástupem do školy. První nezdary byly odměněny pohlavky, křikem a nekonečným vtloukáním vědomostí do hlavy. Matka byla, nebo snad chtěla být cílavědomá a mě dotlačit tam, kam její přadstavy o mé budoucnosti sahaly. Asi ve třetí třídě jsem se dostala do ped. psych. poradny, kde mi diagnostikovali dislexii. Bylo to černé na bílém. K mé velké snůle to ovšem pro nikoho nic neznamenalo. Měla jsem prostě smůlu.Nejhorší zážitky jsou ze čtvrté třídy. Byla to učitelka, která mě nutila číst nahlas před celou třídou a děsila ostntní děti tím, že když budou doma málo číst, tak dopadnou jako já.Postupem času jsem se naučila žít s vědomím, že jsem prostě hloupá /chci dodat, že jsem doma poslouchala denně jak jsem nemožná, blbá a že ze mě nic kloudného nebude/. Jsem ráda, že už to je za mnou.
Asi před dvěma lety jsem se dostala s mojí dcerou ke skvělé psycholožce, kde jsem měla možnost jí povyprávět o mém problému zvaném DISlexie, rozebraly jsme to do detailu, nakonec padnul návrh, ža mi udělá IQ test. Šla jsem do toho stím, že to bude hrůza!!! POZOR, nebyla. K mému překvapení jsem měla výsledky lehce nadprůměrné.Takové zjištění po více nž třiceti letech je dobré, ale mělo to přijí asi tak o dvacet let dříve!!!! /Jo to celken podstatné jsem málem nenapsala, vypadá to že dcera je DISkalkulik, nevím co to bude obnášet, ale nikdy nedopustím, aby jí to položilo na lopatky.
PS:prosím nepište, kde v jakém slově jsm udělala chibi je mi to stejně jedno!!!~b~
 Romana 
  • 

Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(16.12.2008 21:23:03)
Jsme na tom úplně stejně.Taky mě to je úplně jedno říkám si, že chytrý to přejde a ty ostatní ať se s tím vypořádají jak chtějí .Mám úplně stejnou zkušenost jako vy prostě jsem byla v očích žáku i učitelů úplný idiot.Můj syn to zdědil po mě a díky píli a úlevám ve škole je v pohodě. S IQ jsem na tom stejně dokonce jsem dálkově začala študovat ,ale je to dřina-Díky počítači to zvládám,protože jsem i disgrafik a skoro nic po sobě nepřečtu.Pro mě byla nejhorší pátá třída moje učitelka vystavovala mé diktáty na nástěnce .Z té doby mě ještě teď stávají vlasy hrůzou na hlavě.
 Evka 
  • 

Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(16.12.2008 22:56:13)
Ach, jo. Ty učitelky byly teda případi. Nebo spíš diagnózy. Nás zase jedna taková nutila zpívat nahlas před celou třídou a když člověk nechytl melodii, nebo ton, tak se nám vysmívala. Že dodnes nezpívám je jasné, občas se mi o tom i zdá. Prostě nám ty zlomyslné baby všem zvedly sebevědomí a usnadnily start do života ;-(
 wer 


Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(17.12.2008 21:43:00)
tak já jsem v prvním pololetí první třídy byla za genia ~;) pak se zjistilo že nečtu,ale umím slabikář naspaměť~j~ jak přišly složitější články začaly problémy, uč. mě přesadila z první lavice do poslední a stále mi něco vyčítala a pamatuji si že jsem nechápala co, naštěstí známý doktor poradil rodičům co by to mohlo být a doporučil psychologickou poradnu,takže naši opravdu od začátku věděli jak na tom jsem a učili se semnou pracovat, chodila jsem do dyslektické třídy, to šlo,ale v 5 tř. nastal přechod na druhý stupeň, ~;((jako hození do studené vody, nikdo nebral žádné ohledy, ruština ,azbuka (kráva ruštinářka mě považovala za nevzdělatelného debila~q~ a dávala to najevo před celou třídou, naštěstí ji nikdo neměl rád tak mi to u spolužáků nijak neuškodilo ~z~)
měla jsem i dost učitelů kteří vrámci možností mi pomáhali, jen mi prostě tehdy nemohli zohledňovat známky. Vyučila jsem se a potom si při zaměstnání dodělala maturitu.
bráchu naši po těch zkušenostech nedali do spec. třídy a nechali ho proplouvat normální výukou, s tím že se mu věnovali a věděli už jak na to (píšu rodiče,ale myslím jenom mamka ~x~ tatínek se až tak nezapojoval~:-D), to považuju asi za nejlepší řešení. brácha má vysokou


Nechcete založit nějakou diskuzi dyslektických maminek dyslektických dětí? já vim že už tady jedna je, ale ta je spíš o problémech, já myslím takový pokec co přinesl den.

PS:prosím nepište, kde v jakém slově jsm udělala chibi je mi to stejně jedno!!!~t~~2~ ~R^~R^~R^ to můžu podepsat
a taky používám větu: já nejsem blbá, jsem jenom dyslektiská~y~
 statečná 


Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(17.12.2008 23:28:04)
Jo toje nápad, dáme pokec a můžeme dělat hrubkiii, to se my lýbý!!!!
 Stázi 2 


Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(17.12.2008 23:51:14)
To je bezva nápad:-)
 statečná 


Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(17.12.2008 23:42:21)
hned je mi líp,~y~ když je nás "dysdebilů" více~t~~f~
 wer 


Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(18.12.2008 16:54:26)
a kdo tu diskuzi založí???? já to neumím :-)
 statečná 


Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(20.12.2008 8:47:42)

návod jsem našla na //Diskuse nápověda jak diskutovat//~2~ měly bychom promyslet jak bude znít téma naší diskuse. Napište svůj návrh. Pasovalo by to do sekce DRBÁRNY a jak už někdo napsal: Dyslektické matky dyslektických dětí. Jestli máte jiný nápad ta písněte.~z~
 ALianan 


Re: Nikdy mi čtení nešlo !!! 

(17.12.2008 23:55:43)
Slabikář nazpaměť znám taky, nejvíc jsem tuhle shopnost využila ve škole při překladu z AJ, stačilo mi text jednou slyšet česky a pak jsem ho učitelce perfektně a doslovně přeložila.~y~


Nejvíc mě štvala učitelka na prvním stupni, byla strašně hodná a fajn, ale byla ze staré školy a neuznávala dys. Musela jsem každý den psát řádek písmena A a O, ty jsem nejvíc zaměňovala. ~d~




 Gladya, bývalá dasa, 


taky 

(16.12.2008 15:58:45)
Jsem jasný dysgrafik, čtení mi nikdy nevadilo (naopak), ale to psaní: písmo mám hrozné úprava nikdy nebyla mou silnou stránkou, zapomínám háčky a čárky, a s písmeny b a d mám trochu problém dodnes. Pravopis mi moc problémy nedělal (teď už jsem vyšla ze cviku, takže chyby jsou možné).
Do školy jsem začala chodit na konci 60. let, tehdy se o žádných "dys" snad ani nevědělo. A školní výeledky? Na prvním stupni se na vysvědčení občas objevila trojka z češtiny a kreslení, na druhém stupni už jsem ale měla vyznamenání.
Absolvovala jsem gymnázium (s vyznamenáním) i VŠ, ale samé jedničky mám na jediném vysvědčení: od státnic.
Takže rodiče nezoufejte, školní výsledky nejsou všechno.
 Hanka 
  • 

Dyslexie, dysgrafie 

(17.12.2008 7:38:52)
Jsem matkou dvou synů s těmito poruchami, jeden dělá vysokou druhý je v učení, ve škole jsem si užili, opravdu učitelem je dost hloupých a neschopných lidí,,,co si na dětech léčí svoje slabosti,,,jsem ráda, že to máme za sebou
 wer 


Poděkování 

(17.12.2008 20:49:58)
Děkuji moc za tento článek, sama jsem ,,dyslektik" a moje dvě děti (ze tří) taky. Článek mě moc potěšil,popisujete situaci pěkně a výstižně. Nejvíc mě dostalo to přirovnání s kratší nohou, já ho taky používám (upřímě myslela jsem že je to můůůj výmysl :-) ) kdyby se člověk z jednou nohou kratší rozhodl uběhnout maraton a doběhl jako poslední nebo ho uběhl půlku budou ho všichni oslavovat, naše dys... děti se deně o něco takového musí pokusit a když nejsou v první desítce jsou potrestány 3,4,5.
Ale musín říct že v přístupu školy je vidět pokrok, aspoň u nás,je rozdíl jak se pracuje s dcerou a jak to bylo s jejím o 6 let starším bráchou,a hodně záleží na učitelce a my na ně asi zatím měli štěstí.
Některé věci kolem dyslekcie jsme od psycholožky věděli už před 30 lety kdy jsem já byla malá,ale škola to brala dost jinak než dnes.
Ještě jednou děkuju a posílám pozdrav autorce článku :-)
 dulca 
  • 

Re: Poděkování 

(19.12.2008 11:38:39)
Taky jsem pouzivala vzdycky prirovnani s kratsi nohou a taky jsem si myslela ze je to muj vymysl :))), ze by jsme my dys meli podobne zkusenosti a tohle je nejjednodusi primer, jak to ostatnim vysvetlit ?
 pavlina kulhavá 
  • 

poděkování 

(18.9.2010 14:18:02)
Tímto bych chtěla poděkovat paní za článek,o ukrutném boji s dys.Máme to také doma a když jsou dnes jiné možnosti a učitelé by měli být více informovaní,tak naší škole se to obloukem vyhnulo,je to neustálí boj a učitelé mi v tom vubec nepomáhají ba právě naopak,nevím si rady,ale tento váš článek vystihuje přesně to čím mi procházíme.Moc děkuji a snad se nám dostane někdy také takové štěstí jako se dostalo paní a najdou se i lidé kteří by nám pomohli/učitelé.
 zrzecko 


Dyslexie,dysgrafie,dysortografie,porucha soustředění,sluchová diferenciace 

(5.11.2010 12:34:55)
Dobrý den dámy,koukám co j okolo ldiček co mají zájem o svoje děti a školu a přitommo bylo řečeno v PPP ,jaký je nezájem ze strany rodičů o dyslektické třídy.Chtěla bych poto vytvořit petici po ty to děti a donutit naše školství se nad touto alternativou zamyslet.Kdysi tady takové třídy byli v každém městě a myslím že se nepotřebovali tolik asistentky,které stejně naše vláda a školství nechce platit.Zaplatili by jedné učitelce ,která by měla ve třídě 12-18 žáků a bylo by.Můj syn má těžké poruchy a ve druhé třídě neí schopen samostatně pracovat,ale dle PPP nárok na asistentku nemá.Diktáty má psát modifikované což je ob věta,ale jak má napsat větu když nezvláde samostatně napsat slovo je nejspíš nezajímá ,v osttních předmětech mají dělat ústní zkoušení,což je také špatně proveditelné nebot má špatnou zrakovou pamět a špatnou sluchovou pamět.Navíc má ještě obě paměti pouze krátkodobé.Píši v poradnách krásně,ale v praxi je to dětem většinou na nic.Poradte mi tedy jak se učit u čtení přečte za minutu 4slovačeho se text týkal neví.Ted začne užívat léky n soustředění z čehož radost nemám,navíc je stále nemocný a já někdytaky přemýšlím jestli na to ještě mám a zda sama nebudu ptřebovat brzy cvokaře.Přeji vám všem pevné nervi a hodně úspěchů vašim dětem.zrzečka~x~
 zrzecko 


Re: Dyslexie,dysgrafie,dysortografie,porucha soustředění,sluchová diferenciace 

(5.11.2010 12:35:46)
Omlouvám se za nějké překlepy ,ale píši v kvapu a nekokám na klavesnici
 Petra 
  • 

mimi270@seznam.cz 

(23.10.2012 9:44:51)
dekuji za clanek moc my pomohl jak mam pristupovat k dceri

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.